A hónap üzenete


Eörsi János írása

Kezd jól menni a gazdaság


  Úgy tûnik, a „fenntartható növekedés" mûszó, amelyet a mostani pénzügyminiszter oly elõszeretettel vett át elõdjétõl a gazdaság megcélzott pályájának jellemzésére, szóval úgy tûnik, ez a fenntartható növekedés távolról sem üres közhely.
  Azt, hogy „úgy tûnik", nem modorosságból írjuk. A gazdaságban igazából mindig csak a pillanat igazságát regisztrálhatjuk; vagyis olyan információk alapján, amelyek épp rendelkezésünkre állnak. A gazdaság olyan, mint az agrárium, mindig van vele valami baj: hol az, hogy nem esik, hol meg az, hogy esik. Ha egy gazdától, akinek épp jól megy, megkérdezi a riporter, milyen volt az év, azt feleli: „tûrhetõ". S ezt csak részben modorosságból mondja, mert azért nyilván volt gond épp elég.
  A „fenntartható növekedés" azt jelenti: anélkül bõvülhet a gazdaság (a termelés, a beruházások, a reálkeresetek), hogy egyensúlyát veszély fenyegetné. Amikor pénzügyminisztersége idején Békesi László azt találta mondani, hogy az import kétharmada indokolatlan, voltaképp arról beszélt a maga provokatív módján, hogy a növekedés per pillanat nem tartható fenn. Nem kétséges, 1994ben – elõször a rendszerváltás óta – gyarapodott a gazdaság, a bruttó hazai termék (GDP) 2,9, az ipari termelés reálértéke 9,6 százalékkal bõvült, csakhogy rekordot döntött a fizetési mérleg hiánya, azaz a külkereskedelem, az idegenforgalom, a kamat- és egyéb fizetések együttes mérlege. Ezek deficitje akkor 3,9 milliárd dollárra (a GDP 9,4 százalékára) szökött fel. A kormánynak 1995 márciusára nem maradt pénze, kénytelen volt devizahitelt felvenni a hazai bankoktól.
  1994 arra is példa, hogy az a példa kicsit sántít az agráriummal meg a gazdával. A nemzetgazdaságban nemcsak az idõjárás és hasonló szezonális effektusok okoztak kilengéseket, hanem a hatalmas átalakulás is, a rendszer- és piacváltás, a csõdhullám, privatizációk. S rárakódott minderre az MDF-, majd a kezdetben szakszervezeti befolyással küszködõ Horn-kormány politikája, amely igyekezett elodázni az átalakulás terheinek vállalását. Nem mindegy, mekkora a kilengés, és így az sem, milyen mértékû és mélységû kiigazítást igényel: kis, finom kamatemelést-e, mint amit a bejáratott piacgazdaságok jegybankjai szoktak csinálni (s nemrég, március végén a magyar jegybank is megcsinált), vagy pedig egy Bokros-csomagot, illetve egy cseh importletéti rendszert. És arra is példa 1994, hogy az egyensúly kontra növekedés vita, fõként abban a stílusban, ahogy nálunk zajlik: álvita. Mindig az a kérdés, vajon finanszírozható-e a növekedés. Ha finanszírozható – s ezt a pillanat igazsága dönti el –, akkor rajta, növekedjünk!
  A növekedés kontra egyensúly „vita" fonalát sehogy sem ejti el az ellenzék és számos gazdaságkutató, mondván: a stabilizáció „lehûti", hibernálja a gazdaságot. Az össztûz természetesen a költségvetés és a jegybank politikájára irányul: miért tukmálta az MNB az államra a korábban fölhalmozódott, 1800 milliárd forintnyi devizaadósságot, miért nem nyomtat inkább ingyenpénzt („jegybankpénzt"); és miért nem költekezik többet az állam, miért nem „élénkíti" a gazdaságot? Utóbbit kérik számon Köves András és Szamuely László Kopint-Datorg-kutatók a Kritika e sorokkal egy idõben megjelenõ számában is. Ha jól értjük május 24-i, Népszabadság-beli elõzetes publikációjukat, azért bírálják a szociális kiadások megnyírbálását, mert így kiesik a gazdaságból a megfelelõ hazai kereslet, amely pedig pezsdíthetné a növekedést. Valóban súlyos konfliktusról van szó: a megszorítások sokakat érzékenyen érintenek, s épp ezért nem mindegy, hogyan csinálják. De ha az érintettek érdekeit egybetömörítve nemzetgazdaságivá emeljük, akkor sajnos lyukak keletkeznek az érvelésben. Honnan tudni, hogy tényleg a hazai termelést lendíti-e föl a szociális kiadások növelésével meglóduló kereslet? Az import emelkedése persze nem kárhoztatható, ha annak forrásai az exportból és más befolyó pénzekbõl (például a külföldiek mûködõtõke-befektetéseibõl) elõteremthetõk. A jelek szerint most ilyen üdvös állapot alakult ki. De nem mindegy, mire használja föl az ország ezt a lehetõséget; a beruházás, mely a jövõbeli növekedést alapozza meg, sajnos verseng az importlehetõségekért a folyó fogyasztással. Emellett ott van a 3800 milliárd forintnyi állam- és jegybanki adósság (nettóban, azaz a követelések és devizatartalékok levonása után), amelynek költségvetést illetõ kamatterhe az idén több mint 650 milliárdra, a GDP 8 százalékára rúg. E terhek csökkentése azt kívánja meg, hogy a költségvetés bevételei rendszeresen meghaladják kamatok nélküli kiadásait. Innen a pénzügyes szigor, amely 1995 óta uralkodik.

*

  Most a gazdaság a szigor ellenére is elkezdett növekedni – derült ki a májusban nyilvánosságra hozott elsõ negyedévi adatokból. A KSH közlése szerint az ipari termelés 5,4, az ipar exportja 28,2 százalékkal nõtt (az itt felsorolt adatok mindig 1996 elsõ negyedévéhez képest és reálértékben, vagyis az árváltozások kiszûrésével értendõk). Az ipar fellendülése 1996 októbere óta tart, és ebben élenjárnak a gépipari ágazatok. A gépipar az elsõ negyedévben nem kevesebb, mint 42,5 százalékos növekedést produkált (ezen belül csaknem háromszor annyi irodagépet és számítógépet, 83 százalékkal több híradástechnikai terméket állítottak elõ Magyarországon, mint 1996 elsõ negyedévében). Az ipari rendelésállomány adatai pedig azt mutatják, hogy a továbbiakban is termelésbõvülés várható. Az építõipar, amely szintén 1996 októberében mozdult meg, 7,7 százalékkal fokozta teljesítményét az elsõ negyedévben. A beruházások ezalatt 3,6 százalékkal nõttek, ez sem újdonság, hiszen már 1996 utolsó negyedévében is 3 százalékot mértek. Kiugró mértékben nõttek a reálkeresetek. A fõmunkaidõben megkeresett bérek január–márciusban 7,2 százalékkal értek többet, mint egy évvel korábban. Ebben persze szerepet játszott az alacsony „bázis" (azaz 1996 elsõ negyedévének nyomott bérszínvonala), továbbá az is, hogy tavaly év végén, ez év elején emelték a közalkalmazottak bérét.
  Mindezek után mostanság nemigen hallani, hogy a stabilizáció „lehûtötte" a gazdaságot. Mi több, egyelõre az az aggály sem igazolódott, hogy a meginduló növekedés megint az egyensúlyt fenyegeti. Igaz, ijedtséget keltettek a decemberi adatok, amelyek szerint váratlanul megugrott (egy hónap alatt több mint 400 millió dollárra) az áruforgalmi mérleg hiánya, s emiatt a teljes évi fizetésimérleg-deficit is 1,7 milliárdra sikeredett, pedig év vége felé már csak 1,5-et vártak. Mikor ez kiderült, a kormány borúlátóbbra módosította az ez évi külkereskedelmi hiányra vonatkozó elõrejelzését. Tavaly ez 2,6 milliárd dollár volt, idénre 3-3,5 milliárdot várnak, amit mintegy 2 milliárdra, vagy esetleg – mint Surányi jegybankelnök március végén mondta volt – „párszáz millió dollárral többre" javítanának az idegenforgalmi és egyéb fizetési tételek. Az idei elsõ hónapok export-, import- és rendelésállomány adatai azonban kedvezõbb külpiaci helyzetet sejtetnek, mint amitõl december alapján tartani lehetett.
  A kormány újabban hajlik arra a jóslatra, hogy a GDP 3 százalékkal nõ az idén, azaz 2 százalékponttal nagyobb ütemben, mint amit tavaly hivatalosan mértek. Módosította a kormány a reálbérekre és a lakossági fogyasztásra vonatkozó elõrejelzéseit: most már úgy látja, hogy azok – ismételjük, reálértékben, azaz az infláció hatását kiszûrve – akár 2 százalékkal is nõhetnek, holott nemrég csupán arról volt szó, hogy a reálbér, a fogyasztás „már nem csökken" 1997-ben. Mindez nem engedmény, a gazdaságpolitika nem változott.

*

  Készséggel elismerjük: jogos gyanakvás fogja el az olvasót, amikor GDPnövekedést, reálbér-emelkedést és hasonlókat zúdítanak a nyakába. Ezek elvont, szintetikus mutatószámok, csak az összteljesítményt fejezik ki (ha egyáltalán jól mérik õket), nem derül ki belõlük, kik járnak jól, kik rosszul. Az emberek, foglalkozások, cégek, ágazatok helyzete különbözõ, s ezt elfedik a nagy átlagszámok. A rendszerváltással, a jó kádári jólét összeomlásával végképp szertefoszlott a bizonyosság, hogy a részek szoros összefüggésben állnak a nagy egésszel. Amikor például megszûnt a teljes foglalkoztatás (legalábbis a foglalkoztatás jogilag körvonalazatlan, ám politikailag és erkölcsileg annál kitapinthatóbb kötelezettsége), világossá vált, hogy tíz-, sõt százezrek képtelenek helytállni a munkaerõpiacon. Õk azok a leszakadt rétegek, amelyeknek jelenléte szorongást kelt a többi milliókban. Az esetleges leszakadás bizonytalanságát nem oszlatja el, hogy a nagy egész elkezd kifelé mászni a gödörbõl. Legfeljebb csökkenti némelyest. Ráadásul az említett mutatószámok mindig csak viszonyítanak, mindig ahhoz képest mérnek. A GDP a tavalyi évhez képest nõ 3 százalékkal (ha nõ), de jócskán elmarad – legalább 12 százalékkal – a tíz évvel ezelõtt hivatalosan mért összteljesítménytõl.
  Utóbbi aggállyal jobb híján a pillanat aranyigazságát szegezhetjük szembe. Az átalakulás, mint írtuk, áldozatokkal jár, s most az a fontos, hogy valóban túl legyen a gazdaság a visszaesés és stagnálás idõszakán. Az „ahhoz képest" szemlélet ennyiben a most belátható adottságok és lehetõségek közti lavírozás földhözragadt logikája.
  Elgondolkodtatóbb a nagy átlag és összetevõinek kérdése. Jobbközép polgári oldalról például fölmerül az a bírálat, hogy a folyamatot hovatovább teljesen a külföldi tõke részvételével mûködõ vállalatok irányítják, õk exportálnak és importálnak, azaz valójában õk csinálják a külkereskedelmi hiányt, s nemigen támaszkodnak a hazai beszállítói körre. Való igaz, az ipari termelés és értékesítés egésze növekszik ugyan, de ezen belül még mindig csökkennek az ipar hazai eladásai (az elsõ negyedévben 5 százalékkal). És csakugyan fontos, hogy a hazai ipar megállja a helyét az importtermékekkel folytatott versenyben. De ennél is fontosabb, hogy gyarapodjon a gazdaság, s vele a jólét; ebbõl a szempontból másodlagos, hogy a kereskedelem, mely jövedelmet hoz és szükségleteket elégít ki, hazai vagy külföldi színhelyen folyik-e.
  De mi van az említett 7,2 százalékos elsõ negyedévi reálbér-emelkedés mögött? Elõször is a közalkalmazotti bérrendezés: a költségvetési intézményekben dolgozók nettó átlagkeresete több mint 31 százalékkal emelkedett, aminek hála egy átlagos tanerõ 33 800, egy orvos 34 000, egy nõvér 24 900 forintot kereshet. Másrészt a vállalatoknál a fehérgallérosok keresete nõtt nagyobb mértékben, az amúgy sem nagy keresetû fizikai foglalkoztatottak mindössze 20-22 százalékkal kerestek többet, mint 1996 elsõ negyedévében, azaz az õ reálbérük csak 1-3 százalékkal nõtt. Nem csoda hát, hogy a bolti kiskereskedelmi forgalom továbbra is szûkül, s az elsõ három hónapban reálértéke 9 százalékkal visszaesett. A lakosság egyelõre nem rohamozza meg a boltokat, inkább a Postabankot vagy a Mol-jegyzõ helyeket...
A többség még nem érzékeli helyzetének javulását, nem vesz tartós fogyasztási cikkeket, mint '88–89-ben, a nagy bécsi kirándulásokon. Ez a kivárás azonban, bármily furcsán hangzik is, hozzájárulhat ahhoz, hogy a növekedés fenntarthatónak bizonyuljon. A tankönyvek szerint legalábbis a tartós növekedést az alapozza meg, hogy a fölhalmozás, a beruházás gyarapodása megelõzi a fogyasztás bõvülését. Most mintha épp ilyen fáziseltolódás következett volna be: bejött az országba 15 milliárd dollárnyi mûködõtõke, amely minden bizonnyal további befektetéseket vonz; a vállalatok 1995-tõl fogva komoly többletjövedelmekhez jutottak, 1996 utolsó hónapjaitól kezdve megugrott a hazai bankoktól fölvett hiteleik tömege is – mindez pedig forrás a gazdasági tevékenységek bõvítéséhez. Ha valóban bekövetkezik a tankönyvszerû menetrend, s a fölkészülés kisvártatva nagyobb ütemû növekedésbe, s ezen belül bõvülõ fogyasztásba torkollik, akkor persze elõfordulhat, hogy a pénzügypolitikának fékezõleg kell közbelépnie annak érdekében, hogy a növekedés finanszírozható, fenntartható maradjon. Sokak szerint erre már csak azért is van esély, mert az önkormányzatok, hozzájutván belterületi föld- és gázrészvény-követeléseikhez, jelentõs vásárlóerõ-többlettel léphetnek föl a munkaerõ- vagy a közbeszerzési piacon. De ha föl is kell készülnünk arra, hogy a jövõben is lesznek pénzügyi beavatkozások, ezek mértékét, mélységét csak elhamarkodottan lehetne látatlanban az 1995 márciusihoz hasonlítani. Mint már írtuk, a fenntartható növekedés sem zárja ki a kilengéseket, a piacgazdaságban is vannak ciklusok, amelyekhez a kormányzat pénzügyi eszközökkel alkalmazkodik. Ez nem ugyanaz, mint az elmúlt két-három évtized „húzd meg, ereszd meg" metódusa, amely folyvást a „lenni vagy nem lenni?"-hez fogható kérdésekben produkált cikcakkokat.

*

  Dicshimnuszomból kihagytam az inflációt. A drágulás mértéke még mindig nagyon magas: több mint 18 százalék. Jó-jó, csökkenõben van. Fogadjuk el azt is, hogy az 1995 tavaszán–nyarán 30 százalék fölé szökõ infláció a stabilizáció ára volt: általa „rendezõdött" (ugrott meg) a vállalkozásoknál keletkezõ jövedelmek reálértéke, a bérek és fizetések rovására. Az infláció ennyiben a nagy kártyakeverések helye. S még mindig sokan elégedetlenek az árakban elérhetõ jövedelmekkel. Ott vannak az energiaárak, amelyek nem fedezik az erõmû-újraépítési, környezetvédelmi és más költségeket; a vasúti és autóbuszvállalatok veszteségesek, így elkel nekik még egy kis áremelés. Egyszóval az infláció kártyáján sajnos még mindig van kevernivaló.


Észrevételeit, megjegyzéseit, kérjük, küldje el postafiókunkba: beszelo@c3.mail.hu


C3 Alapítvány       c3.hu/scripta/