Kovácsy Tibor

Közép-Amerika, a válsággóc

1987-ben egy közép-amerikai politikust, Oscar Arias Sánchezt tüntették ki a Béke Nobel-díjjal. Azon talán lehet vitatkozni, hogy érdemes volt-e a Costa Rica-i elnök erre a nagy megtiszteltetésre, hiszen a nevéhez fuzôdô közép-amerikai béketerv ekkor még messze nem vált valósággá, s magát a koncepciót sem lehet egyértelmuen neki tulajdonítani, de az nem kétséges, hogy 1987 után a térség már nem az a hidegháborús válsággóc, aminek – valószínuleg némi túlzással – az amerikai külpolitika korábban hitte, és ez Arias Sáncheznek is köszönhetô.

A konfliktus középpontjában Nicaragua állt, ahol 1979 júliusában vette át a hatalmat a Szandinista Nemzeti Felszabadítási Front (FSLN), egy jobbító-nevelô baloldali mozgalom. Mindenütt volt és számos helyen ma is van ilyen az ágrólszakadt latin-amerikai országokban, ahol a (többnyire bennszülött) nyomorgó nincstelenekkel szemben egy szociálisan érzéketlen, korrupt földbirtokos-katonai-politikai elit pöffeszkedik. A mozgalom névadója, Augusto César Calderón Sandino az amerikai megszállás ellen harcoló parasztvezér volt a harmincas években. Vezetôi, akiknek az irányításával elzavarták az országból a közpénz-éhes Anastasio Somoza Debayle diktátor-örököst, nem voltak ugyan bolsevikok, lehet, hogy diktatúrát sem akartak, abban viszont biztosak voltak, hogy hatalmon akarnak maradni. Úgy tunik, a hatalom megszerzésének és megtartásának szovjet mintájú technikáiban sem voltak járatlanok. A Reagan-adminisztrációnak (amely nem szívesen bíbelôdött a fogalmak árnyalt meghatározásával) ennyi bôven elég volt ahhoz, hogy a szandinistákat marxistáknak, kommunistáknak, vagyis a Gonosz megtestesítôinek, Moszkva kreatúráinak lássa, kiknek a segítségével az ellenség megvetheti a lábát az amerikai szárazföldön, a Jó világának küszöbén.

Ráadásul nicaraguai uralmuk veszélyeztette a szomszéd országok, délrôl Costa Rica, északról Honduras stabilitását is, fôleg attól kezdve, hogy 1981-ben a szandinistákkal szemben álló erôk is megszervezôdtek – fôként a korábbi Nemzeti Gárda tagjaiból –, és innen, elsôsorban hondurasi táboraikból hajtották végre akcióikat. Ráadásul a szandinisták fegyverrel támogatták a majdnem szomszédos El Salvador gerilláit, a kormánycsapatok és a jobboldali halálosztagok ellen harcoló Farabundo Martí Nemzeti Felszabadítási Frontot (FMLN) is. A nyolcvanas években összefüggô válsággóc jött tehát létre Közép-Amerikában.

A Reagan-kormány külpolitikai célkituzései között a „Csillagok háborújaként” emlegetett Stratégiai Védelmi Kezdeményezés után második helyen rögtön a közép-amerikai rendezés, vagyis a szandinisták megbuktatása állt. A nicaraguai rendszer ellen harcoló felkelôk, a kontrák támogatása mellett Washington erôteljes gazdasági nyomással, egy idô után embargóval igyekezett célt érni.

Természetesen kezdettôl fogva voltak diplomáciai próbálkozások a feszültség enyhítésére. Mexikó már 1982-ben közvetlen tárgyalásokat sürgetett az Egyesült Államok és a Daniel Ortega vezette nicaraguai kormány között. Egy évvel késôbb Mexikó, Kolumbia, Panama és Venezuela külügyminisztere – az úgynevezett Contadora Csoport – együttesen látott hozzá egy béketerv kidolgozásához, amely azonban nem nyerte el Washington rokonszenvét, mert magába foglalta a kontrák támogatásának a felfüggesztését is. 1986-ra ennek a tervnek már a harmadik változata futott zátonyra, részben továbbra is az Egyesült Államok, részben a Tegucigalpa Csoport néven egységbe forrt Costa Rica, El Salvador és Honduras ellenállásán, amely mögött szintén amerikai nyomást lehetett sejteni.

A keményvonalas reagani külpolitika csak azt fogadta volna el megoldásként, ha a szandinisták megbuknak. Ennek elméletileg két lehetôsége volt. Az elsô a kontrák által amerikai támogatással rájuk mért vereség, ami nyilván nem tekinthetô tárgyalásos opciónak. A másik a belsô liberalizálódás, demokratizálódás, amely megfosztja a szandinistákat a politikai hegemóniától. A nicaraguai vezetés számtalanszor ígéretet tett ugyan az ország demokratizálására különféle tárgyalásokon, de a Reagan-kormány kétségbe vonta – mint idôközben és késôbb is bebizonyosodott, nem alaptalanul –, hogy Ortegáék állni fogják a szavukat.

Ebben a helyzetben kezdett körvonalazódni 1986–87 fordulóján az Arias-terv, eredetileg amerikai–Costa Rica-i közös kezdeményezésként, a Nicaraguával szemben túl engedékenynek ítélt Contadora-javaslat helyettesítésére. A tervezet azonban olyannyira átformálódott, mire 1987 augusztusában aláírták, hogy már alig tükrözött valamit az amerikai törekvésekbôl, viszont egy táborba tömörítette a közép-amerikai államokat.
 
 

*
 
 

Arias föllépéséig a hondurasi fôvárosról elnevezett Tegucigalpa Csoport egységes és Washingtonnal egy hullámhosszon politizáló blokként vette körül Nicaraguát. Arias, bár eredetileg határozottan szembehelyezkedett a szandinistákkal, 1986-ban mégis ô képviselte a Costa Rica-i elnökválasztáson a békepárti alternatívát, amelynek elegendô súlya is volt a gyôzelemhez a véderôvel egyáltalán nem rendelkezô országban, az egyetlenben, amely Közép-Amerikában demokratikus hagyományokat tud felmutatni. Arias már a kampányában is az ország kényszeru militarizálódása ellen érvelt, késôbb pedig világosan megfogalmazta Costa Rica alapvetô problémáját: az ország 300 kilométeren határos Nicaraguával, és nem egyeztethetô össze a gazdasági (ezen belül fôleg idegenforgalmi) érdekeivel, hogy a szomszéd országban háború legyen. Ezért – ha úgy tetszik, opportunizmusból, ha úgy tetszik, pragmatizmusból – ellenezte a fegyveres harcot és szorgalmazta a tárgyalásos rendezést. Ráadásul helyre kívánta állítani Costa Rica hagyományos semlegességét is. Így közös platformra került Mario Vinicio Cerezo Arévalo guatemalai elnökkel, aki az „aktív semlegesség” nézetét vallva kívül maradt a Tegucigalpa Csoporton. (Mindazonáltal Guatemalának is megvoltak a maga halálbrigádjai, felkelôi, hol százas, hol ezres nagyságrendben elkövetett politikai gyilkosságai és más jogsértései.)

Miközben az amerikai megoldási elképzelések egyértelmuen Nicaraguára koncentrálódtak, az Arias-terv egységes, összefüggô javaslatokat tartalmazott, amelyek valamennyi leendô aláíróra vonatkoztak. A szükséges demokratikus változásokra, a saját erôbôl elvégezhetô tennivalókra helyezte a hangsúlyt, nem pedig a külsô (amerikai–szovjet) katonai tényezôkre. Így – a korábbi Contadora-javaslatokkal szemben – a kontrák amerikai támogatásának kérdését is kivonta a reflektorfénybôl. Nicaragua, El Salvador és Guatemala számára egyszerre indítványozta a fegyverszünetet, a nemzeti megbékélési bizottságok felállítását, párbeszédet a kormányok és nem fegyveres ellenzékeik között, a szabadságjogok mindenféle korlátozásának a felfüggesztését, más országokban muködô gerillamozgalmak fegyveres támogatásának a megszüntetését. Egyik kormány legitimitását sem tette kérdésessé, s ezzel elérte, hogy Nicaragua is legitimnek tekintse El Salvador kormányzatát, és elálljon az FMLN támogatásától. Emiatt fogadta el a béketervet végül José Napoleón Duarte salvadori elnök is, miután hosszú ideig habozott, s el is érte az aláírás elhalasztását. Idôközben viszont Arias hosszú körutat tett Nyugat-Európában, és politikai támogatást szerzett az elképzeléséhez. A tervezetnek volt egy érdekes, csak évekkel késôbb megvalósult eleme is: egy közép-amerikai parlament megválasztása. Ennek a testületnek az ötlete Cerezo guatemalai elnöktôl származik, aki a térség problémáinak regionális voltát hangsúlyozta ezzel. Az összefogás szándékának lehetett egyfajta Amerika-ellenes éle is, de kiolvasható belôle a közép-amerikai országok vágya is a politikai érettségre, a felnôtté válásra.
 
 

*
 
 

Az Arias-tervet magába foglaló elôzetes békemegállapodást 1997. augusztus 7-én írták alá a guatemalai fôvárosban, az öt érintett ország kétnapos csúcstalálkozójának záróaktusaként. Washingtont ez annyiban lepte meg, hogy legalább Honduras elzárkózására számítottak, de nem ez történt. José Azcona del Hoyo hondurasi elnök, a térség szandinistaellenes intranzigense is engedett a nyomásnak, nem akart az évek óta elsô és egyetlen, aláírásközelbe jutott megállapodás magányos kerékkötôje lenni.

Reagan amerikai elnök feltételesen üdvözölte a dokumentum aláírását, mondván, hogy az Egyesült Államok a saját, valamint a nicaraguai ellenállás érdekeinek függvényében segíti majd a benne foglaltak megvalósítását. Két nappal az aláírás elôtt, tehát az utolsó pillanatban Reagan egyébként egy alternatív javaslatot jelentett be, amely sokban támaszkodott az Arias-tervre, de a szandinistákat szigorúbban kényszerítô, azonnali tuzszünetet és hatvan napon belüli szabad választásokat, határozottabb demokratikus intézkedéseket követelô pontokat tartalmazott.

A tervezet, amelynek kidolgozásában jelentôs szerepe volt a washingtoni képviselôház elnökének, James Wright texasi demokrata képviselônek, alighanem az utolsó kísérlet volt azzal a végsô/hátsó törekvéssel, hogy a törvényhozás megszavazza a kontrák további katonai támogatását. (A javaslat elfogadása és a szandinisták által történô megszegése lett volna az alkalom erre.)

Csakhogy miután kiderült, hogy a titokban Iránnak eladott amerikai fegyverek árát továbbították a hivatalos csatornák megkerülésével a nicaraguai felkelôknek, már végképp nem sikerült a kontrák mellé állítani a közvéleményt. A reagani külpolitika egyik legfontosabb alakítója, Elliott Abrams panaszolta egy évvel késôbb egy tanácskozáson, hogy egy közvélemény-kutatás szerint El Salvadort több amerikai hiszi az Egyesült Államok ellenségének, mint ahányan szövetséges országnak. A megkérdezettek 61 százalékának pedig az a meggyôzôdése, hogy a Szovjetunió a nicaraguai kormánnyal szemben szít kommunista felkelést. A világot jókra és rosszakra osztó lapos külpolitikai propaganda tehát nem hatotta át különösebben a lakosság tudatát.

Ráadásul a szandinistákkal szemben álló erôk támogatásából sem volt sok haszon. Az Egyesült Államok által erôteljesen segélyezett közép-amerikai országok mindegyike súlyos gazdasági válságban volt a nyolcvanas évek második felében. El Salvadorban ekkorra már a költségvetés nyolcvan százalékára rúgott az amerikai támogatás, ugyanakkor a gazdagság kevesebb kézben összpontosult, mint valaha.

A kontrák táborát pedig újabb és újabb, részben személyes ellentétek osztották meg, a fegyveres ellenállás finanszírozására folyósított pénzek egy része is eltunt kézen-közön.
 
 

*
 
 

A legrosszabb gazdasági helyzetben azonban maga Nicaragua volt. Nem is csoda, hiszen 1987-re költségvetésének már több mint negyven százalékát tették ki a hadikiadások. A szovjet, kínai és kelet-európai gazdasági és katonai támogatás s a nem jelentéktelen nyugat-európai humanitárius segítség sem tudta pótolni azt, amit az 1985 óta érvényben lévô amerikai embargó elvont az országtól. Managuai adatok szerint az infrastruktúrát és a termelô kapacitásokat hét év alatt ért háborús károk mértéke meghaladta az egymilliárd dollárt. Felgyorsult a pénzromlás, 1988-ra pedig már hiperinfláció sújtotta az országot. Mindez olyan erôs kényszert jelentett, hogy a szandinisták már csak ezért sem kerülhették meg az Arias-terv elôírásait. 1987 ôszén látványos gesztusokat tettek, politikai foglyok százait engedték szabadon, elindították a nemzeti párbeszédet, újra engedélyezték a korábban betiltott ellenzéki sajtó muködését. Az elsô, januári mérlegkészítés valamennyi aláíró országban rámutatott hiányosságokra, nem volt kivétel Nicaragua sem. 1988 közepén a kontrák és az USA szezôdésszegésére hivatkozva ismét szukítették a szabadságjogokat, de aztán végleg visszatértek a béketerv elôírásaihoz. Ez valószínuleg összefüggött a szovjet katonai támogatás megszunésével.

1990 februárjában a nemzetközi ellenôrzés mellett rendezett szabad választásokon a szandinisták legnagyobb meglepetésükre vereséget szenvedtek. A konszolidáció azonban még évekig tartott – akárcsak El Salvadorban. Guatemalában pedig máig sem rendezôdtek a viszonyok.
 


Észrevételeit, megjegyzéseit, kérjük, küldje el postafiókunkba: beszelo@c3.hu


 
 

C3 Alapítvány       c3.hu/scripta/