A könyv alcímében
jelzett tárgykört a szerzô jórészt az MTA-ELTE
Kommunikációelméleti Kutatócsoportjának
1991 és 1994 között végzett közvélemény-kutatásai
alapján vizsgálja, az összehasonlítás,
illetve az adatbázis bôvítése érdekében
azonban olykor figyelembe vesz más, korábbi vagy más
kutatóhelyeken született közvélemény-kutatási
eredményeket is. Két részre tagolódó
munkája bevezetô fejezetében Néhány gondolatát
adja közre a közép-kelet-európai átmenet
sajátosságairól, majd ismerteti témaválasztási
szempontjait és az elemzésben alkalmazott matematikai statisztikai
módszereket. Tekintettel arra, hogy potenciális olvasóinak
jó része kevéssé járatos e módszerekben,
Vásárhelyi a bevezetô végén fogalommagyarázó
szószedetet tesz közzé (36-38. old.), melyben ismerteti
a leggyakrabban elôforduló statisztikai eljárások
(korrelációszámítás, korrelációs
mátrix, regresszióanalízis, faktoranalízis,
clusteranalízis stb.) lényegét. A Domináns
véleményáramlatok, közkeletû ideológiák
címû második rész a politikai nyilvánosságban
nagy nyomatékkal vitatott témákra (nemzettudat, a
határon túli magyar kisebbségek helyzete, népesedési
kérdés, sajtószabadság), a gazdasági
szerkezetváltás nyomán egyre több embert érintô
szociális problémákra (szegénység, munkanélküliség),
valamint a politikai intézmények presztízsére
vonatkozó vélemények megoszlását mutatja
be. E témák Vásárhelyi Mária szerint
olyan jelenségeket és folyamatokat képviselnek, amelyek
"éppen kiemelt jelentôségük folytán a rendszerváltás
legitimációjának sarkkövét jelentik, és
egyben a legnagyobb veszélyek forrását is az elindult
politikai és gazdasági modernizációs folyamatokra"
(27. old.). A véleményalkotás statisztikailag azonosított
típusait a szerzô véleménymodelleknek nevezi,
és részben a megkérdezettek társadalmi és
politikai jellemzôivel (jövedelem, iskolai végzettség,
foglalkozási pozíció, lakóhely, illetve pártpreferenciák)
magyarázza, részben a magyarországi politikai változásokról
kialakított saját képe fényében értelmezi
és értékeli.
Vásárhelyi Mária
nem híve az értékmentes szociológiának.
Hitvallását a könyv élén szereplô,
E. F. Babbie módszertani tankönyvébôl vett idézettel
jelzi: "Ma, a terjedô levertség és kiábrándulás
idején állandó a csábítás, hogy
a társadalmi bajok elôl egyre szûkülô magánérdekeink
terébe vonuljunk vissza, még ha nem leszünk is többek,
mint az ûrben bolygó szemétgolyón egy semmi
kis fehérjefolt. A társadalomtudományi kutatások
esélyt adnak arra, hogy megvívjunk ezekkel a bajokkal, és
hogy megtapasztaljuk, milyen az, ha az ember ér valamit. A döntés
rajtad áll, én arra buzdítalak, fogadd el a kihívást…"
(9. old.) Vásárhelyi a politizáló szociológia
hagyományának vállalásával válaszol
e "kihívásra". Nem titkolja politikai vonzalmait, melyeknek
az erôsen vitatható állításokat felsorakoztató,
a liberálisnak nevezett napi sajtó közhelyeit visszhangzó
bevezetô fejezetben hangot is ad. Állásfoglalását
egyaránt jelzi az egyes fejezetek elé mottóként
illesztett idézetek szerzôinek névsora (Bibó
István, H. M. Enzensberger, Kis János, Adam Michnik) és
a véleménymegoszlások ismertetését követô
helyzetelemzés, minôsítés, jóslat, amihez
olykor feladatkijelölés is társul. Például:
"Anélkül, hogy bagatellizálni kívánnánk
a területi revizionizmus súlyát a közgondolkodásban,
úgy tûnik, hogy a jelenlegi helyzetben még jó
esély van a politikai realizmus pozícióinak megszilárdítására,
az >>asztalra ütögetôk<< elszigetelésére,
hiszen az itt leírtakból láthatjuk, hogy a lakosság
azon egyharmada, akiktôl [!] nem idegen az irredentizmus, még
meglehetôsen bizonytalan és ingatag, és álláspontja
elsôsorban attól függ, hogy hol érzi a többséget
és a nagyobb erôt. A politikai irracionalizmus felülkerekedése
esetén azonban mint annyi más kérdésben, itt
is >>bízhatunk<< Bibó látnoki képességében,
vagyis abban, hogy mint annyian körülöttünk, mi sem
kerülhetjük el a szakadékba zuhanást." (87. old.)
Vagy: "Az sem lehet érdemi vita tárgya, hogy az életkörülmények
rosszabbodása elkerülhetetlen velejárója a rendszerváltásnak.
Ugyanakkor jóvátehetetlen hibát követ el az a
hatalom, amely nem számol az elmúlt négy évtized
során rögzült nézetekkel, és nem mutat megértést
és együttérzést az emberekkel helyzetük
és veszteségeik miatt." (99. old.) Vagy: "1994 elejére
bizonyossá vált, hogy a közszolgálati tömegtájékoztatás
elvesztette a közönség elôtti hitele és becsülete
visszaszerzésének lehetôségét." (170.
old.) Végül: "Tapasztalataink összegzéseként
elmondható, hogy az abortusz jelenlegi szabályozásának
szigorítása széles körû ellenállásra
találna a társadalomban. Az emberek nagyobb része
a megszokottnál toleránsabban kezeli ezt a kérdést,
és a többség állásfoglalása liberális
szempontok érvényesülését tükrözi.
Ugyanakkor úgy tûnik, hogy egy erre vonatkozó döntést
csak az legitimálhatna, ha azt közvetlenül az érintettek
állásfoglalása alapján hoznák meg."
(198. old.)
A könyv fô kérdése,
hogy "mi történt >>a fejekben<< az elmúlt évek
során Magyarországon, hogyan vélekednek az emberek
a rendszerváltás folyamatáról és az
alakuló [!] változásokról". Szerzôje
abban bízik, hogy a közvélemény-kutatási
adatsorok statisztikai elemzésével rekonstruálhatja
a különbözô véleményáramlatokat,
az azokat átfogó véleménymodelleket, sôt
gondolkodási struktúrákat, s ily módon "a mindennapok
tapasztalatain alapuló hétköznapi ideológiák
szintjén" adhat magyarázatot "a 94-es politikai változásokra"
(26. old.) - magyarán, az MSZP választási sikerére.
Csakhogy a felhasznált közvélemény-kutatási
adatok ilyen mélységû elemzést nem tesznek lehetôvé,
egyszerûen nem támaszthatják alá a szerzô
belôlük levont következtetéseit.
A kívánatosnak tartott
társadalmi berendezkedésrôl szóló fejezetben
Vásárhelyi Mária ugyanabban a fejtegetésben
szögezi le azt, hogy "számszerûen összehasonlítható
adatok nem állnak rendelkezésünkre, mivel korábban
nem készült átfogó kutatás a vizsgált
kérdéskörrôl", s fogalmaz meg összehasonlító
állításokat: "a társadalomban erôteljesen
növekedett a piacellenes, antikapitalista nézetek népszerûsége",
"élénkült a >>kádárista nosztalgia<<",
"szaporodott a >>boldog kádári napokat<< visszasírók
tábora". Ehhez még - az adatokból semmiképp
sem következô - magyarázatot is fûz, mely a piacgazdaság
növekvô elutasítását egyfelôl a szociális
piacgazdaság felé tett lépések elmaradására,
másfelôl a piacgazdaságot és a szociális
gondoskodást szintetizálni képes közkeletû
ideológiák hiányára vezeti vissza (46-47. old.).
Ami az 1992-es és az 1994-es
adatfelvétel összehasonlítható eredményeit
illeti, az egykori szociális biztonság "visszasírását"
kétségkívül alátámasztják
(szinte megoldhatatlan feladat elé állítaná
a szociológust, ha eredményeibôl az adódna,
hogy az emberek elvbôl jobban vonzódnak a munkanélküliséghez
és a megélhetési nehézségekhez), viszont
a piacellenesség növekedésére vonatkozó
állítást nem. Az "A piacgazdaságot akkor is
meg kell valósítani, ha az nagyon sok áldozatot kíván
az emberektôl" állítással teljesen vagy részben
egyetértôk aránya például nem változott
(maradt 75%), az "A kapitalizmus nem tökéletes, de az emberek
élete mégis ott áll a legközelebb az elképzelhetô
legjobbhoz" kijelentéssel teljesen vagy részben egyetértôké
3%-kal nôtt, sôt - a szaporodó szociális problémák
tapasztalata ellenére - 2%-kal többen részben vagy teljesen
ellenzik az emberek életébe való állami beavatkozást.
A válaszadók tehát nem hozzák közvetlen
oksági kapcsolatba a megélhetési nehézségeket
és a "kapitalizmus építését". Vásárhelyi
Mária szerint viszont igenis "szélesedik a társadalomnak
az a része, amely úgy véli, hogy éppen a kapitalista
viszonyok kialakulása, a piacgazdaságra való áttérés
és a privatizáció okolható életviszonyainak
romlásáért" (52. old.). E kijelentés a felhasznált
adatok elemzésébôl nem következik, mégis
úgy szerepel, mint a kívánatosnak tartott társadalmi
berendezkedést firtató kérdésekre adott válaszok
kereszttábláinak elemzésébôl leszûrt
kutatási tapasztalat. Hasonlóképp problematikus az
a következtetése, hogy növekedett a privatizációval
szembeni ellenállás (53. old.), hiszen ezzel kapcsolatos
kérdés csak az 1994-es vizsgálatban kapott helyet.
Kételyeket ébreszt
a szomszéd országokban élô magyarok helyzetének
megoldásával kapcsolatos válaszok elemzése
is. A közölt adatokból ugyanis nem olvasható ki
az a konklúzió, hogy azok (a minta 23%-a), akik az asszimilációt
tartják a magyar kisebbségek számára az egyetlen
megoldásnak, "egyértelmûen helytelenítenék,
ha a kormány további magyar menekültek számára
biztosítana letelepedési lehetôséget" (81. old.).
Noha a kutatás nem talált olyan társadalmi-demográfiai
ismérveket, amelyek e 23%-ot dominánsan jellemeznék,
Vásárhelyi Mária mégis kijelenti: "Úgy
tûnik, hogy e véleményirányzatnál a hasonló
attitûdök és a véleményazonosság
alapját az egzisztenciális fenyegetettség, a korábban
elért pozíciók elvesztése és társadalmi
leszakadása miatti félelem teremti meg." (82. old.)
A bevezetés a rendszer-imágók
összehasonlító elemzését nevezi meg a
kutatás gerinceként, ami egyben kijelöli "a továbbiakban
leírtak értelmezési keretét és magyarázattal
szolgál a részletkérdésekben kialakuló
vélemények megértéséhez" (28. old.).
Rendszer-imágóknak a társadalmi-gazdasági fejlôdés
kívánatos irányáról alkotott nézetegyütteseket
nevezi a szerzô; e nézetegyütteseket a politikai rendszerre
vonatkozó kijelentésekkel való egyetértés/elutasítás
alapján statisztikai úton (faktoranalízis, majd a
rotált faktorok clusterelemzése alapján) azonosítja.
Öt van belôlük, úgymint: "kádárista"
szocialista, etatista antikapitalista, etatista antiszocialista, szocialisztikus
piacellenes, liberális piacorientált. A többváltozós
eljárás ismertetése, amellyel Vásárhelyi
e társadalomeszményeket meghatározta, sajnos, nem
szerepel a könyvben. A rendszer-imágók evokatív
nevei elleplezik azt a tényt, hogy egyszerûen a kérdéssor
különbözô kijelentéseire (mint változókra)
adott válaszok (a hozzájuk rendelt értékek)
összefüggéseit (együttjárási gyakoriságait)
csoportosító faktorokról van szó, ahol is a
névadás a kutató intuícióit teszi közzé.
(Ráadásul a faktoranalízisek eredményeit közlô
táblázatokban csak a figyelembe vett faktorsúlyok
szerepelnek. Emiatt kétséges a rájuk támaszkodó
magyarázat, különösen azért, mert minden faktormátrixban
több faktoron is szerepelnek ugyanazok a változók, illetve
a faktorstruktúrákban olyan súlyok is helyet kapnak,
amelyeknek alacsony értéke csökkenti a faktorok interpretációs
szintjét.) Az intuitív meghatározások, illetve
a szemléletes fogalmakat felvonultató, érzelmeket
mozgósító kifejezésmód olyan empirikus
általánosításokhoz vezet, melyek messze túllépnek
a tényekre szorítkozó, tárgyszerû adatértelmezésen.
Eme fogalomhasználat kétes értéke jól
tanulmányozható, ha az olvasó sorra veszi, milyen
véleményegyüttesek minôsülnek a könyv
lapjain "liberálisnak".
- Az abortusszal kapcsolatban az, amelyik "az érintett és környezetének mérlegelésére bízza a terhesség megtartásával, illetve megszakításával kapcsolatos döntést"(182. old.). Feltehetôen nem a magzat mérlegel. Mindenesetre ebben a véleményegyüttesben a legnagyobb súllyal a két alábbi állítással való egyetértés szerepel: "Az egész család megsínyli, ha a nem kívánt gyermeket meg kell szülni", illetve "Minden további gyermek vállalásakor a már meglévô gyermekek érdekeit kell szem elôtt tartani."
- A szociálpolitikában az számít "a kérdés liberálisabb megítélésének", hogy "a szegényeket és rászorulókat általában támogatni kell, függetlenül magatartásuktól és érdemeiktôl" (105-106. old.).
- A magyarsághoz tartozás kritériumait illetôen a liberális álláspont "elsôsorban azt tekinti meghatározónak, hogy ki milyen nemzetiségûnek érzi, vallja magát, másodsorban az anyanyelvet, harmadsorban pedig az állampolgárságot tekintik [!] determináló tényezônek" (64. old.).
- A gazdasággal és a társadalmi berendezkedéssel kapcsolatban végül Vásárhelyi Mária szerint a "tisztán liberális" felfogást "a piacgazdaság akár sok áldozattal járó megvalósításának támogatása, a vállalkozók anyagi gyarapodásának korlátot szabó törekvések elutasítása, az állami befolyást korlátozó törekvések kiterjesztése és a kapitalizmus mint követendô út elfogadása jellemzi" (46. old.).
Az adatfeldolgozás során
Vásárhelyi Mária nem tesz kísérletet
a kérdésekre kapott "nem tudom" válasz értelmezésére,
noha többször is elôfordul, hogy a válaszolók
jelentôs hányada - például 1994 elején
a rádió és a tv helyzetérôl és
tevékenységérôl kérdezetteknek a kérdéstôl
függôen 12-20%-a - ebbe a csoportba tartozik. Pedig más-más
eredmény adódik, ha ezeket az értelmezés kizárja,
és csak a ténylegesen ismert véleményekbôl
általánosít a népesség egészére,
illetve ha figyelembe veszi ôket, és megpróbálkozik
az értelmezésükkel. A szerzôben egyébként
fel sem merül, hogy vagy mérôeszközei nem jók,
vagy elemzési technikái nem alkalmasak az ôt érdeklô
folyamatok feltárására. Ehelyett azt a mentséget
találja és ismételgeti a kevéssé egyértelmû
adatokból levont határozott következtetéseire,
hogy "nagy zavar és bizonytalanság jellemzi a közgondolkodást"
(69. old.), s így "az emberek jelentôs részének
gondolkodásában meglehetôsen ellentmondásos,
kusza és zavaros elképzelések, vélemények
élnek" (73. old.), illetve hogy véleményük egyszerûen
inkonzisztens (31. tábla) vagy ambivalens (5. tábla).
Pedig a mérôeszközökrôl
is érdemes volna elgondolkodni. Ha valaki azzal az állítással,
hogy "Azok lesznek szegények, akik elisszák a pénzüket"
logikai és nyelvérzékére hallatva egyetértett,
abból Vásárhelyi Mária már azt olvassa
ki, hogy az illetô a szegénység kialakulásában
nagyobb szerepet tulajdonít az egyéni, mint a társadalmi
tényezôknek. Ha a kutató arról kérdezi
a mintába került egyéneket, hogy az általa felsorolt
intézmények közül melyik "mennyire szolgálta
az emberek javát", s a kapott válaszokból nyomban
az illetô intézmények presztízsére, majd
tekintélyére következtet; majd valamiképp (ezt
nem ismerteti) a nekik tulajdonított hatalom nagyságáról
is érdeklôdik; s végül korrelációs
mátrixot állít fel e kettô összefüggésérôl
- akkor két, csak elnevezésében független tényezô
korrelációjából von le következtetéseket
(hiszen már az elsô kérdés is a cselekvôképesség
értelmében vett hatalomra vonatkozott, így válhatott
a három legnagyobb "presztízsû" intézménnyé
sorrendben a köztársasági elnök, a rendôrség
és a hadsereg).
A kötet apróbb hibái
között említést érdemel, hogy a 14. tábla
második oszlopa tévesen az elsôt ismétli, hogy
hiányzik a 61. oldalon szereplô idézet forrása,
s a hivatkozásokban nincsenek feltüntetve az odalszámok
(enélkül viszont csak alibifunkciója lehet, ha a felhasznált
irodalomban Allport monográfiája vagy Merton kézikönyve
is szerepel). Gondosabb szerkesztôi munkával elkerülhetôk
lettek volna a nyelvhelyességi hibák és a rosszul
írt nevek (Dahrendorf, E. Noelle-Neumann).
Véleményem szerint
Vásárhelyi Mária a saját kutatási területén
igyekszik megtenni azt, amit állampolgári kötelességének
érez: felhívni a figyelmet arra, hogy az új társadalmi
rendszer gyenge lábakon áll, fogytán az emberek türelme,
pedig szerinte ez türelem "az egész rendszerváltás
alappillére" (25. old.). A fontosnak vélt üzenet átadásának
sürgetésében azonban megfeledkezett vállalkozásának
szigorú módszertani feltételeirôl. Az elôzôekben
néhány módszertani-elemzési problémát
jeleztem. Van azonban a könyv lényegi elôfeltevéseivel
kapcsolatos fenntartásom is: egyrészt kétlem, hogy
a politikai változások és a hétköznapi
tapasztalatokat tükrözô vélemények lassú
elmozdulásai között oly szoros volna az összefüggés,
hogy az utóbbiak a választási eredményekre
is magyarázattal szolgálhatnának. Számos szociológiai
és pszichológiai vizsgálat figyelmeztet arra, hogy
a kinyilvánított vélemény és a tényleges
cselekvés között gyakran hiányzik a logikai kapcsolat.
Másrészt a különbözô kérdések
kapcsán azonosított vélekedések aggregátumai
nem azonosíthatók a politikai döntésekkel kapcsolatos
- számos szinten és formában, de mindig érvekben
megfogalmazódó - közvéleménnyel.
Észrevételeit, megjegyzéseit kérjük küldje el a következõ címre: buksz@c3.hu