Az opus 1. valójában Kubrick második filmje: az életmû egészének következetességérõl maga az alkotó gondoskodott.
Stanley Kubricknak hosszas fáradozások után
sikerült elsõ nagyjátékfilmjét (Félelem
és vágy, 1953) megsemmisítenie, így ettõl
fogva a második filmje (A gyilkos csókja, 1955) lett az elsõ,
s bár elõfordulhat, hogy felbukkan még valahol valamikor
az elsõ film egyik kópiája – Kubrick perfekcionizmusát
ismerve ez nem nagyon valószínû –, mégis nyugodtan
kezelhetjük a másodikat a huszonéves rendezõ
elsõ meglepõen komoly munkájaként. A kész
filmrendezõ itt teljes vértezetében lép elõ,
mindent tud: azt is, amit akar, és azt is, hogy mi kell hozzá.
S habár az illesztések tisztán látszanak (bár
flashback álcázza õket és narráció),
ennek ellenére egyáltalán nem zavarnak, a képi
fogalmazásmód és színészvezetés
ugyanis meghökkentõen érett. Meglehet, Kubrick azért
semmisítette meg az elsõ filmjét, mert ott még
túlságosan nyilvánvalóak voltak a történet
építõkockái: amennyire abból a pár
szóból, amit olvastam róla, meg tudom ítélni,
a Félelem és vágy kamarajellegû háborús
tükörtörténet volt, amelyben az ellenfeleket is ugyanazok
a színészek játszották. Talán úgy
érezte, itt még túlságosan meztelen a módszere
(szimmetria, háború, sakk – hogy csak néhány
rögeszméjét említsük), és a történet
nem eléggé testes ahhoz, hogy mindezt elleplezze. De az is
lehet, hogy mással volt elégedetlen. Hogy megsemmisítette,
és ezáltal végleg kirekesztette az opusok közül,
mindenesetre elárulja, milyen tudatosan építi életmûvét.
Amennyi a második filmjében áttetszik
a módszerébõl, az egyáltalán nem veszélyezteti
a történet élvezhetõségét. A gyilkos
csókjának egyik legjobb része egy majdnem dokumentumfilm
hûségû, közvetlen közelrõl, leginkább
alulról fotografált bokszmeccs és annak elõkészületei
(a rendezõ a Life magazinban egy bokszmeccsrõl, illetve az
öltözõrõl készült professzionális
fényképsorozattal tûnt fel), de ugyanilyen briliáns
a film végén látható szamurájok vagy
középkori lovagok harcára emlékeztetõ
olykor komikus, vérre menõ párviadal a próbababák
raktárában (egy balta szemben egy hegyes végû
vasdoronggal), ahol röpködnek a karok és lábszárak.
Késõbb Kubrick már megfelelõ anyagiakkal rendelkezett
ahhoz, hogy ne csak egy bokszmeccset vagy párbajt, de egy egész
háborút is (legyen az a hétéves háború
vagy az elsõ világháború, netán a vietnami),
dokumentumfilm-hûséggel rekonstruáljon. A Félelem
és vágy forgatása idején még nyilván
nem álltak rendelkezésére ilyen anyagi források.
A fátum átirányítása
Kubrickot élete végéig foglalkoztatta
a kérdés, milyen az ideális történet,
mi az, ami igazán filmre kívánkozik, mi az, ami filmen
(vagy egyáltalán) tisztességesen elmesélhetõ.
Ezzel kapcsolatban voltak bizonyos rögeszméi, és ezeknek
a rögeszméknek a mûködése pompásan
tettenérhetõ A gyilkos csókjában is, ebben
a fátumról és véletlenrõl szóló
szerelmi–küzdõsport–gengszterfilmben, amelynek forgatókönyvét
is az ifjú rendezõ-producer írta. Akár írásom
mottójául is szolgálhatna a filmben hallható
következõ párbeszéd. Amikor a két fõszereplõ,
a férfi és a nõ elõször megcsókolják
egymást, a következõ dialógus zajlik le közöttük.
A férfi (kicsit rekedten): „Valami történt”. A nõ
(hidegen): „Tudom.” A férfi (meglepve): „Tudod?” A nõ (ironikusan):
„Megcsókoltál. Láttam. Egész idõ alatt
figyeltem. Tehát tudom.” A jelenet lélektani oldala: a nõ
még védekezik, még nem fogadja el valódinak
a történteket, és mivel láttuk egy másik
férfival is ölelkezni korábban – kacéran, a fõnökével,
léha foglalkozása egyenes következményeként
–, érthetõ, ha még õ sem biztos abban, hogy
tényleg történt valami. Mindenre kapható ugyan,
de van egy bizonyos határ. Õ is, a férfi is saját,
külön történetükben most értek el ehhez
a határponthoz. (Olyan határpont ez, amit csak valakinek
a halála válthat meg. Kubrick zseniális leleménye
a fátum átirányítása: tisztáldozatot
hoz, hogy hozzá illõen sakk-szakkifejezéssel éljek:
a bokszoló menedzsere hal meg a bokszoló helyett, egy fatális
véletlen következtében.) A csókjelenet szerkezeti
értelme viszont az, hogy amikor Kubricknál történik
valami, az menthetetlenül mindig összekapcsolódik azzal,
hogy valamilyen módon látvánnyá fogalmazódik.
(„Láttam: tehát tudom.”) Mondhatni valójában
az történik, hogy látvánnyá fogalmazódik.
A többi csak látszat.
Persze, ha minden látszat, az arról mesél,
pontosabban olyan történetet kíván amelyben a
külvilág már gyakorlatilag fölmorzsolta a belsõ
világot, a bensõségességet, a személyest
(„a depraved place… a human Zoo” – mondja a nõ a férfinak
a táncteremrõl, a munkahelyérõl, de egyben
az egész világról is: „sivár hely… emberi állatkert”).
A bokszoló néhány bútorral berendezett rideg
New Yorki garzonlakásában, ahol a vízcsap is a szobában
található, a falon, a tükör kerete alá szorítva
ott látható egy elsüllyedt világ – gyermekkorának
farmja, a család, állatok –, cakkos szélû fényképek,
melyeken a kamera egyszer részletezõen végigpásztázik;
a nõ öltözködõ asztalkáján is
ott áll apjának és nõvérének
bekeretezett fotója, valamint egy kócos szõke kisbaba
függ az ágyrácshoz kötözve, mint piciny szellem
(egy késõbbi jelenetben, amikor megoldódni látszanak
a problémái, a nõ játékosan magához
szorítja a babát, mintegy mentsváraként vagy
kistestvéreként); de még a „gonosz”, brillantinozott
hajú, õszülõ halántékú,
bajuszos táncterem-tulajdonos is tart a márványkandallón
néhány családi fotót, és – kezében
a whiskys pohárral – mintha dühösen legyintene rájuk,
amikor rájön, hogy a nõ, aki után sóvárog,
megszerezhetetlen. (Annyira elkeseredett, hogy el kell hinnünk neki
– bár csak egy piszkos kis gengszter –, hogy most valóban
családot akar alapítani. Egyébként valamelyest
hasonlít a nõ fényképen látott apjához.)
A háttér-világok életre kelnek: a bokszolónak
a farmról levelet küld, késõbb telefonál
a nagybácsi: a levelet a metrón olvassa el a bokszoló,
arcán boldog, gyermeki mosollyal (öregemberhang olvassa be
a szöveget), este a telefonból pedig halljuk is a nagybácsi
kedves hangját, ahogyan veresége után vigasztalni
próbálja unokaöccsét, és kérleli,
hogy utazzon el hozzájuk. Egy ponton a nõ története
is kibomlik – éjjel, álmából riasztotta a nõ
sikolya, amikor átnéz hozzá, látja, hogy egy
férfi erõszakoskodik vele, aki, amikor észreveszik,
rángatja a redõnyt, eltakarja az arcát, aztán
kimenekül a szobából –, miután a bokszoló,
mint mentõangyal átrohan a szomszéd lakásból.
Másnap reggel rákérdez a szobában látható
fotókra, és a nõ ekkor elmondja, miként vesztette
el nõvérét és apját egyszerre, akik
egymást szerették, és nem õt (mert õ
a születésével megölte az anyját). A mese
alatt flashbacknek álcázott négyperces szóló
balett-jelenetet látunk, melyet Ruth Sobotka, Kubrick akkori felesége
táncol el (a nõ történetében az öngyilkossá
lett nõvér nagy balett-tehetség volt, és a
húga csak ezért ment késõbb táncosnõnek,
gyermeteg módon jóvá akarta tenni a családja
miatt érdekházasságot kötött nõvér
tragikus halálát). Persze hiába kelnek életre
a (kissé sematikus) háttér-világok. A történet
a maga belsõ logikája szerint ugyan két ember találkozását
mondja el – a valóságban azonban inkább a kudarcot
és az árulást meséli el klinikai pontossággal.
Két figura a sakktáblán
Két egymással szemközti parányi
New York-i lakásban él két magányos ember:
egy bokszoló és egy hivatásos táncosnõ
(nem igazi táncosnõ, csupán facér férfiak
táncpartnere egy nyilvános táncteremben). A bokszoló
kifejezetten jó kiállású férfi, atlétikus
alkat, a filmben sokszor látjuk félmeztelenül (így
is bokszol), vagy ha nem, akkor szorosan testhez tapadó inget visel,
a nõ viszont csinos és hidegszõke, mint a Chandler-krimik
gyilkosnõi (vagy áldozatai): az átlag egy szebben
esztergált darabja. A két bérlakás ugyanabban
a házban található, de nem ugyanabban a lépcsõházban:
a két ember nem is tehet mást, a lichthófon át
egyenesen rálát a másik (az övéhez nagyon
hasonló) életére, és ha át akarnak menni
a másikhoz, akkor a legpraktikusabb a tetõn keresztül
közlekedni: elõször fölfele kell elindulni, aztán
átfutni a másik tetõlejáratig, és onnan
ugyanannyit le. (A férfi – Kubrickhoz illõn – kétszer
teszi meg ezt az útvonalat a filmben: egyszer, amikor éjszaka
rohan át, segíteni, mert álmából keltette
fel a nõ sikolya, másodszor pedig akkor, amikor már
összecsomagolt, de csak egy üres lakást talál,
amelyikbõl a nõ eltûnt, holott együtt kellett
volna kimenniük a pályaudvarra. Zseniális, ahogyan a
nõ ablakából a saját lakásába
belépõ rendõröket hallgatja ki, akik gyilkossággal
gyanúsítják. Hallja és látja is ahogyan
róla beszélnek – kikérdezik a gondnokot –, mintha
a saját addigi életére látna rá.) Amikor
a film elején a nõ meg a férfi véletlenül
egyszerre indulnak dolgozni, mintha ugyanabban a lépcsõházban
ereszkednének lefelé (a nõ valamivel késõbb
indul el, és lassabban megy le, de a férfi közben megnézi
a postaládáját, így hát pont egyszerre
érkeznek a ház belsõ udvarára, szembetalálkoznak,
indulnak az utca felé, mintha együtt volnának, amit
rögtön félre is ért a nõre az autójában
várakozó táncterem-tulajdonos). Mindketten ugyanott,
mégis egyedül. Két figura a sakktáblán,
látásból ismerik egymást csupán.
A férfi a pályáját valószínûleg
eldöntõ bokszmeccsre indul, gyalogszerrel, mivel menedzsere
nem tudott eljönni érte az autóján, mint ahogy
ígérte (a menedzser az edzõterembõl hívja
fel hét óra elõtt tíz perccel), a nõért
viszont nyitott luxusautójával eljött a táncterem
tulajdonosa. A férfi elindul a metrólejárat felé,
a nõ és fõnöke utánanéznek, és
míg utánanéznek, a fõnök (mint potenciális
riválisáról) elmondja, hogy ez hajdan jó bokszoló
volt, de most már vége. Aztán felajánlja a
nõnek, hogy az irodájában levõ televízión
megnézheti vele a bokszmeccset. Késõbb látjuk
élõben, és azt is látjuk, ahogyan a fõnök
irodájában – miközben tûri, hogy ölelgessék
– a nõ is végignézi. A fõnök a nõ
vállait markolássza, élvezi a kemény és
egyenlõtlen küzdelmet (a bokszoló vereségre van
ítélve, õ ennek örül, mert riválisának
tekinti), a nõ ellenben nyitott szájjal, kissé bambán
bámul a képernyõre, „nincs ott”. A vereség
után a fõnök és a nõ csókolózni
kezdenek, a kép elsötétül, aztán azt látjuk,
ahogyan a nõ az esti New Yorkban megy hazafelé. Mint akit
hipnotizáltak, nem néz semerre. Utóbb a cselekménybõl
kiderült, éppen felmondott. Õ is K.O., a bokszoló
is K.O. Megint ugyanott vannak mindketten. Felváltva, hol a testek
közvetlen közelébõl érzékeljük,
hol a tévén nézzük a bokszmeccset. Szinte orrunkba
csap a testi veríték fanyar szaga. Azt is láttuk,
terjedelmesen kibontva, ahogyan az öltözõben masszírozzák
a bokszolót, befáslizták az ujjait – eközben
a nõ az öltözõjében, tükrös asztala
elõtt készülõdik az esti munkára. Amikor
a fõnöke, a meccs kezdetével, melynek közös
megnézését csábításra alkalmasnak
véli, és leválasztja a nõt alkalmi partnerérõl
(a kiskatona verekedni akar, de a fõnök emberei azonnal lefogják
hátulról a karját), behívja az elsötétített
irodába. Amikor a nõ a kis szürke és ovális
képernyõre pillant, a kép azonnal egyenesbe vált,
ott vagyunk a ringben, a szürke kép életre kel: õ
a lakótársát látja, akit egyébként
is mindennap néz, de megszólítani nem merte még
soha. Halljuk a testeket ért ütések tompán visszhangzó
hangjait, minden ütés mintha minket érne (az elsõ
kiütés, mert hõsünk végül kiütéses
vereséget szenved, szubjektív kamerából ér
minket). A tévé képernyõje kicsi, a kép
szürkén vibrál: távoli kis figurákat láthatunk
ugrálni a ringben, közben halljuk a kommentátor szavait.
A meccs után, éjjel, otthon, a férfi
a sötét szobában ül, az asztala mellett, a vereséget
szenvedett ember pózában. Egyszercsak villanyfény
vetül rá a szemközti lakásból. Megfordul,
és nézni kezdi a szobájában járkáló,
lefekvéshez készülõdõ nõt. Meztelen
mellkasa a nõ szobájából ráhulló
fényben a saját ablakának üvegén tükrözõdik,
szinte képernyõt képez: mintegy a saját derengõ
mellkasán át les a nõre, aki tesz-vesz, jár-kel
a szobában, vetkõzik – ám ekkor a férfi sötét
lakásában váratlanul megszólal a telefon. Fölveszi,
közben az ablakkal szemközti tükör mellé ül,
és mi a tükörbõl tovább figyelhetjük
a nõ ablakát (a tükrök mindkét lakásban
képernyõkként mûködnek, akkor is közvetítenek,
amikor a szereplõk esetleg hátat fordítanak a másiknak).
Mialatt a férfi a sötétben vidéki bácsikájával
beszél a telefonon, pillantása oda-odatéved a nõ
ablakára. A képbõl hol eltûnik a nõ,
hol újra elõbukkan, mindezt a férfi feje melletti
tükörbõl látjuk: a férfi figyelme zsibbadt,
szórakozott.
Kicserélhetõ sorsok, kicserélhetõ
történetek
Az idõben kiterülõ történet
persze a pályaudvaron kezdõdik, az egész film egyetlen
flashback, a férfi a pályaudvar csarnokában állva,
bõröndje a lábánál, visszaemlékezik
az elõzõ két nap történetére. Vonatfütty
hallatszik (amikor a film végén visszatérünk
a pályaudvarra, ez a vonatfütty valamilyen szúrószerszámmal
hasba döfött ember sikolyából bújik elõ):
a kép elmosódik, és máris ott vagyunk a parányi
lakásban. A fickó a készülõdik az esti
bokszmeccsre, nézi magát a tükörben, a szemöldökét
masszírozza, az orrát nyomogatja, látszik rajta a
készülõ vereség (már a plakátok
is errõl árulkodtak valahogy). Aztán föláll,
egy pohár vizet tölt magának a csapnál (ekkor,
mintegy véletlen háttérként kerül bele
a nõ ablaka a képbe, látjuk a nõt, amint készülõdik).
Miközben iszik, átpillant a másik lakásba, aztán
megeteti a halait (arcát, szemét hatalmasra nagyítja
a víz és az üveg: mintegy a hal szemszögébõl
látjuk õt, a nézését nézzük),
aztán végigdõl az ágyán. Ezután
a nõ lakásában vagyunk és most a nõ
szemszögébõl látjuk a férfi lakását:
kezében kávéscsészével hosszan, fürkészõen,
de mégis kissé üresen néz, mint akinek, ha lennének
is céljai, ereje úgysincs, hogy megvalósítsa
õket. Két kicserélhetõ sorsú ember,
kicserélhetõ történettel.
Úgy döntenek, egymáshoz kapcsolják
az életüket. Ehhez rendezniük kell mostani életük
számláit: a férfi még az este föl akarja
venni a bokszmeccsért járó pénzt, a nõ
pedig egyheti fizetését a táncteremben. A férfi
a menedzsert a táncteremhez rendeli: annak csak negyed órája
van, pontosnak kell lennie, mert a feleségével színházba
készül. Amíg a nõ bent beszélget a volt
fõnökével, a bokszoló, fehér nyaksálával
áll és vár. Egy ideje már figyeljük a
két zenebohócot, akik mintha saját magukat szórakoztatnák,
kis fezzel fejükön, tánclépésekkel közlekednek
az utcán, kedvesen belekötnek az emberekbe. Mondjuk kis seprûvel
sepregetik a ruhájukat – hõsünknek pedig egy váratlan
pillanatban ellopják a fehér selyem nyaksálát.
Õ utánuk rohan – ekkor érkezik meg taxin a menedzser,
és ekkor jön le, eredménytelen tárgyalás
után, a nõ, és áll a táncterem kapujában,
melyhez meredek lépcsõ vezet odaföntrõl, a számára
ismeretlen menedzser mellé. „Watch your steps” – mondja egy felirat
a kockás mintájú lépcsõk felett; „ügyelj
a lépéseidre” (hirtelen mindenféle értelmet
nyer ez a felirat). A nõ, a vita egy pillanatában már
korábban megmutatta volt fõnökének a bokszolót,
aki odalent várt rá, és az most leküldi két
emberét, hogy végezzenek vele. Az emberek nem tudják,
hogy néz ki az illetõ, két hátat látnak
egymás mellett állni az üvegajtóban. Valamilyen
ürüggyel visszacsalják a lányt (a fõnök
azt üzeni mégis hajlandó fizetni, holott az elõbb
kidobta), és aztán már csak azt látjuk, hogy
a menedzsert egy zsákutcába szorították, õ
nem érti, mit akarnak tõle, nincs menekülés,
végeznek vele. Mire a lány másodszor is leér
az utcára, már ott várja a bokszoló, közben
visszaszerezte fehér nyaksálát, és csodálkozik,
hogy a barátja a pénzzel még mindig nem érkezett
meg. Nem tudja, hogy már halott, és azt sem, hogy õt
fogják gyanúsítani a gyilkossággal. Megtörtént
a tisztcsere, az áldozat. Ezután már csak a végjátszma
van hátra. A táncterem fõnöke elrabolja a lányt,
mert azt hiszi, hogy a bokszolót gyilkolták meg az emberei,
és nincs szüksége tanúkra. Amikor a bokszoló
felbukkan egy revolverrel, odavezeti õt ahhoz a raktárépülethez,
ahol a lányt fogva tartják. Már majdnem sikerül
a lányt kimenteni, amikor, egy óvatlan pillanatban, mégiscsak
felülkerekednek a gengszterek. A bokszolót (a filmben másodszor
is) leütik, és félig öntudatlanul végighallgathatja,
ahogy a nõ, aki az életéért könyörög
(másodszor is) csókolózik a férfival (akit
korábban büdös szájúnak mondott, amikor
az a lakásán hevesen udvarolt neki), és a füle
hallatára elárulja õt, az életéért
remegve. A bokszoló egyetlen esélye, ha a becsukott ablakon
keresztül kiugrik az utcára. Innen vezet az üldözés
a kirakati babák raktárába, ahol a bokszoló,
hosszú és elkeseredett közelharc után megöli
barátja gyilkosát, kedvese csábítóját:
átdöfi egy hegyes végû vasdoronggal. És
ismét a pályaudvaron vagyunk, a kezdõ- és végponton:
minden kiderült, a rendõrség természetesen elengedte
õket, de a férfi nem tudja, hogy a nõ eljön-e,
csak vár, mintegy bele az ürességbe, és végiggondolja
a történteket. Inkább nem remél: hogyan is lehetne
a nõ szavahihetõ, aki elárulta kétszeres megmentõjét.
Persze happy end van: az utolsó pillanatban taxin megérkezik
a gyilkossal kétszer is csókolózó nõ,
de csak annyit történik, hogy hõseink életének
helyszíne most máshová tevõdik át, egy
másik sakktáblára.
(melléklet)
A film 64 percig tart és az igazi drámai
fordulatok mindig 16 percenként következnek be (az elsõ:
a bokszolót kiütik, a nõ felmond; a második:
csókolózik a nõvel; a harmadik: a fõnök
beszáll az autójába, akit taxival követ, hogy
az elrabolt nõhöz vigye; s végül a negyedik: a
gyilkos befejezés a próbababák raktárában),
8 percenként pedig mindig egyfajta szünetjel látható
(a nyolcadik percben a Times Square este, a kirakatok, a tizenhatodikban
az esti New York, a huszonnegyedikben a nõ szobája: ahogyan
a férfi látja, miközben a nõ alszik, mintha a
nõ álmában járna, a harminckettedikben a csók,
a negyvennyolcadik percben száll át a gengszter autójába,
és az ötvenhatodikban sikerül váratlanul egérutat
nyernie). Máshonnan vett hasonlattal: 8 percesek a bekezdések
és 16 percesek a fejezetek a filmben. Mint ahogy 8x8, azaz 64 kocka
van a sakktáblán, meg 16 sakkfigura.
És még a csók is egy sakklépés
csupán. Lidércnyomás.