Egyszer egy riportban ön azt a kijelentést tette, hogy – idézem – „…ha a színházban lehetetlenség közösséget teremteni, az a társadalom megbetegedésének a szimptómája”. Lehetséges-e manapság létrehozni azt a bizonyos közösséget?
Félek, ha nem térek ki az egyenes válasz elõl, rövid úton olyan területre tévedhetek, ahol semmi keresnivalóm, és ahol – ennek megfelelõen – úgy érzem magam, mint kutya a kútban. Másrészt szükségtelen és unalmas az efféle „bevezetés”: mindenki érzi, hogy baj van, kint is, bent is, nem kell ehhez tudományos pofát vágni. Mellesleg szólva: levettem a kezem az úgynevezett társadalomról, és igyekszem szerényebb körben mozogni.
Helyes, maradjunk a színháznál, tehát: „Lehetséges-e manapság a színházban közösséget teremteni?”
Érdekes, hogy errõl pont engem kérdez; nyilván tudja, hogy a szóban forgó szakmában (is) alkalmi munkás vagyok, olykor felkérnek egy rendezésre, de ezek csak futó kalandok. Nincs lehetõség intenzív, hosszan tartó és szívfájdító kapcsolatra.
Azt hiszem, értem… Ön tehát, úgy tûnik, valami szerelemfélére céloz. Mintha azt állítaná, hogy enélkül…
Nem zavar, ha elmondja, mit mondanék…
Elnézést… (nevetnek)
Valóban, valami szerelemszerû
szenvedély kell ahhoz, hogy a színházban elemi… majd’
azt mondtam: biológiai szinten a munka feltételei kibontakozzanak;
talán hasonlít ez a katedrális-építõk
lelkesültségéhez, akiket a templom eszméje erõsít,
vigasztal… tudniillik a dolog természetébõl adódik,
hogy a nagy vállalkozás hétköznapjaiban az építõk
ereje, önbizalma idõnként megfogyatkozik – hiszen valójában
az Univerzum megszerkesztésén munkálkodnak. És
nem kell innen Kölnbe vagy Exeterbe menni, elég megnézni
a kis jáki templombelsõt, hogy evidens legyen: még
a kövek is az Univerzum építõelemei, mert a megmunkálás
során valahogy átlelkesültek, kiütközik rajtuk
valami szenvedély.
Tehát ez a döntõ
kérdés: létezik-e a színész számára
a Templom eszméje – vagy közel s távol nem mutatkozik
semmi ahhoz fogható. Mert csak egy ilyen centrum és evidencia
közvetítésével képesek az emberek egymással
szót érteni. Ha van centrum, vagy mondjuk így: szakralitás,
a színészek – és általában az emberek
– kiteljesednek, megsokszorozódnak, lényük sugárzik,
mint az a bizonyos Apolló-mosoly – és errõl a mosolyról
ismerhetõ fel a közösség minden tagja.
Ha jól értem, arra céloz, hogy egy romlott, vallástalan társadalomban, mint ami körülvesz bennünket…
Na ja, és amit alkotunk…
…ilyen társadalomban lehetetlenség színházat csinálni.
Nem pont ezt mondom, bár lehetséges, hogy a helyzet valóban így áll… hanem azt, hogy egy velejéig vallástalan társadalomban (különben ne mondjuk, hogy „romlott”, mert így mintha azt állítanánk, hogy csak mostanában romlott volna meg), tehát ebben az alig elviselhetõ „szétszórattatásban” és sötétségben kell elfogadtatni a színészekkel a Templom eszméjét.
Mielõtt továbbmennénk, megkérdezem, hogy jól értem-e: az ön felfogásában ez a sokszor emlegetett valami, amitõl „a kövek is átlelkesülnek” – ez tulajdonképpen a színészi megvalósulás feltétele?
Jól érti; enélkül nincs jelentõs színészi minõség, produkció, sem színház. A semmi van…
Tehát például a zsenialitás nem old meg mindent.
Nem, ellenkezõleg. A „zsenialitás” mártíromság, és semmit sem old meg. Ahogy a mártírok, szentek feltûnése is a többiek, a többség vallástalanságát és a helyzet feletti elborzadást jelzi, ugyanígy a „zseni” mintegy a többiek, a közösség elveszett képességeit sûríti magába; azt lehet mondani, hogy õ mások helyett, mindenki helyett tehetséges és tévedhetetlen. De nézze meg a primitívek tárgyait, az archaikus produkciókat vagy éppen a katedrálisokat: kivétel nélkül remekmûvek, semmi sem hibádzik – tévedhetetlenek. Mert ezek a dolgok a közösség természetes megnyilvánulásai, itt maga a közösség „zseniális”, és ehhez képest érdektelenek a személyek közötti eltérések.
Nyilvánvaló, hogy az összes mûvészetek közül a színház sínyli meg leginkább a közösség elvesztését .
És ebben a helyzetben a színház tönkremegy, kísértetté, torzképpé változik – hogy magukról a színházcsinálókról most ne tegyünk említést… (szünet) …Ahhoz ugyanis, hogy egy személy Oidipusz vagy Lear legyen, szinte mértéktelenül meg kell erõsödnie-sokszorozódnia, és el kell hogy jusson a gyermeki mindenhatóság állapotába – a gyermek ugyanis játék közben mindenhatónak, teljesnek érzékeli önmagát –, ez azonban csak közösségben, az „archaikus mosoly” reflexfényei között valósulhat meg. Bizony, ott kéne hogy lássuk munka közben a kollégák arcán ezt a mosolyt. (szünet) …Szóval, ma már ott tartunk, hogy Magyarországon nem lehet kiosztani az Oidipuszt vagy a Lear királyt.
Bocsánat, ezt most hogy kell érteni?
Szó szerint. (szünet) …Tehát mondjuk ki félreérthetetlenül: az évtizedek óta megszakítatlan színésztermelés ellenére (pontosabban: éppen emiatt) nincsen ma Magyarországon egyetlen színház, ahol mondjuk egy Csehov-darab összes szerepét jelentõs személyiségekre lehetne osztani.
Ehhez képest elhanyagolhatónak tûnik például a Nemzeti Színház felépítésének ügye. Az ön tapasztalatai mit mondanak, miért hiányoznak a jelentõs színészegyéniségek?
Gondolom nyilvánvaló,
hogy a háttérben társadalomtörténeti-lélektani
okok érzékelhetõk, úgyhogy a probléma
általános vonatkozásai kiolvashatók a Bibó-tanulmányokból,
de vannak persze bõven szakmai okok is… gondolom itt most nincs
lehetõség arra, hogy ebben a témában elmélyedjünk,
tehát kérdésével kapcsolatban csak utalnék
a legfeltûnõbb problémákra:
Magyarországon a legtöbb
színész – de ez a rendezõkre is áll –
nincs
tisztában azzal, hogy
a színjáték és
az õ saját mûködésében
mi a képzelet
szerepe
és jelentõsége, nem tudja, hogy a képzelet
az õ számára olyasmi, mint a zenész számára
a muzikalitás, ezért nem tudja azt sem, hogy – ha már
ezen a téren megmutatkoztak a hiányosságai – ez a
valami fejleszthetõ dolog.
Továbbá: nálunk
praktikusan nem számolnak azzal a mély teátrális
problémával, hogy a színész mint személyiség
miként lesz képes alkati meg nem felelésre a Figurától
való távolsága ellenére, sõt e meg nem
felelés felhasználásával költõi
alakot, Figurát teremteni, egyáltalán; i
tt nem
ismerik a Személyiség rangját, erejét,
teátrális lehetõségeit… ez utóbbi nyilván
összefügg magának a Személyiségnek a ritka
elõfordulásával ezen a tájon.
Tehát a legsúlyosabb
baj, hogy az érintettek magukat a teátrális problémákat
sem érzékelik, ezért aztán a tehetségesek
is (sõt: õk aztán önpusztító szenvedéllyel)
tévelyegnek, míg elkövetkezik a kétségbeesés,
a cinizmus – és a többi, tudjuk. Ehhez vegyük még
a rendezõk, fõrendezõk, igazgatók, fõszínészek
(korábban: fõelvtárs-színészek), fõkritikusok,
szürke – és helyettes – fõeminenciások sokféleképpen
kivitelezett terrorját, a hatalmi dühöngések pazar
sokféleségét – ha mindezt áttekintettük,
talán magától adódik az iménti kérdésre
a válasz.
Ami pedig a Nemzeti Színház-szindrómát
illeti: szerintem itt egy nevetségesen korszerûtlen, múzeumi
képzõdményrõl van szó, amit ebben a
formájában, amint elõttünk áll – el kellene
felejteni. De az események komikus alakulását jól
jellemzi, hogy nem ez történik majd, ellenkezõleg: az
új Nemzeti – mint a mesebeli Fõnix – a régi poraiból
kel új életre, nemsokára megcsodálhatjuk a
Kapitányság és a posztmodern Mammon-ház ölelésében
– nyilván elsõrendû parkolóval, étteremmel,
szórakozóhelyekkel (ezekben szigorú tekintetû
– ez is nemzeti sajátosság! – rosszlányokkal) satöbbi.
Tehát ön azt mondja, hogy a Nemzeti Színház ügyét az adott színházkultúra összefüggéseiben kell…
…Én azt mondom, hogy nem „Nemzetit” kellene építeni, hanem Színházat – figyelembe véve, hogy például magyar drámairodalom nem létezik (legalábbis abban az értelemben nem, ahogy létezik német, lengyel, orosz, angol stb.), tehát például ennek a színháznak a feladata volna a Magyar Dráma megteremtése is, egyszóval ezt a „Nemzeti”-ügyet egy olyan döntés zökkentené helyes kerékvágásba, amelybõl a teljes magyar színházi kultúra megújulása következne.
Szép gondolat: a Nemzeti Színház eszerint nem egyetlen, kitüntetett helyzetben lévõ intézmény és épület lenne, hanem a magyar nyelven játszó színházak összessége – javított, megújult változatban.
Valóban, a „Nemzetire” elkülönített milliárdokból hosszú távú, alapos korszerûsítésre lehetne tervezni, de ne tervezgessünk, hiszen a „Nemzeti” sorsa ismét megpecsételõdött; ezúttal nem robbantással, hanem átépítéssel. Fölépül majd egy nem létezõ eszme és egy tisztázatlan funkció jegyében. Akinek van fogalma arról, hogy mit jelent ez tisztán csak építészeti szempontból – az szép lassan hozzászoktatja magát a jövõ évezred „Nemzetijéhez”.
Értem… És hogyan gondolná ön a magyar színházi kultúra megújulását?
Hát, elég komikus, ahogy itt errõl csevegünk.
(Archaikus torokköszörülés közben mosollyal próbálkozik.)
Semmi, csak megláttam hirtelen kívülrõl ezt a szituációt, és mintegy érzékeltem közben azokat az elvtársakat, akiknek mindez elsõsorban hatalmi-egzisztenciális kérdés. Az én helyzetemben komikus ilyesmirõl beszélni.
Ha jól értem, ön arra céloz, hogy a megújulás elsõsorban személyi-egzisztenciális érdekekbe ütközik. Elõször hallok ilyet; mostanában mindenki a kultúra szegénységére hivatkozik.
Lehet, de nem hinném,
hogy mindezzel valami újat mondok. És azért is beszélek
a személyi- hatalmi érdekeltségrõl, mert ennek
nyomán itt a Duna-tájon egy egészen különleges
képzõdmény keletkezett: a
tekintély alapján
gyakorolt mûvészet.
Tessék csak meggondolni és
mellre szívni: nem a tehetség, nem az invenció, hanem
a hatalmi pozíció nyomja rá bélyegét
a színházi próbafolyamatra! (szünet) Igen, ettõl
van az úgynevezett „magyar színházi stílus!”…
Nem tudom, elképzelhetõ-e ennél képtelenebb
helyzet: hatalmi relációk feszültségében,
a kiszolgáltatottság légkörében színházat
csinálni?!… Ha nem tévedek, nem kisebb feladat ez, mint parancsszóra
szexuális izgalomba jönni…
(szünet)
Még egy megjegyzést
a „magyar stílushoz”: talán ön is tapasztalta, hogy
van egy rejtett hasonlóság, valami nehezen azonosítható
bélyeg minden magyar elõadáson; egy idõben
szigorú önellenõrzésbe bonyolódtam ezzel
kapcsolatban, és szerintem felfedtem a titkot: minden este, az összes
színházban a színészek – a hatalmi szférában
elfoglalt helyzettõl ezúttal függetlenül –
a
sikerért gazsulálnak!
… Ez úgy történik,
hogy folyik az elõadás, a színészek használják
a szerzõ mondatait, idejönnek, odaállnak, a hangjuk,
az arcuk hol ilyen, hol pediglen olyan; sírnak és nevetnek
– mindegy: a jelenlétük valójában szervilis könyörgés
a sikerért… Ez az alaphatás, errõl szól valójában
minden elõadás…
(szünet)
Ilyenformán jelenik
meg a hatalmi tekintély légkörében ûzött
„mûvészet”.
Ezek után meg kell hogy kérdezzem: mi a szerepe mindebben a Fõiskolának? Ott mi a baj?
Alapvetõen és
régóta az, hogy nincs jelen egy nagyformátumú
színházi ember, akinek átütõ erejû
elgondolása van errõl a mesterségrõl, színházról
és életrõl – és így tovább. Ennek
az ûrnek a következménye az, hogy újabb és
újabb színésznemzedékeket törnek bele
az évtizedek óta egyformán járó színházi
gépezetbe…
(szünet)
Szeretném, ha érzékelhetõvé
válna az ördögi kör, amely ezt az egész szisztémát
uralja: adott, ugyebár, a közönség ízlése,
érzékenysége; a Fõiskolai Tanár, aki
általában valamelyik színházban is funkcionál,
erre az adottságra hivatkozik, mozdíthatatlan faktumnak tartja,
és ezenkívül nem is lát más lehetõséget,
mint hogy a színészt az „életre” nevelje; a színészt…
aki most már el kell hogy sajátítsa a halott formákat
és az ezekhez kapcsolódó technikákat – ezt
nyújtják a tanulóévek –, rég letûnt
„nagyok” buta modorosságait kell imitálnia, hogy a közösség
megnyugodva felsóhajtson, látva, hogy azt kapja, amihez hozzászokott.
A színész,
ez a nagyon is élõ lény, halott formákon élõsködik,
a manírok öntudatlanul is öröklõdnek, megvalósítják
a folyamatosságot a legendás régiek és az újak
között… Az idõ eltelt, nemzedékek jöttek és
mentek – a „helyzet” és a „Fõiskola” nem változott.
Különben pedig
mindennél jobban érzékelteti a Fõiskola szellemiségét
egy különös, nekem igen kedves esemény. Egy színészosztály
nyilvános vizsgáján történt, valamikor
a nyolcvanas évek elején, az Ódry színpadon.
Peter Handke
Közönséggyalázás
címû
darabját készültek elõadni – úgy emlékezem,
végzõs növendékek. Telt ház volt, felvonult
a teljes tanári vezérkar, rokonok, fõiskolások.
A darab – mint ismeretes
– lényegre törõen kezdõdik, tudniillik a színészek
nincsenek elragadtatva a közönségtõl, és
ezt egy az egyben belemondják a nézõk arcába,
hogy így meg úgy te seggfej, vagy valami hasonlót,
és ebben a fekvésben halad tovább a szöveg, mintha
életükben nem hallottak volna Fõrendezõrõl.
(Érdekes: a Fõ-Iskolán mindig is sok volt a Fõ-Rendezõ,
valami vonzotta õket oda, úgy látszik; én ezen
különben mindig csodálkoztam, hogy valaki kirak egy táblát
az ajtóra, és a táblácskán az áll,
hogy õ nemcsak hogy rendezõ, de sõt… és ha
kimegy – teszem azt kisdolgozni vagy más dolga akad, hisz emberek
vagyunk, és csak úgy véletlenségbõl
rátéved a szeme mûvészi és pedagógiai
gondjai közepette a táblácskára… nem akarok nagy
számot mondani, de legyen csak ötször naponta, és
ha mindannyiszor ki kelletik neki mondani automatice – amint ez megint
csak emberi –, hogy fõrendezõ… hát nem elégeli
azt meg? Nem? De – megint csak – sõt? Hát ilyen csodálatos
az ember? „Sok van mi csodálatos?”) De hogy egyik szavamat a másba
ne öltsem: vissza az inkriminált elõadáshoz!
Kurz und gut, jöttek a megszólítások számolatlanul
a nézõ sérelmére, és már éppen
kezdtük volna jól érezni magunkat, hiszen ritkán
történik meg, hogy ilyen közvetlenül és intenzíven…
inkább úgy mondom: alapvetõen foglalkozzanak velünk,
sértés ide, durvaság oda – õszinte volt a légkör,
látnivaló volt, hogy a színészek is szokatlanul
elevenek, normális, felnõtt állampolgároknak,
szellemmel rendelkezõ lényeknek tûntek, ám váratlanul
kellemetlen hangok (székcsapkodás, ingerült beszéd,
érthetetlen kiáltások) zavarták meg a közönséggyalázást:
a tanári vezérkar rendetlenkedett. (Csak a történeti
egzaktságra tekintettel jegyzem meg: volt ott több Igazgató
is, de ezzel szemben csak egyetlenegy Párttitkárnõ
– mongol bálványokra emlékeztetõ arcán
örök rosszindulat honolt.)
A Rektor – ez is egy Igazgató
volt a többi közt – felállt és kikérte magának,
a Fõtanszakvezetõ – hajlott hátán a lezser
és ijesztõen himbálózó átmeneti
kabáttal – az elõtte szólóhoz csatlakozott,
sõt! – az adott hatalmi környezetben szinte hivalkodóan
elegáns hanghordozását már-már fitogtatva…
beleszólt a mûvészetbe, konkrétan azt mondta,
hogy azonnal abbahagyni.
Igen, de valami hiba csúszott
a számításba – lehet, hogy érthetetlen, viszont
így történt –, tudniillik: ment tovább az elõadás.
Szegény „vezetõ tanár” egy kevés ideig még
bizonytalankodott, de látva, hogy a Kossuth-díjasok egymás
után csapkodják a székeket fölfelé – és
tagolatlanul fenyegetõznek, néhányan közülük
egyenesen távozni készültek –, szóval a sokat
látott szakférfiú kétségbeesett, egyúttal
pedig gyõzött benne a józan ész, és
bekiabált
õ is az elõadásba
,
hogy leállni,
tényleg hagyják abba, míg szépen vagyunk. Csakhogy
a színpadon a színészek – színészek
voltak (lehet, hogy életükben elõször és
utoljára) –
visszakiabáltak
, persze a
Közönséggyalázás
szövegébõl, ez kiváltotta a Vezérkar jogos
felháborodását, és olyasmit viszontválaszolt
a közönség füle hallatára, hogy most már
aztán félre a tréfát, mindenki azonnal takarodjon
a színpadról. Ezek után már csak az képezett
átmeneti problémát, hogy volt még bõven
a Handke-szövegbõl, úgyhogy csak mondták a nebulók
fölfele szorgalmatosan az egzámenre tanultakat, minden szavuk
aranyat ért, mert korrekt válasz volt a Kossuth-díjas
garnitúra ostoba, de mégiscsak teátrális reakcióira;
szóval haladt a tetõpont iránt a közhangulat,
azt nem mondom, hogy az úgynevezett paroxizmusig fokozódott,
nem lett lázadás vagy ilyesmi, valahogy aztán lekonyult
az egész, halkkal vége lett.
Nem tudom, a közönséggyalázók
megbûnhõdtek-e, én mindenesetre egy rettenetes pofont
kaptam még azon melegében hátulról, ott a zsöllyében,
nézem… jé, egy ismert fõvárosi mûvésznõ
volt, felizgatta magát a mûélvezetemen, nem értett
egyet a nevetésemmel.
Mindegy, azt mondom, megérte:
nem tudom, láttam-e valaha szebb, izgalmasabb színházi
elõadást…
Köszönöm a beszélgetést.
Nem, nem, én köszönöm.
Észrevételeit, megjegyzéseit, kérjük, küldje el postafiókunkba: beszelo@c3.mail.hu