A lápvidék gyermekei
Les enfants du marais – francia, 1999. Rendezte: Jean Becker. Írta: Georges Montforez mûvébõl Sébastien Japrisot. Kép: Jean-Marie Dreujou. Zene: Pierre Bachelet. Szereplõk: Jacques Villeret (Riton), Jacques Gamblin (Garris), André Dussollier (Amedée), Michel Serrault (Pépé), Eric Cantona (Jo Sardi). Gyártó: UGC / Fechner. Forgalmazó: Mokép. Feliratos. 115 perc.
Nagy szó, ha az ember érzelmes,
de nem érzelgõs, csendes humorú és egyáltalán
nem divatos filmet láthat. Ilyenkor kevesen vagyunk a nézõtéren,
már-már unatkozni kezdenénk, aztán – nem is
értjük, miért és hogyan – valami megkap a teljesen
érdektelennek látszó régi vágású
történetbõl. Talán a nyugodtsága, talán
a ravaszsága, hogy ilyen semmitmondó mer lenni.
Jean Becker, a kora ötvenes évek
nagytehetségû francia rendezõjének fia forgatta
A lápvidék gyermekeit. Ifjabb Becker a nyolcvanas években
tûnt fel, a harsogóan moziklip-szerû, jó ritmusú,
jól vágott Gyilkos nyárral, melyben Isabelle Adjani
virágszál-ártatlansággal készül
véres bosszút állni ki tudja már miféle
alávaló hóhérokon... Ezt az új filmjét
most a hazai bûnregény-olvasók régi ismerõse,
Sébastien Japrisot írta más szerzõ hasoncímû
könyvébõl. Már a forgatókönyv sem
hasonlít sem Becker, sem Japrisot eddigi izgékony munkáihoz,
maga a film, A lápvidék gyermekei meg egyáltalán
nem hasonlít a mai francia film divat-termékeihez – és
ez adja minden halovány báját.
„Idill a szegények között”
a huszas évek elején, meglehetõsen isten-hátamögötti,
félvad, de nagyon tunya zöld tájban, ahol a szegények
halásznak, gombásznak és gyöngyvirágot
árulnak a közeli piacon. Van itt egykor árván
maradt csavargó katona, mogorva, ám legbelül érzékeny
szívû mozdonyvezetõ, még mogorvább, új
szerelemre és nem feleségére vágyó mesebeli
Dagi (Jacques Villeret), van családjától menekülõ
öreg gyáros (Michel Serrault), sok halk szerelmi bánat,
és egy világ örömeitõl ide a lápvidékre
húzódó arisztokrata (Dussollier), aki olyan normális,
hogy már kicsit bolondnak látszik... Ezek a figurák
nem tûrnek semmiféle kimódolt és a filmet elõre
rángató cselekményt; itt az a nagyjelenet, ha a kompánia
régi lemezeket hallgat a lápvidék közepén,
meg az, ha valamelyikük óvatosan udvarolgat egy szép
cselédlánynak. Akinek mindez kevés, annak kedvéért
egyszer csak megjelenik egy fékezhetetlenül dúvad, a
kocsma közönségét és bútorzatát
utcára rámoló bokszbajnok (a francia és angol
futball nemrégi fenegyereke, Eric Cantona játssza – egész
másképp, de majdnem olyan jó, mint Növényi
Norbert Az alkimista és a szûzben...)
Ritka jelenség A lápvidék
gyermekei, szerényke szín a harsogó francia mozi-kertben.
Mintha a cseh film szép tegnapjából varázslódott
volna ide (persze jócskán megfakulva). Nem a „gyilkos”, hanem
a „szeszélyes nyarak” ritkán nyíló virága.
Bikácsy Gergely
Lóvátett lovagok
Love’s Labour’s Lost – 1999, angol-amerikai.
Rendezte: Kenneth Branagh. Írta: William Shakespeare drámájából
Kenneth Branagh. Kép: Alex Thomson. Zene: Patric Doyle. Szereplõk:
Alessandro Nivola (Navarra király), Alicia Silverstone (Frankhon
hercegnõje), Kenneth Branagh (Berowne), Natasha McElhorne (Rosaline),
Timothy Spall (Don Armando). Gyártó: Shakespeare Film Company.
Forgalmazó: Flamex. Feliratos. 93 perc.
Lassan négyszáz éve
folynak komoly viták a Shakespeare-drámák eredetét
illetõen, a lehetséges jelöltek között felbukkant
már Francis Bacon, Jonson és Marlowe, valamint a teljes spanyol
inkvizíció. A nemzetközileg elismert Shakespeare-szakértõ,
Kenneth Branagh tavalyi manifesztuma újabb szenzációs
felfedezéseket tár a nagyközönség elé,
friss esélyesekkel gazdagítva a listát. Hogy Cole
Porter használta a jól csengõ álnevet, azt
az 1954-es Csókolj meg Katám óta elfogadott tényként
kezeli az irodalomtörténet, Gershwin és Irving Berlin
személyét azonban kétségtelenül Branagh
pottyantotta a cilinderbe. Lóvétett lovagjai majdnem három
évszázados színpadi embargó, és további
egyszáz éves filmes mellõzés után végre
megszólalhattak a mélyen tisztelt publikum elõtt,
méghozzá mindjárt eredeti szöveggel, a reneszánsz
hajlékony és nyelvi leleményekben bõvelkedõ
musical-slágereit dalolva.
Három évvel korábbi
csonkítatlan Hamlet-adaptációja lanyha fogadtatása
után Branagh újra nagy lendületet vett, de átesett
a ló másik oldalára: a talán legkevésbé
ismert Shakespeare-vígjáték körülbelül
két-harmada esett áldozatul a korszerûsítés
csatamezején, monológjai többségét békebeli
táncdalok váltották fel, amelyek az átíró-rendezõ
szerint mind gondolataikban, mind hangulatukban tökéletesen
megfelelnek az eredetinek. Nem mintha ez manapság bárkit
is érdekelne: a kérdés inkább az, hogy önmagában
mûködik-e az SFC 30-as évekbe helyezett romantikus musical-tündérmeséje,
amely történetesen a Lóvátett lovagok címet
viseli.
Tekintve a területen jóformán
járatlan szereplõgárdát és a két
szövegsík tökéletes disszonanciáját
illetõ kétségeket, örömteli meglepetést
jelent a végeredmény: Branagh magával ragadó,
koherens, sõt helyenként még szellemesnek is nevezhetõ
stílbravúrt koreografált felemás alapanyagából.
A korábbi adaptációiból már ismerõs
erõteljes látvány-effektek (lendületes kameramozgás,
mozgalmas tömegjelenetek, dekoratív díszletek) pontosan
illeszkednek az MGM-klasszikusok operettvilágához, sõt
a lelkes rendezõ kronologikus tabló-sorozatot szerkeszt a
mûfaj tiszteletére: Busby Berkeley-féle kosztüm-kavalkádok,
Esther Williams-víziparádé, Fred Astair-t idézõ
légibalett, valamint egy hamisítatlan Bob Fosse szexkoreográfia
villantják elénk a musical legendás pillanatait. Bár
az új történet kétségkívül
megsínylette a híradófelvételek vulgár-zsurnaliszta
zanzáját és a happy end érdekében hõsi
halált halt a melankolikusan nyitva hagyott eredeti befejezés,
a formai remeklés legalább az ifjú bárd játékos
szellemét megidézi a mai nézõk számára.
Jöhet a Macbeth-jégrevü.
Varró Attila
Csibe futam
Chicken Run – angol–amerikai, 2000.
Rendezte: Peter Lord és Nick Park. Írta: Peter Lord, Nick
Park és Karey Kirkpatrick. Zene: John Powell és Harry Gregson-Williams.
Magyar hangok: Dörner György (Rocky), Román Judit (Rozsda),
Boros Lajos (Csali), Bochkor Gábor (Csóró). Gyártó:
Aardman / Pathé / Dreamworks. Forgalmazó: UIP-Duna Film.
Szinkronizált. 86 perc.
Bár ez az Aardman Productions
elsõ játékfilmje, alkotói nem kezdõk:
a Peter Lord által alapított stúdió 1972 óta
készít animációs filmeket, és miután
a 80-as évek közepén csatlakozott hozzájuk Nick
Park, elsõsorban gyurmafilmjeikrõl lettek híresek.
(A Wallace és Gromit trilógia 25 perces epizódjai
szinte minden lehetséges fesztiváldíjat, köztük
több Oscart is elhódítottak; kár hogy nálunk
nem ismertebbek.)
Viszont most itt a Csibe futam, minden
idõk valószínûleg elsõ gyurma-nagyjátékfilmje!
Mint ilyen, természetesen a gyermekfilmek kategóriájában
„fut”, azonban korántsem gyermeteg. Pontosabban: legfõbb
erénye éppen az, hogy remekül aknázza ki a tömegfilmek
dramaturgiai kliséinek (nem is olyan) látens infantilizmusát,
és építi be a groteszk csirkefarmi történetbe,
melynek lakói A Nagy Szökésre készülnek.
(A szóhasználat nem véletlen, ugyanis a történetben
egyebek között számos áthallás utal John
Sturges 1963-as klasszikusára.)
Rozsda, a bátor csirkelány
megpróbálja megmenteni társait a Tepsi farmon rájuk
váró szomorú végzettõl. Próbálkozásaik
ugyan sorra kudarcot vallanak, õ mégsem adja fel, mert hisz
a Szebb Jövõben és a Szabadságban. (Ugye, láttunk
már ilyet?) A szárnyaszegett szárnyasokat Rocky, a
repülõ jenki kakas (eredeti angol hangja Mel Gibson, az egyébként
nem rossz magyar szinkronban Dörner György) rázza fel
csüggedésükbõl, aki azt ígéri, beteljesíti
minden halandó csirke álmát: azaz megtanítja
õket repülni. Noha a fennhéjázó kakas
kókler, aki maga sem tud repülni, kiderül, hogy mégis
helyén van a szíve, amikor hõsiesen kimenti Rozsdát
az ördögi csirkepástétom-készítõ
gép torkából. Így aztán az emancipált
csirkelány és az alapvetõen mégiscsak derék
kakas elvi-kultúrális nézeteltéréseik
ellenére is egymásba szerethetnek, a film végén
pedig – persze körömtépõ izgalmak közepette
– az egész farm megmenekül.
Hogy mindez közhely? Nem is akármilyen.
De ez a kliséhalmaz a gyurmafilm (a Pixarnal jóval nagyobb
aprólékosságot igényelõ) képi
világában a felnõtt nézõ számára
is gyakran eredetibbnek hat, mint számos úgymond „felnõtt”
mozi.
Hideg János
Koponyák
The Skulls -- amerikai, 1999. Rendezte:
Rob Cohen. Írta: John Pogue. Kép: Shane Hurlbut. Zene: Randy
Edelman. Szereplõk: Joshua Jackson (Luke McNamara), Paul Walker
(Caleb Mandrake), Leslie Bibb (Chloe), William L. Petersen (Ames Levritt).
Gyártó: Cranium Films/Original Film/Overbrook Entertzinment
Forgalmazó: Kinowelt Hungary. Feliratos. 106 perc.
Az iskola ódon épülete
remek kulisszája lehet szívszorító szerelmi
történetnek éppúgy, mint a felnõtté
válás buktatóiról szóló drámának,
de a sötét folyosókon játszódhat izgalmas
thriller is. A Koponyák a rossztanuló módszerével
minden ismerõs témába belekap, majdcsak lesz valami
– persze nem lesz.
Az elit egyetemen mûködõ
titkos társaság a gyilkosságtól sem riad vissza,
hogy a nyilvánosságot elkerülje. A komoly tinifilmes
gyakorlattal, ám annál kevesebb karizmával rendelkezõ
Joshua Jackson alakítja a fõhõs Luke-ot, aki barátja
rejtélyes halálát követõen veszedelmes
nyomozásba kezd az eset felderítésére. A nagypolitika
mumusa, egy osztálykülönbségekkel dacoló
szerelem, lázadás az atyai zsarnokság uralma alól
és a politikai korrektség nagykönyvébõl
vett sok-sok idézet színesítik a történetet.
A tizenévesekrõl szóló
filmek lassacskán levonuló aktuális hullámának
ez a kevésbé meghatározó darabja kockázatos
módon sem sorozatgyilkosságokat, sem huncut flörtöket
nem kínál nézõinek, de a jóságos
szenátor szerepében William Petersen (Élni és
meghalni Los Angelesben, Embervadász) szerepeltetése is inkább
csak az idõsebbeknél jelenthet jó pontot. A cselekmény
kiszámítható, a mondanivaló öreges, az
akciók fantáziátlanok, izgalomnak nyoma sincs. Ha
legalább azt az ételliftet kihasználták volna
úgy, ahogy az egy valamirevaló amerikai kolesz-thrillertõl
elvárható volna…
Kovács Marcell
Viharzóna
The Perfect Storm – amerikai, 2000.
Rendezte:Wolfgang Petersen. Írta: Sebastian Junger regényébõl
William D. Wittliff és Bo Goldman. Kép: John Seale. Zene:
James Horner. Szereplõk: George Clooney (Billy Tyne), Mark Whalberg,
Mary Elisabeth Mastrantonio, Michael Ironside. Gyártó: Warner
Bors. Forgalmazó: InterCom. Feliratos. 133 perc.
Hollywood igájába hajtotta
a természet erõit. Földrengés, tûzvész,
árvíz, járvány, elemek tombolása, veszedelmes
vadállatok szinte csak azért léteznek, hogy nyersanyagot
szolgáltassanak az amerikai filmiparnak. A Titanic nagyon bejött.
Nosza, meg kell próbálni újra valamilyen vizes témát.
Igaz, jéghegyrõl most nincs szó, de ezúttal
is hajó süllyed el, mégha a méretben lényeges
is a különbség. A fontos azonban, hogy ezúttal
is a víz az úr. Wolfgang Petersen eddigi életmûve
–Tengeralattjáró, Célkeresztben, Vírus, Az
elnök különgépe – alapján úgy tûnik,
mintha kifejezetten a természet, a technika és az emberi
értelem üzemzavarainak feldolgozására szakosodott
volna. A Viharzóna meglehetõsen lassan, nehézkesen
indul: fél órán át nem történik
semmi, csak az útra induló halászhajó legénységének
bemutatása, jellemzése. Ez a rész redundáns,
felejthetõ; nyugodtan lehetne ott kezdeni a történetet,
amikor "fõhõsünk" kifut a vízre.
A különbözõ
meteorológiai frontok összeütköztetésébõl
elõálló – filmi szempontból – tökéletes
viharból Petersen mindent megpróbál kihozni. Elemében
van: ez az õ és a Tengeralattjáró világa.
A részletek tecnhnikai kidolgozottsága – még ha sokszor
nem is látni pontosan, mi történik – a látvány
borzongató esztétikuma elismerést érdemel.
Érdekes az is, hogyan próbálja menteni a parti õrség
hajója, helikoptere a bajbajutottakat. A keret, az alap azonban
– amire az egész "show" felépül – meglehetõsen
gyenge: a történet dramaturgiája, a figurák egyénítése,
tipizálása – s persze ebbõl következõen
a színészi játék – a mûfaj átlagát
sem éri el. Végül is felemásra sikeredett mozit
látunk: egy halászati oktatófilm és egy ügyesen
felturbózott katasztrófafilm keverékét. Ha
valamiért, ez utóbbiért lehet megnézni Petersen
"tökéletes" viharát.
Gervai András
A kölyök
Disney's The Kid – amerikai, 2000.
Rendezte: John Turteltaub. Írta: Audrey Wells. Kép: Peter
Menzies Jr. Zene: Marc Shaiman. Szereplõk: Bruce Willis (Russ Duritz),
Lily Tomlin (Rusty), Spencer Breslin (Rusty), Emily Mortimer (Amy). Gyártó:
Walt Disney Pictures. Forgalmazó: InterCom. Feliratos. 106 perc.
Könnyelmûség volt
kapitális baromságnak minõsítenem legutóbb
azt a filmet, amelyben a harminc éve elhunyt atyával társalog
a fiú – és nem a szellemével, hanem a nagyon is virulens
húsvér faterral. A kölyök nemcsak folytatja ezt
a tematikát, de még messzebbre jut benne, amennyiben a negyvenéves
Bruce Willis nyolc éves önmagával osztja meg kies kaliforniai
villáját.
A kövér és hátrányos
helyzetû, félárva gyermek nem vesztegette az idejét
az eltelt harminc esztendõben: elõször is lefogyott,
majd karriert csinált, keresett imidzs tanácsadó lett
belõle, van szép bankbetétje és bûbájos
barátnõje. Csak szíve, az nincsen neki.
Irtózik az érzelmektõl,
az ún. mélyebb emberi kapcsolatoktól, legyenek azok
családiak vagy szerelmiek, és még kutyája sincs.
Ez utóbbi már megbocsáthatatlan. A film sugallata
szerint a haszonelvûséget, a rideg célratörést,
a durvaságot még csak elnézik az égiek, de
a kutyátlanságot nem. Ezt büntetik avval, hogy ráküldik
az alsóbb néposztályból származó,
igencsak kellemetlen kiskorú egyedet, aki ellen nincs orvosság,
és még rendõrt sem lehet rá hívni. Visszatérnek
hát kéz a kézben a múltba, hogy gyökerénél
ragadják meg a hibát. Nem ám az volt a baj, hogy a
kis Bruce elvesztette az anyját, hanem az, hogy a papa megtiltotta
neki, hogy sírjon a haldokló elõtt.
Kölcsönösen van mit
tanulniuk egymástól, a negyvenévesnek az életben
elért fontos vívmányok megtartása mellett a
bõven ömlõ könnyek hiányoznak a boldogságához,
míg a nyolcévesnek el kell sajátítania a kulturált
étkezést, valamint a küzdõszellemet. És
mit tesz isten, sikerül nekik. Jutalmul vethetnek egy futó
pillantást hatvanéves önmagukra, hogy megnyugodjanak,
nem élnek, nem fáradoznak hiába: még gazdagabban,
szeretõ család kebelén és súlyfölösleg
nélkül lépik majd át a myugdíjkorhatárt.
És még kutyájuk is lesz. Igazán felemelõ
pillanat.
Elfelejtettem mondani, hogy vígjátékról
van szó. Nem nehéz elképzelni, hogy a föntebb
vázolt történet milyen helyzetekbõl próbál
kiaknázni néminemû komikumot, és az sem okozhat
meglepetést, hogy ezek a kísérletek rendre kudarcot
vallanak. A kölyöknek még rossz humora sincs. Ezt a hiányt
csak Bruce Willis alakítása képes ellensúlyozni,
aki a hollywoodi erõs mezõnyben is eséllyel indulhatna
a legtehetségtelenebb színész címéért.
Ez talán soha ki nem derül, ha megmarad az akciófilmek
hõsének, amelyekben többet látni a hátát
meg az öklét, mint az arcát. E súlyosan lélektani
filmben viszont roppant mulatságos, ahogy vért izzad a legközönségesebb
emberi érzelmek kifejezéséért. A kisfiú
igazi szereposztási truváj; ha másban nem is, de a
legszembeötlõbb vonásában kísértetiesen
emlekeztet Bruce Willisre: született színészi antitalentum.
Bori Erzsébet
Kevin és Perry a csúcsra
tör
Kevin & Perry Go Large -- amerikai,
2000. Rendezte: Ed Bye. Írta: Harry Enfield és David Cummings.
Kép: Alan Almond. Szereplõk: Harry Enfield (Kevin), Kathy
Burke (Perry), Laura Fraser (Candice), Tabitha Wady (Gemma), Rhy Ifans
(Eye Ball Paul). Gyártó: Icon Entertainment / Tiger Aspect
Film. Forgalmazó: Budapest Film. Feliratos. 82 perc.
Rémesen ciki manapság
tizenévesnek lenni. Az ember nyakán lógnak a szülei,
akik nem ismerik el fiúk zsenialitását, nem átallanak
Oasist énekelni a konyhában, és élemedett koruk
ellenére holmi undorító szexuális tevékenységgel
foglalkozni.
Ez utóbbi különösen
akkor fájdalmas, ha az a nõnemû lény, akihez
az ember a legközelebb került, Boleyn Anna a történelemkönyvbõl.
Miközben a többiek igazi hús-vér lányok
(test)közelében, állandó bulik lázában
égnek. Égni égnek a mi hõseink is. Végül,
amikor már egy bankrablás közepén is csak a pénztároskisasszony
dekoltázsára tudnak figyelni, döntenek: irány
Ibiza. Ibiza közismert, úgy mint: 1. állandó
szexorgiák színhelye, 2. hozzájuk hasonlóan
zseniális DJ-k fõ érvényesülési
terepe. (Egyetlen számuk szellemdús témáját
nem nehéz kitalálni.)
A fiúk sikerébõl
valamicskét levon, hogy pufajkában fürdenek a tengerben,
miközben walkmannal a fejükön üvöltve értékelik
a csajokat – zeng az egész part –, és a szülõk
is elkísérik õket. Ám nem sokára találkoznak
a legdídzsébb dídzsével, és sorsukban
talán beáll a várva várt fordulat…(Hegedûs
Géza tanár úr és osztálytársai
ilyen idõs korukban Berzsenyi Dániel verseit adták
ki az uzsonnapénzükbõl.)
Ha valakit a történet
nem köt le – elmúlt húsz, vagy már jól
lakott a trend többi mûalkotásával –, felüdülést
lelhet a körítésben. A film német alapossággal
mutatja be a váratlan erekcióból adódó
számos kacagtató helyzetet, valamint tobzódik mindenféle
testnedvek részletes és hosszan tartó bemutatásában.
Közvetlenül étkezés után csak erõs
idegzetûeknek ajánlott, hacsak nem akarnak a film hõseinek
sorsára jutni.
Rémesen ciki lehet manapság
tizenévesnek lenni. A csajok, a szülõk meg az ilyen
filmek… és sehol egy Tenkes kapitánya. Rémes.
Kézai Krisztina
Gagyi mami
Big Momma's House – amerikai, 2000.
Rendezte: Raja Gosnell. Írta: Darryl Quarles és Don Rhymer.
Kép: Michael D. O'Shea. Zene: Richard Gibbs. Szereplõk: Martin
Lawrence (Malcolm), Nia Long (Sherry), Paul Giamatti (John), Terence Howard
(Lester). Gyártó: 20th Century Fox / Regency. Forgalmazó:
InterCom. Szinkronizált. 99 perc.
Anya csak egy van. Nagymama viszont
kettõ. Ebben a filmben a kettõ – egy és ugyanaz. Az
FBI ügynök (Martin Lawrence) eljátsza Big Momma-t. Talán
egyedül az õ figurája nem gagyi, minden más fantáziátlan,
gyenge, unalmas, tele klisékkel, elõre kiszámítható
fordulatokkal. Legalább nevetni tudnánk...
Big Momma kétszáz kilójával
és az ehhez passzoló minimum kétszázas stílusával
viszont szórakoztató. Le is húz róla a rendezõ
minden hájcsíkot. Szõröstül, bõröstül
el kell fogyasztanunk a Nagymamit, ám egy sor alpári helyzetkomikum
láttán – páldául amikor hosszú perceken
keresztül végzi nagydolgát a toaletten – megakad a torkunkon.
Ráadásul Big Momma – azaz FBI ügynökünk –
beleszeret bûnösnek vélt védencébe (hogyan
is lehetne másképp), és mindent elkövet annak
érdekében, hogy vallomásra bírja, mert természetesen
meg van gyõzõdve ártatlanságáról.
Szóval a romantikus szál összeszorítja Big Momma
hájait, parányi rést sem hagyva a gyanakvásnak.
Ez megmarad a nézõnek, aki már alig várja,
hogy történjen valami. Valami, ami több annál,
mint szerencsétlen Big Momma viszontagságai a komikusnak
vélt helyzetekben. Várnánk magát a fõbûnöst,
aki önszántából szabadult a sittrõl, és
természetesen ezerrel keresi a pénzt. Ehelyett FBI ügynökünk,
azaz a Big Momma a templomban, a helyi gyülekezet elõtt, a
fekete kórus élén (Made in USA) kétszáz
decibeles didaktikával arról énekel, hogy mindenki
boldog lehet, ha megszabadul nyomasztó titkaitól.
Végül persze Big Momma-ról
lehull az álarc – pontosabban fél arcáról,
leszakad a háj. Ezzel akár vége is lehetne a földhözragadt
helyzetkomikumoknak, de ekkorra megérkezik az igazi Big Momma. Lehet,
hogy neki jelleme, sõt személyisége is van?!
Kubik Elvíra
Bombabiztos
Fail Safe -- amerikai, 2000. Rendezte:
Stephen Frears. Írta: Eugene Burdick és Harvey Wheeler regényébõl
Walter Bernstein. Kép: John A. Alonzo. Szereplõk: Richard
Dreyfuss (Elnök), Noah Wyle (Buck), Brian Dennehy (Bogan tábornok),
George Clooney (Grady ezredes), Harvey Keitel (Black tábornok).
Gyártó: Warner Bros / Maysville Pictures. Forgalmazó:
InterCom Video. Szinkronizált. 86 perc.
Egy kínai közmondás
szerint, ha nem változtatunk irányt, valószínûleg
ott végezzük, amerre éppen menetelünk.
"Fortélyos félelem igazgatja"
az önmagától eltelt hatalom paranoiás képviselõit
a Frears-rendezte Sidney Lumet-remake-ben. Mindenki hõs, aki háborúba
indul – hallom háttértelevíziózás közben,
a 2000. év nyarán, egy amerikai mese-rajzfilm szinkronját...
Jövõkép a harmadik évezred küszöbén
– a mozivásznon az embertelen humanizmus: agymosás nagyoknak
és kicsiknek. Be kell látnunk, a cyber világot és
a kommunikációs hálózatot sem egy derûs
továbbélési forgatókönyv létrehozása,
hanem a kereskedelmi érdekek uralják. Ki adott erre jogot?
– idézi emlékezetünkbe a film a nem is olyan régen
vihart kavart Konrád György-i bölcs intelmet. Mert hogyan
lehet biztosítani "méltóságot mindenkinek",
ha mindenütt a bolygón a katonai kiadások emelkedése
vonja el a pénzt az egészségügytõl és
a környezetvédelemtõl, tovább súlyosbítva
ezzel a legszegényebb népesség – négy milliárd
fõ – helyzetét.
A politikai forgatókönyv
egy kaptafára készül, bárhol a világon:
sorozatos "krízisek" és "szükségállapotok"
miatt nacionalista politikusok és katonai junták tettrekész
büntetõháborúi vonják el a figyelmet az
alapvetõ intézkedésekrõl. A körforgás
önmagát gerjeszti. Az univerzum azonban nem passzív
háttérként szolgál az emberi tékozlásához,
ahol az a gyõztes, akinek kevesebb a vesztesége.
Hogy miként vigyázzuk
az emberiség és a természet jósorsát?
– Frears Bombabiztosa is ráébreszthet a harmadik évezredre
való lelkes készülõdés közben egy
gyökereiben más, megváltozott szemléletmód
szükségességére. A természet- és
életellenes, "háború- és halál egyenes
adásban"-típusú filmek, játékok, könyvek
tengerében e planetáris tudatosságnak nevezett szemlélettel
nézzük, ahogy Frears põrére vetkõzteti
a tudomány álarca mögé bújt, önmagától
meghatódó, szenvelgõ, megtestesült ostobaságot.
Ha tetszik, a Gonoszt – lakóhelye legyen akár Nebraskában,
akár Alaszkában. Ahol megtörténhet – mint a filmben
–, hogy a bombázó raj a számítógép
"tévedésébõl" egy másik földrész
másik városát indul elpusztítani.
Tamás Amaryllis
Szentek és álszentek
Holy Smoke – ausztrál–amerikai,
1999. Rendezte: Jane Campion. Írta: Anna Campion és Jane
Campion. Kép: Dion Beebe. Zene: Angelo Badalamenti. Szereplõk:
Kate Winslet (Ruth), Harvey Keitel (PJ. Waters) Pam Grier (Carol). Gyártó:
Miramax Films. Forgalmazó: UIP-Duna Video. Szinkronizált.
110 perc.
Jung írja: "Csak annyiban asszmilálhatjuk
Kelet szellemét, amennyiben szilárdan állunk saját
földünkön."
Csak tessék, csak tessék!
Luxusutazás a mesés Keletre, teljes ellátás,
lelki megújulás, fakultatív programként az
élet értelmének felkutatása világklasszis
guruk segítségével... Csak tessék, csak tessék!
Ez az egyik Kelet, ide elég a repülõjegy. A másik
Kelet magánügy, belsõ túra. Ruth repül.
Az útvonal: Sidney–Delhi–Sidney. "Saját földje" a kisvárosi
korlátoltság és ízléstelenség
tenyészete, az életképes abnormitás, a társadalmilag
preferált elhülyülés. Ruth bogara: élni,
nem csak túlélni. Az indiai tömeghipnózis még
a TeleShop kínálta lehetõségeknél is
vonzóbb. Ruth-t magával rántja a szekta-szellem, frigyre
lép a guruval, élete értelmet nyer. Az új családról
azonban rettegve vesz tudomást a régi. Anyai hazugsággal
sikerül hazacsábítani a lányt, s otthon szakembert
fogadnak melléje, egy szakképzett ördögûzõt.
PJ Harvey elsõ látásra Ponyvaregény-figura,
cowboy-pszichológus. Háromnapos kúráját
egy rátermett biztosítási ügynök meggyõzõ
erejével tálalja: már 159 lelket mentett ki a szekták
fogságából, s bizony ez rekord-eredmény. Ruth-nak
kinéz a 160-as sorszám. A felismerésre, miszerint
az éjfekete Ray Ban mögött rejtõzõ alak
ugyanannyira (szeretet-)függõ és elesett, mint az eltévedt
bárányka, a második fordulóban kerül sor.
Reménytelen összegabalyodásuk pátosz nélküli
drámaisága megrendítõ.
A Zongoralecke Campionja ebben az
egy filmben annyiszor és annyit kockáztat, mint más
egy egész életmû alatt. Kép, ritmus és
hangütés állandó változó. A vad
eklektika mégsem zilálja szét a filmet, a zûrzavar
csak látszólagos. A groteszk szívbemarkoló,
a bizarr emberi -- kétség sem férhet hozzá:
végre egy õstehetség.
Köves Gábor