Alina Mungiu
Nehéz idõk nacionalizmusa
Cuvintul
, 1995. december.
Román politikai önazonosság
és európai identitás
1989 decemberében olybá
tûnt, hogy a mámor órái mindörökre
megváltanak bennünket önazonosságunk keresésének
kálváriájától. Hittük, hogy azon
gyermekek és számkivetettek, akik amerikai videófilmeken
meg hard rock együttesek zenéjén nevelkedtek, áldozatának
megvan a jutalma; hittük, hogy önazonosságérzetünk
végleg testet ölt abban, ami eladdig sóvárgás
volt, avagy a propaganda szintjén pukkadt el: a heroikus, Nyugat-barát
és demokratikus Romániában, amelynek balkáni
volta akcidens csupán, afféle büntetésként
ránk mért számûzetés. A valóság
illúzióromboló; az alázat leckéje nap
mint nap térdre kényszerít, mintegy bizonyítván,
hogy még legelemibb feladatunk - európai meghatározottságunk
- teljesítése is újabb áldozati nemzedékeket
követel. A történelmi mese happy endjét senki és
semmi nem szavatolja, ha nem hiszünk a fejlõdés megállíthatatlan
menetében, és a történelem végének
utópiájában. Márpedig ilyen század után,
mint ez, bajos hinni bármelyikben is.
Identitásunk itt és
most alapvetõ kérdés; a szöveg ezt a politikai
lélektan szemszögébõl vizsgálja majd.
A problémát - úgy, ahogyan az 1995-ben felmerül
- három alapvetõ kérdésre bontjuk.
1. Létezik-e olyan román
identitásérzés, amelyet hamisítatlan nemzeti
öntudat fejez ki?
2. Felbomlasztotta-e a kommunista
rezsim a nemzeti öntudatot, vagy eszközzé aljasította
azt?
3. Amennyiben létezik, hogyan
lelhetünk rá ismét, és hogyan foghatjuk jármunkba
az Európa felé vezetõ úton?
E kérdések oly átfogók,
hogy segítségükkel a tárgyra vonatkozó
szakirodalom egészét rendszerezhetnõk, negyvennyolctól
napjainkig. Mi azonban az említett szemszögbõl vizsgáljuk
a kérdést, és inkább a tények közlésére
szorítkozunk, mint magyarázatra (sor kerül majd arra
is, de máshol), hogy koherens hipotézist állíthassunk
fel.
A nemzeti identitás kialakulása
A román nemzet kései termék,
és miként a balkáni államok zöme, befejezetlen
produktum. Ahhoz az övezethez tartozik, amelyet Ernest Gellner a nacionalizmusról
és nemzetekrõl szóló híres könyvében
1
"Európa harmadik zónájának" nevez. Övezetünk
híján volt a nagy politikai kultúrák elõzményeinek,
miközben a Nyugat a Német-Római Birodalomra vagy a Karolingokra
tekinthet vissza, és híján volt ama high culture-eknek
is, amelyek államalapító törekvései nemzeteket
teremtettek. "A paraszti civilizációk zöme - írja
Gellner - nem rendelkezett a nagy kultúrák alternatívájával.
Egyeseknek nevük sem volt; híján voltak azon oktatási
intézményeknek is, amelyek a kultúrának életet
adnak, védik, biztosítják folyamatosságát,
és terjesztik; mindez pedig egy olyan világban, amelyben
a fejlettebb kultúrák nem zárt kisebbségeket
határoztak meg, hanem társadalmak szerves egészébe
épültek bele."
2
Egyesek rögvest rávághatják:
hatalmas birodalmak, a római és a bizánci birodalmak
határait húzták meg itt, amiként itt leledzett
a görög civilizáció ugyancsak fejlett védõbástyája
is. Valójában nem határokon éltünk, hanem
peremeken. Századunk esztétái, nemzetünk létének
csodáját igazolandó, gõgösen kérkednek
azzal, hogy márpedig itt nagy civilizációk metszéspontja
volt, holott üres tér volt itt csupán, afféle
kulturális no man's land. Mi olyan latinok voltunk, akiknek írott
emlékei és egyházi szertartásai ószláv
nyelven tanúskodnak latinitásunkról; elsõ román
nyelvû bibliánk magyar fejedelem ajándéka, és
miközben Budapesten
3
a latin az úr, Európa
hivatalos nyelve, nálunk az egyház kivonja magát az
európai értékek körforgásából;
mi pedig tûrhetetlenül soká élünk a történelmen
kívüli idõben. Kontinuitásunk nyomai satnyák;
túlélésünk mindennapokra szorítkozott,
ezért kulturális dimenziója nem volt. A különféle
agyszülemények és kompenzáló teóriák,
mint teszem azt a román állam kontinuitása Burebistától
napjainkig, vagy az, hogy a román nép kereszténynek
született, a fent említett ûrt hivatott betölteni;
elfedni azt a valóságot, amelyre Gellner mutat rá
- hogy bizony az elmaradott övezethez tartozunk, és kései
nemzet vagyunk. Elfajzott elméletek ezek, amelyekbõl csak
arra következtet a pszichológus, hogy még a kortárs
nemzeti identitástudatot is az a vágy fûti, hogy a
múlt határtalan ûrjét betöltse, jóllehet
minél inkább hajlunk a beismerésre, hogy nemzeti tudatunk
csak a XIX. században kezdett ébredezni, s a nemzeti ébredés
egy szûk, Nyugaton nevelkedett csoport fáradozásának
a gyümölcse, annál nagyobb e csoport érdeme. Építményük
váza ezért törékeny: de vajon nem ezt a törékenységet
bizonyítja folyton-folyvást a történelem, tagadása
pedig lehet-e egyéb üres szavakból ötvözött
mellvértnél? Nálunk "a nacionalizmus az etnográfiával
kezdõdött. Ez az etnográfia felerészt normatív
volt, felerészt deskriptív, mentõakció és
kulturális mérnöki tevékenység elegye"
- írja Gellner, mi pedig bólintunk a szavára. Mindez
nem csökkenti érdemeinket, ellenkezõleg: társadalmi
színpad épült a mûvelet során, amelynek
színészei hõssé magasztosultak. Ôk találták
fel a román népet. Vajon megvolt-e a nyersanyag a nagy találmányhoz
- azon egyetemes értékeken kívül, amelyeket Nyugatról
hozott magával e külhoni kultúrán táplált
zsenge elit csoportja? Vajon mitõl rettent vissza Henri Stahl, amikor
azt írta, hogy a parasztok nevelése megsemmisíti a
parasztságot, a falu modernizálása tönkreteszi
a falut (miközben összetévesztette a fejlõdést
a kultúrával), ha nem azon észrevételtõl,
amelyre Ion Michalache is felfigyelt, azazhogy az egyetlen "társadalmi
osztály" Romániában az analfabéta parasztság?
Kissé bajosan kenhetõ az analfabéta parasztságra,
hogy a fejlõdésnek azon a fokán leledzene, amelyen,
neveltetése során, képes a Nagy Egyetemes Kultúra
fáklyavivõitõl elsajátítani a nemzeti
öntudatot. Létezik-e bárhol e világon "paraszti
kultúra"? Amennyiben a román civilizáció a
"paraszti civilizációra" redukálódik, a Román
Falumúzeumban megtekinthetõ soványka alkotások,
fátylak, keresztek és kerámiák funkcionális,
ám költõi egyvelegére, akkor, õszintére
fordítván a szót, annyi fontossággal bírunk
a világtörténelemben, mint a Lévi-Strauss mûveiben
idézett hasonszõrû civilizációk bármelyike,
az ötven éve leállított társadalommérnöki
tevékenységre pedig egy egész civilizáció
megteremtése vár, akár annak tudatában, vagy
annak ellenére, hogy a katedrális- és kastélyépítések
ideje lejárt. A nyugat-európai kultúráknak
a paraszti hagyományon kívül volt még valamijük,
ami elõbb nemzetté forrasztotta, késõbb pedig
a nemzeti államok sorába emelte õket: arrafelé
épeszû embernek meg sem fordult volna a fejében, hogy
a paraszti civilizáció szintjén fagyassza be a haladást.
Ez a valami a közösségi, késõbb pedig az
urbánus kultúra volt, amely a civil társadalom függvényében
teremtett nemzetet. Jellegzetesen balkáni agyszülemény
minden kísérlet, amely "rurális identitást"
kényszerítene egy egész nemzetre; abba torkollhat
csupán, amit Dutu így ír le: "örökkévalósággal
ruházni fel a dolgok azon állását, amely nem
tart lépést a modern világ megvalósításaival".
4
Nem véletlen, hogy a populizmus javarészt román ihletésû
kelet-európai találmány.
Ha már balsorsunk krónikus
alulfejlettséggel sújtott - s mint Deutsch
5
megjegyezte
- alulfejlettségünket õrizte a krónikus uralkodóimport,
ahelyett, hogy a hazai erõforrásokat használtuk volna
(erre csak a modern Romániában került sor), be nem látom,
miért állítanók azt, hogy ennyibõl állt
civilizációnk. Ideje kimondani, hogy a román nemzet
megkésett önmeghatározási folyamatának
hajtóereje az erdélyi románok harca volt alapvetõ
nemzeti jogaikért, amikor pedig ez országos szinten is megindult,
a nulladik órában, az analfabetizmus korlátaiba ütközött.
Így esett, hogy az eszme torz testet öltött: nem a kultúra-állam
átfedését eredményezte - írja Gellner
-, csupán a nyelv-állam átfedéséig jutott
el. Igyekezhetnek a társadalom mérnökei, a kultúra
és a nemzeti öntudat a kisebbségi szellem fogságába
esik, és sohasem jut el a többségig. A kommunizmus ezt
az írástudatlan többséget veszi majd át,
amelyet nem fût nemzeti öntudat. Könnyûszerrel törli
el csekélyke emlékezetét, mert elnyomja az elitet,
amely amúgy is eredendõen mesterkélt kapcsolatban
állt a tömegekkel, és e törékeny öntudatot
a közvélemény manipulálásának leghatékonyabb
eszközével, a kezdetleges nacionalizmussal helyettesíti.
Jóllehet Dahrendorf
6
a nemzet politikai létezését
az állampolgárság intézményének
megjelenésétõl számítja, a mienket csak
a szûk politikai elit nemzetépítõ tervezgetéseitõl
lehet számítani. Jelenkori történelmünk
ennek a csoportnak a története, amely nem a létezõ
nemzet nyomására teremtette meg az államot és
az állami intézményeket (mint a németek vagy
az olaszok), hanem egyidejûleg alkotott nemzetet és államot.
Történelmünk nem grandiózus; fogadjuk el olyannak,
amilyen, és hajtsunk fejet azok elõtt, akik harcoltak ellene:
a századvég és századelõ értelmiségi
generációi elõtt, akiket Lipset nation-markereknek
nevez egyik esszéjében.
7
Sajnos a ma értelmiségi
nemzedékére hárul feladatuk bevégzése.
A mának már egy alfabetizált tömeggel kell számolnia,
amelyet anarchikus és erõltetett módon ugyan, de urbanizált
a kommunizmus. De éppen ebben az urbanizált tömegben
a társadalmi kommunikáció, a nacionalizmus hajtóereje
könnyebben valósul meg, mint száz éve.
Politikai kultúra
A kelet-európai országok
"hét csapásnak" minõsítik a kommunizmust; mintha
olyan nemzetek testét erõszakolta volna meg, amelyek eladdig
viszolyogva fordultak volna el a hasonló eszméknek még
a fuvallatától is. Itt azonban kissé a másik
oldalra billen a mérleg serpenyõje. Nem osztjuk Timothy Garton
Ash
8
radikális nézeteit, melyek szerint Kelet-Európa
népei predesztináltak az ilyen típusú rezsim
befogadására; nem érthetünk egyet Kunderával
9
sem, aki viszont az egész felelõsséget Oroszországra
hárítja. Azért hadd vázoljuk fel sebtében
politikai fejlõdésünk azon specifikus elemeit a második
világháború vége felé, amelyek a kommunizmus
malmára hajtották a vizet.
1. Autoritarizmus
Gyakori és találó
megjegyzés, hogy Romániában a választásokat
megszervezõ párt, magyarán a kormánypárt
még soha nem vesztette el a választásokat, az általános
választások bevezetésétõl az 1937-es
választásokig. Ekkor a Nemzeti Liberális Párt
(Taùtaùrescu) megbukott (a liberálisok nem érték
el a 40 százalékos küszöböt); nem a választások
eredményét hamisították meg, hanem a politikai
erõk használták ki leleményesen a büntetés-jutalmazás
mechanizmusát, amiként ugyanezen politikai erõk aknázták
ki ügyesebben a paraszti mentalitást is, amely többnyire
az "államra" szavaz, más szóval arra a pártra,
amelyet az állammal azonosít. Ha már lefejezték
a rurális elitréteget, a parasztság úgy-ahogy
megpróbált beilleszkedni a kommunista rendszerbe. A baj akkor
kezdõdött, amikor a rezsim túlfeszítette a húrt,
és megfojtotta a gazdasági autonómiát is, mert
tudnivaló, hogy a politikai szabadság védelmében
a parasztság nem állt volna ki. Ellenpélda gyanánt
gyakran felhozzák a kulákságot, a falu módos
rétegét, amely azonban más, köztes társadalmi
osztályhoz tartozott; a falu sohasem szolidarizált a kuláksággal
a kommunizmus elleni harcban. Ebbe a kategóriába sorolható
az autoriter rendszerek kedvenc fegyvere, a plebiszcitum is; mind II. Károly,
mind pedig Antonescu népszavazást rendelt el, hogy a demokráciára
mért sorozatos ütéseiket legitimálja, és
nem csoda, hogy e merõben formális néphatározattal
(az ellenszavazókat külön listán jegyezték)
nyert ügyük lett. Történt ugyanis, hogy II. Károly
feloszlatta a politikai pártokat, amire nemhogy fellázadt
volna a civil társadalom, ellenkezõleg: általános
eufória tört ki, amikor Miron Cristea pátriárka
áldását adta az intézkedésre, és
az elsõ tíz napon hatmillió román iratkozott
be a királyi "egypártba" (Nemzeti Újjászületés
Pártja). Úgy lett volna rendjén, hogy az általános
szavazási jog elfogadása után megerõsödjenek
a politikai pártok és reprezentativitásuk, azonban
királyaink - és ebben a tekintetben Ferdinánd sem
bizonyult különbnek II. Károlynál - hatáskörükkel
visszaélve, éppen ezt a reprezentativitást aknázták
alá. 1919 és 1922 között, alig három és
fél esztendõ leforgása alatt Ferdinánd király
három parlamentet oszlatott fel, II. Károly pedig ösztönözte
a belsõ hatalmi harcokat, és gondosan megszervezett aprólékossággal
züllesztette le nemcsak a Nemzeti Liberális Pártot -
a román történelem legjobb kormánypártját
-, hanem az ennek bukása esetén egyedüli alternatívát
jelentõ Nemzeti Parasztpártot is. A pártok gyengesége
és megosztottsága az autoriter rendszerek egyik jellemzõje.
A többpártrendszer gyengébbnek bizonyul az autoritarizmus
egyik tartópillérénél, a permanens bürokráciánál.
Ezzel meg is neveztem politikai arculatunk ama két lényeges
vonását, amelyet oly ügyesen használtak ki a
népi demokrácia képviselõi.
2. A túlméretezett jogkörrel
felruházott, mindent átszövõ állami bürokrácia
Az ilyen típusú bürokrácia
a múlt század végének a terméke. Zeletin
10
gazdasági okokra vezeti vissza megjelenését, azt azonban
elismeri, hogy e francia kaptafára húzott bürokratizálás
áldatlan hatással volt a demokratikus fejlõdésre.
A mûvelt emberek zöme - szám szerint kevesen voltak -
a demokráciával szöges ellentétben álló
áramlatot követte, és az állami hivatalnokok
sorát gyarapította. Nem törekedtek autonóm létezésre,
nem õk váltak a civil társadalmi fejlõdés
magvaivá. A "csinovnyikbürokrácia" védtelenül,
tehetetlenül szemléli a kommunista hatalomátvételt;
a hivatalnokocskák képviselik majd az elsõ kategóriát,
amely opportunizmusból iratkozik be a pártba.
3. Vérszegény részvétel
a politikumban - az autoriter rendszerek másik vonása
Politikai pártjaink kevés
taggal rendelkeztek. Egyéb politikai szervezkedési forma
alig létezett. A politikai életben való részvétel
fejlettebb volt Erdélyben, ahol embrionális állapotban
ugyan, de élt már a civil társadalom, s ha kezdetben
az Osztrák-Magyar Monarchia romjai szolgáltak is modell gyanánt
- legalább létezett. A Regátban azonban a tömegek
és fõként a parasztság politikai részvétele
a nullával volt egyenlõ. Ion Michalache
11
megpróbálta
betölteni ezt az ûrt, de fáradozása kudarcot vallott:
a Nemzeti Parasztpárt választói bázisa Erdély
maradt. Ami az Újjászületés Pártja hatmillió
tagját illeti, õk valójában nem óhajtottak
részt venni a politikai életben. Azért iratkoztak
be a királyi pártba, hogy nyíltan hitet valljanak
a király és a király uralta autoriter rendszer mellett,
meg az a meggyõzõdés is sarkallta õket, hogy
a kihívásra és versenyszellemre alapozó politikai
élet, amely egyébként minden demokráciának
elengedhetetlen velejárója, nem szükséges Romániának,
sõt árt neki. Így történt, hogy jóllehet
a politikai pártok feloszlatása eredetileg a Vasgárda
ellen irányult, végül éppen a Vasgárda
kezére játszott. Az igazi választást, az európai
eseményektõl függetlenül - a csehek a példa
rá - nem a II. Károly-féle felvilágosult autoritarizmus
és a Vasgárda propagálta nemzeti populista és
antiszemita diktatúra közti lavírozást jelenti,
hanem határozott voksot a demokrácia és bárminõ
autoriter rendszer között. A jobboldali autoriter rendszereknek
nem a felvilágosult despotizmus vagy az autoriter militarista bürokrácia
az igazi ellenzéke, hanem a civil társadalom. Másként
alakult volna az ország sorsa, ha a Kommunista Pártnak olyan
társadalom szegül ellen, amelynek egységes testét
mint vérerek éltetik a demokratikus pártok és
politikai szervezetek, ahelyett a testre és fejre osztható
képzõdmény helyett, amelynek elég volt átmetszeni
a nyakát ahhoz, hogy ne tanúsítson többé
ellenállást a kommunista modellel szemben, miközben
Kelet-Európa többi országában tovább élt
az ellenállás szelleme.
4. A politikai élet korrupciója
A fent említett három
elem összefonódása teremti meg a negyedik figyelemre
méltó jelenséget, politikai életünk velejéig
korrupt mivoltát, amelyet Michael Schafir a román politikai
élet egyik meghatározó tényezõjeként
tart számon (a nemrég kiadott Ion Michalache-antológia
írásai nyomatékosan támasztják alá
a fenti tézist).
Untig koptatott példázat
az is, hogyan használta ki a kommunista rezsim Taùtaùrescut,
12
noha nem õ az egyetlen eset. Még többet nyom a latban
Argetoianu
13
megjegyzése (amennyiben hitelt adhatunk
a szavának), amely szerint Marghiloman
14
azért
állt a központi hatalmak oldalára, mivel a többi
számba vehetõ pozíciót lefoglalták már
politikai vetélytársai. Az imént felvázolt
kép a felszínt ábrázolja: olyan pártokról
és ideológiákról esett szó, amelyek
a konjunktúra függvényében váltogatják
álláspontjukat, fejlõdésüknek a csúcson
levõ elit szab irányt csupán - nem a társadalom
valós törekvéseit képviselik. A politikai harc
tehát nem a társadalom ellentétes tendenciáinak
a szintézise, nem az ezek közt folyó szabadverseny,
hanem az elit csúcsának a belsõ hatalmi harca csupán.
A román politikai élet jellemzõ vonása ez,
amely hol kisebb, hol nagyobb mértékben, de mindig jelen
van a modern Románia történetében, és
igencsak hozzájárult a kommunista hatalomátvétel
útjának az egyengetéséhez.
Ne feledjük, hogy akármilyen
sötét képet tár is elénk a politikai élet
gyarlóságának a summázata, kötve hiszem,
hogy mindez önmagában elõsegítette volna a kommunisták
hatalomra jutását más európai kontextusban.
Nem; csupán azért soroltam fel õket, hogy rávilágítsak
az okra, amely miatt annyira alapjaiban és mélyen rendült
meg és mehetett tönkre a román társadalom (tanulmányom
15
éppen ezt hivatott bizonyítani) a szomszéd társadalmakhoz
képest. Egyébként nyilvánvaló, hogy
a Vörös Hadsereg nélkül Románia területén
nem diadalmaskodhatott volna a kommunizmus.
Megalkotásra váró identitás?
Cioran kérdése, hogyan
legyünk románok, ma égetõbb, mint bármikor,
mivel Romániában, amiként számos más
országban is, olyan jelenségnek vagyunk tanúi, amely
szöges ellentétben áll a múlt századbéli
törekvésekkel: elkezdõdött a tömeges elnyugatiasodás
folyamata, avagy inkább a tömegek elnyugatiasodása.
Az elnyugatiasodás azonban - amint azt oly találóan
jegyzi meg Huntington a civilizációk ütközésérõl
szóló tanulmányában
16
- nem mélyreható.
A divat és a fogyasztási javak (Coca-Cola) csatornái
táplálják, a legújabb nemzedéket pedig
- amely mind Nyugaton, mind pedig egyebütt hajlik az uniformizálódásra
- a videó-pop kultúra, annak számos tartozékával
egyetemben. Bizonyos mértékben a "dekrétgyermekek"
17
nemzedékének
a javára írják a Ceaus5escu-rezsim robbanáserejû
bukását, holott éppen ez a nemzedék az, amely
vígan átvészelné, ha ausztrál, amerikai
vagy kanadai talajba ültetnék át, és igencsak
csökött érdeklõdést tanúsít
a román nacionalizmus története iránt. Ennek
a nemzedéknek nem Baùlcescu vagy Iorga a kedvenc szerzõje,
hanem a science fiction írók. Ennek a nemzedéknek
inkább a kivándorlás a kollektív álma,
mintsem a román nemzet újjáépítése;
a nemes értelemben vett nemzeti törekvéseket lejáratta
a nemzeti kommunista propaganda. 1990-ben fülsiketítõ
zenebonát csaptak ugyan a konzervatív nacionalista-ortodox
irányzat igen aktív képviselõi, de ez sem bizonyít
sokat. A vasgárdista mozgalom az aktív elkötelezettségi
forma megnyilvánulása, a tömeges elnyugatiasodás
pedig az apolitikus passzivitásé. Az elsõ zajos és
szembeötlõ, holott csak a második esetében beszélhetni
tömegjelenségrõl. Az autentikus nyugati szellemnek jelenleg
sajnos kevés híve van, s köztük még kevesebb
a fiatal. Amint arra Gellner találóan rámutat, a vasfüggöny
leomlása nem a nyugati értékek Keletre importálását
eredményezte, hanem a nyugati értékeket hordozó
értelmiségiek, javarészt fiatalok masszív exportját
Nyugat-Európába és az Egyesült Államokba.
Osztom annak a szûk csoportnak
- köztük Adrian Marinónak és Horia Patapievicinek
- véleményét, amely szerint a román nemzeti
önazonosság újjáteremtésének az
útja nem a konzervatív megrögzöttség, hanem
az aktív politikai élet. Teljes embert követelõ
elkötelezettség ez, amely jelen- és múltbéli
kultúránk nyugati értékeit mozgósítaná,
s amelyet könnyen illethet a vád - illette is -, hogy futóhomokra
építkezik, hogy a tartalom nélküli formákat
éleszti fel, s hogy mindenesetre nem lehet azonos, csak párhuzamos
szemlélõdõ-ortodox és bizantinus módon
keleti lélektani beállítottságunkkal. Jómagam
társadalomlélektannal foglalkozom, és bízvást
állítom, hogy épp elég embert ismerek Romániában,
akire nem illik a fenti leírás. Vajon kevésbé
románok, "görög katolikusabbak"-e vagy "protestánsabbak"
(politikai magatartásukat tekintve)? A tradicionális nemzeti
felfogás szerint igen. Engem azonban éppen õk érdekelnek,
mert csak õk képesek valami újat teremteni. Vajon
"román" nemzeti törekvés ez? Vagy új identitást
akarnak teremteni, amely a csehországi és magyarországi
Nyugat-barát elitéhez fogható? Ez a kérdés
engem csöppet sem foglalkoztat. Az Európai Közösség
és a FÁK közti izolálásunk perspektívájában
ez az egyetlen helytálló elképzelés, az egyetlen,
amely indokolja a mi megmaradásunkat a hazában, azokét,
akik legalább annyira érezzük magunkat nyugatinak, mint
románnak - itt és most.
Fordította: Saszet
Ágnes
Jegyzetek
1 * Ernest Gellner: Nations and Nationalism.
Blackwell, Oxford, 1993.
2 * Ernest Gellner: Conditions of Liberty:
Civil Society and its Rivals. Penguin, 1994.
3 * Az eredetiben is így! - A ford.
4 * A. I. Dutu: Identitate nationalaù
s5i construct5ie politicaù [Nemzeti identitás és politikai
felépítmény]. Sfera Politicii, 1995. 29. szám.
5 * Karl Deutsch: Nationalism and Social
Communication. MIT Press, Cambridge, Mass. 1966.
6 * Ralph Dahrendorf: The Modern Social
Conflict. Weidenfeld and Nicholson, 1988. (Magyarul: A modern társadalmi
konfliktus. Bp., 1994)
7 * Seymour Martin Lipset - Asoke Basu:
The Role of the Intellectualls and Political Roles. In: Aleksander Gella
(ed.): The Intelligetsia and the Intellectualls. SAGE, 1976.
8 * Timothy Garton Ash: Does Central Europe
Exist? In: Search of Central Europe. University of London, 1988. (Magyarul:
Századvég, 1989. Különszám, 87-103. old.)
9 * Milan Kundera: The Tragedy of Central
Europe. Uo. (Magyarul: Hétvilág, 1991. 18-32.old.)
10 * S5tefan Zeletin: Burghezia Romaˆnaù
[A román polgárság]. Humanitas, 1990.
11 * Ion Mihalache, a regáti Parasztpárt
elnöke; e párt az erdélyi, Maniu által vezetett
Nemzeti Párttal egyesült, így született meg a Nemzeti
Parasztpárt. - A ford.
12 * Gheorghe Taùtaùrescu
(1886-1961), NLP-politikus. A második világháború
után kilépett a történelmi NLP-bõl, új
"liberális" pártot alakított, amely a kommunista párt
szatellitpártjaként mûködött. A párizsi
békekonferencián a Groza-kormány külügyminisztereként
képviselte Romániát. - A ford.
13 * Constantin Argetoianu (1871-1952),
politikus, miniszterelnök. - A ford.
14 * Alexandru Marghiloman (1854-1925),
a Konzervatív Párt elnöke. - A ford.
15 * Alina Mungiu: Romaˆnii dupaù
89 [A románok 89 után]. Humanitas, 1995. (Az újabb
kori kollektív memóriák megteremtésérõl,
a kommunizmus pszichológiai maradványairól)
16 * Samuel Huntington: The Clash of Civilizations.
Foreign Affairs, 1993. nyár.
17 * Szó szerint "dekrétecske".
Az a nemzedék, amely az abortusz drasztikus betiltása eredményeképp
született. - A ford.
Észrevételeit, megjegyzéseit
kérjük küldje el a következõ címre:
buksz@c3.hu
C3 Alapítvány
c3.hu/scripta/