Vorosilov mesterlövésze
A Szovjetunió magányos hõse
Báron György
Milyen is az orosz bosszúvágy-film?
Szovjet.
A Nagy Kriminális Forradalom így nevezi
hideglelõs iróniával a szülõhazájában
végbement változásokat jeles orosz kollégánk,
Alekszandr Trosin. A Filmvilágban megjelent beszámolójában
arról ír, hogy az orosz film elsõ számú
mûfajává a maffia- és gengszterfilm lett, talán
azért s ezt már mi tesszük hozzá , mert ez
a mai orosz élet vezetõ mûfaja is. Azzal a nem jelentéktelen
különbséggel, hogy a filmvászonra besétál
a magányos hõs, és rendet teremt. Ebbe a sorozatba
illeszkedik a Vorosilov mesterlövésze, mely a mûfaj egyik
népszerû alfajához sorolható: bosszúfilm,
pontosabban a mûnem talán legnépszerûbb darabjainak,
Charles Bronson rendcsináló opusainak címét
idézve: bosszúvágy-film. E szimpla történetek
lényege, hogy a hõs valamelyik családtagja bûncselekmény
áldozata lesz, a hatóság töketlenkedik, a paragrafusok
mögé bújik, mígnem hõsünk maga veszi
kezébe az igazságszolgáltatást: lassú,
aprólékos nyomozással fölkutatja, majd ugyanilyen
kíméletlen, célratörõ precizitással
lemészárolja megbünteti az elkövetõket.
Mindegyik bosszúvágy-film ugyanerre a rugóra jár,
apró, lényegtelen eltérésekkel.
A törvénytelenségekbe, maffiauralomba
belefáradt orosz polgár másra sem vágyik, mint
rendre. Sokkal inkább, mint az amerikai, akinek hazájában
egyrészt mégiscsak nagyobb a rend, másrészt
van némi elképzelése a rend áráról,
amit a szabadság korlátozásával szoktak megfizetni.
Az orosz polgárt más történelem nevelte: még
emlékszik rá, hogy hajdan, amikor mint minden a bûn
is állami monopólium volt, nem létezett maffia, bûnözés.
Mit ér a szabadság, ha a városban szabadcsapatok dúlnak,
övék a pénz és a hatalom? (Válasz: sokat,
de errõl nehéz a veszteseket meggyõzni.)
Milyen hát egy orosz bosszúvágy-film?
Röviden: szovjet; a dolgok logikájából következõen
nem lehet más. Aki arrafelé rendrõl álmodik,
az a Szovjetunióról álmodik. Feltûnnek a vásznon
a bûnözõk, rockzenét hallgató, napot lopó
papa gyermekei, éppen olyanok, amilyeneknek az ifjúkorunknak
oly kedves szovjet filmekben a guligánokat ábrázolták.
Pezsgõznek és túráztatják a turbóbéemvéjük
motorját. Csapdájukba besétál az áldozat,
ártatlan szemû tizenéves nagylány, aki az elsõ
hívásra naivul fölmegy a rosszéletûek lakására,
aztán megjárja, mindhárommal, egymás után.
Hõseinket felmentik, elvégre az ilyesfajta tett teljes bizonyossággal
nemigen bizonyítható, meg nem is nagyon akarják a
szervek, lévén az egyik ifjú erõszaktévõ
apja nagyhatalmú rendõrezredes.
Már csak a magányos hõs hiányzik,
aki kezébe veszi az igazságszolgáltatás lángpallosát
és lesújt vele. Charles Bronsonhoz képest kicsit idõsecske,
de ennek így kell lennie, elvégre ez egy ízig-vérig
szovjet bosszúvágy-történet. Hõsünk
a megejtett lány nagyapja, háborús veterán,
valahai mesterlövész, aki még ma is úgy kezeli
a messzehordó távcsöves puskát, akár a
barázdált arcú Bronson. Az egyik fiút pontos
célzással tökön lövi, a másikat az
autójával együtt robbantja fel, a harmadikkal lelöveti
az apját, õt pedig tébolydába küldi. Aztán
hazamegy, s hallgatja tovább megesett unokája éteri
énekét.
A bácsi, mielõtt megkezdené igazságtevõ
ámokfutását, magára ölti az összes
háborús kitüntetését. Vietnami háborús
veterán volt Rambo és a rosszemlékû Halálfejesek
hõse is. Ugyanazt szajkózta mindegyik: jó iskola a
hadsereg, a harctér, ott rend van, aki onnan kikerül, abban
lehet bízni, az majd leszámol a huligánokkal. Ám
a Vorosilov mesterlövésze nem csak ezt sugallja. Kitüntetésekkel
teleaggatott rendteremtõ hõse Jurij Uljanov erõteljes
alakításában nem egyszerûen a háborúból
érkezett, hanem az antivilágból: szovjet veterán
(mi más is lehetne?). Olyan idõszak hérosza, amelyben
még rend volt. Most fejébe csapja az örök micisapkát,
visszatér, reaktiválja magát, s visszaforgatja a történelem
kerekét: helyreállítja a törvényt és
a rendet.
Ha visszaemlékszünk az orosz tévé
utóbbi tíz évben közvetített november
hetediki tudósításaira, azokban ugyanilyen micisapkás
öregurak tízezreit láthattuk a Vörös téren,
büszkén vonulva kitüntetéseikkel a sarló-kalapácsos
zászlók alatt. Mellettük az életbe belefáradt
fejkendõs nénikék népes csapata tüntetett.
A Nagy Kriminális Forradalom vesztesei õk, akik a szabadság
tíz éve után a mauzóleum elõtt toporogva
perlik vissza a gyõztes csaták veterán-hõseit,
s velük az eltûnt idõt.
A Vorosilov mesterlövésze az õ filmjük.
Vorosilov mesterlövésze (Vorosilovszkij
sztrelok) orosz, 1999. Rendezte: Sztanyiszlav Govorucsin. Írta:
Alekszandr Borogyanszkij, Sztanyiszlav Govorucsin, Jurij Poljakov. Kép:
Gennagyij Engsztrem. Zene: Vlagyimir Daskevics. Szereplõk: Jurij
Uljanov, Anna Sinjakina, Ilja Drevnov, Alekszej Makarov. Gyártó:
NTV-Profit. Forgalmazó: Budapest Film. Feliratos. 100 perc.
|