Sisa József



Lapis Angularis
Források a Magyar Építészeti Múzeum gyûjteményébõl
Szerkesztették: Hajdú Virág és Prakfalvi Endre. A szövegeket gondozták: Hadik András, Hajdú Virág, Borsosné Kaiser Anna, Prakfalvi Endre, Pusztai László, Ritoók Pál, Róka Enikõ. Fotó: Barka Gábor. OMvH Magyar Építészeti Múzeum, Budapest, 1995. 380 old. képek, valamint színes táblák, ár nélkül 

  "Szegletkõ" - hirdeti a könyv címe, utalva a közölt szövegek forrásértékére, de sejtetve egyúttal a szövegek építészethez kötõdését is. A kötet a Magyar Építészeti Múzeumban õrzött kéziratokból nyújt válogatást, a magyar építészet és építészethez kapcsolódó társmûvészetek olyan reprezentánsai tollából, mint Hauszmann Alajos, Maróti Géza, Kozma Lajos, Kotsis Iván, Borbiró Virgil, Fischer József és Gádoros Lajos. Valamennyi felsorolt személy fontos szerepet játszott a magyar építészet történetében, Hauszmann, Kotsis és Gádoros pedig a maga korának szakmai életében, hivatalos intézményrendszerében, sõt társadalmában is fõszereplõ volt. Vagyis a válogatás - eleve a szerzõk személye révén - meglehetõsen széles panorámát ígér a XIX. század második felének és a XX. század majdnem egészének magyar építészetérõl. Várakozásunkban nem is csalatkozunk: a kötet valóban fontos dolgokról és személyekrõl szól, adatgazdagságával csak sokoldalúsága és színessége veszi fel a versenyt. A szöveggyûjtemény így méltó módon reprezentálja az Építészeti Múzeum munkatársainak több évtizedes, fáradhatatlan és leleményes gyûjtõmunkáját, és beszédesen tanúskodik munkatársainak szerkesztõi képességeirõl.
  A közölt írások eredendõen önéletrajznak készültek, vagy önéletrajzi jellegû visszaemlékezések. Mûfajuk a szabályos önéletírástól a levélig és az írásban rögzített interjúig terjed. A sorból csak Kozma Lajosnak az oktatás problematikájával foglalkozó írásai "lógnak ki"; kérdés, hogy az elõszóban említett mintegy 700 oldalas Kozma-hagyatékban nem lehetett-e volna önéletrajzi részeket találni. A közölt forrásszövegek közül egyébként mind válogatás, kivétel csak Hauszmann önéletrajza. Ha viszont figyelembe vesszük, hogy magántulajdonban megvan Hauszmann lényegesen terjedelmesebb visszaemlékezése és naplója - amely egy hír szerint a Gondolat Könyvkiadó gondozásában meg fog jelenni -, a Lapis Angularis Hauszmann-önéletrajza is csak rövidített változatnak tekinthetõ. Az Építészeti Múzeum munkatársainak válogató-szemelvényezõ eljárása érthetõ és indokolt, hiszen nem valószínû, hogy valamennyi felvonultatott írás teljes terjedelmében valaha is megjelenhet; egyelõre azt is csak remélni lehet, hogy egyes írásmûveknek a kötetben megígért késõbbi teljes kiadása megvalósulhat. Az itt közölt írások terjedelme változó: Kotsis Iváné felülmúlja a százhúsz oldalt, Borbiró Virgilé azonban alig tesz ki ötöt. Ennek gyakorlatilag bevallott oka, hogy Borbiró megõrzött írásait egy következõ kötetben teljes terjedelmében közölni fogják, ezért itt most csak mutatóban szerepel valami.
  A szemelvényekbõl kibontakozó változatos sorsok, munkásságok és nézetek bemutatása vagy összefoglalása egy recenzió keretében még vázlatszerûen sem lehetséges, de talán nem is szükséges. A széles és sokrétû tablót csak néhány kiragadott, az egyes írásokban visszatérõ, nemegyszer egymásnak felelgetõ mozzanat felidézésével lehet valamennyire érzékeltetni. Ilyen például a budai királyi palota, amelynek építésébe a tervezõ, Hauszmann Alajos avat be, s melynek második világháború utáni helyreállításával Kotsis Iván foglalkozik, ideális megoldásként a kupola teljes leborotválását javasolva. A lakóház több írás visszatérõ témája, ami jól érzékelteti, hogy ez a XIX. és XX. század építészetének egyik alapvetõ problémája. Kotsis, Fischer és Gádoros mind más megoldást javasol; Gádoros visszaemlékezésének mindnyájunkat elevenen érintõ tanulsága, hogyan fajult a racionális tipizálás lélektelen lakótelep-építéssé. De nem kevésbé izgalmas Hauszmann és Kotsis személyének és professzori mûködésének szembeállítása Kozma lendületes támadásával a tekintélyelvû és merev építészetoktatás ellen. Többek közt a "szocreál" körül forognak Kotsis, Borbiró és Gádoros gondolatai; az elsõ kettõ elutasítja, az utóbbi megértéssel fordul felé. Nemcsak egyes témák, egyes szereplõk is visszaköszönnek a különbözõ megemlékezésekben: Hauszmann önéletrajzában Hültl Dezsõ a megnyerõ modorú tanítvány és kedves võ, Fischer fensõbbséges professzorként találkozik vele. Természetükbõl fakadóan az írások tele vannak személyes jellegû mozzanatokkal, sõt nemegyszer anekdotákkal. Alighanem emlékezetes marad például a Hauszmann leírta eset, amikor a lakáj spirituszlánggal felhevíti az ezüstkanna karját, hogy az edényt földhöz vágó Ferenc József elõtt a magyar termék hitványságát demonstrálja, vagy Gádoros története, aki elbeszéli, hogyan tûnik el a minisztériumban az engedélyezési dokumentációból az ülõ fürdõkádat bemutató meztelen modell fotójának több sorozata. Maróti írása annyira az anekdotára és a mókára van "kihegyezve", hogy a humor szinte túlteng benne; ez kétségtelenül szórakoztatja az olvasót, de kérdés, nem lett-e volna bölcsebb némi szerkesztõi beavatkozással többet közölni mûvészi munkásságáról. Összességében azonban elmondható, hogy a kötet hasznos munka mindazok számára, akik a késõ XIX. század és a XX. század építészetét akarják kutatni, legyen az a historizmus, a szecesszió, a konzervatív vagy modern irányzat, vagy akár - és ez a szerkesztõk elfogulatlan nyitottságát dicséri - a "szocreál" korszaka. Olyan munka, amely jól kiegészíti a levéltári és a nyomtatott forrásokat, és bizonyára nemegyszer másutt hozzá nem férhetõ adatokkal és gondolatokkal szolgál.
  Minden írást rövid bevezetõ elõz meg a múzeum valamelyik munkatársa tollából. Igen informatív módon részben a szóban forgó mûvész rövid pályaképét adják, részben az írásmû keletkezésérõl és a szemelvényezés mikéntjérõl tájékoztatnak. Az angol nyelvû rezümé - Ritoók Pál munkája - ügyesen foglalja össze az Építészeti Múzeum elõdjeinek történetét és a mai intézmény mûködését, a hazai olvasó hasznára is. Csak remélni lehet, hogy a Lapis Angularis - az ígértnek megfelelõen - indító kötete lesz egy hasonló profilú, forrásközlõ sorozatnak.


Észrevételeit, megjegyzéseit kérjük küldje el a következõ címre: buksz@c3.hu


C3 Alapítvány       c3.hu/scripta/