Valahol a Kastély folyosóin
eldõlt, hogy a tervgazdálkodásról a piacra
való átmenet során nemcsak a tulajdoni struktúrát
és a piacokat, nemcsak a hiteleket és hiteket, hanem az utcaneveket
és az étlapot, a zenét és a tudományos-technikai
kutatást is át kell szervezni. E mellékesen és
adminisztratív szinten kezelt teendõ a gyors német
újraegyesítés során tûnik el, amikor
azt a bismarcki szellemben és módszerrel hajtják végre.
Bár a lipcsei Tamás-templomban J. S. Bach kantátáit
és passióit továbbra is a helyiek éneklik,
autentikusan és feledhetetlenül, a karmester és a zeneigazgató
nyugati. Az akadémiai intézetek átszervezése,
mint errõl Hans-Georg Wolf beszámol, a keleti Akadémia
által elõkészített anyag alapján történt,
amelyet a Nyugatnémet Tudományos Tanács bírált
el és szankcionált. A nyugatnémet "aktorok" gondoskodtak
a szükséges "adminisztratív eszközökrõl"
(pénzrõl), ezzel aztán igen rövid idõ
alatt igen alapvetõ átszervezést lehetett eszközölni.
Hja, pénz és hatóság beszél, kutya ugat.
Már az egyesülési szerzõdés tisztázta,
hogy itt, mint Bismarck idején is, a többiek igazodnak a gyõzteshez.
A Tudományos Tanács
nyugati politikai tisztségviselõkbõl és tudósokból
állt, de 130 kutatóintézet sorsának eldöntése
olyan fogas feladatnak bizonyult, hogy (módjával) külföldi,
sõt még egyes keletnémet tudósokat is be kellett
vonni az (elõzetes) felmérésbe. A döntés
hamar, 1991 nyarára megszületik. Az Akadémia 100 intézete
közül 6 megszûnik, 28 szétoszlik, 5 máshová
kerül, és 21 átalakul, a létszámnak fele
sem marad meg (és továbbra is csökken). A társadalomtudomány
intézetei megszûntek, az egyesítés itt tehát
a nullásítás formáját öltötte,
és e területek kutatóinak mintegy négyötöde
is lapátra került. De nem jártak sokkal jobban a bölcsészeti,
matematikai (!) és kémiai (!!) intézetek sem. A kutatási
programok közül a Tanács elõnyben részesítette
a nyugati gazdaságnak hasznosakat, a keleti terület sajátos
kérdései kevéssé érdekelték.
A gyorsan zajló felmérés során az érintett
intézetek több mint fele vélt jó pontot szerezni
azzal, hogy megvált régi vezetõjétõl,
ez - mint kitûnt - nem javította sorsukat. Hogy az átalakítás
eredményeképp mi javult, arra a szerzõ szerint még
"korai volna" válaszolni, feltétlen elõnye viszont
az, hogy már végbement.
A német átalakítás,
hirtelensége és élessége miatt, sokban különbözik
attól a kaleidoszkóptól, amit tizenegy kutató
rajzol ki az orosz, cseh, lengyel, magyar és bolgár átmenetrõl
és általában a Közép-Európát
sújtó fájdalmas, hosszas, de korántsem befejezett
szellemi tortúráról. Az eredmény mégis
hasonló: leépül a kutatási potenciál nagy
része, és még ennél is jobban csökken
a kutatásra fordított összeg. A mozgékonyabb
tudósok vagy külföldre menekülnek, vagy pedig, a
kutatást abbahagyva, beépülnek a politikai-hatalmi apparátusba.
A hatalom - nemcsak az állítólagos jólétet,
de kultúrát is koraszülöttnek ítélve
- nekiáll helyére tenni a fecsérlõnek vélt
arányokat, mégpedig nem a teljesítmény vagy
szükséglet, hanem saját eladósodottsága
mérvében. E folyamatban, ahol mindenütt felére-harmadára
zsugorodik a kutatásra kiutalt pénz részaránya
a (szintén csökkenõ) GDP-bõl, a magyar bázisok
hervadnak a leggyorsabban.
A bevezetõ helyesen sorolja
fel e kutatási szervezetek jellemzõ hibáit: az oktatás,
kutatás és termelés egymástól való
elszigetelését, a kapcsolat hivatali és pártutasításokkal
való felváltását és ennek minõségi
hígulására és szakmai igénytelenségre
vezetõ hatását. Nem említi a (sanyarú
szintû) létbiztonság és az (alacsony fokú,
de erõsödõ) önigazgatás elõnyeit,
amelyeket a kívülrõl és pénzügyi-hatalmi
eszközökkel végrehajtott átszervezés beláthatatlan
idõre megszüntetett. Nem foglalkozik a Nyugaton kialakult helyzettel,
talán ezért sem tart attól, hogy a pártirányítás
megszüntetése távolról sem szünteti meg
a tudományos munkától idegen hivatali utasítások
rendszerét. A felismert bajokat a nyugati irányítási
rend, már csak oligopolisztikus volta és etatista mûködése
miatt sem fogja kiküszöbölni, legföljebb valamelyest
enyhíti.
A Nyugathoz hasonlítást
egyébként eltorzítja az, hogy ott csak a szorosan
vett kutatási tevékenység költsége szerepel
az adatokban, míg nálunk a kutatás céljaira
alapított és a dolog természete szerint bõséges
(fel)jelentési kötelezettséggel és adminisztrációval
üzemeltetett intézmény egésze. A kutatók
száma és fizetése nálunk általában
kevesebb mint fele volt az intézményi létszámnak
és bérnek. Ezért a nyolcvanas évekre jellemzõ,
látszólag azonos színvonal már maga is eleve
több mint 50 százalékos elmaradottságot jelzett,
s ezt most a további megszorítások (ezek egyébként
az adminisztrációnak alávetettség erõsödését,
és nem enyhülését váltják ki) teljes
elszakadássá teszik. A beszámoló nem elemzi
a kutatási témák sajátos eloszlását.
Ezekben az országokban a kutatások zöme nem új
ismereteket tárt fel, hanem egyrészt tananyagok összeállítását
és honosítását szolgálta, másrészt
pedig a hivatalokat tehermentesítette attól, hogy megemésszék
és megértsék területük problémáit.
(Az OTKA által finanszírozott "alapkutatások" ismeretében
állítom, hogy legnagyobb részük még ma
is a külföldi szakirodalom összegezésére irányul,
hivatali [ritkábban termelési] hasznosítás
céljából. Sõt: ha a kutató nem tudja
témája ilyen hasznosságát és aktualitását
indokolni, azt az elbírás kénytelen hibául
felróni.) Elmaradottságunk miatt minderre feltétlen
szükség is volt, s e szükséglet nem múlik
el egyhamar. Nemcsak a mellõzhetõnek vélt önálló
kutatási eredmények létrejötte vált hát
kérdésessé, de további és még
lassabb kullogásra ítéltettünk éppen akkor,
amikor a nyugati technikai-tudományos elméletek változások
forrpontján állnak.
A folyó költségek
mellett a "stock", azaz a felszereltség - mint a nyugati statisztikában
- is teljesen homályban marad. Hátrányaink itt még
nyomasztóbbak. Átfogó statisztika hiányában
csak azt a tapasztalatot közlöm, hogy szagtalan, szappannal,
törülközõvel és papírral ellátott
WC-t csak tõlünk nyugatabbra találni, a víz-
vagy kávéivás iránti vágyat pedig még
csak az USA tartja a kutató mûködési körébe
tartozó jelenségnek. Soros bõkezûsége
folytán valamelyest javult a folyóiratcikkek közép-európai
másolhatósága. Ha azok az intézetekben megtalálhatók.
Ennek valószínûsége 1975 óta csökken.
Uwe Schimank vázlatos összképet
ad a "lehetõségek és bajok" alakulásáról.
Négy réteget vizsgál. Beszámol a 1) pártkedvenc
magas állású, de tudásában bizonytalan,
a 2) magas állású és magabiztos, a 3) tehetséges,
de politikailag hátrányos helyzetû, végül
az 4) alacsony állású és bizonytalan tudású,
ezért a versenyt elkerülõ kutatók magatartásáról.
Megállapítja, hogy a szükséges reformok támogatói
a 2) és 3) kategóriából kerültek ki, de
igyekezetük meghiúsult a csökkenõ dotáción,
valamint az 1) és 4) kategória tradicionális koalícióján.
A tudományos munka anyagi forrásai ellen kibontakozó
koncentrált támadás ugyanis közelebb hozta egymáshoz
az egyébként vitában álló táborokat,
és a vártnál egységesebb frontot alakítottak
ki a tudomány, azaz saját megélhetésük
védelmére. Az egyformán elszenvedett hátrányok
és társadalmi elutasítás, egyszóval
az egzisztenciális veszély - amint azt már Bence György
korábban (Átmenet és átmentés a humán
tudományban. BUKSZ, 1992. Ôsz) felismerte -, ezért
aztán megalkuvások hosszú sorához vezetett
mindenütt.
Schimank mégsem látja
reménytelennek a helyzetet, mert az intézményi és
kutatói önállóság megnövekedett,
s habár a politika sok régi "kedvence" megtartotta pozícióját,
hatáskörük csökkenésével ma már
kevesebbet árthatnak. A megoldást abban látja, hogy
a "párt kegyeltjei" egyszerûen "ki fognak halni", és
"remélhetõen" nem fogják újak követni
õket. Ebben a reményben, ismerve e társadalmak és
szerveik viselkedését, a recenzens nem osztozik. Különösen
szkeptikus abban, hogy a néhol már felállításra
került és a szerzõ által nagy örömmel
üdvözölt kutatási minisztérium jobban tudná
érvényesíteni a tudomány érdekeit, és
képes ellenállni a mindenkori politika és hatalom
befolyásának. Ez minisztériumokra nem szokott jellemzõ
lenni.
Balázs Katalin szintén
óvatosan optimista, legalábbis az innovációs
potenciál jövendõ kifejlõdése tekintetében,
bár szélesebb ismeretekre és részletesebb statisztikai
anyagra támaszkodva élesebben fogalmazza meg az átalakulás
során elkövetett hibákat. Mindjárt bevezetõképpen
megállapítja, hogy eddig egyetlen kormány se lépett
elõ semmilyen tudományos vagy technikai elképzeléssel,
s a politika is cserben hagyta a források hirtelen csökkentése
és az elveszett piacaik miatt halódó kutatási
szervezeteket. Ennek oka az, hogy az átalakítás sem
a versenyt, sem a vállalkozást nem támogatja, viszont
a krízis a gazdaság és politika minden illetékesét
rövidlátóvá teszi. Kemény vád,
de helytálló.
Különösen pórul
jártak a tudomány ipari alkalmazása terén dolgozó
kutatók. Közép-Európa ipari vállalatai
a nyereségrészesedés terjedésével egyre
nagyobb nyûgnek tekintettek minden változást. Új
termék vagy új eljárás bevezetése mindig
kiadásokkal jár, s ez csökkenti az éves nyereséget,
ezáltal pedig a vezetõk prémiumát is. Hiába
térül meg a befektetés esetleg évek múltán,
ebbõl már nem részesednek, tehát a rövid
távú ellenérdekeltséget nem ellensúlyozza
semmi. A fogcsikorgatva fizetett különféle "mûszaki
hozzájárulás" is csak arra volt jó, hogy letudják
a szóban hangosan hirdetett fejlesztési kötelezettséget.
A pompázó "Fejlesztési Fõközpontok" és
sápadt kutatóintézeteik hamar kilehelték lelküket,
amikor e hozzájárulás mindenütt vékonyabban
csordogált, majd elapadt. És éppen ebben a teljes
ellehetetlenülésben születtek meg az új csírák.
Volt már hagyományuk a mûszaki egyetemeken és
a nagyobb természettudományi kutatóintézetekben
mellékfoglalkozásként mûvelt ipari együttmûködésekben.
Ezek a már akkor is rosszul fizetett oktatók és üzemi
mérnökök megélhetéséhez szükséges
mellékjövedelmeket legalizálták. Létrejöttek
a béralap-ellenõrzés kijátszásának
(késõbb az adózás elkerülésének)
simán mûködõ formái. A vállalkozások
e korai kezdetei az oktatás, kutatás és alkalmazás
természetes vonzódásán alapultak, ezért
is támadta õket állandóan a pénzügyi
bürokrácia, a rendszerezés és szabályozás
örvén próbálva magát ide is közbeékelni.
Balázs részletesen
elemzi az együttmûködés minden országban
megjelenõ, sõt egyre jobban burjánzó különféle
megoldásait, és összeveti jövõjüket
a nyugati "kutató-falanszterek" korai sikerével, majd lassú
kiürülésével. Az elõbbi formákat
tartja megfelelõbbnek és kecsegtetõbbnek. Bár
indokait nem teljesen értem, osztom nézetét. Azt tapasztaltam,
hogy a hatékony ipari fejlesztés nem nyilvánosságot,
üstdobot és propagandát, hanem csendet igényel,
valamint a pénzügyi, adó és egyéb adminisztratív
hatóságok lehetõ teljes elkerülését.
Csak egymást jól ismerõ és egymásban
bízó munkatársak tudják a kutatás állandóan
változó szervezési, pénzbeli és ismeretbeli
igényeit rugalmasan megoldani. Technikai mutációt
csak olyan szervezet produkál, amely maga is képes mutációra,
s az új és érzékeny formák a bürokrácia
és bizalmatlanság csekély szelére is elfagynak.
Az egyes országok tudományos
életének szomorú viszontagságait bemutató
érdekes és vegyes témakörû tanulmányok
sorából csak Mosoni-Fried Judit magyar ipari kutatást
elemzõ írását emelem ki. Rózsaszín
bevezetés után (a kutatás szabadságát
ma már az alkotmány biztosítja, a kutatóintézetek
és az Akadémia autonómmá vált, "and
so on" - mintha hasonló mondatokat már az elõzõ
rendszerben is leírtak volna), rátér az ipari kutatások
helyzetére, amelyre az a jellemzõ, hogy az üzleti szektor
és a központi alapok hozzájárulása egyaránt
70 százalékot meghaladó mértékben csökken
öt év alatt 1993-ig (ami még nem a mélypont).
A külföldi vállalat saját kutatási bázisára
támaszkodik, a belföldi vagy nem tudja megfizetni, vagy nem
is igényli a fejlesztést.
Az 1950 óta folyamatosan
és nagy költséggel megteremtett, aztán nagyrészt
mesterségesen életben tartott, mintegy negyven intézetbõl
álló "hálózat", amelybõl harminckét
intézet még 1988-ban is évi 10 milliárdos (!)
forgalmat bonyolított le, mára gyakorlatilag semmivé
lett. Eszközei egy részét az Országos Mûszaki
Fejlesztési Bizottság az 1993-ban megalakuló és
az egyetemekhez húzó Bay Alapítványnak adja
át, holott a kormány 1992-ben már úgy döntött,
hogy az intézeteket az Állami Vagyonügynökség
vegye át és alakítsa át korlátolt felelõsségû
társaságokká, 25 % +1 szavazatos állami részesedéssel
(?). Mintegy tizenkét intézet mégis az Ipari Minisztérium
fennhatósága alá kerül, s ott nehezen követhetõ
módon egyesülve végül eltûnik a szemhatárról.
Nyilvánvaló, hogy
itt az államapparátuson belüli szakmai-hatalmi vitáról
volt szó, amelyben az OMFB nonprofit szervek felállítása
mellett érvelt, a kormány átabotában "privatizált",
a minisztériumok pedig a vállalataik által évtizedeken
keresztül befizetett nem csekély összegek ellenében
szerettek volna némi kutatási felszereléshez jutni.
Az állami szervek közt így kialakult költséges
és hosszas csatában (átvilágítás,
ismételten füstbe menõ új tervek és koncepciók
készítése, újabb átvilágítások
külföldi cégek meghívásával, valószínûleg
dollármilliókért, hogy a megrendelõ nagyobb
nyomatékot adhasson intencióinak) úgy olvad el az
addig biztosan milliárdok százait, talán ezreit is
elnyelõ állami kutatási extravagancia, mint aszfaltra
dobott tölcséres fagylalt a kánikulában.
S csak szomorkodhatunk, ha az Akadémia
Kutatásszervezési Intézetében dolgozó
szerzõ kénytelen bevallani, hogy nem tud hozzáférni
a hiteles adatokhoz, s ezért tanulmányát szórványos
újságcikkek és (ki tudná megmondani, mennyire
õszinte és valós) interjúk, valamint néhány
eseti vizsgálat alapján kell összeállítania.
Ennyit az Akadémia és az elhunyt intézetek autonómiájáról.
Más autonómiák autonómabbaknak bizonyultak.
A kötetet a szerkesztõk
rövid utószava zárja. Az utószó három
sajátosságot emel ki. A szerzõdésen alapuló
kutatásokat s ezek mostanában jelentkezõ új
nyugati finanszírozási forrásait. Ez szerintük
visszavonhatatlanul véget vet a politika és a tudomány
szovjet típusú kapcsolatának. Érvelésükbõl
hiányzik egy láncszem, mert nem mellékes, hogy ki
és miért finanszírozza a szerzõdéseket.
Másodszor aggodalmukat fejezik
ki, mert a kutatás még nem vetette le régi nyûgeit,
és nem vált igazán hatékonnyá. (Láttuk:
a pártirányítás és egyáltalán
bármilyen eszmei irányítás megszûnt ugyan,
de az adminisztratív béklyó egyrészt részletesebb,
másrészt és ugyanakkor anyagilag fojtogatóbb
lett.) Végül megállapítják, hogy a kutatás
szakmai arányai lényegesen nem változtak, legfeljebb
az alap- és alkalmazott kutatás tolódott el az elõbbi
javára. Miután akadémiai intézetekrõl
van szó (habár az összefoglaló követhetetlenül
keveri ezt az ipari kutatással), ez akkor sem volna hibáztatható,
ha igaz lenne, valójában azonban minden jel arra mutat, hogy
a rendkívül alacsony keresetek kiegészítésére
vállalt külföldi és belföldi fizetett megbízások
kivétel nélkül az alkalmazott kutatás, sõt
az adatgyûjtés és hírelemzés irányába
tolják el a hangsúlyokat.
A tanulmányokat a tudomány
és technológia társadalmi dimenzióival foglalkozó,
25. évfolyamába lépõ és az indiai SAGE
kiadó gondozásában megjelenõ folyóirat
tette közzé. Alapul az 1994-ben Budapesten megtartott nemzetközi
konferencia anyagait használták fel a szerkesztõk.
A konferencia, amely A kutatások rendszere a kommunizmus után
Közép- és Kelet-Európában címet
viselte, maga is két, 1953 óta szélesebb körû
felméréseket és vizsgálatokat végzõ
csoport együttes erõfeszítésének gyümölcse
volt. Az anyagok színvonala, a konferenciák szokása
szerint, nem volt egyenletes, és nehezen jellemezhetõ egészében.
Sok olyan munkát kellett elvégezni, ami normális idõben
és normális államokban a közoktatásügyi
minisztérium és a tudományos életet irányító
intézmények apparátusaira hárulna, mielõtt
az anyagokat szakmai vitára bocsátanák. De éppen
Balázs Katalin jelzi, hogy az apparátusok maguk is bénultan
szemlélték a történteket, erejükbõl
legfeljebb határozatok hozatalára futotta, de ezek alátámasztására
vagy indokolására már nem.
A konferenciát ezért
sem tudományos, sem pedig alkalmazott kutatási konferenciának
nem nevezhetjük, mert akkor meg kellene mondani, milyen elvont tudományos
tételek milyen területeken való gyakorlati felhasználását
szolgálta. Erre még nincs és nem is lehet válasz,
mert ezek a tanulmányok (a hetvenes években elszaporodó
"esettanulmányok" mintájára) éppen azért
jöttek létre, mert a megfelelõ tudományos háttér
hiányzik, nem létezik, a taglalt kérdések köre
eddig nem volt tárgya a tudományos vizsgálódásnak.
A dolgozatok ezért gyakran csak a lelkiismeretes újságírás
tájékozott és tájékoztató, jól
megírt és a kellõ gondossággal megszerkesztett
példái. Ugyanakkor rendkívül fontos és
hasznos tanulmányok, mert éppen az ilyen írásoktól
várhatjuk a legégetõbb gyakorlati gazdasági
és intézményi kérdésekre vonatkozó
igen hiányos tudásunk gyarapodását.
Sajátos mûfaj ez: az
átfogóbb tudományos gondolatok és elméletek
megszületése elõtti elmélyedtebb tájékozódást
szolgálja, és arra alkalmas, hogy az eddig mellõzött,
háttérbe szorított, mintegy az állami adminisztráció
szabad prédájává lett kérdéseket
a napfényre emelje, és megmutassa, hogy saját jövõnk
alapjait rongáljuk, ha nem fordítunk nagyobb figyelmet az
állami irányítás rögtönzéseire,
ad-hocizmusára, kártevéseire. Ezek azok a területek,
ahol a (Szelényi Iván és Konrád György
értelmezése szerint) a hatalom felé tartó értelmiség
a lehetõ legrosszabb bizonyítványt állította
ki magáról, és eddigi teljesítménye
alapján bukásra áll.
Óhatatlanul felmerül
hát a "miért" kérdése. Miért döntöttek
így a parlamentek és a hivatalnokok? Tervek, elgondolások,
elképzelések, mint Balázs Katalin írja, sehol
nem kerültek nyilvánosságra. Az apparátus és
a politika tehát, mintegy ösztöneire hallgatva, "csípõbõl
lõtt". Miért olyan egységes mégis a megoldás:
az agyvelõállomány csonkolása? Az anyagi indokokat
elvethetjük: a területet felvigyázó hivatalok,
hivatalnokok és smasszerek költsége majdnem annyival
növekszik, mint amennyivel a kutatóké csökken,
a felszerelés jelentõs része elpocsékolódik,
az átszervezés nem megtakarítást, de ráfizetést
hoz.
Laki Mihály régebbi
tanulmányában (Lehetséges-e ma az átmenet kutatása?
BUKSZ, 1993. Tavasz) vélek e kérdésre feleletet találni,
vitatva az árnyalást, de nem a mondanivalót. A '68-as
és a '90-es változások vizsgálatának
lehetõségét összevetve azt írta, hogy
bár a kutatás lehetséges, de "a tudományfinanszírozó
hivatalnokok itt, a szponzorok odaát nem ezt várják
tõlünk", azaz nem elmélyült és türelmes
alapkutatást. Az azóta elmúlt három év
alatt azonban tovább romlott az ehhez szükséges információk
hozzáférhetõsége. Ezt Mosoni-Fried tanulmánya
vagy még általánosabban a Nyilvánosság
Klub sorozatosan vesztett csatái világosan mutatják.
A polgári társadalom
restaurációja egy olyan korszakban, amikor a terjedõ
új technikai (és ezzel társadalmi) lehetõségek
már lehetõvé, sõt lassanként elkerülhetetlenné
teszik eredeti eszméinek meghaladását, szükségszerûen
konzervatív, retrográd, szorongó és védekezõ
jellegû. Különösen áll ez Közép-Európára,
ahol a polgári kor nem volt képes átformálni
az ismerten ósdi és rendi jellegû szervezetet. A restauráció
ezeket az elmúlt negyven év folyamán tovább
lappangó avíttságokat is a felszínre hozza.
A kellemetlen vizsgálódás eltiprására
irányuló igyekezet tehát természetes. Anyagi
hátrányokkal jár a kutatók számára,
lassítja a technika haladását, és az információkat
is gúzsba kívánja kötni, de éppen ezzel
olyan mélyebb indulatokat és áramlatokat vált
ki, amik még siettetni is fogják bomlását.
Észrevételeit, megjegyzéseit kérjük küldje el a következõ címre: buksz@c3.hu