A kiskõrösi gazdák
tüntetése nyomán ismét a figyelem középpontjába
került egy rövid idõre a mezõgazdaság helyzete.
A nyolcvanas évek közepe óta az állampolgárok
többsége már hozzászokhatott, hogy a mezõgazdaságban
mindig bajok vannak. A kilencvenes évek fordulójára
a laikus érdeklõdõk azt is megtudhatták, hogy
a szocialista "sikerágazat" komoly gondokkal küszködik,
amelyet a konzervatív kormány helytelen agrárpolitikája
olyan súlyos válsággá mélyített,
hogy Horn Gyula szakértõi kormánya a mai napig sem
tudott úrrá lenni rajta. Az átlagemberek a mindennapi
életben a mezõgazdasággal kapcsolatos problémákat
úgy fordíthatták le maguk számára, hogy
hol áruhiányokkal, hol árufeleslegekkel találkoztak,
amelyeket publicisztikai nyelven különféle háborúknak
szoktak nevezni, például málna-, tojás-, krumpliháborúk.
Emellett idõnként hallhatott és láthatott híradásokat
a tejet a csatornába öntõ és naposcsirkéket
a Kossuth téren ingyen osztogató termelõkrõl.
Aratás környékén a hírek többnyire
arról szóltak, hogy vagy túl nagy a termés,
és ezért alacsonyak az árak, vagy túl kicsi
a várható termés, és veszélyben az ország
kenyere.
Miközben új politikai
és gazdasági rendszer jött, kormányok és
agrárminiszterek mentek (1989 óta a hatodik), a hagyományos
agrárius panaszok semmit nem változtak. Az agrárbajokat
alátámasztó és emiatt többleterõforrásokért
kiáltó érvkészlet látszólag kiállta
az idõ és a változások próbáját.
Ezzel az optimista értékeléssel szemben ebben a rövid
írásban azt igyekszem bemutatni, hogy a jelenlegi problémák
megértését, illetve a különbözõ
lehetséges megoldásokról folytatott racionális
politikai és szakmai vitát jelentõsen akadályozza
az elmúlt évtizedekben kialakult agrárpolitikai és
agrárgazdaságtani nyelvezet, valamint azok meglehetõs
állandósága. A mezõgazdasággal kapcsolatos
álláspontokat mindenhol inkább a túlfûtött
érzelmek, a különféle képzetek, ideológiák
és tévhitek befolyásolják inkább, mint
a valóság. A cikkben megkísérlem bemutatni
a hazai agrár-gazdaságtani gondolkodás alapköveinek
számító tételeket, végül illusztrálom,
hogyan akadályozzák az agrárius tévhitek az
agrárpolitikáról folytatott racionális vitát.
Agrárideológiák
– itthon
Agrárideológiák
Amerikában
Az Egyesült Államokban elterjedt
mezõgazdasággal kapcsolatos nézeteknek (ld. keretes
anyagunkat) Magyarországon is megtalálhatjuk a sajátos
leképezõdéseit. Ezek a vélemények azonban
alapvetõen különböznek az eredeti verziótól.
A szocializmusban természetszerûleg nem volt érték
a családi gazdaság megõrzése vagy a szabad
versenyen alapuló piacgazdaság. A többnyire felszín
alatt folyó viták elsõsorban a különbözõ
ágazati lobbik modernizációs erõforrásokért
folytatott küzdelmérõl szóltak, nem pedig morális
eszményekrõl. Az álláspontok rekonstruálását
tovább nehezíti, hogy a nyílt színen sosem
ütköztek meg a különbözõ vélemények.
A gyér számú vitában, amely a mezõgazdaság
fejlesztésérõl folyt, egyik tábor sem fedte
fel azokat az elõfeltevéseket, amelyeken érvelése
nyugodott. Eddig mindössze Lányi Kamilla (1985) tett kísérletet,
hogy elkülönítse a két eltérõ nézetrendszer
fõbb elemeit.
A hazai agráriusok érvei
a mezõgazdasági termelésnek mint olyannak, illetve
az ott dolgozók (a szocializmusban a szövetkezeti parasztság
és az állami gazdaságban dolgozók) érdekeinek
védelmére szolgáltak. Ezek szerint Magyarország
földrajzi és éghajlati adottságai, valamint történelmi
hagyományai miatt a mezõgazdaság mindig a nemzetgazdaság
egyik meghatározó ágazata volt és lesz. A termõföld
olyan egyedülálló kincse az országnak, amelynek
elsõsorban a mezõgazdasági termelésben kell
hasznosulnia. A falusi lakosság foglalkoztatásához
szükséges különbözõ ráfordítások
a mezõgazdaságban kisebbek, mint az iparban vagy a szolgáltatásokban.
A munkanélküliség megjelenésével a lakosság
mezõgazdasági tevékenységét támogatni
kell, mivel az még mindig olcsóbb, mint munkanélküli
segélyeket fizetni. Az ország történelmi hagyományai
miatt elképzelhetetlen, hogy a jelenlegi helyzetben vagy akár
a távolabbi jövõben a lakosság élelmiszer-szükségletének
nagyobb hányadát importból kelljen fedezni. Az ország
mai gazdasági állapotában kell lennie legalább
egy olyan ágazatnak, amelynek tartós exporttöbblete
van. Az Európai Unióhoz való csatlakozásunk
azt követeli meg, hogy ne az átmenetben legyöngült
mezõgazdasággal, hanem a nyolcvanas évek termelési
szintjét produkáló agrárágazattal vegyenek
fel bennünket. A fentiek következtében óvni kell
a termõföldeket, és minden termõterületet
mûvelés alá kell vonni, helyre kell állítani
az ágazat jövedelmezõségét, folytatni
kell az élelmiszer-gazdaság korszerûsítését,
valamint ösztönözni kell a termelés növekedését.
Az antiagráriusok véleménye
szerint a mezõgazdaság szerepének csökkenése
feltartóztathatatlan folyamat, ezt támasztják alá
a fejlett ipari országok tapasztalatai is. Ennek a folyamatnak a
lassítása ezért gazdasági és társadalmi
szempontból egyaránt irracionális, mert elvonja az
erõforrásokat a gazdaság más területeirõl,
ahol azok jobban megtérülnének. A mezõgazdasági
termelés növekedése a múltban is elsõsorban
a bõkezû állami támogatásokon alapult.
A termelés modernizálása sokszor öncélú
volt, nem ösztönzött a takarékos technológiák
elterjesztésére, a hozamok növekedése nem ellensúlyozta
a költségek csökkentését. A mezõgazdasági
termelõk egy részének a jövedelme kiugróan
magas, különösen ha tekintetbe vesszük, hogy nõ
a szegénység az országban. A mezõgazdasági
kistermelõk adóterhei megengedhetetlenül alacsonyak,
fõképp a bérbõl és fizetésbõl
élõk közterheivel összehasonlítva. A lakosság
élelmiszer-szükségleteinek kielégítése
sok termék esetében importból olcsóbb lenne.
A mezõgazdasági exportot nem szabad más, jövedelmezõbb
tevékenységek kárára támogatni.
A jelenlegi hazai agrárius
közgondolkodásnak két olyan alappillére van,
amelyek, noha a szocialista agrárgazdaságtan hittételein
alapulnak, még mindig széles körû elfogadottságnak
örvendenek. Az elsõ, tartósan tovább élõ
elem az állam mezõgazdasági szerepvállalásának
természetes igenlése, amely többnyire a mezõgazdaságnak
juttatott költségvetési támogatásokkal
összefüggésben merül fel. Ebben önmagában
nincs semmi természetellenes, de az már korántsem
nyilvánvaló, hogy egyenlõségjelet tegyenek
az állam szerepe és az agrártámogatások
közé.
A hazai agrárius körökben
számos mítosz él mind a mai napig a mezõgazdaság
támogatottsági szintjével kapcsolatban, amelyet kitartóan
terjesztenek a laikus közvéleményben is. Az elsõ
és leggyakoribb agrárpanasz, hogy a mezõgazdaság
támogatása folyamatosan csökken a nyolcvanas évek
óta, sõt – horribile dictu – 1982 óta az ágazat
nettó befizetõje a költségvetésnek. A
költségvetési adok-kapok egyenlegét vizsgáló
számítások azonban módszertanilag olyannyira
problematikusak, hogy nemcsak helyességük kérdõjelezhetõ
meg, hanem az is, hogy egyáltalán kedvezõtlen-e ez
az arány az ágazat számára. Egyrészt
kétségtelen tény, hogy a mezõgazdasági
támogatások 1986–1992 között jelentõsen
csökkentek, de a támogatások és az elvonások
megtisztított egyenlege valószínûsíthetõen
inkább pozitív. Másrészt az élelmiszer-gazdaság
támogatottságának helyzete az átmenet idõszakában
relatíve korántsem olyan rossz, ahogy azt a mezõgazdasági
érdekképviseletek szószólói és
a hozzájuk kapcsolódó kutatók hangoztatják.
1992-1993-ban más iparágakkal összehasonlítva
a mezõgazdaság és az élelmiszeripar kapta a
legtöbb központi támogatást, ha az összes
támogatást a nettó árbevételhez hasonlítjuk.
1993-ban a mezõgazdaság exportárbevételével
csaknem megegyezõ nagyságú, míg az élelmiszeripar
exportárbevételének csaknem egynegyedét elérõ
költségvetési támogatást kapott. A vállalkozásoknak
nyújtott öszszes nemzetgazdasági támogatáson
belül a legnagyobb tételt az elõbb említett exporttámogatások,
valamint az agráripari és agrárpiaci támogatások
adják. A magyar mezõgazdaság alkupozíciója
a költségvetésen belül még a legkritikusabb
években sem volt rossznak tekinthetõ a többi iparághoz
képest, bár 1992-ig a korábbi idõszakhoz viszonyítva
egyértelmûen romlott.
Az agrárprotekcionizmusról
szóló viták második szintje arról szól,
miképpen alakul a magyar mezõgazdaság támogatottsága
nemzetközi összehasonlításban. A közkeletû
agrárius vélekedés szerint "a világon mindenütt
támogatják a mezõgazdaságot, kivéve
hazánkat, Ausztráliát és Új-Zélandot".
Ezt az állítást azonban több szempontból
is árnyalni kell. A mezõgazdasági támogatásokat
az úgynevezett PSE-mutató segítségével
hasonlíthatjuk össze a fejlett országokéval.
Az OECD (1993) számításai szerint 1987–1992 között
a fejlett országokban a mezõgazdasági támogatások
mértéke 43–49 százalék között mozgott.
Az egyes országok között jelentõs eltérés
van, a PSE-mutató értéke 1992-ben 3–71 százalék
között szóródott. Magyaroszágon a vizsgált
idõszakban a PSE-mutató 44 százalékról
8 százalékra csökkent, amely igazolja a támogatások
jelentõs csökkentésérõl fent írtakat.
A korábbi, OECD-átlaghoz közelítõ érték
tehát Ausztrália és Új-Zéland szintje
közé esett vissza. A nyolcvanas évek értékeit
a hazai agrárkörökben vitatják, Mészáros–Spitálszky
(1993) számításai erre az idõszakra alacsonyabb
számokat mutattak, 1987-re 32 százalékot, míg
1992-re 5 százalékot. Az eltérések módszertani
különbségekre vezethetõk vissza. A támogatásleépítési
stratégia a szomszédos országokban, ha némi
eltéréssel is, de megfigyelhetõ. Lengyelországban
és hazánkban 1992-ig jelentõsen csökkentették
az agrártámogatásokat, majd utána azok ismét
növekedésnek indultak. Ezzel szemben Csehországban egy
folyamatos támogatásleépítési programot
hajottak végre. A fentiek eredményeképpen 1994-re
mindegyik országban 20 százalék körül volt
a PSE-mutató értéke (OECD 1996).
A mezõgazdaság támogatottságát
más módszerrel is mérhetjük, összevethetjük
az összes mezõgazdasági támogatást a GDP-vel.
A fejlett országok esetében 1988–1992 között a
mezõgazdasági támogatások aránya a GDP-hez
képest csak kis mértékben változott. Az egyes
országok támogatottsági szintje ebben az esetben is
jelentõsen különbözik egymástól, 0,1–2,7
százalék között szóródott. A magyar
adatok némi meglepetést keltenek az elõzõekhez
képest, ugyanis 1988-ban a fenti mutató értéke
5,8 százalék volt, amely több mint 2,5 százalékkal
haladta meg az OECD-átlagot. A támogatásleépítési
program hatására 1992-ben a támogatottsági
mutató értéke 1,6 százalék volt, szemben
az OECD-átlaggal, amely 2,1 százalékot mutatott. Meg
kell jegyezni azonban, hogy az OECD-országok között is
jelentõs szóródást lehetett tapasztalni, például
az Egyesült Államokban ez az érték 1,5, míg
Kanadában 2,3 százalék volt. A Nemzeti Agrárprogramban
elõirányzott 2,5 százalék láthatóan
meghaladja az OECD-országok szintjét. Hangsúlyozni
kell azonban, hogy ezek a vizsgálatok csak a fejlett országokra
vonatkoznak. Ha a fejlettség szempontjából hasonló
fokon álló országokkal vagy akár a fejlõdõ
országokkal vetjük össze magunkat, akkor azt állapíthatjuk
meg, hogy ott általában adóztatják a mezõgazdaságot
(Schiff–Valdes 1992). A támogatások megfelelõ vagy
kívánatos szintjérõl szóló elmélkedések
azonban nem sokat mondanak, illetve elfeledkeznek arról, hogy mire
is érdemes fordítani a mezõgazdaság támogatására
szánt összeget.
A szocialista agrárgazdaságtanból
örökölt másik tévhit szerint a mezõgazdasági
nagyüzemek hatékonyabbak, mint a családi gazdaságok.
A kárpótlási és szövetkezeti törvények
vitája kapcsán számos újság hozott le
olyan képeket, amelyeken egy idõs parasztember lóval
és faekével szántotta visszakapott kicsinyke földjét.
Ezek a képek jól jelképezik a hazai szakmai és
laikus közvéleményben kialakult képet a lehetséges
mezõgazdasági struktúrákról. Az egyik
oldalon állnak tehát a modern mezõgazdasági
nagyüzemek, amelyek a modernizáció, a haladás
jelképei. A másik pólust, a kicsiny, törpeparcellákon,
kõkorszaki technikával dolgozó gazdaságok képviselik,
amelyek egy letûnt világ kihalóban lévõ
zárványai. Ez a meglehetõsen leegyszerûsített
és hamis kép elrejti a szocialista agrárfejlõdés
védelmezõi, a nagyüzemek primátusát hirdetõk
számára a hazai és a fejlett országok agrárfejlõdése
közötti különbségek által felvetett kényelmetlen
kérdéseket. Miért maradtak fenn és váltak
meghatározóvá a családi gazdaságok a
fejlett országok mezõgazdaságában a neoklasszikus
és marxista próféciák ellenére? A kérdést
általánosabban megfogalmazva: miért kicsik a farmok
az ipari vállalkozásokhoz képest; illetve miért
nem jellemzõek a hierarchizált üzemszervezeti formák
a mezõgazdaságban?
Az optimális üzemnagyság
és a növekvõ skálahozadék ki nem mondott
fogalmainak egyoldalú bûvkörében élõ
szakemberek számára nem túl érdekesek az üzemnagyság
és a hatékonyság közötti kapcsolatot vizsgáló
tanulmányok. Pedig már a szocializmusban is kiderült,
hogy ez a feltételezett pozitív összefüggés
nem áll fenn. Donáth (1978) vizsgálatai például
rámutattak arra, hogy a hetvenes évek termelõszövetkezet-összevonási
kampányai – a korabeli döntéshozók szándékaival
ellentétesen – nem járultak hozzá a hatékonyság
növekedéséhez a mezõgazdasági nagyüzemekben.
Az üzemnagyság és a hatékonyság közötti
kapcsolatokkal foglalkozó empirikus vizsgálatokat összegzõ
tanulmányok, a hazai közhiedelemmel ellentétben, nem
támasztották alá a két változó
közötti lineáris kapcsolatot. A fejlõdõ
országok esetében inkább fordított (Binswanger–Deninger–Feder
1995), míg a fejlett országokban csak az állattenyésztés
bizonyos ágazataiban találtak pozitív kapcsolatot
az üzemméret és a hatékonyság között
(Hallam 1993). Másképpen fogalmazva a területnagyság
és a hatékonyság közötti kapcsolat nem bizonyított,
sõt a magyarhoz hasonló duális agrárszerkezettel
rendelkezõ fejlõdõ országok esetében
inkább inverz kapcsolat áll fenn. Ugyanakkor a vizsgálatok
rámutattak arra, hogy a hatékonyságot az adott üzem
területnagyságánál lényegesen jobban befolyásolja
a farmerek szaktudása, a mezõgazdasági árupiacokhoz,
illetve a tõkepiacokhoz való hozzáférés.
Az agrárpolitikai nyelv mint a racionális viták fõ akadálya
A szocializmusban kialakult agrárpolitikai
nyelvezet elsõsorban arra volt jó, hogy az ágazat
számára pótlólagos modernizációs
erõforrásokat teremtsen. Ehhez kiváló elméleti
alapot adott a kor agrárgazdaságtana, amely rugalmasan alkalmazta
a marxizmus klasszikusainak vélt vagy valós tételeit
a hazai körülményekre. A szocialista agrárelmélet
így könnyedén megválaszolta az olyan ideológiai
problémákat, mint például, hogy egyenrangú
forma-e a szövetkezeti tulajdon és az állami tulajdon,
vagy vállalkozásnak lehet-e tekinteni a termelõszövetkezeteket.
Az ilyen vitákban – ha szükség volt rá – egyszer
a termelõszövetkezetek kellõen szocialisták voltak,
mikor az állami gazdaságokkal vagy a háztájival
hasonlították õket öszsze, majd késõbb
komoly szocialista vállalkozásokká lettek, ha az iparvállalatokról
volt szó (a VGMK az ipar háztájija). Bár a
tudomány sikeresnek bizonyult politikai szinten az ideológiai
kérdések megválaszolásában, de már
nem volt ilyen eredményes a szocialista agrárvilág
jelenségeinek a leírásában. A szocialista ideológia
kényszerzubbonyába zárt tudományos nyelv és
fogalmi apparátus alkalmatlannak bizonyult bárminek is a
megértésére.
A fent vázolt szellemi örökséggel
köszöntöttek rá a politikai és gazdasági
változások az agráriusokra. Az új körülmények
között a korábban sikeres, alapvetõen ideologikus
agrárpolitikai nyelv egyre anakronisztikusabbá vált.
Bár a szocialista agrárgazdaságtan hittételeit
sikerrel alkalmazta a hagyományos nagyüzemi lobbi az Antall–Boross
kormánnyal szemben, de az inkább csak a kormányzati
elképzelések kritikájában volt eredményes.
A korábbi nyelvezet ugyanis tökéletesen alkalmatlannak
bizonyult arra, hogy megfogalmazza pozitív javaslatait, vagy értelmezni
tudja az átmenet során felmerült problémákat.
A korábbi évtizedekben sikeresnek bizonyult fogalmi rendszer
egyre inkább nevetségessé vált. Közgazdaságilag
például értelmezhetetlenek az olyan felvetések,
hogy az agrárolló miatt létrejött, a mezõgazdasági
termelõk kárára történt többszázmilliárdos
jövedelemátcsoportosítás miatt az állam
kompenzálja a termelõket. Az agrárolló nyílása,
vagy másképpen fogalmazva a mezõgazdaság és
a gazdaság egyéb ágazatai közötti cserearányromlás
nem sajátos agrárpanasz. Ugyanis nemcsak a mezõgazdaságban
felhasznált inputok árai emelkedtek meg az élelmiszerárakhoz
képest, hanem például a tudományos könyvek
és folyóiratok árai a kutatói fizetésekhez
viszonyítva, de a gazdaság más területeirõl
is lehetne számtalan példát hozni. Az árviszonyok
abszolút vagy relatív változásai a gazdasági
fejlõdés természetes velejárói, ezért
oktalanság azt gondolni, hogy ha egyszer valamikor kialakultak valamilyen
árarányok, akkor azoknak örökre meg kell maradniuk.
A nagyüzem–kisüzem vagy
a nagyüzem–családi gazdaság primitív dichotómiái
hasonlóképpen alkalmatlanok a mezõgazdasági
struktúrák megértésére. Elméleti
szempontból ugyanis teljesen érdektelen, hogy egy üzem
kicsi vagy nagy, hiszen ez nem mond semmit az adott szervezeti forma természetérõl,
egyéb tulajdonságairól vagy hatékonyságáról.
Az üzemnagyság mérésénél egyébként
is már komoly problémákba ütközhetünk.
Mi legyen a nagyság kritériuma: a mezõgazdaságilag
hasznosított terület, a haszonállatok száma,
a munkaerõ száma, a tényleges vagyon, a ráfordítások
összege, az árbevétel, a nyereség stb? Elõfordulhat
könnyen az, hogy az egyik kritérium szerint egy üzem kicsi,
a másik szerint nagy, akkor hová lehet sorolni? Ha tipológiát
akarunk készíteni, akkor elsõsorban a következõ
kérdéseket kell megválaszolni. Ki birtokolja a termelési
tényezõket? Ki ellenõrzi a termelési tényezõk
és az output felhasználását? Ki viseli a beruházások
kockázatát? Hogyan szervezõdnek a termelési
tényezõk (saját munka, bérmunka, bérlet)?
Mi a vállalat jogi formája? Mennyi termelési tényezõt
használnak fel? Mi történik, ha a bérlõ
vagy menedzser elhagyja a vállalatot? A családi gazdaságoknak
a fenti jellemzõk alapján számos típusát
különböztethetjük meg, miközben nem mondunk semmit
nagyságukról vagy hatékonyságukról.
Az a felfogás, amely az állami
szerepvállalást a költségvetési támogatásokkal
azonosítja, semmit nem tud mondani az agrárpolitika valóban
létezõ feladatairól, hiszen megkerül két
alapproblémát. Miért is van egyáltalán
szükség állami beavatkozásra az agrárágazatban,
illetve milyen célok érdekében és hogyan költsük
el a költségvetési támogatásokat? Az agrárpolitika
két fajtáját különböztethetjük
meg: a ragadozó és termelõ típusú politikát
(Rausser 1982). A ragadozó politika azt jelenti, hogy az állam
újraelosztja a jövedelmeket a társadalom különbözõ
csoportjai között, és ezekhez nem kapcsol hatékonysági
követelményeket. Az ilyen állami beavatkozások
rendszerint nem érik el céljukat, sõt azzal gyakran
ellentétes hatásokat váltanak ki, ezért újabb
állami intézkedésekre kerül sor, amelyek újabbakhoz
vezetnek. Ide sorolhatjuk például az exporttámogatásokat,
a különbözõ kereskedelmi korlátozásokat
és az ártámogatásokat. Ezzel szemben a termelõ
jellegû politika célja, hogy korrigálja a piac mûködésének
a kudarcait, biztosítsa bizonyos közjószágok
elõállítását, csökkentse a piaci
cserefolyamatok tranzakciós költségeit. Ilyenek lehetnek
például a piaci információs rendszerek, a piac
átláthatóságának a javítása,
a kutatások és fejlesztések támogatása.
Az ilyen politikának általában semleges elosztási
hatásai vannak. Ha azonban megvizsgáljuk a magyar agrártámogatások
szerkezetét, akkor láthatjuk, hogy azok többsége
ragadozó jellegû, nyílt redisztribúciós
transzfer. Az Egyesült Államokban az agrárpolitikai
viták a szakértõk szintjén racionálisan
folynak. A politikai küzdelmek során az agrárfundamentalista
érvek egyre védtenebbek a kritikákkal szemben. Jó
példa erre az Amerikai Agrárgazdasági Társaság
Choices címû folyóirata, ahol az egyetemi körök,
a minisztérium munkatársai és a politikusok meglehetõsen
kíméletlen hangnemben vitatkoznak egymással. Ezzel
szemben nálunk az úgynevezett szakmai viták továbbra
is a szocialista agrárgazdaságtan hittételeinek ismételgetésébe
fulladnak.
Az agrárkérdések
kapcsán hagyományosan két különbözõ,
többnyire egymással szöges ellentétben lévõ
álláspontot lehet megkülönböztetni. Az egyik
véleményt az amerikai agrárpolitikai irodalom agrárius
fundamentalizmusnak, illetve farm romanticizmusnak, a másik nézetrendszert
pedig demokratikus kapitalizmusnak hívja (lásd például
Tweeten 1989). A nézetkülönbségek hátterében
álló eltérõ értékek azonban a
valóságban nem válnak el mereven egymástól
az egyes emberekben. Hiszen könnyen elõfordulhat, hogy valaki
ugyanúgy elfogadja az agrárius fundamentalizmus bizonyos
értékeit, mint a demokratikus kapitalizmus meghatározott
elveit.
Az agrárius fundamentalizmus
szerint a mezõgazdaságot, illetve a gazdálkodással
foglalkozó embereket az alábbi sajátosságok
jellemzik, amely miatt különleges elbánásban kell
részesíteni ezt az ágazatot. A mezõgazdaság
a legalapvetõbb foglalkozás az emberi társadalomban,
minden más foglalkozás tõle függ. Ha a mezõgazdaság
fejlõdik, akkor a nemzetgazdaság is prosperál. A farmerek
jobb polgárok, akik magasabb erkölcsi színvonalon állnak,
és jobban kötõdnek a hagyományos amerikai értékekhez,
mint más emberek, ezért a nemzet erkölcsi és
társadalmi karaktere elsõsorban a farmerektõl függ.
A családi farmokat meg kell õrizni, mert azok a nemzeti örökség
alapvetõ részei. A mezõgazdálkodás nem
csupán egy foglalkozás a sok közül, hanem egyben
életforma is. A föld tulajdona azé legyen, aki azt megmûveli.
Aki farmer akar lenni, akadály nélkül meg tudja tenni.
A farmer egyben saját fõnöke is legyen. A családi
farm egyben a legalapvetõbb családi egység, ahol a
család dolgozik, játszik, imádkozik, illetve ahol
a család tagjai teljes harmóniában élnek.
Az agrárius fundamentalizmus
fontosabb elemeit Thomas Jefferson néhány, a mezõgazdaságról
szóló népszerûvé vált aforizmájából
szokták származtatni (Browne és társai 1992).
A leggyakrabban idézett paszszus Jefferson 1785-ben John Jay-hez
írott levelében található: "A földmûvelõk
a legértékesebb polgárok. Õk a legéleterõsebbek,
a legfüggetlenebbek, a legerényesebbek, és õk
kapcsolódnak a legtartósabb kötelékkel hazájukhoz,
és ragaszkodnak annak szabadságához és érdekeihez"
(Jefferson 1984, 818). Számtalan politikus és politikai kommentátor
idézte ezt a passzust a farmok megõrzésének
és védelmének érdekében.
A jeffersoni gondolatok hagyományos
és ma is élõ interpretációja a következõ.
Mivel a farmereknek egy helyben kell élniük, ezért meg
kell tanulniuk kijönni szomszédaikkal, és tekintetbe
venni a hosszú távú társadalmi stabilitás
szempontjait is. Az õszinteség, az integritás és
a vallásosság értékei, amelyek elõsegítik
egy közösség fejlõdését, megegyeznek
azokkal az értékekkel, amelyek a farmerok saját érdekeit
is elõremozdítják. Ezért a farmerek nemzete
erõsebb, mint a kereskedõk vagy a gyárosok nemzete,
mivel azok nem kötõdnek olyan erõsen a közösséghez.
Az üzletemberek ugyanis szennyezik a levegõt, kizsákmányolják
a helyi munkaerõt, mérgezik a kutakat, és ha ellenségessé
válik az üzleti környezet, akkor fogják a felszereléseiket,
eszközeiket, és továbbállnak.
A XIX. század során
a polgár-farmer szerepe gazdagabb és romantikusabbá
vált, mint Jefferson idejében. Az agrárius értékek
romantikus oldalának két fontos eleme van. Az egyik szerint
a természetnek az amerikai karaktert formáló szerepe
van. A második megfontolás ahhoz kapcsolódik, hogy
a kemény fizikai munka szükséges elõfeltétele
az önmegvalósítás erényének. Mindkét
felfogást széleskörûen támogatták
a 19. századi Amerikában. Ralph Waldo Emerson és Henry
David Thoreau voltak a szellemi vezetõi annak a mozgalomnak, amely
újrafogalmazta az emberi élet célját a természettel
való közösségben. Emerson A természet címû
esszéjében például azt hangsúlyozta,
hogy a mezõgazdálkodás különösen jó
példája az erkölcsileg sikeres életnek. Emerson
gondolatai szoros kapcsolatban állnak Jefferson és a mai
agráriusok elképzeléseivel. Azonban míg Emerson
a gazdálkodás és az erkölcsi karakter közötti
kapcsolatot hangsúlyozta, addig Jefferson a farmer és a jó
polgár közötti összefüggést.
A mai agráriusok érvelésében
egyaránt fel lehet ismerni Jefferson gondolatainak, illetve annak
romanticizált változatainak elemeit. Azonban van egy alapvetõ
jelentésbeli változás a mai szerzõk esetében.
Jefferson és Emerson a farmereket elsõsorban egy meghatározott
morális és politikai ideál megtestesítõinek
látták, amely minden más állampolgár
számára követendõ például szolgál.
A mai agráriusok viszont ezeket az érveket arra használják
fel, hogy a farmerek a többiektõl eltérõ elbánásban
részesüljenek. A mai agrárpolitikai vitákban
tehát a hagyományos értékek alapvetõen
a futó támogatási programok védelmét,
illetve azok kiterjesztését szolgálják.
Az agrárius értékek
alátámasztásául szóló kijelentéseket
az agrárpolitikai vitákban ritkán szokták megkérdõjelezni.
Vajon fennállnak-e azok a sajátosságok, amelyek a
mezõgazdaság különleges helyzetét igazolják.
Itt eltekintek a különbözõ állításokra
vonatkozó empirikus vizsgálatok ismertetésétõl.
A kérdésre a frappáns választ – amely egyébként
egybecseng az évtizedek alatt felhalmozódott több tízezer
oldalnyi kutatás eredményeivel – Don Paarlberg, az amerikai
agrárközgazdászok egyik doyenje adta meg. Egy barátja
egyszer megkérdezte tõle, hogy élete során
mi volt a legfontosabb változás az amerikai mezõgazdaságban.
Erre õ azt felelte: "az, hogy a mezõgazdaság elveszítette
különlegességét" (Paarlberg 1980).
A demokratikus kapitalizmus mezõgazdasággal
kapcsolatos legfontosabb állításai a következõk.
A farm ugyanolyan üzlet, mint bármilyen más tevékenység
a gazdaságban. A szabad piac képes a leghatékonyabban
allokálni az erõforrásokat és az árukat,
ezért a piacnak kell eldöntenie, hogy mekkora szerepe legyen
a mezõgazdaságnak egy ország nemzetgazdaságában.
A családi farm lehet ugyan a leghatékonyabb módja
a termelésnek a mezõgazdaságban, de ez nem jelenti
azt, hogy más, esetleg hatékonyabb szervezeti formákat
ki kell szorítania, ha azok jobban képesek alkalmazkodni
a változó gazdasági körülményekhez.
Mindenki, legyen az farmer vagy más foglalkozású,
egyenlõ belsõ értékkel bír a társadalom
szempontjából, azaz nem lehet kijelenteni, hogy az egyik
tevékenység értékesebb valamilyen magasztos
szempontból, mint a másik. Az egyes individuumoknak, illetve
közvetlen családjuknak felelõsnek kell lenniük
saját maguk gazdasági biztonságáért
egész életük során. Ezért az olyan adókat,
amelyek a jövedelmek újraelosztását szolgálják,
nem lehet másnak tekinteni, mint az intézményesített
lopás eszközeinek. Mindenkinek joga van megválasztani
saját foglalkozását. De hogy valaki mennyire sikeres
vagy sikertelen a saját szakmájában, annak nem a különbözõ
címen juttatott állami támogatásoktól
kell függnie. A demokratikus kapitalizmus mezõgazdaságra
vonatkozó állításait a Nobel-díjas Milton
Friedman foglalta össze a legtömörebben: a farmereket nem
azért kell támogatni, mert farmerek, hanem azért,
mert szegények (Friedman 1962).
Az agrárius fundamentalizmus
ma is nagyon élõ jelenség az amerikai társadalomban.
A lakosság mezõgazdaságról alkotott képét
döntõen nem a tények határozzák meg, hanem
azok a hitek és értékek, amelyeket a nemzet sajátosságainak
tartanak. Ezt támasztják alá a közvélemény-kutatások
is. A Gallup közvélemény-kutatói például
arra a következtetésre jutottak, hogy az emberek mezõgazdasággal
kapcsolatos nézeteit és attitûdjeit nem annyira a mezõgazdaságról
rendelkezésükre álló speciális tudás,
hanem a személyes beállítódásuk és
politikai filozófiájuk határozza meg (National Issues
Forum 1986). A válaszadók 80 százaléka egyetértett
abban, hogy a mezõgazdaság a legalapvetõbb foglalkozás,
valamivel többen pedig azt mondták, hogy meg kell õrizni
a családi farmokat. Ugyanakkor az agrárius fundamentalizmus
értékeinek elfogadása nem fordítható
le közvetlenül a farmerek politikai támogatására.
A megkérdezettek 63 százaléka értett egyet
azzal, hogy a kormánynak ugyanúgy kell kezelnie a mezõgazdálkodást,
mint más gazdasági tevékenységeket.
Az agrárközgazdászok
is megosztottak az amerikai agrárpolitika megítélésében.
Egy vizsgálat szerint a nyolcvanas évek közepén
az amerikai agrárközgazdászok 50 százaléka
gondolta úgy, hogy az akkor érvényben lévõ
támogatási programok társadalmilag inkább preferálhatóak,
mint a laissez-faire politika (Pope–Hallam 1986). Ugyanakkor az is kiderült,
hogy a megkérdezettek véleményét erõsen
befolyásolta, hogy hol dolgoztak. Az atlanti régióban
foglalkoztatott agrárközgazdászok lényegesen
nagyobb arányban támogatták az akkor futó dohányprogramot,
mint más régiókban dolgozó társaik.
Hasonló összefüggést találtak a középnyugaton
dolgozók és a gabonatámogatási programokat
illetõen. Ugyanakkor jól kitapintható trendje van
az amerikai agrárközgazdászok véleménye
megváltozásának. Az ötvenes években a
többség azt gondolta, hogy a kormányzatnak be kell avatkoznia
a piacok mûködésébe, hogy javítsa annak
eredményességét. A kilencvenes évekre azonban
egyre inkább elterjedt az a vélemény, hogy jobb, ha
az állam távol tartja magát a mezõgazdasági
piacok szabályozásától, és csökkenti
a grandiózus támogatási programok kiadásait.
A véleményváltozás oka elsõsorban abban
rejlik, hogy az agrárközgazdászok egyre szkeptikusabbá
váltak a tekintetben, hogy az agrárpolitika mennyiben tudja
teljesíteni kitûzött céljait. Az egyre bonyolultabbá
váló támogatási rendszerek mind látványosabbá
váló kudarcai vezettek arra a meggyõzõdésre,
hogy az államnak lehetõleg minél kisebb szerepet kell
vállalnia a mezõgazdaság irányításában
(Gardner 1996).
Binswanger, H. P.–Deninger, K.–Feder, G. [1995]: Power, Distortion, Revolt and Reform in Agricultural Land Relations. Megjelent: Behrman, J.–Srinivasan, T. N. (szerk.): Handbook of Development Economics Vol. 3B. 2659–2772. o. North–Holland, Amsterdam.
Browne, W. P.–Skees, J. R.–Swanson, L. E.–Thompson, P. B.–Unnevehr, L. J. [1992]: Sacred Cows and Hot Potatoes. Agrarian Myths in Agricultural Policy. Westview Press, Boulder.
Donáth Ferenc [1978]: Tulajdon és hatékonyság. Szövetkezeti Kutató Intézet, Közlemények 144. Budapest.
Emerson. R. W. [1965]: Selected Writings of Ralph Waldo Emerson. Szerkesztette William H. Gilman. Ontario, The New American Library.
Friedman, M. [1962]: Capitalism and Freedom. Chicago, Chicago University Press.
Gardner, B. L. [1996]: Why Experts on the Economics of Agriculture Have Changed Their Policy Tune. Megjelent: Antle, J. M.–Sumner, D. A. (szerk.): The Economics of Agriculture. Volume 2. Papers in Honor of D. Gale Johnson. 225–243. o. University of Chicago Press.
Hallam, A. [1993]: Emipirical Studies of Size, Structure and Efficiency in Agriculture. Megjelent: Hallam, A. (szerk.): Size, Structure, and Changing Face of American Agriculture. 204–231. o. Westview Press, Boulder.
Jefferson, Th. [1984]: Writings. Szerkesztette Merril D. Peterson. New York, Literary Classics of the United States.
Lányi Kamilla [1985]: Magyar mezõgazdaság: exportfölösleg vagy fölösleges növekedés? Külgazdaság XXIX. évf. 3. sz. 3–16. o.
National Issues Forum [1986]: America looks at agriculture: An analysis of contemporary attitudes on some basic issues. Briefing Book No.1. Helena Montana: AgfFocus, Office of the Governor
OECD [1993]: Magyarország agrárpolitikájának áttekintése. Paris. OECD [1996]: Agricultural Policies, Markets and Trade. Monitoring and Outlook 1996. In the Central and Eastern Eurpean Countries, The New Independent States and China . Paris.
Paarlberg, D. [1980]: Farm and Food Policy. Issues of the 1980s. University of Nebraska Press.
Pope, R. D.–Hallam, A. [1986]: A Confusion of Agricultural Economists? – A Professional Interest Survey an Essay. American Journal of Agricultural Economics 68. évf. 572–594. o.
Rausser. G. C. [1982]: Political Economic Markets: PERST and PESTS in Food and Agriculture. American Journal of Agricultural Economics 64. évf. 3. sz. 821–833. o.
Schiff, M.–Valdes, A. [1992]: A Synthesis of the Economics in Developing Countries. The Political Economy of Agricultural Pricing Policy. Volume 4. Johns Hopkins University Press, Baltimore.
Tweeten, L. [1989]: Farm Policy Analysis. Westview Press, Boulder.
Észrevételeit, megjegyzéseit, kérjük, küldje el postafiókunkba: beszelo@c3.mail.hu