Abból, amit én látok, vajon mennyit láthat egy vak. A Vakvagányok nem csak a vakokról, hanem a vakoknak szól.
Abszurd játéknak tekinthetnénk
az ötletet, ha ön nem gondolná komolyan. Hogyan jutott
erre az elhatározásra?
A Zimmer Feri forgatásán
a szememet ért baleset adta az elsõ lökést, de
utóbb rá kellett ébrednem, hogy másutt van
a lényeg. Jó ideje úgy érzem, hogy a kör
bezárult. Nem tudom, van-e még bármi is, amit nézni
érdemes. Nem arra gondolok, mit az ember mint a film tárgya
ma sem veszített a fontosságából , hanem arra,
hogyan. Felületességet, szinte vadállati közönyt
érzek abban, ahogy a ma mozgókép-generációnak
mondható filmesek leképezik a világot. Rég
nem a formáról van szó, hanem a formátlanságról,
a forma hiányáról. Végiggondoltam, érdemes-e
még bármit is megmutatni, bármit is nézni a
mozgóképen. Így jutottam arra a gondolatra, hogy vakoknak
készítek filmet. Ez eleinte talán csak szembefordulás
volt mindazzal, ami a vetítõvásznon látható,
de ma már fontosabb mozgatórugó számomra az,
hogy a vakok valóban megérdemelnek egy filmet.
Hogy érti ezt?
Tegyük fel, a világon
eddig készült egy millió film, de egyetlen egy sem készült
vakoknak. Ha a Vakvagányok a látó embereket is érdekelni
fogja, örülök, ha megnézik, de én a vakoknak
készítem. Ez meglepõ, mert hasonlóan a valamilyen
okból a társadalom perifériájára szorult
hátrányos helyzetû csoportokhoz, a vakok sem tudják
világosan és egyértelmûen nyilvánossá
tenni az igényeiket. A társadalom megelégszik önfelmentõ
gesztusokkal, és kevés az esély arra, hogy ez a film
majd áttöri az elesetteket a társadalomtól elválasztó
gettófalat. Mégis legalább merészel fittyet
hányni a kényszerhelyzetek elfogadásának azzal,
hogy a nem adom fel! vállalása mellett teszi le a voksot.
A kétkedõk kérdezhetik,
miért nem vetít fekete blankot hanggal
és miért költök
milliókat arra, hogy kép is legyen? A döntõ érvem
a Vakok Intézetének Nádor-termében található.
Egy káprázatosan szép ablak, az ország legnagyobb
festett ólomüveg-együttese. Az 19001901 között
készült palota arról tanúskodik, hogy száz
éve a polgárság anyagi gyarapodása természetes
módon hozta magával a törõdést és
megbecsülést azok iránt, akiket elesettségük
miatt a társadalom tart el. Az önbecsülés jele
is volt ez, felfénylõ pillanata a modernizálódó
civil társadalomnak. Amikor megláttam a színes ablakot,
az elsõ ostoba reakcióm az volt, hogy minek a vakoknak ez
a csodálatos ablak. Késõbb értettem meg, mikor
már beszélgettem velük, hogy a gyerekek tudják,
az az ablak gyönyörû. Azzal a tudattal lépnek be
a terembe, hogy valami nagyon szép sugárzik rájuk.
Ettõl a pillanattól borult bennem minden, mert egy ismeretlen
dimenzióval kerültem kapcsolatba, amelynek a létezését
nem is sejtettem. Ha tehát fekete szalag futna film helyett, be
sem mennének a vetítõterembe. Az nem mozi.
Hogyan oldja meg azt a gondot, hogy
a filmkép nem tapogatható le úgy, mint a Braille-írásba
áttett szöveg?
Kidolgoztam egy sajátos narrációt,
amely az egykori rádiós színházi közvetítésekhez
hasonlatosan fordítja le a látványt. Forgatáskor
minden egyes jelenetnél ügyeltem arra, hogy a szükséges
narráció beleférjen a képbe, ne fusson túl
az adott látványon. Késõbb nyilvánvaló
lett, hogy amikor a forgatókönyvet s benne a narratív
szövegeket írtam, sok mindent nem tudtam, hamisan képzeltem
el, vagy egyszerûen nem láttam jól. Mert látni
is tudni kell, ha az ember vakoknak készít filmet. A narrációba
például igyekeztem a verbális humor elemeit beépíteni,
gondolván, hogy a látó nézõk számára
így elfogadhatóbb a látvány sajátos
megkettõzése a szöveggel. Egy-két elemet befogadott
az anyag, javarészt azonban kidobta magából. Éreztem,
hogy csikorog, idegen, fölösleges. A vak fõszereplõ,
Matatek Judit volt a segítségemre dramaturg-konzultánsként
abban, hogy a narráció se több, se kevesebb ne legyen
annál, mint amennyire a vak közönségnek szüksége
van. Végigmentünk a megvágott anyagon, jelenetrõl-jelenetre
megbeszéltük, hol kér információt, illetve
hol sok, amit a szöveg közöl. Nem egyszer meglepett, amikor
valamire, amit én szükségesnek gondoltam, azt mondta,
hagyjam ki, felesleges. Késõbb megértettem, tartás
és tapintat vezette. Tudta, hogy a filmet látók is
meg fogják nézni, tehát ami kikövetkeztethetõ
másból, azt nem kell elmondani. Egyrészt, hogy senki
ne higgye, a vakok értetlen, béna társaság,
másrészt, hogy a látó nézõk a
lehetõ legkevésbé érezzék tolakodónak
a narratív hátteret.
Nem fogják mégis annak
érezni?
Ebben a filmben mindenekelõtt
a vakok szempontját emeltem elõtérbe, mindenki más
kissé a háttérbe szorul. Olyan arányt igyekeztünk
kialakítani, amelyben õk teljes élményt kapnak,
a látót viszont nem zavarja a narráció. Sõt,
a munkatársaim szerint érdekes, új kapcsolat jön
létre a látó nézõ és a látvány
között. Furcsa, de a látó is rákényszerül
látni. A film látható világa a tudatban kettõs
lenyomatot kap, s ettõl izgalmas önfeszültség gerjed
a jelenetekben. Váratlan belsõ reakciók indulnak be
például az önkéntelenül adódó
kérdésre, hogy abból, amit én látok,
vajon mennyit láthat egy vak. Az, hogy elképzeljük,
mit lát, különös aurát kölcsönöz
a jeleneteknek. Reményeim szerint, teszem hozzá, mert tapasztalatok
híján még sok esetlegesség csúszott
be. Ha most kezdeném, sokkal finomabban tudnám ritmusban
is egymáshoz illeszteni a képet és az információt.
Milyen sajátos rendezõi
módszert kívánt a forgatás a vak gyerekekkel,
illetve a szereplõivel, akiknek többségükben nincs,
vagy alig van játékfilmes tapasztalata?
Egy musical betanulása áll
a történet középpontjában, a gyerekeknek
bonyolult táncokat kellett betanítani. Bozsik Yvette volt
ebben nagy segítségemre: vakon jött velem a vakok közé,
pedig õ sem tudta, mit kell ilyen helyzetben tenni. Menet közben
kellett megtanulnunk a módszert, az érintéssel vagy
hanggal irányítás változatait. Fél éven
át heti két alkalommal próbáltunk a gyerekekkel,
akik hallatlan szorgalommal dolgoztak. Minden jelenetet lépésrõl
lépésre be kellett gyakorolnunk, hajszálpontosan.
Mind jobban megismertem õket, annál inkább átalakult,
formálódott a forgatókönyv, hozzáfinomodott
a valóságukhoz. A játékkal nem volt gond, mert
ezek a gyerekek nem tudnak nem természetesek lenni. A legkevésbé
tehetséges gyerek is olyan természetes, hogy nagyon kell
igyekeznie egy látó színésznek, ha azonos szinten
akar teljesíteni. Yvette-tel és a fõszerepet alakító
Csiszár Jenõvel, akik nagyjátékfilmben eddig
nem játszottak, szintén hosszú próbafolyamatban
dolgoztuk ki a jeleneteiket. Azt hiszem, sikerült hiteles karaktereket
formálniuk a szerepükbõl.
A közönség nevettetést
vár a filmjeitõl. A Vakvagányok mennyiben felel meg
a várakozásnak?
Mûfajában talán
a hetvenes éveknek ahhoz az amerikai filmtípusához
áll legközelebb, amelynek számomra emlékezetes
képviselõje a Gammasugarak hatása a százszorszépekre.
Ebben egy keserû környezet keserédes vígjátékot
hív életre. A humor forrása inkább az életben
való jártasság nagyvonalú birtoklása,
amitõl az ember a legnagyobb bajában is ráérez
a groteszk humorra. A Vakvagányok nem a tudatra akar hatni, hanem
érzelmeket szeretne elõhívni, mint a jó mozi.
Hangulatában a hol sírok, hol nevetek határmezsgyéjén
lebeg, mert az ember nem tudja, a következõ pillanatban milyen
rugók nyílnak ki benne, mitõl kezd sírni vagy
nevetni. Szándékosan választottam a teljesen konvencionális
formát. Nincsenek gyorsvágások, puha és ha
az érzékenységet egyáltalán le lehet
fényképezni érzékeny film akar lenni a Vakvagányok.
Lényeges felismerésre vezettek rá a gyerekek, miközben
dolgoztam velük. Eleinte zavarba ejtõ volt a rendkívülinek
látszó érzékenységük. Szemben találtam
magam azzal az ellentmondással, hogy miközben telve vannak
életkedvvel, akaraterõvel, bizonyítási vággyal,
remek a humorérzékük és fejlett az öniróniájuk,
ugyanakkor nehezen viselik az indulat bármilyen megnyilvánulását.
Munka közben viszont az ember nem az indulatai féken tartására
van beszabályozva. Rá kellett ébrednem nem kis önfejlesztõ
folyamat révén , hogy nem õk az érzékenyek,
hanem mi vagyunk érzéketlenek. Már csak a nagyon durva
hatások érnek el hozzánk, a reakcióink szinte
állatiak. Ez a felismerés vezetett a teljesen konvencionális,
puha filmformához.
Gondolja, hogy az egyre tökéletesebb
technika révén az érzékszerveinket egyre kivédhetetlenebb
hatásokkal bombázó szuperprodukciók dömpingjében
eljött az érzékeny, puha film ideje?
Itt toporog az ajtó elõtt.
Erre értettem, hogy a film számára a kör bezárult.
Talán valóban az újromanticizmus kora köszönt
be, ahogy Heller Ágnes fejtegette pár hónapja egy
éjszakai tévémûsorban. Kérdés,
hogy holnap vagy évek múlva, de a multiplex-kultúra
egyeduralma mindenképpen a végéhez ér. Nem
lehet kiszámítani, sem befolyásolni. Úgy érzem,
a filmrendezõ számára egyetlen képesség
a fontos, a társadalmi érzékenysége. Nincs
más feladata, mint megérezni, mit rendelt meg a társadalom.
Ha ez az érzékenység mûködik benne, akkor
azt a filmet csinálja meg, amibe a szél belekap. Természetesen
a társadalmi megrendelés másként mûködik,
mint ahogyan az alkotók hiszik. Jó példa erre a Zimmer
Feri. 1989-ben írtam, épp csak elõvettem a fiókból,
amikor a Megafilm lehetõséget ajánlott, egy hónap
múlva már forgattuk. A megrendelés azonban elmúlt.
Nagy tanulság volt. Ha akkor nem valósulhat meg egy filmterv,
amikor idõszerû, soha többé nem szabad elõvenni.
Meggyõzõdésem, hogy a mostani filmet a vakok egy
hátrányos helyzetben lévõ kisebbség
tagjai rendelték meg. Ezáltal rákényszerültem,
hogy mielõtt belevágok, átgondoljam a bármiféle
hátrányos helyzetûeket érintõ problémákat,
és egy olyan filmet adjak ki a kezembõl, amely a többséget
ráébreszti az elesettekkel szembeni zavarára, elõhívja
és felerõsíti az empátiát, amelynek
a társadalom egészében kellene mûködnie.