Egy gazdasági szakkönyv
kiadása manapság, pestiesen szólva, nem semmi. A pécsi
egyetem közgazdaságtudományi karának gondozásában
megjelenõ tanulmánysorozat legújabb kötete azonban
nemcsak e nem mindennapi fegyvertény miatt érdemel figyelmet.
Ha nem ismertem volna a könyv
alapjául szolgáló tanulmányokat, azt gondolom,
hogy érdeklõdõ közgazdász egyetemisták
számára készített kiegészítõ
jegyzet. Török Ádám könyve valóban
segédkönyv, a szó igazi értelmében, mert
számos olyan ismeretet tartalmaz, ami nélkül egy gazdaságpolitikai
érdeklõdésû közgazdászpalánta
nem léphetne ki az alma mater kapuján. Tartok azonban tõle,
hogy akit az író vagy a téma egyébként
nem érdekel, amúgy hidegen hagyják az elméleti
tárgyak, és csakis a cím alapján ítél,
bele sem lapoz ebbe a könyvbe. Ezzel pedig megfosztja magát
attól, hogy az átmenet egyik - nem túlzás -
sorskérdése feletti nagy viták részese legyen.
A száraz cím ugyanis elfedi mindazt az izgalmat, ami a kilencvenes
évek fordulóján az importliberalizáció
utáni dilemmákat övezte, aminek tétje a nemzetközi
liberalizációs folyamatban való további részvétel
volt, és aminek ez a könyv a létét köszönheti.
A tanulmányok eredetileg
nem oktatási céllal íródtak, noha az egybegyûjtött
ismeretek a megrendelõ informálását is szolgálták.
Kevés kutató vállalja a gyakorlati gazdaságpolitika
formálásának gondját és felelõsségét,
olykor éppen attól félve, hogy ha feltalálja
is netán az atombombát, nem felelhet azért, utóbb
kinek a kezébe kerül. Török Ádám vállalta
ezt a felelõsséget, és - bár részletes,
alaposan kimunkált használati utasítást mellékelt
hozzá - az adott tárgykörben készített
elsõ tanulmányával egyfajta közgazdasági
bombát tett le a döntéshozók asztalára.
A mindhárom tanulmányt
egybefogó könyv címének legfontosabb szava a
kötõszó. Az "és" szócska a szerzõ
egész filozófiájának kulcsa. A könyv ugyanis
a piacgazdaságokban is lehetséges, sõt úgyszólván
szinte törvényszerûen alkalmazott iparvédelem
elméleti hátterérõl, gyakorlatáról
és a magyarországi adaptációs lehetõségeirõl
szól. Megírását éppen az tette szükségessé,
hogy az átmenet idején a gazdaságpolitika botladozott
a piacgazdasági illúziók között, és
a verseny kontra védelem kérdésében csak a
szélsõségeket ismerte.
Idézzük csak vissza:
egyetlen kormányzati cikluson belül elõbb egy olyan
idõszakot éltünk, amikor a várt és akart
szerkezetváltás fõ szempontja a "minél rosszabb,
annál jobb" elv volt; ennek jegyében a régi szocialista
nagyipar vállalatai kártyavárként omlottak
össze. Az ebben oroszlánrészt vállalt pénzintézeti
törvény, csõdtörvény és a számviteli
törvény megújításával szinte egy
idõben a pénzügypolitika célja is a források
szûkítése volt. Az árfolyampolitika az egyes
számú közellenség, az infláció
réme miatt éveken át reálfelértékelõ
maradt, hiába vetítette elõre árnyait a külkereskedelmi
mérleg felborulásának veszélye. Két-három
év gazdaságpolitikája mindezek alapján a reálszféra
számára azt közvetítette, hogy a cél -
akár szélsõséges leépülés
árán is - a hazai termelési szerkezet átalakítása,
amelyhez a belsõ piaci háttér az import olcsóbbításával
teremthetõ meg. A behozatalt közvetve ösztönzõ
és a külföldi tõkének jelentõs kedvezményeket
nyújtó gazdaságpolitika lényegében nem
változott. A kormányzati ciklus második felében
azonban a korábbi szélsõség nem kevésbé
túlzó reakciójaként a nemzeti termékek
védelme egyszer csak minden különösebb átmenet
nélkül, hangosan és erõszakosan politikai prioritást
kapott. Amikor pedig a sajtóban, a parlamentben és egyre
több fórumon eluralkodtak a "magyar árukat a magyar
családok asztalára" sablonra elzengett dörgedelmek,
és védegyletek alakultak, mind erõteljesebben hangzott
fel a kelleténél valóban jobban és gyorsabban
leépült honi ipar importtal és vegyes vállalatokkal
szembeni védelmét sürgetõk kórusa.
A piacmûködés
vagy iparvédelem dilemma akkoriban a közgazdász társadalmat
is megosztotta. A liberalizmus vagy protekcionizmus vitákban - amelyek
itthon is, külföldön is szinte periodikusan fellángolnak
- a választóvíz általában a beavatkozás
megengedése, részleges vagy teljes tagadása. A kategorikus
igen és nem hangjai a korai kilencvenes években szakmai berkekben
viszonylag gyengén szóltak. Az abszolút szabad versenyrõl,
a teljesen korlátozásmentes kereskedelempolitikáról
már az iskolapadokban mindenki megtanulta, hogy elméleti
szélsõség csupán. A nemzeti ipar átfogó
védelme, ami a másik szélsõség lehetett
volna, a voluntarista iparfejlesztésnek és az importpótló
fejlesztéspolitikának a nyolcvanas években éppen
túlhaladott hagyományai után a hozzáértõbb
és a reformon nevelkedett közvélemény körében
nem igazán volt rokonszenves. Az igazi vita valójában
a két lehetséges átmeneti rendszer hívei között
bontakozott ki. A valódi kérdés ugyanis nem a beavatkozás
elfogadása vagy tagadása volt, hanem az utóbbi mikéntje,
helye, mértéke és célszerû eszközei.
Az egyik tábor szerint nem
volt és nem lehet más alternatíva, mint a világméretû
liberalizálási folyamathoz történõ, már
megkezdett illeszkedés. A GATT által vezérelt folyamatban
pedig egy liberális importrezsim nem támaszkodhat másra,
mint a meghatározott menetrend szerint visszaszoruló vámokra
és az aktív árfolyampolitikára. Ebbe a táborba
sorolódtak - bizonyos nézetkülönbségek fenntartása
mellett - a nyolcvanas évek végén megindított
importliberalizációs programhoz elméleti alátámasztást
nyújtó reformközgazdászok, Gács János,
Oblath Gábor, Nagy András és a többiek.
A másik tábor Török
Ádám kutatásai köré szervezõdött,
és a liberalizálásban olykor élen járó
országok mindennapi gyakorlatára hivatkozott. Arra a szövevényes,
bonyolult, rafinált és kifinomult szabályrendszerre,
amelynek fejlõdése úgyszólván versenyt
fut az importkorlátoknak a GATT által intézményesített
lebontásával, és egyszersmind látszólag
sikerrel akadályozza meg, hogy a világgazdasági nyitás
élharcosainak belsõ piaca a tényleges belpiaci szereplõk
mindenkori érdekeinél nagyobb mértékben nyíljon
meg a versenytársak elõtt. Ez az érvrendszer azt hangsúlyozta,
hogy bármennyire nem szimpatikusak a különféle
technikai korlátozások, és bármennyire csúnya
dolog az eljárási protekcionizmus, a gyengébb, a világgazdaságba
szükségképp csak alárendelten beilleszkedni képes
ország ne legyen "pápább a pápánál".
A termelõ szektorok versenyképességének megteremtéséhez
szükséges felkészülési idõt minden
lehetséges eszközzel biztosítani kell. Mivel a magyarországi
liberalizációs program vezérlése ezt a szempontot
nem integrálta, az utólagos védelmi rendszer nem a
liberalizációs folyamat visszafordítása, hanem
egyfajta pótlólagos korrekció. Ebben a folyamatban,
úgymond, nem a liberalizálási folyamat elméletéhez,
hanem tényleges gyakorlatához kell igazodni.
A vita azóta lecsillapodott,
és létrejött egyfajta konszenzus. Az elsõ tanulmányt
egyfelõl követte a szerzõ akadémiai doktori disszertációja,
majd harmadik munkája is. A javasolt eszközrendszer bõvebb
lett, GATT-konformitása "finomodott", az érvrendszer integráns
elemévé vált a hosszú távú liberalizálási
elkötelezettség primátusának elfogadása.
A külsõ egyensúly megbomlása és az ipar
tragikussá váló helyzete másfelõl sokunkat
a védelemmel kapcsolatos korábbi óvatosság
átértékelésére késztetett. A
szabadkereskedelmi körülmények megteremtéséig
elkerülhetetlen átmeneti idõszakban mûködõ
iparpolitikai védelmi rendszer szükségességét
ma már aligha vonja bárki is kétségbe. A könyv
tankönyvvé nemesülhetett.
Más kérdés,
hogy a védelmi eszközrendszer optimális összetétele
ma is vitatott, és a mûködtetéshez a szerzõ
által ajánlott összehangolt háttérpolitikák
megteremtése (iparpolitika, privatizációs- és
versenypolitika) egyelõre óhaj maradt. Éppúgy,
ahogy az import ún. finom szabályozására alkalmas
eszköztár mind a mai napig hiányos, intézményei
fejletlenek, részben ki sem alakultak. Az étlap megszületett,
de a feltüntetett ételek többsége nem kapható.
Az ínyenc szakácskönyv összeállítása
elmaradt. Nincs, aki kidolgozza a legújabb táplálkozási
szabályoknak megfelelõ egészséges, arányos
és jóízû menüt, nincs, aki kiképezze
az újfajta konyhán nevelkedõ szakácsokat. Minderre
nem maradt idõ, mert egyszer csak súlyosabb gond - a metaforát
folytatva egyfajta éhínség réme - került
belátható közelségbe.
Bekövetkezett, amitõl
többen tartottunk: a gazdasági nyitás mellett elkötelezett
liberális kereskedelempolitika nem volt tovább tartható.
A közvetlen elõzmény az volt, hogy 1993-ban felborult
a külsõ egyensúly, majd a hiány a következõ
évben állandósulni látszott. A rekordösszegû
fizetésimérleg-deficit elkönyvelése ellenére
1994/1995 fordulóján a nemzetközi kötelezettségek
miatt az ipari termékimport háromnegyed részének
vámját tovább kellett csökkenteni. Nem maradhatott
el a behozatallal kapcsolatos illetékek mérséklése,
és nem mentett meg semmi attól, hogy nyögve nyelõsen,
de felszámoljuk a feldolgozott élelmiszer-behozatal engedélyeztetési
kötelezettségét. Akartuk, nem akartuk, a menetrendnek
megfelelõen meg kellett indítani a mezõgazdasági
és textilbehozatali rendszerek liberalizálását.
1995 márciusában aztán
robbant a bomba. Nem az, amelyik egy kifinomult védelmi rendszer
szükségességérõl gyõzte meg a döntéshozókat.
Egy másik. Hangja és hatása nagyobb és erõsebb
volt, készítõi messze nem a "finom szabályozásban"
voltak érdekeltek. A szabályozás visszanyúlt
a radikális vámokhoz, tetemes vámpótlékkal
terhelte a behozatalt, helyre tette az árfolyamot, és elvégezte
azt, amit mintegy két éven át senki nem tartott keresztülvihetõnek:
mindezt egy huszárvágással elfogadtatta a nemzetközi
szervezetekkel.
E háttér ismeretében
talán érthetõ, miért olyan izgalmas ez a könyv.
Noha a vámpótlék és a csúszó
árfolyam adott némi haladékot annak, amit Török
Ádám nyomán ma már korszerû ipar- és
piacvédelmi rendszernek nevezünk, egyáltalán
nem biztos, hogy élni tudunk ezzel a lélegzetvételnyi
idõvel. 1997 nyarán - ha komolyan gondoljuk a nemzetközi
szervezeteknek tett fogadalmat - egy csapásra megszûnik a
mostani sziklaszilárd védernyõ, és könnyen
elképzelhetõ, hogy ismét megnõ az ázsiója
minden "finomabb" eszköznek. Kérdés, hogy lesz-e akkorra
új szín a palettán, vagy a renitens import megbüntetésének
céljára marad, ami volt, az egyetlen széles körûen
mûködõ piacvédelmi eszköz, az ún.
piacvédelmi eljárás.
Török Ádám
könyvének igazi újdonsága, hogy rendszerezi az
eszközöket és szélességben-mélységben
ismerteti a modern piacvédelmi rendszereket. Ezek a fejezetek kézikönyvszerûen
részletesek, nemcsak felsorolják, ismertetik és gazdag
példaanyaggal illusztrálják a különféle
védelmi eszközöket, hanem egyben jelzik és magyarázzák
az egyes eszközökkel kapcsolatosan vallott GATT-álláspontot,
a mûködtetés során fellépõ pozitív
és negatív hatásokat. Az ez irányú modern
és igen gazdag nemzetközi szakanyagot itthon elsõként
a szerzõ dolgozta fel és rendszerezte. Bár ez igazi
hiánypótló munka volt, ezt a feladatot oldotta meg
alighanem könnyebben.
Sokkal keményebb diónak
bizonyultak a téma kapcsán felvetõdõ kereskedelempolitikai
dilemmák. A könyv - joggal - elválasztja az eszközrendszert
a politikától, mondván, hogy egy modern, indirekt
iparpolitikai háttérben a kereskedelempolitikai eszközrendszer
iparvédelmi célokra is biztonságosan mûködtethetõ.
Az üzenet lényege, hogy kellõ iparpolitikai kontroll,
erõs és intézményes ellenõrzés
mellett bármely, egyébként GATT-konform eszköz
egy liberális kereskedelempolitikában is "szalonképes".
Talán megengedhetõ,
hogy a recenzens szubjektivitásával - messze nem valamiféle
fontosság szerint - emeljem ki azokat a kérdéseket,
amelyek megoldása érdekében még szükségesnek
látszik az együttgondolkodás.
Itt van például az
iparvédelem vagy piacvédelem címû, terminológiai
köntösbe bújt vita. Bár Török Ádám
elfogadható rendet vágott a fogalmi dzsumbujban, a témával
foglalkozó szakértõk között mind a mai napig
dúl az egyet nem értés. A vita hátterében
valóban a "gazdaságpolitika funkcionális területei
közötti arányok és erõviszonyok" (14. old.)
bújnak meg, ahogy azt a szerzõ hangsúlyozza. A nem
egészen azonos gazdaságfilozófiai elveken nevelkedett
ipari és külkereskedelmi tárca azóta ugyanis
egy nadrágszárba kényszerült. Az ipari tárca
szakértõi bázisa ismereteit az importhelyettesítés
és a vertikális ipari prioritások korszakából
hozta magával, szemben a külkereskedelmi szakértõkkel,
akik többsége a gazdasági nyitás elkötelezett
híve volt s maradt. S mert "egyedül nem megy", öszvérmegoldással
megszületett az ún. "szélesebb" és a "szûkebb"
értelemben felfogott iparvédelem kompromisszumos kategóriája.
Az ipari szakértõk szerint az ipari termékkörben
az import bármilyen szabályozása voltaképpen
iparvédelem. Ezért a szélesebb értelemben felfogott
iparvédelem tartalmazza a kárt okozó vagy kárral
fenyegetõ importtal szemben kifejtett piacvédelmet is, mely
utóbbi a fogalom szûkebb, a nemzetközi gyakorlatban és
a külkereskedelmi szakértõk körében elfogadott
értelmezése. Míg a Török-féle logika
a keresletoldali vagy kínálatoldali funkciók alapján,
a közös eszközrendszer ellenére képes volt
szétválasztani a fogalmakat, egyben elkülönítette
azokat a védelem céljai és eszközei, valamint
diszkriminatív jellege szerint, a fogalmak jelzett egybemosásának
célja alighanem éppen e disztinkció eltüntetése.
Diszkriminatív volna, vagy protekcionista célokat szolgálna
az iparvédelem, mert egyes belföldi termeléseknek ad
prioritást az importtal szemben? A hatóság által
vállalt fogalom mentén nem vetõdnek fel ilyesfajta
kényes kérdések. S mivel az eszközrendszer sorsa
a döntéshozók szemléletének (politikáinak)
függvénye, a terminológiai vita is visszahozza azt az
alapkérdést, hogy a piacgazdasági átmenet adott
fázisában a beavatkozás vezérlése az
ipari vagy a kereskedelmi érdekek mentén valósuljon-e
meg.
A könyv legizgalmasabb fejezetei
a modern piacelméleti problémák itt és most
szemléletû továbbgondolásával kapcsolatosak.
A történeti visszatekintés és a kereskedelempolitikai
alapelvek feldolgozásának vezérfonala egyaránt
a liberalizmus-protekcionizmus ellentétpár - bár divatjamúlt,
de hadd mondjam mégis - dialektikus egységérõl
szól, az ellentmondásokban megvalósult fejlõdésrõl,
a szélsõségektõl mentes, összetett látásmód
szükségességérõl, az ellentmondásmentes
szabadkereskedelem fogalom hiányáról. Bhagwati szerint
- aki a szabadkereskedelem egyik legelismertebb szakértõje
- nem tisztázott, el lehet-e várni egy országtól,
hogy akkor is a szabadkereskedelemre törekedjék, ha mások
nem ezt teszik. Bár Bhagwati - markáns és kereskedelempolitikai
indíttatású kormányzat esetében - megengedhetõnek
tartja a keménykezû beavatkozást, a szerzõ elhatárolja
magát a gyors és agresszív modernizálási
gazdaságpolitikáktól. Minden részfejezetben,
minden megvizsgált vetületben kimondva és kimondatlanul
is óv a szélsõségektõl. Azt bizonyítja,
hogy nem úgy kell liberalizálni, ahogy azt "elvi célként
megfogalmaztuk magunknak", hanem úgy, ahogy "fontos partnereink
velünk (és egymással) szemben értelmezik a liberalizációt
(22. old.), azaz "jogszerûen" és egyben kevésbé
átjárható, bonyolultabb védelmi rendszerek
kiépítésével.
Mit is jelent ebben a felfogásban
a piacra jutás szabadsága? Paradox módon e cél
ideologikus jellegû elfogadását, de gyakorlati érvényesülésének
a modern piacelméletek elvi alapjain történõ
tagadását. Egy idealizált célra törekvést
(mert a cél nemes, alighanem nagyobb társadalmi jólét
forrása), anélkül, hogy nagyon komolyan kellene venni,
mert elérhetetlen, s mert mások, a nálunk erõsebbek
sem veszik igazán komolyan.
Ebben rejlik aztán a mondanivaló
feloldhatatlannak látszó paradoxona. A könyv egész
érvelésének súlypontja a "semmi nincs úgy,
ahogy van" szemlélet, ami kiterjed a liberalizálási
folyamat kétségtelen ellentmondásainak kimutatására
éppúgy, mint az eszközrendszernek keretet adó
háttérpolitikák (privatizációs-, verseny-
és iparpolitika) szükségszerû ütközési
felületeinek jelzésére. A szerzõ egybegyûjti
a GATT által vezérelt folyamat zökkenõit, az
EU belsõ liberalizációs dilemmáit, a termékazonosítási
probléma gyakorlati kétségeit, a világkereskedelmi
liberalizáció mellékfolyamatait, az ún. deliberalizációs
trendet, a meg-megújuló iparvédelmi törekvéseket
stb. Számtalan konkrét példa illusztrálja,
hogy a liberalizáció sokkal ellentmondásosabb folyamat,
mint azt az átalakuló gazdaságok értelmezik.
Ha pedig ez így van - és
kétségtelen, hogy így van -, mi a helyzet az iparvédelemmel,
kérdezhetnénk. Miért nem esik szó a védelem
gyakorlásának folyamatában keletkezõ ellentmondásokról
vagy az egyes érdekcsoportok harcáról? Nem illúzió-e
feltételezni a védelmi eszköztár erõs
és intézményes ellenõrzését?
Elképzelhetõ-e a védelmet nem túlhajtó,
protekcionista felhasználást kizáró iparpolitikai
kontroll egy olyan gazdaságfilozófiai háttérben,
amely a szabadkereskedelmet voltaképpen elérhetetlen, távoli
és ködös, Janus-arcú célnak tartja? Követhetõ-e
egyszerre, egy rendszerben egy rövid távú védelmi
és egy hosszabb távú nyitási elkötelezettség?
Igen is és nem is, vallja a szerzõ, mert az élet bonyolult,
és a fejlõdés lassabb és összetettebb,
mint gondoltuk. Az egyszerû sémák kora lejárt,
a gazdaságpolitikának egymásnak ellentmondó
célok között kell lavíroznia.
Az egymásnak ellentmondó
célok csapdája a könyv utolsó fejezetében
óhatatlanul is tetten érhetõ. Végighaladva
az áttekintett sokrétû eszközrendszeren, elõnyeik
és hátrányaik, GATT-értékelésük
mérlegelése után jószerivel alig maradt olyan,
ami nyugodt szívvel ajánlható lett volna a magyar
iparvédelmi rendszer gerinceként, anélkül, hogy
ne kellett volna odatenni a "kiegészítõ jelleggel",
a "versenyképtelen kapacitások védelmét kizáró"
módon, vagy a kollektív, versenyeztetéses eljárásokra
támaszkodó megvalósításra vonatkozó
javaslatot. Maradtak a mûködõtõkének adható
egyes kedvezmények, a közbeszerzések és a dömpingellenes
védelem rendszerei, mert a készletbõl ezek mûködtethetõk
leginkább a szubjektivitást többé-kevésbé
korlátok közé terelõ, piackonform módon,
és ezek azok, amelyek viszonylag jól közvetítik
a hatékonysági szelekciót. Ha a szükséges
intézmények kialakulnak - és ez a fejlett országokban
is hosszadalmas folyamat volt -, ez az eszközrendszer messze nem szõ
olyan sûrû szövedéket, mint a versenytársaknál
ma meglévõ áthatolhatatlan korlátok, de van
rá remény, hogy ha kell, a mindenkori helyzethez aktivizálható
védelmi falat emeljen. Ezért a Török-féle
rendszer még a liberális közgazdászok számára
is nagyjából-egészében elfogadhatónak
bizonyult.
Csináljunk most valamiféle
egyenleget a megoldott és a nyitott kérdésekbõl.
A gazdaságelmélet szintjén egyértelmûen
eldöntetett, hogy a külkereskedelmi nyitás számos
hatékonysági elõny forrása. A reálgazdaságban
a liberalizálási trend azonban csak nehezen, zökkenõk,
vargabetûk és átmeneti megtorpanások, erõs
ellenerõk érvényesülése mellett, viszonylag
lassan tud csak utat törni magának. Hiába áll
a folyamat élén a Világkereskedelmi Szervezet, a vezérlés
és az intézményes kontroll ellenére számolni
kell egyfajta deliberalizációs trenddel is. Az átmeneti
védelmi eszközrendszer indokoltságára és
egyes elemeire vonatkozó ködfolt ezennel megszüntettetett.
Meddig tart az átmenet, és
lesz-e vége valójában? Mikor és ki határozza
meg a "finom szabályozás" beköszöntének
korszakát, és lesznek-e addigra mûködõképes
eszközök? Mitõl és fõleg mikorra jön
létre a vázolt rendszer? Nem esnek-e ki a rendszerbõl
a mûködõtõkének szánt kedvezmények
a belföldi ellenállás és a GATT kifogásai
nyomán, és ha nem, milyen kedvezmények volnának
a leginkább megfelelõk? Mire nálunk is mûködõképes
lesz egy ilyesfajta rendszer, mi marad belõle? Belesimul-e még
a GATT (ma már WTO) elvekbe, vagy már túlhaladottá
válik? Milyen iparpolitikához illeszthetõk a védelmi
eszközök, és hova kerülnek a súlypontok? Hogyan
rendezi át a gazdasági szereplõk érdekrendszere
a védelmi eszközrendszer tényleges mûködését,
ezáltal a hatékonyságot és a jövedelmeket?
Milyen költségek és hasznok keletkeznek a javasolt rendszer
mûködtetése során? Kik viselik a költségeket
és élvezik a hasznokat?... Lesz-e egyszer válasz ezekre
a kérdésekre?
Észrevételeit, megjegyzéseit kérjük küldje el a következõ címre: buksz@c3.hu