Gerô Zsuzsa
Üzenet a palackban
Börtönben íródott,
leginkább WC-papírra. Rabtársak – nemcsak a politikaiak
– gyûjtögették a grafittörmeléket, a házilagosan
készült ceruzához. Különféle fondorlat
révén került a szalmazsákból a falakon
kívülre megôrzésre. Mérei szabadulása
után is sokáig ennyit tudtunk, a legszûkebb tanítványi
kör olvashatta egy-egy darabját „oktató-nevelô
célból”. A keletkezés belsô történetérôl
maga a Napló tudósít: 1960 júniusában
agyérgörcs után Mérei afáziás lett.
Nagy erôfeszítéssel kereste a szavakat és a
velük együtt eltûnt emlékezeti anyagot. Lassan összeállt
kedves versének, Zách Klárának néhány
sora. Pár nappal késôbb – egyre több ismeret visszaidézése
közepette – rátört „az én elvesztésétôl
való félelem” (180. old.), s arra jutott, hogy a gyakorlás
nem elég, feladatot kell maga elé tûznie önmaga
megôrzése, a „mûemlékvédelem” érdeké-ben.
Az elhatározással hirtelen összeállt a cél
kitûzés is: az afáziából történt
rekonstrukció, a párvizsgálat során nagyóvodások
hagyományképzésében felfedezett felidézô
jelzés, valamint a modern irodalom bizonyos másodjelentései
egyaránt az utalás jelenségkörébe tartoznak
– ezt a fogalomkört kell kidolgoznia. A Napló belsô indítéka
tehát az evindencia erejû probléma kibontása
egyfelôl, az introspekció krónikája másfelôl.
A nevezetes kísérlet – Az együttes élmény
(1947) – folytatásaként Mérei munkatársaival
éveken keresztül óvodai csoportvizsgálatokat
végzett, az eredmények közlését a börtön
akadályozta meg. (A pár és a csoport 1967-ben, A modellkövetés
1976-ban, A társkapcsolatok megszilárdulása 1966-ban
került közlésre.) Öngyógyító
erôfeszítéssel 1960 júliusában – a befejezetlenség
feszültsége, az „egész elsüllyedhet” félelme
fordult át a rátalálás örömébe
– hat hét alatt elkészült Az utalás lélektana.
Az elôszó szerint a bizonyosságot a tudós aggodalom
kísérte, vajon a gondolati modell nem válik-e egységes
rendszeralkotó elvvé, mindent – és akkor már
semmit se – magyarázó tétellé. A mûvet
„díszítô” három utószó a megméretés
polémiája: az elsô bírálóval szemben
„a szerzô sok mindent beismer és sok mindent fenntart” (78.
old.). Pontosabban kell elkülöníteni az óvodai
csoportokban minden bizonnyal jelen lévô, élményközösségen
alapuló utalást, megkülönböztetve az utalás
más módjaitól vagy általában az asszociációtól,
újra megfontolandó, vajon mennyire kiterjeszthetô az
utalás az irodalmi jelenségek magyarázatára.
(Az utalás. Az élményközösség szemiotikai
többlete címû tanulmányban került 1975-ben
a kérdés végsô megfogalmazásra.) Mindezek
továbbgondolásaként 1961 második felében
megszületett a második kötet: Az élménygondolkodás.
Az óvodásoknál tapasztalt jelenség, a gyermeklélektan
ismereteibe ágyazva, a gondolkodásfejlôdés fontos
állomása. Az élménygondolkodás kiemelt
jellemzôi pedig az irodalomban fellelt utalásformákat
is mélyrehatóbban magyarázzák.
A Lélektani napló
két kötete – átfedésekkel és újrafogalmazásokkal
– együtt tartalmazza a két év alatt megérlelt
gondolatrendszert: az utalás nagycsoportos óvodások
ismétlôdô játékaiban megfigyelhetô
jelenség, amikor is egy-egy szófordulat vagy gesztus felidézi
egy korábbi együttes játék egészét,
annak érzelmi hôfokával együtt. A felidézô
részlet indító jelként kioldja a korábbi
tevékenységet. Az újraismétlést az együttes
átélés öröme tartja fenn. Az ismétlések
során az utalás ritualizálódik, megkezdôdik
a hagyományképzés.
Hasonlóan mûködik
az utalás intim felnôtt kiscsoportokban, illetve szoros párkapcsolatban.
Az utalásban megjelenô részlet felidézi az egészet:
ez a folyamat nem fokozatos emlékezés, hanem rekonstrukció,
melyben nemcsak az esemény, hanem az azt kísérô
érzelmi feszültség, az együttesség élménye
is megjelenik. A gyermek képzetáramlásában
jellegzetesek az ilyen helyzetfelidézô részletek, amelyek
hitelessé, ugyanakkor igen labilissá teszik a gondolkodást.
Érzelmi
töltésüket lassan elvesztô utalások továbbra
is támpontul szolgálnak a gyerek tájékozódásában,
az érzékszervi-mozgásos intelligencia, illetve a képzetekben
történô gondolkodás közé ékelôdik
az élménygondolkodás, az öt-hatéves gyerek
önálló gondolkodási képessége,
amellyel jól eligazodik a világban. Gyakran a felnôtt
is szubjektív támpontokkal operál a hely-idô-személyek
közötti tájékozódásában.
Illékony, nehezen
formulázható jelenségek ezek – ezt érzékeltetik
a Napló átfedései, újrafogalmazásai.
Az irodalmi példákban elemzett utalásos szerkezetek
(motívumjáték és réteges szerkezet)
pedig mintegy visszaigazolják a gyerekre vonatkozó lélektani
megállapításokat. A modernizmus irodalmi alakzatait
vizsgálva ismételten megkerülhetetlen a különbségtevés
szimbólum és utalás között. A hiedelemmel
ellentétben a gyermeki gondolkodás nem szimbólumokkal
operál, a szimbólum jelentettje a tudattalanba nyúlik
vissza. Némely esetben az utalás a tudattalanba ágazó
egésznek a tudatos része, azonban erôs elfojtás
helyett a gyerek gyorsan változó képzetáramlásában
a tartalom váratlanul a tudat peremérôl csupán
a felejtésbe süllyed.
Hasonlóan mûködik
a felnôtt képzetáramlás azokkal a tartalmakkal,
melyek tudatos emlékezés nélkül az álmokban
nappali maradványként bukkannak elô. Mérei érdeklôdése
Az utalás lélektana megírásával egy
idôben a manifeszt álomanyag felé fordult: mennyiben
elemezhetô a hely-idô-személyre vonatkozó támpontokban
az utalás mechanizmusa. 1960–61–62-ben három sorozatban önébresztéses
módszerrel saját álmait regisztrálta és
vizsgálta, a Lélektani napló harmadik kötete
ennek az anyagnak a feldolgozását tartalmazza Implikált
tudás az álomban címmel. A kötet az elôbbiekhez
hasonlóan kettôs értelemben felel meg mûfajának:
egyaránt utat talál a problémamegoldó gondolatok
megfogalmazására és a szubjektív tartalmak
áttételes, „lélektani” közlésére.
A manifeszt álmot gyakran kísérô szemlélettelen
implikált tudás az álomképek helyét,
idejét, a felbukkanó személyeket szituálja,
az álomban nappali tapasztalati támpontok adják a
tájékozódás fogódzóit. A személyekhez
tapadt implikációk köre igen kiterjedt. Az introspekciós
vizsgálat elkülönítette ellentétes tulajdonságokkal
jellemezhetô, konfliktuskeltô személyek egy csoportját,
akik nem önmagukban, hanem az ábrázolt helyzet révén
voltak jelentôsek. Ez az eredmény új dimenzióval
egészíti ki a támpont tájékozódás
lehetôségeit.
Mindezek vizsgálatára
kivételes lehetôség kínálkozott az álmodó
esetében, ugyanis a börtön hospitalizáló
hatása – a prizonizáció – nála a valóság
és fantáziavilág egyfajta kiegyenlítésében
nyilvánult meg, a nappal féken tartott fantáziák
az álom manifeszt anyagát zsúfolták tele. A
manifeszt álommal ábrázolt fantáziavilágban
az álmodó a nagyóvodásokhoz hasonlóan
élménymaradványok révén tájékozódik,
az álombeli implikáció utalás a tapasztalatroncsok
támponthálójára.
Az álomstatisztika
a prizonizáció még egy fontos jegyérôl
tájékoztat: a manifeszt anyagban elôforduló
személyrepertoárban az intim kapcsolatok – család,
szerelmek, szoros barátok – állandó arányban
fordulnak elô, az álomsorozatok folyamán azonban egyre
növekszik a megjelenô börtönlakók aránya,
fokozatosan kiszorítva a börtönön kívüli
kapcsolatokat. A börtönön kívüliek ritkulása
a prizonizáció mondhatni objektív jegye – hiszen az
anyag a börtönizoláció folytán az elsô
sorozattól kezdve csupán fantáziák nappali
maradványa volt. A börtönbeli álomrepertoár
lett Mérei szabadulása után elsô elôadásának
tárgya Liebermann Lucy zártkörû szemináriumán,
az újraéledô pszichológus élet elsô
igazi szenzációja. Az elôadás 1965-ben jelent
meg a Pszichológiai Szemlében nyomtatásban.
Mérei írásainak
ismeretében a Lélektani napló harmadik kötetében
a prizonizáció még egy tünetét fedezhetjük
fel, amelyet ô maga az utószóban mentegetôzve
bôbeszédûségnek minôsít. „E sorok
írója – írja – megfulladna egykori aszketikus stílusában.”
(372. old.) Újraolvasva nem a személyes részletek
megjelenését érezzük soknak, sokkal inkább
a meghatározás-bizonyítás-újrabizonyítás
kényszerét, mintha könyvek, vitapartnerek híján
a Napló lapjai a Sorbonne-szeminárium fórumát
idéznék meg a gondolatok érvényességének
megítéléséhez. A társkapcsolatok felfedezése
a manifeszt álomanyagban telitalálat anélkül
is, hogy álomtudat–éber tudat, lappangó–manifeszt
anyag, elsôdleges–másodlagos megmunkálás kérdéseiben
pontos definíciót adnánk.
A Lélektani napló
nagy témáját – az utalást – szem elôtt
tartva pedig az implikációnak a másodlagos megmunkálás
munkamódjai közé való pontos besorolásánál
sokkal lényegesebb az a megállapítás, hogy
az implikáció nyersanyagát adó nappali maradványok
tapasztalásroncsoknak, fantáziafüzéreknek az
indulattelt világa, melyhez fantáziaéletünk ébren
is vissza-visszacsúszik, s amely a nagyóvodások támpontgondolkodásához
hasonlóan mûködik. Mérei hivatkozik David Rappaport
elgondolására (345. old.), aki többek közt Varendoncknak
a nappali álmodozásra vonatkozó megfigyelésével
kapcsolatban a vizuális ábrázolás implikatív
karakterét emeli ki. Az élménygondolkodás világába
történô állandó visszacsúszás
a tudatelôttes szférájával rokon. Mérei
leírása ráirányítja figyelmünket
arra, hogy a tudat peremén zajló tudatelôttes történést
jóval mozgalmasabbnak, érzékletesebbnek és
indulatteltnek lássuk puszta szó- vagy képfoszlányoknál.
A Lélektani napló
negyedik kötetének (1962. dec.–63. márc.) elôszava
azt sugallja, hogy a vizsgált álomrepertoár változása
még egy tanulsággal szolgált: „nemcsak társas
helyzetben lejátszódó aktusainknak, hanem belül
lepergô gondolatainknak, képzetsorainknak is megvan [...]
a viszonylatalakító másodjelentése” (385. old.).
A negyedik kötet címe: Adalékok egy társas szempontú
gyermeklélektanhoz.
A társas szempont
azt vizsgálja a tapasztalt jelenségekben, „milyen hatása,
milyen következménye van az adott reakciónak, [...]
módosítja-e a helyzetben részt vevô személyek
viszonyát egymáshoz és másokhoz” (383. old.).
A kötet fôleg Zazzo ikerkutatás-könyvével
foglalkozik, ismerteti, szakmai és személyes reflexiókat
fûz a pár tagjai, a pár és külvilág
kölcsönhatásának személyiségalakító
hatásához. Mérei a feladatot Olvasója – a párvizsgálatban
munkatársa – „megrendelésére” végzi, az Adalékok
gyûjtésének nyitányaként. A kötet
további részében a társas mechanizmusokat elemzi,
mint: a Baldwin-féle cirkularitást, ahol a Másik utánzó
ismétlése erôsíti az elôször véletlenül
megjelenô akciót, s közben erôsíti az összetartozást;
a szerepet, amikor is a Másik elfogadó gesztusa megerôsíti
az elôször véletlenül megjelenô akciót,
határolja el az akciót végzô szerepét;
a konformizmust, ahol is az alakító társas mechanizmus
a „hatalmi tekintély” tetszésének megfelelô
viselkedés igénye. Mérei hangsúlyozza, hogy
a konform személy nem olyan akar lenni, mint a tekintély
(Camerade No1, 446. old.), hanem teljesíteni kívánja
azt, amit tôle a tekintély elvár. S ebben a biztonság,
az együvé tartozás jelenti a kielégülést
számára.
A szerep elemzéséhez
Mérei Moreno szerepgyakorlatait ismerteti, a pszichodráma
eszközeit foglalja össze. Hírt ad a szerepgyakorlatok
kriminálpedagógiai hatékonyságvizsgálatáról,
érzékeltetve, hogy a társas szempont a változtatás
lehetôségét adja a pszichológus eszköztárához.
Ugyanígy a hatékonyság reményét sugallja,
amikor mintegy megenyhíti a konformizmus leírását
azzal, hogy fejlôdéslélektani perspektívába
helyezi. Claparède is használta a fogalmat, az utánzás
hajtóerejének tartotta. Wallon szerint azonban a hasonlósági
törekvésnek elôfeltétele a különválás
átélése. Továbbszôve a gondolatot, Mérei
úgy látja, hogy az ödipális válságot
követô átpártolás az azonosítási
válságra többféleképp reagálhat:
renitenciával, konformizmussal, illetve az értéktelenné
vált én-ideál feletti örök sértettséggel,
metafizikai feszültséggel. Renitencia, metafizikai feszültség
és konformizmus fejlôdési sort alkot. Optimális
fejlôdés esetén tízéves kor körül
mindebbôl adekvációs egyensúly jön létre.
– Az Adalékokból (átpártolás, metafizikai
feszültség, konformizmus) kirajzolódik a majdani Gyermeklélektan
(1970) egyik fejezete.
Az Adalékok gyûjtögetése
hangvételében különbözik az elôzô
kötetektôl: Mérei készülôdik a kinti
élet feladataira. Nem egyszerûen az Olvasó megrendelésének
tesz eleget. Felmerül a szöveg esetleges késôbbi
felhasználása, s noha – ahogy panaszolja – ezzel hirtelen
az átmenetiség börtönébe kerül (389.
old.), minduntalan érezhetô a készülôdés
izgalma: készülôdés a pedagógiai, pszichológiai
hatékonyság újbóli kifejtésére.
A börtönélet
– elírása szerint – Utazás a palackban (451. old.);
utazás az emlékek – gondolatok és könyvek emlékei
– közt, s utazás „a rácsos, csíkos, szögletes
szigeten” (390. old.), ahol bennszülöttek és szörnyetegek
közt a koponya körüli utazó szigorú önvizsgálatával
élt. Meg a sokat idézett Candide voltaire-i racionalizmusával
(476. old.). Csakhogy a kaland végén nem kertmûvelésre
készül. „Ha még egyszer választhatnék,
megint élni szeretnék, megint ember szeretnék lenni,
nagyjából olyan, mint voltam [...], s szeretném, ha
ti olyanok lennétek, amilyenek vagytok” – szól az Üzenet
a palackban (453. old.).
A Lélektani napló
a Candide-hoz hasonlóan a réteges szerkesztés (69.
old.) nagyszerû példája. A börtönélet
külsô-belsô kalandjai, a félbemaradt pszichológiai
munka elméleti kiérlelése mellett a harmadik szál
adja meg a könyv egyedülálló zamatát. A
napló mûfaja megengedi, hogy Mérei minduntalan elkalandozzék,
leágazzon kedvenc filozófiai, tudománytörténeti,
szépirodalmi olvasmányaihoz – könyvtár híján
emlékezzék. Az elsô kötet az elméleteket
már nem sokra tartó, tapasztalatokon nyugvó lélektan
és a pszichológia közvetett megismerésének
ellentmondásosságáról, a feloldás lehetôségeirôl
értekezik (11–13. old.). A második kötetben a modellkövetés
vizsgálati tapasztalatainak leírását a jegyzetanyagban
Wallon, Piaget idevonatkozó elméletének tárgyalása
kíséri (154–156., 158. old.). A negyedik kötet Wallon
iskoláját, a két tanítvány, Zazzo és
Mérei szerepét igyekszik meghatározni (424–431. old.).
A pár gondolatsémával
kapcsolatban Mérei – minden bizonnyal a Hermann-féle modellgondolatra
támaszkodva – érdekesnek találná egybegyûjteni
ötleteink szemléleti alapját: a Szondi-teszt elrendezése
valószínûleg a hajdanvolt Ranschburg-laboratórium
emlékezetvizsgálatának téri rendjét
ismétli (469. old.). De modellt ôriz Descartes reflex-gondolata
is: Descartes hosszú évekig foglalkozott a tükör
fizikájával (454. old.).
Mérei modellje igen
gyakran irodalmi példa.
Rousseau-nak a Vallomásokban
leírt élménye az Emil pedagógiai elveként
tér vissza (337–38. old.) – a szubjektív tehát nem
feltétlenül rontja az elméletképzést.
A „redukált feszültségû élménypár”
irodalmi megfelelôje Shakespeare-nél rendszeresen elôfordul,
ahogy ez Victor Hugo elemzésébôl kitûnik (366–67.
old.). Proust – motívumjátékában a rózsaszín
galagonyától a Gilberte arcán lévô rózsaszín
szeplôkig – hirtelen felizzik a Gyermeklélektanból
jól ismert gondolkodási hiba, hitelessé válik
az élménygondolkodásban gyakori „zöldség”
(158–59. old.).
A Lélektani napló
összefonódó három szála sûrû
utalásaival bizonyítani kívánja „az utalás
elevenségét [...] általában azt a többletet,
amelyet az együttes élmény ad az emberi gondolkodásnak”,
...hogy „ezzel bizonyítsa egy konstrukciónak, egy befejezett
életmûnek a hitelét” (75. old.).
A Lélektani napló
varázslatos, ugyanakkor nehéz olvasmány. Így
magyarázhatók a kötetben elôforduló sajtóhibák,
közülük néhány értelemzavaróra
fel kell hívnom az olvasó figyelmét. Az elsô
kötet téves datálása helyett 1960. július–augusztus
a keletkezés ideje (7. old.). A 40. oldalon a gondolkodás
és érzelmi tevékenység különös
forgatagáról, a 111. oldalon tapasztalatokra alapozott gondolkodásról,
illetve a 113. oldalon egyre vázlatosabb mozzanatról van
szó, a 43. jegyzetben hibás gondolkodásról
(162. old.).
Kérjük küldje el véleményét címünkre: buksz@c3.hu
http://www.c3.hu/scripta