László János
Társas élmény
és utalás
Mérei Ferenc munkásságához
és életéhez – ami a maga nemében és
a szó szoros értelmében is „élet-mû”,
a kulcsot nekem – s ez cseppet sem a terjedelmi korlátok okozta
sûrítés – az élmény fogalma adja. Talán
a pszichoanalitikusoktól eltekintve nem ismerek pszichológust,
aki saját élményeire jobban figyelt volna, abban pedig
mindenképpen egyedülállónak tûnik, ahogyan
kereste az élményeket, s amiként a helyzetek teljes
átélésére törekedett. Személyiség
és alkotás koherenciáját is az élményhez
kötöm, vagyis úgy látom, hogy Mérei munkásságának
tengelyében az élmény kategóriája áll:
az az alapvetô lelki tartalom, ami az „átélt helyzetnek,
történésnek, a hozzá fûzôdô
indulati feszültségnek és hangulati színezetnek
az egysége”, ami még „ôrzi a valóság
lüktetését”, s amit még áthevít
a valóságos helyzet társas feszültsége.
Az élményközpontú életmûnek – divatos
kifejezéssel élve – többrétegû üzenete
van. Ebbôl most két, számomra különösen
fontos mozzanatot emelek ki. Egy olyan korszakban, amikor a gondolati cenzúra
és öncenzúra mellett „élménycenzúra”
is mûködött, és ez kiválóan rímelt
a nemcsak Magyarországon uralkodó, „indulattalanított”
kognitív szerkezetekbe: attitûdökbe, sztereotípiákba,
identitáskategóriákba stb. szikkasztott szociálpszichológiával,
Mérei munkássága valóságos, életteli,
eleven, ha úgy tetszik, indulatteli jelenségekre irányította
a figyelmünket. A másik mozzanat szorosan összefügg
az elôbbivel. Mérei megmutatta, hogy a nyers, közvetlen,
érzéki valóságtól áttüzesített
élmények nemcsak az empátia, az impresszionisztikus
leírás, hanem a szigorú tudományos vizsgálódás
számára is adottak.
Ha az elmúlt évtizedek
pszichológiai szakirodalmán végigtekintünk, az
élmény kategóriáját szinte hiába
keressük a vaskos kötetek vagy a karcsúbb folyóiratok
lapjain. Szimptomatikusnak tekinthetô, hogy Mérei mindmáig
egyetlen átütô nemzetközi sikert kivívott
tanulmánya, Az együttes élmény is az élmény
fogalmát megkerülô címmel – Group leadership and
institutionalization – jelent meg a Human Relations címû folyóiratban,70
majd az immáron klasszikusnak számító szociálpszichológiai
szöveggyûjteményekben. Ha viszont kissé tovább,
egészen a századfordulóig lapozunk a múltban,
azt látjuk, hogy az introspektív úton vizsgált
élmények mint mentális folyamatok a lélektan
központi tárgyai voltak, s nem is csupán a gondolati
élmények (Wundt, Bühler), hanem az érzelmi élmények
is (James). A XX. század elsô fe-
lének uralkodó
pszichológiája, a behaviorizmus azután valamennyi
tudati folyamattal együtt az élményeket is kiiktatta
a legitim pszichológiai jelenségek sorából.
Volt azonban a pszichológiának
néhány területe és irányzata, ahol az
élmény jellegû lelki tartalmak vizsgálata nem
szünetelt, még ha maga az élmény kifejezést
– nem lévén comme il faut – általában más
szavakkal helyettesítették is. Mindenekelôtt a pszichoanalízis
volt az az irányzat, amely az álmokban, az indulatilag átszôtt
fantáziaképekben, asszociációkban a közvetlen,
érzéki-érzékletes tapasztalás ösztöndinamikailag
irányított átalakulását követte
nyomon. Ugyanígy nem kerülhette meg az élmények
problémáját a fejlôdéslélektan
sem, amelyik lényegét tekintve ugyancsak a lelki tartalmak
átalakulásával foglalkozik, persze a maga szemszögébôl.
Az intellektuális fejlôdést elemezve a fejlôdéslélektan,
akár Piaget, akár Wallon, akár Vigotszkij munkásságát
tekintjük, a valóság megkettôzésének,
a tapasztalatok reprezentációjának kérdésével
találja szemben magát, s a fejlôdés lépcsôfokainak
leírásában a primér, strukturálatlan,
élmény jellegû benyomásoktól az egyre
bonyolultabb és elvontabb sémák felé halad.
Végül az alaklélektan, azon belül is elsôsorban
a lewini mezôelmélet irányul a közvetlen élménnyel
rokonítható jelenségre, amikor az adott pillanatban
fennálló pszichológiai mezôrôl beszél.
Ez a mezô a teljes helyzet reprezentációjaként
fogható fel, amiben elsôsorban nem is a perceptuális
leképezôdés az érdekes, hanem a helyzeten belüli
indulati-motivációs viszonyok teljességének
a megjelenése.
A fentiek fényébén
aligha túlzás azt állítani, hogy Mérei
gondolatrendszerében az élmény az a katalizátor,
ami a pszichoanalízis lelki dinamikáját, a walloni
genetikus szociálpszichológiát, a piaget-i kognitív
fejlôdéstant és Kurt Lewin dinamikus szociálpszichológiáját
sajátos egységbe ötvözi. Persze a „méreizmus”
zamatához egy „többlet”, a társas szempont következetes
érvényesítése is hozzá tartozik. Az
élmények Méreinél nem színtelen-szagtalan
párlatok, hanem az együttesség, a társas kapcsolatok
feszültségrendszerében felszikrázó átélések,
amelyek lerakódott formában, illetve felelevenedésükkor
is hordozni képesek a születésük pillanatában
felvett indulati feszültségeket.
Az élménynek
mint a tudatból kiszorult, tehát immáron a pszichikus
reprezentáció birodalmába tartozó képzôdménynek
a legtisztább megjelenési formája az utalás,
amit Mérei élménymaradványnak vagy tapasztalásroncsnak
nevez. Az élménygenezis társas szempontja és
az élményreprezentáció utalásos mechanizmusa
Az együttes élmény tanulmány két gondolati
tartópillére. Ha egyszer valaki megpróbálja
majd rekonstruálni Mérei szociálpszichológiai
elméletét, e két pillérre bizton támaszkodhat.
Az utalás mechanizmusát
Mérei a Napló elsô kötetében csoporthagyományok
kialakulásából vezeti le. A hagyomány ismétlések
révén képzôdik. A kezdeti spontán történést,
pontosabban annak töredékeit átélôi megismétlik,
állandó alakba öntik. Az ismétlések lélektani
háttere azonban különbözô. Szemben a késôi
megismétlésekkel, amelyek már az együvé
tartozás ritualizálódott jelzései, a spontán
történés töredékeinek elsô megismétlései
az élmény teljes tartalmát, indulati és érzelmi
feszültségét felidézik mindazokban, akik az eredeti
élményt átélték. A hagyomány
az összetartozás tudatát, az együttes élmények
halmozódását ritualizált formában fejezi
ki, a teljes élményt képviselô konkrét
részlet viszont konkrét együttes élményt
jelez. Az együttes élmény tehát a csoportban
megjelenô sajátos jelforma, a teljes élményt
a maga indulati gazdagságában felidézô viselkedésrészlet
másodjelentése. Ezt a sajátos jelformát nevezte
el Mérei utalásnak, s tekinti joggal a társas alakzatok
anyanyelvének.
Az utalásban mint
kommunikációs jelformában, és a mögötte
meghúzódó lelki mechanizmusban Mérei nemcsak
az élményszervezôdés, a valóság
pszichikus megkettôzésének jellegzetes fejlôdési
lépcsôfokát fedezte fel. A Naplóban végigkövethetjük
az utalás változatait az intim élményközösségekben
és a mûvészetben is.
Az utalásos élményfeldolgozás
az átélt történések egy csoportjának
különös sorsán alapszik. A tudatperemre szoruló
élmények egy része, miként Freud feltárta,
elhárítás áldozatává válik,
elfojtás révén lesüllyed a tudattalanba. Más
részük az új élmények csillogása
folytán fokozatosan elszürkül, vázlatossá
válik, érzelmileg kiszikkad. Ez a sematizálódás
Piaget és Wallon által oly finoman leírt folyamata.
Van azonban egy harmadik lehetôség is, és ez óvodáskorban,
amikor az elfojtás mechanizmusai még tökéletlenül
mûködnek, különösen gyakori. A tudatközelben
megragadt élmény egy darabig ôrizheti a válóság
érzékletes teljességét, érzelmi-indulati
feszültségét. Ha ebbôl a még „áttüzesedett,
valóságtól lüktetô” élménybôl
egy konkrét részlet kiválik, és visszaugrik
a tudatba, képes az eredeti élmény teljes érzelmi
feszültségét képviselni. Mérei ezt a tudatba
visszajáró részletet tekinti utalásnak.
A freudi és walloni
gondolatok termékeny találkozásának lehetünk
itt tanúi. A topológia (tudat, tudattalan, tudatperem) Freudtól
származik. A dinamika azonban nem az élményegység
fokozott libidómegszállásának következménye,
miként azt Freud a pars pro toto összefüggéseknél
feltételezte, hanem Wallon szellemében alapvetôen társas
eredetû, a társakkal együtt átélt élmény
indulati feszültségébôl táplálkozik.
A feltételezett mechanizmus, az utalás mint jelfolyamat gondolati
csírái is a walloni eszmekörbôl sarjadnak. Az
utalás a Wallon által leírt öt jelentésreláció
(jelzés, támpont, szimulákrum, szimbólum, konvencionális
jel) a valóságos élményt vagy cselekedetet
egyre áttételesebben, ökonomikusabban helyettesítô
sorozatában különös leágazást képvisel,
amennyiben a jelként mûködô felidézô
részlet nemcsak ismereti (kognitív) vonatkozásokban
helyettesíti a felidézett szituációt, hanem
annak megközelítôen teljes indulati színképét
is elôhívja. Sôt mindazok számára, akik
az élményt együttesen élték át,
indulati jelentéstöbbletet is tartalmaz.
Az elméleti rendszeresség
megköveteli az utalások jelenségtani osztályozását.
A leggyakoribb változat a közvetlen élmény spontán
behelyettesítése. Az elôzô napi társas
történés egy részletének vagy valamely
más, egybecsengô helyzeti mozzanat spontán megismétlése
mint jel elôhívja a megismétlôben és társaiban
a korábbi élmény érzelmét és
hangulatát. Késôbb az utalás szándékosan
bevezethetô indítójellé válik, amely
nyomán a közös élmény újra és
újra lepereghet. Végül a sokszori ismétlés
nyomán az élménycselekvés egyszerûsödik,
az eredeti élmény érzelmi tartalma egybefolyik a megismétlés
örömével. Ekkor az utalás már hagyomány-jel.
A folyamatra álljon itt példaként Mérei egy
óvodai megfigyelése.
Több gyerek játszik
az óvodai nagyasztal alatt. Rakosgatnak, matatnak. Egy fiú
az asztalon ül, és öntözôkannát tologat.
Egy arra járó másik fiú elkéri a kannát.
„Nem adom – mondja az, aki játszik vele –, kell nekem. Tûzoltósdit
játszom!” Az asztal alól ekkor elôbújik három
kisebb, „én is tûzoltó vagyok” – mondja az egyikük,
s már tolják is az asztalt. Ez a tûzoltókocsi.
Egy nagyobb fiú, aki eddig kockákkal épített,
felugrik az asztalra, ô a sofôr. Az ô kezdeményezésére
a tûzoltókocsit a játékpolchoz tolják,
és elkezdik oltani az égô házat.
A játék
viszonylag sokáig tart (körülbelül 10 percig). Sokan
vesznek részt benne, ugrálnak, hangoskodnak, szenvedélyesek...
...Két nappal késôbb
a szabadjáték-félórában az egyik lány
megáll a játékpolc mellett, és azt kiabálja:
„Szent Isten! Megégek!” A rekonstrukció szerint ez a mondás
a játékban elhangzott, de nem pont ebben a formában.
Egy nagyobb lány a tûzoltójáték égô
háza mellett a sarokban éppen lefektette a babákat,
egyszer csak elkiabálta magát: „Szent Isten! Megégnek
a gyerekek.” Ezt az elemet újította fel 48 óra múlva
egy másik lány, s amint kimondta, több gyerek kiabálta:
„Tûz van”, már tolták is a tûzoltókocsit,
elôkerült az öntözôkanna, s néhány
perc alatt teljes szenvedéllyel bontakozott ki újra a tûzoltójáték.
Ezt követôen is
többször megfigyelték, amint a „Szent Isten! Megégek!”,
illetve a „megég” részlet az egész játéksort
elindította, annak izgalmával, forgatagával, gazdagságával.
Az így felelevenített játék idôtartama
változott, néha csak négy–öt percig tartott,
de elôfordult, hogy egyperces betétként elevenedett
fel egy másik játék keretében.
A Napló második
kötetében azt az utat járhatjuk be Méreivel,
amelyben az utalás mechanizmusától a kisgyermekkori
gondolkodás egy sajátos formájának, az élménygondolkodásnak
a felfedezéséhez eljutott. A gondolatmenet támpontjait
a meghatározatlan copulával összekapcsolódó
páros szerkezetek felismerése révén ismét
Wallon szolgáltatja. Mérei elemzésében azonban
az élménygondolkodás önálló, érvényes
gondolkodási szintté formálódik.
E gondolkodási szint
pszichikus háttere ugyanaz, mint az utalásé. Az érzékszervi-mozgásos
tájékozódást követôen, de még
a fogalmakkal operáló, logikus gondolkodás kialakulása
elôtt, öt–hat éves kor táján a gyermek
tudatfolyamatait sajátos kettôsség jellemzi. A tudatban
egyszerre vannak jelen közvetlen élménymaradványok,
amelyek jelzik, elôvételezik vagy indulati színezetükkel
utalásszerûen képviselik az eredeti élményt,
valamint az eredeti élmény tárgyi konkrétságától
többé-kevésbé megfosztott, egymásra vetítés,
sûrítés, elvonás következményeként
létrejött, indulatilag elszíntelenedett sémák.
Az utóbbiak a fejlettebbek, hiszen ez az út vezet a fogalmakhoz,
de az elôbbiek az adott életkorban a hatékonyabbak,
mert ezek hordozzák a tárgyi tartalmakat. Ugyanakkor ez a
gondolkodás nem tárgy-, hanem érzelemvezérelt,
a gyermek megnyilatkozásaiban a ténymegállapításokhoz
képest túlsúlyban van az érzelmi reflexió,
s miként az illúziókészség és
a projekció számtalan példája mutatja, a belsô
szemléleti kép elsôbbséget élvez a tárgyi
mozzanatokat tükrözô érzéklettel szemben.
Varázslatos világ ez (nem véletlenül nevezi Mérei
a mûvészi gyermeki elôképének), a gondolkodás
nem fogalmak lépcsôfokain halad, hanem élménytöredékeken,
élményszintû támpontokon szökell, a téri
és a társas tájékozódást ugyanúgy
élménytámpontok irányítják, mint
az idô kezelését. A problémahelyzet nem szemlélettelen
sémákban idézôdik fel, hanem utalás rekonstruálja.
Valódi „mûveletek” ezek, érvényes helyzet- és
feladatmegoldó tudatfolyamatok, melyek az adott kor szükségleteinek
megfelelô eligazodást biztosítanak a világban,
még ha jelentôsen különböznek is a Piaget által
leírt, hét–nyolc éves korban induló mûveletektôl,
a diszkurzív gondolkodás építôköveitôl.
Az óvodai csoport
számára a „megég” felkiáltás rémült
változatai indítójelként szerepeltek az együttes
játék megindításához. Az így
megismételt játék játékszokássá
rögzôdött, és bukkant fel önállóan,
vagy más játék részleteként a gyermekcsoport
tevékenységében, mint hagyomány-jel.
Felnôttkorban az utalás
bizalmas közösségekben, cinkos kapcsolatokban bukkan fel.
A kommunikáció látszólag mindenki számára
érthetô konvencionális jelekkel zajlik, de ezek a jelek
a beavatottak számára mögöttes tartalomként
olyan élményrészleteket hordoznak, melyek lényege
a teljes élmény, az élményközösség
felidézése. Utalásos jelenségek a tudattalanban
is elôfordulhatnak, egyes elszólásokról például
kimutatható, hogy a tudattalan vágy nem közvetlenül
okozza a zavart, hanem egy hangulatilag hasonló tudatközeli
élmény konkrét, teljes értékû
részét szakítja ki, és ezt löki be tévesen
a kijelentésbe.
A naplóíró
végül az irodalom, elsôsorban a modernista irodalom építkezésében
mutatja ki az utalásos jelenségek sorozatát. Az utalás
és az együttes élmény fogalma itt kitágul.
Utóbbi egyfelôl valamilyen tág értelemben vett
közös sorsot, a szerzô és a be- fogadó élményazonosságát
jelenti, de jelentheti, például a motívumjátéknál,
a hôs és a befogadó élményközösségét
is. Ugyanígy az utalás is lehet a szó vagy szókép
mögötti rejtett tartalom, közösen megragadható
konnotáció, de lehet, s azt hiszem, ebben a minôségben
a legérdekesebb, a mûvészi kompozíció
sajátos eszköze, a mód, ahogy az egészet felidézô
részletek egybejátszása révén létrejön
a mûvészi élmény utánozhatatlan gazdagsága,
érzelmi telítettsége.
A Napló kulcsfogalma
tehát a fogalmi reprezentáció „dermedtségével”
szemben a valóság közvetlen melegét még
ôrzô élmény, és az élményekkel
végzett legfontosabb mentális mûvelet, az utalás.
Ezt leli fel Mérei legjellegzetesebb elôfordulási helyén,
a gyermeki gondolkodásban, egyszersmind azt is felismerve, hogy
a „felnôtt”, fogalmi gondolkodás nem képes megsemmisíteni
a valóság átélésének e formáját.
E különösen vonzó lelki mûködés
búvópatakként visszajár a mûvészetben,
az intim közösségekben, az álomban, mindenütt,
ahol a spontaneitásnak tér nyílik, ahol az „együttesség”
jelen van.
Az az együttesség,
amely a lelki élet Mérei által képviselt társas
szempontú vizsgálatának központi mozzanata. Mit
is jelent a társas szempont, amit Mérei a Napló negyedik
kötetében fejt ki részletesen? A társas szempontú
megfigyelés és értelmezés az emberi megnyilvánulásokban
azt a mozzanatot bontja ki, amely a társas kapcsolat vagy viszony
alakításával függ össze, a viselkedések
és lelki történések viszonyalakító
másodjelentésére fókuszál. A társas
szempont górcsöve alatt értelmezhetô és
értelmezendô jelenséggé válnak a társas
élet áramának olyan mozzanatai, mint a modellnyújtás
és modellkövetés, a hatéves kor táján
elkezdôdô átpártolás a családról
a kortárs csoportra, vagy az együttes beilleszkedés,
a pár vonzereje, erôtöbblete, nyugtalanító
hatása a csoportra, amelyben a pár él, és olyan
„privát” lelki történésekben is új jelenségek
tûnnek elô, mint a Napló harmadik kötetében
elemzett álmok.
Kétségtelen,
hogy a társas szempont következetes érvényesítése
Mérei munkásságában nem vezetett olyan nagyívû,
„rendszerteremtô” elmélethez, mint amilyeneket a nagy elôdök,
Piaget, Wallon, Freud, Lewin vagy Moreno létrehoztak. Mérei
a többletek embere volt. Az együttességben is a társas
élménytöbbletet kereste, a társas szempont bevezetésével
pedig a reprezentáció elméletektôl a kognitív
fejlôdés elméleteiig, a szociometriától
és csoportdinamikától az álomelméletekig
a pszichológia számos elméletéhez volt képes
alkotó módon hozzájárulni, többletet teremteni.
A szempontrendszer és az általa „észrevett” lelki
mechanizmusok azonban alkalmasnak tûnnek arra is, hogy egy önálló
társaslélektani elmélet építôkövei
legyenek. Csak remélhetjük, hogy egy ilyen elmélet elôbb-utóbb
megszületik.
66 Angelusz Róbert,
Tardos Róbert: A kapcsolathálózati erôforrások
átrendezôdésének tendenciái a kilencvenes
években. In: Kolosi T., Tóth I. Gy., Vukovich Gy. (szerk.):
Társadalmi Riport. TÁRKI. Bp., 1998. 239., 256. old.
67 Tardos Róbert:
Kapcsolathálózati megközelítés: Új
paradigma? Szociológiai Szemle, 1995. 4. szám, 73–80. old.
68 Bábosik I.: A szociometriai
módszer. In: Falus I. (szerk.): Bevezetés a pedagógiai
kutatás módszereibe. Kerabon, Bp., 1996. 212–234. old.
69 Robert K. Merton: Társadalomelmélet
és társadalmi struktúra. Gondolat, Bp., 1980. 63.
old.
70 Mérei Ferenc: Az
együttes élmény. Officina, Bp., 1947. Uô.: Group
leadership and institutionalization. Human Relations, 1949. 1., 23–39.
old.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: buksz@c3.hu
http://www.c3.hu/scripta