LÁTTUK MÉG

Sonnenallee
Sonnenallee -- német, 1998. Rendezte: Leander Haussmann. Írta: Thomas Brussig és Leander Haussmann. Kép: Sendy Saffeels. Zene: Stephen Keusch, Paul Lent, Einstürzende Neumann. Szereplõk: Alexander Scheer (Micha), Alexander Beyer (Mario), Katherina Thalbach (Anya) és Henry Hübchen (Apa). Gyártó: Boje Buck Produktion / Ö-Film / SAT1. Forgalmazó: Kinowelt Hungary. Feliratos. 101 perc.

Kezdetben volt a vadászles. Annak is a városi változata, amelyet Nyugat-Berlinben állították fel a fal mentén. A nyugati turisták felmásztak a vadászlesre, kellõ borzongással átnéztek a keleti tartományba, hitetlenkedve látták, hogy ott is emberek élnek, aztán e látvánnyal gazdagabban visszautaztak Münchenbe, Manchesterbe vagy Kansas Citybe. A fal azóta leomlott, a vadászleseket hatalmas építési daruk váltották fel az egyesült Berlin szívében, de a nyugatról leselkedõk és a meglesett keletiek viszonyában azóta is kísért a régi elzárkózás emléke. Ma is készülnek "nyugati" és "keleti" filmek, melyek az egyik vagy másik oldal szempontjából mesélik el többnyire a múltat, de olykor a jelent is, ahol a "wessi" és az "ossi" továbbra sem nagyon érti egymást.
A Napfény allé jellegzetesen "keleti" filmnek adja el magát, habár kérdéses, hogy a valódi keletiek magukra ismernek-e az édes-bús történetecske gondtalan hõseiben és nosztalgikus epizódjaiban. A soványka történet a berlini fal tövében, a keleti oldal egyik zsákutcájában játszódik, melynek folytatását szögesdrót és határátkelõ állomás zárja le az NDK polgárai számára. A zárt tér és a még zártabb rendszer monotóniáját csak a rockzene oldja. A fiatalok, mint mindenütt  a hatvanas-hetvenes években, zenélnek, zenét hallgatnak és a zenehallgatás lehetõségéért gürcölnek egész nap. Ahol fiatalok vannak, ott szerelmek is szövõdnek,  s a nagy szerelmi drámák fordulatait az egész baráti és iskolai kör a beavatottak kíváncsiságával követi. A zene, a szerelem és a barátság létfontosságú témái mellett amúgy mellékesen van jelen a másik élet. Idegesítõ felnõtt hozzátartozókkal, tanárokkal és rendõrökkel, iskolai  rendezvényekkel és katonasággal – ami minden fiatalnak kijutott a legendás hatvanas-hetvenes években. S ráadásul a berlini fallal, a Stasi mindenhova beépülõ ügynökeivel és a leselkedõ nyugatiakkal, akik oly pimasz fölénnyel bámultak át keletre – ez utóbbi az "ossik" meghatározó élménye volt ama messzeszállt években.
Leander Haussmann rendezõ filmje német precizitással sorolja fel a diktatúra összes kellékét, de a zenés-nosztalgikus filmben mindez inkább csak hangulatfestõ elemként jelenik meg. Végül minden botrány elsimul, még a Stasi-ügynöknek jelentkezett barát is bocsánatot nyer, s az apró kis ügyeskedésekre arany fátylat terít az ifjúkor iránti nosztalgia. Sohasem voltam olyan boldog, mint akkor régen a Napfény allén, a régi Kelet-Berlinben, búcsúzik tõlünk a narrátor a film végén. Ha akarjuk, elhisszük neki, ha nem akarjuk, nem. A film leginkább ahhoz hasonlít, amikor egy házibulin "hozott anyagból", divatjamúlt tárgyak és hanglemezek segítségével néhány órára eljátsszuk a múltat, a korabeli szenvedélyek valódi tétje nélkül.
Hegyi Gyula

Bajnokok reggelije
Breakfast of Champions -- amerikai, 1998. Rendezte: Alan Rudolph. Írta: Kurt Vonnegut regénye alapján Alan Rudolph. Kép: Elliot Davis. Zene: Mark Isham. Szereplõk: Bruce Willis (Hoover), Nick Nolte (LeSabre), Barabara Hershey (Celia), Albert Finney (Kilgore Trout). Gyártó: Raincity Inc. Forgalmazó: Budapest Film. Feliratos. 110 perc.

Kínában és a jobb kínai könyvesboltokban még találni abból a Szung-dinasztia korából maradt tusból, ami fenyõfakoromból készül, valamint olyan enyvbõl, amit csak a vadszamár bõrébõl lehet kivonni. Ha ezzel a tussal festünk, fizikailag feketét mutat ugyan, de tarka színeket szuggerál a szemünknek.
A fekete elnyeli a fényt.
Talán tartalékolja is.
Ha ez így van, a fekete a legszínesebb, a fekete humor a legösszetettebb.
Egyik jeles képviselõje Drezdában született 1945. február 13-án, amikor amerikai hadifogolyként õreivel és társaival egy vágóhíd lógó állattetemei között hasalva, véletlenül nem esett áldozatul saját honfitársai bombázásának. Ez a bombázás késõbb teljesen feleslegesnek bizonyult, különösen a 135. 000 pincékben elevenen megégett áldozat szemszögébõl nézve.
Kurt Vonnegut Jr. azóta sokszínû feketében ír nyomorúságosan kacagtató világunkról, ahol számos az esetlegesség és kevés a logika. Rutinos idegenvezetõje a világméretû bolondokházának, egyszerûen összetett stílusa azonban már többször jégre vitt ambiciózus rendezõket.
A Bajnokok reggelije különösen csúszós pálya. Briliáns ábrázolása az Amerikai Rémálomnak: van itt klasszikusan befutott autókereskedõ egy lépéssel az idegösszeroppanás elõtt, drive-in-rõl álmodó szeretõ, férfiasan transzvesztita helyettes, nõiesen homoszexuális fiú, öngyilkos feleség. Mindenki mindenkitõl retteg, senki nem ért semmit, legkevésbé saját magát. Háttérben mosolygó reklámok.
És van egy keserû öregember, aki vagy olcsó sci-fiíró, vagy maga a Teremtõ. Esetleg Vonnegut. Vagy mindhárom.
A könyv írói bravúr, bûvészmutatvány, lázadó röhej és rezignált összegzés.
A film egy újabb sikertelen adaptáció Vonnegut történetével, a szelleme helyett. Valahol a fekete szürkés peremén.
Talán majd a kínaiak.
Kézai Krisztina

Hibátlanok
Flawless -- amerikai, 1999. Írta és rendezte: Joel Schumacher. Kép: Declan Quinn. Zene: Bruce Roberts. Szereplõk: Robert DeNiro (Walt Koontz), Philip Seymour Hoffman (Rusty), Barry Miller (Leonard), Wanda de Jesus (Karen). Gyártó: MGM / Tribeca. Forgalmazó: Budapest Film. Feliratos. 112 perc.

Kevesebbek lettünk egy legendával. Pedig szép lett volna, nem vitás: Joel Schumacher, a szuperprodukciók levezénylésében megfáradt profi visszatér a tiszta forráshoz, figyelmét a számítógépes story-board-ról a történetre és színészeire fordítja, kis pénzbõl nagy filmet csinál, afféle szerzõit. Szinte hallom, ahogy fellélegzik: végre, csakis magának (no meg azért egy kicsit az örökkévalóságnak is) dolgozhat!
Õ nem akart mást, csak megmutatni, hogyan látja ma a világot, s benne az embert -- mondta volna,  majd a tévénézõk rászegezõdõ tekintetétõl és az állva tapsoló kollégák örömujjongásától kísérve, látszólag kissé zavartan, de minden mozdulatában méltóságteljesen távozik a reflektorfénybõl. Hogy mit tart a kezében? Naná, hogy a legjobb rendezésért járó Oscart.
A homofób, amúgy érzéssel tangózó egykor hõs zsaru (a fásultan játszó DeNiro) és a szomszédjában lakó, fiúnak született díva  (a tehetséges Seymour Hoffman) kapcsolatát bemutató kamaradarab (a zsaru lebénul, s hogy újra beszélni tudjon, a transzvesztitától kell énekórákat vennie) úgy lett kitalálva, hogy fontos film legyen. Hogy hivatalosan sem került az áhított kategóriába, a díjosztók  ritkán megnyilvánuló tisztánlátását mutatja.
Az õszinteség már szándékszinten kiveszett a projectbõl, mégis a film szinte minden kockájáról süt az író-rendezõ küldetéstudata. Hiába az elegáns címke, a drágának hitt parfüm pacsuli-szagot áraszt.  Ennél már az is jobb, amikor Schumacher egyszerûen nem tudja, mihez kezdjen. Ilyenkor a giccsbõl krimibe, kisrealizmusba, (ritkán, de legalább mûködõ) szatírába vált. Hõseink, Rusty és Walt hajlamosak az önbecsapásra, e gyengeséget mégsem õk példázzák a leginkább hitelesen. A Hibátlanok annyiban õszinte, amennyiben rendezõjét õszintén lehet sajnálni.
Köves Gábor

U-571
U-571 -- amerikai, 2000. Rendezte: Jonathan Mostow. Írta: Sam Montgomery, David Ayer és Jonathan Mostow. Kép: Oliver Wood. Zene: Richard Marvin. Szereplõk: Matthew McConaughey (Tyler), Bill Paxton (Dahlgren), Harvey Keitel (Klough), Jon Bon Jovi (Emmett). Gyártó: Universal Pictures / Canal Plus. Forgalmazó: Kinowelt. Feliratos. 116 perc.

A cselekményváz a legerõsebb ebben a filmben. A megtörtént események sorából oly ügyesen kiválasztott -- és nyilván átformált -- a II. világháborús, tengeralattjárós kommandóakció alaphelyzete, olyannyira szilárdan összecsavarozott a váratlan fordulatok egymásutánja, hogy könnyen feledjük a forgatókönyv gyengéit. Például azt, hogy a karakterek két kivétellel (a Kapitány és elsõ tisztje) ködfoltok csupán.
Ebbõl következõen a színészek közül a jellemábrázolás lehetõségét Matthew McConaughey (elsõ tiszt) és Bill Paxton (kapitány) kapja csak meg, a kiváló Harvey Keitel alig, a rocksztár Jon Bon Jovi pedig egyáltalán nem, pusztán idõnként ott van a vásznon.
A rendezés megbízható munka. A film kezdõjelenetét (hadihajóról ledobott mélységi töltetek támadása a tengeralattjáró ellen) még kétszer ismétli meg a rendezõ, bizonyítva jártasságát a fokozás fortélyaiban. Szaporodik a bombák száma, egyre közelebb robbannak, mind nagyobb pusztítást végezve. Ráadásul együtt kerülnek bevetésre a modern filmhangtechnika vívmányaival: a hatás nem marad el.
Amerikaiak a németek ellen. Tudjuk, ki gyõz. Tengernyi mélységeket persze nem várunk az effajta mélytengeri filmtõl, e hollywoodi darab azonban -- említett „fogyasztási értékei” ellenére -- minden szakmai, érzelmi többlet híján van, ami akár a maga mûfajában emlékezetessé tehetné.
Harmat György

Pénzt és életet!
Where the Money Is – amerikai, 2000. Rendezte: Marek Kanievska. Írta: E. Max Frye, Topper Lilien és Caroll Cartwright. Kép: Thomas Burstyn. Látvány: André Chamberland. Zene: Mark Isham. Fõszereplõk: Paul Newman (Henry), Linda Fiorentino (Carol), Dermot Mulroney (Wayne). Gyártó: Gramercy / Intermedia Films. Forgalmazó: InterCom. Feliratos. 88 perc.

A tucatkrimik korában éppoly ritka az eredeti alapötlet, mint az átélt színészi játék. A Pénzt és életet! mindkettõbõl részelteti nézõjét. A történetbõl nem árulhatunk el semmit, hogy az izgalmak a mozira maradjanak, de azt el kell mondanunk, hogy a Paul Newman alakította örökifjú rablónak stílusa van. A kópéság végtelenül kifinomult húrjain játszik. Intelligens, empatikus svihák, emelt fõvel megy végig az életen -- legyen éppen rabkórházban vagy idõsek otthonában --, lelki egyensúlyából vagy hetven éve nem zökkenthették ki. A marsallbot a kezében marad még akkor is, mikor úgy néz ki, már nem tõle függnek a dolgok. Elkerüli a degenerálódási folyamat. Egyénisége könnyed és nyugodt, mentes minden görcstõl.
Igazi felüdülés -- az olcsó, humortalan jópofizás, az ötlettelen magamutogatás talmi Bábelében érezni a visszafogott derût, a csintalan pajkosságot Newman mozdulataiban, mímelt szélütöttségében, férfias szemcsippentésében.
A rendezõ, Marek Kanievska a megfelelõ csalit tette a horogra. Igazolván az egyszerû bölcselmet: az a jó csalétek, amely a halaknak ízlik, nem a horgásznak.
Tamás Amaryllis

Én és én meg az Irén
Me, Myself and Irene – amerikai, 2000. Rendezte és írta: Bobby és Peter Farrelli. Kép: Mark Irwin. Zene: Lee Scott és Pete Yorn. Szereplõk: Jim Carrey (Charlie Baileygates), Renée Zellweger (Irene), Chris Cooper (Gerke hadnagy). Gyártó: Fox. Forgalmazó: InterCom. Feliratos. 116 perc.

Olybá tûnik, a kortárs vígjátékok legújabb tendenciája, melyet jobb híján hívjunk farce-szerû vonulatnak, a Farrelly-testvérek Dumb és Dumber címû förmedvényétõl datálódva lepte el a filmvásznat. Az opusznak köszönhetõen azóta, ha a mûfaj vígjáték, a filmek java része a humor fõ forrását a tabunak tekinthetõ témákban, elsõsorban az anyagcserére vonatkozó utalásokban és a magányos, esetenként az átlagostól különbözõ orientációjú szexuális tevékenységekben látja és láttatja. A két báty a Dumb és Dumber óta, ha nem is lépett le, mindenesetre elkalandozott a vásári élcelõdés jellemezte ösvényrõl; filmjeikben egyre többet kísérletezgetnek, méghozzá a humor különféle mûfajaival: a kevésbé sikerült Tökös tekés travesztia az amis közösségekrõl, a zseniális Keresd a nõt! pedig a rom-com, a romantikus komédia egyik reprezentánsa. Legújabb filmjük, mely mind közül eddig a legszórakoztatóbb, a társadalmi szatíra jegyében fogant. Az amerikai kontinens PC-õrülete (politikai korrektség és nem személyi számítógép értelemben) mára már eljutott abba a stádiumba, amit nevezhetünk akár végsõnek is. Ennek köszönhetõen, a nemzet komoly elfojtásoktól terhes -- a felszínen dr. Jekyll, kusza tudattalanjában azonban fortyogó Mr. Hyde. Hõsünk, a Rhode Island-i Charlie járõr (Jim Carrey) egy személyben metaforizálja nemzetét; rezzenéstelen arccal neveli fehér felesége és „saját” színesbõrû (hogy jómagam is PC legyek) csemetéit, viseli a hivatal packázásait, míg egy szép napon kiszabadul a szellem a palackból: Hank, Charlie skizoid tudattalanja. A munkaköri kötelességnek induló feladat, tudniillik a vonzó Irene-t (Reneé Zellweger) kell átszállítani egy másik államba, bimbódzó románccá alakul: hõseinket a maffia, Irene-t  pedig Charlie és Hank akarja megkaparintani. Jól tudom, a szüzsé kissé hiányosnak és elcsépeltnek tûnik, arra azonban bõven elég, hogy részben sziporkázó tablót fessen a kortárs Amerikáról, kifigurázza az ezredvég minden jellegzetes vonását az eutanáziától kezdve a plasztikai sebészeten és a rap-kultúrán keresztül egészen a szexuális praktikákig; részben pedig eljátszadozzon a mûfaj biztosította lehetõségekkel (a narrátor komoly, megfontolt elõadásmódja és az ezt kiegészítõ képek kontrasztja már önmagában vicces) és egy botrányosan jó komédiát eredményezzen.
Hungler Tímea

Öld meg Rómeót!
Romeo Must Die -- amerikai, 2000. Rendezte: Andrzej Bartkowiak. Írta: Mitchell Kapner, John Jarrell és Eric Bernt. Kép: Glen MacPherson. Zene: Stanley Clarke. Szereplõk: Jet Li (Han), Aaliyah (Trish), Delroy Lindo (Isaak), Russell Wong (Kai). Gyártó: Warner Bros. Forgalmazó: InterCom. Feliratos. 94 perc.

Homályos hollywoodi legendák szerint a West Side Story intrikákban és rejtélyes balesetekben bõvelkedõ forgatását csak egy sátáni paktum segítségével lehetett megszabadítani a mûve Broadway-adaptációján feldühödött Shakespeare bosszúszomjas szellemétõl. A United Artists valamennyi óriásstúdióra kiterjedõ vérszerzõdést írt alá egy viharos éjszakán az Úr 1961. évében, amelynek értelmében Lucifer mindaddig kordában tartja a szabados életvitele folytán örök kárhozatra ítélt bárdot, amíg a Rómeo és Júlia modern filmfeldolgozásaiban eltérõ etnikumhoz tartozó alvilági csoportok játsszák a fõszerepet. Ettõl kezdve az évszázados Macbeth-átok mellett egy hétpecsétes szerzõdés kísértete is ott lebeg a Shakespeare-meséket aktualizálni vágyó alkotók fölött. A makacs Abel Ferrara 1987-ben csak azután változtatta polgárháborús helyszínét a New York-i Chinatown és Little Italy határmesgyéjére, hogy segédoperatõrét lefejezte egy elpattanó rögzítõkábel (így lett a Dél szépébõl Kínai lány) -- Baz Luhrman pedig három hétig harcolt a vidéki házát ostromzár alatt tartó tasmán ördögökkel, míg végül kandallóba hajította a homoszexuális tõzsdealkuszok érdekháborújába helyezett elsõ sztorivázlatát.
Mivel annak idején a Warner-fivérek is pecsétjükkel szentesítették az alkut, az Öld meg Rómeót! kezdeti verziójában a Cosa Nostra és a jakuzák családi viszálya biztosította volna az alapkonfliktust (amely szerencsére az egyetlen közös pontot jelenti az eredeti drámával); neves kínai importsztárjuk, a hongkongi mozikban Jackie Chan komoly riválisaként számon tartott Jet Li és az énekesnõi pályafutása mellé filmkarriert vásárló afro-amerikai Aaliyah személye azonban etnikai profilváltásra kényszerítette a népes írógárdát. Andrzej Bartkowiak, a lódz-i születésû, veterán Lumet-operatõr elsõ rendezése tehát mindennemû tragédiától mentesen zajlott le -- leszámítva magát a végeredményt. Az ügyetlenül megírt, teljesen érdektelen szerelmi szálat és hatalmi cselszövéseket színesítõ szórványos akció-betétek többsége szegényesen koreografált és agyondrótozott (kivételt mindössze a kõkemény kínzókamra-jelenet, valamint egy kifejezetten szellemes kung fu menage-á-trois jelent), amelyek összképén még a Sivatagi cápákban nemrég megcsodált digitális röntgen-pillanatfelvételek sem képesek javítani. Chow Yun-fat után egy újabb kiváló keleti akciósztárt temetett maga alá a hollywoodi tucatbóvli lavinája, pedig túlburjánzó forgatókönyvek helyett ezúttal bõven elég lett volna egy feszesre rántott, tízoldalas sztori ürügyén néhány jól kigondolt díszlet között gátlástalanul szabadjára engedni a kincset érõ wu shu bajnokot.
Hiszen mint tudjuk: drámát legjobban Shakespeare, gengsztert Jet Li irt.
Varró Attila

Krokodilok bölcsessége
The Wisdom of Crocodile – angol, 1998. Rendezte: Po Chih Leong. Írta: Paul Hoffman. Kép: Oliver Curtis. Zene: John Luhn. Szereplõk: Jude Law (Steven Grlscz), Elina Löwensohn (Anne), Timothy Spall (Healey). Gyártó: Arts Council of England / Goldwyn Films / Zenith Productions. Forgalmazó: Budapest Film. Feliratos. 99 perc.

Az expozíció vámpírfilmet ígér, de a mozi végül is mást, a szeretet erejérõl regélõ, a melodrámába fojtott sorozatgyilkos-történetet nyújt: a zsáner csupán keret, a századvég emberének társtalanságát illusztrálandó. A Krokodilok bölcsessége hõse egy csökkent értékû és redukált képességû vérszívó, aki még arra sem képes, hogy vámpirizálja áldozatait, az életerõ elvételéért cserébe semmit sem nyújt. Két világ közt õrlõdõ, lélekben megroggyant lényét csupán a tiszta szeretet ereje mentheti meg az örök kárhozattól, ám ezt mindhiába keresi, a büntetõ igazság nem hagy egérutat számára.
Az opus tehát nem vámpírmese, az viszont mindenképpen a rendezõ érdemeként könyvelhetõ el, hogy számos kollégájával ellentétben nem travesztálja a mítoszt.  Már csak azért sem, mert néhány mutatós kellék bevetésén kívül jószerivel semmiben sem kapcsolódik hozzá munkájában. Pedig a kacskaringós életpályájú, már másfél tucatnyi filmen túl lévõ Po-Chih Leong elõtt feltehetõleg nem idegen a vámpírmitológia alapját képezõ határhelyzet-élmény: az Angliában született, kínai származású direktor a ’70-es évek derekán vuhszia-kalandfilmek, szalon-melodrámák és tucatvígjátékok levezénylésével Hongkongban kezdte, majd a ’90-es évektõl Nagy-Britanniában folytatta karrierjét. A Krokodilok bölcsességét már itt forgatta.
A vámpírfilmekben kötelezõ egzotikumot ezúttal a fõhõs bolgár (!) felmenõi és különösen hangzó neve, illetve a román származású színésznõ, Elina Löwenshon személye és sajátos akcentusa szavatolja. Ezekért a nehézkes ötletekért, illetve az „üzenet” súlytalanságáért az elõadásmód inventív vonalvezetése kárpótolja a nézõt. Kárpótolja, de csak részben, hisz a forma is hibrid: az alaptónust döntõen meghatározó dekorativitás, a helyenként tetszetõs, helyenként giccsbe hajló artisztikum keveredik a filmben a konvencionálisabb megoldásokkal.
Pápai Zsolt

Az ûrhajós felesége
The Astronaut’s Wife – amerikai, 1999. Írta és rendezte: Rand Ravich. Kép: Allen Daviau. Zene: George S. Clinton. Szereplõk: Johnny Depp (Spencer Armacost), Charlize Theron (Jillian Armacost), Joe Morton (Sherman Reese), Nick Cassavetes (Alex Streck). Gyártó: New Line Cinema. Forgalmazó: Flamex. Feliratos. 109 perc

Félreérthetetlen utalásokkal és kiáltó áthallásokkal telepakolt mixtúra, alapvonalon a Rosemary gyermekétõl megihletett pszichothriller. A problémageneráló elem ezúttal a Sátán ivadéka helyett a földönkívüliek porontya: ilyesmit is láttunk már néhányszor. A film mintáit keresve, egyebek mellett, szóba jöhet még Az elátkozottak faluja, A lény 2. és Az ördög ügyvédje címû darab – különösen utóbbi, és nem pusztán azért, mert ott a Gonosz szolgálatába szegõdött ifjú jurátus asszonykáját is a jelen opus fõszerepét alakító Charlize Theron adta.
A nagyjátékfilmmel most debütáló, egyben a forgatókönyvet is jegyzõ Rand Ravich a sztorifûzéstõl kezdve a színészvezetésen át olyan apró részletekig, mint smink és make-up annyira nyíltan, már-már pimaszul merít idézett mozikbõl, hogy felmerül a gyanú: a rendezõ mintha szándékosan és tudatosan kerülné az eredetibb megoldásokat, s a produkció tétjét abban látja, hogy a pépessé rágott klisék mentén, ám mindeközben a közönség érdeklõdését megõrizve terítse a történetet. És szó mi szó, Ravich fifikásan végzi a dolgát, ügyesen elbogarászik a milliószám összehordott mozaikdarabkákkal, s ebbõl végeredményben egy kevés fehér foltot mutató, egységes kép kerekedik. Sõt, a suspense is, úgy-ahogy, mûködik. Igaz, hogy a film jóformán semmit sem bíz a nézõre – a kezdetektõl nyilvánvaló, hogy hová fut ki a cselekmény, s a zárlat sem szolgál meglepetéssel –, ugyanakkor a feszültség végig szinten tartott benne: a jól ismert modulok láttán egyes pillanatokban ugyan elpilledve, de végigizguljuk a mesét.
Az amerikai közönség azonban nem díjazza, ha egy filmbõl hiányoznak a történet menetét 180 fokos félfordulatokkal összerondító, csavaros megoldások: Az ûrhajós felesége 34 milliós, diszkrétnek mondható költségvetésének töredékét sem hozta be az államokbeli mozikban.
Tosoki Gyula

Árnyék nélkül
Hollow Man – Rendezte: Paul Verhoeven. Írta: Gary Scott Thompson. Kép: Jost Vacano. Zene: Jerry Goldsmith. Szereplõk: Kevin Bacon (Sebastiane Caine), Elisabeth Shue (Linda), Josh Brolin (Matt). Gyártó: Columbia. Forgalmazó: InterCom. Feliratos. 112 perc.

Csapnivaló forgatókönyv, közepes színészi játék, látványos trükkök, ókonzervatív mondandó – ha a csúcstechnológiai körítéssel alig leplezett alpári technológia-ellenességet mondandónak nevezhetjük egyáltalán… Más megközelítésbõl: az Árnyék nélkül méltán pályázhatna az év legbutább, mi több, legrosszabb filmje titulusra. Vagy még arra se. Hiszen szinte minden bóvliban felfedezünk egyfajta bumfordi bájt, az õszinte és hamisítatlan giccs szépségét. Úgy érezzük: „ez már annyira rossz, hogy jó”.
Konklúzió: a szóban forgó mozi a rossznál is rosszabb. És még árt is.
A szerzõk neoluddita közhelygyûjteményt gyártottak le. Végy egy megszállott, de zseniális tudóst, titkos laboratóriumot, olvass hozzá valamennyit a legelõrehaladottabb tudományos kutatások lebutított változatából – hangzik az alaprecept. (Mindezt nem árt szexis hölgyeményekkel fûszerezni – olvassuk az alaprecept második pontjában.)
A logikai bökkenõ csak ott van, hogy a száz százalékig a hivatásuknak élõ kutatókat holmi szerelmi galibák nem szokták eltéríteni. Sebaj, íme a kivétel, és máris jöhet gyilok, apokaliptikus tûz, kõkemény akció. Egyszer meghalni nem elég, célszerûbb, ha háromszor-négyszer pusztulunk. Minél látványosabban, hadd álljon a nézõ hátán a szõr!
Ám a szõr nem áll; izgalom helyett nevetünk, feszültség helyett unatkozunk. S ha valakiért, akkor (természetesen) a „rosszért” szorítunk. De leginkább senkiért… Vagy azért, hogy az oly sok õrült tudós és „veszélyes technológia” után végre-valahára a pozitív oldalról is készítsenek mozikat. Ne csak hébe-hóba, s még akkor is, ha az kevésbé látványos, kevésbé hatásvadász.
Ezt a szerencsétlen – a Frankensteinbõl és A láthatatlan emberbõl lenyúlt témákat a mába ültetõ – fércmûvet meg a lehetõ leggyorsabban felejtsük el!
Kömlõdi Ferenc
 
 
  


http://www.filmvilag.hu