Tavalyelôtt nyáron kérést
intéztem a parlamenthez, mert megütköztem egy újságközleményen,
amely hírül adta, hogy fiatalokat letartóztatnak, mert
a zsebükben marihuánás cigarettákat találtak.
Kértem a képviselôket, fontolják meg: lehet-e
ezért az embert szabad országban hatóságilag
meghurcolni? Mivel a rendôrség naponta adta hírül
sikereit a kenderüldözésben, írtam egy másik
cikket is, kérdezvén, hogy vajon nincs-e jobb dolga a rendôrségnek,
miközben nem jut kellô pénz és energia számos
nyilvánvaló bûncselekmény üldözésére.
Kérdésfeltevésem élénk vitát
keltett, eredménye azonban mind intellektuális, mind morális,
mind politikai tekintetben számomra legalábbis csalódáskeltô
volt, ugyanis a hozzászólók többsége magát
a kérdést is az erkölcsi felháborodás
hangján elutasította.
Elsô és minden egyebet
axiomatikusan megelôzô érvem a következô:
bûnös az, aki mást sért, bánt, megkárosít.
Tehát az, aki mást nem sért, nem bánt és
nem károsít meg, az nem bûnös. Tehát az,
aki más embert szóban forgó cselekedetével
nem sért, nem bánt és nem is károsít
meg, az nem is büntethetô, mivelhogy nem bûnös.
Ahhoz, hogy a hatóságok
eljárása igazolható legyen, bebizonyítandó,
hogy a kender származékainak ilyen vagy olyan fogyasztása
más embereket sért, bánt, megkárosít.
Ha ez nem bizonyítható be, akkor azok, akik kendert fogyasztanak,
éppúgy nem bûnösök, mint azok, akik dohányt,
szôlôt, árpát és gyümölcsöt
erjesztve fogyasztanak. Akkor nincsen igazságos ok azoknak a megbüntetésére,
akik marihuánát vagy hasist szívnak.
Ha nem bizonyítható
be, hogy a kenderfogyasztás másokat sért, bánt,
megkárosít, akkor a jogalkotó, továbbá
a hatóság, a rendôrség, az ügyészség,
a bíróság, a szakértôi testület,
a támogató közvélemény igazságtalanul
sért, bánt, károsít szabad polgárokat,
és ôket alkotmányosan biztosított szabadságukban
megrövidíti.
Második érvem egyszersmind
indítékaim magyarázata is. Aki a polgári szabadságot
az elsô érték gyanánt választja, az megbotránkozik
azon, hogy van egy törvény, amely a hatóságot
feljogosítja egyébként semmilyen bûnt el nem
követô, nyugodt polgárok megmotozására,
otthonuk, magánterületük megsértésére,
fiókjukban levélmorzsalékok, magok után való
kurkászásra. A hatóságoknak ilyen motozásokra
és házkutatásokra 1989 elôtt olyan írások
üldözése adott törvényes jogcímet,
amelyek a szabadság értékét az elsô helyen
tárgyalták. Folyt a legális vadászat a cenzúrázatlan
szó ellen. Szabad volt benyúlni bárkinek a szekrényébe,
táskájába, zsebébe, és ezt az akkori
ellenzék az alapvetô emberi jogok megsértésének
tekintette. Most nem papírt, hanem füvet keresnek a zsebekben,
de nekem úgy rémlik, hogy nem a keresett holmi az érdekes,
hanem a zsebbe nyúlás jogszokásának a fenntartása.
Szabad társadalomban az állampolgárnak
magánügye, hogy mit ír, mit olvas, milyen elôadásokat
hallgat, mit eszik, mit iszik, mit füstöl, ez mind csak ôrá
tartozik, és mindehhez állami tisztviselôknek semmi
közük nincsen. Semmi közük a fiókjához,
a virágcserepéhez az erkélyen vagy a virágágyásához
a kertjében. Ahogy az ô magánügye, hogy ott krumplit,
szilvát, szôlôt vagy akár mákot termeszt,
nincs meggyôzô ok arra, hogy ez az egy növény,
a kender más elbírálásban részesüljön,
és üldöztetést vonjon magával. Egyszóval:
hogy ki milyen cigarattát szív - magánügy, ahhoz
az államnak semmi köze.
Ennek a két érvnek
- 1. bûn (másnak okozott ártalom) nélkül
nincs büntethetôség, 2. a személyes fogyasztás
magánügy - a felfogásához elegendô a józan
ész. Nem kell hozzá szakértônek, akadémikusnak,
orvosnak, jogásznak, bármiféle doktornak vagy hivatalviselônek
lennünk.
Mondják, hogy a kenderfogyasztás
büntetendô, mert árt. Lehet. Kimutatták-e, hogy
jobban árt, mint más élvezeti szer fogyasztása,
amely árt ugyan, mégsem büntetendô? Nem mutatták
ki, éppen ellenkezôleg. Mindenki tudja, hogy a nikotin és
az alkohol árt a legjobban az egészségnek, mégsem
üldözik - szerintem helyesen - a fogyasztásukat, mert
az egyén szabadon árthat a saját egészségének
akár az öngyikosságig terjedôen.
Az olyan embert sem bünteti
meg senki, és föl sem vetôdik, hogy meg kellene büntetni,
aki sikertelen öngyilkossági kísérletet tett,
és túlélte. Aki mást próbál megölni,
azt elítélik, aki magát próbálta megölni,
azt nem ítélik el. Csak akkor lát bûnt az egészségtelennek
vélt szokásban az eljáró hatóság
- a vonatkozó törvények alapján és a nemzetközi
joggyakorlattal többé-kevésbé egyezôen
-, ha kendert szív, ami korántsem olyan káros, mint
a nikotin. A kender semmilyen egészségi ártalmát
komoly kutatók nem tartották bizonyíthatónak,
sôt esetenként gyógyító, roboráló
hatást tulajdonítanak neki. Azt is tudja mindenki, hogy az
alkohol-részegek között sok az agresszív, sok erôszakos
bûncselekmény születik ittasan. A füvesek inkább
nyugodtak, békések. Miért ez a negatív kivételezés?
Bizarr mellékkörülmény,
hogy a marihuánaellenes propagandát leginkább a szesz-
és dohánygyárak szponzorálják. A kender
haszna sokféle. Jámbor növény, nem kíván
mérgezô növényvédô szereket, megvédi
magát, és a textilipartól a papíriparig a leggazdaságosabb
nyersanyagforrás. Nem furcsa, hogy a szintetikus anyagok termelôi
támogatták a harmincas években a kampányt a
kender ellen, amit azelôtt orvosságként is használtak?
Az államok, a demokratikus
és erkölcsös államok is nagy méretekben
ûzik a fegyvergyártást és a nemzetközi
fegyverkereskedelmet, holott még csak nem is bizonyítandó,
hogy a fegyverek rendeltetésszerû használata az emberi
egészségre károsabb, mint a cannabis élvezeti
szerként való használata.
Tekintsünk el most attól
a kérdéstôl, hogy az egészségre a fegyverek
károsabbak-e, mint a marihuána és a hasis, de vizsgáljuk
meg azt a kérdést, mely esetekben szokás megbüntetni
az állampolgárt, ha árt magának, ha egészségére
káros életmódot folytat? Nem tudunk ilyen esetekrôl,
a lágy és a kemény drogok használatától
eltekintve.
Az egészségügyi
szakértôk illetékességét a büntethetôség
kérdésében természetesen nem ismerem el, mivelhogy
az a kérdés nincsen megválaszolva, hogy az összes
létezô önkárosítás közül,
beleértve az öngyilkossági kísérletet,
az összes egészségtelen szokás közül
ezt az egyet miért tartják bûnnek, illetôleg
büntethetônek.
Utánajártam, van-e
érdemleges érv emellett a gyakorlat mellett, nem találtam
ilyet. Kétségtelen, egyes országokban a törvény
szigora enyhül, bizonyos esetekben kisebb mennyiség a bûnös
anyagból a zsebben egyszerûbb eljárást von magával,
zord rendôrök helyett szelíd pszichológusok foglalkoznak
a delikvenssel, aki voltaképpen nem páciens, mert ô
maga nem fordult orvoshoz, ugyanis nincsen panasza. Ha lenne panasza, akkor
fordult volna. Ha lenne panasza, és nem kellene félnie, hogy
netán följelentik, akkor orvoshoz fordulna. Egyszóval
a kábítószer-fogyasztás enyhe, azaz lágy
drogok esetén nem orvosi eset, kemény drogok esetén
többnyire orvosi eset, de nem kötelezôen az. Legyen tehát
az állampolgár joga, hogy panaszkodjon vagy ne panaszkodjon,
orvoshoz forduljon vagy ne forduljon, de ha fordul, ne kelljen hatósági
eljárástól tartania.
A XVIII. században a csokoládé
is mámorkeltô, gyanús csemegének minôsült,
és az sem titok, hogy a zabolátlan csokifogyasztás
hízlal. Mindenki abszurdnak tartaná, ha az orvosi kar mondjuk
a csokoládé fogyasztásától törvényes
úton tiltana el, és elérné, hogy otthonunkba
törve, a hatóság letartóztathasson bennünket,
mert éppen bonbonok eszegetése közben értek tetten,
és a bírósági ítélettôl
csak akkor tekintene el, ha alávetnénk magunkat a medikális
csokoládéelvonó kúrának.
Az ultrarövidhullámon
csavarva a rádió keresôgombját, egy ôszi
délelôtt a parlamenti közvetítésre bukkantam,
és véletlenül épp a saját nevemet hallottam.
Egy képviselô interpellációt intézett
az egészségügyi miniszterhez az én e tárgyban
írott nyilvános levelemmel kapcsolatban. Jólesô
érzés volt hallani azt a harmóniát, amely eluralkodott
az országgyûlésen. Egyöntetûen, több
mint kétszáz igen szavazattal, két tartózkodás
ellenében, kormánypártiak és ellenzékiek
szinte egyhangúan a jelenlegi szabályozás mellett
foglaltak állást, és elvetették a levelembe
foglalt kérést, hogy gondolkozzanak errôl a témáról.
Az interpelláló képviselô még egyszer
hozzászólt, és jubilált, hogy a javaslatomat
eszerint kormány és parlament egyöntetûen lesöpörte
az asztalról.
A továbbiakban alkalmam volt
észlelni, hogy sok kortársam jobban szeret felháborodni,
mint gondolkozni. A televízióba többen betelefonáltak,
és fölakasztásomat javasolták. Megértem,
hogy nem szívnak marihuánát, de milyen egészségügyi
szempont igényeli az én felakasztásomat? Reakciók
sokaságából értettem meg, hogy ezen a területen
sok a tudatlansággal keveredô babonás indulat.
Sorolhatnék ismert és
tekintélyes liberális és konzervatív gondolkodókat
a világban, akik értelmetlennek tartják a drogok megkülönböztetett
kriminalizálását, hiszen a függôséget
nem okozó kender orvosi problémát nem jelent, a függôséget
okozó kemény drogok használata viszont elôbb-utóbb
amúgy is orvosi segítséget igényel, a kriminalizálás
viszont éppenséggel elijeszti az orvostól a segítségre
szoruló pácienst.
Még annyit, ha a húszas
évek amerikai szesztilalmának mintájára a csokoládét
betiltanák, akkor lenne csokimaffia, amely az egész világon
évente több száz milliárd dollárt tenne
zsebre, ahogy a drogmaffia is becslések szerint háromszázmilliárd
dollárhoz jut a tilalom révén. Lennének továbbá
vagány fiatalok, akik a csokoládémaffiába bekapcsolódva
elképesztô jövedelemre tennének szert, és
a legdrágább kocsikon rohangálva üzleti konfliktusok
okán lelövöldöznék egymást, miképpen
ezt teszik Los Angelestôl immár Budapestig és tovább
mindenütt a világon, ahol valaminek, amire van fizetôképes
kereslet, az állam valamilyen meggondolásból tiltja
a kereskedelmi forgalmát. Ha az illetékesek és a szakértôk
a bûnözôket óriási jövedelemmel kívánják
jutalmazni, tiltsanak be valamilyen fogyasztási cikket, meglátják,
lesz témája a bûnügyi filmeknek és hírlapoknak.
A lezajlott vita nem nyújtott
olyan érveket, amelyek álláspontom megváltoztatására
késztetnének. Mivel a parlament és az illetékes
kormányszervek nem kívántak érdemben reflektálni
a kérdésre, örvendetesnek tartom, hogy civil, kulturális
összejövetelek résztvevôi elmélkednek a szóban
forgó kérdésrôl, amely, lévén
hogy csak ebben a kis országban több száz fiatalember
bûnösségének vagy ártatlanságának,
háborítatlanságának vagy szabadságkorlátozásának
kérdése, az elvi jelentôségen túl emberi
sorsokat is érint. Kérdésem annak a szókrátészi
hagyománynak a szerény folytatása, amely együttgondolkodásra
hívja fel polgártársainkat arról, hogy a körükben
elterjedt ítéletek igazak-e, avagy csupán elôítéletek.
Észrevételeit, megjegyzéseit kérjük küldje el a következõ címre: buksz@c3.hu