A priváttörténelem túléli a nagy idõket. Az aranyló húsleves hatalmasabb erõ a zsarnokságnál.
Gödrös Frigyes nem mondható termékeny
rendezõnek; filmjeit és pályáját tekintve
azt is megkockáztatnám, hogy nem egy harcos típus.
Kornai Miklóssal közös rövidfilmjét, a Da
capót követõen Dr. Horvát Putyival társult
a Priváthorvát és Wolframbarátra, amelyet a
'94-es szemlén mutattak be, majd hosszabb szünet után
és még hosszabb idõ alatt végre elkészült
az elsõ önálló nagyjátékfilm. A
Glamour közel öt évig forgott, s ehhez bátran hozzácsaphatunk
még kettõt, ha a forgatókönyv alapját
képezõ kisregényre és a korábbi filmben
már kidolgozott jelenetekre gondolunk.
A Priváthorvát és Wolframbarát
színtiszta amatõr film: olcsó, fekete-fehér
és személyes. De korántsem személyes érdekû.
Ki tudott lépni abból az alaphelyzetbõl, hogy mi meg
a haverok csinálunk egy filmet magunkról meg a haverokról,
amivel persze semmi baj nincsen addig, amíg nem aspirál az
alkotók rokoni, baráti és üzletféli körénél
szélesebb nézõi seregre. A Priváthorvát
és Wolframbarát azzal vitte véghez a nagy ugrást,
hogy a két hõs/filmes bemutatta a családját.
Ehhez egyikük segítségül hívhatta a nagyapa
készítette családi filmtekercseket, míg a másik
kénytelen volt az emlékeibõl rekonstruálni
és utólag leforgatni a család életének
jelentõs eseményeit.
A család csodákra képes. Ha láthatom,
milyen volt a babakocsija, mit kapott karácsonyra, mivel itta a
kávét a mamája, máris érdekelni fog,
mit gondol Dr. Horváth Putyi a boldogságról, amelyet
máskülönben méla közönnyel fogadnék.
A Priváthorvát és Wolframbarátot én
elsõ látásra megszerettem; érzelmeim komolyságát
bizonyítja, hogy minden adandó alkalommal újranéztem,
és ötödszörre sem állnék fel a székbõl,
amikor Gödrös betalicskázza Horvát doktort az üres
tájba.
Ebben a filmbõl már megismerhettük
a Gödrös család legendáriumának némely
sorsdöntõ elemét, nevezetesen az apa kilépését
a zsidó sorsközösségbõl, hogy vele -- idézem
-- „megszakadjon a vörös fonál”; a vércseréhez
kiszemelt birodalmi német leányt; a történelem
viharaival dacoló kárpitos/bútorüzletet; a szekrénybõl
a pincébe vezetõ búvóhelyet, ahol zsidók,
katonaszökevények -- köztük a mama Wehrmacht-tiszt
fivére -- együtt vészelik át a háborút.
Zsidó magyar (magyar zsidó) sors, három
nemzedék életútja a XX. századi Magyarországon
-- szinte elkerülhetetlen az összevetés Szabó István
filmjével, A napfény ízével.
De elõtte még csapjunk bele a levesbe.
A húslevesbe, mint a túlélés, a családi
összetartozás és értékõrzés
metaforájába. A leves a hagyományos magyar étrend
elsõ fogása, nélküle nem teljes az ebéd,
s ez esik elõször áldozatul a szegénységnek,
az akadozó közellátásnak, a politikának
vagy az életmódváltásnak. A leves felõl
nézve az ún. szocializmussal súlyosbított modernizáció
felért egy szõnyegbombázással. Amikor a bújkáló
család a pincében belemeríti kanalát az aranyló
húslevesbe, akkor német és magyar, ortodox és
kikeresztelkedett zsidó, fõnök és alkalmazott,
frontról és munkaszolgálatból szökött
ágyútöltelék együtt dacol a korszellemmel;
nem sokkal késõbb, az ötvenes években pedig úgy
gyakorolnak rendszerkritikát, hogy a lakók kosztját
inspiciáló házmesternek bemutatják a paprikáskrumplit
a zománcos lábasban, majd a lebocsátott redõnyök
mögött, gyertyafényben konspiratíve körülülik
a levest.
A leves a bõség, a hagyományõrzés,
az ellenállás és a szabadság. Márpedig
a XX. századi Magyarországon igencsak bele kellett kapaszkodnia
a levesestálba, ha talpon akart maradni az ember, kivált
a zsidó. Itt nem létezett szerves fejlõdés,
sem tisztes gyarapodás, szinte minden nemzedéknek elölrõl
és újra kellett kezdenie az egzisztenciateremtést,
mert ahogy a nagypapa mondja: ebben az országban mindig mindenkitõl
elvesznek valamit. Az apa elõtt pedig az eszményi Svájc
lebeg, a boldog ország, ahol nincsenek történelmi korszakok.
Mert a történelmi korszak azt jelenti, hogy emberek jönnek
az akkoriban használatos autón vagy motoron, rendeletet lobogtatva
vagy fegyverrel hadonászva, és már viszik is a sublótot.
A békeévekben beindult családi vállalkozás
úgy hánykolódik a háborgó, ellenséges
vizeken, mint az állam hajója a görög költészetben.
Hol egy német egyenruhás rokont, hol a pajeszos nagypapát,
hol a proletárnak tanuló hû alkalmazottat kell kiállítani
a boltajtóba, hogy elhárítsa az akut veszélyt.
És mit tesz isten, a Glamour hõsei rendre megússzák
a legrosszabbat.
Kiáltsunk történelemhamisítást,
amit Szabó Istvánnak is a fejére olvastak a bírálói?
A napfény íze igazi „nagy film”, nemcsak kiállításában,
hanem -- és még inkább -- abban, hogy történelemfilozófiai
megközelítésbõl szemléli a jelentõs
eseményeket, s nem a beléjük kényszerült,
keveredett egyes ember nézõpontjából. Olyannyira,
hogy a szereplõk megformálása is „felülrõl
lefelé” történt: nem hús-vér alakokat
látunk, akiken átszáguld a történelem,
hanem típusokat, akiknek sorsán keresztül jól
szemléltethetõk a korspecifikus helyzetek; modelleket, amelyekre
utólag raktak fel némi húst, festettek rájuk
egyéni vonásokat. A Glamour kiindulása homlokegyenest
az ellenkezõje: ez a minden ízében „kis film” nem
tekint túl a gyerek világán, amely a szülõi
égitestek körül forog, onnan kapja a fényt, a meleget,
s rajtuk kívül nincsen is élet. Fel sem merülhet
az apa választásának -- a nagyapa szemében:
árulásának -- megítélése sem.
Az apa az asszimiláció mellett dönt, aztán szökik,
bújik, mert életben akar maradni, és még az
üzletet is megtartani, ha lehet, s a szerencsés túlélõ
párnával a kézben várja feleségét
péntekenként a hálószoba ajtajában.
Az anya kitart, piros szíveket hímez az ingekbe és
a párnahuzatokba, fõzi a húslevest, péntekenként
megemeli a derekát és hébe-korba hazavágyik.
Hát van itt helyük erkölcsi kérdéseknek?
Effélével azoknak kellett volna vívódniuk,
akik háborúkba vitték a nemzetet, és a háborúval
együtt a fele országot is sikerült elveszíteniük.
A nagypapa a világért sem politizál, de errõl
azért megvan a különbejáratú véleménye.
A napfény íze és a Glamour egyaránt
jelzésszerûen utal a történelmi fordulópontokra,
de amíg az elõbbi felfelé, az utóbbi lefelé
stilizál. Az alulnézetet, hogy ne mondjam, békaperspektívát
persze ironikusan kezeli a film, s a mindenkori terrort képviselõ
figurák is komikusabbak és esendõbbek annál,
mint amilyen félelmetesek. Ezt nem feltétlenül a rendezõ
látásmódjának, nagy szívének
és a mindent átfogó glamúrnak kell betudnunk;
lehet ez a túlélõk humorérzéke.
Filmünk nagy erénye, hogy többnyire
sikerül a gyerek szemével láttatnia az eseményeket,
és rendre ott bicsaklik meg a mese, ahol önkényesen
nézõpontot
vált. A gyerek számára amilyen meghitten ismerõs,
ugyanolyan rejtélyes is a felnõttek világa, benne
is a szeretett szülõk a legtitokzatosabbak. Ha róluk
akar beszélni, történetté alakítani az
életüket, ahhoz nem elég begyûjtenie a családi
anekdotakincset és összeraknia a személyes emlékeit;
hiszen már a házi legendárium is mese- és valóságelemek
szétbogozhatatlan csomója, és a fiúnak is szüksége
lesz a fantáziájára, ha el akarja képzelni
a szüleit gyereknek vagy lángolón szerelmesnek; vagy
a saját családját -- önmaga nélkül.
Ezért nem zavaró a narrátor irodalmi
szövege, ami magára a narrátorra már nem feltétlenül
igaz. Narrátor alkalmazása mindig is kényes döntés
a filmben, és csak a legritkábban sikerül jól
megoldani. A Glamournak is vannak jelenetei, amelyekre rátelepszik
a kommentátor, és nem hagyja élni a képeket.
De a legnagyobb problémát, a legsúlyosabb stílustörést
az okozza, amikor a gyerek fõszerepet követel magának
a szülõk történetében. Az 56-os villamos
vagy a vérbíró epizódjában megbomlik
a film egysége, a gyöngéd vagy csúfondáros
iróniát pátosz váltja fel. A Glamour nem lett
kétszer jobb, mint a Priváthorvát és Wolframbarát
ugyanezen család történetének szentelt fele.
Az epizódokból építkezõ
s látásmódjában is változó film
egységének megteremtésében kulcsszerepük
van a színészeknek, a látványnak és
a zenének. Eperjes a tõle megszokott határozottsággal
helyezkedik bele az apa figurájába, és ismét
csak nem tud hibázni. A meglepetést Barkó György
sokrétû alakítása jelenti: pátriárkai
ambíciókkal megáldott ortodox zsidó nagypapája
egyszerre reális és karikaturisztikus; tekintélyes,
fenyegetõ és szeretreméltóan komikus. A másik
meglepetés Ónodi Eszter. Azt hihetnénk, hogy a pályakezdõ
színésznõ minden értelemben túl fiatal
az anyaszerepre, és csak tovább nehezíti a dolgát,
hogy alig van szövege: néhány gesztussal meg a szemével
kell eljátszania, hogy õ német leány, szerelmes
asszony és szeretõ anya.
Melis László zenéje bátran
él idézetekkel, és ott is megõrzi a humorát,
ahol a mese elveszíti. A szerény költségvetés
elõtérbe állítja a látványfelelõsöket,
az operatõrt, a jelmez- és a díszlettervezõt.
A Glamour az a ritka eset, amelyben nem bántó az esztétizáló
fényképezés. Kardos Sándor láthatóan
elemében van, s nemcsak akkor, amikor a szépségre
kell mennie: hol hátulnézetbõl fényképezve
emeli ki egy jelenet groteszkségét (autón/motoron
érkezõ/távozó rekvirálók), hol
alsó kameraállással, torzító objektívval
ellenpontozza a túláradó érzelmeket (a szerelmes
szülõk ábrázatán).
Különös film a Glamour. Annyi a hibája,
mint égen a csillag, de ahogy nézed, lassan elmosódnak
ezek az apró, hunyorgó pontok, és már csak
az aranyos ragyogást látod, a sugárzó fényt.
A glamúrt, ha úgy tetszik.
Glamour – magyar, 1995–2000. Rendezte és írta:
Gödrös Frigyes. Kép: Kardos Sándor. Zene: Melis
László. Vágó: Rigó Mária. Látványtervezõ:
Pauer Gyula. Jelmez: Breckl János. Hang: Kovács György.
Szereplõk: Eperjes Károly (Apa), Ónodi Eszter (Anya),
Barkó György (Nagyapa), Cserna Antal (Árjaanti), Cseke
Katinka (Angéla), Szûcs Lajos (Huber Jani), Derzsi János
(Pelbárt atya). Gyártó: Glamour Kft. / Focusfilm Kft.
Koprodukció: MTV / Cascadefilm / Art and Future Fabrik / Ilona Grundman
Filmfabrik. Támogató: MMK, MTFA, Eurimages, tv2, NKÖM
Millenniumi Filmprogram, ORTT. Forgalmazó: Mokép. 115 perc.