Vita a „Fényes szelek”-rõl
– Összeállítás –
Kedves Miklós, mintha csak
tegnap lett volna, pedig lassan tizenöt éve már, hogy
egy korszak végeztével kettõnk kölyökkutyakora
is véget ért, s az egykori barátok, akik Sztálin-képet
és sárközi szõttest adtak egymásnak nászajándékul,
de féltékenyen vigyáztak rá, hogy köztevé-kenységüket
meg ne zavarhassa ez a személyes, tehát „elvtelen” kapcsolat,
ma már néhány udvarias szón túl alig
váltanak többet, jóllehet az egyik fél elûzhetetlen
nappali álmaiban ma is vissza-visszajár az a régi,
puritán-szigorú „elvtelenség” – még akkor is,
ha hivatásunk s olykor felfogásunk ellenfelekké tett
volna bennünket: a mûvészt és a kritikusát.
A Fényes szelek, hála
Somló Tamás tudásának és az Eastmancolor
nyersanyagnak, mindeddig a legtökéletesebb színezésû
magyar film, s a kameramozgás, a színészvezetés
mi-nuciózus „koreográfiája” vitázó és
lázadó lényemet is bámulatba ejtette.
Mert egy mozzanattal képtelen
vagyok kibékülni a filmben, s ez éppúgy sarokpontja
az én felfogásomnak, ahogy a te kutatásod tárgyát
az erõszak természete jelenti. Közös a kulcsszavunk,
a „világ megforgatása”, s abban is követni tudlak téged,
hogy ma már nemcsak e jel gyönyörû távlataira
ügyelsz, hanem a benne rejlõ kockázatra is figyelmeztetsz.
A forrada-lom nem lehet öncélú, hallom ki a filmedbõl,
s eleget tapasztalhattunk ahhoz, hogy e tiltást semmiképp
se tekinthessük intellektuel-gyávaságnak, az „általános
humanizmus” sztereotí-piájának. Filmed azonban a forradalmat
messzemenõen „önmagában” modellálja, és
ez – a formai tökély felszíne alatt – aránytévesztések
és torzítások forrása lett. Eszmei vita? Engem
a szorosan vett mûvészi következmények érdekelnek.
Hadd szóljak én is képletekben: a büdös
húst hiányolom. Azt a legyek lepte undokságot, mely
a Patyomkin matrózainak lázadását ki-váltotta,
amiért tisztjeiket a tengerbe hajították. Azt a csöppet,
amitõl a pohár kicsordul, azt a jelet, amelytõl egy
hóbortos, netán véres „happening” szükségszerûvé,
elkerülhetetlenné – valóban forradalommá válik.
De hisz ott volt a jel, vethetnéd ellenemre, a Csend és kiáltás-ban,
a Horthy-kor sivatagi iszonyatában. Aki ott üldözött
kommunista, az itt új rendõrség szá-zadosa.
Kozák András alakja összekapcsol és bizonyít.
Igen ám, de a nézõ nem sorozatokat lát, s ha
már a mûvészi modellálás e módszerét
választottad, biztosan ismered a strukturaliz-mus alaptételét,
az egymásba nem fordíthatóságot. Maga a módszer
követelné meg tehát, hogy a Fényes szelek sajátos
világába e világ létrejöttének
körülményeit is beleépítsd, magya-rán
szólva: azt a tényt, hogy a régi uralmi rendszert
csak erõszakkal lehet és kellett eltávolí-tani.
És ez – sajnos – érvényes a jelenben is, a világ
igen sok részén. A forradalmat én is kényszerûségnek
látom, végsõ megoldásnak, mikor már
minden más út lezárult. De a fasiszta diktárorocskákkal,
az elmeszesedett uralmi rendszerekkel szemben ilyen más út
mindeddig nem akadt; s adott esetben vállalni kell a kockázatot,
bár nem volt még az emberiség történe-tében
forradalom, mely megkerülhette volna a Fényes szelekben oly
õszinte megdöbbenéssel föltárt veszélyeket.
De esély mindig lehet rá – és ezt az esélyt
filmed bizonyára növeli –, hogy az emberiség legközelebb
tanul a saját tapasztalataiból, ha már „ki kell szállnia
tenger fáj-dalma ellen”.
A társadalmi valóságból
kimetszett arénában kell tehát eligazodnunk. Olyan
kalauzra bízva magunkat, aki elhallgatja, hogy ezek a papok, szeminaristák
– amennyiben konkrét a képlet – önmagukat képviselve
a volt lenni kész történelmi elnyomót is képviselik:
az ország leghatal-masabb földesurát.
Fölnyílik tehát
az aréna – mint a Szegénylegényekben a börtönudvar
–, s mit látunk: Az e pillanatban állományon kívül
helyezett farkasok riadt nyájként torlódnak össze,
áldozati báránykává ondolálva
valamennyien. Egykori áldozataik viszont a történelmi
farkas komplett szerelésében, csizmatalp-, boka- és
fogcsattogtatva vizslatnak, terelnek, heccelnek, erõsza-koskodnak.
A Fényes szelek hõsei
tüstént megkapják útlevelüket: a mennybe
menendõk is, a po-kolra vetendõk is. A történelmi
bûnösök feloldoztatnak, s a cselédtartásban
megkopaszodott fejek köré fényességes glória
fonódik. A történelmi áldozatokra viszont záporoznak
a hamis vádak, s ha egyikük-másikuk mégis szimpátiát
keltene, ott terem a rendezõ, és megsorozza – övön
alul.
Nem, ez a megközelítés
a történelmi valóság felõl biztos zsákutcába
visz. De Jancsó ne tudná, hogy tíz nézõ
közül kilenc bemegy a zsákutcába? S ha már
bement, joggal kérdezheti: Jancsó átállt az
elnyomottak mellõl a történelmi elnyomók, a nehéz
életûek mellõl a könnyû életûek
oldalára? Egy rokonszenves lázadó mûvészbõl
a szemünk elõtt lett – mameluk?
Tudjuk, Jancsó nem sokat
ad a közvéleményre. Ám ha mindezeket vállalta,
mégis valamiért vállalta! Valamiféle nagyobbra
tartott ügyért áldozta fel sokunk elsõ szerelmét.
Allegória
Kezdettõl fogva (töltetlen
pisztoly) kiszámítottan épül a film jelképrendszere:
ebben a di-menzióban már semmi sem azonos önmagával.
A filmidõ áttolódott a személyi kultusz évadá-ra.
A klastrom börtönudvara Magyarországgá szûkül.
Az egyház megfélemlített nyája: a nép.
A „kollégisták” és a velük komázó
rendõrök: az erõszakszervekkel összeszövõdött
párthata-lom.
S igaz: volt személyi kultusz
Magyarországon, nem is akármilyen. Allegorikus ábrázo-lása
ma már utánlövés, de ismétlésnek
is lehet jogos. Csakhogy a Fényes szelek ebben a meg-közelítésben
is zsákutcába csal.
Ne bolygassuk a spekulatív
jelképrendszert. (Például azon: kik borítsák
fel a rendõri dzsipet, bármennyit vitatkoztak az alkotók:
ezer nézõ közül egy, ha veszi a lapot, hogy ez
a „fordulat éve” szimbóluma.) Másutt van baj az allegóriával,
a szimbólumokkal. Mert a tigris helyett macskát még
csak-csak elfogadhatunk jelképnek, de kukorékoló bivalyokkal,
turbéko-ló keselyûkkel, cincogó elefántokkal
nem tudunk mit kezdeni. S nemcsak a látványnak, már
a hangnak sem hiszunk: alig valószínû, hogy kakas bújt
bele a bivalybõrbe. Így veszti el sorra a film jelképrendszerében
minden tényezõ a hitelét: történelmi lényege
olyan ellentmondásba kerül a rendezõi jelképszereposztással.
A gondolatok fölszentelt börtönõre
itt: a gondolatszabadság bajnoka. Az eredetiben szabadgondolkodók:
könyvégetésre készülnek. Az eredetiben leghatalmasabb
földesúr az ön-kénynek kiszolgáltatott jobbágynépet
szimbolizálja. A kollégiumi demokratizmus: diktatúrát
jelképez. Az ifjúsági önkormányzat anarchiát.
Az eredetiben népi kollégiumok annak az egy-személyi
hatalomnak a jelképévé válnak, amely az elsõk
között õket oszlatta fel a hatalomhoz vezetõ útján.
Legenda száll. Társaságokban,
ankétokon nyíltan megbeszélik: a film mirõl
nem be-szélhetett nyíltan.
Aki valamit is sejt a filmcsinálás
gyakorlatából, annak nem kell magyarázni: ez a többszörösen
engedélyezett – mondhatnám: kincstári – allegória
(melynél sokkal élesebben bíráló, nagyobb
mûvészi hatású, mert százszor igazabb
mûveket láthattunk-olvashattunk már e korszakról)
semmi bátorságot nem kívánt. Már a forgatókönyvbõl
látta minden hozzáértõ, hogy ez a film allegória
is lesz.
Lám, a vájtfülûekbõl
így lesznek vájtszemûek: elvakítva az örömtõl,
hogy fölfedeztek egy allegóriát, épp a lényegre
vakok: szó sincs arról, hogy a Nékosz ürügyén
a késõbbi évek hatalmaskodását éri
bírálat. Éppen fordítva: a személyi
kultusz bírálata ürügyén a forradalom legtisztább
szakaszát, a legõszintébb forradalmi hitet, romantikát
sározza be a film.
Vajon ez a félresikerült
allegória volt az a nagyobbra tartott ügy, amelyért
Jancsó és Hernádi vállalta az ódiumot?
A jelek szerint – nem. Export
A jelek szerint ez a film eleve
nyugati exportra készült: amolyan avantgárd happening,
amelynek dimenziójában a filmidõ a jelenkorba tolódik
át; ugyan kinek jutna eszébe Párizs-ban vagy Rómában,
hogy ezek a mai képeslapokból kiollózott, beatfrizurás
fiatalemberek, akik gondosan súrolt farmernadrágot húznak
magukra, s ezek a mini szoknyás lánykák, akik szabódó
fiatalembereket húznak magukra – húsz évvel ezelõtti
szegényparaszt-munkás egye-temistákat „alakítanak”?
És a többi szereplõ?
– A rendõr – rendõr, éspedig a vasfüggöny
mögötti minõségben, tehát vigyáz
a kolostorban arénázó, könyvégetõ,
vallásgyalázó, huligánkodó – szemlátomást
kommunista – fiatalok testi épségére. Az egyház
– egyház, éspedig a vasfüggöny mögötti
helyzetében… és így tovább.
Kétségtelen, hogy
a rokonszenv-ellenszenv aránypárja ebben a dimenzióban
leginkább a – semmiképp sem oktalan – diákzavargásoktól
megriadt nyugat-európai nyárspolgár ítéletét
fejezi ki. Nem nehéz megjósolni, melyik oldalon fogadják
örömmel ezt a filmet Nyugaton. Perspektivikus kép
Ha olyan távlatból
szemléljük a filmet, ahol a – külön-külön
feltérképezhetetlen – dimenziók egybemosódnak:
jelentése ellentmondások nélkül kibontható.
Itt az aréna: az idõtlen világtör-ténelem.
Az Egyház: a kultúra, az örök humánum, a
mindenkori Rend. A szeminaristák szürke nyája: a változásoktól
tartó, az erõszaknak kiszolgáltatott mindenkori Nép.
A „kollégisták” terrorista különítménye:
a mindenkori Forradalom.
Hangsúlyozottan – már-már
szájbarágottan – a forradalomba sodródó társadalom
nyárspolgári ihletésû modellje ez. Az örök
Rend tisztes és szelíd képviselõihez még
csak ár-nyéka sem fér az elnyomás bûnének;
idilli testvériségben éldegélnek szófogadó
nyájukkal, amikor védhetetlenül, mint istencsapása
– természetesen: kívülrõl – rájuk tör
a Forradalom. A kiszolgáltatott „nép” formátlan tömegének,
s a „forradalmárok” jelentéktelen, de jól szerve-zett
csapatának túlhangsúlyozott elkülönítése
nem hagy kétséget afelõl, hogy a kamera: a nyárspolgár
szeme.
Jó volna hinni, hogy Jancsó
arra figyelmeztet: a legtisztább szándékú forradalomban
is felülkerekedhetnek az öncélú hatalmaskodás
erõi – hiszen ez fájdalmas történelmi igazság.
Csakhogy a film duhaj tahói kezdettõl fogva a „néptõl
idegen elemet” példázzák itt, a farkas provokálja
vitára a bárányt. Hiszen amit forradalmár szerepük
szerint rombolhatnak, az is csupa érték, minthogy a régi
Rend a filmben makulátlan jóságot, szépséget,
örök emberi érté-keket képvisel.
Igen, a nyárspolgár
ítélete emeli ki a tömegbõl – a felglóriázott
szentatyákat nem számítva – a két legrokonszenvesebb
hõst: a zsidó fiút, aki a koncentrációs
táborból szabadul-va, egyenesen a papokhoz siet, mert jó
szakember akar lenni, s a kollégiumi titkárt, aki unja már
a politizálást, mert jó szakember akar lenni. A nyárspolgár
állítja így szembe a szakmai felelõsséget
a közéleti felelõsséggel – még a forradalom
élethalál-küzdelmében is. Mint aho-gyan a nyárspolgár
ízlése szövi össze ilyen kínos-erõszakoltan
a népdalokat és mozgalmi da-lokat a nyugodt emésztést
zavaró asszociációkkal: a mindig duhaj, mindig erõszakosságokra
kész, mindig büdös nép jelenlétével.
Ezek után érthetõ,
ha a nagymodellben elveszti jelentõségét a részmodell:
a „forradalmárok” belterjes harca a taktikai vezetésért.
Már az sem ingerel ellentmondásra, hogy ennek a harcnak az
erkölcsi gyõztese az ultralink szektásvezér lány,
aki ugyan megfo-gyatkozott híveivel már nem gyújthatja
föl a templomot, de emelt fõvel vonulhat a vörös
zászló alá szeretkezni.
Nem az egyetlen vagyok, aki úgy
érzi, hogy ez a film megalázza elsõ, igaz és
legna-gyobb szerelmét: tiszta, õszinte hitét a szabadság
lehetõségében. Abban, hogy minden elnyo-más
feljogosítja az elnyomottat a forradalmi igazságtevésre.
Ezt pedig sem Jancsónak,
sem nála akármennyivel nagyobb mûvésznek nem
lehet megbocsá-tani.
Végül: kinek jut a rokonszenv
a film világában? Meggyõzõdésem, hogy
igen tekintélyes rész-ben az állítólag
megrágalmazott kollégistáknak, fokozatos deformációjukat
beszámítva is. Hisz van-e emberibb szenvedély, mint
az övék, amely minél elõbb végezni akar
az elavult és gyûlölt régivel? Embertelenné
ez az indulat nem akkor válik, amikor lerohan más erõket
(ez – kellõ számú igazságtalanság kíséretében
– minden forradalomban megtörténik), hanem ami-kor manipulálni
kezd befelé (felbomlasztja saját közösségi
és demokratikus rendjét) és kifelé (indulatának
tárgyait valóban tárgyaknak, nem embereknek tekinti).
De a manipulációs eltor-zulás forrása (sem
a filmben, sem a valóságban) nem a közösség
maga, hanem a szektariánus ideológia. Még hozzátenném:
aki Jancsó világát ismeri, tudja, hogy nála,
ahol a tragédia vagy a tragédia felé hajló
dráma, ott az emberség. Ebben a filmben pedig tragédiája
csak a kollégiumi közösségnek (és a rendõrtiszt
magányos, szép alakjának) van.
A demokratikus vitalégkörhöz
természetesen hozzátartozik, hogy jogosulatlan lenne a mûvész
körül „ízlésdiktatúrát” szervezni,
és a világot kétfelé osztani: beavatottakra
és azokra, akik még „nem emelkedtek fel” megértésének
magaslatáig. Nem csupán azért, mert egyetlen álláspont
sem vonható ki a kritika alól; nem csupán azért,
mivel a sokfelõl érkezõ és szenve-délyes
ellenvélemények objektív távolságot
mutatnak a mû és a közönség tekintélyes
része között, amelyet zsugorítani akkor is idõ
és türelmes magyarázat kérdése, ha minden
ellenérv tökéletesen hamis volna (amirõl nyilván
szó sincs). De ilyesmi két más okból sem indokolt.
Egyrészt: a vita még csak most kezdõdik, és
már a Csend és kiáltás körüli összecsapások
bi-zonyították számomra, hogy – mint Zay László
helyesen mondotta: minden új Jancsó-film körüli
polémia új, megvilágító, nem is sejtett
fényt vet a megelõzõre. Másrészt: nemcsak
a vitának, a filmfellendülésnek is a kezdetén
vagyunk. Amit ma elragadtatással üdvözlünk, az holnap
már elvont kezdetnek bizonyulhat. Gyanítom, hogy ezzel senki
sincs jobban tisztában, mint maga Jancsó Miklós.
Könnyû volna ezt a gondolatmenetet
Fekete Gyula modorában befejezni. Mondjuk így: Andersen ide
vagy oda, nem minden király meztelen, és nem minden utcagyereknek
van iga-za. De mellõzzük a kölcsönös támadásokat;
helyette nem ártana megfogadni Goethe kritikusi tanácsát,
aki szerint az eltérõ eszmék nem lehetnek egymás
iránt liberálisak, mert elvi kérdés-ben alku
nincs, de a kedélynek liberálisnak kell lennie. A kedély
liberalizmusa pedig annyit jelent: mindaddig, amíg ellenfelünkben
elismerjük az emberi mag létezését (vagy annak
leg-alább némi maradványát), leghevesebb ellenvéleményünk
közben is tisztelnünk kell a benne lakozó emberit.
Itt azonban másról,
ennél többrõl is van szó: a nemzeti értékekhez
való viszonyunkról. Mert hogy Jancsó mûvészete
érték, azt eddig opponensei sem igen tagadták (Fekete
Gyula sem). Méghozzá olyan érték, aki külföldön
– kritikák tucatjai tanúsítják – forradalmi
szellem-ben hat. Nyilvánvaló, hogy a nagy tehetségnek
sem jár ki a kritikamentesség elõjoga. De ne mondja
senki: a „játékszabályok” meg vannak tartva, hiszen
Jancsó forgathat, a kritikus kriti-zálhat. Jancsó
forgathat, és ez komoly társadalmi haladás jele. De
talán nemcsak neki, hanem nekünk sem mindegy, milyen légkörben
dolgozik. Hisz tudjuk: nemcsak kenyérrel él az em-ber.
Egyik olvasónk levélben
kérte, magyarázzuk meg, hogy a Fényes szelek filmnek
tulajdonképpen mi a mondanivalója. Ugyanis nem értette
pontosan, de az volt az érzése, hogy: „antidemokratikus film,
amely le akarja járatni a szocialista eszmék mivoltát”.
(…)
Ezek szerint a Fényes szelekben
olyan jellegû absztrakcióval állunk szemben, amilyet
Jancsó Miklós eddigi filmjeiben nem tapasztaltunk. A film
alkotóinak nem sikerült ezt az absztrakciót összhangba
hozni a felhasznált tér- és idõbeli elemekkel.
Ha akarjuk, ha nem, magyarán meg kell mondani, hogy a Szegénylegényektõl
a Fényes szelekig megtett út nem a felfelé ívelést,
hanem a hanyatlást jelzi. A filmvita egyik hozzászólója
az absztrakt mûvészet és a szociográfiai dokumentáció
közötti szintézisrõl beszél. A szocialista
mûvészetben erre bõven van példa. Az egyik legbeszédesebb
bizonyíték Brecht egész életmûve. Sajnos,
a Fé-nyes szelek alkotói módszere – szemben a Szegénylegényekével
– éppen nem ebbe az irányba mutat. Az absztrakt forma itt
a tartalmat is absztrakttá egyenrangúsította. Amit
mégis bele lehet magyarázni, az a tartalmi mondanivaló
a szocialista forradalmi átalakulásokat csakis az elkövethetõ
hibák oldaláról világítja meg. Mert
ha a filmnek a valóság elemeibõl összegyúrt
elvont képrendszerét a mi társadalmunkhoz viszonyítjuk,
egyoldalú és elítélõ lesz a végsõ
mondanivaló
Meghökkentõ, hogy Jancsó
Miklós mintha ma is a papi gimnázium ijedt soraiból
nézné õket, megszállt ördögöket.
(Viszont a klérus sem volt annyira passzívan ártatlan,
ezt sem szabad elfelejteni! Emlékezzünk a népi kollégiumok
elleni pásztorlevelekre is!)
Ami pedig az egyházi kollégiumokat
illeti, azokba az államosítás után (nem a NÉKOSZ
államosított!) NÉKOSZ-megbízatásból
bement lakni néhány vállalkozó kedvû
népi kollégista, hogy barátságosan próbálja
ellenséges magatartásukat feloldani. Nemcsak rajtuk múlt,
hogy nem sok sikerrel.
Kosztolányi Édes Annájának
az indítása jut eszembe, amihez hozzáfûzi: „…legalábbis
a Krisztinában így beszélték”.
Hát igen. Ez a film is ilyan
hírforrásra vall. Aki ezt így látja és
(sajnos) láttatja is, az belülrõl nem ismerhetett népi
kollégiumot. Akárhonnan kapta értesüléseit,
hamisak.
Szabad-e ellenõrizetlen és
egyoldalú tájékoztatás alapján erkölcsi
mondanivalót építeni egy hamis szituációra?
Hogy nem, ezt a film szándékának sokoldalú
vitathatósága is bizonyítja: ha hazug a történet,
csorbát szenved a mûvészi igazság is. Jancsó
Miklós mindig jelentõs témát választ,
éppen ezért alaposabban kellene megnéznie, megvizsgálnia
a példázat helyességét. Még súlyosabb
eltévedés, hogy engedve a játék mutatós
lehetõségeinek, a hamis szituációt az abszurditásig
fokozza. (Például tánc a miseruhákban, a Jancsó-filmek
nélkülözhetetlen aktjainak felvillantásával.)
Hiába szolgál keretül
a megtévesztõ szépség: Veszprém patinás
szelídsége, a szép és kifejezõ színek
ereje, a jól kiválasztott fiatal színészek
– a film látványának külsõ szépsége,
a kiváló operatõri rálátás megmenti
a filmet, de nem tudja leplezni a tartalmi zavarosságot és
eszmei tisztázatlanságot. „Csak” a történet hamis.
Mint történelmi szituáció is, mint magatar-tásmodell
is.
Jó, ha egy filmmel vitatkozni
lehet. Ez azonban még nem a Film pozitívumainak bizonyítéka.
Ez a film is azt példázza, hogy ha a szépség
nem jár karöltve az igazsággal, kétes értékûvé
válik úgy is, mint mûvészi alkotás.
Észrevételeit, megjegyzéseit kérjük küldje el a következõ címre: beszelo@c3.mail.hu