A rendõrség Magyarországon
a rendszerváltás óta elõször oszlatott
fel tüntetést 1997. november 3-án. A fellépés
az eddig nyilvánosságra került információk
szerint teljes mértékben törvényes és
szakszerû volt (feltéve, ha elfogadjuk, hogy a tüntetés
jogellenes volt).
Nem tartozik viszont a feloszlatáshoz
a rendõrt gépkocsijával állítólag
elsodró idõs ember megbilincselése és a feltételezett
provokátor esetleges bántalmazása, amely ügyekben
a hatóság valóban nem jogszerûen járt
el. Bilincselni a rendõrségi törvény szerint
önkárosítás, támadás vagy szökés
megakadályozása, illetõleg ellenszegülés
megtörése céljából szabad. Nem hangzott
el meggyõzõ érv amellett, hogy Pongrácz Gergely
esetében bármelyik veszély fennállt volna.
A rendõrt némi készpénz és ital fejében
állítólag leköpõ és megütõ
személy agyba-fõbe verése nem csupán a törvényekbe,
hanem a civilizált rendfenntartás alapnormáiba is
beleütközik. A rendõrségnek egy demokratikus jogállamban
soha nem szabad boszszút állnia, a megtorlás az igazságszolgáltatás
feladata. Természetesen mindez feltételes módban értendõ,
hiszen igaza van a belügyminiszternek (Nap-kelte, 1997. november 10.):
a bántalmazást csak az eset alapos kivizsgálása
után szabad tényként kezelni. Kár, hogy elfeledkezett
arról: ugyanez vonatkozik a köpködésre és
a rendõr arculcsapására is.
Meglepõ az a vehemencia,
amellyel egyes képviselõk a belügyminisztert és
a rendõrséget támadták a tömeggel szembeni
fellépés miatt. Meglepõ és némileg –
sajnos – jellemzõ. Azért sajnos, mert ez alkalommal is nyilvánvalóvá
vált: több fényévnyi távolságra
vagyunk a jogállamiságra jellemzõ gondolkodásmódtól.
Ez alól nem okvetlenül kivétel a miniszter sem, aki
következetesen használta az „engedélyezett”, illetõleg
„nem engedélyezett” kifejezést a tüntetéssel
kapcsolatban, holott alapelv, hogy a gyülekezési jog hatálya
alá tartozó rendezvények nem engedélykötelesek.
A honatyák egészen egyszerûen elfeledkeztek a törvények
tiszteletérõl. A gyülekezési jogról szóló
1989. évi III. törvény ugyanis valóban egészen
világosan kimondja: jogellenesség esetén a rendõrség
a rendezvényt feloszlatja, vagyis a testületnek semmiféle
mérlegelési joga nincs. A rendõri „brutalitás”
miatt érzett felháborodásuk közepette a kritikusoknak
valószínûleg eszükbe sem jutott, hogy pártjaik
az elõzõ ciklusban példás konszenzussal szavazták
meg a rendõrségrõl szóló 1994. évi
XXXIV. törvényt, amely bizony kifejezetten megengedi a vízágyú,
pirotechnikai eszköz és gumilövedék, ingerlõgáz,
elfogóháló alkalmazását, de a lóháton
vagy jármûkötelékben megvalósuló
kényszerítést is. Ezekhez képest a rendõrség
a valóban legenyhébb eszközt: a testi kényszert
alkalmazta, esetenként – egyes beszámolók szerint
– gumibothasználattal kiegészítve. Könnyû
elképzelni, mit szóltak volna a kormány bírálói,
ha a rendõrség az említett keményebb lehetõségek
valamelyikével élt volna. Mert most pusztán az történt,
hogy a törvény érvényesült. A megnyilatkozásokból
azonban úgy tûnik, mintha ezzel senki sem számolt volna.
Talán utána kellene gondolni, mi jöhet még, ha
valakinek eszébe jut komolyan venni a rendõrségi törvény
és más rendõrállami jogszabályok egyes
elõírásait (például politikai bûncselekmény
elkövetõjével szembeni fegyverhasználatot akkor,
ha az illetõ egyébként sem életet, sem más
értéket nem fenyeget közvetlenül a lövéskor,
tetézve mindezt a törvénysértõ parancs
végrehajtásának követelményével).
Pedig jó volna, ha legalább
a jogállamiság kiépítéséért
elsõrendû felelõsséget viselõ Országgyûlés
eljutna odáig, hogy a törvények mindenkire, még
saját alkotóikra is kötelezõek. Amikor az 1995-ös
munkáspárti népszavazási kezdeményezést
elutasította, de más esetekben is, a Ház világosan
értésünkre adta, hogy a politikai megfontolásoknak
a jogszabályok, sõt az alkotmány ellenében
is érvényt szerez. A határõrségnek adott
nyomozóhatósági jogkör például
egyértelmûen ellentmondásban áll az alaptörvény
kifejezett rendelkezéseivel, amelyek szerint rendészeti hatáskörben
kizárólag az államhatár õrzése,
a határrend fenntartása és a határforgalom
ellenõrzése végezhetõ. A törvényhozó
azonban egyszerûen figyelmen kívül hagyta ezt a tilalmat
és még azt a fáradságot sem vette, hogy az
alkotmányt módosítsa. No persze, van még független
magyar Alkotmánybíróság az ilyen sérelmek
orvoslására. A törvény szerint Esztergomban,
a valóságban Budapesten. Pedig a jogállamiság
egyik alapvetõ követelménye az Alkotmánybíróság
szerint is az, hogy „a közhatalommal rendelkezõ szervek a jog
által meghatározott szervezeti keretek között,
a jog által megállapított mûködési
rendben, a jog által a polgárok számára megismerhetõ
és kiszámítható módon szabályozott
korlátok között fejtik ki a tevékenységüket”.
[56/1991. (XI. 8.) AB-határozat]. Milyen megismerhetõség
és milyen kiszámíthatóság az, ahol a
mindenkori hatalom még a saját maga által alkotott
szabályokat sem tartja be, ha a napi politikai érdekek mást
kívánnak? Ilyen körülmények között
gyönge mentségül szolgál a vádaskodóknak,
hogy a mérlegelés nélküli feloszlatási
kötelességet a rendõrség idáig soha nem
vette komolyan. Szinte dicsekvésképpen hangzott el, hogy
a rendszerváltás óta nem történt tömegoszlatás,
holott számos olyan eset volt, ahol erre a súlyos beavatkozásra
sort kellett volna keríteni. Ezek sorába tartozik például
a taxisblokád, de azon kívül is sok jogellenes megmozdulás
volt. Szabó Máté rendõrségi források
alapján közli, hogy az 1989 és 1994 közötti
766 tüntetésbõl 59 egyértelmûen jogsértõnek
minõsült. Eszerint még a vitatott minõsítésû
rendezvények leszámításával is az összes
demonstrációnak legalább 7,7%-át fel kellett
volna oszlatni (The Police and the Mass Demonstrations in the Press of
Hungary, kézirat, 1997. IV. sz. melléklet). Talán
furcsán hangzik olyasvalakitõl, akit rendõrpárti
körökben engedékenységgel, a hatalom gyengítésének
szándékával vádolnak, mégis kimondom:
nem az a baj, hogy a rendõrség most tömeget oszlatott,
hanem az, hogy idáig nem tette. Más oldalról: az én
gyakran félreértett kérdésem nem az, hogy kemény
vagy puha-e a rendõrség, hanem az, hogy törvényesen
mûködik-e. Amint éppen a gyülekezési jog
példája mutatja: a következetes törvénysértés
(vagyis az eddigi jogellenes, és nem csupán a betiltott rendezvények
feloszlatásának elmulasztása) lehet humánus,
lehet jobb, mint a rosszul sikeredett törvény, mégsem
megbocsátható. Helyesen utalt ugyanis a miniszter arra, hogy
jogállamban minimális elvárás a törvény
szerinti cselekvés, különösen azok esetében,
akik másokkal szemben éppen a jog tiszteletét akarják
kikényszeríteni. Az is tény, hogy errõl a szabályozási
anomáliáról – hogy tudniillik még a nyilvánvalóan
nem súlyos jogsértéseket is, mint például
a rendezvény megadott idejének túllépését,
mérlegelés nélküli feloszlatással kell
szankcionálni – a jogalkotás elõkészítésére
köteles szervek tudtak, mégsem tettek semmit a törvény
megváltoztatására.
De térjünk vissza arra
a kérdésre: jogszerû volt-e egyáltalán
a tüntetés. A kérdés korántsem egyszerû.
Való igaz, hogy a törvényes, bíróság
által is jóváhagyott tiltó határozat
ellenére zajlott le a tüntetés. Csakhogy sem a rendõrségnek,
sem a bíróságnak nincs joga egy tüntetést
betiltani! Erre vonatkozóan is el kellene olvasni a törvényt
azoknak, akik olyan fölényesen oktatnak ki másokat a
törvényességrõl és a rendrõl! A
gyülekezési törvény 8. § (1) bekezdése
ugyanis félreérthetetlenül rögzíti, hogy
mindössze a rendezvénynek a bejelentésben megjelölt
helyszínen vagy idõben való megtartását
lehet megtiltani. Sem a törvény betûjét, sem annak
szellemét nem sérti tehát, ha például
egy az Országgyûlés mûködésének
veszélyeztetésére hivatkozva a Kossuth téren
betiltott megmozdulást a Hûvösvölgyben tartanak
meg, méghozzá az eredetileg megadott idõpontban. A
közhatalom – és ez napnál világosabban kiderül
a törvény szövegébõl – ugyanis csak meghatározott
és szûk körre korlátozott szempontok érvényesítésére
kapott feljogosítást, azok sérelmének hiányában
a gyülekezési szabadság erõsebb a bürokrácia
mûködési érdekeinél. Itt a törvény
félreérthetetlen.
Teljesen más az a kérdés,
hogy mi a gyakorlati teendõ akkor, ha valaki a tiltásban
foglaltaknak eleget téve kívánja módosítani
a rendezvény helyszínét vagy idõpontját.
A jogszabály errõl hallgat. Megítélésem
szerint abból kell kiindulni, hogy a gyülekezési jog
gyakorlása engedélyhez nem köthetõ, a konkrét
tiltás alapjául szolgáló szempontokat azonban,
mindenekelõtt pedig a határozatban foglaltakat, tiszteletben
kell tartani. Ebbõl következik, hogy a helyszínre vonatkozó
tiltás esetén a rendezvény máshol megtartható,
az idõbeli tiltás pedig nem akadályozza például
a közlekedést lassító demonstráció
csúcsidõn kívüli lebonyolítását,
ha a tiltó határozat a csúcsforgalom miatti közlekedési
nehézségeken alapul. Közbevethetõ természetesen,
hogy a joggal való visszaélés volna, ha például
a délutáni csúcs helyett a reggeli telítettség
idején rendeznék a demonstrációt, vagy éppen
az egyik bíróság helyett a másikhoz vonulnának,
veszélyeztetve annak zavartalan mûködését
(ez is ok lehet a helyszínt vagy idõpontot érintõ
tiltásra). Ez így van, ezért a magam részérõl
minden ilyen esetben szükségesnek tartom, hogy a rendezõk
egy további, egyszerûsített és gyorsított
eljárás keretében közöljék a rendõrséggel,
hol és mikor kerül sor a tüntetésre, egy olyan
helyszínen és idõpontban, ahol az már nem veszélyeztet
védett érdekeket. A rend kedvéért megjegyzem,
hogy ezt az értelmezést nem mindenki osztja. Méltán
neves szakemberek állították: a jogerõs tiltás
– még akkor is, ha az valóban csak konkrét helyre
vagy idõre vonatkozik – megköveteli, hogy újra lefolytassák
az egész eljárást, vagyis az új rendezvény
elõtt legalább három nappal ismét bejelentést
kell tenni a rendõrségen, ahol ezúttal is megnyílik
a tiltás lehetõsége. Ez a felfogás azonban
szerintem ellentétes a gyülekezési törvénnyel
és az alkotmánnyal. Még egyszer emlékeztetek
arra, hogy bejelentésrõl, nem pedig engedélyezésrõl
van szó. Ha tehát a rendõrség ismeri a demonstráció
jellegét és a biztosítás szempontjából
lényeges tényeket, a tiltó határozatban foglalt
akadályt pedig elhárították, akkor indokolatlan
és méltánytalan a gyülekezési jog gyakorlásának
immár semmivel alá nem támasztható akadályozása.
Magyarán: ha egy szervezetnek vagy mozgalomnak fontos például
a rendezvény dátuma, és bármely okból
nem tudtak vagy nem akartak jóval korábban bejelentést
tenni, akkor szükségtelen és aránytalan korlátozás
a megrendezést egy módosított és nyilvánvalóan
elfogadható helyszínen gátolni. Hangsúlyozom:
az újbóli bejelentést természetesnek tartók
nézetét semmiféle tételes rendelkezés
nem támasztja alá. Ellenkezõleg, mind a nyelvtani,
mind a logikai, mind pedig a történeti értelmezés
arra mutat, hogy a gyülekezési jog gyakorlása nem tehetõ
függõvé egyszerû bürokratikus érdekektõl.
Még egy anomália:
a jogalkotó 1989-ben nem akart politikai mérlegelési
jogot adni a rendõrségnek. Ez a magyarázata a merev
feloszlatási szabálynak. Ebbõl azonban az is következik,
hogy a rendõrségnek nincs joga olyan rendezvényeket
megtiltani, amelyek nem veszélyeztetik a bíróságok
vagy képviseleti szervek zavartalan mûködését,
nem járnak a közlekedés rendjének aránytalan
sérelmével, csak ha például valamely kisebbség
kiirtásának szükségességét és
módozatait tûzik napirendre. Ha viszont az ilyen gyûlés
elkezdõdik, azt fel kell oszlatni.
A gyülekezési törvény
számos pontja alkalmatlannak bizonyult a valóság kezelésére.
A megoldatlan problémák mögött, sõt részben
azok okaként a rendõrség szerepének félreértése
húzódik meg. Magától értetõdik,
hogy a depolitizált szervezetnek nem adható olyan mérlegelési
hatalom, amely elkerülhetetlenné teszi politikai szempontok
latolgatását.
A kiút a kikényszerítés
és az érdemi döntések elhatárolásában
keresendõ. Magyarán: a jogilag szigorúan körülírt,
ám a gyülekezési jog gyakorlásának valamennyi
korlátjára kiterjedõ betiltási hatáskört
civil hatóságoknak kellene átadni, a rendõrség
szerepét pedig az eddigieknél is jobban a közvetlen
végrehajtásra szûkíteni. Elég nagy baj,
hogy a jogalkotásért felelõs szerveket ez idáig
egyáltalán nem érdekelte. Még nagyobb baj,
hogy a törvényhozás éppen a jogállami
követelményekkel ellentétes úton indult el: a
fegyveres szervek hivatásos állományú tagjainak
szolgálati viszonyáról szóló 1996. évi
XLIII. törvény 19. §-a a maga körében nem
szûkítette az említett hatalmat, hanem éppenséggel
az alapjogok szervezeti érdekek alapján történõ
érdemi korlátozására adott jogot nem csupán
a rendõri, hanem általában a fegyveres szerveken belüli
vezetésnek. Másképpen fogalmazva: a maga körében
egyszerûen felszámolta a gyülekezési jogot. A
jogszabály parancsnoki engedélyhez köti a bárki
– tehát akár civil – által szervezett gyûlést
a szolgálati helyen. A szolgálati hely azonban földrajzilag
nem határolható be, a fogalom szervezetre, nem pedig valóságos
helyre utal. A rendelkezés tehát értelmezhetetlen
(ezt is tudták a jogszabály elõkészítõi),
elvi jelentõsége mégis óriási. Lehetõvé
teszi, sõt megköveteli a vélemények tartalma
szerinti értékelést, ennek érdekében
pedig bevezeti a rendezvényen elhangzó beszédek, megnyilatkozások
elõzetes cenzúráját. Jó volna, ha nem
kellene megvárni, amíg ebbõl is „napirend elõtti
botrány” kerekedik. Ha most véleményem szerint mellé
is fogtak a rendõri feloszlatás módszereit bíráló
képviselõk, a veszély más vonatkozásokban
ugyan, de valóságos: a törvényhozás néhány
szörnyszülöttje (például rendõrségi
törvény, szolgálati törvény, határõrségi
törvény) akkor fogja rettenetes arcát megmutatni, ha
valaki elkezdi komolyan venni a bennük foglalt rendõrállami
elõírásokat. De lehet, hogy akkor már nem lesz
módunk ezen nyilvánosan felháborodni.
Észrevételeit, megjegyzéseit kérjük küldje el a következõ címre: beszelo@c3.mail.hu