T i s z t e l e t k ö r

Csepeli György
Bandázs és sisak nélkül


Jegyzetek

Harmadik kiadásban olvashatjuk Mérei Ferenc 1971-ben kiadott szociometriáról írott könyvét, a Közösségek rejtett hálózatát. A könyv várhatóan újra sikert arat, elfogy, újra, majd újra megjelenik, míg csak lesz magyar nyelvû társadalomtudományi oktatás a Földön. Annál is inkább meglepô ez az elmúlni nem akaró siker, mivel érdeklôdés hiányában senkinek nem jut eszébe a hetvenes években gombamódra elszaporodott más szociometriai témájú munkák kiadása. Ki emlékszik az 1972-ben napvilágot látott PetrusŠek-féle Szociometriára?53
Mérei Ferenc és Várhegyi György 1975-ben adott közre egy hasznos kézikönyvet az iskolai osztályok szociometriai elemzésérôl.54 A gyûjtemény gazdagon dokumentált bibliográfiája arról tanúskodik, hogy a szociometriai módszer a XX. század hatvanas és hetvenes éveinek széles körben elfogadott és alkalmazott szociálpszichológiai kutatási paradigmája volt, mely elmélet és empíria idôröl idôre kiújuló ellentmondásának meghaladásával kecsegtetett.
A szociometria nemzetközi karrierje, mint arról Mérei könyve megbízhatóan tudósít, a század harmincas éveiben kezdôdött. A kiscsoportok tagjait egyesítô és megosztó vonzalmak és taszítások felderítésére alkalmas szociometriai módszert a Bukarestben, 1892-ben született Moreno dolgozta ki.55
Moreno korántsem volt az egyedüli társadalomkutató, akit a század elsô harmadában a kiscsoportok társadalmi szerepe és a csoport mibenléte izgatott. Makarenkoról írott monográfiájában56 Pataki Ferenc írja, hogy a húszas években Makarenko is megfogalmazta a társas-közösségi viszonylatok és közösségi történések mérhetôségének és statisztikai feldolgozhatóságának eszméjét. Míg az egyénekre és az egyénektôl irányuló társas hatások jelölésére Moreno a társas atom kifejezést alkalmazta, addig Makarenko a társas perc fogalmát találta fel.57 Messzire vezetne annak firtatása, hogy a módszertani konvergencia ellenére milyen okokra nyúlik vissza a társadalomjavító szenvedéllyel egyként megvert két kutató karrierjének és életmûvének mélyreható divergenciája.
Moreno 1925-ben vándorolt ki az Amerikai Egyesült Államokba, ahol egyértelmû gyakorlati kihívások eredményeként alkotta meg módszerét. Amerikában akkoriban vett lendületet a kiscsoport konceptualizációja, s Mérei érzékenyen írja le Moreno találkozását a csoportkutatás elsô hullámának meghatározó alakjaival, mint F. Allport, C. H. Cooley, M. Sherif. Ez a human relations iskola kibontakozásának ideje,58 mely szintén az emberek csoportokban szövôdô, egymásközti személyes kapcsolatai iránt érdeklôdött elsôdlegesen. Az érdeklôdés persze nem mondható önzetlennek, hiszen az iskola e kapcsolatokban látta és láttatta a termelékenység növekedésének biztosítékát. A kor meghatározó csoportkutatója az ugyancsak Európából Amerikába menekült Kurt Lewin, aki a fizikából importált mezô fogalmát alkalmazta a csoportok által konstituált társas viszonyrendszerre.
Mint a szociometriai mozgalom neves történésze, Edgar F. Borgatta írja, a szociometriai vizsgálatok iránti érdeklôdés Nyugaton a korai ötvenes években érte el tetôfokát.59
Amikor Mérei Ferenc szociometriai mûve megjelent Magyarországon, a szociometria a nyugati világban már leszálló ágban volt. A szociálpszichológiát addigra utolérte a pszichológiát átható új kutatási paradigma, melynek hatására sok szerzô a kognitiv forradalom kifejezést tartja találónak.60 A szociometria a maga dramatikus felfogásával, aktivista attítûdjével, társadalomjobbításra való elkötelezettségével nyilvánvalóan nem illett és nem illik be az új paradigmába.
A Közösségek rejtett hálózata persze jóval több annál, mint amit a mû alcíme szerényen szociometriai értelmezésként jelez. Nem feledhetô, hogy Mérei Ferenc francia mesterei (H. Wallon, R. Zazzo) nyomán alkotó módon továbbfejlesztette, és alkalmazási potenciálját tekintve jelentôsen kibôvítette a Moreno által eredetileg kialakított szociometriai tesztet. Méreinek a történelem tragikusan rövid alkotó kísérletezési idôt adott, mely 1945-tôl 1950-ig tartott. Egyéb, nemzetközi hírnevet és elismertséget eredményezô vizsgálatok mellett61 ebben az idôszakban hozta létre a több szempontú szociometriai felmérés kérdôívét, melynek különbözô változataiban tíztôl negyvenig terjed a csoport tagjainak feltett kérdések száma. Ez a módszer lehetôvé tette, hogy a Moreno által eredetileg képviselt állásponthoz képest a csoport tagjai ne csak abban a kérdésben nyilvánítsanak véleményt egymásról, hogy ki kit preferál érzelmileg, hanem abban is, hogy a csoport egészének tevékenysége és mûködése szempontjából ki kit tart rátermettnek vagy hozzáértônek. A kérdôívet munkatársaival együtt Mérei ráadásul úgy fejlesztette tovább, hogy pedagógiai, üzemi, irodai és sportcsoportok vizsgálatára is lehetôség nyílott. Az 1971-ben megjelent mû ismeretében elvileg bárki bármiféle társas kiscsoportot vizsgálhat, annál is inkább, mivel a könyv részletesen ismerteti a vizsgálati adatok feldolgozási módjait is.
A Közösségek rejtett hálózata azonban nem egyszerûen szociometriai szakácskönyv. A mûvet olvasva ugyanazt érezzük, amit Mérei szerteágazó szociálpszichológiai mûvei bármelyikének olvasása közben érzünk. Mérei sosem barikádozta el magát steril szociálpszichológiai konstruktumok mögé. Ô maga volt paradigma.
Írása pontos, stílusa világos, franciásan könnyû, de soha nem henye. Mintha beszélne. A szociometriai értelmezés Mérei szavaiban társadalomértelmezéssé tágul, melynek lényege, tiltakozás a holt társadalmi formákkal szemben. A könyv szövege egy olyan korban íródott, amely kiméletlenül beletiport az emberi szabadságba. A társadalom irányítói a közjónak kikiáltott, eleve elrendelt üdvtan erôszakos megvalósítására törtek, miközben cinikusan már maguk sem hittek céljaik megvalósíthatóságában, és csak a túlélésen járt az eszük. Mérei közösségfogalma ezzel szemben az emberi szabadságra, a mindennapi spontaneitás erejére, a preszociális és a legális rendszerek felszabadító erejére épült. Életmûvének máig tartó hatása társadalomelméletileg a fenomenologikus szociológia paradigmája szerint méltányolható. A közösségek rejtett hálózata az életvilág alkotóeleme, mely természeténél fogva mindig is a szabad ember igazi közege marad, bármilyen rendszer igyekezzen is bekebelezni, kolonizálni azt.
Amikor ez a mûve megjelent, Nyugaton már javában hatott Berger és Luckmann korszakos társadalomelméleti mûve, a The Social Construction of Reality, mely 32 évvel késôbb Tomka Miklós fordításában62 végre most már magyarul is olvasható. A mindennapi életet középpontba állítva ez a mû ugyanúgy az egyéni aktivitás, a társadalmilag adottra való teremtô visszahatás esélyeit firtatja, mint Mérei egész életmûve.
Van azonban egy másik hatótényezô is, mely a mû elavulhatatlanságát garantálja. Erôs Ferenc a Mérei Ferenc születésének 80. évfordulója alkalmából megjelent Emlékkönyvbe írt érzékeny esszéjében jó szemmel veszi észre, hogy szerzônk úgy vált a nemzetközi szociálpszichológiai irodalom klasszikusává, hogy közben egy pillanatra sem lépett ki a közép- és kelet-európai értelmiségi történetileg adott szerepébôl. Miközben programatikusan azt hirdette, hogy „az ember nemcsak részese, nemcsak passzív megélôje mindannak, ami társadalmi, hanem alakítója is”,63 egyúttal eszerint is élt. Miként Erôs Ferenc írja „A »centrálisból« a »marginálisba«, a »marginálisból« a »centrálisba« való hirtelen átváltások egész sora kísérte végig annak a generációnak az életútját, amelybe Mérei tartozott, s bizonyos értelemben ez maradt örökül a kádárizmus korának kritikus értelmisége számára is.”64 E sorok írója úgy látja, hogy a közép- és kelet-európai marginális identitás tartalékai kimeríthetetlenek. Mérei Ferenc mûvei témájuk éppen aktuális árfolyamától függetlenül azért idôszerûek ma, és maradnak is azok, mert azt példázzák, hogy ezen az égtájon, ahol élünk, a nyugati, mainstream szociálpszichológiához való igazodásnak csak úgy van értelme, ha hûek maradunk a Tanár úr nyugtalan, szabad és tiszta szelleméhez, mely arra int, hogy panaszkodás és erôfitogtatás („bandázs” és „sisak”) nélkül szembe tudjunk nézni a legrettenetesebb titkokkal.
És mi lett a szociometriával? A kifejezést felleljük ugyan az újabban kiadott társadalomtudományi enciklopédiában, de utána nyilat találunk, mely a social network theory címû szócikkhez utasít.65 A kapcsolathálózati elemzés a mai szociológia divatos módszere. Magyar vizsgálatok eredményeibôl tudjuk, hogy a rendszerváltozás pillanatában „Magyarországon a nyugati országokhoz képest sokkal pregnánsabb volt a családi-rokonsági kötelékek, s általában gyengébb a választáson alapuló kapcsolatok súlya a támogatási hálózaton belül.” Ugyanakkor a rendszerváltozást követô évek instrumentalizálták a társas viszonyokat, s az ország nyugati felében, valamint a fôvárosban „osztályszerûen strukturálták a kapcsolatokat”, szemben a keleti végekkel, ahol a változások ellenére elevebben élnek a „rendies szervezôdések”.66 A kapcsolathálózati kutatás egyik legkitûnôbb hazai mûvelôje, Tardos Róbert szerint a kapcsolathálózati megközelítés „legközvetlenebb elôzménye a Moreno által fémjelzett szociometriai iskola. A network-elemzések számos mutatóját s a grafikus ábrázolás különbözô formáit elsôsorban a szociometria felôl érkezô kutatók hasznosították és fejlesztették tovább.”67
A szociometria az iskolai osztályok megismerését elôsegítô módszerként megmaradt a pedagógiában,68 de a társadalomtudományi alapkutatásból eltûnt.
A szociometriai módszer átalakulását kapcsolathálózati kutatássá szûklátókörûség volna fejlôdésnek minôsíteni. A társadalomtudományok fogalmai közötti kapcsolat hálószerû, azaz mindegyik az értelem lehetôségével kapcsolódhat bármely másikhoz.69 E cikk keretein azonban már túlmutat annak a kérdésnek a megválaszolása, hogy a lehetôség valóra válását milyen társadalmi körülmények határozzák meg. Az értelmet keresô szellem örök.

Jegyzetek

53 Miloslav PetrusŠek: Szociometria. Elméletek, módszerek, technikák. Közgazdasági és Jogi, Bp., 1972.
54 Mérei Ferenc, Várhegyi György (szerk.): Iskolai osztályok szociálpszichológiai elemzése. Fôvárosi Pedagógiai Intézet, Bp., 1975.
55 Pléh Csaba: Pszichológiatörténet. A modern pszichológia kialakulása. Gondolat, Bp., 1992. 233. old.
56 Pataki Ferenc: Makarenko élete és pedagógiája. 2., átdolg. kiad. Tankönyvkiadó, Bp., 1988. 96. old.
57 Makarenko: Tudományos pedagógiai kabinet szervezésének kérdéséhez. Valóság, 1972. 10. szám, 28–32. old.
58 Mayo: The Human Problems of an Industrial Civilization. Macmillan, New York, 1933.
59 Edgar F. Borgatta: Sociometry. International Encyclopedia of the Social Sciences. Vol. 15. Macmillan–Free Press, New York, 56. old.
60 László János: Élmény és megismerés. In: Mérei Ferenc Emlékkönyv. 25. old.; Pléh Csaba, Lányi Gusztáv: A „kognitív forradalom” és a magyar pszichológia. Valóság, 1984.
7. szám, 18–28. old.
61 Mérei Ferenc: Group leadership and institutionalization. Human Relations. 1949. 2. 23–29. old.
62 P. L. Berger, T. Luckmann: A valóság társadalmi felépítése. Tudásszociológiai értekezés. Jószöveg, Bp., 1998.
63 Mérei Ferenc: A közösségek rejtett hálózata. Közgazdasági és Jogi, Bp., 9. old.
64 Erôs Ferenc: A marginális identitás problémája Mérei Ferenc életmûvében. In: Mérei Ferenc Emlékkönyv. 30. old.
65 E. F. Borgatta, M. L. Borgatta: Encyclopedia of Sociology. Macmillan. Vol. 4. 1887–1894.


Kérjük küldje el véleményét címünkre: buksz@c3.hu

http://www.c3.hu/scripta


C3 Alapítvány       c3.hu/scripta/