Démonok és démonarcok vagy álarcok és mögéjük rejtõzõ emberek? Pokolraszállás és orgia Stanley Kubrick utolsó mûvében.
A kubricki technika a következõ: válassz
egy viszonylag közhelyes, szinte egymondatnyi mélységû
sztorit, amely épp a szimmetriái miatt könnyen értelmezhetõnek
mutatja magát. Erõsítsd meg a szimmetriákat,
a szerkezet állításait pedig alakítsd át
tagadásokká, mígnem az egész dühítõen
egyszerû parabolának nem látszik. Ráadásul
az egymást kioltó megfeleléseket szemrebbenés
nélküli nyíltsággal feszítsd egymásnak,
hogy még a legszétszórtabb nézõ figyelmét
se kerülhessék el. Majd az egészet éppen ennek
a vélt nyilvánvalóságnak és közérthetõségnek
a torpedójába csomagolva lõdd be a nézõ
lelkébe; oda, ahová az csak ritkán vagy sohasem jut
el, ahová sohasem néz be csak úgy, magától.
Ezután már nincs más teendõ,
mint várni a detonációt, amely szétveti a kicsinyke
kapszulát, a gyorsan lefordíthatónak és könnyen
átláthatónak vélt üzenettel együtt.
Ám ekkor az üzenetrõl váratlanul
kiderül, hogy az nem más, mint egy "csak oda" jegy saját
poklaink útvesztõje felé. Meghívás egy
olyan utazásra, ahol választ semmire sem kapunk, de talán
még a kérdést sem tehetjük fel. Egy utazásra,
ahol szembesülhetünk azokkal a démonokkal, amelyekben
nem az a fenyegetõ, hogy láthatatlanok, hanem az, hogy ott
vannak körülöttünk ott, ahol mindig is voltak.
Ez az egyszerûnek látszó, de valójában
soha meg nem fejthetõ, el nem tulajdonítható, le nem
másolható és még csak fel sem idézhetõ
technika az, amely Kubrick legnagyszerûbb filmjeit olyanná
teszi, mintha egy soha ki nem írtható vírus fészkelné
magát a gyanútlan szervezetbe, hogy ott kínoktól
kísérve, bár többnyire észrevétlenül
és csendesen dolgozva fejtse ki munkáját.
Persze hiba volna egy zseniális ember zseniális
mûveit pusztító erejû vírusokhoz hasonlítani,
mivel a vírus gonosz szándékkal, alattomosan tör
a gazdaszervezet életére (a vírus szempontjából
ez maga az életben maradásért folytatott küzdelem),
míg Kubrick filmjei nem pusztítani akarnak, csak súlyos
sebeket ejtve, soha nem szûnõ fájdalommal kényszerítenek
arra, hogy újra és újra szembenézzünk
démonainkkal, személyes poklainkkal.
*
Ezt a poklot és ezeket a démonokat idézi
meg Jack Torrance (Jack Nicholson) a Ragyogásban, de ebbe a pokolba
kap bepillantást talán önmaga számára
is váratlanul a kubricki életmû utolsó, önelvesztõ
pusztulásra vagy éppen túlélésre (többnyire
a kérdés nyitva marad) ítélt figurája,
dr. William Harford (Tom Cruise) a Tágra zárt szemekben.
A film zsúfolásig tele van olyan jelenetekkel,
olyan megoldásokkal, amelyeket a filmmûvészetben soha
senki más nem tudott és nem tud ilyen hõfokon megvalósítani.
Soha senki nem tudott még olyan erõvel megmutatni egy szinte
semmitmondó beszélgetést, mint Kubrick, akinél
pedig minden kiejtett szó, minden hosszan kitartott, üvegcsillogású
tekintet mögött ott rejtezik az a titokzatos és sötét
rejtelmekkel teli mélység, amely felfedezésre csábít,
kíváncsiságot ébreszt, habár tudjuk,
hogy ott a titkok soha fel nem fedhetõk; ott válasz, egyértelmû
válasz kérdéseinkre nem kapható. Mégis
elindulunk, követve ezeket a lassú, már-már ártatlanságukban
és egyszerûségükben is démonikus jeleket
a véget nem érõ úton: lefelé.
Ebben a filmben azonban éppen ezzel az úttal
van baj. A titkoknak és a csábításoknak e félelmetes
útvesztõjével, ahol minden kanyar új és
véglegesnek hihetõ válasszal kecsegtet, hogy aztán
kanyar kanyart kövessen, és szerteszét fussanak az utak,
melyeket mind követni kellene az idõk végezetéig.
De itt és most az útvesztõ hirtelen
véget ér.
Még ott állunk a lehetséges válasz
elõtt, amelyet csupán egy újabb kanyarnak hittünk,
egy újabb elágazásnak, rafinált csapdának...
de nem az. Ez valóban a kijárat, melyen át a labirintus
sötétjébe betûz a reggeli nap fénye, még
homályos káprázattal ugyan, de egyre erõsebb,
egyre csillogóbb fénnyel csalókán, hamisan.
Az a baj, hogy Kubrick a Sidney Pollack által
(egyébként hibásan) megformált figura ismételt
megjelenésével a film végén, továbbá
azzal a magyarázattal, amelyet és ahogyan ez a figura ad,
valóban megoldja a kérdést. Minden kérdést.
A titokzatos összejövetelrõl kiderül,
hogy csak az érinthetetlenek orgia-összejövetele volt,
ahová törekvõ yuppie hõsünknek nem sikerül
betörnie, sem a konkrét helyszínt illetõen, sem
pedig átvitt értelemben, az érinthetetlenek kasztjára
vonatkozóan. Ennyi az egymondatos válasz. Rövid, egyszerû
és egyértelmû, ahogy azt megszoktuk. Túlságosan
is kézenfekvõ. De ezúttal tényleg csak ennyi.
A maszk lehull, és a mögé rejtett
démonarcot megpillanthatjuk.
A csalódás elmondhatatlan.
Csak egy emberi arcot látunk. Egy olyan ember
arcát, akit csupán a hatalom, a pénz, a befolyás
démonizált. Aki, habár úgy hiszi, valódi
hatalma lehet, van mindenek fölött, maga is vinnyogva szûköl
majd a félelemtõl, amikor a halál ráemeli pillantását,
s megérti, hol húzódnak azok a határok, amelyek
elválasztják õt magát is attól a világtól,
amelyhez tartozónak maga is csak hitte magát.
A csalódás leírhatatlan.
Egy emberarc az igazi démon-arc helyett. Vagy
elõtt?
(
)
Mindennek ellenére még menthetõ
lenne a helyzet, ha az arc arc lenne csupán, és nem a színészt
látnám. Ha nem látnám azt, miképpen
nem tud megszületni (rendezés- és színésztechnikailag)
az a démon, amely ott lapul a barátinak hitt arc mögött.
Ha ez az emberi arc, amely az érinthetetlenek kasztjának
nem is a leghatalmasabbikáé (habár ettõl a
még rejtõzõ hatalmasabbak cseppet sem lesznek ijesztõbbek)
nem akarna fenyegetõ is lenni. Ha miközben beszél ez
az arc, sima maradna és hideg, mint egy jégmaszk gyémántja.
Ha tulajdonosának minden gesztusa köddé válna,
talán még megszületése elõtt, s ha az
egész jelenet (a két leleplezett között) olyan
volna, mint egy napokkal korábban elszívott szivar már
régen eloszlott füstjének illata egy üres szobában,
amely úgy van jelen mégis, hogy már nincs is ott.
De nem így van.
Egy középszerû arc bámul ránk,
egy emberé, aki megpróbál emberi lenni, de nem azért,
mert ezt kell tennie, hanem mert nem tud a helyzet mögé kerülni.
Így aztán az ujjai közt játékosan forgatott
billiárdgolyó sem lesz, lehet az egymástól
elszakadó világok, a kiszolgáltatott és befolyás
alá vetett univerzumok jelképévé, csak egy
elefántcsontgolyó marad egy nagyon gazdag ember kezében,
amint az zavartan, maga is némi félelemmel játszik
vele, miközben fenyegetõen próbál nézni
egy alacsonyabb rendûre, akit csak a kisebb vagyon rekeszt ki a démonnak
hitt, noha csupán ember, pompásan berendezett szalonjából.
Vége a varázslatnak (befogadói és
filozófiai szempontból egyaránt).
Hirtelen kívülre kerülünk, holott
azt hittük, legbelül járunk. A "démonok" (így,
idézõjelesen) már csak kívülrõl
lesnek ránk, s bûneink a kíváncsiság,
a harag, a csalódottság, a bosszúvágy, a megalázottság
és a féltékenység megnevezhetõ koboldjaivá
szelídülnek.
A Megnevezhetetlen, az igazi rettenet ott marad a labirintus
mélyén, ahonnan ezúttal sikeresen kivezet bennünket
a dramaturgia, és még csak az sem biztos, hogy akkor boldogabbnak
kellene lennünk emiatt, ha nem csupán egy film nézõi
volnánk, hanem saját életünk esendõ és
könnyen legyõzhetõ "hõsei".
*
Csak tíz percen múlik, s a Tágra
zárt szemek a filmtörténet egyik legdémonikusabb
pokolraszállása lehetne. Éppen, mert elkerülhetné
azokat a megoldásokat, amelyeket más démonidézõ
mûvekben a befogadás, az értelmezhetõség
és a szembenézés könyörtelenségének
elkerülésére hívnak segítségül.
Kubrick filmje az utolsó tíz perc úttévesztéséig
nem sugallja, hogy lenne bármiféle megoldás. Csak
a titok sûrûsödik, a homály lesz mind átláthatatlanabb,
és úgy tûnik, minden kiutat keresõ lépés
egyre távolabb visz a megoldások nem is létezõ
centrumától. Kubrick nem tesz mást, csak megmutatja,
hogy a démonok valóságosak és itt vannak körülöttünk,
éppoly természetesen és nyilvánvalóan,
mint a levegõ, amelyet percenként hússzor a tüdõnkbe
szívunk de éppoly fenyegetõen is, mint ahogyan a
levegõbe keveredõ színtelen, szagtalan szénmonoxid
gáz is halálos veszélyt jelent annak, aki óvatlanul
levegõnek hiszi azt.
A démonok kívülrõl néznek
ránk, mintha a világhoz tartoznának, amelyben élünk,
és csupán a velünk lévõ másik személy
pillantása mögül lesnének felénk.
De nem így van.
A démonok belülrõl jönnek. A
mi legbensõ poklainkból.
Ez igazi kubricki üzenet volna, hiszen ez az üzenete
minden filmjének.
És most is.
Váratlanul ott állunk védtelenül
az agresszió, az értelmetlen agresszió farkasával
szemben, pedig csak sétáltunk az éjszakai utcán,
és a vállunk egy hõzöngõ fiatal vállához
ütõdött csakhogy az, amit érzünk, nem az
ellenünk kívülrõl törõ agresszió
démona, ez a mi legbelsõ félelmünk és
gyávaságunk jeges hidege.
Vagy amikor feleségünk megvallja, hogy gondolatban
valaki mással szeretkezett, és épp e nem létezõ
hûtlenség közben még mélyebb és
erõsebb vonzalmat érzett irántunk, mi megdöbbenve
és megalázottan fogadjuk a csalás és hûtlenség
kívülrõl támadó démonát,
holott az a kép, amely e perctõl örökké
kísért majd bennünket, ez az elképzelt és
mert nem is létezõ (!) ördögi kép, amely
épp a hiánya révén válik valóságossá,
a bennünk lakozó féltékeny, tulajdonát
és területét bosszúállón védõ
gonosz õrjöngõ dühének terméke.
És hiába tartanánk a bûnre
csábítónak a fecsegõ barátot, aki kilesett
valamit a szemén félrecsúszó kendõ alól,
a vágy, amely arra csábít: olyat lessünk meg
mi is, ami nem elénk tartozik az a mi mohó kíváncsiságunk
ördöge.
A halottgyalázó szerelmi vallomás
is a mi féltékeny bosszúvágyunkból születik,
az éppen elhunyt apa még ki sem hûlt teste mellett,
még ha valaki más, egy alig ismert nõ mondja is ki
a szavakat, és csókolja szánkat.
Mint ahogy a lányát húsként
áruba bocsátó apa figurájában, a bennük
rejtõzõ, de létezõ ösztönállat
rettenete tükrözõdik, és az ürességé,
amely munkának és gondoskodásnak álcázza
életünk önzõ sötétjét.
*
Mi másért is érdekelne ez a történet,
ha a felsõ tízezer orgiáján a maszkok mögött
nem a mi démonaink, az én démonaim rejtõznének?
Érdekelne-e, ha nem ezek a démonok hoznák meg felettem
(saját könnyen eltékozolt és kiárusított
életem William Harford-ja felett) is az ítéletet,
s ha nem ezek a démonok faggatnának cinikusan a jelszóról,
amely nincs, holott, ha lenne, az életem kulcsa lehetne.
De micsoda életé?! És van-e itt
élet egyáltalán, amellyel szembesülhetünk?!
Ám ha van is, miért érdekelne ez
a szembesülés, ha a megmentésemre hozott megmagyarázhatatlan
és szinte értelmetlen áldozat az ismeretlen fiatal
nõ részérõl nem épp saját tisztaságunk
elvesztésének démona és a végsõ
figyelmeztetés angyala volna egyidõben?
Így kellene lennie. De sajnos nem így van.
Az útvesztõ végetér, és
a reggeli fényben a titkok már tegnapiak csupán, és
tegnapi félelmeink is épp oly nevetségesnek tûnnek,
mint a nem is megfogalmazható kérdéseinkre kéretlenül
kapott válasz.
Vagy valóban létezik, létezhet megoldás
a titkokra?
Létezik a végsõ válasz? Létezik-e
a kérdés?!
Ha színrõl-színre látunk,
az nem válasz a kérdésre, hanem a pillanat, amelyben
minden megváltozik, amelyben már nincsenek szavak és
nincsenek törvények, amelyben már nem válik külön
egymástól a bûn, a büntetés és a
feloldozás, s amelyben már csupán a pillanat szentsége
létezik; a pillanaté, amely belõlünk érkezve,
a magunk teljességében fogad be bennünket, hogy mi is
a pillanat teljességében fogadhassuk be azt.
A lélek és a maszk (talán hívjuk
testnek?) elszakad egymástól.
És mi, bûnös, kíváncsi,
féltékeny és irigy utazók ott állunk
idegenül, a pokoli mélység szélén egyensúlyozva,
és amint lenézünk a sötét semmibe, feltör
belõlünk a zokogás, mert kimondhatnánk a kimondhatatlan,
de mégsem lehet, mert akkorra már nincsenek és nem
is lehetnek szavaink.
Az egyetlen, amit magunkkal vihetünk ebbõl
a démoni utazásból, az a felismerés, hogy egyedül
vagyunk. Saját személyes poklaink legfeljebb határosak
egymással, s csupán rémálmainkban érezhetjük
úgy, hogy össze is érnek.
*
Stephen King, a Ragyogás címû film
alapjául szolgáló regény írója
azért gyûlölte Kubrick Ragyogását, mert
abban nem volt megoldás, nem volt magyarázat. A pokolból
el lehetett menekülni, de a pokol ettõl még pokol maradt,
és gonosz létezése nem kérdõjelezõdött
meg.
Itt, ebben a filmben, úgy tûnik, az utolsó
tíz-tizenöt percben nagy robajjal becsapódik a pokol
kapuja, és egy tábla kerül rá, amin mintha ez
állna: a pokolraszállás elhalasztva.
Csak orgia van. Csak az orgia marad. A maszkok mögé
igazi arcok kerülnek, amelyeket nem láthatunk nem érinthetünk,
nem azért, mert láthatatlanok vagy érinthetetlenek
lennének, hanem mert nem is érdekel, milyenek, annyira valódiak.
A megoldás ünnepi mámorában
pedig, a mindenütt egyformán ragyogó karácsonyi
fények hamis csillogásában (holott az önmaguk
sötétjébõl most az egyszer visszatérõ
szülõk árnyéka fenyegetõen és figyelmeztetõen
vetülhetne a játékbolt karácsonyi forgatagában
ujjongó gyermekük jövõjére) szeretetet hazudunk
egymásnak, remélve, hogy egy újabb lehetõséget
kapunk, s csak annyit kell érte adnunk, hogy ebben a hazug happy
endben elhiggyük: az élet minden hazugság ellenére
igaz és túlélhetõ.
Kubrick ritkán tévedett. Itt és
most nagyot, és sajnos ezúttal visszavonhatatlanul.
P.S.: Azzal az üzenettel pedig, amellyel a film (a
szó szoros értelmében) meglep a végén,
már csak azért sem tudok azonosulni, mert egyszerûen
képtelen vagyok rá. Képtelen vagyok elfogadni azt
az ítéletet, amelyet Kubrick mér törekvõ
hõsére, mely szerint ezekben az emberekben olyan bûnös
üresség lakozik, hogy még a saját poklukon is
kívül rekednek, még a poklot sem érdemlik. Pedig
talán helyesebb lenne azt gondolni Lets fuck! : a pokol nem
válogat.