Csak a nézõ ismerheti a hõs minden maszkját.
A Tágra zárt szemek a maszkok filmje. Mert
nemcsak a látványos nagyjelenetekben vannak jelen, meg a
történet fordulópontjain, hanem az elsõ pillanattól
az utolsóig. Körülöttük forog az egész…
nem is hogy a történet, hanem a szerkezet.
Amióta emberi kultúra létezik, léteznek
maszkok, ott vannak szertartásainkban és mûvészetünkben,
fogalmainkban. Idézhetnék sokféle forrásból,
hozhatnék mély és tetszetõs megfogalmazásokat,
tisztázandó, hogy tulajdonképpen mi az a maszk. Valamiért
mégis azt gondolom — illetve Stanley Kubrick filmje ösztönöz
erre —, hogy helyesebb volna olyan meghatározást adni, valami
egyszerû, jól használható definíciót,
ami nem kavar a film tiszta és ellenõrzött gondolatrendszerébe
idegen mitológiákat.
Az emberi arc úgy mûködik, hogy kisebb-nagyobb
izmok tucatjai húzzák és vonják a bõrt,
az ajkakat, általában a látható és névvel
jelölhetõ részeket, és ezek az összehangolt
vagy éppen összekuszált rángások kifejezik
az arc viselõjének érzelmeit, más emberek olvashatnak
a vonásokból és a vonások módosulásaiból,
és mind a kifejezés, mind az olvasás eredendõen
ösztönös, de valamennyire lehet tudatos is. Enélkül
a kommunikáció nélkül az ember nem volna ember.
A halottak arca már nem mozog, az már megállapodott,
és ez a jelenség a szemlélõt megdöbbenti:
olyasmi szavak jönnek ilyenkor elõ, hogy „nyugodt”, „merev”,
„szörnyû”, „fenséges”, „titokzatos”. Másrészt
a tudatos lényt olykor zavarja, hogy az arcán mindenféle
meglátszik, sok olyasmi, amit jobb szeretne, ha nem lenne kifigyelhetõ
— alighanem, amióta az ember ember, azóta bújik idõnként
maszk mögé, hogy gátat vessen a szüntelen információáramlásnak.
(Az arcjáték megvolt már az ember elõtt. A
tudatos lény veszi észre, és kezdi értelmezni
a jelenséget, és tesz rá kísérletet,
hogy kiiktassa.) A maszk sokféle emberi, sõt állati
vonást utánozhat, ilyen meg olyan érzelmi hatásokat
célozhat meg, végsõ értelme mégis az,
hogy mozdulatlan arc, ami nem jelez semmi érzelemmódosulást,
tudatosan, sõt látványosan kilép az ember és
ember közötti természetes, eleven kommunikációból,
miáltal mellesleg fölidézi a halált.
Ha történetesen egy filmrendezõ azt
veszi a fejébe, hogy maszkos szereplõket visz képre,
sokat nyerhet látványosságban, de még többet
veszíthet: hiszen — sokan mondták már — az eleven
színészarc rezdüléseiben rejlik a játékfilm
legnagyobb ereje. A Tágra zárt szemek esetében ez
úgy van, hogy a rendezõ a maszkok segítségével
eljut az õsi szertartások kegyetlen és ugyanakkor
igézetes világába, és a színészarcok
rezdüléseinek segítségével visszajut végül
is a maszkok világába.
Mert a szereplõknek itt nincs saját arca.
(Legföljebb talán olyankor, amikor kifejezéstelenül
bámulnak, egy-egy pillanatra, amint egyik arckifejezésük
lehullt, és még nem vették föl a másikat.)
Nincs arcuk, ugyanis mindig olyan vonásokat vesznek
magukra, amilyen tõlük adott helyzetben elvárható.
n
Ha egy bálban rég nem látott évfolyamtársunkkal
találkozunk, illõ az öröm és a bizalmasság.
Közben a dialógusokból, a helyzetekbõl kiderül,
hogy közöttünk nincs és nem volt soha bizalmasság,
hogy semmi okunk nincs rá, hogy örüljünk egymásnak,
valójában alig várjuk, hogy valaki jöjjön
és kimenekítsen minket egymás társaságából.
(Kimenekít.)
Ha bálban vagyunk, és történetesen
fiatal nõ vagyunk, és lehajtunk egy pohár finom és
drága italt, akkor megmámorosodunk, és mámorunk
csak fokozódik, mikor egy jóképû úr táncba
visz, és csábító szavakat duruzsol a fülünkbe,
és ez így van rendjén, mert elvárható
tõlünk, hogy érzékenyek legyünk a finom
italokra és a férfibájra, és jól használható
arra, hogy mámorba és vágyba burkolózva végül
kitérjünk az elõl, hogy a jóképûvel
valóságos és talán kockázatos ölelésbe
kelljen bocsátkoznunk; óvatosak vagyunk, polgári házasságban
élünk, az arcunkon viseljük a vágyat és
a mámort, ám belül mindenféle más van,
éppen csak mámor és vágy nincs, és rémülten
várjuk, hogy valami történjen, és kimeneküljünk
a kényessé vált helyzetbõl. (Kimenekülünk.)
Ha bálban vagyunk, és történetesen
fiatal férfi vagyunk, és két oldalról belénk
karol két vonzó külsejû és kihívóan
viselkedõ fiatal nõ, akik kérdésünkre,
hogy hová visznek, azt felelik, hogy „a szivárvány
tövébe”, akkor elvárható, hogy olyan arcot vágjunk,
mintha legszívesebben máris belemélyesztenénk
hófehér fogunkat a sima bõrükbe, hogy képesek
vagyunk kielégíteni két vággyal teli fiatal
nõt (ha kell, többször egymás után mindkettõt),
arcunkon magabiztosság, hozzá erõ és vágy;
ám alig várjuk, hogy valaki kimentsen ölelõ karjaik
közül. (Kiment.)
Ha foglalkozásunkra nézve történetesen
orvosok vagyunk, és éppen összeveszünk a feleségünkkel,
de úgy, hogy abba belerendül egész létünk,
és megszólal a telefon, és közlik velünk,
hogy idõs betegünk éppen meghalt, akkor félbehagyjuk
a veszekedést, és elindulunk a megrendült létünkkel
a halott idõs emberhez és annak fiatal lányához,
mint mondjuk:
„To show my face”. Hogy megmutassuk az arcunkat.
Milyen arc ez? Pontosan olyan, amilyet egy derék
doktortól el lehet várni, lege artis, komoly, nyugodt és
sziklaszilárd, ám egyszersmind résztvevõ. Miközben
az jár a fejünkben, hogy a feleségünk — az egyetlen
nõ, akire nõként gondolni szoktunk — gondolatban más
férfiakkal közösül. Miközben az elvárható
arcot tartjuk magunkon mûködésben, nem mulasztjuk el
megérinteni a halott ember immár nem mûködõ
arcát: ez a tapintás jelzi, hogy a halált természetesnek
tartjuk, hiszen orvosok vagyunk, ugyanakkor az elhunyt emberi lényként
is létezett számunkra, és becsültük ezt
a lényt. Tapintatosak vagyunk, ezt mutatjuk.
A Tágra zárt szemek nézõje
egy folyamatot lát, melynek során az emberi arc kifejezései
úgy változnak, mintha valaki cserélgetné rajtuk
a maszkokat. Azt látja, hogy a szereplõ — nem a színész,
hanem a „hõs”, akit a színész alakít — egyik
jelenetben ezt a maszkot viseli, a másikban azt, mind a kettõ
hibátlan alakítás, de a kettõ egymást
hitelteleníti. Ez nem látható máshonnét,
csak a film nézõjének szemszögébõl.
Nem láthatja így például a film egyik alakja
a másikat, mert õ nincs abban a helyzetben, hogy egymás
mellé tehesse az egyik és a másik jelenetben látott
maszkokat. Vagyis e film képei, jelenetei, melyek egyébként
egytõl egyig ragyogó alkotások, tele finom részletekkel
és szépségekkel, önmagukban egész mást
mutatnak, mint a képek és jelenetek egymásutánja.
Olyasmi ez, ami csakis filmen valósítható meg, olyasmi,
amiért érdemes filmet készíteni, és
filmet nézni.
Nem mintha kellemes volna. Kubrick eljárása
kiiktatja például az erotikus izgalmat. Sokan egybehangzóan
beszámoltak róla, hogy a képsorok figyelése
közben nem éreztek vágyat, ami furcsa, mert hibátlan
testek vannak közszemlére téve. Csakhogy a filmrendezõ
munkája ebben az esetben nem arra irányult, hogy fölépítse
a vágyat — bevallom, meglep, hogy ilyen sokat számít,
ki forgat le egy filmet és miféle szándékokkal;
képzeljük el a Traumnovelle adaptációját
ugyanebben a díszletben, ugyanezekkel a szereplõkkel, példának
okáért Just Jaeckin keze alatt…!
A maszkosok, akik „a házban” orgiákat rendeznek,
korlátlan erejükkel a világban benne is vannak, de kívül
is helyezkednek azon. Nem bohó, romantikus karneváli játék
részükrõl az, hogy maszkot viselnek. Láthatatlanságuk:
hatalom. A leggazdagabbak egy kifejlett polgári társadalomban
éppen arról ismerszenek fel, hogy átlagpolgár
számára egyszerûen nem láthatóak. (Paul
Fussel: Osztálylétrán Amerikában.)
A fedetlen arcú, de kendõvel lefedett szemû
zenészben (a kiszolgáltatott mûvész archetípusa)
a nyitott szemû, fedett arcú hatalmasok inverzét ismerhetjük
föl.
Késõbb, amint értesülünk
róla, azon az arcon „horzsolások voltak”.
n
Léteznek kisebb és nagyobb maszkok, attól
függõen, hogy készítõjük mennyit
akar eltakarni az emberi arcból, gyakran a száj már
nincsen takarva (Kubrick filmjében kivétel nélkül
minden maszk elzárja az ajkakat), de szinte mindig hagynak két
kis nyílást.
A szemeknek.
Amanda, a volt szépségkirálynõ,
mikor a doktor elõször meglátja, meztelenül és
öntudatlanul hever egy pompás fürdõszobában,
kokain, heroin és alkohol hatása alatt, a halál küszöbén.
A doktor ezúttal sem rest, és elõadja a jó
doktort.
Csak sokára derül ki, hogy ez a fellépése
milyen remekül sikerült.
Nevén szólítja a lányt, „Mandy,
Mandy”, és közvetlen közelrõl mélyen a szemébe
néz. A lány arca üres, mozdulatlan. A doktor arcán
feszült figyelem, tekintete mélyen behatol a lány tekintetébe.
„Mandy, Mandy”, hívja, szólongatja. Nagy sokára Amanda
tekintete megrebben, és válaszol a doktornak. Így
hozza vissza az életbe a mezítelen lányt a „derék
doktor”.
Hátravan még két találkozásuk,
szemük mindkétszer hasonlóan mélyen egymásba
kapcsolódik.
Tudni kell, hogy olyan film ez, melyben minden mozzanat
logikus és racionális. Kivéve kettõt, melyek
éppen környezetük világossága miatt maradnak
olyan föltûnõen, jelentõségteljesen sötétek.
Egyik ezek közül az, hogy a kámzsába bújt,
maszk mögé rejtõzött doktort a meztelen lány
fölismeri. A doktorból csak a szeme látszik ki — Amanda
tehát a szemét ismeri föl, azt a szemet, amely õt
az életbe visszahívta. Ez a normális emberi érzékenység
határán már kívül van, ám kapcsolatba
hozható a különleges állapottal, melyben Amanda
volt, mikor tudatbefolyásoló szerek hatása alatt állt,
és a doktorból nem látott semmi mást, csupán
a szemét. (Másik ilyen sötét fordulópont
az, amikor a doktor meglátja alvó feleségének
arca mellett a párnán azt a maszkot, melyet a Szivárvány
jelmezkölcsönzõbõl vett ki, amelyben a házba
látogatott, és amely eltûnt — tudni nem lehet, hogyan
került a párnára, feltételezések adódhatnak,
egyik ijesztõbb a másiknál.)
Amanda föláldozza magát a doktorért.
Életben utoljára úgy látjuk, hogy homályba
veszõ erkélyfolyosón vezeti egy maszkos alak. Ez a
maszk madárfejet formáz, egy valóságos „madárfejû
kisisten” (Rakovszky Zsuzsa: A narkomán ) hurcol áldozati
oltárra egy maszkos, meztelen, tökéletes szépségû
fiatal nõt — amilyen õsi és erõs kép,
olyan gondosan lett beillesztve a hitelesen modern eseménysorba.
Következõ és utolsó találkozásukra
a hullaházban kerül sor. Eddigre eltûnt Amandáról
a maszk, a testen semmi más nincs, csak a lábujjra kötözött
cédula. A doktor lassan a halottra hajol. A lány arca mozdulatlan.
Hideg, üres maszk. A doktoré ennek tükörképe.
Nem lehet tudni, hogy mi történik, kicsit olyan, mintha csók
készülõdne lassan. Megjegyzendõ, hogy a doktor
és Amanda váltott már csókot, a házban,
amikor mindketten maszkot viseltek; szép csók volt, maszkok
fényes ajka érintette egymást finoman. De nem, a hullaházban
mégsem száj keres szájat, hanem szem szemet: a doktor
a nyitott, halott szempárba tekint.
Mindháromszor a mozdulatlan arc, a meztelenség
és a halál.