Zalán Vince: Gaál István krónikája
Mértékrend
Gelencsér Gábor
Életrajzi vallomás, naplórészlet,
forgatókönyv, útirajz, alkalmi köszöntô
mozaikjaiból épülô rendezôi önarckép.
Muvészi önéletrajz és ars poetica
kapaszkodik egymásba Gaál István Vallomásában.
A Zalán Vince által végsô formába öntött
szöveg egyszerre fuz szerény és öntudatos magyarázatot
a muvekhez, veszi sorra a dramaturgiai és kompozíciós
elveket és tér ki az egyes filmek elô- és utóéletét
meghatározó politikai és szakmai körülményekre.
S ez aligha történhet másképpen: Gaál
azon kevés magyar rendezô közé tartozik, aki egyfelôl
határozott költôi, zenei és képzômuvészeti
elképzeléseket valósított meg filmjeiben, ugyanakkor
nem zárkózott el a magyar filmmuvészet társadalmi
elkötelezettségétôl a hatvanas, a hetvenes, sôt
a nyolcvanas és az azt követô években sem. Muvészi
alkatában Huszárik Zoltán és Tóth János
poétikája találkozik Jancsó Miklós vagy
Sára Sándor közéleti érzékenységével.
S ezt a köztes állapotot ki lehetne terjeszteni még
a népies-urbánus szellemiség máig meg nem haladott
megosztottságára is, ha éppen nem Gaál volna
ennek a több kárt, mint hasznot hajtó, a sokszínuség
helyett megosztottságot jelentô hagyomány felszámolásának
az élô, pontosabban alkotó példája. A
Vallomások – és a kötet második felében
közreadott alkalmi írások – ennek a muvészi elkötelezettségnek
a küzdelmét és – ne féljünk kimondani –
drámáját rajzolják elénk.
Gaál sok mindent és sok mindenkit élesen
bírál a múlt és a jelen muvészeti közéletében,
hiszen mindaz, ami a magyar új hullámot – néhány
más film társaságában – elindító
elsô filmje, a Sodrásban (1964) óta történt
vele, filmtörténetünk sötét lapjaira tartozik.
(Helyesebb volna intézménytörténetrôl írni,
ha a még oly rosszul muködô intézmények
helyett nem „rosszul muködô” – kiszámíthatatlan
és kicsinyes – politikai bürokraták rendezték
volna „sajtó alá” az alkotói életmuveket.)
Ma már kideríthetetlen módon, világos – akár
politikai – elvek helyett elmaszatolt érdekek mentén, informális
beszélgetéseken, elô- és hátsó
szobákban dôlt el a muvek és muvészek sorsa.
Egy biztos: nem – a mualkotások esetében kétségtelenül
problematikus – objektív értékítélet
(nézôszám, fesztiválszereplés, kritikai
visszhang) állt a döntések hátterében.
Nehéz ilyen körülmények között higgadtnak
maradni, s még nehezebb elkerülni azt, hogy a méltatlan
helyzetbe rángatott muvész ne reagáljon maga is méltatlanul.
Gaál nyilvánvalóan nem „objektív” önmagával
szemben; erre a mufaj – Vallomás – nemcsak feljogosítja,
hanem fel is hívja. A háttérbe szorítottságát
felelevenítô eseményekre ennek ellenére sohasem
személyeskedô vagy ideológiai érvekkel, hanem
esztétikai önértelmezésekkel és muvészi
hitvallásokkal reagál. Így a hatvanas-hetvenes évek
légkörét kicsit is ismerô olvasó elôtt
az „intézményrendszer” (maradjunk ennél a jótékonyan
eltávolító kategóriánál) méltatlansága
a könyv lapjain az alkotó méltóságával
csap össze. A római ösztöndíjas hallgatóval,
majd vendégtanárral vagy a Cannes-ban díjazott rendezôvel
szembeni féltékenység gyanúját maga
a rendezô uzi távolra, amikor az útiélmények
felidézésekor Róma építészeti
ritmusáról, Velence éjszakai és a hajnali fényeirôl,
India újfajta szellemi távlatot nyitó szépségérôl
olvasunk. A személyes igazság helyett a muvészi szép
igazságáról: kompozícióról, a
szellem látható formát öltô rendjérôl
– amely néha kétségtelenül túlfeszített
mondatokra ragadtatja az elsôsorban kép- és ritmusmuvész
rendezôt (nem véletlen, hogy filmes életmuvébôl
is elsôsorban a mozgóképes, azaz idôbe ágyazott,
ritmizált kompozíciókra emlékezünk, s
nem a dialógusokra vagy a történetekre).
Gaál tevékenységét és
gondolkodásmódját ars és techné archaikus
együttállása határozza meg – nem csak errôl
szól, hanem ebben a szellemben is íródott ez a könyv
(ezért aztán Zalán Vince mint szerzô szerényen
a háttérbe vonul, s a könyv elsô felében
közvetett módon, a második részben pedig közvetlenül
is a kötet fôszereplôjének, azaz Gaál Istvánnak
adja át a szót). Amikor egyik legszemélyesebb, 1990-ben
megjelent rövid írásában (A hagyományról)
a mértékrôl beszél, a filmkészítés
kézmuves jellege mellett tesz hitet (a rendezésen és
forgatókönyvíráson kívül ragaszkodva
a vágáshoz, s nem ritkán a fényképezéshez
is). Éppen ezért a tanítás számára
nem jelent mást, mint gyakorlatot, együttes alkotást,
amikor is a közös munka során a hallgatók saját
(nem pusztán optikai értelemben vett) nézôpontjának,
„mértékének” elôhívása a cél.
A könyv tanúsága szerint ez az „esztétikai” hozzáállás
az alapja a rendezô emberi kapcsolatainak, amelyben a kompozíció
tisztelete egyet jelent a szakma és a morál – szorosan összetartozó
– tiszteletével (ez vonatkozik mestereire, mindenekelôtt Szôts
Istvánra, akinek Gaál 1990-es Mucsarnok-beli életmu-bemutatóján
elmondott beszéde „vezeti be” a kötetet, valamint Rajeczky
Benjaminra, vagy a legközelebbi munkatársakra, Szôllôsy
Andrásra, Sára Sándorra). Sôt, amikor eszmélôdésének
színtere, Pásztó iránti „hazafias” elkötelezettségének
ad hangot (Kedves Földijeim!), akkor is esztétikai és
gyakorlatias megfontolások vezetik: ültessenek jegenyenyárt
a városba vezetô utak mellé, hogy a „palóc ciprusok”
méltóképpen kísérjék az érkezôt
úticélja felé. (A javaslathoz fényképet
is mellékelt, amelybe perspektivikus rövidülésben
berajzolta a tervezett fasort.) Hogy a Pásztóhoz vezetô
sivár országutakat vajon díszítik-e a Gaál
István által megálmodott fák, nem tudom. Filmjei
mindenesetre ôrzik a most könyvben is rögzített
életút ritmusát.
Osiris, 2000
|