Nôk a reklámban
Claudia Citroen
Hammer Ferenc
A modern reklámmitológiában éppúgy
kulcsszerepet játszik a metamorfózis, mint az antikvitásban.
Claudia Schiffer lemegy a lépcsôn, beül
Citroënjébe és elhajt.
Egy széria-topmodell teste négy lépéssel
közelebb van a platóni tökéletesség ideájához,
a ránctalan fehér gömbhöz, mint mondjuk az átlagos
nôi test. A modell testén például nincsenek
foltok, pöttyök vagy ráncok vagy ha igen, akkor az le
van védve, mint védjegy, márka vagy szellemi termék.
A modell testét (testének képét) határozott
és megszakítatlan vonal választja el a külvilágtól:
nézzük a száj kontúrját, a köröm
kontúrját. A modellnek nem haja van, hanem körzôvel
és vonalzóval megszerkeszthetô formájú
frizurája, Coiffeur Euclyd. A modell információhordozó
felületét tekintve tökéletesen szôrtelen,
makulátlan ember. A bôr, a test simasága, nem-evilági
homogenitása, megszakítatlan kontúrja teszi a modellt
homunkulusszá, egy vonallal körülrajzolható kép-lénnyé,
amely a képlékeny, szaggatott, szálkás és
homályos körvonalú mindennapi tapasztalat számára
olyan csoda, mint egy elmosódó radírfoltnak egy fényes,
fehér biliárdgolyó. Claudia Schiffer, követve
a reklám forgatókönyvének instrukcióját,
„arcán a beavatásra indulók átszellemült
mosolyával” vonul lefelé a lépcsôn, egész
testével lépcsôzik úgymond. (Figyelem: ha a
szerzô olyan lépcsôt ábrázol, fest, leír,
említ, épít, fényképez stb., amelynél
nem látszik, hogy honnan jön vagy hová vezet: szentélygyanús
helyzet.) Claudia lefelé jövet komótosan hajigálja
magáról ruháit, ami egy modelltôl talán
nem szokatlan, azaz talán mégis, hiszen a modell ideája
(modellsége) és a modell képe között meghittebb
a viszony, mint mondjuk egy fogorvos és az ô képe között,
és ahogy hullanak a ruhák, úgy látunk egyre
kevesebbet a nôbôl. Akárhogy is, a rejtélyes
fönti világból lefelé vezetô lépcsô
grádicsain heverô ruhadarabok a lemeztelenítés
stációit mutatják, mely lemeztelenítés
a legtöbb átmeneti rítus szokványos, majdhogynem
kötelezô tartozéka. A pucér újoncok a katonai
bevonuláskor, egyes kultúrák ruhátlanul eltemetett
halottai és a pravoszláv gondolkodásban a maszknak
és az álruhának a Gonosszal való azonosítása
ugyanannak a gondolatnak a különféle megjelenési
formái: ahhoz, hogy valami átalakulhasson valami mássá,
ki kell szakítani szokásos környezetébôl,
meg kell fosztani szokásos tulajdonságaitól, le kell
mezteleníteni, hogy aztán új formában, új
jelentéssel születhessen újjá az illetô.
Az átmeneti rítus formát ad az egyik életszakaszból
a másikba való belépéssel járó
valóságválság leküzdésének.
A fiú férfivá lesz, a harcosból uralkodó
válik –, és miután óh, földre hull a bugyi
és kinyílik a kocsi ajtaja, Claudia Schiffer Citroën
Xsarává változik. Az élet esetlegességeitôl
megtisztított, pengeéles kontúrokkal rendelkezô
imágójú modell a reklámban éppen azzá
a Citroënné alakul át, amely márka régi
modelljéról Roland Barthes ezt írta csaknem fél
évszázada: „Az új Citroën, semmi kétség,
az égbôl pottyant közibénk, mivel elsôsorban
a lehetô legtökéletesebb tárgyként vonja
magára a figyelmet. A tárgy ugyanis, ne feledjük, a
természetfeletti világ legszavahihetôbb hírnöke:
és nem csupán tökéletességénél,
teljesen zárt formájánál és csillogó
felületénél fogva, nem csupán azért, mert
semmi sem utal benne az eredetére..., hanem azért is, mert
olyan csönd hordozója, amely részese a csoda birodalmának.
... Tudjuk, hogy a simaság örök idôtôl fogva
a tökély attribútuma, mivel az ellentéte technikai
muveletrôl, az összeszerelés emberi munkájáról
árulkodik: Krisztus köntösén se volt varrás,
ahogyan a tudományos-fantasztikus irodalom urhajója is egy
darabból való, híján minden szegecselésnek...
Mindamellett az új Citroën alkotóelemeinek összeszerelése
izgatja a legjobban a közönséget: dühödten tapogatják
a szélvédô szegélyét, végighúzzák
kezüket a tömítôszalagon, amely nikkelkeretbe rögzíti
a hátsó ablakot. Az új Citroën már elôlegzi
az összeszerelés új fenomenológiáját,
mintha a forrasztott alkatrészek világából
hirtelen egy más világba lépnénk, az egymás
mellé helyezett alkatrészekébe, amelyeket csak csodálatos
formájuk ereje tart össze, semmi más." (És eközben
a jelek szerint Barthes szemiológiája reklámírók
nyersanyagává válik.)
A metamorfózis rítusa nem csak az abban
aktívan résztvevô számára fontos, hanem
a rítus nézôinek is. A rítus révén
az azt szemlélô közösség is új értelmet
nyer, a férfivá avatási szertartás révén
például a közösség is megújhodik,
új tagokkal bôvül. A modern, pillanatszeru televíziós
átmeneti rítusok és illékony liminális
tapasztalatok révén a közösség/közönség
termelôdik újjá (miközben maga a kultúra
változik) és ebben a tekintetben – a régies szóhasználatellenére
– érvényesek Barthes-nak az 1955-ös Citroën láttán
támadt gondolatai: „..az új Citroënt, amely a Metropolisz
egébôl szállt alá, máris mediatizálták,
miközben az autó ebben az ördöguzô szertartásban
megismétli a kispolgárság felemelkedésének
mozgását”. Antropológiai-szemiológiai
szempont szerint tehát ilyenek is lehetnek a nôk a reklámokban.
Claudia Schiffer lemegy a lépcsôn, beül
Citroënjébe és elhajt. Azonban másmilyenek is
tudnak lenni a nôk (a reklámokban). Az isteni Claudia például
lényegében eljátszik, persze a játékosság
leghalványabb jele nélkül, azaz inkább szenvtelenül
bemutat (a légikísérôk indulás elôtt
bemutatott muvészi tornájához hasonlóan) egy
tanmesét, vagy talán inkább egy oktatófilmet
– miheztartás végett– a dolgok állásáról.
Eszerint a nyugati kultúrában már réges-rég
érvényét vesztette a tétel, miszerint a ruha
tenné az embert (ennek ellenkezôje, miszerint nem a ruha teszi,
nem a szóban forgó tétel explikációja,
hanem gyermekek és serdülôk számára forgalmazott,
korlátozott hatóanyagú, alkoholmentes és hatástalanított
bölcsesség). Azt, hogy te ki vagy, immár nem az dönti
el, hogyan nézel ki. Azt, hogy te ki voltál, vagy és
leszel, az dönti el, hogyan néznek rád a férfiak.
A középosztálybeli fehér férfi nézése
(„male gaze”), mint lemeztelenített hatalmi stratégia lényege
a szkopofília (a Laura Mulvey), más néven a lukizmus
(lookism), ami egy tekintetben real-life kivetülése a hatalommal
bíró férfiak vágyainak, más tekintetben
viszont éppenséggel a hatalomgyakorlás eszköze.
A férfidominancia kódjai látható, tapintható,
szagolható, háromdimenziós rejtvényekké
esszencializálva hirdetik, hogy mitôl döglik a légy
és hogy honnan fúj a passzátszél. A szkopofília
úgymond ideáltípusa a szadista pornográfia
– szokás itt hozzátenni. Claudia Schiffer szürreálisan
hiperrealisztikus formái – egy szukös hozzáférésu
tôkét bemutató katalógus, ô viszont e
tôkét (annak nevéhez híven) ott kamatoztathatja,
ahol kedve tetszik: lehet Citroën-reklám, samponhirdetés
vagy karitász-kampány arca, különben is, a híresség,
a celebritás attól az, ami, hogy nem a szokásos élôhelyén
(Claudia Schiffer esetében például a kifutón)
mutatja ôket a televízió, hanem filmfesztiválokon,
diszkómegnyitókon, arisztokraták esküvôjén
és autóversenyzôk temetésén. Schiffer
és társai (akik közé bízvást számíthatjuk
az úgynevezett hollywoodi színésznôket) egy
másik fontos szerepet is betöltenek, ugyanis mérôeszközként,
avagy etalonként vesznek részt a legkedveltebb amerikai férfitevékenységben,
a nôpontozásban. Schiffer teste ilymódon varázstükör
is, amely megmutatja, ki is vagy te igazából, azaz hogy milyen
pozíciót foglalsz el a nyugati kultúra mainstream-domináns
„látványhierarchiájában” (scopic regime), amely
abból a szempontból is pontos analógia, mert mint
minden tükörnél, itt is számít, hogy hogyan
néz bele az ember, azaz, hogy miképpen nézi Schiffert
a férfi és a nô. Nemcsak az számít,
hogyan nézel ki, hanem az is, hogy mások hogy néznek,
és még az is, hogy te hogy nézel ki, amikor nézel.
A reklámban szereplô Schiffer a szimbólumokon keresztül
gyakorolt, azaz teljesen kétségbe vonhatatlan hatalomgyakorlás
szimbóluma és eszköze. A nôk tehát ilyenek
is lehetnek a reklámokban.
És még többfélék is.
Többek között azért, mert Claudia Schifferen kívül
még jónéhány más nô is szerepel
a reklámokban. És emellett a reklámok is lehetnek
többfélék. Félperces drámákba egyszerre
vannak belesurítve olyan kultúrtoposzok, mint a határvonal,
a csábítás, a titok, a misztérium, a férfiasság,
a nôiség, a rend, a szabadság, a kilépés,
a kétértelmuség, a borzongás, a túlélés,
a szenvedés, a szenvedély, a veszély és mindezek
ellentétei. S emellett a reklámok jellege és minôsége
a „hosszanfriss tej” tôrôlmetszett orwelli duplagondoljától
a pszichedelikus Harvey Keitel-sportokig terjedhet. A reklám a maga
rövidségében instant módon tartalmazza a – ráadásul
gyakran egymásnak ellentmondó – üzenetek sokaságát.
A tévéreklámok rejtett üzeneteinek megfejtése
többé-kevésbé délibábkergetés,
ugyanis a reklám differentia specificája az átlagos
médiaszöveghez képest (is), végtelen típusú
utalást tartalmazhat az élet minden területérôl,
így nem lehet kulcsot, kódot vagy programot készíteni,
amivel az megfejthetô. (És ráadásul bosszantó
módon nem archívumok mélyén porosodik, hanem
éjjel-nappal öltögeti nyelvét csúfondárosan
a kultúrabúvárra.) Ennek megfelelôen a
reklám igazi jelentése (a Grálhoz hasonlóan)
nem annyira valamiféle üzenet, mint inkább a hozzá
vezetô út, azaz a reklámról való beszéd
és hallgatás. |