A láthatatlan kéz
Beszélgetés Levendel Ádámmal
Mihancsik Zsófia
Levendel Ádám, a Szonda Ipsos ügyvezetô
igazgatója, a Magyar Reklámszövetség elnöke
– A reklámozók társadalmán
belül vagy éppen az egymással konkurenciaharcot folytató
cégek szövetségében melyek ma a kulcsproblémák?
– Mint minden területen, itt is az a legfôbb
probléma, hogy nagyon gyorsan kellett átállni a piacgazdaságra.
Ez magyarázza ugyanis, hogy Magyarországon pillanatnyilag
a médiapiac egésze – rádiók, televíziók,
sajtótermékek – befektetési értelemben, azaz
a tôkére vetítve veszteséges. Nem igazán
nyereségesek azok az ügynökségek, reklámcégek
sem, amelyek a médiát használják a reklámüzenetek
közvetítésére. Márpedig Magyarországon
nagyon sok nemzetközi szereplô van jelen, és a tôzsdén
kint lévô cégek ilyesmire különösen
érzékenyek: ha a “szélekrôl” az az üzenet
jön, hogy veszteséget termeltek, csökkenni kezd a tôzsdei
értékük – ilyenkor aztán elkezdik piszkálgatni,
cserélgetni a menedzsmentet. Az elmúlt 2–3 évben sok
ilyen felhôcske, viharocska gyûlt össze a szakma feje
fölött. Ráadásul 1997-ben elindult a kereskedelmi
rádiózás és televíziózás,
ami azzal járt, hogy az állam is megjelent a reklámpiacon,
kivételesen nem hirdetôként, hanem koncessziós
díjak beszedôjeként, azaz pénzt vont el a piacról.
Ha egy olyan piacról, amelynek a forgalma ma sem éri el a
100 milliárdot, az állam elvon néhány tízmilliárdot,
akkor a szolid nyereség roppant könnyen megy át veszteségbe.
Nem beszélve az olyan ötletekrôl, hogy vessünk ki
reklámadót meg papíradót. Tehát egy
egyébként is veszteséges ágazatban, amely már
csak a nyelvi korlátok miatt is be van szorítva a belföldi
piacra, nemcsak megjelenik a költségvetés mint pénzkiemelô,
hanem további adókkal is sújtja a cégeket.
A másik tényezô, hogy a magyar piacon az elmúlt
10–12 évben komoly szereplôként jelentek meg a nagy
multinacionális cégek. A gyártók itt is úgy
mûködnek, mint a világon mindenütt. Ezzel szemben
a marketingkommunikációban a médiatörvény
megjelenéséig, tehát a kereskedelmi rádiózás,
televíziózás elindulásáig tôkeszegény,
az állami tulajdonból lassan kis magántulajdonná
alakuló cégek voltak, és nagyon kevés volt
a multinacionális szereplô. A résztvevôk így
nem egyforma erôvel játszottak. Ezért van az, hogy
az egész magyar piacon a médiatarifák, hirdetési
tarifák, reklámügynökségi díjak máig
jóval alacsonyabbak, mint Csehországban vagy Lengyelországban.
Ugyanakkor, ahogy a médiapiacon, úgy a reklámpiacon
is túl sok a szereplô. Itt van az összes nagy reklámügynökség,
amelyek színvonalas bázist tudtak kiépíteni,
hiszen a magyar szakemberek jók. A többi volt szocialista országhoz
képest iskolázottabb, nyelveket beszélô, kiváló
kreatív készséggel megáldott, ugyanakkor a
nyugati országokhoz képest olcsóbb munkaerôt
találtak itt. Nagy a kínálati piac. Ráadásul
mostanában egy sor olyan technikai beruházás jelent
meg a média- és a reklámiparban – az Internet, az
e-business –, amely hatalmas költséget igényel, ám
egyelôre nagyon kevés bevételt hoz. Viszont beruházási
kényszer van, ugyanis aki nem invesztál ebbe a területbe,
az nemcsak 1–2 évvel marad le, hanem talán örökre.
Tehát akad jócskán probléma a marketingszakmában
is.
– És minôségileg hol áll a
magyar reklámszakma?
– A reklámipar a világon mindenütt
kettôs problémával küszködik. Egyrészt
a kreatív mûvészi képesség és
az ötletgazdagság mûködteti, hiszen a reklámnak
az a lényege, hogy ki kell emelkedni a többi áru- és
szolgáltatás reklámoztató közül,
ami nem könnyû. Nem könnyû ötszáz másik
ugyanolyan szolgáltatás közt a sajátomat eljuttatni
a befogadó ingerküszöbén belülre. Ugyanakkor
minden reklámoztató konzervatív. Úgy akar új
fogyasztókat szerezni, hogy a régieket se veszítse
el. Magyarul az átlagember ízlését akarja kiszolgálni,
ám feltûnô, azaz a többiektôl elütô
módon. Vagyis elvegyülni és kiválni akar egyszerre.
Ez a lelkiállapot jól ismert a kísérleti pszichológiából:
ha a kutya két ellentétes parancsnak kell, hogy engedelmeskedjen,
elkezd habzani a szája. Ebben a szakmában sok ilyen, kettôs
értékrend szorításában küszködô
ember dolgozik, szerte a világon. A magyar specialitás abban
áll, hogy idônként megjelenik a közhatalom is,
és elkezd ideologizálgatni, vagyis központilag akarja
meghatározni, hogy mi a közízlés. Nem elég,
hogy a megrendelô jön, és megmondja, milyen a közízlés,
hanem az állam is közli, hogy mondjuk a reklám ne legyen
szexuális ingerkeltésre alkalmas, miközben a világban
szinte alig van reklám rejtett szexualitás nélkül,
vagyis szinte mindenki épít az ember szerzô, birtokló,
bekebelezô ösztönére. Tehát ahol az állam
nemcsak értékôrzô, hanem értékteremtô
elképzelésekkel is belép az üzletbe, ott a piaci
szereplôk még több problémával küzdenek.
– Ma már klasszikus példa a Cosmopolitan-plakát
esete, amelyben nem az állam, hanem a reklámszakma önszabályozása
mûködött ízlésdiktátorként
– miközben már akkor is kint voltak, és mind a mai napig
kint vannak az utcákon azok a plakátok, amelyeken egy fürdôruhás,
fekvô nô csípôjén kínálnak
“jó fekvésû” telkeket. A Cosmopolitain-plakát
ízléses volt, noha nem szokványos, ám eltüntették.
Ez a plakát végtelenül ízléstelen, ám
kétségkívül illik a szokványos utcai macsó
gondolkodásmódhoz, tehát maradt.
– Igen, vannak további kettôsségek
is az elôbb már említett kreatív–konzervatív
ellentét mellett. Ezek egyike az a tény, hogy egy társadalom
reklámtûrô képességével gazdálkodni
kell, mennyiségi értelemben is, tehát hogy mennyi
reklámot viselnek el az emberek, és minôségileg
is, azaz hogy egy reklám mennyire terhelheti meg a közízlést.
Hiába tetszett az alkotónak az említett plakát,
a közízlésre egyetlen reklámkészítô
sem kényszerítheti rá a saját ízlését.
Ha valaki erôsebb eszközökhöz nyúl, mint amelyeket
a közízlés elvisel, hogy a figyelem középpontjába
kerüljön, a többiek dolgát is megnehezíti.
Olyan elônyre tesz szert, amelynek a többletköltségét
a többieknek kell megfizetniük. Ezért merült fel
az önszabályozás gondolata: ne a Fogyasztóvédelmi
Felügyelôség és a Gazdasági Versenyhivatal
lépjen föl a kifogásolható reklámok ellen.
Egyébként ha jól mûködik egy szakma, akkor
létrehozza a saját etikai fórumait, tehát megpróbál
a szakmán belül kialakított közmegegyezés
alapján dolgozni, s nem államigazgatási vagy bírósági
kényszerre vár. Az Önszabályozó Reklámtestület
megítélésem szerint kiválóan mûködött
az elmúlt három évben, tehát a reklámtörvény
megszületése óta, és ugyanez elmondható
a Reklámszövetség etikai bizottságáról
is, amely normatív szabályokban értelmezi a határokat
– ezek egyébként országonként, kultúránként,
sôt idôben is változnak. A kiváló mûködést
bizonyítja, hogy az elmúlt három évben, noha
évente sok tízezer reklám készül Magyarországon,
nem volt igazi botrány. Azt ugyanakkor nem tudom megítélni,
hogy nincs-e túlságosan is önszabályozva a dolog.
– Közvélemény-kutatóként
és a Szövetség elnökeként azért nyilván
van képe róla. Néhány hete olvastam, hogy Yves
Saint Laurent Opium kölnijének reklámját betiltották
Angliában. A reklám azt sugallta, ez a kölni olyan jó,
hogy a hölgy, aki használta, feltehetôleg magányos
gyönyörre fakadt tôle, és most ott terül el
aléltan, mindenki szeme elôtt. Az angol szakmai etikai szervezet
több mint hétszáz tiltakozó levél után
betiltotta a reklámot. Franciaországban viszont imádják
és követelik. Egy tengerszoros választja el a két
országot. Magyarország az ízlés tûréshatára
szempontjából hova tartozik?
– Egyrészt, mennyiségi értelemben,
Magyarországon jó az emberek reklámtûrô
képessége: az európai átlagot tekintve itt
inkább a dél-európai országokhoz állunk
közel. Ugyanakkor jogosnak látom, hogy a reklámszakma
egésze kicsit konzervatív, és kerüli a negatív
botrányokat: a magyar népesség ugyanis puritánabb,
mint sok más nép, bár talán helyénvalóbb
volna azt mondani, hogy több szexuális jellegû tabuval
él együtt. Noha az Opium esete az angolokról szólt,
mégis azt látom, hogy Angliában eltûrnek olyan
jelenségeket, amelyeket Németországban például
nem. Vagy: az angol reklámok megengedôbbek a férfiak
közti szexualitással szemben, mint a franciák. A kulturális
hívószavak a nemzeti karakter részei, és a
reklámok az ösztönéletünket is követik.
Nem véletlen, hogy a nagy globális reklámok nem mûködnek
jól: nem ugyanazt a hatást váltják ki Moszkvában,
mint Tokióban. Ezért aztán a globális reklámok
megpróbálnak átlagos elemekkel hatni, márpedig
minél átlagosabb elemekre kénytelen építeni
egy reklám, annál kisebb benne a kreativitás szerepe.
És nemcsak az ízlésbeli különbségek
miatt, hanem például azért is, mert egy adott termék
vásárlója nem feltétlenül ugyanabba a
jövedelmi sávba tartozik a különbözô országokban.
Németországban például azért reklámozzák
a Mercedest, mert valamelyik válfaját akarják eladni,
nálunk jobbára magát a márkát lehet
csak reklámozni. A televíziós reklámoknál
például nem árt ismerni a lakásviszonyokat:
hány szobában, hány készüléken
nézi a család a mûsort. Nyilvánvaló,
hogy ha egy olyan, felnôtteknek szóló filmet, amelyben
a szexualitás is megjelenik, egy átlagos iskolázottságú
és mûveltségû ember a kamaszfiával egy
szobában kénytelen nézni, egész másként
reagál, mint ha egyedül volna: nem tartaná helyénvalónak,
ha a gyereke elôtt kedvtelve “voyeurködne”. Tehát
sok minden befolyásolja a fogékonyságot és
a tûréshatárt, a reklámkészítôknek
pedig tisztában kell lenniük ezekkel a tényezôkkel.
– A jogi szabályozás szempontjából
a reklám jobban áll, mint a film – van reklámtörvény
–, és jobban áll, mint a média, ugyanis a reklámtörvényt
nem sokat hallom szidni. Született persze újabban egy tiltás
is a dohánytermékek reklámozásáról.
Mennyire van jól vagy éppen túlszabályozva
a reklám Magyarországon?
– A reklámtörvényt hosszú egyeztetési
idôszak és nagyon sok kompromisszum elôzte meg. Az eredmény
az európai sztenderdhez képest nem liberális, nem
megengedô, azonban nem is túlvezérelt törvény
lett. A reklámszakma is érdekelt volt abban, hogy szabályozva
legyen a tevékenységi területe, a versenytörvény
is megtette a magáét a dolog érdekében, és
három éve már elindult az uniós jogharmonizáció
is, tehát utánajárhattak a készítôk,
hogy néz ki a nyugat-európai jog. Így jött össze
egy mûködô és összességében
jónak nevezhetô reklámtörvény. Azt mondhatnám,
a szigorával is majdhogynem elébe ment azoknak a folyamatoknak,
amelyek az elmúlt években Nyugat-Európában
lejátszódtak. A reklámtörvénynek is köszönhetô,
hogy az elmúlt három évben jogilag nyugalom és
béke honolt a szakmában. Nyáron jött az ötlet,
hogy összhangba kell hozni a verseny- és a reklámtörvény
egyes szabályait. A gazdasági minisztérium, ahogy
illik, meg is kereste a reklámszakma fô szervezetének
a vezetôit: egyeztettek, megállapodtak, semmiféle vita
nem volt köztük. A probléma egy decemberi viharos napon
keletkezett, amikor váratlanul kiderült, hogy az elôzetes
megállapodástól teljesen eltérôen nem
a törvény egyes, változtatásra szoruló
cikkelyeit nyitották meg országgyûlési vitára,
hanem a képviselôk egyfajta “önképzôkörré”
alakultak át: ízlésversenybe fogtak. Mindenki elmondta,
mi háborítja fel, “magyar ember ebéd közben nem
kér tamponreklámot”-szinten. Amirôl persze lehet beszélni,
de törvényt alkotni nem ennyire szubjektív alapon szoktak,
hogy a szomszédomat kirabolták, ezért mostantól
szigorítok a büntetôtörvénykönyvön.
Annál is inkább, mert éppen tavaly szeptemberben és
éppen a dohányzással kapcsolatban született egy
olyan uniós döntés, amely azt mondja meg, milyen korlátozásokra
lehet majd számítani – három év múlva.
Ugyanis alapvetô gazdasági tevékenységhez nyúlni
csak úgy illik, ha idôt kap a piac, hogy átálljon
az új szabályozásra; hogy a jogalkotási munka
ne veszteseket termeljen, hanem az érintetteknek legyen módjuk
alkalmazkodni hozzá. Nálunk ezzel szemben úgy gondolták,
hogy alapvetô törvényi és ebbôl következô
gazdasági változást néhány hét
alatt “le lehet zavarni”. Ráadásul a reklámszakma
kerül abszurd helyzetbe, mert úgy fest, mintha a dohánylobbi
érdekeiért harcolna. Az a mintegy hárommilliárd
forintos veszteség, ami a dohányreklám teljes tilalmából
ered – ráadásul a megoldás teljesen idegen az Európai
Unió gyakorlatától –, a sajtó- és köztéri
reklámoknál a bevétel 7–8 százalékát
jelenti. Erre semmiféle iparág nincs és nem is lehet
felkészülve. Senki sem állítja, hogy a dohányzás
jót tesz az egészségnek. De ha a dohányzás,
illetve a termék nincs betiltva, a kommunikációját
sem lehet teljesen betiltani. Ezt a magyar Alkotmánybíróság
néhány hónapja mondta ki, éppen a dohányzással
kapcsolatban. Magyarország törvényhozóit ez sem
zavarja: ha az Alkotmányból nem levezethetô, akkor
majd ôk “izomból” levezetik. Engem azonban, állampolgárként
leginkább az zavar, hogy aláássák azt a hitemet,
hogy a törvények értem vannak: nem korlátozni
és elbizonytalanítani akarnak, hanem védenek. Egy
ilyen eljárás csak azt a beidegzettséget erôsíti,
hogy az emberek alárendeltjei az államnak. Holott az Unióhoz
azért érdemes leginkább csatlakozni, mert kiszámítható
életet biztosít az embereknek: nem pillanatnyi rögtönzéseknek
vannak kiszolgáltatva, sem a jogalkotás, sem a gazdaság
területén. Tehát nem a lottó ötös és
a földrengés végletei közt kell élniük.
Érthetetlen a dolog: fölöslegesen hiszterizálják
a szakmát és nehezítik a létezését.
A jó hír az, hogy több mint hatvan módosító
javaslat volt, és ebbôl negyvenet visszavontak: örülhetünk
tehát, mert nem lett háromszor rosszabb a törvény;
ennyi a szakma sikerélménye. Aki pedig tavaly nyáron
közterületi reklámhelyeket vásárolt, és
kiszámolta, hogy a beruházás három év
alatt megtérül, hát istenem, nem jó helyre tette
a pénzét. Az államnak nem szükséges
mûvileg veszteseket gyártani; ezt nyugodtan rábízhatja
a piacra.
|