A Sárga tengeralattjáró nem csak az animációban hozott újat, az életünket is átalakította. A legénység mi voltunk.
A gyermekkorom óta szívemhez
nõtt szépséges Metro-oroszlán - akinek széles,
puha orrát képzeletben sokszor megvakartam - lusta horkantással
közli a hí rt: cége muzsikáló UFO-t bocsátott
soktízezer videózó házi égboltjára.
Az otth onok radarernyõinek parányi képmezõjén
újra felbukkant az akváriuszi kor egyik égi vándora,
a Sárga tengeralattjáró. Emberkéz alkotta ezoterikus
üstökös, telve, költészettel, hittel. Sokan
arra esküsznek, hogy a huszonegyedik század már a hatvanas
években beköszöntött életünkbe. Mi, rajzfilmkészítõk,
fokozottan éreztük ezt, hiszen a kanadai Norman McLaren közvetlenül
a filmszalagra karcolt-festett képi mágiái más
bolygókról érkezõ üzeneteknek tûntek
számunkra. Az amerikai Whitney testvérek elsõ kompjúterkísérletei
a galaktika mélységeibe csalogattak bennünket. A New
York-i Jordan Belson animációja elénk varázsolta
a titokzatos Tibet tanításait: megtudhattuk belõle,
mi történik velünk a halál beállta után
és hogyan térünk majd vissza a Földre. De akkoriban
etikában, erkölcsben, emberi tartásban is más
távlatokra vágytak az Új Föld, Új Égbolt
hívei.
Az õ kikötõjükbe
futott be a Sárga tengeralattjáró. Sokszor láttuk
ezt a nagyszerû filmet: volt, aki tucatszor, sõt, még
annál is többször. Angyal szállt el a hatvanas
években bolygónk felett. Röpte rövid volt, de néhány
kozmikus pillanatra átjárta a lelkeket az akkori kétpólusú
világban. A fiatal Jevgenyij Jevtusenko tízezer fiatal elõtt
szavalta reformokat követelõ verseit a moszkvai Majakovszkij
téren; a másik oldalon Allen Ginsberg Üvöltése
tartott tükröt az amerikai apák, nagyapák önzõ,
kétszínû, megalkuvó nemzedéke felé.
A Beatles pedig - a két világot összekötve - zenében,
dalban fogalmazta meg mindazt, ami igazán fontos lehet a kamaszkor
kínkeserveivel küszködõ, valami újat akaró
fiatal nemzedékek számára. Az együttes tagjai
nem voltak forradalmárok, e fogalom gerilla értelmében,
hiszen lovaggá ütötték õket a királyi
udvarban, majd a milliomosok életét élték,
messze távolodva Liverpool kisembereitõl. Mégis közelebb
álltak mindenkihez, mint az utcai közelharcokban verekedõk.
Zenéjük az emberi lelket formálta és formálja
ma is. Kimeríthetetlen transzcendentális táptalaj.
A hatvanas évek csillagórájában született:
visszfénye több generáció lelkén hatol
át. Sokan és sokat vitatkoztak azon: minek a jelképe
tulajdonképpen a Sárga Tengeralattjáró? Timothy
Leary LSD-kultuszának hívei azt állították,
hogy nem egyéb, mint egy kábítószeres látomás.
Mások az idõtlen idõk óta velünk élõ
kelta mesevilág ezredévi UFO-ját látták
benne. John Lennon ellenállhatatlanul mulatságos abszurd
írásait olvasgatva viszont el tudjuk képzelni, hogy
a vécén ücsörögve õ agyalta ki e szürreális
jármûvet. De lehet, hogy csupán annyi történt,
mint Bunuel Andalúziai kutyájának esetében,
amelyrõl a rendezõ csak ennyit mondott: "Tudom is én,
hogy mit jelent..."
Számomra a Tengeralattjáró
a Vízöntõ kor filmvászonra álmodott elõõrse.
Karmájában lüktet mindaz, ami évezredek óta
értelmet ad létünknek: a tanulás, az összetartozás,
a szeretet. Nem tudjuk, ismerte-e Lee Minoff - akinek eredeti ötletébõl
a film készült - Emerson, Thoreau, Emily Dickinson költõi
látomásait, amelyek az Ember és a Természet
együttélésének törékeny egyensúlyát
féltették. De Al Brodax társíró, a Yale
egyetem professzora valószínûleg ilyen irányból
gazdagította a forgatókönyvet. Napjainkban furcsa ökológiai
üzenetnek is tûnhet a Yellow Submarine, hiszen Borsország
csontkeményre kopaszított fáiról Amazónia,
a Fülöp-szigetek, Szibéria és Afrika esztelenül
elpusztított tájai jutnak eszünkbe. George Dunning,
a film kanadai származású rendezõje már
a hatvanas években aggódva figyelte bolygónk bioszférájának
szétesését. Ki volt George Dunning? Az 1979-ben elhunyt
érzékeny, nagytehetségû mûvész
nehezen viselte el Disney egyenstílusát. A fénymázas
Hollywood ellenében sodró dinamikával és felszabadultsággal
építette fel saját filmjeinek pszichedelikus, sokrétû
képkultúráját. Dunning töprengõ,
sokat meditáló alkotó volt. Tehetséges asszisztense,
Dianne Jackson mesélte nekem, hogy a Tengeralattjáró
készítése közben Dunningot sokszor zaklatták
szobájában az Apple Productions emberei. "
Akárhányszor benyitok,
azt látom, hogy maga csak ül és nem csinál semmit"
- mondta ingerülten az egyik fõhajcsár. "Téved,
most is éppen dolgozom" - felelte csendesen a rendezõ, akinek
lelki szemei elõtt képi variánsok tucatjai sorjáztak.
Megszállott alkotótársa volt a német Heinz
Edelmann, aki a kreatív õrület csúcsán,
egyetlen éjszaka alatt több, mint négyszáz figuratervet
vetett papírra. London különbözõ pontjain,
aprócska mûhelyekben készültek a film jelenetsorai.
Dunning városrészrõl városrészre vándorolt,
hogy személyesen vezérelje munkatársait. Belülrõl
fakadó közösségi szellem uralkodott akkoriban:
az emberek hittel, szívvel dolgoztak. Voltak, akik felajánlották:
ha a produkcióanyagilag bajbakerülne, felteszik rá lakásukat,
bútoraikat, megtakarított pénzüket. Erre természetesen
nem volt szükség. VégülisDunning bebizonyította,hogyaDisney-ortodoxiaellenébenlehetsikeresegészestésfilmetkészíteni.
Afilmanimációja távolról
sem tökéletes, helyenként enyhén amatõrös,
de ez adja a mû igazi savát-borsát. Ösztönösen
rokon ez a munkamódszer a Beatles tagjainak zenei hozzáállásával.
Ian MacDonald írja az együttest elemzõ nagyszerû
könyvében, hogy "Irving Berlinhez és Noel Cowardhoz
hasonlóan Lennon és McCartney sem tudott kottát olvasni,
és abban is következetesek voltak, hogy nem is hajlandók
megtanulni. Zenéjük nélkülözte az akadémikus
szerkesztést, éppen emiatt lett olyan eleven és hiteles".
Az egyébként perfekcionista
Dunning azonban egy jelenetsorban tökéleteset alkotott. A filmen
belül az õ jutalomjátéka a Lucy in the sky with
diamonds meszkalin-révületét tükrözõ
koreográfia. A gyémántokkal díszített
égbolt puhán lebegõ terében látomásszerûen
táncol Lucy, a felhõarcú lány. Einstein aprópénzre
váltott relativitáselmélete, indiai miszticizmus,
science fiction - elemek, ökológiai- és szociális
utalások hatják át a Yellow Submarine különlegesen
csomagolt világát. S e rendhagyó képi halmazon
trónol egy velünk párhuzamos univerzumból közénk
pottyant, magas intelligenciájú kis lény: a szeretetre
méltó Jeremy Hillary Boob.
Spielberg állkapcsai
A hatvanas évek kulturális
nagyot akarásának világában a Tengeralattjáró
egyfajta életfát jelentett az animációs film
mûvészei számára. Példamutató
teljesítmény volt: agyakat mozgató ötlettár
- az alternatív formakultúra karácsonyfája.
Pop-torta, amelyet sokan megdézsmáltak. Az arcátlanok
egy az egyben másolták, a szemforgatók pedig kijelentették,
hogy a "mû iránti hódolattól eltelve" alkalmazzák
képi leleményeit. A rajzfilmesek okosabbja Dunning és
Edelmann víziójának belsõ értékeit
igyekezett magáévá tenni. De a Yellow Submarine sem
kerülhette el sorsát: fokozatosan beúszott az üzlet
és a reklámipar tengerébe. A fáradó
ellenkultúra ikonjait hónapokon keresztül kirakatrendezõk,
könyv-, plakát-, díszlet-, ruha- és játéktervezõk
hasznosították. Ez a rendhagyó világ - formai
búvópatakként - még ma is felbukkan itt-ott.
Valahányszor a Swatch órák izgalmas számlapjaiban
gyönyörködöm, óhatatlanul George Dunning távoli
mestermûve jut eszembe. Nyugati városokban járva egy
matchbox-méretû tengeralattjárót szerettem volna
venni könyvespolcomra, de mindig elkéstem: az aprócska
hajó úgy eltûnt elõlem, mint a mesék
titokzatos Kék Madara. A kapitalizmus hisztérikus szabadversenye
forgószélként söpri el az eszméket, kultúrákat
és a hozzájuk kötõdõ kultikus tárgyakat.
Ami kedden még forradalminak számít, pénteken
már avítt kacat. Emlékszem, a hetvenes évek
elején Stuttgartban, egy pattanásos állú teuton
diákkal beszélgetve megkérdeztem: "Láttad már
a Sárga tengeralattjárót? - Nem láttam, de
meg se nézem. Ez a grafikai stílus már lefutott" -
felelte közönyösen.
Sokáig abban reménykedtem,
hogy elõbb-utóbb rábukkanok az én kultikus
hajócskámra. 1976 kora õszén úgy tûnt,
beköszöntött számomra a lehetõség.
A British Council-tól három hétre szóló
angliai ösztöndíjat kaptam. Már az elsõ
londoni napon, reggeli után, a Carnaby Streetre siettem: éveken
át ez az utcácska volt a legendás ellenkultúra
híveinek nyilvános találkahelye. A lázadók
azonban nyomtalanul eltûntek. Helyettük kedves kismadarakként
csipogó ázsiai lánykák árultak talmi
kacatokat a csinos utcai butikokban. Ekkor csapott meg mélységében
a felgyorsult ezredvégi történelem szele. Andy Warhol
mondása jutott eszembe a -tizenötpercnyi hírnévrõl
. Sárga tengeralattjárót természetesen már
a bolhapiacon sem árultak... Kárpótlásul naponta
befúrtam magam a Soho fantasztikus dzsungelébe, mint a kukac
a sajtba. A látnivalóktól sokszor úgy elkábultam,
mint Alice Csodaországban. A bohémnegyed butikbirodalmában
akkor már éjjel-nappal dübörgött az Amerikából
frissen érkezett diszkózene. Amerre csak jártam, Gloria
Gaynor harsogott a fülembe. A zenekereskedõk boltjaiban még
ott sorakoztak kedvenceim, de már mélyen leszállított
áron. Janis Joplin, akinek élete egyetlen halálsikoly
volt; a gitárjával sajátos szimbiózisban élõ
Jimi Hendrix; az Amerika prolijaiba lelket öntõ Joan Baez;
Simon és Garfunkel, akik koncertjeikkel néhány órára
Tündérkertté varázsolták a New York-i
Central parkot; a Mamas and Papas, akiknek dalaiból a kaliforniai
tengeröböl tiszta levegõje áradt... De a hatvanas
évekbe belefáradt London már behódolt Gloria
Gaynornak. A nagytestû fekete énekesnõ hatalmas mellei
a Tower-híd tartópillérein táncoltak, feneke
ráült a City arcára. Az egész város a
diszkózene mértani ritmusára rezgett. Gaynor ellenében
a rosszkedvû, tarajos punkok No Future! - Nincs jövõ!-
feliratai ostromolták itt-ott a viktoriánus házfalakat.
Papagájszínekben villogó hajú fiatal férfiak
és nõk bukkantak fel a világváros utcáin:
a szeszélyes, kerge idõk új figurái. Egy hanyagul
öltözött, sárga-kék frizurás lény
pórázon sétáltatta kifejezéstelen arcú,
kutyanyakörves barátnõjét. Az Oxford Street fürge
járókelõi úgy tettek, mintha nem vennék
észre õket. Az esti Soho apró klubmozijai elõtt
hosszan sorakoztak az elõadásokra várók. Ott
még Godard Weekendje, Bertolucci Utolsó tangója, Pasolini
botrányszagú Saloja és Eisenstein elnyûhetetlen
klasszikusa a Jégmezõk lovagja kínálta magát.
De az éjszakában is nappali erõvel dübörgõ
mûvésznegyed határán, egy mozipalota hirdetõtábláján
hûvösen sercegett a cím: Jaws. Állkapcsok. Spielberg
elsõ nagy kommerciális sikere - szerencsétlen magyarításban
A cápa. Metszõ õszi hideg áramlott a Hyde Park
felõl, amikor hajnali háromkor egy szál magamban baktattam
szálláshelyem felé a gyéren pislákoló
Oxford utcában. A szél maga elõtt kergette a vörhenyes,
keményre száradt falevelek ezreit, amelyek szinte karcolták
a járdalapokat. Még két napom volt Londonban. Csendes
szomorúsággal búcsúztam a nagy park ködös-párás
rengetegétõl. Valahol legbelül ösztönösen
megéreztem, hogy Spielberg állkapcsai összeroppantani
készülnek mindazt, amire én addig is életemet
tettem. Hüvelyk Matyi Borsországban Azóta sok-sok év
telt el, s most azon tûnõdöm, hogy a tarra borotvált
agresszív koponyák, bikanyakak, konditermekben feljavított
bicepszek, gatyaszagú macho szövegelések és a
jéghideg technozene évadján van-e még esélye
a törékeny Sárga tengeralattjárónak? Olyan
idõkben, amikor a legendás hõsök is kétarcúak,
a gonoszok pedig pervertáltan kíméletlenek. Egyik
vezetõ életstílus-magazinunk CD rovatának kritikusa
négy pontot adott a filmben felhasznált Beatles-zenének.
Öt a maximális pontszám. A klipek káprázata,
Hollywood komputerrel fabrikált csodavilága mellett szerény
Hamupipõkévé, poros esti mesévé aszalódott
a Yellow Submarine? Ennek ellentmond, hogy Nagy-Britanniában elsöprõ
sikert aratott a felújítás. A britek talán
ráuntak a Music TV zsibbasztó egyenzenéjére,
néhány órára levedlették Beavis és
Butt-Head rájuk száradt bõrét, és egy
kis idõablakon át kirándultak a Vízöntõ
kor távolabbi mesgyéire. Teleszívták magukat
friss levegõvel, ittak a források tiszta vizébõl.
Ne csodálkozzunk ezen, hiszen a film szellemisége a szigetországi
lelkek mélyén talál igazi otthonra. A repülõ
Gonosz Kesztyû talán Devonshire mélyzöld erdõi,
lankái és vadkacsás patakjai felett száguld.
A nagybajszú Bors õrmester és az admirálissá
kinevezett Fred bácsi a mindenkori brit katonaemberke mintapéldányai.
A zeneszeretõ öreg polgármester mintha Dickens egyik
írásából lépett volna elõ.
A Beatles klasszicista viktoriánus emelvényen játssza
az All we Need is Love címû zárószámot.
Pepperland testben-lélekben megújhodott népe a régi
nagybirodalmi idõk optimizmusát hordozza magában.
De hamisítatlanul szigetországi az utcaképek grafikája
is. Gyakran láthatjuk viszont a hétköznapok kisembereinek
patinásra kopott sorozatlakásait Ken Loach, Stephen Frears,
Mike Leigh és Neil Jordan filmjeiben. Vajon hány - a Beatles-dalban
megénekelt - McKenzie atya küzd ma is a szétesõ
egyházközségek elkérgesedett híveinek
összetartásáért és hány boldogtalan
Eleanor Rigby bolyong a nagyvárosok magányos, arcnélküli
tömegében? Mert a Millennium mesterségesen gerjesztett
eufóriája mögött mindnyájunkra a kiszolgáltatottság
és bizonytalanság nyomorúsága les. A hajnal
elõtti legsötétebb sötétségben élünk.
A Kali Yuga apokaliptikus éjszakájában, szobámban
kucorogva váltogatom a tévékanálisokat. Percek
alatt hektoliternyi moslék és szellemi büdösvíz
zúdul agyamra. Tizennyolc harminc: a kommersz csatorna híradójának
Kleopátra-szépségû mûsorvezetõnõje
kötelezõen leltárba veszi beteg világunk napi
aberrációit. A megvalósult rémálmok
esti Bux Indexének nyerõ hullámlovasa a barátságosan
felénk intõ kolumbiai tömeggyilkos, aki papnak öltözve
öt év alatt százötvennél több kiskorút
erõszakolt meg és gyötört halálra. Videólejátszómba
illesztem a Yellow Submarine-kazettát, hogy emigráljak ebbõl
az emberalatti világból. Társaim: a fehérszakállú
Freddie bácsi, a nyuszifenekû Jeremy és a Beatles-legénység.
A kibertér egyik virtuális kikötõjében
adunk egymásnak találkát. A globalizáció
gyilkoskék óceánjába csobbanunk, gondosan elkerülve
a Pepsi szigetcsoportot. Lemerülünk a szörnyek halnélküli,
posványos tengerébe, amely hemzseg az ideggázt lehelõ
kiméráktól. Nukleáris szennyezõanyagot
rejtõ dinoszaurusz-tojások között bukdácsolva
jutunk el a rakétasilók mértani öbléhez.
Lopakodás közben izzad a tenyerünk a félelemtõl.
Mélyrepülésben vesszük szemügyre a Play Station
kontinensnyi hadszínterét: itt chip-katonák ezrei
lövik porrá egymást. Angyalarcú új Frankensteinek
lesnek ránk a csendes ritmusban lélegzõ embergyárakból.
Átbillegünk a génmanipulált élelmiszerek
csillogó-villogó kiállítási csarnokán.
Hüvelyk Matyikká zsugorodva kopogtatjuk a tökéletesre
esztergált félkilós õszibarackokat, kétkilós
szarvasgombákat, elefántnyi uborkákat. Az alattomosan
kúszó vörös sivatagok egymilliárdnyi éhezõje
kialvó szemekkel figyel bennünket. Nincs már messze
utazásunk végcélja: az Internet torony. Bábeli
labirintusának bugyraiban dübörög az új-atlantiszi
zsenialitás és téboly közös többszöröse.
Szorosan az infernális gondolattartályokhoz lapulva osonunk
végig a rosszillatú folyosókon, hogy eljussunk a smaragd
kapuig. Felrántjuk az ajtót, s egyszerre Borsország
mindent betöltõ fényáradata veszi körül
maroknyi csapatunkat. Az artikulátlan ricsajt egy szemvillanás
alatt legyõzi a transzcendentális meditáció
csendje. Lelkünkbe hatol Pepperland aurájának üzenete.
Testünk valamennyi sejtjét áthatja a kozmikus boldogság
árama. A lélek ünnepe, a legmélyebb élniakarás
igazolása ez. A sejtelmesen áttetszõ horizont szövedéke
mögül George Dunning fiatalos asztrál-arca mosolyog ránk.
Bolygónk fölé emelkedünk. Kivilágított
hajónk sárga gyöngyszemként úszik a galaxis
óceánjában. Alattunk, egy picinyke égitest
felszínén, hatmilliárd emberi energiamezõcske
vibrál. Sorsok erdeje, beteljesülések felmérhetetlen
végtelenje. Valahol a szívünk legmélyén
mindnyájan õrizgetünk egy parányi Borsországot,
de érezzük, hogy határain éjjel-nappal lesnek
ránk a kék koboldok.Vigyáznunk kell magunkra.