Az elmúlt években már a gyakorlatban is vizsgázott a mozgókép- és médiaismeret elnevezésû új tantárgy, mégpedig jelesre.
A kerettanterv részeként most lát napvilágot az új tárgy cél-, feladat- és követelményrendszere, amelyet a következõ tanévben ötödik osztályba járók három, a gimnáziumok elsõsei két év múlva kötelezõ óraként tanulnak majd. A témáról Hartai László filmrendezõvel, a mozgókép/média tantárgyi munkabizottság vezetõjével beszélgettünk.
Sokak szerint az új tárgy
bevezetése mögött az a szándék is munkált,
hogy az oktatás valamiféleképpen ellensúlyozza
a tömegkultúra negatívnak tartott hatásait, s
felnyissa a gyerekek szemét azokra a módszerekre, amelyekkel
a tömegkommunikáció befolyásolja közönségét.
Akik régóta figyelik
e tantárgy beépülését az oktatásba
és ismerik a külföldi példákat is, azt mondják,
hogy már e tantárgycsecsemõ életében
is legalább három korszak zajlott le az elmúlt évtizedekben,
s ezek közül csak az elsõ próbált valamiféle
ellenállást tanúsítani a medializált
társadalom veszélyeivel szemben. Ez a cél két
további elemmel egészült ki. Az egyik azt mondja: meg
kell tanulnunk együtt élni a tömegkultúrával.
Teljesen elhibázott megközelítés a tömegkultúrában
egyfajta ördögi veszélyt látni, miközben éppen
azt kellene tudatosítani, hogy a tömegkultúra egyidõs
az emberiséggel, s a magaskultúra a kései fejlemény.
A századelõ, a jungiánus pszichológia megszületése
óta mindenkit, aki mélyebben belepillanthat abba, mit hordoz
a horror, a kaland, a sci-fi, mélységesen érdekel,
hogy miért oly vonzó mindez, hogyan tárható
fel a tömegkultúra mélyrétege. S persze az sem
érdektelen, hogyan kapcsolódik az archetípus a fogyasztáshoz,
a piachoz, a divathoz, a jelen ikonográfiájához. Hát
ez az a megközelítés, ami hiányzik magyar közoktatásból,
s amely az iskola számára drámaian fontos lenne, mert
a suli az elutasításon túl máig nem épített
ki semmiféle stratégiát a tömegkultúra
kezelésével kapcsolatban. Senki sem lepõdhet meg azon
a táguló szakadékon, amely a diákok valóságos
szellemi tápláléka, mindennapi kulturális fogyasztói
szokásai és az iskola világa között kialakult.
Riasztó, hogy az órák sokaságán süketek
párbeszéde folyik, annyira más nyelvet használ
a tanár és a diák. Az audiovizuális fogyasztói
szokások viszonylag korán kialakulnak, gyakran stabilizálódnak
a gyerekekben, és attól kezdve ez a szakadék egyre
csak mélyül, s bizonyos tekintetben egymást kijátszani
kívánó ellenfelekké teszi a tanárt és
a diákot. A tömegkultúra szerepének tárgyalásán
túl a harmadik megközelítés * amelyet kritikai
reprezentációnak is hívnak * a befogadóra hívja
fel a figyelmet: a szövegeket és a folyamatokat a befogadó,
nem pedig a kibocsátó felõl nézve kell elemezni.
Eszerint a tárgy lényege az, hogy kritikai érzéket
fejlesszen ki a gyerekekben, amelynek révén önállóan
is képesek lesznek, sõt igényük is lesz a jelenségek
elemzésére, tehát nem passzív, hanem aktív
befogadókká válnak.
Ez a tantárgy igen élesen
különbözik a tradicionális diszciplínáktól,
hiszen nem lezárt lexikai anyag továbbadásáról
van szó, s nem is több évszázados mûalkotások
elemzésérõl. E ma is létezõ, a szemünk
elõtt kialakuló és változó jelenséggel
nap mint nap találkozunk, és sokszor nem is igazán
tudjuk, mit kezdjünk velük. Nem rejti-e ez magában azt
a veszélyt, hogy az anyag túlságosan is a tanár
szubjektivitásának esik áldozatául?
Nagyon érzékeny és
lényegi problémáról van szó: az iskola
illetve az oktatás ethoszáról. Néhány
száz év alatt elfogadottá vált az a hagyomány,
hogy az iskola a legnemesebb értelemben konzervatív intézmény,
vagyis az a hely, ahol az emberiség hosszú idõ alatt
leszûrt tudását, tudományban és mûvészeti
alkotásokban megmutatkozó teljesítményeit kell
közvetíteni; mindaz, amely ennek a kritériumnak nem
felel meg, sarlatánság és felelõtlen játszadozás
a gyerekkel. Ezt a merev szemléletet ugyan az elmúlt évtizedek
erõsen kikezdték, de a laikus iskolahasználó
a mai napig azt látja, hogy az oktatás nagyon rossz hatásfokkal
mûködik, többnyire behunyt szemmel araszol el amellett,
ami a gyerekeket körülveszi. A hagyományos iskolának
a korszerûtlen tanárképzéssel megfejelve alig
van érzékszerve a jelenre. Amikor a tanügy azt mondja:
az ismeretközpontú szemlélet mellett helyet kell kapnia
a készség- és képességfejlesztésnek
e jellegzetes eufemizmus azt jelzi, hogy az iskola kénytelen lesz
alkalmazkodni a jelenhez, a környezeti válsághoz, az
információs társadalomhoz vagy a globalizációhoz.
Ebben a folyamatban lehet erõs élesztõ szerepe a mozgókép-
és médiaoktatásnak, ahogy ez a világ számos
országában Argentínától Dél-Afrikáig
történik. S reményeim szerint meghatározó
szerepe lesz a tanári attitûd gyökeres megváltoztatásában.
Mert az oktatás lényege nem annyira a tematika, mint inkább
a módszertan, ezért olyan óriási a tanár
szerepe. Természetesen nagyon veszélyes, ha a tárgy
a tanári szubjektum prédájává válik,
különösen azért, mert ez a terület állandóan
érintkezik a politikummal. A tanároknak egyetlen esélyük
van arra, hogy kikerüljék a hallatlanul erõs, sokszor
emocionális szubjektivitás csapdáit, mégpedig
az, ha az érvkészletük és a programjuk nyelvi
megalapozottságú. Vegyünk egy példát.
A tanárnak a reklámokról kell órát tartania,
és a reklámok típusait tárgyalva a politikai
és a társadalmi célú hirdetésekhez ér,
amelyek sokszor egy politikust, máskor egy ideológiát
árulnak. Mivel mindig éppen két választás
között vagyunk, ez bármilyen politikai légkörben
érzékeny terület; a diákok élesre hegyezett
fülekkel figyelik, hogy a tanár belemegy-e valamelyik párt
konkrét hirdetésének elemzésébe, s arról
milyen véleményt fogalmaz meg. Ha a tanár belesétál
ebbe a csapdába, elveszett. Nem médiát tanít,
hanem politikai érzelmeirõl fecseg, egy reklám ürügyén.
Ugyanakkor kiválóan elkerülheti ezt a csapdahelyzetet,
ha kizárólag grammatikailag, formanyelvi értelemben
elemzi a reklámszöveget; ha azt vizsgálja, hogy a focizó
miniszterelnök-jelölt milyen képkivágásban,
milyen vizuális kontextusban jelenik meg a nézõ számára.
A módszerek mellett gyakorta
feltett kérdés: hogyan lehet besûríteni az anyagot
heti vagy havi egy órába, illetve milyen más tantárgy
rovására lehet kialakítani a megfelelõ óraszámot.
Egyszer volt alkalmam Angliában
egy nagy londoni középiskola tanáraival beszélgetni,
ahol a médiaoktatás az angolórák keretében
zajlik. Megkérdeztem, nem sajnálják-e az idõt
az angol irodalomtól, hiszen akad ott elég tanítanivaló.
Zokon vették a kérdést
A munkaközösség
vezetõje úgy fogalmazott, hogy õk nem áldoznak
fel semmit az angolóráikból, amikor filmet és
médiát tanítanak, mert õk nyelvtanárok,
és az a dolguk, hogy megtanítsák a diákokat
azon a nyelven, ahogyan beszélnek hozzájuk. Tehát
angolul és a média nyelvén. Ma az angolórák
negyedét fordítjuk médiára mondta. Kevés.
Holnap többet fogunk rászánni. Ez nagyon jó
válasz mindazoknak, akik azt kérdezik, hová fog elférni
ez a tárgy, milyen más fontos tárgyaktól veszi
el majd az idõt. Ami az idõnyerés módszereit
illeti, az egyik lehetõség a projekt-munka. Mivel a gyerekek
nem tudnának negyvenöt perc alatt filmet nézni, reklámkampányt
elemezni, fotósorozatot vagy videóetûdöt készíteni,
nem tudnak az új anyaggal érdemi munkát végezni,
otthoni feladatokat kell adni nekik. Jöjjenek vissza három
hét múlva egy rövid cikkel, story-boarddal vagy reklámötlettel,
és ezeknek az anyagoknak az alapján a tanár segítségével
gyorsan nevesíthetõek a fontosabb kulcskérdések.
Érdekelve lesznek a dologban, lesz közük hozzá.
Ha például a kereskedelmi televízió mûsorszerkezete
a téma, az feldolgozható didaktikus módon is: a tanár
írásvetítõvel bemutatja az RTL vagy az NBC
mûsorstruktúráját. Teljesen érdektelen
óra lesz. Ugyanakkor ha hazaküldöm a gyerekeket azzal,
hogy két hétig figyeljék a nagymamát és
a haverjukat saját magukról nem is beszélve , hogyan
néznek õk tévét, mikor melyik csatornára
kapcsolnak, és készítsenek errõl valamilyen
anyagot, akkor van esély rá, hogy egy-két alapvetõ
titokra fény derül arról, ahogyan a mûsorrend
finoman szabályozza az emberek életét.
Az új tárgy mennyire
tartja majd feladatának a filmtörténet illetve a filmesztétika
oktatást, és egyáltalán, hogyan lehet negyvenöt
percben mondjuk egy stílusirányzatot megtárgyalni?
Természetesen nincs mód
arra, és nem is lenne célravezetõ, hogy egész
filmeket nézzünk meg az órán, de annak sincs
értelme, hogy a tanár csak részletet vetítsen
erre a célra kiadott filmekbõl. A Szigorúan ellenõrzött
vonatokat nem lehet a fõcímmel elintézni, még
akkor sem, ha utóbb a fõcímbõl tényleg
elég sok minden kiderül. Ezek mûalkotások, és
nem lehetetlenítünk el csodálatos mûveket azzal,
hogy valamiféle iskolai tantárgy kötelezõ illusztrációs
anyagává tesszük azokat. Ahogy Kundera írta,
annál nagyobb szerencsétlenség nem történhet
egy mûvésszel, mint ha bekerül az iskolai tananyagba.
Nem tehetünk mást, el kell küldenünk a gyerekeket,
nézzék meg az adott filmeket, amelyek közül egyiket-másikat
elemezni is fogunk majd az órán. Persze akkor sem úgy
kezdünk hozzá, hogy "beszélgessünk a filmrõl",
hiszen a film rendkívül bonyolult szöveg. De ha például
a film gondolkodásmódját a montázs-karakterével
próbáljuk felderíteni, hisz éppen a montázs
a tantervi anyag, akkor jó, ha láttunk már néhány
filmet a gyerekekkel. Esetleg az Ember a felvevõgéppelt,
esetleg a Szárnyas fejvadászt.
Ha már filmcímekrõl
beszélünk, gyakran kérdezik a tanárok, milyen
filmeket válasszanak. Kötelezõ a filmmûvészet
etalonjaiból válogatni, vagy igenis a jelen és a közelmúlt
filmjeit is be kell emelnünk az anyagba?
Sokan úgy gondoljuk, hogy
a kánon nagyon veszélyes az oktatásban. Ráadásul
a tömeges kánont mindig az iskola teremti meg. Ezt szeretnénk
elkerülni, és helyette minél nagyobb választékot
nyújtani. A dolog nyitja egy gazdag példatár, amely
mindig tartalmaz jelen idejû példákat is. Tehát
ha az óra témája a szerepjáték, akkor
a tanár ne automatikusan egy némafilmes illusztrációval
nyisson, ami kellõen rövid, és a szerepjáték
funkciója nagyon jól tárgyalható a segítségével.
Egy fokkal már az is örömtelibb, ha nem mindig Chaplin
a célszemély, és még jobb, ha a tanár
mindjárt mutat egy Tati-filmet, és a példákat
összehasonlítja. Örömünk teljes, ha a kollégának
friss, aktuális vetítenivalója is van, amelyet mindig
neki kell az éppen futó filmekbõl kiválasztania.
A narráció tárgyalása kapcsán miért
ne lehetne a Vihar kapujában mellett a mozikban most is látható
A lé meg a Lola címû filmet elõvenni?
Kialakult már az elmúlt
évek során a tárgy törzsanyaga?
Másfél évtizede
készítjük elõ ezt a lépést, ez
idõ alatt alaposan körülnéztünk itthon és
külföldön. Most már talán megérett
az anyag arra, hogy a gyakorlatba is átültessük, de néhány
év múlva biztosan újra át kell gondolni, és
szükség esetén változtatni rajta a mindennapi
tapasztalatok alapján. Négy nagy modulból áll
ez a tanterv, melyek közül az elsõ a nyelvi, formanyelvi
ismereteket tartalmazza, vagyis lényegében alapozás,
mely megtanítja a diákokat arra, milyen módon épül
fel egy mozgóképi szöveg. A másik nagy modul
arról szól, hogy a sokféle szöveg között
a hagyományos filmtõl az Internetig, a reklámtól
a szappanoperáig hogy lehet rendet rakni, milyen szempontok mentén
lehet ezeket rendszerezni. A harmadik modul témája a média,
a tömegkommunikáció társadalomban betöltött
szerepének vizsgálata, friss és még frissebb
példákkal. Ennek a modulnak a kulcskérdése
a reprezentáció, vagyis az, hogy a ma még domináns
médiumban, a televízióban másképpen
jelenik meg a körülöttünk lévõ világ,
mint ahogyan azt a saját tapasztalataink mutatják. Vajon
hogyan, s vajon miért e más-képp? A negyedik modul
a televíziós közlésmód, az egyes mûsortípusok
karakterével, jellegzetességeivel ismerteti meg a gyerekeket.
Megismerkednek a sorozatelvvel miért minden sorozatszerû
a tévében , a nézettség maximalizálásának
elvével, vagy azzal, hogy mit jelent a sztár és a
sztárcsinálás.
Van ahol kísérleti
tárgyként már évek óta oktatják
a mozgókép- és médiaismeretet, sõt érettségiztettek
is belõle. Milyenek az elsõ tapasztalatok?
A tanárokkal folytatott beszélgetések
alkalmával kiderült, hogy a diákok többsége
igen élvezi az órákat, és általában
készül is rájuk. Ahol nagyobb óraszámban
tanítják, ott egy-másfél éves euforikus
hangulat után van némi visszaesés, amikor is tudatosul
a gyerekekben, hogy ez is csak egy tantárgy, erre is készülni
kell, s nem lehet a feladatokat mindig zsebbõl megoldani. Ha ezen
túllendülnek, megint jön egy pozitív idõszak.
Tapasztalatunk szerint akik a tárgyat négy évig tanulják,
azokat nagy valószínûséggel viszont látjuk
az ilyen jellegû egyetemi, fõiskolai szakokon vagy média
más területén. Egyszóval olyan tárggyal
állunk szemben, amellyel szerencsére könnyen meg lehet
"bolondítani" a gyerekeket.