Parti Nagy Lajos

Szép versek 1963


  Többszöri nekifutásra, s a magam számára is meglepõen végigolvastam ezt a könyvet, noha Szép versek et nem olvas, hanem lapozgat az ember, sétálgat benne föl s alá, mint egy kiállításon, ahol a résztvevõk sokkalta fontosabbak, mint kiállított tárgyaik.
  Úgy is mondhatnám, a Szép versek a résztvevés antológiája, nem hibája ez neki, hanem természete, s nincs ember, ki ne a fényképeknél kezdené az ismerkedést, illetve kezdte volna, amikor már és még voltak íróportrék a sorozat köteteiben. Ó, érettségi tablók és Ady-könyöklések, pöttyös nyakkendõk és dacos pulóverek, pipák, szivarok, cigaretták, szemek és szemüvegek, megannyi metszõen felhõs szempár, ahogy sokatmondóan tekint valahová, föl, föl, mint Bajkonurban az indulási oldalon: sic itur ad hominem. Ó, fényképek, ti a kaján és az õszinte kíváncsiság céltáblái, beh kár értetek! Kár értünk, noha a költõket elég nagy butaság voltvanna a szépségükért szeretni.
  Mondjuk, a versekkel is ilyesmi a helyzet, a sorozat címét éppoly értelmetlen szó szerint venni, mint a Szép Szó ét, a Szép Ilonká ét avagy Ernõét, Rózáét, persze egy kicsit ez is bonyolultabb. Hogy ugyanis mi a szép, meg mi a vers.
  Bár a kor, melynek e cím (szép) terméke, ha bõven gondolkodott is, nem görcsölt be a problémán, hanem szülte, szülte a verseket, jókat, rosszakat, szépeket és csúnyákat, illett kicsinység versbarátnak lenni, már csak a szocbrigádságból kifolyólag, pontosabban nem nagyon illett „vers-ellenségnek" lenni, még pontosabban: vértahónak lenni talán nem volt ennyire bevett és sikeres dolog, bár ez is messze vezetne.
  Az elsõ szépversek , más, mint a késõbbiek, mattabb és légiesebb, sutább és lányosabb. Fényképek még nincsenek benne, tán hogy olvasson az a versbarát, ne nézzen, ennyiben a legutóbbiakhoz hasonlít, de csak ennyiben, minden más, tipográfia és szelíd megalománia, betûrend és protokoll már és még a 70-es, 80-as évekhez köti.
  Finom fekete vászonkötés, piros biléta, rajta arany betûkkel a cím, mindezen az érett, vajszínû borító. Halk és hajlékony tárgy ez, csöndes, rendes könyv, szolid és elgondolkodó maga is, mint egy versbarát – „ üzemi könyvtár barkás homályán, vajkardigán és fekete alj, csöpp arany nyaklánc, csöpp rúzs a száján, 'kilencszázhatvannégy tavasza van ".
  A Szép Versek 1964 tavaszán aligha sejti fényes jövõjét, hogy folyammá dagad, mely idén harmincnegyedik kötetét hömpölygeti , ha jól számolom.
  Bizonyos Versbarátok Köre gyûjtötte kévébe a verskedvelõ nagyközönség örömére, sõt kifejezett óhajára. Kilencvenegy költõ kétszázötvenhárom verse, plusz bevezetõ s kicsiny életrajzi jegyzetek. Kiadta a Magvetõ Könyvkiadó, igazgatója – még csak pár éve – Kardos György, szerkesztette Z. Szalai Sándor. Mûszaki vezetõ Beck Péter, tipográfia és kötésterv Haas György. Megjelent félkemény borítóval, 449 oldalon, 22,6 íven, 2100 példányban, nyomta a Szegedi Nyomda Vállalat, ára feltüntetve nincs.
  Életkor szerint Kassák Lajostól Serfõzõ Simonig, ABC szerint Albert Zsuzsától Zelk Zoltánig terjed a skála. A legnagyobb terjedelemben, 37 könyvoldalon Illyés Gyula szerepel, többek között olyan monstrumokkal, mint a mára szinte olvashatatlan Mozgó világ vagy Az orsók ürügyén.
  Igazi dilettáns vers szép számmal akad, ahogy remekmû is. A kettõ ugyanis remekmûvek esetén szép szám, s a Szép versek 1963 két remekmûvet feltétlenül tartalmaz, Kormos István Vonszolnak piros delfinek jét (a gyûjtemény egyetlen központozatlan darabja!) és Pilinszky János Utószó ját. Persze, a másik két Pilinszky, a Nagyvárosi ikonok és a Van Gogh – azok micsodák, ha nem remekmûvek?
  Erre természetesen nem tér és nem is térhet ki a kortárs, a Versbarátok Köre aláírású Bevezetõ , mely lelkes, egyszersmind viszafogottan árnyalt, könnyed, ám tárgyilagos modorban szól e gazdag költõi seregszemlérõl. „Legjava" és „tarkaság", „arculat" és „ízelítõ" egyaránt jellemzi kiegyensúlyozott, higgadt szóhasználatát. Okosan, sõt bölcsen belát, ugyanakkor nem tartóztatja meg magát az elvszerû bírálattól sem, melyet azonban dehogy hajt túl, dehogy, szinte ellenkezõleg: azért bírál, hogy rögtön nagylelkû védelmébe vehesse az olykor-olykor letargikus életérzésbõl táplálkozókat, vagy ama kezdõket, kik még nem mindig képesek maguk alá gyûrni a múló divatot, s elkalandoznak a rosszul értelmezett modernkedésben. De nincs baj, mert a költészetnek van társadalmi hatása, valóságereje, élményértéke, bátrabb hozzáállása. Annyira, hogy a legjobb lírikusok a magány odúját elhagyva a közügy felé fordulnak, s szinte mindnyájan a valóságot zsúfolják versbe. S ez azért nem kevés. Annyi minden versbe zsúfolható, de õk csak és csak a legfontosabbat: a valóságot.
  Valóság meg, amint tudjuk annyi van, ahány, jelen esetben 91, illetve 253, s megkockáztatom, ezek a valóságok, a hatvanhármasok, együtt és ömlesztve se jobbak, se rosszabbak mint a késõbbiek, mint az egész polcfaló Szép versek -sorozat, melyet azért egyszer érdemes lenne végigolvasni valakinek, s érdemes lenne megírni a Szép versek könyvét , a kiadás, a válogatás, a fogadtatás történetét némi statisztikákkal, összehasonlításokkal, egymás mellé rakott fényképekkel – érdekes kortani és költészettani olvasmány lenne, tán érdekesebb, mint a lusta, ám méltóságteljes folyam, amelybõl vétetett.


Észrevételeit, megjegyzéseit, kérjük, küldje el postafiókunkba: beszelo@c3.mail.hu


C3 Alapítvány       c3.hu/scripta/