A mûsorban nincs kivetnivaló, a mögötte húzódó logika kétségbeejtõ.
Keserves képpel jön haza a gyerek, az iskolában
kinevették tájékozatlansága miatt: tudhatta
volna elõre, melyik a sokkal jobb csapat az esti tévé-meccsen.
Nyilván nem tudta, ha azzal a szerencsétlen apjával
együtt a másiknak drukkolt. Az esélytelennek, amelyik
annak rendje és módja szerint ki is kapott. Márpedig
az ember nem hülye, hogy az esélytelennek drukkoljon. Minek
volna jól értesült akkor, ha kockáztatná
majdani örömérzetét és magabiztosságát?
Ezt egy gyerek is belátja.
Hajdan – elismerem, olyan kétséges hatások
nyomán, mint a familiáris szokásjog, szülõi
presszió stb. – a fiú valamelyik csapat híve lett,
és kitartott mellette. Vagy föllázadt, választott
magának saját csapatot, és amellett tartott ki, új
szokásjogot teremtve a családi históriában.
Ma – a kemény mag futball-idegen szerencsétlenjeit nem számítva
– többnyire a bajnoknak szurkolnak. Tavaly a tavalyinak, idén
az ideinek. Nem a magyarnak, hanem a spanyolnak. Vagy az olasznak. Meccsre
ugyanis nem járnak – minek is járnának –, a televízión
át elsajátított (futball)világ diktálja
a maga értékrendjét, a televízió pedig
jobb áruval szolgál, mint az élet, igaz, tradicionális
érzelmi megkötések nélkül.
*
Több mint két órás dokumentumfilm
Yves Montand-ról. Sajnos, õ maga instruálta, építette
föl, azt látjuk a portréban, amit õ akart. Õ
pedig azt akarta, hogy a film az ember giccsesen kerekké formált
sorsát jelenítse meg. A derûsen könnyezõ
ponyvák dramaturgiája szerint elõadott csalódások,
sikerek, esendõségek szépséges egyvelegével.
Származását, politikai szereptévesztéseit,
szerelmi és emberi kapcsolatait mind bevonta valami sanzonos, édeskés
patinával, amely elfödi a valódi történéseket.
A két óra egyetlen õszinte pillanata az éles
vágás ’56 után az önáltatóan mórikáló
moszkvai és az elbûvölten kispolgáros hollywoodi
Montand között. Egy nagy színész és nagy
énekes, aki feltehetõleg önmagának is mindvégig
hazudott.
Ralph Fiennes esetében viszont nem a színész
csapta be közönségét, hanem a Spektrum és
a mûsorújság, amely az õ portréjaként
címezte és reklámozta az anyjáról készült
BBC-emlékmûsort. Fiennes „csak” közremûködõ:
népes család tagjaként mesél egy asszonyról,
aki gyerekkori szorongásait és szeretetlenségét
felnõttként túlfokozott energiákkal dolgozta
föl anyai és alkotói szerepekben. Programszerûen
öt gyereket szült, egyet örökbe fogadott, azután
festett, könyveket írt – a korai csonkulásokat teljes
élettel ellensúlyozni akaró személyiség
modelljeként. Az ember csaknem tankönyvbe illõ példája,
amit látunk, mégsem váltja ki azt a tiszteletteljes
viszolygást, amit ilyenkor óhatatlanul érzünk.
S ez a film érdeme. A stábé, amely igen finom retardációkkal
enged közelebb s közelebb „fõhõsünkhöz”,
fokozatokban és részletekben elidõzve, inkább
gyanúkat s kétségeket ébresztve, mintsem hozsannázva.
És a gyerekek érdeme – ma színészek, régészek,
pszichológusok –, akik úgy tudnak beszélni az anyjukról,
olyan áhítat nélküli csodálkozással
és földön járó bensõséggel,
mintha egy hetedik testvérrõl tûnõdnének,
aki valami érthetetlen oknál fogva már nincs közöttük.
*
Külföldön ér az orosz tengeralattjáró
katasztrófájának híre. A helyi tévé-híradó
(csak az van) nyelvét alig értem, de a képek ismerõsek.
Hazaérve kiderül, miért. Ez a hajó már
egyszer elsüllyedt Csernobilban. A kényszerû rajzok és
makettek ürügyén éppígy lehetetlennek hazudták
a pontos információk közlését, egyenruhás
és kackiás nyakkendõkkel uniformizált káderek
ugyanígy köntörfalaztak. És a szerencsétlen
áldozatokból ugyanígy igyekeztek hõsöket
kreálni, a haza fiainak járó ideológiai mumifikálással.
Az ember viszont, aki egy darabig még kopogtatott az ócskavas
falán, több millió tonna víz alól, az
le volt szarva, és le van szarva ma is.
*
A teletubby-k megjelenésével befejezõdött
az ember tévés törzsfejlõdése: itt vannak
a kisded-mutációk, amelyek a 2-3 éves korosztály
világát közvetítik. Valószínû,
hogy a technika fejlõdésével a televízió
az újszülöttekkel is kommunikálni tud majd, a jelenlegi
kép-fogalmak szerint azonban visszafelé ez a vég.
A mûsorban magában nincs különösebb
kivetnivaló, a mögötte húzódó logika
kétségbe ejtõ. A sorozat készítõi
(nyilvánvalóan a legkülönbözõbb szakértõkkel
kiegészítve) tökéletesen ismerik nézõiket:
az egyes jelenetek idõtartama kor-specifikusan kurta, az epizódokat
gyors egymásutánban megismétlik – ahogyan (hajdan)
az otthoni esti meséknél szokás volt –, a koreográfia
és a történés a mondókák elemi
egyszerûségével koreografált, a „környezetismereti”
percek (baromfietetés, ismerkedés a mérleggel stb.)
pedagógiailag hasznosak. A figurák ûrlény-babák,
tehát sterilek, de egyben semlegesek is, csak színükben
különböznek, személyiséget a babát
használó kisgyerek kölcsönöz nekik, ha kölcsönöz
(nem tudom ellenõrizni, kisded pillanatnyilag nincs kéznél).
Szóval mindez rendben is lehetne – ha nem volna az egész
kísérteties. Az a bizonyos logika ugyanis így szól:
„ha a tévé elõtt ül már a két éves
is (ott ül), azaz nem lát élõ tyúkot,
adni kell neki virtuálisat, ez még mindig jobb, mint a tyúk-nélküliség”.
Garantált immár, hogy a tévé-nézõk
húsz-harminc év múlva is gyûjtést rendeznek
majd az esmeraldák szem-mûtétjére.
A rovatot a Pannon GSM támogatja.