Az 1998-as politikai válság
Amerika történetenek egyik legbékésebb és
gazdaságilag legvirágzóbb korszakában következett
be. A washingtoni politikai kultúra azonban az elmúlt két
évtized során fokozatosan eldurvult, és ezzel párhuzamosan
a Kongresszusban csökkent a mérsékelt politikai vonalat
képviselô politikusok súlya. Az amerikai elnök
évekig tartó kivizsgálása, különösen
a kivizsgálás krízishangulatú utolsó
éve felszínre hozta az amerikai politikai rendszer több
fontos intézményének strukturális problémait.
Az 1978-ban törvénybe
iktatott független ügyészi rendszer a politikai konfliktusok
jogi útra terelésének és kriminalizálásának
a veszélyét idézte fel. A politikai okokból
gyakorlatilag elmozdíthatatlan, korlátlan költségvetéssel
és idôvel rendelkezô független ügyész
igazolta az alkomány által biztosított „checks and
balances”-on gyakorlatilag kívül álló hatalom
létrejöttének lehetôségét. Antonin
Scalia, az Amerikai Legfelsôbb Bíróság egyik
legkonzervatívabb bírája 1988-ban – amikor a Legfelsôbb
Bíróság alkotmányosnak minôsítette
a független ügyész intézményét –
kisebbségi véleményében, szinte megjósolva
a jelen krízist, a következô veszélyekre hívta
fel a figyelmet: „Milyen egyszerû lesz az elnök politikai ellenfeleinek
e törvény alapján egy mindent megbénító
bûnügyi kivizsgálást elindítaniuk a végrehajtó
hatalom feje ellen. [...] Mi történik, ha [az ügyészt
kinevezô bírák] politikailag elfogultak lesznek,
mint ahogy ez elôfordult már bírákkal, és
olyan ügyészt választanak, aki ellenséges az
adminisztrációval szemben?” Kenneth Starr egyre terebélyesedô
kivizsgálása a vádesküdtszéki eljárás
egyoldalúságára is ráirányította
a közvélemény figyelmét.
A politikai krízis
évében a sajtóval szembeni elvárások
rendkívül megnôttek. Míg a Watergate-ügyet
az amerikai sajtó történetének egyik fénypontjaként
tartják számon, a jelen válságban a sajtó
is azon intézmények közé tartozott, amelynek
hitele megrendült. A Lewinsky-affér nyilvánosságra
kerülése után napokon belül óriási
szakadék keletkezett a helyzet megítélésében
a közvélemény és a sajtó-establishment
jelentôs része között. Míg a sajtó
túlnyomó többsége az elnök elleni vádak
súlyosságát hangsúlyozta, és ennek következtében
Clinton közeli bukását jósolta, a közvélemény-kutatások
azt mutatták, hogy az elnök népszerûsége
nem csökkent. A krízis hosszú hónapjai alatt
a washingtoni sajtókörök rendszeresen hangot adtak annak
a meggyôzôdésüknek, hogy a közvélemény
elôbb-utóbb követni fogja a sajtó álláspontját.
Az elnök népszerûsége azonban az egész
év folyamán stabilan 60–70% körül maradt.
A sajtóval való
nagyfokú elégedetlenség közepette indult be június
közepén az elsô nagyközönség számára
írt sajtókritikai folyóirat, Brill’s Content néven.
Megjelenésének jelentôségét Ken Aulette,
a New Yorker címû irodalmi-politikai hetilap neves médiakritikusa
így jellemezte: „...ha hiszünk a checks and balances rendszerében,
amire kormányzási rendszerünk épül, akkor
hinnünk kell abban, hogy […] a sajtó, amelyik az egyik legnagyobb
hatalommal rendelkezô intézmény, szintén igényli
az ellenôrzést […] és ez a folyóirat be is fogja
tölteni ezt a funkciót.”
A sajtó kritikai elemzésével
tekintélyes intézetek, alapítványok és
szakmai társaságok foglalkoznak. Ezek kiadványai,
például a Columbia Journalism Review és az American
Journalism Review azonban alapvetôen szakfolyóiratok, a sajtó
képviselôinek és egyetemi köröknek szólnak.
Ezek tehát többnyire általánosabb trendekkel
foglalkoznak, és szárazabb stílusban íródnak,
hatásuk közvetett, példányszámuk korlátozott.
Míg a Columbia Journalism Review és az American Journalism
Review példányszáma 30 ezer körül van, a
Brill’s Content az 500 ezres példányszám elérését
vette célba öt éven belül, és az elsô
számok kb. 230 ezer példányban keltek el.
A Brill’s Content indító
számát nagy várakozás elôzte meg. Ezt
nagyrészt a lap kiadójának és szerkesztôjének,
Steven Brillnek szakmai tekintélye magyarázta. Az ô
nevéhez fûzôdik többek között a bírósági
tárgyalások televíziós közvetítésével
és a tárgyalások során felmerült jogi
kérdések elemzésével foglalkozó nagy
sikerû kábelcsatorna, a Court TV megalapítása.
A figyelem azonban nem kis mértékben annak is köszönhetô
volt, hogy az indító szám Pressgate címmel
24 ezer szavas cikket hozott le Steven Brill tollából. A
cikk az amerikai sajtó magatartását elemezte a krízis
kirobbanásának elsô heteiben, s az adott különleges
politikai jelentôséget neki, hogy Brill interjút készített
K. Starr-ral, aki ekkor ismerte el elôször, hogy hivatala rendszeresen
kapcsolatban állt a sajtó képviselôivel. A kiszivárogtatott
hírek kérdése február eleje óta szerepelt
a sajtóban, amikor is Clinton ügyvédje nyilvánosan
megvádolta Starr hivatalát az elnök kivizsgálásával
kapcsolatos információk illegális kiszivárogtatásával.
A sajtó tudósított ugyan a kiszivárogtatás
körüli vitáról, de ezt a tudósítást
tudathasadás jellemezte, mivel azok a sajtóorgánumok,
amelyek az ügyészi hivataltól bizalmas információt
kaptak, nem sok lelkesedést mutattak a kiszivárogtatás
részleteinek a kivizsgálásában és leleplezésében.
Brill a cikkben naplószerûen
követte a legfontosabb napilapok, politikai hetilapok és az
elektronikus média tudósítását a kibontakozó
Lewinsky-botrány legfontosabb eseményeirôl. Az elemzésbe
bevont napilapok elsôsorban a következôk voltak: New York
Times, Washintgon Post, Los Angeles Times, Chicago Tribune, Wall Street
Journal, míg a hetilapok közül elsôsorban a Time-ot
es a Newsweeket elemezte, az elektronikus média keretében
pedig fôleg a három fô kereskedelmi csatornát
és az egész nap híreket adó kábelcsatornák
közül a CNN-t, a CNBC-t és az MSNBC-t tárgyalta.
Brill lesújtó képet fest az elsô hetek hisztérikus
légkörérôl, amelyben a sajtó a hírek
közlésének elsôbbsége és a nagyobb
nézettség, illetve olvasottság érdekében
rendszeresen megszegte az újságírói etika általánosan
elfogadott normáit. Így a botrány kirobbanásának
pillanatától kezdve a sajtó rendszeresen hivatkozott
anonim forrásokra anélkül, hogy az anonim források
használata esetén indokolt rendkívüli óvatosságot
a tudósítók és különösen a szerkesztôk
betartották volna. Az anonim források a vádak és
az állítólagos bizonyítékok kiszivárogtatásával
nagy befolyást gyakoroltak a hírek tartalmára. A sajtó
ugyanakkor alig nyújtott támpontot a névtelenséget
választó forrásokról, és ezáltal
megnehezítette a közönség számára,
hogy az anonim források szavahihetôségét megítélhessék,
érdekkonfliktusait felismehessék. Sok esetben a tudósítások
csak egyetlen anonim forrásra hivatkoztak, elvetve az oknyomozó
újságírásnak a Watergate-idôk óta
követett alapszabályát, hogy névtelen forrás
esetén legalább két független helyrôl megerôsített
információ tekinthetô csak elég megbízhatónak
ahhoz, hogy a sajtó leközölje. Elôfordult, hogy
abban a felfokozott versenyhelyzetben, amelyben a sajtó érezte
magát, a sokadkézbôl származó híresztelések
futótûzként terjedtek, és a különbözô
sajtóorgánumok egymás híreit hozták
le önálló verifikáció nélkül.
Brill cikke szerint
a tudósításokban a csak lazán megjelölt
és sejtetett források mögött sokszor a független
ügyészi hivatal állt. A sajtó oknyomozó
újságírás helyett gyakorlatilag az ügyészi
hivatal nyomozásáról tudósított. Beállításának,
feltételezéseinek, gyanúinak kritikátlan továbbításával
rövid idôn belül az ügyész interpretációja
vált dominálóvá a sajtóban. Brill így
jellemzi a létrejött helyzetet: „Minden tudósítást
[a Lewinsky-ügyben] az jellemez, hogy egyik sem épül eredeti
forrásokkal készült interjúra. Mindegyik az ügyész
vagy más ügyvéd (»források«) által
nyújtott verziója annak, amit tanúk vagy potenciális
tanúk mondtak, mondanak vagy fognak mondani.” (Brill’s Content,
1998. augusztus, 134. old.) Bob Woodward, aki Carl Bernsteinnel együtt
a Watergate-idôk legendás újságíró
teljesítményét nyújtotta a Washington Post
tudósítójaként, így jellemezte a különbséget
az akkori és a jelenlegi újságírói attitûd
között: „...a Watergate esetében Carl és én
elmentünk, és azokkal az emberekkel beszéltünk,
akiket az ügyészek ignoráltak vagy nem tudtak róluk
[...]. Itt azonban a tudósítások abban merülnek
ki, hogy ügyvédek elmondják az újságíróknak,
mit gondoljanak és mirôl írjanak.”
A Lewinsky-botrány
során a sajtó azzal a súlyos etikai dilemmával
is szemben találta magát, hogy a kiszivárogtatott
hírek publikálásán keresztül a kivizsgálás
aktív részesévé vált. Az ügyészi
hivatal egy-egy jól idôzített kiszivárogtatása
a történet szereplôit – a sajtó közremûködésével
– döntéskényszerbe hozhatta. Természetesen a
sajtó nem fedheti fel anonim forrásait, és egy szerkesztôségen
belül az újságírók nem nyomozhatnak egymás
forrásai után. Ahogy azonban a Microsoft tulajdonában
levo Slate nevû on-line magazin már februárban kifejtette,
ha a sajtó meg van arról gyôzôdve, hogy a kiszivárogtatás
illegális tevékenység, akkor az ügyészi
hivatal visszaélésének a feltárása is
feladata az oknyomozó újságírásnak.
(Jacob Weisberg, Slate, 1998. február 12.) Az anonim források
védelme szorosan összefügg a sajtószabadság
jogával. Mégis „...nehéz elképzelni, hogy az
lett volna az alapítók szándéka, amikor az
[sajtószabadságra vonatkozó] Elsô alkotmánykiegészítést
megfogalmazták, hogy a sajtó segítse a [nagy hatalommal
bíró független] ügyész munkáját
azzal, hogy [...] publikálja az általa kiszivárogtatott
[híreket] – ahelyett, hogy gyanúval tekintene rá és
hatalmára, ahogy azt az újságírói hivatás
megkívánná. [...] A sajtó végül
is az az intézmény, amelynek az alapító atyák
permanens védelmet biztosítottak annak érdekében,
hogy a hatalommal való visszaélést leleplezhessék.”
(Brill’s Content, 1998. augusztus, 151. old.)
A sajtó nemcsak a
botrány kirobbanását követô elsô
hetekben – amellyel Brill a Pressgate cikkében foglalkozott – fogadta
el fenntartás nélkül a független ügyész
verzióját. Ez az attitûd jellemezte a Starr-jelentés
szeptember eleji publikálását követô idôszakot
is, amikor néhány nap leforgása alatt több mint
száz – köztük számos jelentôs – napilap vezércikkben
szólította fel az elnököt lemondásra. A
vezércikkek ezzel elébe szaladtak az eseményeknek,
és nyíltan kifejezésre jutatták a sajtó
körében fellelhetô nagyfokú elfogultságot.
James Boylan, a Columbia Journalism Review alapító szerkesztôje
így jellemezte ezen szerkesztôségek hozzáállását:
„...a vezércikkek írói [...a Starr-] jelentés
elemzésére meglepôen kevés hangsúlyt
fektettek. Ahelyett, hogy megmutatták volna, miért kell hitelt
adni [a jelentés] állításainak, egyszerûen
elfogadták azt. A vezércikkek [...] ritkán tették
egyértelmûvé, hogy a jelentés egy terjedelmes
vádirat, és nem egy bírósági ítélet
[...]. Ezzel ellentétben azok a vezércikkek, amelyek Richard
Nixon lemondására szólítottak fel, [...] egy
[relatíve] sokkal késôbbi idôpontban születtek.
[...] Abban az esetben a sajtó segített a társadalmi
konszenzus kialakításában, ahelyett, hogy megpróbált
volna [idô elôtt] úgy tenni, mintha már létezne
konszenzus.” (J. Boylan, Columbia Journalism Review, 1998. november–december,
37. old.) A szerkesztôségek túlnyomó többsége
azonban nem tekintette az alkotmányos folyamatot befejezettnek a
vádak nyilvánosságra hozatalával. Ezek közé
tartoztak a sajtó olyan nagyságai, mint például
a New York Times, a Washington Post.
Természetesen volt
különbség a tudósítások színvonalában,
a követett újságírói értékekben
az elsô három hét ideje alatt is. Az újságírói
etika fellazulása leginkább azokat a kábelcsatornákat
jellemezte, amelyek 24 órán át, gyakorlatilag egyfolytában
híreket hoznak. Ezeken a csatornákon újságírókból,
ügyvédekbôl, moralistákból stb. álló
fórumokon órák hosszat vitatták és értékelték
az eseményeket, összemosva a híreket a találgatásokkal,
és az elemzéseket a véleményekkel. A krízis
éve alatt a 24 órás hírcsatornák nézettsége
megugrott, míg a hagyományos kereskedelmi TV-adóké
csak néhány százalékkal nôtt. Ezek közül
az 1997 októberében az NBC és a Microsoft közös
üzleti vállalkozásaként indult MSNBC kábelcsatorna
nézettsége, és ezzel együtt a hirdetésekbôl
származó bevétele is több mint a duplájára
nôtt meg a botrány elsô hetében, amikor is a
csatorna mûsorainak 95%-a csak a botránnyal foglalkozott.
Ezeken a hírcsatornákon megjelentek az írott sajtó
országos hírû tudósítói is, akik
e kötetlenebb fórumokon a többi meghívott vendéggel
együtt szabadon bonyolódtak találgatásokba, és
a tények és vélemények összemosásával
nagyban hozzájárultak az újságírói
szakma hitelének aláásásához. (A Washington
Post például nem engedte meg, hogy a kötetlen televíziós
mûsorokon megjelenjenek azon tudosítók, akik ezzel
a témával foglalkoztak.)
Az új médiakritikai
havilap elsô számának politikai aktualitása
üzleti szempontból briliáns húzásnak bizonyult.
Azok a sajtóorgánumok, illetve újságírók,
amelyek és akik politikai vagy szakmai okokból úgy
érezték, hogy Brill Pressgate cikkére válaszolniuk
kell, hetekig biztosították, hogy a sajtó rendszeresen
foglalkozzék a folyóirattal. Brill, a médiakritikus
a média kritikájának kereszttüzébe került.
Cikkére Kenneth Starr is 19 oldalas levélben válaszolt,
amely megjelent a Brill’s Content második számában.
Kenneth Starr levelében visszautasította, hogy titkos vádesküdtszéki
anyagról tájékoztatta volna a sajtót, és
ezzel törvénysértést követett volna el,
illetve etikai szabályokat hágott volna át. De levelében
végül is nem tagadta Brill alapvetô állítását,
hogy hivatala rendszeresen tájékoztatta a sajtót anélkül,
hogy engedélyezték volna a forrás eredetének
azonosítását. Az, hogy ez a sajtóval való
kapcsolattartás illegális volt-e, az a vonatkozó törvények
értelmezésén múlik. 1998. június közepén
egy szövetségi bíró úgy döntött,
hogy elsô látásra elfogadható bizonyítékok
vannak arra, hogy Starr hivatala 24 esetben illegálisan tájékoztatta
a sajtót, és ezért kivizsgálást rendelt
el, amely jelenleg folyamatban van. (Neil A. Lewis, New York Times, 1998.
október 31.)
Az üzleti siker szempontjain
túl a folyóirat körüli nagy felhajtással
Brill elérte, hogy az általa felvetett szakmai kérdések
széles körben terítékre kerüljenek. Az 1998-as
év egyébként is termékeny talajt biztosított
egy nagyközönség számára írt médiakritikai
folyóirat számára. A keresletet megalapozta, hogy
az olvasók általában nagy elégedetlenséggel
követték a sajtó tudósításait,
ugyanakkor az egyre komolyabbá váló politikai válság
idején megnôtt az információk iránti
igény, és megnôtt a különféle médiatermékek
fogyasztása. A folyóirat azzal az igénnyel lépett
a színre, hogy az új információs korszak idejében
a gyorsan változó médiavilág termékeit
elemezze, és információt nyújtson róluk
a sajtó fogyasztói számára. Brill a folyóirat
gazdasági sikerét arra a feltételezésre építette,
hogy a sajtóval szembeni társadalmi elvárás
fokozása egyben jó üzleti vállalkozás
is lesz. Ennek érdekében újrafogalmazta azokat az
újságírói etikai normákat, amelyek a
Brill’s Content írásait jellemezni fogják, és
amelyeket a médiavilág termékeitôl is számon
fognak kérni.
Ezek az alapelvek, amelyek
mintegy mottóként minden szám elején megjelennek,
a következôk: 1. A sajtó törekedjék arra,
hogy a tudósításokban mind a közölt tények,
mind a kontextus igaz legyen, megfeleljen a valóságnak. 2.
Ha a kiadó nincs meggyôzôdve az információ
megbízhatóságáról, akkor vagy ne közölje,
vagy bizonytalanságát jelezze azzal, hogy megadja a forrásait
és a források esetleges gyengéit. Ha a névtelen
források használata elkerülhetetlen, világossa
kell tenni az így közölt információ korlátait
és egyoldalúságát. 3. A publikáció
célja az olvasó informálása, és ezzel
összhangban mentesnek kell lennie minden rejtett érdektôl.
Így például ne kövesse a hirdetôk érdekeit
vagy más üzleti, politikai érdekeket. Ha összeférhetetlenség
áll fenn a kettô között, azt nyilvánosságra
kell hozni. 4. Az újságíróknak ugyanúgy
számot kell adniuk munkájukról, amiként ôk
tudósításuk alanyait a közvélemény
elôtt számadásra kényszerítik. Ezért
a sajtónak komolyan kell vennie a munkájával kapcsolatos
kritikákat és kifogásokat, és a ténybeli,
illetve értelmezésbeli tévedéseket gyorsan
és világosan kell kiigazítani. A kiigazítást
ugyanolyan prominens helyen kell elhelyezni, mint ahol az eredeti cikk
megjelent.
A Brill által megfogalmazott
újságírói normák triviálisnak
tûnnek, a mértékadó sajtókörökben
elvben kevesen vitatják ôket, de ahogy a Pressgate cikk is
mutatta, a sajtó az utóbbi idôben nemegyszer megszegte
ezeket az elveket. Természetesen Brill nem áll egyedül
sajtókritikájával. Az utóbbi években
az amerikai újságíró-társadalom prominens
tagjai a sajtó válságos korszakáról
beszélnek, amelyet a sajtó tulajdonosi szerkezetében
és a tömegkommunikációs technológiában
bekövetkezett radikális változásokkal hoznak
összefüggésbe.
Az utóbbi évtizedekben
a sajtóban egyre nôtt a koncentráció, s ennek
következtében egyre nagyobb médialáncok és
konglomerátumok uralják a piacot. A helyi újságokat,
amelyek befolyásos családok tulajdonában és
irányítása alatt álltak, a nagy médialáncok
fokozatosan felvásárolták. A folyamat az 1980-as években
különösen felerôsödött; míg 1910-
ben 689 amerikai városnak volt több, egymással versenyzô
önálló napilapja, addig az 1990-es években kevesebb
mint 30 városról állítható ugyanez,
míg 1986-ban az amerikai napilapok 63%-a volt médialánc
tulajdonában, addig ez az arány 1998-ra 80%-ra nôtt.
(Brill’s Content, 1998. szeptember, 148. old.) A három nagy kereskedelmi
TV-társaságot pedig felvásárolta a General
Electric, a Westinghouse, illetve a Disney Co. (D. Alger, The Harvard International
Journal of Press/Politics, 1998. 3. szám, 127. old.)
Míg a Watergate idején
a televíziós híreket majdnem kizárólag
a három kereskedelmi csatorna esti híradói szolgáltatták,
addig jelenleg a három fô kereskedelmi adó esti híradóján
kívül számos hírmagazin szolgáltat többé-kévésbé
szórakoztató formában híreket. Továbbá
megjelentek a 24 órás hírszolgáltató
kábelcsatornák, amelyek a régi hírciklus fogalmát
teljesen átalakították. Az utóbbi években
az internet is jelentôs hírforrássá vált,
míg 1995-ben a lakosságnak mintegy 4%-a kapott onnan híreket,
addig ez mára már 20%-ra nôtt. (Marvin Kalb, New Pespectives
Quarterly, 1998. ôszi száma.) Az egyre szaporodó hírforrások
következtében megnôtt a verseny, és a sajtó
tulajdonviszonyainak változása miatt megerôsödött
profitérdek jelentôsen megváltoztatta a sajtó
mûködési körülményeit.
A sajtó hivatásának
újrafogalmazását célul kitûzô újságírói
mozgalom, a Committee for Concerned Journalist a sajtó jelen problémáit
így írta le: „Azok a forradalmi változások,
amelyek a technológiában, a gazdasági körülményekben
a közvéleménnyel való viszonyunkban bekövetkeztek,
kikezdték azon alapvetô értékeinket, amelyek
a sajtó szerepe szempontjából döntôek egy
demokratikus társadalomban.” (Statement of Concern, www.journalism.org,
1997.) „Úgy tûnik, hogy a sajtó hivatását
egyre inkább háttérbe szorítja a média
hatalmas mérete, a szûklátókörû szokások,
a szórakoztatóipar érdekei, [...]
a tôzsde követelményei,
az egyre jobban fragmentálódó piac [...]” (Project
for Excellence in Journalism,
An overview, www.journalism.org,
1997.) Az Amerikai Napilapok Szerkesztôinek Szövetsége
1998 decemberében nyilvánosságra hozott jelentésében
a Szövetség elnöke így jellemezte a sajtó
hitelvesztését: „...a közvélemény szerint
elvesztettük a kapcsolatot olvasóinkkal. [...] Azt gondolják
rólunk, hogy túlságosan hajhásszuk a szenzációkat,
gyakran vagyunk pontatlanok, tiszteletlenek és elfogultak. [...]
Azt gondolják, hogy még a nyilvánvaló üzleti
érdekeinket sem vagyunk hajlandók beismerni.”
Brill új folyóiratának
nagy érdeme, hogy a sajtó önvizsgálatának
vitáját a nagyközönség elé vitte.
Abból a feltétélezésbôl indult ki, hogy
a médiatermékek a jövô század legfontosabb
termékei között lesznek, és az USA-ban van egy
elég nagy – nem szakmabeli – olvasóközönség,
amely igényt tart ezen termékek kritikai elemzésére.
Neves újságírókból álló
tekintélyes gárdát gyûjtött össze,
és saját hitelét megerôsítendô,
a szakma egyik legismertebb alakját, Bill Kovachot nevezte ki a
lap független ombudsmanjának. Az amerikai sajtó történetében
az ombudsman intézményét legelôször a Pulitzer
család alkalmazta egy ideig a század elején a New
York Worldnél. Az intézmény felélesztésére
a 1960-as évek végén került sor. Ombudsmant,
mint házon belüli kritikust, aki kivizsgálja a szerkesztôktôl
és újságíróktól függetlenül
a laphoz beérkezett tényszerû vagy tartalmi panaszokat,
csak kevés amerikai újság alkalmaz. A hozzávetôleg
1500 amerikai napilap közül csupán kb. 34 újságnál
van ombudsman. (Larry J. Sabato, Feeding Frenzy, 1991. The Free Press,
New York, 227. old.)
A Brill’s Contentnek eddig
hat száma jelent meg, amelyek alapján az eredeti koncepció
megvalósítása már többé-kevésbé
megítélhetô. A lap a médiát tágan
értelmezi, és ennek megfelelôen foglalkozik a nyomtatott
sajtó széles körével (beleértve a napilapokat,
a gazdasági és politikai heti- és havilapokat, divatlapokat,
a kamaszoknak szánt magazinokat stb.), az elektronikus sajtó
különbözô ágaival (TV- és rádióadók,
illetve a kábel-TV-csatornák mûsoraival), valamint
az internet világával.
Minden számban van
néhány hosszabb, átfogó cikk, amely a sajtó
általánosabb trendjeinek elemzésével, egy-egy
sajtótermék részletes bemutatásával,
a sajtó aktuális kiemelkedô sikereivel, illetve súlyos
melléfogásaival foglalkozik. A cikkek számottevô
hányada a sajtó munkájának a kulisszái
mögé néz. A mûhelytitkok feltárása,
túl azon, hogy érdekes és szórakoztató,
általában segíti a sajtó fogyasztóit
a sajtóinformációk minôségének
megítélésében.
A sajtó távlati
trendjeinek elemzése során például a Brill’s
Content több cikke tárgyalja a három fô kereskedelmi
TV-adó esti híradóinak veszteséges voltát,
a veszteségesség negatív hatását a hírek
minôségére és a szórakoztató jellegû
anyagok hányadánák a növekedésére.
A híradók veszteségessége azonban nem újkeletû
jelenség, a TV-híradók a múltban sem hoztak
nyereséget, a TV-társaságok mégis nagy súlyt
fektettek arra, hogy jelentôs hírrészlegeket tartsanak
fenn. „Ez arra a korszakra volt jellemzô, amikor a TV-társaságokat
[...] az alapító tulajdonosok irányították,
és nem részvénytársaságok managerei.
[...] Ôk [az alapító tulajdonosok] is jól kerestek,
de közülük sokakat izgatott a [sajtó] közszolgálati
jellege és saját társadalmi megbecsülésük,
amely szempontokkal egy részvénytársaság vezetôje
[...] elvben törôdik ugyan, de amelyre felelôsségteljesen
nem alapozhatja döntéseit, ha a Wall Street [...] igényeinek
meg akar felelni...” (Brill’s Content, 1998. november, 34. old.) A híradók
veszteségeit jelenleg csak a hírrészlegek keretében
gyártott és az esetek zömében szórakoztatóbb,
ún. puhább híreket közlô hírmagazinok
nyereségessége kompenzálja. A szórakoztató
hírek aránya a gazdasági nyomásnak engedve
a híradók keretében is növekszik. A folyóirat
nagy teret szentel a kereskedelmi TV-adók hírrészlegei
elôtt álló lehetséges alternatívák
elemzésének – többek között értékelve
az NBC hírrészlegével együttmûködô
két kábel hírcsatorna nyújtotta alternatívát
–, különös tekintettel a 24 órán át
híreket sugárzó kábelcsatornák által
teremtett versenyhelyzetre. Brill azonban, ellentétben sok médiakritikussal,
alapvetôen nem pesszimista, szerinte a jó és megbízható
sajtó hosszú távon ki fogja szorítani a szenzációra
és botrányokra épülô sajtótermékeket.
Optimizmusát arra alapozza, hogy az új információs
korszak kitermeli a sajtó igényes fogyasztóit, akik
meg fogják követelni a minôségi sajtótermékeket.
Hivatkozási alapja többek között a színvonalas
híreket nyújtó és nagy nyereséggel üzemelô
CNN, vagy a nyomtatott sajtó körében a New York Times,
és a Wall Street Journal, amelyek képesek voltak összeegyeztetni
a minôségi újságírást a gazdasági
sikerrel.
A folyóiratban számos
cikk kutatja azt az – újságírói integritás
szempontjából alapvetô – kérdést, mennyire
befolyásolják a szerkesztôségi politikát
a tulajdonosok, illetve a hirdetôk üzleti érdekei és
szempontjai. A december–januári szám címadó
cikke (E. L. Stevens, 1998. december–1999. január, 84. old.) megkísérli
felderíteni azt a folyamatot, ahogy a Walt Disney Company tulajdonában
lévô ABC kereskedelmi TV-adó szerkesztôi leállították
a Disney parkok biztonságáról szóló
készülôfélben lévô mûsort.
Bár az anyavállalat vezetôi nem avatkoztak be a szerkesztôségi
döntésbe, a cikk felvetette az öncenzúra kérdését
egy olyan esetben, amikor az anyavállalat üzleti érdekeit
egy tudósítás sértheti. A Disneyrôl szóló
mûsor leállításánál, ahol a szerkesztôk
indítékait egyébként is nehéz pontosan
megállapítani, sokkal nagyobb jelentôsége van
annak, hogy a Disney módosította az ABC szerkesztôi
hatáskörével kapcsolatos álláspontját.
Míg az Disneyvel való egyesüléskor mind az ABC
hírrészlegének vezetôi, mind a Disney vezetôi
a szerkesztôségi döntések abszolút függetlenségét
hangsúlyozták, addig alig néhány év
múlva a Disney vezetôi már arra a véleményre
jutottak, hogy az ABC ne készítsen eredeti tudósítást
a Disneyrôl.
Egy másik cikkben
a Brill’s Content arról számol be, hogy az MSNBC kábelcsatornánál,
amely a Microsoft és az NBC közös vállalkozása,
a szerkesztôi autonómia megmaradt. Az MSNBC a Microsoft elleni
perrôl elfogulatlan és részletes tudósításokat
adott.
Az internet világán
belül a folyóirat nagy teret szentel az egyre növekvô
csak on-line formában létezô újságoknak.
Így példaul a novemberi szám címlapján
az on-line sajtó egyik legvitatottabb figurája, Matt Drudge,
a pletykakirály arcképe szerepel, aki egy személyben
szerkesztôje, írója és kiadója az ún.
Drudge Reportnak. A Drudge Report nem egy politikai botrány kirobbantásához
járult hozzá, de információi többnyire
nem megbízhatók. Mégis az internet által képviselt
új média egyik fontos jelensége, amely a hagyományos
sajtónak már többször jelentett konkurenciát.
A folyóiratban több
rövidebb rovat érdekes analíziseket, információkat
tartalmaz a sajtó változó tulajdonosi szerkezetérôl,
a különbözô újságok példányszámának
alakulásáról, a média szereplôinek végzettségérôl,
fizetésérôl, karrierjének állomásairól,
az internet használatának elterjedtségérôl,
kiemelkedôen megbízható Web- site-okról stb.
A Brill’s Content rendszeresen
készít interjúkat szakmai kérdésekrôl
a sajtó vezetô képviselôivel, és többször
nyújtott fórumot nyilvános vitáknak vezetô
újságírók között is. Növekvô
befolyását mutatja, hogy a napi sajtó rendszeresen
hivatkozik rá, és idézettsége többszöröse
más sajtókritikai lapoknak.
A folyóirat olyan
idôpontban jelent meg, amikor a politológusok és az
újságíró szakma prominens tagjai tartanak attól,
hogy a közönség sajtóellenes hangulata negatívan
befolyásolhatja a sajtószabadság érvényesülését.
A Brill’s Content publikációja kísérlet arra,
hogy a sajtó növelje hitelét a közvélemény
elôtt.
Brill’s Content. The Independent Voice of the Information Age, megjelenik havonta, 1998-tól kiadja a Brill Media Ventures L. P., New York, N. Y.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: buksz@c3.hu
http://www.c3.hu/scripta