Válasz Laki Mihálynak
(BUKSZ, 1997. Nyár.,
<
>
)
Laki Mihály félreértelmezi
Antal Lászlónak a restrikciós gazdaságpolitika
bírálatáról alkotott elméletét
és hozzá kapcsolódó értelmezésemet.
Pedig könyvemben szó szerint idézem Antalt - mint ahogy
most is. Antal a keresletkorlátozó gazdaságpolitika
forrását és önmagát erôsítô
voltát azzal magyarázza, hogy ,,... a mindenkori gazdasági
feszültségek a döntéselôkészítôk
számára a belföldi felhasználás növekedésével
fenyegetô vásárlóerô-többletként
jelennek meg. Az így kimutatott szabad vásárlóerô
elvonása azonban nem vezet a remélt egyensúlyhoz,
mert számításba véve a vállalatok magatartását
is, az eredmény a termelésnövekedés további
(most már nem az objektív piaci korlátokkal összefüggô
- kiemelés Sz. E.) lassulása lesz [...] Közvetlen következményként
nem feltétlenül a termelés esik vissza, hanem az alkalmazkodóképesség
gyengül a választható döntési variánsok
szûkítésével. Az ilyen okok miatt bekövetkezô
veszteségek a következô fázisban újra vásárlóerô-felesleget
jelentenek a termelôk számára, és ezzel a folyamat
megy tovább. Ha a spirál már beindult, akkor kialakul
egy olyan belsô tehetetlenségi erô, amely egyre nehezebbé
teszi a folyamat megállítását."
Antal tehát azt állítja,
hogy a folyamatos keresletkorlátozás önmagában
is rontja a vállalatok alkalmazkodóképességét
(ezt saját empirikus kutatásaim is alátámasztják),
elsôsorban az általa keltett állandó bizonytalanságon
keresztül. Ez vezet végül is a keresleti többlethez,
melyet folyamatosan meg kell csapolni.
Antal nem állítja,
hogy a verseny hiánya, illetve nem kielégítô
mértéke, valamint az egyedi kedvezmények, mentességek
túlburjánzó rendszere nem fontos tényezôje
a szocialista vállalatok gyenge teljesítményének
és alkalmazkodóképességének - ez egész
szellemiségétôl távol állna. De adott
értékelésében mégsem erre, hanem az
alkalmazott gazdaságpolitika közvetlen következményeire
hegyezi ki a problémát. Szemben Lakival, akit Antalt citálva
csak a versenyviszonyok korlátozottságából
és az egyedi újraelosztási mechanizmus mûködésébôl
származó hatások érdekelnek.
Antal felületes értelmezése
valójában bevezetése velem szemben megfogalmazott
kritikájának. Ennek lényege az, hogy szerinte nem
tulajdonítok különösebb jelentôséget
az erôsödô versenyviszonyoknak, az ezek nyomán
fokozódó piaci kényszernek és ezzel a magán-
és állami tulajdonban maradt vállalatok - és
igazgatóik - javuló alkalmazkodási képességének.
Lakinak igaza van abban, hogy ezt a problematikát tanulmányaimban
nem érintem - a vizsgált makrogazdasági jelenség
természetét nem ez határozza meg elsôsorban.
Mivel azonban Laki feldobta a labdát, nem térhetek ki a kérdés
elôl.
A tanulmány megírása
óta is folytatott empirikus kutatásaim szerint az elmúlt
években a gazdaság kisvállalkozói körében
kétségtelenül erôsödtek a piaci verseny,
az önszabályozás elemei. Sôt a piaci alkalmazkodókészség
fejlesztése nélkül ma már a nagy gazdálkodó
szervezetek sem tudnak tartósan fennmaradni. (Eredményeim
egybecsengenek Voszka Éváéival.
1
A jelenség
okait most nincs módom taglalni.) Ez nem mond ellent annak, hogy
a nagyvállalati, nagyvállalkozói, nagybanki kör
gazdasági hatalmi pozíciói alapján továbbra
is képes tompítani, vagy adott esetben akár ki is
iktatni a rá nehezedô piaci nyomást. Ezt jelzi, hogy
jelentôs állami kedvezményeket tud kiharcolni a maga
számára, mint arra Voszka Éva rámutat, elsôsorban
a redisztribúció rejtett csatornái közremûködésével.
2
Matolcsy György ennél is tovább megy, azt állítva,
hogy az új gazdasági erôcentrumok képesek a
piaci mechanizmusok mûködésének az egészen
közvetlen befolyásolására is, vagyis arra, hogy
magán e mechanizmus mûködésén keresztül
szivatytyúzzanak át jövedelmeket önmaguk számára
a gazdaság többi területérôl.
3
Kutatásaim szerint ez részben oka, részben következménye
belsô versenyük korlátozásának. (Emlékeztetnék
ugyanakkor arra, hogy a ,,két kapura játszó", vagyis
a piac és a különbözô szintû hatalmi
hierarchiák felé egyaránt rugalmas nagyvállalat
nem a rendszerváltással jelenik meg a magyar gazdaságban.
Már a hetvenes évek végén, a nyolcvanas évek
elején végzett kutatásaimban felfigyeltem eme kettôs
stratégiát folytató, nagy gazdálkodó
szervezetekre, melyek vezetôit akkor ambivalenseknek neveztem.
4
Számuk és jelentôségük a nyolcvanas évek
vége felé haladva folyamatosan nôtt, majd kettôs
magatartásuk a rendszerváltás folyamatában
vált az egyedül követhetô stratégiává.)
A nagy gazdálkodó
szervezeteknek az a törekvése, hogy nyílt, de fôként
rejtett eszközeikkel közvetlen befolyást gyakoroljanak
az újraelosztás irányát meghatározó
gazdaságpolitikára, az MDF vezette kormánykoalíció
idején,
5
majd a szociálliberális koalíció
hatalomra kerülése után is érzékelhetô
volt. Békesi programjának megvalósítására
számos más tényezô mellett a vaskohászati
és szénbányászati lobby ellenállása
miatt nem kerülhetett sor. De enyhén szólva a Bokros
Lajos nevével fémjelzett stabilizációs gazdaságpolitika
sem jelentett minden gazdálkodó szervezet számára
azonos feltételeket. Matolcsy György szerint a program meghirdetése
óta a belföldi gazdasági szereplôk felé
erôsen megkeményedett a költségvetési korlát,
ami részben következménye, részben oka annak,
hogy a külföldi gazdasági szereplôk számára
a piaci korlát felpuhult.
6
(Utóbbiak egyik legfontosabb
jele a kereskedelmi mérleg deficitjének igen szoros összekötôdése
a külföldi érdekeltségû vállalati
szektorral.) Magam differenciáltabbnak látom a helyzetet:
a jelenleg alapvetôen vegyes tulajdonban lévô hazai
nagybankok képesek voltak magának a költségvetési
korlátnak a lazítására is. Mint arra a Pénzügykutató
Rt. legújabb jelentése
7
rámutat, ,,a hitel-,
adós- és bankkonszolidációk papírforma
szerint lezárultak ugyan, az állami konszolidáció
kevésbé nyílt formában azonban 1996-ban is
folytatódott". (A jelentés elsôsorban a nagybankokat
jelöli meg a rejtett konszolidáció kedvezményezettjeiként.)
A Bokros-csomag egyik deklarált
célja az volt, hogy jövedelemátcsoportosítást
hajtson végre a ,,fogyasztói szférából"
a ,,gazdálkodói, vállalkozói" szférába.
Az idézôjeleket szándékosan használtam,
a valóságban ugyanis nem e kategóriák szerint
differenciálódik sem a gazdaság, sem a társadalom.
A Bokros-csomag más tényezôkkel is együtt hatva,
valójában olyan szivatytyúként mûködött,
mely a vagyonokat és a jövedelmeket a közszférából,
valamint a döntôen hazai piachoz kötôdô kis-
és középvállalati szférából
és a körükhöz tartozó társadalmi csoportoktól
a nagy gazdálkodó szervezetek és az ôket vezérlô,
valamint hozzájuk kapcsolódó társadalmi csoportok
felé áramoltatta át.
8
De visszatérve Antal tételére,
fel kell tennünk a kérdést, hogy a Bokros-csomag meghirdetése
óta vajon nem mutatkozott-e tendencia a restrikciós spirál
felgyorsulására? Megítélésem szerint
ennek vannak jelei. Még a mérsékelt, kormányhoz
közel álló Pénzügykutató Rt. is elismeri,
9
hogy a ,,hûtés" túl jól sikerült, Matolcsy
pedig egyenesen keresleti és kínálati sokkról
beszél - közvetett hatását tekintve részben
ennek következménye a külkereskedelmi mérleg romló
egyenlege.
10
Bár a kormány szerint a kialakult
egyensúlyhiány a lassan mégiscsak beinduló
növekedés körülményei között is
kezelhetô, hosszabb távon fennáll egy újabb
keresletkorlátozó beavatkozás szükségességének
lehetôsége. Ennek pedig az az oka, hogy kínálati
oldalon nem jöttek létre azok a szerkezeti változások,
melyek a tartós, a külsô egyensúlyi helyzetet
legalábbis nem radikálisan rontó növekedéshez
szükségesek. Ennek csak része az, hogy a külkereskedelmi
mérleg romlása igen szorosan a külföldi érdekeltségû
szektor növekvô (a gazdaságpolitika által elsôdlegesen
támogatott) térhódításával kötôdik
össze.
11
Elôrejelzésemnek megfelelôen
a radikális keresletkorlátozás igen keményen
visszavetette a belföldi piachoz erôsen kötôdô
kis- és középvállalatok nem pusztán fejlôdési,
de túlélési lehetôségeit is. (1996-ban
a 2,3 százalékos ipari terméktöbbletet teljes
egészében az ipari export növekedése eredményezte,
mivel a belföldi eladások tovább mérséklôdtek.
Utóbbival összefüggésben az ötven fônél
kevesebbet alkalmazó cégeknél csökkent a termelés.
12
)
A radikális keresletkorlátozó
gazdaságpolitika következményei azonban jóval
túlmutatnak a közvetlen értékesítési
problémákon. Empirikus kutatásaim szerint a kis- és
középvállalkozásokra fokozottan igaz, de a nagyvállalatokra
is érvényes, hogy nem bízva a gazdaságpolitika
kiszámíthatóságában, csak korlátozottan
fogalmaznak meg stratégiai célokat, alapmotivációjuk
a puszta túlélés, a pillanatnyi válságelhárítás.
13
A Privatizációs Kutatóintézet
jelentése szerint a kormány 1996 második felében
egy csendes gazdaságpolitikai félfordulatot hajtott végre,
a gazdaságpolitika hangsúlyát a belföldi kereslet
emelésére és a gazdasági növekedés
újbóli beindítására helyezte. A reálkeresetek
és a beruházások bôvülése erôteljesen
és azonnal hatott a gazdasági növekedésre.
14
Hogy a kialakult pozitív folyamatok mennyire lesznek tartósak,
az egyelôre nyitott kérdés.
Nem tekinthetô barátságos
gesztusnak, hogy Laki talán leghevesebb kritikájával
egyik publicisztikai írásomat (Ki eszi meg a tyúkot?)
illeti. Különösen azt az állításomat,
mely szerint a kormányzati apparátusok gazdasági helyzetértékelése,
miként a múltban, most is politikafüggô, és
látványosan az volt a Bokros-csomag bevezetése körüli
idôszakban.
Tudvalevô, hogy egy publicisztikai
írástól nem követeltetik meg az állítások
empirikus igazolása. No de ezt nem kitérésnek szántam.
Az apparátusok elfogulatlanságát tesztelendô,
pillantsunk bele a Pénzügyminisztérium néhány
jelentésébe, a kritikus 1993-as, 1994-es évekre koncentrálva:
A Pénzügyminisztérium
illetékes fôosztályának 1993. decemberi elemzése
megállapítja a külsô egyensúlyi helyzet
romlásának tényét és a külsô
egyensúlyi feszültségek élezôdését
prognosztizálja, másfelôl azonban ezt a megindult egészséges
gazdasági növekedés velejárójaként
és átmenetiként értékeli. ,,Az ötven
fônél többet foglalkoztató vállalkozások
körében az év elején még csökkent,
majd stagnált a termelés, a harmadik negyedévben azonban
már a közép- és nagyvállalati kör
is többet termelt az elôzô év azonos idôszakához
mértnél. Ez a jelenség - amennyiben tartós
marad - minôségi változást jelenthet, azt, hogy
a struktúraváltás kényszerét leginkább
elszenvedô, de potenciálisan legalább részben
életképes vállalkozások - részben a
kormányzati válságkezelési eszközök
hatékony hasznosítása révén - túljutva
a legnehezebb feladaton már a kilábalás felé
haladnak. Ez [...] megalapozhatja a további növekedést.
15
Az 1994. márciusi elemzés
(két hónappal vagyunk a választások elôtt)
hasonló hangnemû. Az egyensúlyi feszültségeket
nem értékeli élesebbnek, mint korábban, és
a kedvezô tendenciák erôsödésére
hivatkozva többek között lehetségesnek tartja, hogy
az ipari termelés az év folyamán még 2-4 százalékkal
bôvüljön.
16
1994. november végére
(hat hónappal vagyunk a választások után és
három hónappal a Bokros-csomag bevezetése elôtt)
gyökeres fordulat következik be a helyzetértékelésben
- visszamenôlegesen is: az egyensúlyi feszültségek
élezôdésének erôs hangsúlyozása
után az elemzés leszögezi: ,,az export stagnálása,
valamint a behozatalnak a belföldi felhasználásnál
gyorsabb növekedése jól mutatja, hogy nemzetközi
versenyképességünk romlott, a hazai termelés
tekintélyes része a belföldi piacon sem versenyképes".
17
1994 decemberében (két
és fél hónappal vagyunk a Bokros-csomag bevezetése
elôtt) többek között a következôket olvashatjuk:
,,A gazdaság teljesítôképessége a 90-es
években folyamatosan csökkent [...] 1994-ben a gazdaság
növekedésnek indult. Ez a növekedés alapvetôen
még nem a gazdaság szerkezetének korszerûsödésére
vezethetô vissza..." stb.
18
Az elemzéseket a Pénzügyminisztérium
ugyanazon részlege készítette.
De visszatérve még
a Bokros-csomagra, egyetlen írásomban sem állítottam,
hogy az 1994-95-re kialakuló külsô egyensúlyhiány
nem igényelt komoly beavatkozást. Azokkal értek egyet,
akik például a forint árfolyamának erôs
leértékelését feltétlenül - már
korábban - szükségesnek tartották.
19
A jóléti rendszer minden társadalomszerkezeti koncepciót
nélkülözô szétverésének megindítását
azonban súlyos hibának tartom, annál is inkább,
mert ezekkel az intézkedésekkel nem lehetett és nem
lehet komoly költségvetési megtakarítást
elérni (a költségvetési hiány tetemes
részét a bankszféra felé áramló
kamatok teszik ki), ugyanakkor az általuk közvetített
üzenet erôsen romboló: a társadalmi szolidaritás
felmondását sugározzák (még akkor is,
ha ilyen korábban csak felülrôl diktáltan és
nyomokban létezett).
Tanulmányaim hiányossága,
hogy bennük nem fogalmazom meg egzakt módon azt az elitdefiníciót,
mellyel dolgozom. Laki Mihály helyesen állapítja meg,
hogy elitértelmezésem C. W. Mills felfogásához
áll legközelebb, aki elitpozíción mindig is nyersen
hatalmi pozíciót értett.
20
Ugyanakkor Laki
azt is állítja, hogy idônként a fogalmat normatív
értelemben használom, a bibói predesztináltságot,
a társadalom vezetésére való elhivatottságot
értem rajta.
Két megjegyzésem van
ezzel kapcsolatban.
Egyrészt az elit normatív,
kiválasztottságot és erkölcsi követelményeket
megfogalmazó értelmezése alapvetôen nem Bibótól,
hanem Paretótól és eszmetársaitól származik.
21
Másrészt a magam értelmezésében támaszkodom
is Paretóra, meg nem is. A második világháború
utáni elitelméletek szellemiségéhez kapcsolódóan
- ezek teljes mértékben szakítanak az elitek normatív
megközelítésével
22
- az elitek mintaadó
képességét értékmentesen leírható
szociológiai, szociálpszichológiai jelenségként,
nem pedig erkölcsi követelményként, a kiválasztottság
jeleként értelmezem. Az elitpozíció hatalmi
pozíciókénti értelmezése és az
elitek mintaadó képességére vonatkozó
tétel - vagyis az, hogy az általuk követett értékrendszerek
és érdekérvényesítési metódusok
bonyolult áttételeken, gyakran tudattalan mechanizmusokon
keresztül igen nagy részt a médiumok közremûködésével
magatartásmintaként jelennek meg és hatnak a többi
társadalmi szereplô számára (majdnem pontosan
így szerepel ez a meghatározás A széttöredezô
világ címû tanulmányomban) - nemhogy kizárják,
inkább erôsítik egymást. Egyfelôl a hatalmi
pozíció normaformáló lehetôséget
és funkciót is jelent (ennek nem feltétlenül
kell tudatosan megfogalmazódnia a hatalom alanyai számára,
már csak azért sem, mert magatartásmintaként
nem a sugározni akart, hanem a valójában követett
értékek, érdekérvényesítési
metódusok funkcionálnak), másfelôl a normák
erôs befolyásolásának lehetôsége
a már kialakult hatalmi viszonyok egyik stabilizátoraként
mûködhet. (Nem feltétlenül mûködik így,
ebbe azonban most nem akarok belemenni.)
Ehhez kapcsolódóan
válaszolok Laki azon bírálatára, mely szerint
egyfelôl a karrierutak és az értékrendszerek,
magatartásminták szerinti elkülönülésük
alapján a nagybankok menedzsereinek alapvetôen három
típusát (a technokratákat, a bürokratákat
és a yuppie-ket) különböztetem meg, másfelôl
ugyanakkor azt állítom, hogy a technokraták nemcsak
a bankszféra, de a gazdasági elit egészének
mintaadói is. Ez az ellentmondás valóban feldolgozatlan
tanulmányaimban. Arra gondolok (mélyinterjús tapasztalataim
azt bizonyítják), hogy bár a bankárok és
a gazdasági elit különbözô szereplôinek,
csoportjainak értékrendszere, ideológiája,
mentalitása számos ponton eltér egymástól,
érdekérvényesítési metódusukban
inkább a közös elemek dominálnak. Ezek lényege
- mint már érintettem - a ,,két kapura játszás",
a különbözô szintû hatalmi bürokráciák
és a piac iránti azonos vonzódás, a mindkét
szférában egyaránt megnyilvánuló érdekérvényesítô
törekvés (és képesség). E magatartásmodell
kialakulásában és stabilizálódásában
pedig az azt szocializációs örökségként
hordozó technokraták - a késô kádári
technokrácia - mintájának döntô szerepe
van.
Laki kétli, hogy a nagy számban
készített mélyinterjúk és kérdôívek
alkalmasak az attitûdök és értékrendszerek
feltárására, ,,a kulturális minták,
az értékek átadásának követésére".
A kérdôíveket tekintve ezzel egyetértek, mindig
is mély averzióim voltak a kizárólag e módszerre
támaszkodó attitûd- és értékvizsgálatokkal
szemben. A mélyinterjúkkal kapcsolatban más a helyzet,
mert nagyon sok függ attól, hogyan és mit kérdezünk.
A magam által választott módszer lényege az
volt, hogy értékeltettem interjúalanyaimmal életútjuk
legfôbb állomásait, és véleményüket
kértem az aktuálisan legégetôbb társadalmi
problémákról.
Ha már a módszertani
kérdéseknél tartunk, csak röviden jegyzem meg,
hogy nem hiszek az egyedül üdvözítô metodikákban.
Meggyôzôdésem - és empirikus vizsgálataim
során ezt igyekszem követni -, hogy csak a fellelhetô
(és finanszírozható) módszerek egyidejû
alkalmazása, pontosabban kombinálása teszi lehetôvé
a vizsgált szociológiai jelenség árnyalt megismerését.
A hatalmi szerkezet kutatása emellett nagyon speciális problémákat
(értelmezhetô-e itt a reprezentativitás, hogyan ellenôrizhetô
és dokumentálható az infomációk igazságtartalma
stb.) is felvet.
Laki túl sommásnak
tartja a hazai elit teljesítményérôl alkotott
elmarasztaló véleményemet, ezt azonban sajnos úgy
teszi, hogy egyetlen (a könyv bevezetôjében szereplô)
mondatom kiragadásával illusztrálja állítását.
Felveti továbbá azt a kérdést, hogy hogyan,
milyen jellemzôkkel lehet mérni az elit teljesítményét.
(Hogy az elmaradt etnikai háborúk és népirtás
az elit pozitív teljesítményére utal, azt nyilván
iróniának szánta.)
Köztudott, hogy a mérés
kvantitatív kategória, ezért ez az eljárás
bonyolult és hierarchikus társadalmi jelenségek (vagy
más megközelítésben, alapvetôen kvalitatív,
minôségi fogalmak) tesztelésére csak korlátozottan
alkalmazható.
23
Az elit teljesítményének
lehetnek mennyiségi mutatói, ezek azonban önmagukban
nem sokat árulnak el annak lényegi vonásairól.
Laki azonban ezt követôen
többé-kevésbé jól interpretálja
azt a mögöttes feltételezésemet, mely szerint az
elit teljesítményének egyik legfontosabb jellemzôje,
hogy adott idôszakban képes-e az ország elôtt
álló alternatívák felismerésére.
Ezen kérdésfelvetéshez kapcsolódó dilemmái
részben jogosak. Bonyolult filozófiai kérdés
és történelmi vita tárgya, hogy vajon a mulasztás,
a ki nem használt lehetôségek, a fel nem ismert alternatívák
boncolgatása még a tudomány világába
tartozik-e. (Mindazonáltal a magyar közgazdasági hagyományt
idézve, a halasztás és mulasztás Kornai János
egyik legjelentôsebb mûvének
24
legfontosabb
kategóriái közé tartozik.) Számos írásomban
amellett érveltem, volt reális esély arra, hogy a
gazdasági hatalom jelenlegi erôs koncentrációja
25
helyett egy alapvetôen közép- és kisvállalatokhoz
kapcsolódó és (vagy) a dolgozói tulajdon különbözô
formáit is integráló széles tulajdonospolgárság
alakuljon ki hazánkban, megalapozva a középrétegek
újraformálódását. Mint ahogy ezzel összefüggésben
arra is, hogy az ország (legalábbis néhány
tényezôt tekintve) komparatív elônyei mentén
tagozódhasson be a világgazdaságba. Ehhez kapcsolódóan
fogalmaztam meg azt a valóban kemény állítást
- melyet legújabb kutatásaim csak még jobban alátámasztanak
-, hogy az államszocializmus után hatalomra kerülô
elitek ezt az alternatívát súlyos kreativitáshiányuk
és önzésük következtében képtelenek
voltak felismerni. Más megközelítésben: érdekeiket
a könnyebb ellenállás vonalán mozogva érvényesítették.
26
(Komparatív elônyön elsôsorban az államszocializmusban
a középrétegekben felhalmozott tudástôkét,
a részben ehhez kapcsolódó alkalmazkodókészséget
és tanulási készséget, valamint a második
gazdaságban felhalmozott piaci készségeket értem.
Itt jegyzem meg, hogy Laki Mihálynak mint közgazdásznak
tudnia kellene, hogy a komparatív elôny sohasem abszolút
elôny - egy kevésbé fejlett ország számára
azokhoz a termelési tényezôkhöz és képességekhez
kötôdik, melyek tekintetében a centrumoktól való
lemaradás viszonylag a legkisebb. Mint ahogy ad absurdum olyan országot
feltételezni, melynek egyáltalán nincsenek komparatív
elônyei, ad absurdum olyan társadalmi fejlôdési
szakasz tételezése is, mely ilyeneket egyáltalán
nem hoz létre.)
A meg nem valósult alternatívák
empirikus igazolása lehetetlen. Mégis, minden ország
értelmisége számára az ezekhez kapcsolódó
disputa a nemzeti identitás megformálásának
fontos része, mint ahogy fontos része annak is, hogy az új
helyzetekben az új alternatívák könnyebben felismerhetôvé
váljanak. (Ez vonatkozik mindazokra az örökzöld dilemmákra
is, melyeket Laki felsorol.)
Az értelmiség árulása
címû fejezetre azért nem reflektálok, mert az
a korábbiaknál is erôsebb elfogultságot és
indulatokat tükröz.
Egyetlen észrevételt
kivéve.
Az indulatok tárgyát
képezô Feljegyzések a cethal gyomrából
címû tanulmányomra az érintett ,,csoport" tagjai
részérôl eddig érkezô reakciók
a korábbiaknál is nyilvánvalóbbá tették
számomra, hogy igazam volt, amikor azt állítottam:
a volt demokratikus ellenzék tagjai az igazság egyedüli
letéteményesének tekintik magukat, a kritikát
nem tûrik, érvkészletük gyengülését
pedig agresszív elhallgatással vagy ex katedra elutasítással
kompenzálják. (Ezek a jegyek részben Laki recenziójában
is kimutathatók. Nem elsôsorban a benne megfogalmazott minôsítésekre
gondolok. Hanem arra, hogy a szerzô attitûdje a ,,szétszedés",
nem pedig a könyvben megfogalmazott problémákhoz kapcsolódó
saját, új gondolatok megfogalmazása volt. Ezért
vitánk a lényegi kérdéseket sajnos nem érinthette
igazán mélyen.) Ez az intellektuális magatartás
pedig minden mozgalomtörténet és szociálpszichológiai
tankönyv szerint a válság jele.
További, ezzel összefüggô
és súlyosan önsorsrontó magatartásra utaló
jel, hogy az egyre inkább széttöredezô csoporton
belül megkezdôdött a belsô ellenség felkutatása.
(A mostanság leginkább támadottak - többek között
Lányi András, a Kritika folyóirat, valamint jómagam
- annyiban tekinthetôk még körön belülieknek,
hogy következetesen azt a baloldali liberális értékrendszert
képviselik, mely a demokratikus ellenzék fénykorához
kötôdik. Csak - pontosabban éppen a szerep lényegének
megôrzéséért - fel akarják tárni
azokat az értékrendszer kettôsségébôl
fakadó belsô ellentmondásokat, melyeket a történelmileg
új helyzet immár kendôzetlenül felvet. És
ez elkerülhetetlenné teszi például a piac és
demokrácia problémamentes összeegyeztethetôségének
illúzióján való túllépést.
A velük szemben megnyilvánuló kemény agressziót
közvetlenül ezek a törekvések magyarázzák.)
Nincs kedvem cáfolni Laki
állítását, miszerint titkon nosztalgiám
lenne a régi rendszer iránt. Ha annak ideológusai
jobboldalinak bélyegeztek (nem beszélve a hatalom egyéb
akcióiról), a mostaniaknak viszont (a legenyhébb minôsítést
idézve) túlságosan baloldali vagyok, akkor valószínûleg
nem is foglalok el olyan rossz pozícióit. (Amit az is mutat,
hogy a régi és új ideológiagyártók
és egyéb minôsítôk nemritkán ugyanazok.)
A baloldal azonban valóban
válságban van. De mára válságba került
a liberalizmus és a konzervativizmus is. Ennek gyökerei túlmutatnak
a magyar problémákon. Döntô okuk, hogy egyszerre
egymást erôsítôen következett be a kollektivista
kísérlet bukása, valamint a jóléti államba
és a piac láthatatlan kezébe vetett hit megingása.
(A dilemma erôsen kapcsolódik ahhoz, amit Bródy András
a kétszáz éves ciklus leszálló ágának
problémáiról egy döntôen közgazdasági
logika alapján felvet.
27
)
Másfelôl azonban a
szolidaritás, a szabadság és az örök emberi
értékek tételezésének eszméi
sohasem kerülhetnek válságba. Csupán konkrét
megvalósulásaik. Az ebben rejlô dilemmára adott
válaszkísérletek éppen most rendezik át
az értelmiségen belüli választóvonalakat
- nemcsak Magyarországon, de szerte a világban. Mint ,,cethalas"
tanulmányomban írtam, elsôként - már
és még - a kritikai és apologéta funkciót
betöltô értelmiség elkülönülése
válik a korábbiaknál markánsabbá. Hogy
a két oldal ideológiái milyen konkrét értékek
köré fognak szervezôdni, és az egyes oldalak milyen
konkrét eszmék mentén fognak belsôleg tagolódni,
az egyelôre nyitott kérdés.
1 Voszka Éva: A dinoszauruszok esélyei. Nagyvállalati átalakítás és privatizáció. Helikon Kiadó, Bp., (megjelenés alatt).
2 Voszka Éva: A redisztribúció újjáéledése. Pénzügykutató Rt., Bp., 1993.
3 Matolcsy György: Eredeti tôkeátcsoportosítás Magyarországon. A tôkeszivattyúk mûködése a 90-es években. Századvég, 1997. nyár.
4 Szalai Erzsébet: Gazdasági mechanizmus, reformtörekvések és nagyvállalati érdekek. Közgazdasági, Bp., 1989.
5 Szalai Erzsébet: Perpetuum mobile. Nagyvállalatok az államszocializmus után. In: Útelágazás. Hatalom és értelmiség az államszocializmus után. Pesti Szalon-Savaria University Press, Bp., 1994.
6 Matolcsy György: Kiigazítás recesszióval. (Kemény költségvetési és puha piaci korlát). Közgazdasági Szemle, 1997. 7-8. szám.
7 Törékeny stabilizáció. Jelentés a magyar gazdaság 1996. évi folyamatairól. Pénzügykutató Rt., 1997.
8 Részben bizonyítja ezt Rendszerváltás és a hatalom konvertálása c. tanulmányom. Szociológiai Szemle, 1997. 2. szám.
9 Lásd a 7. jegyzetet. Törékeny stabilizáció, i. m.
10 Lásd a 6. jegyzetet. Matolcsy: i. m.
11 Uo.
12 Lásd a 7. jegyzetet. Törékeny stabilizáció, i. m.
13 Részletesen bizonyítják ezt Angyal Ádám: Vállalati vezetôk az ezredforduló küszöbén. Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetem Vezetési és Szervezési Tanszék, 1997., és most feldolgozás alatt álló empirikus kutatásaim.
14 Lásd a 6. jegyzetet. Matolcsy: i. m.
15 Az 1993. évi gazdasági folyamatokról. 9-10 sz. Tájékoztató. Pénzügyminisztérium, 1993. december.
16 Áttekintés az 1993. évi és az 1994. év eleji gazdasági folyamatokról. Pénzügyminisztérium, 1994. március.
17 Az 1994. évi gazdasági folyamatokról. 8-9. sz. Tájékoztató. Pénzügyminisztérium, 1994. november.
18 Forrás nem idézhetô.
19 A Kopint-Datorg korábbi javaslatát idézi Köves András és Szamuely László Élbolyban - haladunk? c. cikkében. Kritika, 1997. július.
20 C. Wright Mills: Az uralkodó elit. Gondolat, Bp., 1972.
21 Például Wilfredo Pareto: Traité de sociologie générale. Lausanne-Paris, 1917.
22 Ezen elméleteket John Higley foglalta össze Elite Theory after Marxism c. tanulmányában (Az Elites and New Rules of the Game c., a Budapesti Közgazdasági Egyetemen, 1997. április 25-27-én rendezett konferenciára benyújtott tanulmány.)
23 Lásd például Theodor W. Adorno: Szociológia és empirikus kutatás. In: Tény, érték, ideológia. Gondolat, Bp., 1976.
24 In: Kornai János: Erôltetett vagy harmonikus növekedés. Akadémiai, Bp., 1972.
25 Lásd a 8. jegyzetet. Szalai: Rendszerváltás... i. m. és Pitti Zoltán: Egészen eredeti tôkefelhalmozás Magyarországon. Társadalmi Szemle, 1997. 8-9. szám
26 Részletesen: Szalai: Rendszerváltás... i. m.
27 Bródy András: "dondászat, avagy van-e kétszáz éves ciklus? Beszámoló egy új kutatás kísérletérôl. Közgazdasági Szemle, 1994. 1. szám; Hogyan is mozog a világ. Mozgó Világ, 1996. 4. szám.
Észrevételeit, megjegyzéseit kérjük küldje el a következõ címre: buksz@c3.hu