Sok mindent elárul egy társadalomról,
mivel töltik tagjai a szabadidejüket, van-e szabadidejük
egyáltalán, arra tudják-e használni, amire
szeretnék, avagy csak elfolyik, anélkül, hogy tervezni
tudnák. A szociológiában is fontos kérdések
ezek, amit bizonyítanak az idõmérleg-felvételek,
a nem munka alapú társadalomelméletek, vagy akár
az a szinte közhelyszerû nézet, miszerint a nyugati társadalmak
a munkatársadalomból a szabadidõ-társadalom
felé haladnak.
Hasonló témák
megvitatására alakult a Magyar Szabadidõ Társaság
is, amely 1993 októberében Budapesten tartott nemzetközi
konferenciát a mûvelõdés, az életmód
és a szabadidõ együttes vizsgálatáról.
Az elhangzott 28 elõadást 1995-ben kötetben is megjelentették.
(Ez a társaságnak már a második kiadványa
volt. Az elsõ: Társadalmi idõ, szabadidõ. Szerk.
Falussy Béla. Magyar Szabadidõ Társaság - KSH,
Bp., 1993)
Nem könnyû konferenciakötetet
szerkeszteni, hiszen nem minden elõadó érkezik elõre
megszerkesztett anyaggal, az utólagos kérések az elõadások
kidolgozására és beküldésére pedig
nem mindig találnak visszhangra. Élõ elõadást
írásos anyaggá szerkeszteni ismét csak próbára
teszi a szerkesztõket. A jelen kötetnek is ez az egyik legfõbb
baja: a tanulmányok teljesen eltérõ színvonalúak,
s van köztük egy-két oldalas - eredetileg nyilván
rövid referátum -, de van kész kutatási jelentés
is. Minden írás - vagy rövid összefoglalása
- magyar és angol nyelven egyaránt megtalálható,
ami lehet üdvözlendõ szándék is - tekintettel
a konferencia nemzetközi mivoltára -, a meglehetõsen
felszínes másfél oldalas szövegeknél azonban
inkább vicces hatású.
A könyv alapján igen
heterogénnak tûnik a konferencia résztvevõi
gárdája, mintha mindenkit meghívtak volna elõadni,
akit csak tudtak. Ennek köszönhetõ, hogy e lapokon szó
van arról, hogy a Szombathelyi Berzsenyi Dániel Tanárképzõ
fõiskola egyházkarnagy szakos hallgatói közül
hányan választják testnevelésóraként
a néptáncot; milyen lenne az ideális kerékpárút-hálózat
Magyarországon; a belga üdülõfalvakban hány
fokos a melegvizes medence és a szauna; miként változtak
a magyar társadalom preferált értékei az elmúlt
húsz évben; milyen programokat szerveztek az egri fõiskolások
a helyi börtön lakóinak. Mindezt mondhatnánk akár
sokszínûnek is, de a végletesen eltérõ
színvonal miatt az eredmény inkább kaotikus. Noha
a konferencián szekcióüléseket is tartottak témakörök
szerint, a tanulmányok a szerzõk névsorában,
nem pedig tematikusan követik egymást. A könyv alapján
a következõ témák szerepelhettek a konferencián:
a szabadidõ elméleti kérdései, szabadidõ-felhasználással
kapcsolatos kutatások; sporttanítás, a szabadidõsport
helyzete, egészséges életmód; rekreációs
és üdülési szokások és lehetõségek;
amatõrmûvészet, kulturális fogyasztási
szokások.
A továbbiakban csak néhány
szociológiai tartalmú - a szabadidõ elméletét,
felhasználási trendjeit vizsgáló - elõadásról
írok, a tanmenetekrõl szóló beszámolókat,
a rövid írásokat nem tárgyalom. (Megjegyzendõ,
hogy azért ezek sincsenek minden tanulság nélkül.
A recenzens például kipróbálta, tudja-e teljesíteni
a hanyatt fekvésbõl felüléseknek a jászberényi
fõiskolán 30 mp alatt elõírt szintjét.)
A szabadidõ fogalmának
különbözõ értelmezéseit jól
foglalja össze Kiss Gabirella írása (A munkaparadigmának
mint az ipari társadalom alapjának és a "normalitás
modelljének" térvesztése és hatása a
szabadidõ-értelmezésekre, 187-198. old). Mint írja,
az ipari társadalmakban jön létre a munkakategória
abban az értelemben, amiben ma is használjuk. A munkaértelmezések
három fõ típusát különbözteti
meg: az ideológiait, amely a munkát, annak értékét
és értelmét holisztikus egészként kezeli,
a pozitivistát, mely tényként, tisztán közgazdasági
szempontokat figyelembe véve értelmezi a munkavégzést,
s végül a hermeneutikait, mely a munkát úgy tekinti,
mint amit a szubjektum konstituál, aminek nincs eleve adott értelme,
jelentése. Ez utóbbi felfogás teszi lehetõvé
a szabadidõ új megközelítését.
A munka tehát hagyományosan egyrészt a megélhetés
biztosítéka, a társadalmi státusz meghatározója,
valamilyen formában az élet értelme volt - tehát
a szabadidõt is csak a munkához viszonyítva vizsgálták,
annak ellentéteként, a munka, a munkaidõ negatívjaként.
Ez a felfogás a hatvanas-hetvenes években változott
meg a munka értelmezésével együtt. A nagyfokú
automatizálás, a stabil és a korábbiakhoz képest
nagy munkanélküliség következtében megszûnik
az ipari társadalmakat jellemzõ munkaethosz uralkodó
szerepe. Ha pedig változik a munka értelme, változik
a szabadidõé is. Az új elképzelések
egyike szerint tevékenységtársadalmak jönnek
létre a munkatársadalmak helyett, a kulcsszó pedig
nem a többet, a gyorsabban, hanem a másként lesz. A
keresõ tevékenységeket össze kell majd hangolni
a nem a munkához kapcsolódó életszférával,
az éles határvonalat a munka és a szabadidõ
között valamilyen módon tompítani, eltörölni
kell.
Egy másik megközelítés
szerint az információs társadalmak korát éljük,
s a tudásnak, a tanulásnak van meghatározó
szerepe. Ehhez kapcsolódik a szabadidõ-társadalmak
koncepciója, amelyben szintén a tanulás és
a kultúra az alapfogalmak. Itt azonban kultúrán nem
feltétlenül a mindenkori értelmiségi elit által
kívánatosnak tartott magas kultúrát értik,
az emberek ugyanis nem feltétlenül igazodnak az elvárásokhoz.
Egyre jobban megfigyelhetõ, hogy szalonképessé válik
és tért hódít a tömegkultúra. Ezzel
leginkább az értelmiségnek nehéz szembenéznie.
Az ipari társadalom munkaértelmezése - és így
annak kritikája is - munkán elidegenedett bérmunkát
értett. Az új megközelítések szakítanak
ezzel, s ezáltal a szabadidõnek is új értelmet
adnak. A tisztán közgazdasági alapú szemlélet
nyilván továbbra is a mennyiségi-minõségi
paramétereket fogja vizsgálni, a hermeneutikai megközelítés
azonban kellõképpen flexibilis lehet. A szabadidõ
nem maradék idõ, így a szabadidõ-szociológia
sem maradék téma - fejezi be Kiss Gabriella.
A felsorolt értelmezések
mindegyikére találhatunk példát a kötetben.
Az ideológiai felfogás legmarkánsabb megfogalmazója,
Falussy Béla totalitásként fogja fel a szabadidõt,
de megkülönbözteti a társadalmi idõtõl.
Ez utóbbi az egész társadalom idõalapja volna.
A holisztikus megközelítés azonban mintha megcserélné
az okot és az okozatot: "a társadalmi idõ a nemzeti
vagyon alapvetõ része. Erre a vagyonra vezethetõ vissza
mindenféle szegénység vagy gazdagság, nyomor
vagy jólét, diktatúra vagy demokrácia." Mindemellett
a szerzõ elengedhetetlennek tartja az állami feladatvállalást,
amely biztosítaná mindenki számára a tartalmas
és sokszínû szabadidõ-eltöltés lehetõségét.
Vitányi Iván a magyar
idõmérleg- és szabadidõ-kutatások eredményeit
hasonlítja össze a hasonló amerikai adatokkal. A szabadidõ
eltöltése olyannyira jellegzetes, hogy ennek alapján
társadalmi csoportokat lehet elkülöníteni egymástól.
A szociológusok két típusra bontják a szabadidõt.
Az egyik a free time, a hagyományos értelemben vett, nem
munkával eltöltött idõ, a másik a leisure,
mely az önmegvalósítás, a szabadság gyakorlásának
idõtartamát jelenti. Ezen megkülönböztetések
figyelembevételével mind az amerikai kutatók (Vitányi
Richard A. Peterson kutatásaira hivatkozik), mind a magyarok négy
fõ társadalmi csoportot különböztettek meg.
Az elsõt a magyarok passzívnak, az amerikaiak low brow-nak
nevezték. Az ide tartozók szabadidejükben nem csinálnak
semmit, legfeljebb a kocsmai társasági életnek hódolnak,
illetve a legszükségesebb otthoni teendõk után
a televízió elõtt töltik idejüket. A második
csoport a rekreatív. Tagjait stabil életforma jellemzi, a
szabadidõt felüdülésre használják,
s elsõsorban a tömegkultúra fogyasztói. A harmadik
típus neve a hazai terminológiában akkumulatív,
az amerikaiban mindenevõ. Ide elsõsorban a harmadik szektorban
dolgozó szellemi munkát végzõk tartoznak. Minden
iránt érdeklõdnek, s így mindenrõl csupán
meglehetõsen felszínes tudásuk van. Nem válnak
egy konkrét tevékenység vagy hobby fanatikus követõivé,
megszállottjaivá. A negyedik csoport, a magyarul az inspiratív
jelzõvel ellátottak, az amerikaiak által high-brow-nak
nevezettek, értelmiségiek, illetve értelmiségi
jellegû magatartást mutatnak. Ôket az önképzés,
az önmûvelés, a magas kultúra fogyasztása
jellemzi. A négy csoport elkülönítése tehát
ugyanaz nálunk és az amerikaiaknál. Az eltérés
az arányokban van. Az inspiratívak mindkét helyen
közel egyforma arányban szerepelnek - ami mintha azt mutatná,
hogy az értelmiségi magatartás, illetve kulturálódás
a jóléttõl független. (Errõl a kutatás,
illetve az elõadás nem szól.) Az igazán nagy
eltérés az elsõ csoport - tehát a passzív/low
brow - arányánál figyelhetõ meg, ez nálunk
sokkal nagyobb részt képvisel. Ebbõl is adódóan
a középréteg sokkal vékonyabb, míg az
USA-ban ez a stabil életvitelû tömeg a társadalom
bázisa.
Kiss Gabriella és Vitányi
Iván cikkéhez mintegy kiegészítésként
hadd hivatkozzam Stefan Hradil tanulmányára (Régi
fogalmak és új struktúrák. Miliõ-, szubkultúra-
és életstílus-kutatás a 80-as években.
In: Társadalmi rétegzõdés. Szerk. Andorka Rudolf,
Stefan Hradil, J. L. Peschar, Aula, Bp., 1995), amely az új nyugat-európai
struktúrakutatásokról szól. Ezek szintén
szakítanak a korábbi osztály- és rétegelméletekkel,
mert úgy tûnik, a mai társadalmak rétegzõdését
sokkal inkább meghatározza a valamilyen szubkultúrához,
kisebb kortárscsoporthoz tartozás. A strukturálódás
nem a munkától, munkahelytõl függ, hanem életstílusoktól,
miliõktõl. Ezek elválaszthatatlanok a szabadidõ-felhasználástól,
ami újból bizonyítja a téma fontosságát,
a kutatások szükségességét.
A mai Magyarországon szinte
magától adódik a kérdés, több szabadidõnk
van-e, mint tíz vagy húsz esztendõvel ezelõtt?
Vitányi Iván szerint a magyar társadalom a hetvenes
években rendelkezett a legtöbb szabadidõvel, a következõ
idõszak a második gazdaságról, a háztájikról,
a gmk-król szólt, amit csak a szabadidõ rovására
lehetett csinálni. (E folyamat hatásairól kissé
közhelyes tanulmányok szólnak a kötetben.) De mi
a helyzet ma, amikor a korábbi mechanizmusok már nem vagy
nem úgy mûködnek, amikor a munkanélküliség
lassan megszokottá válik?
A munkanélküliség
és a szabadidõ kapcsolatáról T. Kiss Tamás
számol be egy átképzési kísérlet
kapcsán. Fõ gondolata, hogy a munkanélkülivé
lettek a kényszer-szabadidejüket megpróbálják
ugyan átképzések keretében oly módon
hasznosítani, hogy késõbb a munkaerõpiacon
eladhatóbbak legyenek, a piacgazdaságnak azonban még
nincs akkora hatása az átképzési rendszer struktúráira,
hogy a fenti szándék megvalósulhasson.
Az 1990 után készült
idõmérleg-vizsgálatok eredményeirõl
Falussy Béla - ugyan nem e könyv hasábjain (A jövedelmezõ
tevékenységek változásai 1986 és 1993
között. In: INFO - Társadalomtudomány. 1995. 33.
31-40. old.) - azt írja, hogy nehéz általános
következtetéseket levonni belõlük, hiszen a társadalom
perifériájára szorultak a felmérésekbõl
is teljesen kimaradnak. A tendencia a legális keresõ munka
fokozatos leértékelõdése. A jövedelemkiegészítõ
tevékenységek ugyanakkor a társadalomnak egy szûkebb
körében koncentrálódnak, s ott a korábbinál
is több idõt fordítanak e tevékenységre.
A konferencián elfogadtak
egy "Kiáltás"-t, mely a kötet végén szerepel.
Ez amellett, hogy eléggé felszínes és közhelyes
megfogalmazásokkal él, helyenként nem is nagyon érthetõ.
A recenzens például nem tudott mit kezdeni a következõ
mondattal: "A szabad idõ a szociális piacgazdaság
része, felhasználása non-profit jellegû, de
nem mentes súlyos ellentmondásoktól sem."(!)
A szerkesztõi elõszó
a felnõttképzésben, a felsõoktatásban
dolgozóknak és a téma iránt érdeklõdõknek
ajánlja a kötetet, pedig az szerintem fõleg a konferencia
megtörténtének dokumentálását szolgálja.
Észrevételeit, megjegyzéseit kérjük küldje el a következõ címre: buksz@c3.hu