George Gerbner, „az ember, aki megszámolta a tévégyilkosságokat”, ma talán a legelismertebb médiakutató Amerikában. Munkásságának nem a tévében látható erõszak kritikája a lényege, a feladat szerinte nem a szigorúbb cenzúra bevezetése, hanem a legfõbb kulturális hatalom, a televízió hatásmechanizmusának megértése.
-- A legtöbb gyerek ma olyan otthonba születik, ahol a TV átlagosan napi 7 óra 41 percen át be van kapcsolva. Milyen hatásai vannak ennek a képözönnek?
--Valójában a fõ probléma
nem a tévénézéssel töltött idõ
mennyisége. A legnagyobb baj az, hogy a történetek,
amelyeket a gyerekek látnak és hallanak, mindössze néhány
típusra korlátozódnak. Számtalan csatorna van,
de mindenütt ugyanaz megy. Nem mindegy, ki milyen szerepekben és
hányszor jelenik meg a képernyõn. A tévében
látható idõsek száma mindössze egy ötödét
teszi ki a lakosságban elfoglalt hányaduknak. A szegények
csak elvétve szerepelnek a sorozatokban.
-- Miért fontos ez?
-- A szocializáció tesz minket azzá,
akik vagyunk, a történeteken keresztül tanuljuk meg társadalmi
szerepünket. Ha valaki nagyon gyakran szerepel az adott kultúrkör
meséiben, az sok lehetõséget, alternatívát
lát maga elõtt. Ha alulképviselt, ennek ellenkezõjét
éli meg.
A Screen Actors Guild szerint legtöbb a legtöbb
színésznõ harmincöt éves kor után
nem kap szerepeket, és csak akkor jut újra lehetõséghez,
amikor már elég öreg ahhoz, hogy nagymamát játsszon.
Ellenben a férfiszínész a sírig játszhat
romantikus fõszerepeket. Mit tanít ez a nõknek a társadalomban
betöltött szerepükrõl? Mit tanít ez mindannyiunknak
a romantikus kapcsolatokról?
Ha a társadalom bizonyos rétegeit a tévésorozatok,
filmek megfosztják valóságos szerepüktõl,
az megritkítja az elmondható történetek fajtáit.
A forgatókönyveket férfiak írják férfiaknak,
olyan világot alakítanak ki, amelyben férfiak uralkodnak
és játsszák a fõszerepet. Mivel egy film vagy
egy tévémûsor csupán az Egyesült Államokban
nem termelhet nagy profitot, a legtöbb producer a világpiacra
fejleszt történeteket. A világpiacnak olyan sztorikra
van szüksége, amelyek lényegében képekkel
elmondhatók, és bármely kultúrához illeszkednek.
A szex és az erõszak univerzálisak. Az erõszakhoz
elsõsorban férfiszerepek kellenek. Tehát a nemzetközi
piac igényei is megerõsítik a férfi forgatókönyvírók
részrehajlását.
-- Mit tesz velünk a képernyõn látható
erõszak? Száz éve még valóságos
traumát okozott, ha valaki szemtanúja lett egy késelésnek.
Ma már ugyanezt látva a tévében rá sem
hederítünk.
-- A tévében bemutatott erõszak
nagyrészt kozmetikázott. Nincs benne tragédia, nincsen
vér. Ezt hívom én „boldog erõszaknak”: hûvös,
fájdalommentes és látványos. Úgy kivitelezték,
hogy ne nyomassza, hanem szórakoztassa az embert. A való
életben az emberek megbotránkoznak az erõszakon. Hallottam
gyerekeket, akik, amikor láttak valakit tényleg megsérülni,
ezt mondták: „Ez nem olyan, mint a moziban.”
Ennek ellenére nem hiszem, hogy az erõszak
gyakorisága, vagy mutogatása lenne az elsõdleges kérdés.
Az erõszak a hatalom demonstrálása, az igazi kérdés
az, hogy ki mit mûvelhet a másikkal. Ha valaki folyton azt
látja, hogy a konfliktusokban olyanok kerekednek felül, mint
õ, az agresszívabbá teszi. Aki viszont egy olyan csoport
tagja, amely többnyire áldozatként szerepel a televízióban,
az egyre védtelenebb lesz, mert úgy érzi, nagyobb
a kockázata. Minden nõre, aki olyan hatalommal rendelkezik,
mint a fehér férfi szereplõk, kettõ olyan jut,
aki áldozatként végzi. Ha a színesbõrû
nõket nézzük, az arány még rosszabb. Ily
módon érjük el, hogy a nõk, akik a valóságban
többségben vannak, kisebbségként viselkedjenek.
Gyerekkortól nevelik beléjük az áldozat-szerepet
és a védtelenség érzetét.
-- Nem tükrözi ez a valóságot?
-- A gyerekek nem születésüktõl
fogva tudják ezeket a szerepeket. A filmekbõl, sorozatokból
tanulják meg, hogyan viselkedjenek. Miután a történetek
megformálják a valóságot, õk tükrözik
azt. A tükör nem egy passzív tárgy. Egyfajta cserét
kínál: elõször látunk valamit – talán
a nyakkendõnket, vagy a sminkünket – aztán vagy megváltoztatjuk,
amit látunk, vagy nem. Ugyanez igaz a televízióra
is. Belenézünk, látjuk, hogy kinek kellene lennünk,
aztán vagy elfogadjuk azt, vagy nem. Mindenesetre tudatos döntés
nem elfogadni, és még a lázadás eldöntése
is azon alapul, amit láttunk: van valami, ami ellen lázadhatunk,
és ez az, amit ezek a történetek biztosítanak.
-- Ezek a történetek – amellett, hogy megszabják
a hatalmi hierarchiát, meghatározzák azt is, hogy
mik az elfogadható módozatai egy konfliktus megoldásának?
Ahelyett, hogy azt látnánk, az emberek „kiveszekszik” a nézeteltéréseiket,
azt látjuk, hogy „kiverekszik” azokat.
-- Ez azért is van, mert az élénk
és valóságos drámai párbeszédek
készítéséhez tehetség kell. A tévébeli
erõszak egyik oka a képzelõerõ szegénysége.
Egyszerû megoldás azoknak az íróknak és
producereknek, akik olcsó, könnyen exportálható
terméket akarnak csinálni.
A tévémûsorokat még mindig
kódok szabályozzák, amelyek meghatározzák,
hogy mit lehet sugározni. A tévéállomások
nem közvetíthetnek olyan mértékû erõszakot,
amit a moziban látunk, mert a hirdetõk nem akarják,
hogy összekössék a nevüket a brutalitással.
A hirdetõk üzenete a tévétársaságok
felé egyenes: „Csináljanak kedvet a közönségnek
az üzletemben való vásárláshoz.” Így
a reklámozók, furcsa módon, visszatartó erõként
hatnak.
-- A hirdetõk befolyása azonban a legjobb
esetben is kétélû, mert egyúttal garantálja
azt is, hogy ne legyenek olyan mûsorok, amelyek támadják
a társasági szerkezetet.
-- Pontosan. A tévéproducerek nem akarják
megharapni a kezet, amely eteti õket. Ezért nincsen politikai
élet az USA-ban: a tévében nincs választék
az ideológiákból. Egyetlen pártunk van, ami
két frakcióból áll: a Bentiekbõl és
a Kintiekbõl. Amint a Kintiek bekerülnek, ugyanazt teszik,
amit a Bentiek tettek.
Nem lehet igazi demokratikus kormányt alkotni,
ha nincsenek erõs ideológiai különbségek.
Kell, hogy legyen egy kapitalista párt, egy szocialista párt,
egy zöld párt, egy kommunista párt, egy fasiszta párt,
helyi csoportosulások, anarchisták stb., és mindnek
jelentõs adásidõt kellene kapnia. Más demokratikus
országoknak vannak olyan törvényeik, amelyek megpróbálják
ezt biztosítani. A sors iróniája, hogy pont az Elsõ
Módosítás (First Amendment) sajtószabadságra
tett garanciája az, ami megtiltja a kormányunknak, hogy megkövetelje
a mûsorok sokszínûségét. Ehelyett az történt,
hogy az országot ma egy nem demokratikus, a nagy cégek embereibõl
álló és cégek érdekeiért tevékenykedõ
kormány irányítja. Egy maréknyi vezérigazgató,
talán öt vagy hat ember dönt a történetekrõl,
amelyek szocializálják a gyermekeinket.
-- Az erõszak ábrázolása
a médiában valóban több erõszakhoz vezet
az életben is?
-- Nem különösebben. Az emberekre döntõ
többségére nem az erõszak, hanem az áldozattá
válás látványa hat. A televíziós
erõszak hatására bizonytalanabbá, sebezhetõbbé
válnak. A televízió nem az agresszivitásra
neveli az embereket, hiszen akkor elkezdenének kiállni a
jogaik mellett, inkább arra tanítja õket, hogy legyenek
engedelmesek, bizonytalanok, féljenek. Akik hatalmon vannak, nem
annyira bolondok, hogy felbujtsák az embereket saját uralmuk
ellen. Nagyon jól tudják, hogy a televízió
passzívvá és bizonytalanná teszi a nézõt.
Pontosan ez az, amit a nagy társaságok szeretnek.
-- Ön tehát nem ellenzi az erõszak
ábrázolását?
-- Nem, egyáltalán nem. Az erõszak
az élet és a mûvészet része, a baj az,
hogy a tévében az erõszak következményeit
a legritkább esetben ábrázolják. A támogatók
nem kedvelik az effajta realizmust.
-- Ez nem meglepõ annak fényében,
hogy egész kultúránk cselekedeteink figyelmen kívül
hagyásán alapszik, akár a környezetszennyezésrõl,
akár a dohányzásról vagy az alkoholizmus következményeirõl
van szó.
-- Pontosan. A tévémûsorokban folyton
isznak, de az alkoholfogyasztás következményeit, természetesen
ritkán mutatják. Egy különleges tanulmányban
az alkohol és a dohány médiában való
jelenlétét vizsgálva azt találtuk, hogy csúcsidõben
óránként 2,1 alkalommal isznak alkoholt. Aztán
amikor a Seagram megvásárolta az MCA-t, az ivások
száma emelkedett. A cégek felvásárolják
a médiát, hogy biztosan tudják ellenõrizni
a sztorikat.
Dohányzás, szerencsére, egyre kevesebbszer
fordul elõ a tévében, egyetlen szomorú kivétellel:
a fiatal nõk többet dohányoznak a képernyõn,
mint eddig bármikor. Ezek a nõk veszik az üzenetet,
amit a televízió közvetít nekik: a dohányzás
függetlenségük, lázadásuk kimutatásának
eszköze. Az a tény, hogy a tüdõrák rémisztõ
ütemben növekszik a fiatal nõk körében, nem
véletlen. A dohányzás több, mint ezer embert
öl meg naponta – többet, mint az összes illegális
kábítószer együttvéve –, a dohány
mégis törvényesen támogatott, reklámozott
és forgalmazott termék, állandó kelléke
a történeteknek, amelyek szocializálnak minket.
-- Azt írja, hogy „a neofasizmus szórakoztató
álruhába bújtatott formája felé haladunk”.
-- A fasizmus eltörli a politikai választás
lehetõségét és bizonyos típusú
etnikai túlsúlyt ír elõ. Ennek véghezviteléhez
ma már nincs szükség a kormány durva befolyására
a kultúrában. A mi esetünkben ez nagyon szórakoztató
és látszólag demokratikus módon következett
be. Az utóbbi húsz évben, kultúránk
monopolizációja olyan mértékben folyt, amely
elképzelhetetlen lett volna akkor, amikor a piac szabadságát
védõ törvényeket még betartották.
Az 1996-os Telekommunikációs Törvény (Telecommucations
Act), amelyet minden nyilvános vita nélkül fogadtak
el, a média további monopolizációjához
vezetett. Azt, hogy miféle történeteket mesél
a televízió, néhány nagy cég -- a Sony,
a Time-Warner, Disney és Rupert Murdoch -- dönti el. Miféle
demokrácia ez?
A történetek, amelyeket a világról
mesélünk, segítenek megalkotni a világot, amelyben
élünk. És ha valaki irányítani tudja a
történetek mesélését, az irányítani
tudja az emberek felfogását is, sõt, még a
viselkedésüket is. A múltban történtek erõfeszítések
az ilyesfajta monopólium megakadályozására,
mára azonban feledésbe merültek. A törvényi
szabályozást enyhítõ Reagan korszak tartós
nyomot hagyott kulturális életünkön. Ma senki sem
mer szembeszállni a véleményformálás
monopóliumával, fõleg mert a politikusok erõsen
függnek a médiától a választások
miatt.
-- Mit lehet akkor tenni?
-- Olyan producerekre van szükségünk,
akik több nõt, több feketét, több idõs
embert szerepeltetnek. Ha ezt el tudjuk érni, pontosabb mását
látjuk majd a való világnak. Meg fognak változni
a történetek, és ez az egyszerû cselekedet megváltoztatja
majd a jövõt is.