Kubrick éveken át dédelgetett
szintetikus gyermekét
Spielberg fogadta örökbe. Forog az AI.
„A mai nap áttörést jelent cégünk
számára -- kezdte beszédét Henry Swinton, a
Synthank ügyvezetõ igazgatója. -- Lassan tíz
éve már, hogy megjelentünk a világpiacon elsõ
szintetikus életformáinkkal. Azt hiszem, felesleges emlékeztetnem
a jelenlevõket, milyen átütõ sikert arattunk,
különösen miniatûr dinoszauruszainkkal. Értelemmel
azonban egyik termékünk sem rendelkezett. Talán paradox
kijelentésnek hangzik, hogy modern korunk csupán életet
képes teremteni, értelmet nem. Elsõ reklámcikkünk,
a Crosswell Féreg máig legkelendõbb termékünk,
egyben máig a legostobább.
Miközben a világ népességének
háromnegyedét éhínség sújtja,
mi azon szerencsések közé tartozunk, akiknek nem kell
nélkülözniük, hála a születés-szabályozásnak.
Az alultápláltság helyett az elhízás
veszélye fenyeget minket. Le merném fogadni, egyetlen ember
sem ül ma ennél az asztalnál, akinek nem szorgoskodik
egy Crosswell a vékonybelében. Mindnyájan rendelkezünk
ezzel a veszélytelen kis élõsdivel, amely az általunk
elfogyasztott táplálék ötven százalékát
lebontja szervezetünkben, megõrizve kívánt alakunkat.
Mint tudják, a Mini Dinók sem sokkal okosabbak bélférgeinknél.
Mától azonban új terméket dobunk piacra: az
intelligens és életnagyságú Mesterséges
Inast. A típus nemcsak önálló értelemmel
rendelkezik, de intelligenciájának szigorú határt
is szabtunk. Úgy véltük, a fogyasztók tartanának
egy emberi aggyal felszerelt szintetikus lénytõl, ezért
Mesterséges Inasunk koponyája egy kisméretû
számítógépet rejt. Több éve kaphatóak
már mini-kompjúterekkel felszerelt androidok, de ezek élettelen
plasztik-másolatok, ügyes szuper-játékok csupán.
Hosszú kutatások után azonban mi voltunk elsõként
képesek ötvözni a számítógépes
áramköröket és a szintetikus emberi szövetet...
A jövõ a bioelektronikus életformáké,
amelyek nemcsak önálló vezérlõ rendszerrel
rendelkeznek, de folyamatosan kapcsolatban állnak majd a VilágAdatHálóval.
Mindenki élvezheti saját házi Einsteinje elõnyeit:
teremtményeink segítségével örökre
számûzzük a magányt és elidegenedést
az emberiség életébõl!”
A neves brit science-fiction szerzõ, Brian Aldiss
1969-ben megjelent novellája, a Szuper-játékok kitartanak
egy nyarat -- évtizedekkel megelõzve a világháló
születését, a transzhumanizmus tanait vagy a mesterséges
szövetreprodukció megvalósítását
-- riasztó helyzetjelentést nyújtott egy szép
új világról, amely azóta már a küszöbünkön
várakozik. A novella alapján készülõ filmadaptáció,
amelyet majdnem tíz évig tartó elõkészületek
után augusztusban kezdtek el forgatni, 2001 nyarára tervezett
bemutatója idején feltehetõleg sokkal inkább
a máról, mint a holnapról szól majd. Legalábbis
ez lenne a helyzet, ha a Videodrome-ot és az eXistenZ-t készítõ
David Cronenberg, az Új Hús elsõ moziprófétája
vette volna át a stafétabotot az AI (Mesterséges Intelligencia)
munkacímet viselõ filmterv szülõatyjától,
a másfél éve elhunyt Stanley Kubricktól.
A Warner Brothers igazgatótanácsa és
a Stanley Kubrick Productiont vezetõ Jan Harlan azonban a paraziták
mestere helyett inkább a dinoszauruszok szakértõje
mellett adta le voksát. Döntésük helyességét
állítólag Kubrick személyes választása
szavatolja, aki Harlan szerint már az AI megvalósításának
elsõ fázisában felvette a kapcsolatot Steven Spielberg-gel,
mivel õt tartotta az egyetlen szóba jöhetõ hollywoodi
rendezõnek a speciális effektusok tökéletes megvalósítására
és az alaptörténetben rejtõzõ erkölcsi
tanulságok feltárására. David, a hús-vér
nevelõszülei szeretete után áhítozó
szintetikus kisfiú megindító meséje valóban
az E.T., a Nap birodalma vagy a Schindler listája Oscar-díjas
alkotójának életmûvébe kívánkozik,
így idén márciusban Spielberg némi kínos
huzavona után félbeszakította látványos
antiutópiája, a Philip K. Dick mûvébõl
írt Minority Report elõkészületeit, majd a Warner
hivatalosan is bejelentette, hogy az AI forgatása még a nyár
vége elõtt megkezdõdik. Miután Harlan átadta
Spielbergnek Kubrick valamennyi feljegyzését és megközelítõleg
ezer darabból álló vázlatgyûjteményét,
hamarosan megszületett az elsõ forgatókönyv-változat
is, amely valamennyi fél tetszését azonnal megnyerte.
A közeli jövõbe helyezett sztori szerint a globális
felmelegedés következményeképpen félig
víz alá került New Yorkban a helyi felsõ tízezerhez
tartozó házaspár sok év után engedélyt
kap egy saját utód megszülésére és
felnevelésére, ezért a feleslegessé vált
David elhagyja emberi családját, hogy megtalálja a
gyökereit…
Hogy Spielberg mennyiben ragaszkodott Kubrick hétpecsétes
titokként kezelt elképzeléseihez, valószínûleg
sohasem fog kiderülni, az viszont biztos, hogy Kubrick szokásához
híven csupán kiindulópontnak használta az eredeti
irodalmi alkotást. Mint Ian Watson sci-fi író egy
interjúban elmondta, közös munkájuk során
az idõs rendezõ egyfajta futurisztikus Pinokkió-történetet
faragott Aldiss hatoldalas nyersanyagából, a helyszíneket
hipermodern digitális vágyálmaihoz igazította,
sõt egy hímnemû kéjdroidot is beleírt
a novellában szereplõ szintetikus háztartási
alkalmazott helyébe. Bár Kubrick eleinte egyeztette elképzeléseit
Aldiss-szal, útjaik hamarosan szétváltak: „Számtalan
verziót kipróbáltunk, a kedvencemben például
David egy Bádogváros nevû helyen talál menedéket,
ahol kiöregedett robotmodellek várják az elkerülhetetlen
enyészetet. Stanley mindenáron látványos sci-fi
szuperprodukciót akart létrehozni, de végül sehová
sem jutottunk. Utánam Arthur Clarke-hoz fordult, ám az a
forgatókönyv is szemétkosárban végezte.”
Watson távozását követõen Sara Maitland
brit sci-fi írónõ is feltûnt a képben,
aki feminista tündérmesévé kívánta
formálni Kubrick dédelgetett tervét, nem tudni, milyen
sikerrel. A megszállott rendezõ ekkortájt már
javában tárgyalt a speciális effektek megvalósításáról
elõbb Lucas ILM-cégével, majd a Stan Winston és
James Cameron által alapított Digital Domain munkatársaival,
sõt 1994 nyarán Cameron személyes véleményét
is kikérte. Angliai otthonában évekig próbálta
felépíteni szintetikus fõhõsét, állítólag
a robot-specialista kliprendezõ, Chris Cunningham hónapokon
át tartó közremûködésével.
A Tágra zárt szemek két kemény esztendeje után
megújult lelkesedéssel tért vissza félbehagyott
munkájához, váratlan halála azonban véget
vetett az ígéretes Pinokkió-projectnek.
Steven Spielberg, aki a 90-es években sorra hiúsította
meg munkáival Kubrick filmterveit (az Árja papírok
Holocaust-drámájáról a Schindler listájának
sikere után mondott le a csalódott rendezõ, az AI
megvalósítása pedig a Jurassic Parkban megcsodált
digitális effektusoknak köszönhetõen csúszott
a Schnitzler-film mögé), most végre személyesen
kárpótolhatja a Kubrick-életmûvet. A harminc
évnyi fényes diadalutat bejáró Stanley Kubrick
Production utolsó filmje a 2001. Ûrodisszeia digitálisan
felújított változatával egy esztendõben
kerül a világ filmszínházaiba.