Egy kérdésben csaknem
teljes konszenzus alakult ki a rendszerváltás után
a magyar politikai életben. Nevezetesen abban, hogy Magyarországnak
politikailag, gazdaságilag és katonailag is csatlakoznia
kell ahhoz a kultúrkörhöz, amelyhez jó: amelynek
perifériájához civilizatórikusan mindig is
tartozott. Az elsõ szabad választásokat követõ
négy évben nem volt jelentékeny politikai erõ,
amely az euroatlanti csatlakozást ne tartotta volna szükségesnek,
sõt, olyan morális parancsnak, amelynek teljesítése
értelmet kölcsönöz a magyar történelmi
fejlõdésnek.
Tagadhatatlanul voltak kisebb megközelítésbeli
különbségek a kormány és az ellenzék
között, az egyes parlamenti pártok között, amelyek
retorikailag igen erõteljesen félrevezetõen erõteljesen
jelentek meg. Elsõsorban abban a kérdésben, hogy
szabad-e alárendelni és milyen mértékben
a határon túli magyarok jogvédelmét az euroatlanti
csatlakozás támasztotta prudenciális megfontolásoknak.
Ezen túl éppen az MDF-ben, a legnagyobb kormánypártban
nagy számban voltak olyanok, akik harmadikutas illúziók
által vezérelve, a nyugati kultúrát uraló
liberáldemokratikus értékrend iránti zsigeri
ellenszenvbõl vagy délibábos fantazmagóriák
okán idegenkedtek a nyugati orientációtól,
és implicite elutasították az euroatlanti csatlakozást.
De a külpolitika területén Antall József valóban
sikeresen marginalizálta az MDF-nek azt a szárnyát,
amelyet eufemisztikusan népnemzetinek szokás nevezni. Végsõ
esetben ehhez az akkori ellenzék segítségét
is igénybe vette (és igénybe vehette!): az ukránmagyar
alapszerzõdés ratifikálása az ellenzék
segítségével a demokraták szolidaritásának
szép ámbátor sajnálatosan ritka példája
volt. Az Antall-kormány külpolitikája az euroatlanti
integráció ügyét szolgálta, meglehetõsen
jól. Az akkori ellenzék pedig legalább olyan elkötelezettje
volt ennek az ügynek, mint a kormány.
A második szabadon választott
magyar kormány hivatalba lépése óta az euroatlanti
csatlakozás kérdésében kialakult konszenzus
folyamatosan erodálódik. A nyugati orientációhoz
szkeptikusan viszonyulók és az azt kifejezetten ellenzõk
hangja felerõsödött és respektábilitást
nyert, miközben híveinek hangja elhalkult, elbizonytalanodott
és kiüresedett.
Az okok összetettek. Nevetséges
dolog mindenért a kormányzó koalíciót
hibáztatni, de a kormány felelõsségének
kérdése megkerülhetetlen. A nyugati integrációval
szembeni ellenérzés növekedése részben
a "Piszkos Fred-effektus" számlájára írható.
Jobban kellett volna/kellene kormányozni, hogy a rossz, rögtönzött
ötletekkel együtt ne járatódjanak le a kormány
által képviselt nemes eszmék is. Nem lett volna szabad
a korrupcióval szemben a békés egymás mellett
élés (még kevésbé az entente cordiale)
politikáját folytatni, és akkor talán nem lehetett
volna a nyugati integráció eszméjét ilyen könnyen
abba a gyanúba keverni, hogy kevesek jó bulija (lesz). Másfelõl
nem kellett volna a kormánynak népszerûtlen intézkedései
meghozatalakor annyiszor az IMF háta mögé bújnia,
mert így elültette azt a félelmet, hogy az átlagembernek
a NATO- és EU-tagság is elsõsorban fogyasztáskorlátozó
intézkedéseket jelent majd.
A koalíció rossz kormányzati
munkája az oka az SZDSZ hanyatlásának is. Az SZDSZ-t
barát, ellenség egyaránt nyugatosító
pártnak, az euroatlanti integráció odaadó hívének
tartja. Mivel az eljelentéktelenedés útjára
lépett pártok eszméi rendszerint veszíteni
szoktak vonzerejükbõl, az SZDSZ tartós mélyrepülése
önmagában is gyengítette a Nyugathoz való csatlakozás
hasznosságába vetett hitet.
Az urbánus intelligencia
antiliberális fordulata (Tamás Gáspár Miklós
szíves szóbeli értékelése) amely nyilván
öszszefügg a koalícióból és az SZDSZ-bõl
való kiábrándulással arra is rányomja
bélyegét, ahogyan ez a befolyásos csoport a Nyugathoz
való csatlakozás eszméjéhez viszonyul: szkeptikusan
és fanyalogva. A kormánypártinak tartott sajtóban
könynyebb spekulációkra bukkani a NATO- és EU-csatlakozás
költségeirõl és bizonytalanságairól,
mint hozadékairól. Senki nem tudja úgy megérteni
a NATO-bõvítéssel kapcsolatos orosz aggodalmakat,
úgy elítélni a NATO-bõvítés híveinek
érvelésében állítólag tetten
érhetõ kétszínûséget, és
olyan étvágygerjesztõen tálalni a NATO-bõvítés
nyugati kritikusainak érveit, mint egynémely magyar kormánypárti
kommentátor. Úgy is van. Hinaus mit uns.
Programszerûen egyetlen parlamentben
képviselt ellenzéki párt sem hirdette meg a Nyugattól
való elfordulást. De mind a torgyánista Kisgazdapárt,
mind a Giczy uralma alá került KDNP olyan értékeket
is képvisel, amelyek teljes mértékben összeegyeztethetetlenek
a nyugati külpolitikai orientáció normatív tartalmával.
Az FKGP tagságát az európai jobbközép
pártok szervezetében Torgyán hatalomátvétele
után felfüggesztették, és nemrégiben kis
híján erre a sorsra jutott a KDNP is Giczy áldásos
tevékenységének köszönhetõen. Sem
Torgyán, sem Giczy nem érti, miként híveik
sem, hogy az EU és bizonyos megszorításokkal a NATO
is olyan demokratikus országok önkéntes társulása,
amelyek a világot a demokrácia számára akarják
biztonságossá tenni. Nem fogadják el, hogy mindkét
szervezetnek, de különösen az EU-nak, feladata a tagországok
demokratikus berendezkedésének erõsítése,
az antidemokratikus tendenciákkal szembeni fellépés,
és hogy ezt nincs értelme a belügyekbe való beavatkozásnak
minõsíteni. Mindkét párt körül megjelentek
az olyan ideológusok, akik pozícióikat az 1945 utáni
nyugati fejlõdéssel szemben határozzák meg.
Baljós jel az ország integrációs esélyeinek
szempontjából, hogy a pártot választók
egyharmada ezt a két pártot tünteti ki bizalmával.
Az antalltalanított MDF-ben
ismét otthonosabban érezhetik magukat a külön magyar
útról álmodók. Az is nyilvánvaló,
hogy az új MDF bármikor feláldozná az ország
integrációs esélyeit a határon túli
magyarok vélt érdekeinek oltárán. De méreteinél
és csökkenõ befolyásánal fogva az MDF
csak kevéssé tudott a nyugati külpolitikai orientációval
kapcsolatban kialakult konszenzusnak ártani, miként a hajdani
legnagyobb kormánypárt másik utódpártja,
az MDNP is csak kevéssé hatékony módon volt
azt képes védelmezni.
A Fidesz MPP sajátosan ellentmondásos
szerepet játszott a konszenzus fellazításában.
Egyrészt a párt kétségkívül a Nyugathoz
való csatlakozás, a nyugati intézményrendszerbe
való betagolódás hiteles protagonistája maradt.
Ha egyedül alakíthatna kormányt, amiatt senkinek sem
kellene aggódnia, hogy politikusai nem követnek el mindent
Magyarország mielõbbi NATO- és EU-tagságáért.
A baj csak az, hogy a Fidesz a kormányzati pozícióba
kerülésért, a jelenlegi kormánykoalíció
leváltásáért is hajlandó mindent elkövetni.
Az 1994-es választásokat követõen vezetõi
arra a meggyõzõdésre jutottak, hogy ezt a célt
az ellenzék (mínusz Torgyán) minél szorosabb
együttmûködése és a koalíció
pártjaitól való minél élesebb elhatárolódás
révén lehet elérni. A jobbra nyitás jegyében
komoly tartalmi és még komolyabb retorikai engedményeket
tett a "nemzeti erõknek", és magát is e politikai
tábor integráns részeként határozza
meg. A nemzeti retorika használata a párt integrációs
elképzeléseinek megjelenítésére sem
maradt hatás nélkül. A nacionalizmus nyelve a lehetõ
legalkalmatlanabb nyelv nyugatbarát, integrációpárti
tartalmak közvetítésére. Az etnikai identitás,
a kulturális partikularizmus és a nemzeti szuverenitás
hangsúlyozása lépten-nyomon konfliktusba keveredik
azokkal a globalista és kozmopolita mûködési elvekkel,
amelyek az euroatlanti szervezeteket jellemzik, és az EU-t a jövõben
nagy valószínûséggel még inkább
jellemezni fogják. Bármik is a Fidesz vezetõinek szubjektív
szándékai és preferenciái, 1994 óta
egy olyan beszédmód elfogadtatásához, köznyelvvé
válásához járultak hozzá mértékadó
módon, amely hitelesíti és plauzíbilissá
teszi a nyugati integráció ellenfeleinek retorikáját.
A kormánytól való
minél élesebb elhatárolódás vágyából
következik, hogy a Fidesz semmilyen kérdésben sem hajlandó
egy gyékényen árulni a koalíció pártjaival.
Emiatt legalább egy alkalommal nemcsak retorikailag, hanem konkrétan
is rossz fát tett a tûzre: amikor nem szavazta meg a román
magyar alapszerzõdést.
Az igazsághoz tartozik, hogy az utóbbi idõben a nyugati demokráciákban is megnõtt az ellenállás a globalizáló tendenciákkal szemben. A nemzetállami szuverenitás (vagy maradékainak) féltése, a nemzet kulturális identitásáért való aggódás, a szabadkereskedelem elutasítása ma már korántsem annyira szalonképtelen, mint volt néhány évvel ezelõtt. Aligha marad következmények nélkül a nemzetközi közfelfogásra John Major kétségbeesett tette, amellyel a brit Konzervatív Párt centrumát a jobboldali populizmus irányába tolta el. A globalizmus ellenfelei valódi érdekeket védenek: a gazdaság globalizálódásának vannak vesztesei is. Olyan értékek mellett állnak ki, amelyek minden országban drágák a polgárok egy részének. Ellenállásuk gyõzelmi esélyeit nehéz megítélni. De ha gyõznek is, a nyugati demokráciákban csak annyi fog történni, hogy rövidebb-hosszabb idõre leáll vagy lelassul az az integrációs folyamat, amely már eddig is messzire jutott. A nyugati demokráciák ezt feltehetõleg megengedhetik maguknak. De Magyarország jövõjére sokkal gyászosabb hatással lenne az, ha önként lemondana az integráció nyújtotta elõnyökrõl. A gazdasági felzárkózás, a demokratikus stabilitás és a biztonság garantálása aligha képzelhetõ el a NATO-n és az EU-n kívül, még ha az utóbbit egyre többen internacionalista szuperállamnak csúfolják is majd. Az integrációt valóban akaró pártok feladata lenne, hogy errõl a választópolgárokat is meggyõzzék.
Észrevételeit, megjegyzéseit, kérjük, küldje el postafiókunkba: beszelo@c3.mail.hu