S z e ml e

Kovalovszky Márta


Boros Géza:
Emlékmûvek ’56-nak
1956-os Intézet, Budapest, 1997.
286 old., 2400 Ft

Csaknem tíz esztendô múlt el 1989. június 16. óta, de nem múlt el számomra (gondolom, mások számára sem) a budapesti Hôsök terének Bachman Gábor és Rajk László ál-tal tervezett installációja, az a mo-numentális, fekete-fehér-rozsdaszín zengésû architektúra, a fenséges, megrendítô geometriának és a kiszámíthatatlanul lobogó, eleven tûznek eggyéfonódó képe. És bár tudom, hogy az emlékmû az idôk végtelenjének, az örökkévalóságnak készül – neve és legtöbbször anyaga is ezt sugallja –, az a kompozíció viszont csupán egyetlen múló alkalom súlyos óráinak adott keretet, és így maga volt a hangsúlyozott ideiglenesség – Bachman és Rajk „díszlete” mégis monumentummá emelkedett. Kifeszített vásznait lebontották a Mûcsarnok oszlopairól, falairól, a kandeláberek fénye kihunyt, a lángot befogadó vaskubust elbontották, a koporsókat élesen metszett formáikból kiemelve elszállították a Kerepesi
temetôbe. Minden élettelen, jelentését veszített nyersanyaggá omlott, de ez a monumentum – pontosabban megdönthetetlen képe – ma is maradandóan áll az idôben, az emlékezetben; olyan sugárzó erôvel és fénnyel van jelen, akár Gabriel García Marquez regényében (Száz év magány) az ôserdô mélyén megbúvó hajó.
Néhány hónappal késôbb, 1989. október 23-án a Budapest Galériában megnyílt az a kiállítás, ahol az 1956-os mártírok emlékmûvére hirdetett pályázat terveit mutatták be. A pályázat nyertese Jovánovics György lett, az általa tervezett nagyszabású kompozíció 1992 óta emelkedik a 301-es parcellában. Éterien lebegô fehérségével és formáinak érzékenységével, mûvészettörténeti utalásainak rejtett rendszerével és vissza-
fogott, de alapvetôen romantikus szemléletével nagyszerû ellenpontja Bachman és Rajk komor, súlyos installációjának. Az ötvenhatos emlékmûvek történetére gondolva ez utóbbit tekinthetjük a történet kezdetének, Jovánovics mûvét pedig tetôpontjának, holott éppen Boros Géza könyvébôl láthatjuk, hogy Bachmanék elôtt és Jovánovics után is számtalan monumentumot állítottak fel hazánkban és külföldön 56 emlékére.
Boros munkája – ahogyan a fülszöveg mondja – „nem eseménytörténetet ír, hanem a fôbb szimbólumok köré csoportosítva mutatja be a különbözô megoldásokat [...] Figyelme az emlékmûveken kívül az emlékmûfajok tágabb körére is kiterjed – az emlékbélyegtôl az emlékfelvonulásig, az emlékéremtôl a síremlékig.” E sorok írója, mit tagadjuk, megörült ennek az invokációnak: sok évvel ezelôtt, Kossuth-szobrokkal foglalkozván, maga sem átallotta a szebb keblû hölgyek által Kossuth temetésén viselt kalapot (legújabb Kossuth-kalap, díszítve, japán fantasia-szalmából, 2–3.50 kor) a nagy férfiút és eszméit megörökítô szobrokkal egyenértékû „emlékmûnek” tekinteni. Így most elégedetten vehette tudomásul, hogy – híven a fülszöveg ígéretéhez – az emlékmûveknek és a hozzájuk kapcsolódó eseményeknek meg tárgyaknak ez a szemlélete mindvégig érvényesül a könyvben, sôt ez az egységben való látás annak egyik meghatározó tényezôje, a könyv kompozíciójának alakító ereje; olyan, mûvészettörténet-írásunkban, különösen emlékmûvekkel kapcsolatos szakirodalmunkban ritka szemlélet- és felfogásmód ez, amelyet eddig csak Sinkó Katalin tanulmányaiban láthattunk érvényesülni.
Ha az ember a belsô címlap után a Tartalom feliratú oldalra lapoz, az a benyomása, hogy az elsô fejezetcím fölötti üres helyrôl hiányzik valami. A bevezetô fejezet címe? Végigolvasva azután a könyvet, rájövünk, mi az: maga a bevezetô fejezet, mely összefoglalná az 56-os emlékállítások történetét. Bár az idézett fülszöveg eleve feloldozást ad e feladat elvégzése alól a szerzônek – az olvasó hiányérzete az utolsó oldallal sem szûnik. E bevezetésben rajzolhatná meg ugyanis Boros azt a történeti-politikai-mûvészettörténeti folyamatot, melynek során az elsô, spontán emlékeket az idôk múlásával felváltják az intézményesült, „hivatalos” monumentumok; itt elemezhetné azt a különleges helyet, amelyet a TIB 1989-es pályázata elfoglal a szoborpályázatok történetében. A TIB ugyanis – eltérve a hasonló esetekben szokásos eljárásmódoktól és mûvészetpolitikai-mûvészettörténeti mechanizmusoktól – független szakértôkbôl álló bizottságra hagyta mind a pályázat kiírását, mind a méltó emlékmû tervének kiválasztását, elhárítva ezzel a hivatalos zsûri és az óhatatlanul fel-felbukkanó sémák, „nagy példák” csapdáit. A bizottság jegyzôkönyvei és a szakértôk által írásban is megfogalmazott vélemények, az egyes tervekrôl szóló elemzések meggyôzôen tanúsítják a függetlenségnek, szabadságnak és a kizárólagosan a mûvekre irányuló figyelemnek páratlan légkörét, amelyben végül a döntés megszületett. Úgy gondolom, Jovánovics György koncepciójának és tervének gyôzelme ennek a független és felelôsségteljes eljárásmódnak eredménye.
Ez a hiányzó fejezet adhatott volna alkalmat a szerzônek arra is, hogy az emlékeket állító személyek, társadalmi csoportok jellemzôit, az emlékmûvel kapcsolatban megfogalmazott igényeit, emlékmû/mûvészet-ideáljait, ízlésbeli kívánságait (esetleges korlátait), külsô-belsô indítékait feltárja, és az olvasónak plasztikus elemzésekben bemutassa. Ennek hiányát annál inkább szemére hányhatjuk Boros Gézának, mert a következô fejezetek számos helyén szót ejt ezekrôl a problémákról, bizonyítva, hogy e szempontokból is ismeri és végiggondolta anyagát. A sok helyen elszórva megjelenô megállapítások – bármilyen meggyôzôek is – csak még hangsúlyosabbá teszik egy markáns elemzô és összefoglaló jellegû bevezetés szükségességét.
A munka hét nagy fejezetre oszlik: a leleményes szerzô a sokféle, tartalmában, formai megjelenésében rendkívül vegyes, stilárisan szerteágazó anyagot úgy csoportosította, hogy egy-egy ábrázolási típust állított az egyes fejezetek középpontjába, köréjük gyûjtve és egymással is összekapcsolva a szellemi-formai rokonságot mutató emlékeket. A „nagy rusztikus kô”, a lyukas zászló, a gyertyaláng, a harcábrázolás, a portré vagy a – régebbi emlékmûvek részleges átalakításával, kiegészítésével megszületett – „kombinált” monumentum azok a típusok, az ötvenhatos emlékek történetében ismétlôdô sémák, amelyek a heterogén matéria rendszerezésére a legérthetôbb és áttekinthetô csoportosítást kínálják. Ezeknek az ikonográfiai centrumoknak a megtalálása és az egyes csoportok pontos körvonalainak megrajzolása nem lehetett mindig könnyû, bár az adódó nehézségekbôl a szöveg semmit sem árul el. Sôt. Ahol például (az Október tûzvirága címû fejezetben) a tûz, a láng jelentését, értelmezési lehetôségeit, a fény alkalmazásának különbözô felhasználását és az emlékmûvekben megvalósuló konkrét példáit fûzi egyetlen gondolati szálra, ott az olvasó eltûnôdhet, hogy a szigorú szerkesztésnek és a játékos, nagyvonalú rugalmasságnak milyen ravasz kevercsére van szüksége a szerzônek, ha Haraszty István gyertyákat szállító „páternoszterétôl” az újratemetés fáklyás rituáléján keresztül Tölgyesy Ferenc torontói szobrának nemzetiszín megvilágításáig akar eljutni. A csoportosítás természetessége és meggyôzô ereje csak egy helyütt veszít világosságából és magától értetôdôségébôl. A kopjafákról szóló (egyébként kitûnô) fejezet végére olyan emlékeket sorol a szerzô – így a Landsbergis által Magyarországnak ajándékozott oszlopot, vagy egy indián faragó készítette vancouveri reliefet –, amelyeket kizárólag anyaguk (fa) azonossága miatt lehet e körbe sorolni. Ugyanezt érezzük az ún. emlékfák esetében és még inkább azoknál a kompozícióknál, ahol már nem is fáról, hanem annak kôben, bronzban való ábrázolásáról esik szó. Ilyenkor az anyag ellenáll annak a gyengéd szerkesztôi kényszernek, hogy minden mûnek mindenáron megtalálja helyét az adott kategóriák valamelyikében.
A Kertünkben szabadság fája nô cím alatt a könyv talán legérdekesebb és bizonyos szempontból legjellemzôbb lapjait olvashatjuk (81–114. old.). Legérdekesebb, mert a kopjafa valóban egy új emlékmûtípus, és legjellemzôbb, mivel e lapok példaszerûen mutatják Boros könyvének karakterjegyeit.
A kopjafához fûzôdô viszonyunk többnyire ambivalens (magam a tárogatóval is így vagyok valahogy). Miközben eredetét ôsinek tudjuk-tartjuk, és ezért holmi titkolt nosztalgiával tekintünk rá, idegenkedünk ideológiák által elhasznált jelentésétôl, megkopott és szervetlenné hitványodott népmûvészeti formavilágától. Meglepô jelenség, hogy az 56-os forradalom emlékét megörökítô emlékmûvek között oly gyorsan vezetô szerepre tett szert. Olcsósága, felállításának adminisztratív nehézségektôl mentes, gyors és egyszerû módja (nem kell engedélyeztetni, zsûriztetni), mindenkihez szóló hazafias-nemzeti jellege olyan elôny, amely ezt az informatív erejû és a kollektív tudatra apelláló mûformát rövid idô alatt népszerûvé tehette. Hozzájárul ehhez az emléket állító egyén vagy közösség vágya az anonimitásra (aki akarta, névtelen maradhatott), és a mû elkészítésében való részvétel lehetôsége (ez is lehet az emlékezés egyik formája). Az elsô kopjafát a németországi Burg Kastlban, a Magyar Gimnázium kertjében, 1981-ben helyezték el, de divatja csak 1988-tól indult virágzásnak, elsôsorban az Inconnu-csoport tevékenysége nyomán. A Kerepesi temetôben felállított kopjafáik jelentése és jelentôsége aligha formájuknak vagy faragott motívumaiknak volt köszönhetô, sokkal inkább a hozzájuk fûzôdô eseményeknek, az elhelyezésük körüli tiltások, bonyodalmak, küzdelmek és a hozzájuk tapadó gondolatok, érzelmek, cselekedetek adták meg azt. Ahogyan az a Boros által közölt grafikonból is kiderül, a felállított kopjafák száma 1989-ben volt a legnagyobb, majd fokozatosan csökkent 1992-ig, innen kezdve némileg újra emelkedik. „A kultusz középpontjából kikerülô kopjafa csupán jelentôségét veszíti el, jelentését nem” – írja Boros (84. old.). Magam úgy látom, ez a jelentés is kiüresedôben van, megkopott, elhasználódott: a kopjafa ma már nem egyéb üres, szokványos formánál, sorsa többnyire a közömbös tudomásulvétel: csak kivételes esetekben sugározhat még olyan eszmei-érzelmi erôt, mint tíz esztendôvel ezelôtt. Boros is jelzi ezt a hanyatlást: „Önmaga emlékmûveként, a rendszerváltozás jellegzetes emlékkiállítási törekvését idézô emlékként egzisztál tovább, amíg ki nem dôl vagy múzeumba nem kerül.” (Uo.)
Ebbôl az „alapanyagból” a szerzô érzékenyen, tapintatosan rajzolja meg egy hirtelen felbukkant, a múltba süllyedt rétegekbôl váratlanul a felszínre, emlékmû funkcióba került sírjel történetét, tartalmi és formai típusait a társadalom emlékezetében betöltött szerepét, e szerep változásait és végül a kopjafaállítók csoportjainak viszonyát ehhez az új emlékmûfajtához. Ebbeli vizsgálódásaiban az ELTE BTK Kulturális Antropológia Csoportjának kutatásaira, a kopjafarevivalt illetô megállapításaira támaszkodik. De ezen túl, jólesôen vesszük észre, milyen imponáló biztonsággal és finom elemzôkészséggel különbözteti meg a maga sajátos emlékmûanyagában azt a három típust (haláljel-kopjafa, temetôi kopjafa, emlékmû funkciójú kopjafa), amely formai jegyei alapján alig-alig válik el egymástól; tartalmuk, funkciójuk határai pedig annyira összemosódnak, hogy csak nagyon érzékeny elemzô képes megkülönböztetésükre.
Az emlékmû funkciójú kopjafákkal kapcsolatban egyébként nem elôször tapasztalhatja meg az olvasó a szerzô bravúros gondolatmenetét, ahogyan egy formai jelenségbôl kiindulva, annak tartalmi vonásait, más jelenségekhez fûzôdô szellemi rokonságát lépésrôl lépésre feltárva, a legkülönfélébb dolgokat összefûzô, mély hasonlóság felfedezésére vezeti. Például annak megértéséhez, hogyan töltheti be ugyanazt a funkciót egy valóságos kopjafa és egy párttagkönyvbe ragasztott, kopjafát ábrázoló fénykép (91–92. old.). A könyvet olvasva mindvégig örömmel tapasztalhatjuk, hogy Boros szemléletmódja nem valami „vegytiszta” tudósi magatartást tükröz, hanem olyan – kortárs mûvészettel foglalkozó – szakemberét, aki számára az emlékmû nem értelmezhetô és nem értékelhetô a hozzá fûzôdô kultusz, a szertartások és szokások nélkül. Mûalkotás és dokumentum egyformán szemléletének és értelmezésének tárgya, a kettô csak együtt, egységben tartva, egymástól elválaszthatatlanul adhat plasztikus képet magáról az emlékmûrôl. A kötet címe már elôrevetíti ezt a szemléletet: az „emlékmûvek” szó nemcsak a szobrokra utal, hanem lehetôséget ad a tágabb értelmezésre is; minden olyasmire vonatkozik, aminek emlékezô gesztusa 56-hoz kapcsolódik.
A Nagy rusztikus kô legyen címû fejezet középpontjában kimondatlanul is Jovánovics György mûve áll. Joggal. De ennek a fehéren sugárzó thanatoplasztikának fénye egyúttal elhomályosítja azoknak az ötvenhatos emlékeknek egész sorát, amelyek ugyancsak a „rusztikus kô”-nek – Angyal István végrendelete miatt oly megrendítô, a különbözô kultúrákban betöltött kultikus szerepe miatt oly kézenfekvô – gondolatához igyekeztek kapcsolódni. Az olvasó e fejezetben éli és tapasztalja meg legközvetlenebbül azt a szomorú tanulságot, hogy egy ôsi erejû, értelemmel és érzelemmel telített motívum bizony gyorsan és könnyen válhat a használatban agyonkoptatott, tartalmát veszített, közömbös közhellyé, primitív motívummá, „torzult és suta kô”-vé – ahogy Keats verse mondja. Mi tagadás, egy összevont szemöldökû és szôrôsszívû mûvészettörténész-olvasónak itt jut eszébe leírni a „minôség” szót: a „minôség” az, ami sok-sok ötvenhatos emlékmûbôl hiányzik. Fejcsóválva vagy bánatos mosollyal kell tudomásul vennünk Boros Géza könyvének szövegébôl és képeibôl egyaránt, hogy a világszerte készült rengeteg emléknek bizony csak csekély hányada valódi mûalkotás. A magyar irodalom számos alkotása méltó emléket állított 56-nak (Illyés Gyula, Németh László, Nádas Péter, Hajnóczy Péter, Eörsi István, Petri György, Nagy Gáspár stb.), képzômûvészetünket azonban – talán Kondor Béla „áthallásos” grafikáit leszámítva – alig érintette meg a forradalom és szabadságharc élménye; szobrászatunk meg – néhány kiemelkedô emléktôl (Jovánovics György, Deim Pál, Lugossy Mária) eltekintve – könnyedén belefutott a közhelyek zsákutcájába. Nem lenne érdektelen megvizsgálni egyszer ennek okait.
Tudjuk persze, hogy a „minôség” nem lehetett Boros Géza mostani munkájának szempontja. Hiányai ellenére példaszerûen megkomponált és szerkesztett kötete az ötvenhatos emlékek lehetô legteljesebb, színes és olvasmányos leltára, adattára. Kézikönyv a további kutatásokhoz. Egyúttal maga is „emlékmû” 56-nak: a hátsó-belsô borítón, a „fül” alatt Pauer Gyula aláírásával és 1956-os dátummal aprócska „Sztálinszilánk”-ot talál az olvasó. Nemcsak a címlapképre – a ledöntött Sztálin-szobor csizmája – rímelô finom ötlet ez, több annál. Ez a zsebpiszoknyi szobortöredék – annyi szöveg, kép és emlék után – a történelem mindennapi, bronznál súlyosabb realitásával szembesít bennünket.


Kérjük küldje el véleményét címünkre: buksz@c3.hu

http://www.c3.hu/scripta


C3 Alapítvány       c3.hu/scripta/