Régi - lassan több mint tízéves - fájdalmam,
mûélvezõi nyafogásaim állandó
témája, hogy a kortárs magyar filmmûvészetet
nem látom lépést tartani azzal a szemkápráztató
vizuális változással, ami bennünket, Budapesten
élõ városlakókat ér és érint.
E változás persze (kell-e mondanom?) nem csupán vizuális
- ám meggyõzõdésem, hogy a látványt
és a teret befolyásolja a legerõteljesebben. Félreértés
ne essék, nem azt állítom, hogy a filmmûvészet
nem tesz kísérleteket arra, hogy ezt a robbanásszerû
átalakulást valahogy magába szívja, feldolgozza
és átadja (ha úgy tetszik, ábrázolja
vagy megörökítse). Az említett tíz-tizenkét
év alatt számos olyan film készült, melyekben
a város, azaz Budapest mint motívum jelentõs szerepet
játszott, ám mégis az a helyzet, hogy néhány
nagyszerû és ihletett munkán (például
Grunwalsky Ferenc egyes filmjein) kívül a próbálkozások,
legalábbis ebbõl a szempontból, rendre kudarcot vallottak.
Mintha a filmesek is érzékelnék ezt a veszélyt,
és visszavonulót fújnának: igen, a várost
(Budapestet) kétségkívül nehéz megfogni,
ezért aztán a legjobb lesz a várost eltüntetni
a városfilmbõl. Legyen elég néhány látványos,
lehetõleg verbális hivatkozás, például
a címadásban, ahogy azt az alábbiakban tárgyalt
két filmnél, az I Love Budapestnél, illetve a Moszkva
térnél is láthatjuk.
A két film összehasonlítása azért
is hasznos, mert a város eltüntetésének (és
a fent említett vizuális probléma megkerülésének)
eltérõ stratégiáit vehetjük szemügyre
bennük. Míg Török Ferenc a Moszkva térrel
a retrót választja, addig Incze Ágnes az I Love Budapesttel
a város kivonását a cselekmény tereibõl.
Így aztán Török filmjének kulcskérdése
a rekonstrukció, 1989 Budapestjének megidézése
lesz, az utóbbi munkánál pedig az, hogyan lehet túlnyomórészt
belsõ felvételekkel, minimális külsõzéssel
érzékeltetni egy nagyvárosi szituációt.
Mindkét esetben ez az önkorlátozó stratégia
viszi sikerre a filmet - bizonyosan nem véletlen, hogy éppen
ez a két rendezõ kapta az idei filmszemle megosztott elsõfilmes
díját. Pedig a két munkában - azon túl,
hogy (távolról) érintik Budapestet és hogy
mindkettõ elsõ film - nem sok közös jegyet találhatunk.
Török Ferenc filmje egy pontosan körülírható,
némi jóindulattal akár "történelminek"
is nevezhetõ szituációba kalauzolja nézõjét:
az 1989 áprilisa és júliusa közötti idõszakba,
egy budai gimnázium éppen érettségizõ
negyedik osztályába. Itt az idõ, hogy a kritikus is
megfussa személyes köreit: nem mondom, hogy nem gyûlt
fel ólomgombóc a gyomromban rögtön az elsõ
képsoroktól egész a film végéig, lévén
én is '89-ben érettségiztem, mit ad Isten, szintén
egy - a filmbelivel nem azonos - budai gimnáziumban, szintén
pakoltam kifelé a savanyú káposztát a ratburgerbõl
a hajnali Moszkva téren, szintén tudtam elõre a magyar
írásbeli tételeit (sõt mi még a matekot
is) és így tovább. Az elsõ csapda: nehéz
így megtartani az illendõ és elvárható
távolságot.
A második: nehéz nem zsörtölõdni, hogy
nem is így volt, vagy hogy ezek az én élményeim
és a "törökferi" milyen alaponÉ Az utóbbiba
bele is zuhantam, amikor magamban leplezetlen ingerültséggel
kértem számon a filmen a politikai érdeklõdés
és elkötelezettség teljes hiányát, ám
néhány perces-órás füstölgés
után rájöttem, hogy totális befogadói
félreértés áldozata lettem.
Az, hogy az ember kilábal az említett csapdákból,
megint csak Török Ferenc szimpatikus önkorlátozásának
köszönhetõ. Õ ugyanis nem sajátítja
ki ezeket a történeteket, hanem egyszerûen elmeséli,
olyan tisztán, közvetlenül és anekdotikusan, amennyire
csak lehet. Ez a lefegyverzõ õszinteség aztán
a hasonló - sõt néha kísértetiesen azonos
- élményekkel terhelt nézõbõl is kiöli
az összehasonlítgatás és a kisajátítás
buta vágyát, így õ is ugyanolyan derûvel
képes a vászonra nézni, ahogy a rendezõ õrá.
Persze az erõs érintettség még megmarad, így
aztán nem is igazán tudom megítélni, mit jelenthet
a Moszkva tér egy nem-generációs nézõnek,
de nem hiszem, hogy nagyon mást, mint amit én is leszûrtem:
kedvesen sztorizva elõadott anekdotafüzér, nem túlságosan
markáns karakterek, elmosódottan felrajzolt viszonyok, tét
nélküli konfliktusok - Törököt és alkotótársait
igazán nem lehet hamis pátosszal vádolni. Számukra
(számunkra?) 1989 nyara nem az egyéni és politikai
szabadság megismételhetetlen, édes egybecsengésének
pillanata. Pontosabban lehet, hogy az, de szerencsére ebbõl
nem derül ki semmi: minden Budapest-filmek kihagyhatatlan, Hitchcock-szerûen
visszatérõ motívuma, az általában oly
kínosan sikerülõ rendõrjelenet is bájosan
fut ki egy éjjel-nappalikról szóló topográfiai
vitába, a Nagy Imre-temetésrõl szóló
híradóbeszámoló egy érettségitételes
poénba.
Ha a Moszkva tér a precízen kronologizált retrót
választja stratégiájának, akkor az I Love Budapest
egész más utat jár. Elõször is, nincs
pontos datálás: nincs egy szemernyi utalás sem, melybõl
kiderülne, hogy pontosan mikor is játszódik a film.
Tudjuk persze, hogy valamikor a kilencvenes évek második
felében, de ezen túl nem jutunk. Másodszor: bármily
meglepõ a cím alapján, de Budapestet lényegében
nem látjuk, bár annál többet beszélnek
róla a filmben.
Az alaphelyzet klasszikus sémára épít:
egy vidékrõl a fõvárosba érkezõ
fiatal lány történetérõl van szó.
Õszintén szólva meg sem lepõdtem, amikor a
stáblista végén egy Salamon Andrásnak szóló
köszenetnyilvánításra bukkantam - az egész
szituáció markáns hasonlóságokat mutat
az említett rendezõ Közel a szerelemhez címû
munkájával. Vidékrõl felkerülni, szerencsét
próbálni a nagyvárosban - valósággal
kínálkozik a lehetõség, a film negyedéig
kicsit aggódtam is, hogy mikor jön a Yonderboi-zenés
etûd a Váci utcán lófráló ifjú
szöszkérõlÉ Szerencsére hamar kiderült,
hogy ilyesmirõl szó sem lesz, hiszen Incze Ágnes kíméletlen
következetességgel építette fel filmjét:
eltökélt módszerességgel kiirtott belõle
minden külsõ felvételt, és ami megmaradt, az
is a végtelenségig leegyszerûsített, konstruktivista
kompozíciókból áll össze. Ez azonban még
nem minden. Mivel õt egész más érdekli, mint
a Moszkva tér alkotóit, jelesül (szándékolt
nyakatekertséggel fogalmazva) a kiüresedett emberi kapcsolatok
szövevényes hálója, Incze nem szégyelli
jóformán az egész filmet közelikre és
beállítás-ellenbeállítás párokra
felépíteni. Ez ugyan életveszélyes játék
- elegendõek lettek volna egy icipicit gyengébb színészek
vagy kevésbé kiforrott elképzelések a karakterekrõl,
és máris egy brazil szappanoperában találtuk
volna magunkat -, de az I Love Budapestnek éppen ez a játék
adja az ízét és a tétjét. Megkockáztatom,
az operatõr, Pohárnok Gergely nélkül kudarcba
fulladt volna a vállalkozás, õ azonban példátlanul
érzékeny képi világot teremtett a szigorúan
minimalista rendezõi koncepció köré. Hol finoman
túlexponálva, hogy az árnyalatok teljes gazdagságukban
bontakozhassanak ki, hol vad kontrasztokkal dolgozva Pohárnok ritkán
látható intenzitással töltötte fel az emberi
arcot és testet. Számomra elsõsorban Pohárnok
(a Véresen egyszerû Barry Sonnenfeldjére kísértetiesen
emlékeztetõ) munkája miatt vált a film felzaklatóvá.
Persze ha az operatõr "erõs" képei elsõsorban
közelik, akkor különösen feszes összjátékra
van szükség színész, rendezõ és
fotográfus között. Az I Love Budapestnek nemes erénye
a színészválasztás, még ha mondjuk Csányi
Sándor talán az indokoltnál komikusabbra is vette
a biztonsági õr, vagy Lengyel Tamás sematikusabbra
az éjszaka királya figuráját. Szemmel láthatóan
mind Incze, mind Pohárnok a nõi szereplõkre koncentrált
elsõsorban, Pohárnok például feltûnõ
gyengédséggel - és rendkívül hatásosan
- emeli ki Hámori Gabriella márványosan ragyogó
bõrét. Ez a fajta operatõri munka következetesen
egyensúlyoz a valóság- és álomszerûség
határán, csakúgy, mint maga a történet,
amely - letagadhatatlan utalással a Csoda Milánóban-ra
- meseszerû "elröppenéssel" zárul, azzal az apró
különbséggel, hogy míg ott egy galamb, addig itt
egy mocsári teknõs a csoda "hordozója".
Végsõ soron mindkét filmet a hiány mozgatja:
lehet, hogy a Moszkva tér elsõ jeleneteinek egyikében
a tanács által "elbaszott", nem létezõ Orom
utcai házszám jópofa poénnak tûnik csupán,
számomra mégis emblematikus jelentõséggel bír.
És nem csupán a város, Budapest hiányáról
van itt szó.
A Moszkva térben ez a hiány az eltûnõ lehetõségek,
a szétfolyó, anekdotává szelídülõ
emlékek és élmények lenyomata, az
I Love Budapestben pedig az egymás iránti figyelem, a
megértés, a szeretet és a vágyak csak csodával
feloldható elillanása.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: beszelo@c3.hu