Szegedi Péter könyvemrôl
szóló bírálata (Kreacionista tudomány?
BUKSZ, 1998. Ôsz, 278-286. old.) kiváló írás,
amelyet nagy élvezettel olvastam. Kevés olyan elemzést
találtam eddig ugyanis, amelyben ily színvonalas, koncentrált
és kifejezô módon jelenne meg az az antropikus kérdéssel
szemben kultúrtörténetileg megalapozott ellenérzés,
amely abból fakad, hogy a kozmosz antropikus – azaz emberre utaló
– mozzanataira vonatkozó elképzelés az újkori
természettudományos racionalizmusban mélyen gyökerezô
kopernikánus meggyôzôdéssel kerül szembe.
Szegedi Péter ennek az újkori európai gondolkodástörténetet
alapvetôen meghatározó racionalizmusnak a jegyében
írta meg kritikáját, s ez az oka annak, hogy álláspontja
szerint eleve értelmetlen, hogy a természettudományos
ismeretekre hivatkozva a kozmosz vagy a természet emberre utaló
jegyeirôl vagy vonásairól beszéljünk. Ugyancsak
ezért véli úgy kritikusom, hogy ha ma a teológusok,
a filozófusok és fizikusok egy részénél
mégis megjelenik e tematika, ennek okát nem a természettudományos
elméletekben, hanem a természettudományba történô
külsô, ideológiai jellegû behatolásban,
a teológia és a természettudomány határainak
összemosásában, a „brunói fordulat visszavételére”
irányuló törekvésekben kell keresnünk.
Az összetett s árnyalt
tárgyhoz képest rendelkezésére álló
szûk keretek mellett nyilván ennek a kritikusom álláspontját
eleve meghatározó perspektívának köszönhetô
az is, hogy kritikájában könyvem számos – mondanivalóm
szempontjából alapvetô – mozzanata elsikkad. Így
kritikusom érvelése általában az antropikus
elv természettudományos értelmetlensége és
feleslegessége ellen irányul, anélkül, hogy bármiféle
megkülönböztetést tenne e vonatkozásban. Könyvemben
viszont részletesen bemutatom, hogy magában az úgynevezett
„gyenge antropikus elv”-ben még a természettudomány
radikális ateista-racionalista felfogása sem találhat
semmi kivetnivalót, s az „erôs antropikus elv” módszertani
alkalmazása is teljesen korrekt eljárás. Az erôs
elv természettudományos magyarázatként történô
használatát illetôen pedig kritikusommal teljesen egyetértek:
ez illegitim, s így – kritikusom szavaival – „semmi keresnivalója
sincs a természettudományban”.
Ezen utóbbi észrevételem
természetesen nem jelenti azt, hogy a kritikát enyhítendô,
álláspontomat közelíteni szeretném az
övéhez. A tárgykör megközelítésében
alapvetô közöttünk az ellentét. Csakhogy ez
az ellentét valójában ott jelenik meg, ahol az antropikus
elv már teljesen érdektelenné válik: a természet,
a kozmosz emberre utaló – „antropikus” – jegyeinek vagy vonásainak
fogalmánál, amelyhez a könyvem címében
szereplô „emberarcú”-ság metaforája kapcsolódik.
Természetesen kritikusom az ilyen jegyek vagy vonások lehetôségét
is tagadja; mi több, értelmességüket is kétségbe
vonja. Ugyanakkor nem derül ki recenziójából,
hogy az erôs antropikus elv természettudományos illegitimitásának
megállapítása – melyben teljesen azonos állásponton
vagyunk – nem vonja maga után az antropikus jegyek lehetôségének
tagadását: ez már egy egészen más kérdéskör,
s egészen más érveket kíván. Persze
e fontos különbségtétel hiányának
is megvan az oka: a kopernikánus racionalizmus számára,
mely szerint az emberre utalás, az emberi vonatkozás – azaz
az „antropikusság” – fogalma a természettudományos
tudás rendszerében eleve értelmetlen, az antropikus
elv és az antropikus jegyek ezen elkülönítése
lényegtelenné válik.
Mivel kritikusom az elôbb
jelzett perspektívából az antropikus problematikát
igen színvonalasan és szuggesztíven mutatja be, cikkét
olvasva a témát közelebbrôl nem ismerô olvasókban
az az érzés alakulhat ki, hogy itt valami felettébb
zavaros, okkult, csúsztatásokkal teli dologról van
szó. A rendelkezésemre álló rövid keretek
között ezért röviden jelezni szeretném a kedves
olvasók számára, hogy az antropikus kérdéskör
egyáltalában nem az, aminek ebben a kozmosz antropikusságának
minden lehetôségétôl idegenkedô, kritikusomat
is jellemzô szellemi beállítódásban tûnik.
Ennek során csupán az antropikus vonásokat fogom tárgyalni,
s az antropikus elvvel egyáltalában nem foglalkozom.
Az antropikus tulajdonságokkal
szemben Szegedi Péter három állítást
fogalmazott meg: 1. Jogtalan az „antropikus” fogalmának használata.
2. Eleve értelmetlen az az állítás, hogy ilyen
jellegû, hangolt tulajdonságok vagy számértékek
adódhatnak a természettudományos kutatásban.
3. E fogalom külsô, kulturális-ideológiai tényezôk
hatására jelent meg s lett népszerû, s használata
illegitim módon a kreacionizmus irányába viszi el
a tudományt (ami kritikusom szerint e fogalom tulajdonképpeni
funkciója is). Szegedi Péter e három állításával
a jelzett leegyszerûsítések ellenére relevánsan
érinti könyvem tartalmát, hiszen amit el akartam mondani
benne, az éppen e három állítás ellenkezôje.
Elsôként vizsgáljuk
meg azt, hogy megjelenhetnek-e egyáltalában antropikus –
emberre utaló – jegyek a természettudományon belül,
a természet vagy a világegyetem dezatropomorf eszközökkel
adódó leírásában? Ennek megvilágítására
képzeljük el a Kopernikusz elôtti, Föld-közzéppontú,
arisztoteliánus kozmoszt. Tudjuk persze, hogy világegyetemünk
nem ilyen. Ugyanakkor nyilvánvaló, hogy a priori – azaz a
számunkra itt és most adott, s a természettudományok
által közvetített tapasztalati világtól
elvonatkoztatva – lehetne akár ilyen is. Ha egy ilyen világban
élnénk, a legszigorúbb, legkorrektebb dezantropomorf-természettudományos
eszközök alkalmazásával is arra az elkerülhetetlen
eredményre jutnánk, hogy a világegyetem középpontjában
vagyunk, azaz a világegyetem emberközéppontú.
Ezen emberközéppontúság pedig kétségen
kívül emberre utaló, „antropikus” tulajdonsága
volna a világegyetemnek.
A modern természettudomány
megmutatta nekünk, hogy kozmoszunk nem ilyen, s az ember térbelileg
tekintve semmiképpen sincs kitüntett helyen a világegyetemben.
Ebbôl azonban egyáltalában nem következik az,
hogy a különbözô természeti-fizikai paramétereket
és számértékeket, valamint más természeti
tulajdonságokat tekintve sem lehet az ember világegyetemen
belüli pozíciójában semmiféle – a térbeli
kitüntetettségénél jóval elvontabb s nehezebben
megragadható, ám mégiscsak határozottan azonosítható
– kitüntetettséget felfedezni. Ha pedig ténylegesen
van ilyen, ez a természettudományos eszközökkel
folytatott elfogulatlan, dezantropomorf kutatásban magában
is bármikor megjelenhet, s nem szükséges hozzá
külsô, „ideológiai” diverzió.
Könyvem arról
szól, hogy jelen természettudományos ismereteink szerint
úgy tûnik, mintha volnának ilyen antropikus jegyek
a természetben. Ezek elsôsorban a természeti konstansok
speciális értékeiben jelennek meg, aminek nyomán
a természet a hangolt hangszerhez hasonlítható. Amiképpen
a hangszer húrjai csak bizonyos beállításban,
bizonyos, igen speciális hossz- és feszültségarányok
megléte esetén adnak harmonikus zenei hangokat, jelenlegi
természettudományos elméleteink szerint csupán
a természeti konstansok igen speciális arányrendszerének
fennállása esetén tartalmazhat a kozmosz összetett,
szabályos struktúrákat – s így különösképpen
az emberi agyhoz hasonló szervezôdéseket. Nem tudhatjuk,
hogy e konstansok értéke lehetne-e más is, mint valójában,
hiszen a világegyetem egyedi létezôkként adott
a számunkra (ha a kozmológia néha világegyetemek
sokaságáról beszél is, csupán egy
tapasztalható világegyetemet ismer el), ám az bizonyos,
hogy ha a modern természettudomány alapegyenleteibe az adott
természeti konstansoktól csak kismértékben
is eltérô értékeket helyettesítünk
be, olyan világegyetemet kapunk, amelyben eltûnnek az összetett,
szervezett struktúrák – s így az ember – létezésének
természeti feltételei. Így tudjuk, hogy a világegyetem
megközelítôleg „sima”, eukleidészi jellegû,
azaz közelítôleg nulla görbültségû,
s e tulajdonsága hozzátartozik az ember létezésének
kozmikus feltételeihez. Nem arról van szó, hogy a
sima világegyetemben kedvezôbbek, a kevésbé
simában kevésbé kedvezôek a körülmények
a komplex struktúrák létezéséhez, hanem
arról, hogy amíg a „majdnem sima” világegyetemben
adottak e feltételek, az ettôl eltérôkben mai
elméleteink szerint teljességgel hiányoznának.
(Itt a „majdnem” matematikailag egzaktan definiálható, s
olyan pontosságról van szó, mintha egy egy méter
hosszú tárgy hosszának mérésekor mindössze
a milliméter százmilliomod részével tévedhetnénk.)
Hasonló a helyzet a gravitációs és az elektromágneses
kölcsönhatás arányával. Ez az arány
egy roppant nagy szám, amihez képest tízszerese vagy
tizede még igen kis változást jelent értékében.
Ennek ellenére, ha ennyivel eltérne értéke
a valóságos értéktôl, a mai természettudomány
szerint még a kémiai elemek sem alakulhattak volna ki a kozmoszban,
nemhogy szerves kémiai struktúrák. Hasonló
a helyzet a protontömeg és az elektrontömeg arányával,
mely természettudományunk egyik fundamentális értéke:
ha csupán némileg (egy-két ezrelékkel) eltérne
a valóságos, 1836-os értéktôl, ugyancsak
lehetetlenné válna a kémai szervezôdések
– s ezáltal az emberi test és agy – természeti jelenléte.
A modern fizika és kozmológia kurrens elméletei alapján
körülbelül 35–40 (!!!) ilyen speciális természeti
arányt, illetve paraméterértéket szoktak felsorolni.
Ezért mai tudásunk alapján az értelmes élet
kozmikus feltételrendszere a hangolt hangszer húrjaihoz hasonló,
igen speciális természeti értékeket követel
meg. Ebbôl a szempontból tekintve pedig – kritikusom egyik
kulcsérvével szemben – teljesen közömbös,
hogy a természeti értékek ténylegesen lehetnének-e
mások, mint amilyenek valójában, s hogy van-e vagy
nincs oksági magyarázat ezen értékekre. Ahogyan
egy fizikai paramétereiben elállíthatatlan, az általa
kibocsátott hangok tekintetében megváltoztathatatlan
zenei hangszer attól még hangolt maradna, hogy fizikailag
eleve lehetetlen volna a zenére hangolatlan állapot, úgy
a természet e metaforikus értelemben vett hangoltsága
is független attól, hogy a paraméterek valós
értéke lehetne-e más, mint ami, s van-e oksági
magyarázat rájuk. Így például az élet
lehetôsége akkor is kötôdne a speciális
protontömeg-elektrontömeg arányhoz (azaz az 1836-os számhoz),
ha tudnánk, hogy ez az arány fizikailag csak ennyi lehet,
s nem más.
Fontos hangsúlyozni,
hogy mindennek a megállapítása során nincsen
szó semmiféle teleológiáról, s így
arról sem, hogy az antropikus hangolások következtében
a kozmoszban az életnek szükségképpen ki kellene
fejlôdnie. A teleológia ezen vádja tipikus a kozmosz
antropikus hangoltságát állító kijelentésekkel
szemben, s úgy tûnik, Szegedi Péter kritikájában
is felbukkan ez, amikor arról ír, hogy az embernek szüksége
van csillagokra, viszont a csillagoknak nincsen szükségük
az emberekre. Csakhogy ezen utóbbit senki sem állítja
az antropikus tulajdonságok kapcsán. Persze az antropikus
tulajdonságokra vagy hangoltságra vonatkozó állítás
a keresztény teológia radikális elkötelezettjeitôl
eltekintve a teleológia hiányának ellenére
is megdöbbentô lehet számunkra, hiszen az újkori
európai kultúra egyik legalapvetôbb és legmegrázóbb
élménye éppen az a kopernikuszi – és ennek
továbbfolytatásaként a Szegedi Péter által
helyesen hivatkozott brunói – fordulat volt, amely az ember térbeli
kitüntetettségét semmisítette meg.
A modern európai gondolkodás
és kultúra kialakulása szempontjából
eme oly meghatározó esemény nyomán egyre teljesebbé
és mélyebbé vált az a Kopernikusznál
és Brunónál ilyen formában még nem szereplô,
ám jellegében mégiscsak kopernikánusnak nevezhetô
meggyôzôdés, mely szerint a természettudomány
perspektívájából az ember a kozmoszon belül
csupán átlagos, minden kitüntetettséget nélkülözô,
a természet általános hátterébe belesimuló,
közömbös létezô. E meggyôzôdést
a
természettudományos megismerés sikerei a korpernikuszi
fordulattól egészen az utóbbi idôkig alátámasztani
látszottak ugyan, most azonban, az antropikus hangoltságok
látókörünkbe kerülésével ez
a helyzet némiképpen megváltozott.
Olvasómban már
nyilván gyanút keltett az, hogy nemcsak az emberi életrôl,
hanem általában, az „összetett struktúrákról”
írtam. S valóban, az „antropikus tulajdonság” helyett
egzaktabbnak tûnne „az összetett struktúrákra
utaló tulajdonságról”, illetve az ilyenekre irányuló
hangoltságról beszélnünk. Ez a fogalom persze
kulturális értelemben semlegesebbnek tûnik, s azt a
benyomást kelti, hogy nem opponálja modern kultúránk
kopernikánus jellegét. A filozófiai elemzés
szintjén azonban e hangoltság elismerése ugyanazokkal
a következményekkel jár, mint az antropikus hangoltság
elismerése: az az állítás ugyanis, hogy természettudományos
tudásunk szerint a káosszal szemben a kozmosz létézéséhez
körülbelül negyven természeti jellemzô speciális,
„hangolt” beállítása szükséges, filozófiailag
és metafizikailag semmivel sem gyengébb állítás
(s valószínûleg teológiailag sem), mint az antropikus
hangoltságra vonatkozó kijelentés.
Könyvemben számtalan
érvet hozok fel amellett is, hogy miért jogosult magának
az „antropikus hangoltságnak” a fogalma. Gondolom, Szegedi Péter
sem vonja kétségbe, hogy Arisztotelész kozmoszát
jogos volt antropocentrikus kozmosznak neveznünk. Pedig Arisztotelész
és a középkor kozmosza egyben papirusz- és kutyabôrcentrikus
kozmosz is volt. Ha elfogadnánk releváns ellenérvként
Szegedi Péter gondolatmenetét a papirikus elvrôl, el
kellene fogadnunk azt is, hogy amikor Arisztotelész kozmoszát
antropocentrikusnak nevezzük, helytelenül járunk el, aminek
következményeképpen magát a kopernikuszi fordulatot
is irrelevánsnak kellene tekintenünk.
Befejezésképpen
még egy, természettudományos szempontból minden
bizonnyal szubjektívnek tûnô, ám filozófiai
szempontból igen releváns érvet hoznék föl
a szóban forgó hangoltságok antropikusként
való meghatározása mellett. Mivel itt csak rövid
formában fogalmazhatom meg, s nem taglalhatom hosszabban, ezt az
érvet inkább csak az olvasónak jelezném, s
nem Szegedi Péter érvelésével helyezem szembe.
Nem a papíros, hanem az ember az, aki az ôt körülvevô
világ – vagy ha ez valakinek jobban tetszik: az ôt körülvevô
machi érzetelemek rendszere; esetleg a környezô világ
illúziója – felé fordul, s kérdéseket
tesz fel vele kapcsolatban. S igenis bennünket érint meg, s
nem a papirost, ha úgy tûnik, mintha e világ – illetve
e világnak a modern természettudomány perspektívájában
természetként megjelenô aspektusa – ittlétünk
kozmikus feltételeihez volna hangolva. A „papirikus” hangoltság
irreleváns egy olyan hangoltsághoz képest, amely képes
megérinteni, s meg is érinti a hangoltság vonatkozását
képezô lényt. Egy puszta tárgyra vonatkozó
hangoltság alapvetôen különbözik egy olyan
hangoltságtól, mely nem egyszerûen tárgyra,
hanem szubjektumra irányul.
Szegedi Péter
azonban nem csupán az „antropikus” jelzô helyességét
tagadja az „antropikus hangoltság” kifejezés kapcsán,
hanem magának a „hangoltság” fogalmának értelmességét
is kétségbe vonja, s a természeti konstansok értékének
antropikus jellegére vonatkozó eszmefuttatásokat a
számmágia területére számûzi.
Ami a hômérséklet
mérésével kapcsolatos ellenpéldáját
illeti, ez természetesen hibás. A különbözô
hômérsékleti skálákon adódó
értékek különbözôsége ugyanis
abból fakad, hogy különbözô mértékegységeket
alkalmazunk. Csakhogy az antropikus összefüggésekben szereplô
úgynevezett természeti számok vagy konstansok mértékegység
nélküli számok, amelyek ezért abszolút
számértékek. Az antropikus hangoltságok fogalmánál
használt kis környezet – kritikusom álláspontjával
szemben – nem relatív, hanem viszonyításának
alapja éppen az adott hangoltság centrumát képezô,
mértékegység nélküli, s ebben az értelemben
abszolút számérték. Hasonlóképpen:
a számmágiával való példálózás
sem illik ide. Az antropikus hangoltságok kapcsán szóba
jövô összefüggéseket és értékeket
ugyanis nem önkényesen konstruálták, hanem mai
természettudományunk szerint ezeknek alapvetô szerepük
van a természet mûködésében, a természeti
struktúrák fölépítésében.
Ami a valószínûség
fogalmát illeti, csak arra utalnék, hogy az antropikus hangoltság
fogalmának definiálásához egyáltalában
nincs szükség a valószínûség fogalmára.
Ennek ellenére mondhatjuk azt, hogy egy mértékegység
nélküli természeti konstans valóságos
értékének beleesése a szûk antropikus
tartományba a priori tekintve valószínûtlen.
Bár kevésbé ismert, s a benne rejlô lehetôségek
szempontjából egyáltalában nincsen még
kihasználva, az a priori valószínûség
fogalma ismert a tudományfilozófiában, s az antropikus
hangoltság fogalma egzakt módon definiálható
a logikailag lehetséges világok elmélete és
az a priori valószínûség segítségével
is – mégpedig anélkül, hogy ennek során a fizikai
valószínûség fogalmára szükségünk
volna. Az az ellentmondás, amit a valószínûség
fogalmának könyvemben található használatában
kritikusom érez, abból fakad, hogy nem veszi figyelembe:
ott, ahol az antropikus hangoltságok esetében valószínûségrôl
beszélek, ezt sohasem a valószínûség
fizikai értelmében teszem.
De ne fárasszuk az
olvasót további technikai részletekkel! Az, hogy léteznek
antropikus tulajdonságok, egyszerûbben is belátható.
Feltehetôleg kritikusom is elismeri, hogy a Jupiter vörös
foltja esetében nem érvelhetünk antropikus módon.
Nem mondhatjuk azt, azért van a Jupiternek vörös foltja,
mert mi itt vagyunk. Azt azonban a mai természettudomány
alapján kétségtelenül állíthatjuk,
hogy azért izotróp a világegyetem, mert mi itt vagyunk.
Egyetértek kritikusommal abban, hogy ez nem magyarázat, s
a természettudományban nincsen helye az ilyen érvelésnek.
Ám az tény, hogy bizonyos természeti tulajdonságok,
bizonyos természeti értékek esetében – ha elítélendô,
ha illegitim módon is, de – alkalmazható az ilyen típusú
érvelés. A természeti tulajdonságok és
értékek így két nagy csoportra esnek szét:
azokra, amelyekre nem alkalmazható ezen érvelési típus,
és azokra, amelyekre igen. Nevezzük ezen utóbbiakat
antropikus tulajdonságoknak vagy antropikus értékeknek.
E defíníció alapján maga Szegedi Péter
sem tagadhatja, hogy vannak ilyenek. S az is nyilvánvaló,
hogy ha egy ilyen tulajdonságra létezik is oksági-természettudományos
magyarázat, az azért még továbbra is antropikus
marad, hiszen továbbra is alkalmazhatjuk rá – az oksági
érveléssel párhuzamosan – az antropikus érvelést.
Mármost az antropikus
problematika nem külsô, ideológiai hatásra, nem
a teológia és a természettudomány összemosása
miatt jelent meg, hanem azért, mert a természettudomány
– belsô, immanens vizsgálódásai során
– beleütközött ezekbe a fenti tulajdonságokba és
számértékekbe. Igaz, hogy ez az oksági-természettudományos
magyarázat hiányának is betudható, ám
csak annyiban, amennyiben e hiány szerepet játszott abban,
hogy az ilyen tulajdonságok a figyelem középpontjába
kerültek, és így felismerhetôvé vált
antropikus jellegük, melynek megléte már teljesen független
e hiánytól. Persze az antropikus jellegû összefüggésekre,
„hangoltságokra” a teológia – a legtermészetesebb
és legérthetôbb módon – nyomban lecsapott, felismerve
azt, hogy bár arra nem alkalmasak ezek, hogy segítségükkel
a klasszikus istenérveket egy új érvvel egészítse
ki, arra azért lehetôséget nyújtanak, hogy a
klasszikus design-argumentum egy újabb, a természettudományos
racionalizmus által dominált kultúrkörben igen
releváns és hatásos változatát fogalmazza
meg.
Kritikusomnak nincs igaza
abban sem, hogy az antropikus hangoltság fogalmának bevezetése
elkerülhetetlenül kreacionizmushoz vezet. Az antropikus hangoltságok
egy újabb érvet hozhatnak a kreacionista felfogás
számára, ám ez lényegében nem változtatja
meg a természettudomány és a kreacionizmus viszonyát.
Az a tény ugyanis, hogy a természetet általános
természettörvények jellemzik, már önmagában
elégséges ahhoz, hogy egy kozmikus tervezô mellett
érveljünk. Ha Szegedi Péter számára úgy
tûnik, hogy amíg az általános természettörvények
nem követelik meg, hogy további magyarázatot keressünk
rájuk, ezzel szemben az antropikus tulajdonságok elismerése
elkerülhetetlenül a kreacionizmus irányába vezet,
akkor ez éppen könyvem befejezô oldalait igazolja. A
természettörvények esetében kritikusom nem érez
további magyarázatkényszert, mivel a modern természettudományos
racionalizmus pespektívájából vizsgálja
a dolgokat: abból a perspektívából, amelybôl
úgy tûnik, hogy a természettörvényekkel
– Wittgenstein szavaival – „minden meg lenne magyarázva”. Ezzel
szemben a konkrét, tény jellegû antropikus tulajdonságok,
ha már elismertük ôket, a természettudományos
racionalizmus szerint is minden más konkrét természeti
tényhez hasonlóan magyarázatot igényelnek.
Ha viszont a természettörvényeket
ugyanúgy alkalmasnak vélem a kreacionista érvelés
számára, mint az antropikus hangoltságokat, nem ellentmondás-e
azt állítanom, hogy az antropikus hangoltságok kedvezôbbé
teszik a természettudományos terepet az emberre utaló
kozmosz hívei, valamint a világ teremtett voltát állító
teológia számára?
Egyrészt Wittgenstein
Traktátusával (6.44) együtt úgy vélem,
a világ létezése már önmagában,
minden hangoltság nélkül is misztikum. Másrészt
az elôbbieknek megfelelôen a természettörvényeket
már önmagukban is kedvezôeknek tartom a kreacionista
érvelés számára. Ezért álláspontom
szerint abban az esetben, ha elvonatkoztatunk az emberi pszichológiától
és a kultúrtörténettôl, az antropikus hangoltságok
már semmi újat sem hozhatnak a kreacionista fölfogás
vagy a teológia számára. Azonban az ember oly furcsa
lény, hogy jobban megérinti, s ezért az általános
természettörvények csodájánál sokkal
inkább magyarázatigényt vált ki benne az, ha
a kozmosz valamilyen módon ôreá magára vonatkozik.
Kritikusom azt állítja, hogy bár idézem Wittgensteint,
a misztikumot mégis a világ milyenségében keresem.
Ez nem így van, csupán annyit állítok, hogy
antropológiai és kultúrtörténeti okok
miatt a Wittgenstein által említett, s eredendônek
nevezhetô misztikum hangsúlyosabban jelentkezik számunkra
az antropikus hangoltságokkal, mint azok nélkül.
A fentiek nyomán immár
a kritikusom által címként választott kérdésre
is megadhatom a választ. Eszerint a természettudomány
mindig is kreacionista volt, ha ezen azt értjük, hogy érvanyaggal
szolgál a kreacionista világfölfogás számára.
Az antropikus hangoltságok elismerése mindehhez logikai vagy
fogalmi értelemben semmi újat sem ad hozzá. Antropológiai,
valamint gondolkodástörténeti és kultúrtörténeti
okok miatt azonban ezen „hangolt” összefüggések és
értékek hatása mégiscsak dramatikus lehet,
s a természettudományos tudás rendszerét a
kreacionista felfogás számára kedvezôbbé
teheti, mint amilyennek az korábban látszott. Az antropikus
hangoltságok megállapítása és tudomásulvétele
ugyanakkor önmagában semmiképpen sem jelent kreacionizmust,
mint amiképpen a természettörvények meghatározása
és tudomásulvétele sem jelenthetett soha ilyent. Ennyiben
a természettudomány a priori nem lehet sem kreacionista,
sem antikreacionista (mint amiképpen ezen utóbbit kritikusom
kimondatlanul is sugalmazza).
Könyvem szerint az antropikus
hangoltságokhoz tagadásuktól eltekintve s kritikusom
álláspontjával ellentétben (aki tagadásuk
mellett csupán a kreacionista utat tarja járhatónak)
három alapvetôen különbözô módon
viszonyulhatunk. Egyrészt hagyhatjuk hatni a megdöbbenést,
a misztikumnak azt az érzését, amit kiváltanak
bennünk, anélkül, hogy racionálisan megpróbálnánk
megmagyarázni és föloldani ôket. Azaz elfogadhatjuk,
hogy a nevezetes babitsi kérdésre: „Miért nô
a fû, hogyha majd leszárad? s miért szárad le,
hogyha újra nô?”, sohasem adhatunk választ. Másrészt
megprólbálhatjuk racionalizálni ôket akár
a kreacionista – vagy valamely más, hasonló – felfogás
segítségével, akár a világegyetemek
sokaságának (természettudományos szempontból
persze felettébb problematikus) antikreacionista hipotézisével.
Egyetértek kritikusommal abban, hogy a könyvemben megfogalmazott
antropikus kérdés értelmetlen és gyermeteg:
értelmetlen annyiban, amennyiben Carnap szerint a metafizika leibnizi-heideggeri
alapkérdése a filozófiatörténet összes
releváns kérdésével együtt, Platóntól
Heideggerig, értelmetlen; s gyermeteg annyiban, amennyiben Piaget
szerint a „miért” kérdések megfogalmazása a
természet kapcsán a gyermekek jellemzôje az egyedül
tudományos „hogyan” kérdésekkel szemben. Azonban szinte
bizonyos vagyok benne, hogy velem együtt Szegedi Péter sem
Carnap jegyében filozofál, bármennyire szeretjük
is egyébként mindketten ôt, s általában
a Bécsi Kör filozófiáját. S talán
abban is közös a véleményünk, hogy úgy
véljük: éppen a Piaget által gyermekinek minôsített
„miért” kérdések azok, amelyek tudva vagy tudatlanul
ott munkálkodnak bennünk, ha a filozófiával foglalkozunk.
http://www.c3.hu/scripta