Szükségszerû-e
a fanyalgás egy magyar szerzô által írt közgazdasági
tankönyv kapcsán? Valószínûleg egyetlen
tankönyv esetében sem bizonyítható, hogy nem
lett volna esetleg jobb lefordítani egy sokkal jobbat (bár
ha lefordítják a sokkal jobbat, azonnal kiderül, hogy
van még jobb), nem lett volna-e jobb inkább összeállítani
egy tanulmánygyûjteményt (amirôl megjelenése
pillanatában belátható, hogy elavult), nem lett volna
érdemesebb megvárni, míg X megírja, merthogy
ô ért is hozzá, és a hallgatók fürtökben
lógnak az egyébként kongó elôadókban
(csak sajnos X publikálásképtelen). Az oktató
(és most az "általában vett" oktatóról
szólok) egyrészt örül minden új tankönyvnek,
mert végre van egy biztos sorvezetô, amire okítás
közben kényelmes támaszkodni, ám azonnal fanyalog
is, mert azért leginkább a saját logikája,
saját ízlése, saját elképzelése
szerintit szeretne (a szakácskönyv sosem lehet olyan jó,
mint a nagymama receptje). A diákember kezdetben örül
- végre nem kell végigjegyzetelni minden elôadást,
majd morog, mikor konstatálja, hogy noha ott a tankönyv, elôadáson
és szemináriumon már megint mégis valami másból
okítják (minden jobb elôadó a saját logikája,
elképzelése és ízlése szerint). Ennyiben
végül is szükségszerûen mindenkinek lesz
valami baja a könyvvel.
Ebbôl a szempontból
bizonyos értelemben szerencsés helyzetben vagyunk. A recenzió
tárgyát képezô könyv szerzôjének
van oktatási tapasztalata, tehát érzi, tudja, mit
várnak kollégái és diákjai, és
van ízlése, tehát a könyv egyfajta jó
értelemben vett szelekciót (is) tükröz. Népszerû
oktató népszerû tankönyve került kezünkbe.
Számos erénye van. Sokak szerint egyértelmûen
hiányt pótol. Elsô átlapozásra mindnyájunknak
tetszett, mert érezhetôleg jobb, mint az eddig született
hasonló tárgyú egyetemi jegyzetek. És mégis,
most egyre inkább úgy érzem, mégsem ezt a könyvet
kellett volna megírni, vagy durvábban: mégsem kellett
volna ezt a könyvet megírni. Ha tehát jó a könyv,
akkor miért nem jó? Ezt a kérdést próbáltam
a magam számára megválaszolni, és örülnék,
ha együtt tudnánk róla gondolkodni.
Próbáljunk meg elôször
is értékmentes állításokat megfogalmazni:
"Pete Péter Bevezetés
a monetáris makroökonómiába címû
tankönyve 1995-ben jelent meg az Osiris Kiadó gondozásában.
A kinyilvánított cél olyan magyar nyelvû tankönyv
elôállítása volt felsôbb éves egyetemisták
számára, amelyik a makroökonómia monetáris
vonatkozásait és a pénzelméletet egyaránt
megfelelô szinten tárgyalja. A könyv két nagy
részre és hét fejezetre tagolódik, melyek a
pénz fogalmát, a pénz keresletét és
kínálatát, a transzmissziós mechanizmust, a
pénz semlegességét és az inflációt
tárgyalják. A könyv korrekt: a szereplô elméleti
modellek állításai hibátlan bizonyítással
együtt szerepelnek. A kötetet a fejezetek végén
található feladatok, bôséges irodalomjegyzék
és értelmezô miniszótár egészíti
ki."
Ez eddig pontos, nem elfogult, és
nem is igazán sokat mondó. Megpróbálok minden
állítás kapcsán valami többet mondani:
óhatatlanul szubjektív, kissé elfogult és néhol
tán pontatlan is leszek. De hát az alábbiakban nemcsak
errôl a könyvrôl lesz szó, merthogy e könyv
megítélhetetlen a tárgyát képezô
tudományág pillanatnyi válságának ismerete
nélkül.
"A könyv 1995-ben jelent meg
az Osiris gondozásában." A dátumnak és a kiadónak
ez esetben van jelentôsége. Szinte Pete könyvével
egy idôben öt olyan tankönyv jelent/jelenik meg (többségükben
szintén az Osiris gondozásában), amelyek nem csekély
átfedést mutatnak Pete munkájával: Szalkai
István: A monetáris irányítás. Bevezetés
a monetáris közgazdaságtanba. 1995; Hall-Taylor: Makroökonómia
(megjelenés elôtt); Mankiw: Makroökonómia (megjelenés
elôtt, Osiris); Simon András: Makroökonómia (megjelenés
elôtt, Osiris); Kohn: Pénz, bankok, pénzügyi piacok
(megjelenés elôtt, Osiris). Ezek a könyvek nagyjából
ugyanannak az olvasói körnek szólnak, melynek a létszáma
jóindulattal 10-15 ezerre becsülhetô. Mindegyik bizonyos
értelemben jó könyv, hiányt pótol, sajátos
szerkezetû, tematikájú, szellemû. Azonban ennyi
jó könyv magyarul nem kell, mivel egyszerûen nincs piaca.
Elôre szinte megjósolhatatlan, a felsôoktatás
melyikbôl csinál a diákok tömegei által
keresett sztárkönyvet, és melyik fog továbbra
is a könyvesboltokban porosodni. Pete mûve egyelôre sikerkönyv,
mivel szerzôje igencsak népszerû elôadó
legalább két felsôoktatási intézményben.
A nem maga által terjesztett legenda szerint hallgatók szakot,
nevet hamisítanak, hogy lehetôleg az ô csoportjába
kerüljenek. Egy népszerû elôadó pedig könyve
legjobb reklámja. Pete munkája kellemes élmény
a felsôoktatásban eddig használt hasonló tárgyú
könyvek után. De ne feledjük: a korábbi sivárságot
most hirtelen több egymáshoz borzasztóan közeli
mû kezdi feledtetni. Valóban szükség van mindegyikre?
A kérdés persze nem annyira a szerzônek szól.
Legyen a kiadó gondja, hogyan tud "elmenedzselni" egy ennyire szûk
piacon ennyi nagyjából egyetlen körnek szóló
tankönyvet.
"A kinyilvánított
cél magyar nyelvû tankönyv elôállítása
volt." Noha már az elôzô állítás
kapcsán is kényszerûen belementünk a "kell-e ennyi
jó magyar nyelvû tankönyv" kérdésébe,
megint csak térjünk vissza ehhez. Két alapkérdésen
töprenghetünk el Pete kötete kapcsán: kell-e egyáltalán
magyar nyelvû tankönyv (avagy hagyatkozzunk diákjaink
egyre gyarapodó angol nyelvtudására), és kell-e
magyar szerzôtôl magyar tankönyv, avagy maradjunk inkább
a fordításoknál.
Ha nincs magyar nyelvû tankönyv,
nem lesz magyar szakterminológia, és nem fogunk tudni egymással
magyarul kommunikálni, csak angolul. Innentôl ez számomra
érzelmi kérdés - a Nagy Európa felé
menetelve is szeretnék magyarul beszélgetni, tudván
tudva, hogy ami ezen a tudományterületen az emberi gondolkodásból
megjelenésre érdemes, 99 százalékban angolul
(is) megjelenik, az angol gazdasági nyelv ugyanúgy a közgazdaságtan
anyanyelve, mint az informatikának a "PC-angol". Mégis, úgy
tûnik, a közgazdasági felsôoktatásban is
sokan gondolkozunk úgy, hogy az angol anyanyelv mellett mégiscsak
kellene próbálkozni a magyar gazdasági nyelv finomítgatásával
is. Így aztán ellentétben több szomszédos,
de akár tôlünk távolabbra és nyugatabbra
fekvô országgal, a továbbra is használt angol
jövevényszavak mellett létezik magyar gazdasági-pénzügyi
szaknyelv. Így például a világon szinte mindenütt
angolul használt gearinggel (leverage-dzsel) szemben nekünk
van egy kifejezô tôkeáttétel szavunk (hála
az egyik legkiválóbb pénzügyoktatónak,
Száz Jánosnak). Ez már majdnem Micimackó (a
"vinidepu"-val szemben).
Természetesen diákjaink
kétnyelvûek kell hogy legyenek - mert azt mégsem engedhetjük
meg magunknak, hogy ne tudják a világszerte használt
angol fogalmat, ne tudjanak a tudomány széles országútján
kollégáikkal kommunikálni. A szakmai kétnyelvûség
ugyanakkor intellektuálisan óriási ösztönzô
erô, hiszen egy jobb fogalom magyarítása megköveteli,
hogy elôször is megértsük az angol eredetit! A szolgaian
átvett angol fogalomról egy-egy értelmezés
kapcsán gyakran kiderül, hogy mindnyájan mást
értettünk rajta; akkor aztán kezdhetjük bújni
a lexikonokat, kézikönyveket, elôbányászni
az eseteket, hogy végül is mit, miket is jelenthetnek, az oly
lezser könnyedséggel használt "fund", "pool", "short
pozíció" és hasonló kifejezések. Az
elôzô passzusban említett megjelenés alatt lévô
Kohn-könyv kapcsán szervezett "fogalommagyarító-értelmezô"
beszélgetéseink a szakma legjobbjait megmozgató elmepezsdítô
délutáni szeánszokká váltak. Pedig csak
arról volt szó, hogy például a "market maker"
árjegyzô vagy inkább piacvezetô - és mégis,
számunkra is meglepôen sok új dolog derült ki
a gazdaság mûködésérôl és
e mûködés leírásának fogalmairól.
Magyar nyelvû tankönyv tehát kell, legalábbis
reméljük, hogy kell.
Ha a tankönyv magyar nyelvû
is, még mindig ott a másik kérdés: fordítani
vagy újat írni? A tankönyvírás honoráriumait
tekintve a hazai írókat munkájukban biztosan nem anyagi
megfontolások vezetik (tisztelet a kivételnek, aki hála
a szövegszerkesztôk, fordítóprogramok és
az Internet elônyeinek, pillanatok alatt képes hozott anyagból
kváziújszerû tankönyvet varázsolni, mert
ez tényleg kifizetôdô). Azonban rövidebb-hosszabb
oktatói tapasztalattal a legtöbben egy ponton túl úgy
érezzük, mégiscsak tankönyvet kell írnunk,
mert a meglévôk egyike sem látja olyan tisztán
a problémákat, mint mi magunk, a hallgatók most fogják
végre elôször a dolog lényegét megérteni.
Az átütô erejû alaptankönyvek mégsem
születnek meg: végül is kiderül, hogy csak egy-két
területen tudunk mást mondani, mint a tizenkettô-egy
tucat sztenderd nyugati tankönyvek, kiderül, hogy jó tankönyvet
összerakni borzasztóan fáradságos. Az illusztrációk,
az esettanulmányok, a példák, a célravezetô
feladatok, ha csak nem állnak vastag dossziékban polcunkon,
vagy nincs egypár phd-s hallgatónk, aki csak könyvünk
"kis színeseit" gyártja, nehezen összeszedhetôk,
nélkülük pedig a tankönyv "félkarú
óriás". A végén általában megelégszünk
a felemás eredménnyel: egy kvázisztenderd, egy nem
rossz, de nem is igazán jó tankönyvvel.
Ebbôl a szempontból
Pete Péter könyve sem kivétel. Nem több és
nem jobb, mint egy sztenderd nyugati tankönyv. Nem hozzátesz
egy átlagos makroökonómia-könyvhöz, inkább
csak kihagyja a nem monetáris (azaz nem közvetlenül a
pénzzel foglalkozó) fejezeteket. Elhagyja az amerikai gazdaságra
vonatkozó példákat is, anélkül azonban,
hogy a magyar gazdasági példákat közölné.
Ilyen értelemben kevesebb, mint nyugati (elsôsorban amerikai)
társai, nem magyarabb, és a hallgató számára
semmivel sem közelibb, mintha amerikai gazdasági statisztikákat
kellene elemeznie. Egy fordítás összességében
drágábbra jön ki: jogdíjak, fordítói,
lektori, szerkesztôi díjak, a különleges ábrák,
jelölések többlet nyomdai költsége - ám
innentôl kezdve ki vagyunk szolgáltatva kiadóinknak.
A magyar könyvek és
a fordítások piacán is születôben vannak
szellemes átmeneti megoldások. Simon András megjelenés
alatt álló, Pete által is idézett tankönyve
bevallottan Mankiw párhuzamosan magyar nyelven is megjelenô
tankönyvére támaszkodik, kiegészíti, magyar
hallgató számára közelebb hozza, egyben túl
is lép rajta. A másik szellemes kísérlet a
már többször emlegetett, karácsonyra megjelenô
Kohn-könyv kapcsán született: magyar változatának
fejezeteihez hazai szakértôk értelmezô, bôvítô
magyarázatokat, majdnem önálló eszszéket
kapcsoltak, a szövegben elôforduló fontosabb fogalmakat
pedig lábjegyzetekkel látták el, megkísérelve
"dezamerikanizálni" a sztenderd tankönyvet. Mivel Pete könyve
mellett e két kísérlet "házigazdája"
is az Osiris Kiadó, még elgondolkodtatóbb, hogyan
illeszti össze kiadói politikájában ezt a három
nem éppen eltérô tematikájú produktumot?
"A kinyilvánított
cél olyan tankönyv elôállítása volt,
amelyik a makroökonómia monetáris vonatkozásait
és a pénzelméletet egyaránt megfelelô
szinten tárgyalja." Mostanáig óvatosan kerültük
a könyv tematikáját, azaz eddigi megállapításaink
ugyanúgy vonatkozhatnak egy "Bevezetés a filozófiába"
tankönyvre, mint egy közgazdaságira (azért kíváncsi
lennék, valóban ennyire közeliek-e kiadói stratégiákkal
és nyelvválasztással kapcsolatos problémáink).
Annak megítélése, hogy a könyv elérte-e
kinyilvánított célját, nem szakítható
el tárgyától, azaz a makroökonómiától
és a pénzelmélettôl.
Pete Péter munkája
sztenderd közgazdaságtan, ahol "sztenderd"-en az ún.
"mainstream economics" értendô. A magát lazán
"a közgazdaság fôáramának" nevezô
közgazdaságtan az akadémiai életben hol pozíciókat
veszít, hol pozíciókat nyer, az oktatásban
azonban kétségtelenül tarol. "Figyelem! egy ôrült
száguld menetiránnyal szemben az autópályán"
"egy? legalább ezer!" - érzése lehet azoknak, akik
a mainstreammel szemben próbálnak oktatni.
A fôáram ma már
gyakorlatilag nem jelent egyebet, mint hogy azt a néhány
talán használható paradigmát, a hozzájuk
kapcsolódó gazdaságelemzô technikát,
valamint a belôlük származtatható lényegesebb
állításokat, amit a közgazdaság-tudomány
két évszázados fennállása alatt kiküzdött
magából, mindenki legyen szíves elsajátítani.
Ez a megállapítás nagyjából igaz a mikroökonómiának
nevezett közgazdasági részterületre, és
kevésbé igaz a másik nagy ágra, a makroökonómiára.
A közgazdaság-tudomány ugyanis a század második
felében formálisan két nagy ágra szakadt: a
gazdasági szereplôk viselkedését és a
szereplôk részvételével létrejövô
gazdasági (többnyire piaci) szituációkat tanulmányozó
mikroökonómiára és a gazdaság egészének
mûködését tanulmányozó makroökonómiára.
Addig - lásd Heller Farkas - közgazdaságtan-tankönyveket
írtak, azóta mikro- és makroökonómia-tankönyveket.
A mikroökonómia a gazdasági
szereplôk viselkedését - a racionalitás paradigmájára
építve - precíz matematikai modellekkel írja
le, miközben a múlt század kezdetleges eszköztárát
mára egyre inkább felváltják a szofisztikált,
nem kevés intellektuális erôfeszítést
követelô játékelméleti modellek. Az embernek
valóban kezd olyan érzése lenni, hogy nincs egyedi
- önmagában egyáltalán nem szükségszerûen
racionális - gazdasági jelenség, amely ne volna magyarázható
egy megfelelôen megválasztott, a racionális döntések
elméletén alapuló játékelméleti
szituációval. A klasszikus mikroökonómiai kérdések
- minek a hatására és miért változik
a jószágok piaci kereslete, kínálata és
ára - mellett a korrupció, a sorbanállás, a
hiteladagolás, a monopolista árképzés stb.
jelenségei ma már egyaránt e "lefedett" témák
közé tartoznak. A közgazdaságtan ezen ágában,
a mikroökonómiában sikerrel és hatásosan
vált egyeduralkodóvá a racionális döntések
elmélete, "sztenderd" mikroökonómián így
mindenki ugyanazt érti.
A makroökonómia fejlôdése
nem volt ilyen szerencsés. A makroökonómia mint önálló
tudományág azért jött létre, mert úgy
tûnt, a mikroökonómia választ tud adni arra, miért
mozdulnak el egymáshoz képest az árak, de nincs válasza
az inflációra, meg tudja magyarázni, egy adott munkaerôpiaci
szituációban miért nem jön létre megegyezés,
de nem képes választ adni a munkanélküliség
összgazdasági jelenségére, és úgy
tûnt, nem tudja megmagyarázni, hogy ezen összgazdasági
jelenségek (növekedés, munkanélküliség,
infláció...) hogyan mozognak egymáshoz képest
vagy egymás hatására. A "makroökonómia"
névadója az a nem érdemtelenül Nobel-díjas
Samuelson volt, akinek tankönyvei nemzedékek gondolkodását
határozták meg. Õ a makroökonómiát
egyfajta, a mikrovilág aggregálásával születô
burkolónak (envelope-theory) tekintette ugyan, a makroökonómia
azonban sokáig mégsem az volt, hanem a gazdaság általában
vett összefüggéseivel foglalkozó tudományág,
ahol úgy látszott, nem feltétlenül alkalmazható
a racionális döntéselméleti paradigma.
A sztenderd makroökonómiába
csak nagyon-nagyon kis lépéseken keresztül lopakodott
vissza az RDE (racionális döntéshozó elmélete).
Nagyon sokáig a közgazdászok úgy vélték,
hogy az összgazdasági folyamatok nem származtathatók
az individuális racionalitásból, azokat valamiféle
mikroökonómiai pontossággal nem meghatározható
makrotörvények vezénylik. Másrészt a makrogazdaságtanban
kezdettôl fogva létezett az "állam" nevû szereplô,
amelynek sokáig semmi más funkciót nem tulajdonítottak,
mint hogy bölcs beavatkozásával összehangolja,
szabályozza e makrotörvények által mozgatott
folyamatokat. A makroökonómia fejlôdésére
így rányomta bélyegét szoros házassága
a gazdaságpolitikával, a tudományág igen sokáig
a gazdaságpolitikai receptek "tudományos" megalapozását
szolgálta. A klasszikus makroökonómus fogott néhány
- mindenki által elfogadott, statisztikai tesztek alapján
jónak tûnô - egyenletet, kreált belôle
egy egyenletrendszert, "makroökonómiai modellt", beletette
a gazdaságpolitikai változókat, és megmondta,
mi lesz holnap. A kora nyolcvanas évekig tartott ez az idilli állapot,
a "sztenderd" makroökonómiai összefüggéseket
addig senki és semmi nem kérdôjelezte meg. A fejlôdést
nagyjából az jelentette, hogy pontosítgatták
a felhasznált függvényeket (mi határozza meg
a fogyasztást, beruházást, áralakulást,
kamatalakulást), és ennek során egyre szívesebben
hivatkoztak vissza a mikroökonómia eredményeire. A makrogazdasági
háztartás már kezdett mikroökonómiai fogyasztóként
viselkedni, akinek fogyasztását racionális döntése
határozza meg. Az államról is elkezdtek mint önálló
érdekekkel és belsô struktúrával rendelkezô
döntéshozóról gondolkodni. Finomodtak az összefüggésrendszereket
leíró egyenletek. A "makroökonómiai gondolkodás"
azonban még mindig az abban való hitet jelentette, hogy léteznek
általában vett makroökonómiai törvények,
és ezek modellezhetôk. Ilyen szempontból teljesen mindegy
volt, hogy valaki "keynesiánus", "monetarista" vagy "neo-keynesiánus".
Ugyanabból a módszertani alapállásból
vitatkoztak a felhalmozás optimális arányáról,
a gazdasági növekedés meghatározó tényezôirôl,
a gazdasági ciklusokat kiváltó tényezôkrôl
és azok lefutásáról, az állami beavatkozás
milyenségérôl és hatékonyságáról,
a munkanélküliség, az árak és az árfolyamok
változásáról... hogy néhány klasszikus
makroökonómiai témakört említsünk.
A hetvenes években azonban
megjelent és a nyolcvanas években forradalmat robbantott
egy új iskola, melyet hol racionális várakozások
iskolájának, hol új klasszikus közgazdaságtannak
neveznek, és ami a tavaly végre Nobel-díjjal jutalmazott
Lucas nevével fémjelezhetô. A "Lucas-féle kritika"
nyomán úgy látszott, a makroökonómusok,
azaz a gazdaság egészének mûködésével
foglalkozó közgazdák képtelenek választ
adni arra a kérdésre, valójában milyen tényezôk,
a szereplôk milyen motivációi hozzák létre
a rövid távú gazdasági ciklusokat, mi módon
lehet e ciklikus mozgásokat magyarázni, és egyáltalán,
léteznek-e makroökonómiai törvényszerûségek.
Az új klasszikus iskola nem azzal robbantotta a közgazdaságtant,
hogy másfajta következtetésekre jutott bizonyos dolgokkal
kapcsolatban, hanem hogy az egész makroökonómiát
egészen másképpen kezdte szemlélni - a racionális
várakozások elmélete révén visszahozta
a racionális döntések elméletét mint módszertani
kiindulópontot, és megkérdôjelezett minden addig
érvényesnek tûnô állítást.
Úgy tûnt, a sztenderd makroökonómia-tankönyveket
csak fûtési célokra szabad ezentúl felhasználni.
A helyzet azonban bonyolódott
azzal, hogy a Lucas-iskola kritikájának céltáblája
elsôsorban a keynesi ihletésû makromodellek voltak,
ezért sokan és sokáig úgy gondolták,
hogy a "keynesi-monetarista" vita folytatásáról van
szó. Az "ami korábban általánosan elfogadott
tény volt, azazhogy a közgazdászok ismerik a gazdaság
>>finom beszabályozásának<< módját,
és képesek is arra a pénzügyi és költségvetési
politika segítségével - ez egyáltalán
nem evidens többé" - írta Robert Lucas 1981-ben. Megállapítása
a keynesi rendszerre vonatkozott, azonban - még egyszer hangsúlyozom
- nemcsak a keynesi rendszerre volt igaz, hanem valamennyi ugyanazon a
metodológiai alapon álló, legfeljebb néhány
ponton ellentétes következtetésekre jutó korabeli
makrogazdasági elméletre is.
A kritika iránya miatt azonban
a makroökonómia válsága egybemosódott
a keynesi világkép válságával, és
úgy tûnt, egy nem annyira keynesi modell már jobb magyarázatot
képes adni a világra. A tankönyvekben a korábbi
"sztenderd" makroökonómiai modellekbe ügyes technikusok
beleillesztették a racionális várakozások képletét,
és úgy tetszett, hogy a korábbi oktatási gyakorlat
mégsem vész mind kárba, fel lehet használni
a régi fóliákat, esettanulmányokat, példákat,
csak a végén megfejeljük egy kis "racionális
várakozásokkal".
Nem megy, egyre kevésbé
megy: sztenderd makroökonómia egyelôre nem létezik,
egyelôre több a kérdôjel, mint a pont. Vannak forradalmi
újítások, például Blanchard és
Fischer tisztán mikroökonómiai elemekbôl álló
makroökonómia-tankönyve, de egyelôre ezek a posztgraduális
kurzusokig jutnak, míg alsóbb éveken (szerintem a
sose lehet tudni, mire lesz jó filozófia alapján)
továbbra is a Lucas-elôtti kor "felturbósított"
és egyre szofisztikáltabbnak mutatkozó, de lényegét
tekintve változatlan makroökonómiája a kiindulópont.
Pete könyve így születhetett volna húsz évvel
ezelôtt is: meg sem legyintette az elôzô passzusokban
elemzett makroökonómiai szélvihar, ez a könyv a
lucasi kritikát inkább mint elmélettörténeti
érdekességet, és nem mint releváns makroökonómiai
paradigmaváltást tárgyalja. Mentségére
szóljon: nem egy nyugati kollégája ugyanezt teszi.
Eddig a könyv címének
második felével, a makroökonómiával foglalkoztunk,
figyelmen kívül hagyva a jelzôt, miszerint itt most "monetáris"
makroökonómiáról lesz szó. Vállalt
feladatát a szerzô meglehetôsen könnyedén
oldotta meg: nem pénzelméletet vagy pénzelméletbôl
kiinduló makroökonómiát írt, hanem vette
az elôbbiekben hosszasan bemutatott sztenderd makroökonómiát,
és elhagyta mindazon tankönyvi fejezeteket, amelyekben nem
szerepel a pénz. E megközelítésnek megítélésem
szerint a legnagyobb buktatója, hogy arra az egyszerû és
természetes hallgatói kérdésre: "és
hogy került a pénz a modellbe", nem tud válaszolni,
hacsak azt nem mondja, hogy mert hát a gazdaságban is van.
E kérdés-felelet megértéséhez ismét
egy kis kitérôt kell tennünk a mikroökonómia
világába. A mikroökonómia alapmodelljeiben (hogyan
alakul a piacon a kereslet, a kínálat és az árak)
ugyanis nem szerepel a pénz, az árak egymáshoz viszonyított
nagysága minden lényeges információt tartalmaz.
"Pénz nélkül" képesek a termelôk és
a fogyasztók döntéseket hozni, piaci árat egyensúlyira
beállítani és az általános egyensúlyt
létrehozni. Terjedelem szabta korlátok miatt csak kérhetem:
higgyék el, ez a modell nem butaság, és nem a valóságtól
elszakadt absztrakció, hanem a világ bizonyos jelenségeire
nagyon is tökéletes válasz. Ez akkor is igaz, ha az
alapvetô (alsóbb éveken tanult) mikroökonómiában
még nincs pénz. Így a makroökonómia-kurzust
kezdô diák számára korántsem érdektelen:
miért is van szükség pénzre? Ha ezt a kérdést
megkerüljük, valószínûleg sosem leszünk
képesek hallgatóinkat felvértezni azokkal az érvekkel,
melyekkel legalábbis elgondolkodásra késztethetik
azon szerzôket, akik mûveikben a modern pénzügyi
piacok fenyegetô dzsumbuját, a reálgazdaság
megfulladásának rémséges vízióját
rajzolják fel.
A "miért kell pénz"
kérdésre a válasz azonban korántsem olyan egyértelmû,
mint magának a pénznek a léte, ezért született
külön elmélete. Pénzelmélet tehát
nincs e kérdésre adott ilyen-olyan válasz nélkül.
Ha pedig egy könyv éppen ezt a kérdést kerüli
meg, és adottságként kezeli, amit magyaráznia
és értelmeznie kellene, az a könyv nem pénzelméleti
könyv.
A passzust indító
állításról így sajnálatosan azt
kell megállapítanunk, hogy a tankönyv célját
csak negatív értelemben érte el: a pénzelméletet
nem érinti, a makroökonómia "monetáris vonatkozásait"
pedig annyiban tárgyalja, hogy a többit nem tárgyalja.
"A könyv szándéka
szerint felsôbb éves egyetemisták számára
készült." A továbbiakban "a" közgazdaságtant
tanuló egyetemistáról szólnék, noha
pontosan tudom, hogy nem mindegy, mely oktatási intézmény
mely karán kísérletezik valaki e tan elsajátításával.
A "sztenderd" közgazdasági egyetemista a nyolcvanas évek
vége óta "sztenderd" közgazdaságtant tanul, azaz
az elôzô hosszabb passzusban elemzett mikroökonómiát
és - az éppen válságban lévô -
makroökonómiát. Elsô éven mindenki kötelezôen
átesik egy makroökonómia-penzumon. Ehhez az elmúlt
években megszülettek a jobb-rosszabb (sajnos inkább
rosszabb) egyetemi jegyzetek, és a másodévre lépô
közgazda legalábbis hallott már a makrogazdasági
keresletrôl és kínálatról, az infláció
és munkanélküliség problémájáról,
az IS/LM-rôl, a "gazdaságpolitikai mix"-rôl... Mikor
azonban felsôbb éven és posztgraduális kurzusokon
találkozunk e hallgatóval, kiderül, hogy a kötelezô
kurzus alapján - a jegyzet? a tanár? az oktatási szisztéma?
hibájából - nem sok mindent ért abból,
amit a makroökonómia válságjeleibôl elôadunk.
Nem ismeri azt, amit meg kellene tudnia kérdôjelezni, nem
tudja használni az alapfogalmakat, nem érti, mire való
az a technikai apparátus, amire az egészbôl a leginkább
emlékszik ("valami görbéket tologattunk jobbra-balra
egy féléven keresztül"). Pete könyve valójában
ezeknek a diákoknak szól: azoknak, akiknek nem tanították
meg, akik nem tanulták meg a mesterség alapjait, így
nem tudnak kérdezni sem.
A könyv tehát annyiban
szól felsôbb éveseknek, amennyiben elfogadjuk azt a
- valószínûleg igaz - tényt, hogy nálunk
az alsóbb éveseknek nem vagy rosszul tanították
meg ezt a nyugati társaik számára kötelezô
penzumot, tehát a hiányzó ismereteket valamikor pótolni
kell. Meg kell tanulnom, hogy tudjam, nincs rá szükségem.
Meg kell tanulnom, hogy meg tudjam kérdôjelezni. A makroökonómia
válsága és kérdôjelei nem érthetôk
a makroökonómia alapjai nélkül. Ezt pedig alsóbb
éven kell megtanítani.
Valójában tehát
nem felsôbb éveseknek való ez a könyv, még
kevésbé posztgraduális hallgatóknak: ez egy
tisztességes makroökonómiába bevezetô tankönyv
(vagyis pontosabban tankönyvrészlet, mert azért ne feledjük,
a makroökonómiának csak egyik fele van megírva
benne) elsôévesek számára, amit azonban kényszerûségbôl,
a "magyar ugar" sajátos viszonyai miatt felsôbb éven
tanítunk. Ahogy színesedik az elérhetô tankönyvkínálat,
Pete könyve valószínûleg lecsúszik felsôbb
évrôl, és bekerül a sztenderd alapozó makroökonómia-kurzusok
tankönyvei közé, amelybôl a "sztenderd" közgazdaságtannak
számos eleme jól megtanulható. Önálló
kurzust az elôzô passzusban taglalt hiányosságai
ellenére soha nem építenék rá, de néhány
alapmodellt biztos szívesen tanítanék belôle.
Elsô éven.
"A könyv két nagy részre
és hét fejezetre tagolódik, melyek tárgyalják
a pénz fogalmát, a pénz keresletét és
kínálatát, a transzmissziós mechanizmust, a
pénz semlegességét és az inflációt."
A hiányzó - a laikus számára nem sokat mondó
-, de lényeges tételek listája nem is olyan rövid:
kimaradt a pénzügyi piacok egész világa, a pénzügyi
aktívák árazása, a kockázat mint fogalom,
a kölcsönözhetô pénzek modellje (loanable funds),
az egész kamatelmélet és árfolyamelmélet,
a hiteladagolás és az ehhez kapcsolódó egész
modellcsalád, a monetáris politika nagy dilemmája,
a szabály vagy beavatkozás és az eszközválasztás,
és kimaradt a lucasi kritika. De nemcsak az a kérdés,
mi az, ami kimaradt, hanem az is, valójában mi az, ami benne
van.
A tárgyalt kérdések
elôadásmódja igazolja eddigi állításunkat:
a nyolcvanas évek elejének makroökonómia-tankönyvét,
pontosabban annak bizonyos fejezeteit tartjuk kezünkben. A nyolcvanas
évek elején a tankönyvekben még a hatvanas évek
jellegzetes pénzügyi infrastruktúrája tükrözôdött:
akkoriban ez még nem tûnt annyira anakronizmusnak, hiszen
annak, ami ma természetes hétköznapunk, még csak
a csírája volt meg. A pénzügyi intézmények
- a bankok és más pénzügyi piaci szereplôk
- még viszonylag "súrlódásmentesen" mûködtek,
a gazdaság mûködésének egésze szempontjából
lehetett ôket "külsô" tényezôként
kezelni. Ezt az uralkodó felfogást valóban csak egy-két
akadémikus írás kérdôjelezte meg (így
a kilencvenes évek szerzôinek van kikre visszahivatkozniuk).
A pénzelmélet (melyet
a könyv nem érint) robbant az elmúlt évtizedben:
kiderült, hogy a pénz, a bank, a pénzügyi piac
nem egészen az, amit akár csak másfél évtizede
is hittünk és tanítottunk. Tudjuk, hogy "a pénz
keresletérôl és kínálatáról,
a transzmissziós mechanizmusról, a pénz semlegességérôl
és az inflációról" eddig tanítottak
nem, legalábbis nem úgy igazak. Elmélettörténetileg
izgalmasak a korábbi megközelítések és
állítások, de relevanciájuk, sajnos, egyre
csekélyebb. A jelen helyzet az oktatás szempontjából
a legkellemetlenebb: nincsenek annyira elegáns, széles körben
elfogadott állítások és tételek, mint
korábban, így nehéz megmondani, "mit is kell tanítani".
Meggyôzôdésem,
hogy ilyen helyzetben az állításokkal együtt
a kérdôjeleket is tanítanunk kell. Például
nem csak azt kell tanítani, hogy a korábbi bölcsesség
szerint mi határozza meg, az emberek mennyi pénzt kívánnak
tartani (azaz mekkora a pénzkereslet), hanem azt is, a pénz
fogalmának átalakulása kapcsán miért
nem tudjuk mégsem megmondani, mekkora a pénzkereslet. Nem
a tétel- és elméletismertetést tartom Pete
könyvében feleslegesnek, hanem a kérdôjelek elmaradását
- bármennyire igaz, hogy egy tankönyvnek elsôsorban kijelentéseket
(pontokat és felkiáltójeleket, lehetôleg a lényeget
vastagon szedve) kell tartalmaznia, ha a tankönyvet meghatározó
tudományban éppen a kérdôjelek dominálnak,
nem maradhatnak ki e tudományt követni szándékozó
tankönyvbôl sem.
"Korrekt könyv: a szereplô
elméleti modellek állításai hibátlan
bizonyítással együtt szerepelnek." A fentiek után
vélhetôleg meglepôen hangzik az állítás:
a könyv korrekt. Pedig valóban az: korrekt technikai (igaz,
kissé technikatörténetire sikeredett) bemutató.
Ez nem csekélység egy olyan tudományág esetében,
melynek legnagyobb áldása és csapása, hogy
mint "alkalmazott tudomány" ott jelenik meg, ahol a legritkább
az egyetértés, a legkisebb a társadalmi konszenzus,
a legnagyobb a félreértelmezés és a torzítás
valószínûsége, ahol a leghangosabbak a féligazságok
és leggyakoribbak a csúsztatások: azaz a gazdaságpolitikában.
Fiatal közgazda hallgatókat nehéz meggyôzni arról,
hogy a közgazdaságtan intellektuálisan kiemelkedô
eredményeket tud felmutatni, elmélyült kutatómunkára
alkalmas terület és színvonala nem azonos a parlamenti
ülésszak elôtti felszólalások színvonalával.
Ha meg tudom gyôzni hallgatóimat, hogy bizonyos értelemben
ezt a tudományt is ûzhetik becsületes mesteremberként,
amihez szükséges a szakma bizonyos mesterfogásainak
ismerete, nem keveset tettem. E szempontból pedig a könyv pozitív.
Vállaltan korrekt mesterembereknek szól: tanuld meg, fiam,
a szerszámokat használni, csak azután szárnyalj.
Pete könyve nem "intellektuális"
tankönyv: a szerzô nézeteirôl nem sok derül
ki, és ha valaki esetleg belôle próbálja megérteni,
miért váltott ki szinte emocionális csodálatot
Friedman, majd Lucas fellépése, sohasem fog rájönni.
Nem is biztos, hogy egy tankönyvnek ez a feladata. Egy tankönyv
legyen korrekt, és ez a könyv az.
Az alapvetôen tisztességes
megközelítés, a lazán odavetett bizonyítatlan
állítások kerülése, az óvatosság
azonban az aktuális gazdasági jelenségek érintésétôl
is távol tartotta a szerzôt. Márpedig a makroökonómia
nem él meg empíria nélkül: egy sztenderd makroökonómia-könyv
tele van a gazdaságot jellemzô ábrákkal, számokkal,
idôsorokkal. Ezek nemcsak illusztrálnak, de már-már
igazolnak is. Pete tankönyve szándékszinten sem kíván
"aktuális" vagy "gyakorlati" lenni: "A könyv kizárólag
elméleti kérdésekkel foglalkozik", rögzíti
a Bevezetôben a szerzô. Ezt követôen sikerült
oly mértékben elvonatkoztatnia a valóságtól,
hogy egyetlen árva statisztika, valós - esetleg a magyar
- gazdaságra vonatkozó ábra vagy "esettanulmány"
sem csúfítja el a szép kiállítású
könyvet. Ez a legkevésbé sem "main stream" hagyomány,
mivelhogy a main stream mûvelôi régóta tisztában
vannak vele, hogy amennyire létezik "steril" mikroökonómia
("vegyünk egy fogyasztót" és az a fogyasztó élhet
bárhol), annyira nincs steril makroökonómia. A mikroökonómia-könyvek
mind egymáshoz hasonlítanak - az, hogy melyik országban
írták meg ôket, inkább az érvelési
stílusból derül ki, semmint az egyaránt elvont
vagy éppen játékos példákból.
A makroökonómiáról viszont nem véletlenül
mondta ki Stanley Fischer egy évtizeddel ezelôtt: "márpedig
makroökonómia valójában nem létezik",
a makroökonómia valóban mint gazdaságelemzés,
mint institucionális háttér elôtti szövet
izgalmas, ha hiányzik a háttér, akkor önmagában
feleslegessé válik a technika, és soha nem fogom megérteni
azokat a kérdôjeleket, amelyek e tudományág
válságához vezettek.
"A könyvet a fejezetek végén
található feladatok, bôséges irodalomjegyzék
és értelmezô miniszótár egészíti
ki." Ez a megállapítás ismét azt igazolja,
hogy a könyv korrekt, a szükséges kellékeket igyekszik
a kellô mennyiségben felvonultatni, bár nem mindig
sikerrel. Ami hiányzik, az az empirikus háttér, de
hát arról már szóltunk. Az irodalomjegyzéket
a "félmúlt" illata lengi körül, számos,
a "félmúltban" született jelentôs mûvet
is mellôzve. Így például önálló
irodalomként meg sem jelenik az 1990-es Handbook of Monetary Economics
címû tanulmánygyûjtemény, egyedül
a belôle kiemelt egyetlen írás hivatkozásaként.
Ráadásul e kiemelt írás inkább "tisztelgés
a régi nagyok elôtt"-ként került a gyûjteménybe,
mert Brunner-Meltzer itt közölt modellje csak emésztést
segítô porok segítségével fogyasztható,
és jelentôsége fölöttébb kétséges.
Pedig ebbôl a tanulmánygyûjteménybôl számos
témát lehetett volna "meríteni", és számos
elemzést át lehetett volna tankönyvvé varázsolni
(kézikönyvrôl lévén szó, az írások
önmagukban diákok számára általában
emészthetetlenek): Hahn nem kis szellemi erôfeszítést
követelô tanulmányát a likviditás fogalmáról,
Blanchard cikkét a pénz reálhatásáról,
Modigliani szokás szerint bravúros szintézisét
a monetáris makromodellekrôl, Merton pénzügyi
eszközök árelméletére vonatkozó alapvetô
írását, Friedman kicsit elbonyolított áttekintését
a monetáris politika szabályairól, avagy Fischer ma
már klasszikus eszközválasztási cikkét...
Nemcsak a tanulmányok jelentôsek és színvonalasak,
hanem a szerzôk is olyanok, akik némi eredményt felmutattak
a pénzelmélet vagy/és a makroökonómia
területén - így garanciát jelentenek a minôségre.
Ezen - megítélésem szerint - minden sztenderd monetáris
kurzus alapirodalmát adó névsorból sikerült
szinte mindenkit kihagyni az irodalomjegyzék összeállítása
során. Blanchard, Benjamin Friedman, Merton, Modigliani, Hahn neve
említésre sem kerül, Stanley Fischeré csak egy
korábbi tanulmánya kapcsán, de például
hiányzik a posztgraduális kurzusok klasszikus alapkönyve,
"a" Blanchard-Fischer. A hiánylista (ami sajnálatos módon
már valóban csak a vájt fülûeknek mond
valamit) aggasztóan hosszú: a fent említetteken kívül
hiányzik Bernanke, Blinder, Lucas alapvetô írása,
King és Plosser, Kydland és Prescott, Romer, Sims, Moore,
Cukierman, Wallace... A magyar szakmai nyelv megújításában
kiemelkedô szerepet vállaló ún. Nobel-díjasok
sorozatból, mely az adott Nobel-díjas szerzô legjobb
tanulmányaiból ad tananyag-kiegészítô
olvasókönyvként is kezelhetô magyar nyelvû
válogatást, a Tobin-köteten kívül egy sem
kerül említésre (Arrow, Modigliani, Friedman, Stigler...).
Azt már csak ínyencként jegyzem meg, hogy a szinte
párhuzamosan megjelenô, Simon András írta tankönyv
minirecenziókkal kiegészített irodalomválogatása
(amibôl megtudjuk, melyik könyvet kiknek hogyan oktassuk, olvassuk)
tanári, de diákszempontból is összehasonlíthatatlanul
nagyobb értéket képvisel, mint egy könyv végi
"azt se tudom, mihez kapcsoljam" irodalomjegyzék.
"Jót s jól..." - nem
megy. Makroökonómiából és pénzelméletbôl,
ráadásul a kettô összekapcsolásából
ami jót meg lehetne tankönyvként írni, azt még
nem tudjuk jól megírni, amit pedig jól meg tudunk
írni, azt valószínûleg már nem érdemes
megírni, mert már nem jó. Pete könyve viszonylag
jól megírt könyv, és tizenöt évvel
ezelôtt felesleges sem lett volna. Ma viszont csak ugyanazt a kérdést
tudom feltenni, amit a szerzônek, mikor ötletérôl
elôször beszélgettünk: "Jó, jó, Péter,
de minek?" Mindazonáltal ezen állításról
kedvenc "piacunk" egyelôre másképp ítél
- a fôiskolások és egyetemisták ezt a végül
is jól megírt könyvet egyelôre megírásra
érdemesnek ítélték (mert eddig még ennyi
sem volt), akkor meg tényleg butaság ez az egész fanyalgás.
Észrevételeit, megjegyzéseit kérjük küldje el a következõ címre: buksz@c3.hu