Vigyázz, invokáció, tûz! Egy nemzeti filmeposz születése.
Látványos, a lehetõ
legszélesebb vászonra alkalmazott filmeposz hõsét
játssza ezúttal Mel Gibson. Eposzban játszik eposzi
hõst, azaz olyan mûfajban szerepel, amely hagyományosan
az emberiség vagy a nemzet életének fontos és
sorsdöntõ eseményeivel foglalkozik. Ilyen esemény
– tudvalevõleg – kétféle van: teológiai-metafizikai
(Krisztus születése – Ben Hur) és hadi (nemzetek-földrészek
sorsára kiható végkimenetelû háború
– Berlin eleste). A hazafi az utóbbi kategóriába tartozik:
az 1776-os amerikai forradalom és függetlenségi háború
– azaz az amerikai nemzet születése – hadtörténetének
egyik fontos fejezete képezi eposzi hitelét. Egyben valamelyest
revíziós szellemû munka, ugyanis az eposz hõse,
Martin ezredes zsigeri alapon békepárti: korábbi,
franciákkal és indiánokkal vívott csatákban
megundorodott a háború – és önmaga – gyilkos
és esztelen kegyetlenségétõl. Ez sem teljesen
ismeretlen eposzi elem persze, hiszen már Odüsszeuszt is ravasz
trükkökkel kellett elcsalogatni a trójai háborúba,
amelyhez – lévén épelméjû – nem fûlt
a foga. Itt azonban egy kicsit másról van szó. Ezredesünk
hamarosan kénytelen felismerni, hogy nem vonhatja ki magát
a háborúból; hiába semleges, õt és
családját utoléri a pusztítás. Felveszi
tehát a harcot, de folyvást vívódik önmagával,
s ami szerencsétlenség vele és fiaival történik
a háború során, abban korábbi bûneinek
méltó büntetését látja. Azaz meglehetõsen
közhelyes módon ugyan, de rendezõ és színész
egyaránt megpróbálnak valamiféle pszichológiai
mélységet kölcsönözni a figurának.
Az igazi eposzi hõs természetesen
nem ilyen hasadt lelkû és vívódó alak.
Amikor a film amúgy istenigazából belefog témájának,
a háborúnak az ábrázolásába,
a bûntudattól kínzott Martin ezredes magához
tér és láthatólag kedvet kap az öldökléshez.
Népi hõssé növi ki magát, aki õfelsége
György király vöröskabátosai ellen gerillaháborút
visel önkéntes szabadcsapatával, és csalafinta
húzásokkal teszi pokollá Cornwallis tábornok
katonáinak az életét Dél-Karolinában.
Azaz – érdekes módon – olyan háborút vív
a brit hadsereggel, mint amilyent kétszáz évvel késõbb
a Vietkong vívott az amerikaival. A háborús történetbe
szövõdõ magánbosszú szála mentén
– az egész történet voltaképpen egy hosszú-hosszú
gyilkos párbaj Martin és egy angol dragonyostiszt között
– pedig a tudatosan népirtó jellegû modern háborús
taktika villan fel. A dragonyostiszt a hadiszokásokkal ellentétes
módon agyonlöveti a sebesült foglyokat, asszonyokat-gyerekeket
gyilkol, házakat és birtokokat éget fel – valahol
a második világháború keleti frontján
vagyunk, az Einsatzkommando és hasonlók világában.
(Vagy talán a nyolcvanas-kilencvenes évek Jugoszláviájában?)
Hogy mindez naivan anakronisztikus
visszavetítés, vagy éppen ellenkezõleg, késõbbi
korok keserû tapasztalatának tudatos beidézése
a filmbe, errõl lehet vitatkozni, de az összhatás mindenképp
lefegyverzõ: az "indián nyár" kukoricacsuhé-sárgáiban
és dohányzöld-bronzaiban úszó látvány
a csatajelenetekben is telített élményt nyújt;
úgy repülnek lábak-fejek, úgy folyik a vér,
mint a Ryan közlegény megmentésében, csak itt
színesebben és kissé régiesebb koreográfiával.
S persze politikailag minden korrekt.
A film gondosan hangsúlyozza, hogy a Martin ezredes birtokán
dolgozó feketék nem rabszolgák, hanem szabad bérmunkások;
a rózsasándoros betyárháború egyik résztvevõje
fekete rabszolga, aki a felszabadításához szükséges
fegyver alatt eltöltött idõn túl is harcol tovább
a nemzet közös ügyéért; bigott rasszista bajtársa,
akinek megmenti az életét, idõvel megtér és
kitüntetésnek érzi, hogy együtt harcolhat fekete
barátjával; a záróképben, a végsõ
gyõzelem után, fehérek-feketék együtt
építik fel Martin ezredes felgyújtott házát,
mintegy az új és szabad világ megteremtésének
elsõ lépéseként – az amerikai forradalom és
függetlenségi háború már-már valamiféle
közös fekete-fehér multikulturális kezdeményezés
színeit ölti A hazafiban. (Indiánokat viszont nem látunk.
Róluk csupán annyit tudunk meg, hogy egy korábbi háborúban
Martin ezredes a szó szoros értelmében miszlikbe aprított
belõlük egy egész csapatot, külön kosárba
a kezeket, a fejeket; ettõl van most bûntudata.)
Ronda dolog a háború,
de ha már benne vagyunk, szép is tud lenni, csak összefogni
hát – ez volna az eposzi (szocreál) tanulság. Mint
hírlik, Mel Gibson már el is küldte a filmet Boszniába,
az ott állomásozó amerikai békefenntartó
egységekhez. Talán õk vannak a legjobb helyzetben,
hogy értékelni tudják ezt a tanulságot. (Mint
ahogy a külön magyarázatot vagy elemzést nem igénylõ
szerelmi szálat is. Ez sem maradhatott ki persze a filmhõskölteménybõl,
hiszen – ahogy egy korábbi hadieposz szerzõje, a még
a szablyája élivel is írni tudó Zrínyi
Miklós megmondotta már: "nem egyenetlen az szerelem a vitézséggel".)
Amúgy minden rendben van a
filmmel.
A hazafi (The Patriot) – amerikai, 2000. Rendezte: Roland Emmerich. Írta: Robert Rodat. Kép: Caleb Deschanel. Zene: John Williams. Szereplõk: Mel Gibson (Benjamin Martin), Heath Ledger (Gabriel Martin), Jason Isaacs (William Tavington), Thecky Kayro (Jean Villeneuve). Gyártó: Columbia TriStar. Forgalmazó: InterCom. Feliratos. 167 perc.