A mûvészettörténész
szakma reformtörekvéseinek egyik kétségtelen
sikere, hogy a modern mûvészet bevonult az egyetemi tantervekbe.
Még nem magától értetôdô, hogy
a huszadik századi mûvészetnek mindenütt külön
professzora legyen, de az már megszokott, hogy a tanszékek
a témába vágó kurzusokat kínálnak
megbízott elôadókra vagy általános mûvészettörténet-tanárokra
támaszkodva, vagy pedig külön elôadás-sorozatok
keretében.
Örvendetes, hogy a modernitás
bekerült a tantervbe, de mégiscsak különös,
hogy ugyanakkor a szakmában elült mindenféle csatározás
és vita a modernitásról és a kortárs
mûvészetrôl. Mondhatni tabu védelmezi a mûvészeti
üzemet minden ellene felvethetô kérdéssel és
kétellyel szemben, már csak azért is, mert a kételyre
rögvest a neokonzervativizmus gyanúja vetül. Jó
volna tudni, minek köszönhetô e bénító
konszenzus: annak-e, hogy a kortárs mûvészet objektíve
oly kétségbevonhatatlan szintet ért el, mint korábban
még soha, vagy pedig annak, hogy olyannyira alkalmazkodó
lett, hogy az égadta világon minden kívánalomnak
megfelel, vagy végül éppenséggel annak, hogy
a „mûvészeti rendszer” már olyannyira elkülönült,
hogy saját életét az élettel azonosítja,
s nem szorul rá semmiféle külsô szemléletre
vagy véleményre.
Egy szinte legendás
sikertörténet közegében nôttünk fel,
amely nagyjából így szólt: a modern kor mûvésze
ha anyagi nyomorban is, de végül önmagára talált,
mûvészete végre valóban lelki és szellemi
alkatának tiszta tükre. A mûvész felszabadult
a szolgálat alól, s ezzel az esztétikai forma is magára
talált. Mindez a mûvész szabadságharcának
az eredménye, amelyet a várossal, az állammal és
az egyházzal, a teológiával, a filozófiával
és a politikával szemben folytatott. Ebben a megvilágításban
a mûvészet autonómiája olyan megtisztulási
folyamat eredménye, amelynek során a mûvészek
leráztak minden, oly hosszú idôn át társadalmilag
megkövetelt, elôre megadott exogén értelmezési
korlátot, s a mûvészet történetét
a külsô meghatározottság évszázadai
után végre átlendítették a mûvészi
szabadság és szubjektív igazság szakaszába.
A mûvész önszántából lett „kiállító
mûvésszé”.
A támogatások rendszerében
Az avantgárd áramlatokat
a régi cél, a mûvészet önrendelkezése
érdekében vívott harc idején még az
a veszély fenyegette, hogy félreismerik, megvetik ôket,
és nem veszik meg alkotásaikat. Mióta a mûvészet
önmeghatározottságát az alkotmány is szavatolja,
minden rá kívülrôl gyakorolt hatás szentségtörô
támadásnak számít a mûvészeknek
önmaguk megvalósítására való joga
ellen. „Eljátszotta jogait az az avantgárd, amely államilag
támogattatja magát” – hirdette büszkén Hans Magnus
Enzensberger 1962-ben. Ha ez igaz, akkor modern múzeumaink az eljátszott
mûvészet valóságos katakombái.
Nem vitatom, hogy a mûvészet
és a mûvészek minden külsô és politikai
kötelességtôl megszabadulván, a mûvészet
végre elérkezett a mûvészethez. Azt viszont
már igen, hogy ez kiharcolt állapot, a heroikus önfelszabadítás
következménye volna. Nem a mûvészek tagadták
meg a társadalmi szolgálattételt, ellenkezôleg,
a társadalomnak nem volt többé szüksége
a mûvészek hagyományos formájú szolgálataira.
A mûvészeket elfoghatta ugyan az a szubjektív érzés,
hogy felszabadították magukat, az objektív tényállás
mégiscsak az volt, hogy mivel egyedi kézmûves termékeket
elôállító mûvészetükre nem
volt már szükség, mindezen tárgyakat kiállításokra
küldték. Noha a politikának századunkban nagyobb
szüksége volt képekre, mint valaha, mit sem kezdhetett
a kézmûvesség avagy a haladó filozófiai
esztétika, illetve a mûvészeti avantgárd értelmében
vett mûalkotásokkal. A politika közvetlen érdeklôdése
az ilyesfajta mûvészet iránt a nyugati demokráciákban
a kvázi-karitatív támogatások rendszerévé
lanyhult. A régi korszakokhoz mérten a mûvészet
ma egyenesen ki van tiltva a politikai és a kormányzati hatalom
gyakorlóinak környezetébôl.
Leválásának
vagy inkább elbocsátásának ez a folyamata történetileg
fokozatosan, szakaszosan, löketekben zajlott. Az elsô világháború
idején – bár csak mellesleg – a politikai agitáció
még felhasználta a modern formákat. A weimari köztársaság
birodalmi mûvészeti fôfelügyelôje is tett
még próbálkozásokat arra, hogy együttmûködést
alakítson ki a legújabb mûvészettel, csakhogy
egyre világosabbá vált, hogy a hagyományos
mûfaji kereteiben megmaradó mûvészetet a tömegdemokráciában
már semmire sem használhatja.
Az elavultság, a feleslegessé
vált létezés ezen szükségét mûvészettörténeti
szemléletünk a politikai követelményekkel szembeni
ellenállás erényévé varázsolta.
Hiszen nem úgy van, hogy a politikának ne volna semmiféle
szándéka a képi kultúrával. Valójában
a demokráciában a politikának soha nem látott
mértékben van szüksége képekre. A képek
igénye oly mérhetetlen s állandó alkalmazásukra
oly nagy a szükség, hogy kielégítésére
már teljesen alkalmatlan a képzômûvészet
még mindig egyéni és kézmûves jellegû
termelési módja. Végképp nyilvánvalóvá
csak a televízió megjelenésével vált
ez az eltolódás.
A tömegmédiákban
kibontakozó politikai képtermelésben folytatásra
lel és mindenhatóvá lesz a régi, megbízásra
dolgozó mûvészet. A feladatot, hogy fontos címzetteket
megnyerjen a fejedelemnek, a régebbi korokban hatékonyan
teljesíthette a festett vagy faragott képmás, a festett
vagy faragott allegória. Egy modern kormány vagy párt
esetében már nem képes ilyen teljesítményre
az ecsettel és palettával felszerelkezett festô. Ha
századunkban a politikai fórumok és hatalmak képekkel
akarták felrázni, meggyôzni és tettekre sarkallni
közönségüket, akkor olyan eszközökhöz
és médiumokhoz folyamodtak, amiket nem szoktunk a mûvészethez
sorolni.
Ha viszont eltekintünk
mûvészeti termelés és képtermelés
különbségétôl, és mûvészettörténeti
összefüggésében szemléljük a mai általános
képi kultúrát, akkor elmondható, hogy a képzômûvészet
évszázadokon át érvényes létfeltételeinek
tekintetében ma a pártok, a vállalkozók és
a politikusok a mûvészet minden korábban ismertnél
nagyobb támogatói avagy szolgálatainak igénybe
vevôi. Az úr, a megrendelô kívánsága
és igénye szerinti képkészítés
hagyománya nem szakadt meg, hanem századunkban bontakozott
csak ki egyetemesen. A szolgáló mûvészetekhez
képest a kicsiny avantgárd mozgalmak mellékesek, éppoly
marginálisak, mint a szabad tollrajzok a középkori kódexek
margóján vagy a vízköpôk a középkori
katedrálisokon. A mûvészet történetének
a tömegmédiák lettek az örökösei, bennük
folytatódnak a régi szolgálati és hatásmechanizmusok
pályái, miközben a voltaképpen új és
magyarázatra szoruló jelenséget egy romantikus eszme
örököse, az avantgárd képviseli.
Leszoktatás az égre emelt tekintetrôl
A vizuális formálás
kultúrájának egészét áttekintve
azt kell látnunk, hogy a képtermelôk tömege nemhogy
nem szomjúhozza a szabadságot, de éppenséggel
mindmáig ügyesen megragad minden alkalmat, hogy a mindenkori
társadalmi hatalmak szolgálatára lehessen – mint egykor
az ókori Egyiptomban. Ebbôl a szempontból egy Tiziano
közelebb áll a mai operatôrhöz, mint az avantgárd
mûvészhez. A régi és az új szolgálati
viszonyok közti folytonosság még az eljárások
technikáiban is él, az eszközök és az utak
ugyanazok. A tévéfelvétel elôtt az ember hagyja,
hogy eleven testét képmássá stilizálják:
sminket kap, figyel a helyes beállításokra, olvasópultot
csináltat, hogy úgy tûnjék, szabadon beszél,
s hagyja, hogy kiverjék belôle rossz szokását,
minduntalan az égre emelt tekintetét, ami tönkretesz
minden tévészereplést. Már rég nem festôk
alakítják ezeket az eszményi képeket: az új
médiumban ez a rendezô, az operatôr vagy a vágó
teljesítménye, akik a képmás alapvetô
médiumváltása után is a régi eljárásokat
alkalmazzák.
A mûvészetek
területérôl azonban kiiktatták az új vizuális
médiumok mûködtetôit. A fotósok, filmesek,
vágók vagy reklámtervezôk mint szolgáltatók
eljátszották kultúratermelôi aurájukat.
Noha egyesek már próbálkoznak – ahogy Hans Belting
mondaná – a mûvészet története utáni
képtörténet megírásával, alapjában
véve mégsem érdekel bennünket, mi történik
manapság a vizuális észleléssel. Mindaddig,
míg a reklám, a propaganda és a design a tömegekhez
fordul, eszközeiket és céljaikat olyan üzleti teljesítményeknek
ítéljük, amelyek közönségességüknél
fogva nem érdemelnek tudományos feldolgozást. Miközben
a szûkebb értelemben vett mûvészeteket a kommentárok
hatalmas apparátusa kíséri a mûkritikában,
a folyóiratokban, a múzeumokban, a kiállításokon
és – nem utolsósorban – a mûvészettudományban,
a reklám, a propaganda vagy a terméktervezés tömeges
hatású képi termékei kritikamentes térben
mozognak.
Szemléletünkben
csak kis eltolódásra van szükség ahhoz, hogy
felismerve a mûvészeti folytonosság megszakadását
s egyben az általános képtermeléshez vezetô
folytonos szálat, fényt derítsünk szakmánk
helyzetének néhány sajátosságára.
Magyarázatára lel a régi mûvészet és
a kortárs mûvészet múzeumai közt kialakuló
szimbiózis miatti növekvô ellenérzés is:
az egyik által igényelt szemléleti apparátust
lebontja a másik. A múzeum mint intézmény önmagát
cáfolja meg, s ezen sem elméleti, sem kiállítástechnikai
téren nem lettünk úrrá. Az intézmények
maguk tárják elénk ezt az összeférhetetlenséget
azzal, ahogyan manapság a kortárs mûvészeti
múzeumok kíméletlenül kiszorítják,
elnyomják a régieket.
Aktuális képi kultúrák
Ha a mai vizuális szolgáltató
szférákat állítjuk szemléletünk
középpontjába, akkor szerintem érthetôvé
válik, miért összeegyeztethetetlenek a premodern mûvészet
történetéhez kialakított módszerek azokkal,
amelyek bevettek – vagy még kifejlesztésre várnak
– a modern mûvészet terén. Az összeegyeztethetetlenség
már a leírás technikáját is érinti:
a klasszikus ekphrasistól nem vezet út az avantgárd
mûalkotáshoz. Minél kevésbé alkalmazhatók
a tradicionális módszerek a kortárs mûvészetre,
annál alkalmasabbak a tulajdonképpeni mûvészet
területén kívül esô, kortárs vizuális
kultúra elemzésére. Itt, a reklám, a kultúripar,
a design és a médiák területén van esélye
a régi, szolgáló mûvészet elemzésében
kialakított módszereinknek.
Számomra ebbôl
fakad a mûvészettudomány aktualitása. Így
már értem, hogy mûvészetelméleti szempontból
miért tartom érdekesebbnek a vörös kézfogást
mutató plakátról jelenleg folyó vitát,
mint annyi minden mást, ami a kortárs mûvészetrôl
olvasható és elgondolható. A mûvészettudományt
nem az teszi aktuálissá, ha megóvja az értetlenségtôl
a legújabb mai mûvészetet, és biztosítja
fennmaradását, hanem az, hogy ez az egyetlen olyan tudományág,
amely módszeres eszköztárral rendelkezik a mûvészeten
kívül esô aktuális képi kultúrák
leírásához és megértéséhez.
A régi mûvészeten iskolázott ikonográfus,
az észlelés, a stílus vagy a forma elemzôje
a maga módszereinek a készletével jobban megértheti
és elemezheti a nyilvános terek vizuális képi
kultúráját, mint a „mûvészeti rendszerbe”
zárt termékeket.
A mûvészettudományt
olyan tárgyterületre terelték, ahol hagyományos
módszereivel nem sokra megy. Viszont újraéledhetnének
kritikai energiái, ha az úgynevezett tömegmédia
felé fordulna. Szakmánk tárgya olyan mértékben
csúszik ki a kezünk közül, amennyire hagyjuk, hogy
a modern, emfatikus értelemben vett mûvészet határozza
meg. Ebben az aszimmetrikus helyzetben az állítólag
igazán hozzánk nôtt tárgy teljességgel
hozzáférhetetlen lett számunkra, miközben a módszereinket
tekintve igazán nekünk való tárgyakhoz mi nem
kívánunk közeledni.
A régi mûvészeti
viszonyokból kiindulva a mai nyilvános vizuális kultúra
magváig hatolhatunk, míg a modern mûvészet arkánumként
zárul be elôttünk. Ennyiben a múzeumok régi
mûvészeti osztályai aktuálisabb anyagot ôriznek,
mint bármi, amit az egyre terjeszkedô kortárs mûvészeti
osztályok egyáltalán kínálhatnak vagy
kínálni akarnak. A modern mûvészet tekintetében
a mûvészettörténeti szakma az út végére
ért, a modern képi kultúra tekintetében viszont
még elôtte a pálya.
Martin Warnke: Beschreibung von Dienstverhältnissen. Frankfurter Allgemeine Zeitung 1998. július 15. N 6. old. (Fordította: Wessely Anna)
Kérjük küldje el véleményét címünkre: buksz@c3.hu
http://www.c3.hu/scripta