Noha önéletrajza alapján a színésznô inkább a Meseautó boldogtalan utasa volt, a happy end az ô életébôl sem hiányzott.
A harmincas években a magyar filmszínésznôknek
mondhatnánk így is: a magyar filmekben szereplô nôknek
nem volt önálló arcuk. Egyformára fésülte,
sminkelte, öltöztette ôket a csökött álomgyári
igyekezet. Csak nehogy bármelyik kilógjon a sorból.
Tessék a másikra hasonlítani, ahogy egy jó
házból való lányhoz illik, akit a mamája
kísér a próbafelvételre. Hangjuk se igazán
volt nekik, ki se merték nyitni a szájukat (lehet, csak addig,
míg oltár elé nem álltak a megfelelô
vôlegénnyel). Nemcsak a gyönge hangtechnika miatt éreztük
így: ezek a lányok ártatlanul selypegtek, kismadárként
csicseregtek, olykor pöszítettek is. Ágai, Bársony,
Csikós, Simor, Szörényi, Zilahy mûvésznôk
csupa ilyen lányalakot formáztak, s még a szerepketrecbôl
ki-kitörô Tolnay és Turay sem volt mentes ettôl
a sémától. Míg nem jött Karády,
Szeleczky, Muráti, a magyar férfinézôk legföljebb
egy-egy Clara Bow- vagy Hedy Lamarr-filmbôl tájékozódhattak,
milyen is a valódi szexepil.
Perczel Zita rövid hazai pályafutása
1934 és 1938 között arra az idôszakra esett, mikor
a forgatókönyvírói és produceri öncenzúra
még az úriház ábécéje alapján
költötte filmszalagra az ifjú leányokat. A filmgyártással
igen ifjan kapcsolatba kerülô gyereklány hét szereplésével
magától értetôdôen került a jó
erkölcsû hölgyzászlóalj keretébe.
Megkockáztatjuk, ha nem ô a Meseautó nôi fôszereplôje,
alakja észrevétlenül simul bele mondjuk Fenyvessy
Éváéhoz vagy Balla Liciéhez hasonlóan
a magyar filmográfia névsorába. De ô ült
az álomautóban Törzs Jenô álruhás
bankigazgató oldalán, ôt röpítette színezüst
erdôk során a hírnév felé. Rövid
repülés volt. A hazai színészi pálya félbeszakadt,
1938-tól Párizs és Hollywood felváltva lett
az otthona három egymást váltó férj
oldalán. A színpadhoz nem lett hûtlen, franciául
játszott, ami bravúros teljesítmény, de talán
maga sem hitt benne, hogy egyszer még igaz, idôs korában
jelentôs magyar színpadi és filmprodukciókban
kap szerepeket.
Perczel Zitát is megkísértette a
csábítás, hogy írjon. Ô legalább
maga vetette papírra emlékezéseit (ezt nem lehet elmondani
mindegyik pályatársnôjérôl). Valóban
nagy kár, hogy csak 1951-ig írta meg a memoárját,
hiszen azután még több mint negyven évig élt.
Hogy a továbbiakban mi történt vele, arról e
kötet Bárdos Judit által írott bôséges
elôszavából vagy Zalán Magda római emlékezéseibôl
lehet többet megtudni. Amit viszont csak hosszas kutatás után
lehetne végérvényesen eldönteni, azt ebbôl
a könyvbôl sem tisztázhatjuk megnyugtatóan.
Mikor született Perczel Zita?
Ne higgyék, hogy ez a kérdés teljesen
érdektelen.
Vajon ôszinte-e a Meseautó utasa, amikor
önéletírása minden lehetséges helyén
azt erôsíti, hogy ô bizony 1918-ban született?
Különbözô életrajzi és filmtörténeti
adattárak viszont öt-egy arányban 1916-os születését
hozzák ki gyôztesen. Hihetô-e, hogy 14 évesen
felvételizett a színiiskolába, 16 évesen színpadi
és filmfôszerepeket játszott, és 19 éves
korában, jogilag kiskorúan indult egyedül Párizsba?
Egy féltett, anyja által egyedül felnevelt úrilány?
Hiúsági kérdés? Dehogyis.
Sokkal több annál. Valami nagy élethazugság lappang
mögötte. Perczel Zitát ugyanis sikerek ide vagy oda
a szakmában nem kedvelték. A Színiakadémián
negligálták a protekciósnak hitt gyereklányt
a nála jó pár évvel idôsebb osztálytársai.
A filmgyártás minden korban idegenszerû, közönyös
és irigy világába pedig a lakásszomszéd
Szlatinay doktor vitte be, aki nemcsak fogorvos volt, hanem slágeríró
és késôbb rendezô. Kell-e ennél nagyobb
szerencse? Nem is tudom megbocsátani magamnak, hogy ennyi szerencsével,
ennyi kivételes szituációval ennyire keveset tudtam
összehozni írja elsô párizsi tartózkodása
idején. Perczel Zita tehát nem magányos volt, hanem
nagyon sokáig mindenütt boldogtalan. Úgyhogy a kötete
címét nyugodtan át lehetne igazítani: a Meseautó
boldogtalan utasa.
Keveset ír a színészi munka belsô
titkairól, arról a minden valamirevaló aktort zavaró,
olykor a pszichiátriáig ûzô gondról, miként
lehet lélekhasadás nélkül százféle
figura bôrébe bújni. Ám hiába hallgat,
hiába söpri szônyeg alá szakmaiból magánéletivé
vált gondjait, Perczel mûvésznôt is eléri
a nagy bumm, jön a lelki összeomlás. Éppen civilsége,
játéknélkülisége esztendeiben sújt
le rá a csapás. Hosszas belsô szenvedés után
nemzeti, emberi és szakmai identitását veszíti
el, s menekül a némaságba.
S akkor bekövetkezik a csoda. Nem egyik napról
a másikra, s nem is egyedül mûveli, hanem hathatós
pszichiáteri segítséggel. Kezdetét veszi Perczel
Zita második élete. A kulcsmondat: fütyülni a színészetre.
Embernek kell lenni, anyának, majd nagymamának, esetleg egy
kicsit megint magyarnak. És csodák csodájára
kitárul és megszínesedik az addigi görcsös
élet. Lesz benne minden: családi boldogság, színészi
munka, visszatérés az óhazába. S a legfontosabb:
végre önazonosság lelki béke Európa
ege alatt.
Áron Kiadó, 2000.