Bordó és Lápos: két aprófalu az ország
egyik legelmaradottabb, munkalehetõségekben legkevésbé
bõvelkedõ megyéjében, Borsod-AbaújóZemplénben,
a Bódva völgyében, egymástól tíz
kilométerre. De míg Láposról a helybéliek
zöme is úgy véli, hogy "errõl a helyrõl
jobb elmenni", addig Bordó, lakói szerint községük
"szép, kiterjedõ" falu.
Lápos 560 fõs lakosságának ma már
75 százaléka cigány. (Ez az arány a helyi önkormányzat
"minõsítésén" alapul, amely cigánynak
azt tartja, aki cigány származású. A néhány
vegyes házasságból született gyerekkel az itteni
minõsítõk is bajban vannak, õket általában
magyarnak veszik, fõként, mert már "kikupálódtak".)
Láposon még ma is telepen lakik a cigányok fele. A
láposi magyarcigányok közül ma senkinek sincs állandó
munkahelye. Szinte mindannyian szociális juttatásokból
élnek. Az itteni szegény cigánycsaládok legtöbbjében
hat-hét gyerek van.
Bordón ezzel szemben a 850 lakosnak csak 15 százaléka
cigány. Itt már régóta nincs cigánytelep,
a romák takaros parasztházakban laknak, bent a faluban; igaz,
azért õk is többnyire egy tömbben, a Dankó
utcában élnek. Míg a láposiak állami
segélyekbõl, addig a bordóiak gazdálkodásból
tartják fenn magukat, akárcsak a parasztok, akikhez mindenben
igazodni igyekeznek. A bordói cigány, illetve nem cigány
családok között nincs különbség az átlagos
gyerekszámot illetõen sem: mindkét csoportnak zömmel
két-három gyereke van. A helybéliek a bordói
cigányközösség "kiemelkedését", parasztosodását
"csodaként" emlegetik. A helyi újságban néhány
évvel ezelõtt a következõ cikk jelent meg az
egyik falusi tanító tollából:
A "bordói csoda"
"Lakhelyünk békés, egészen különlegesnek
mondható sziget a Cigányközi tengerben. A mi cigánysorunk
különb, mint sok környezõ község fõutcája.
Lakásaikban ugyanakkora arányban sziszeg a gáz, csörög
a telefon, mint Bordó fõutcájában. Körükben
a munkanélküliek aránya megegyezik vagy alacsonyabb,
mint a kistérségi átlag. Életvitelük,
iskolázottságuk semmiben nem tér el az itt elfogadottól.
Õnmagukat annyira magyarnak tekintik, hogy a közelmúltban
nem tartottak igényt a helyi cigány önkormányzat
felkínálta pozitív megkülönböztetésre
sem. Állatokat tartanak, s erkölcsi sokszínûségüket
jelzi, hogy mind többen templomba is eljárnak. (...) Bordóban
már nem társasági téma egy-egy vegyes házasság.
(...) Másságukat nem földön kívüli
hatásokkal, hanem prózai, evilági okokkal magyarázom.
(...) A bordói emberben szláv-magyar õsök vére
folyik. Bizonyára ez az alany kellett ahhoz, hogy évszázadok
óta különleges bele- és együttérzõ
képességgel megáldott, befogadó típusú
nemzedékek lakják e tájat. A helyi atyafiak az ötvenes
években cigány földijeikkel közös brigádban
termelték ki Ormosbánya fekete aranyát. A község
mai arculatát meghatározó utcák akkori házgyártó
kalákáiban is együtt izzadt az ó- és újmagyar
(...)
A vázolt fejleményekben múlhatatlan érdemei
vannak derék cigány lakótársainknak is. A bennük
kialakult genetikai alapzatnak hála, õk nem erõszakos
asszimilálásnak tekintették a bordói magyarok
együttmûködési ajánlatát. Gyorsan
felismerték, hogy a jogaik túlhangsúlyozása,
a kötelezettségek semmibevétele (...) önként
vállalt, mintegy kiprovokált kirekesztettséghez, súlyos
összeütközésekhez vezet. (...) Bordó cigány
lakótársainak nagy többsége megbecsült polgára
a faluközösségnek. (...) Vitatható-e a leírottak
alapján, hogy ez annak a többségnek köszönhetõ,
amelyik már évszázadok óta vezérlõ
elvének tartja és gyakorolja a szeresd felebarátodat...
örök igazságát?"
(Bordói Krónika, 1998. március)
Esettanulmányomban a "bordói csodára" próbálok magyarázatot keresni, mert nem hiszek sem a befogadók "ereiben csörgedezõ õsi vérben", mely vezérlõelvéül a krisztusi parancs követését választotta, sem a befogadottak "szerencsésebb genetikai alapzatában" (sic). Ehelyett inkább megpróbálom bemutatni a helyi társadalom szervezõdését, annak vezérlõelveit az ötvenes évekre visszamenõen, arra keresve a választ, hogy milyen szerencsés körülmények összejátszása kellett ahhoz, hogy a bordói roma közösség a helyi társadalom integrált részévé tudott válni.
Reciprocitás
Bordónak ma 850 lakosa van, 15 százalékuk magyar
anyanyelvû cigány. A Lápossal szomszédos falu
az ország egyik legelmaradottabb megyéjének, Borsod-AbaújóZemplén
megyének kistelepülése, körülötte nyomorúságos
helyzetû falvak egész sora. A szocializmus idõszaka
alatt kistérségi körzeti központ volt, ám
a bordói körjegyzõséghez ma már csak a
80 százalékban cigányok lakta Lenke meg a 20 százaléknyi
roma közösséggel rendelkezõ Jakab tartozik.
Míg a megye egészére már a rendszerváltás
éveiben rászakadt a tömeges munkanélküliség,
addig Bordót csak a falu férfi lakossága többségének
munkát adó szénbánya négy éve
történt végleges felszámolása után
érte el. Ma már a faluban az aktív korú népesség
30 százaléka van munka nélkül, és ez az
arány a cigányok esetében is hasonló.
Bár a mostanra már igencsak tartósnak számító,
négy éve tartó munkanélküliség
a bordói cigányok életét is megkeseríti,
õk még, ha üggyel-bajjal is, de tartani tudják
korábbi életformájukat. Néhányuknak
2-3 hold saját tulajdonú földje is van, amit családtagjaik
tagi részarányként vittek ki a tszóbõl,
de legtöbbjük a parasztoktól bérel termõföldet.
Az idõs parasztok közül sokan visszaszerezték kárpótlási
jegyért szüleik szántóját, rétjét,
de már képtelenek egyedül mûvelni azt. A földmûvelés
mellett állatot tartanak, meg elvétve napszámba járnak
a helyi parasztokhoz. (A bordói cigányok - hasonlóan
más roma közösségekhez - a nem cigányokat
nevezik parasztnak. A dolgozatban végig az õ szóhasználatukat
követem, bár tisztában vagyok azzal, hogy ennek a csoportnak
már nem sok köze van a hagyományos értelemben
vett parasztsághoz.)
A bordói cigányok a falu parasztjaival teljesen egyenrangúak,
a falu gazdaságába, társadalmába szervesen
integrálódtak, amit az is jelez, hogy míg a közeli,
elcigányosodott Láposon a cigány olyan "kliensnek"
számit, akivel szívességet tesz a paraszt, a "patrónusa",
ha a ledolgozott nap után egyáltalán enni-inni ad
neki, addig Bordón a paraszt-cigány gazdasági kapcsolatokat
egyértelmûen a reciprocitás jellemzi. Egy átlagos
napszám Bordón 2000 forint. (Láposon olyan nemigen
fordul elõ, hogy egy paraszt 500 forintnál többet fizetne
"saját cigányának". Igaz, pénzt eleve csak
nagyon ritkán ad, inkább "természetben" hálálja
meg a cigány munkáját: kávé, bor, pálinka,
meg néhanapján néhány levetett ruha.) Külön
érdekessége a bordói viszonyoknak, hogy nemcsak a
cigány megy a paraszthoz, de a paraszt is eljön a cigányhoz
segíteni a sürgõs, egyszerre sok munkáskezet
igénylõ mezõgazdasági munkáknál.
"A kaláka itt még ma is mûködik: ha hívnak,
elmegyek a parasztoknak segíteni, de õk is eljönnek
nekem szántani, amit aztán beszámítok nekik
legközelebb. Itt nincsen az, mint másutt, hogy elmész
a parasztnak dolgozni, aztán kihasznál" - mondja az egyik
bordói cigány.
A parasztcigányok
De a bordói cigányokat a helyi parasztok nem is tartják
"igazi cigányoknak". Sõt, az egész Bódva-vidéken
az a hír járja Bordóról, hogy "ott nincsenek
is igazi cigányok, azok a cigányok már parasztok".
A bordói cigányok - lényegében azonosulva
a többségi társadalomnak a "cigányokról"
alkotott elõítéleteivel - maguk sem tartják
magukat "igazi" cigánynak:
"Bordóba itt úgy mondják, cigány nincs.
Mi úgy is élünk, mint a paraszt. Mi mentünk a parasztok
után, megfigyeltük, õk mit csináltak, aztán
törekedtünk. Öltözködésbe, viselkedésbe
mások vagyunk, mint a cigányok. Rakjuk el a befõttet,
a lekvárt, mindenki állatot tart. Templomba járunk,
ugyanúgy, mint a parasztok (...) tisztálkodunk, mi kell még?
Egy jó munkahelyÉ, de ez országos probléma"
- mondja a 45 éves Laci "bácsi".
A bordói cigányok kiemelkedési stratégiája,
ami voltaképpen a parasztok követése, életmódjuk
szinte minden mozzanatát érinti. A cigányokra jellemzõ
szokásokat teljesen elhagyták, hiedelmeiket, mondáikat
nem ismerik, egyáltalán, nem foglalkoznak semmivel, ami "cigányos",
vagy amit a parasztok - így õk is - cigányosnak tartanak.
"Mi mindent úgy csinálunk, ahogy bordói szokás.
Nálunk nincs virrasztás, a halottat a ravatalozón
hagyjuk, ahogy a parasztok. A virrasztás az már tényleg
cigány szokás, nálunk ezek már nincsenek meg,
ezek a dolgok ebbeí a fejlett, kétezres korbaí."
A bordói cigányok "paraszti" identitása azonban
mégsem problémamentes, hiszen születésük
bélyegétõl nem tudnak megszabadulni. Bár parasztként
élnek, viselkednek, külsõ fizikai jegyeik mégis
a "testébe zárt" cigány kisebbséghez kapcsolják
õket, amitõl pedig mindenáron szeretnék megkülönböztetni
magukat. Ki úgy, hogy igyekszik nem foglalkozni származásával,
csak azzal, hogy "mindennek ellenére becsületes ember lett
belõle"; ki pedig oly módon, hogy szinte túlhangsúlyozza,
mennyire büszke arra, hogy cigány, de minden esetben hozzáteszi,
õ más, mint a többi cigány. (Ennek a másságnak
a szinonimája jelen esetben a "nem igazi cigány", vagy a
"mi nem olyanok vagyunk, mint azok a dögös cigányok, az
az elmaradott népség", illetve a talán leggyakrabban
hangoztatott "becsületes", "rendes ember" jelzõk. Az effajta
identitásokat érzékletesen láttatják
az alábbi interjúrészletek:
"Mi büszkék vagyunk arra, hogy cigányok vagyunk.
(...) Itt Bordón tulajdonképpen igazi cigány nincsen.
Így mondják a parasztok is. (..) Én nem foglalkozok
azzal, hogy most cigány vagyok vagy nem. Jobban törõdök
azzal, hogy az ember tudjon szépen beszélni, hogy tiszta
legyen, hogy a gyerekeit rendesen nevelje, ne vegye el a másét,
hogy legyen egészség, és legyen erõnk dolgozni
a földeken. (...) Itt Bordón mindenki iparkodik. Azok a dögös
cigányok [értsd a szomszédos falvakbeli, telepen lakó
romák - D. J.] maguk tehetnek a szegénységükrõl.
A gondolkodásukban van a baj. (...) Az a baj, hogy nem tudnak kifejlõdni.
13-14 éves lányok szülnek, inkább azon járna
az eszük, hogy tanuljanak. (...) Pedig ahol 3-4 gyereknél több
van, ott már elvadul az egész." (L. G.-né, 43 éves,
kétgyerekes anya)
"Cigánynak érzem magam, mit tagadjam. Látszik
rajtam, édesanyám volt ilyen barnácska, mint én.
(...) Az apám parasztember volt, a húgomon nem is látszik,
hogy cigány, õ fehér, szõke hajú, kék
szemû. (...) De a parasztok nem olyannak [cigányoknak - D.
J.] néznek minket. Mi iparkodunk, nem lopunk. (...) Ha nem viselkednénk
rendesen, nem is segítenének minket a parasztok. (...) Itt
jók a népek, nem úgy, mint a más falukban.
A parasztok is jók, segítenek minket. Becsben tartanak engem,
én meg õket. (..) Ez szép, kiterjedõ falu.
Azt mondják a környéken, hogy itt olyanok a cigányok,
hogy nem lehet bemenni a házukba cipõvel. Hogy ezek itt nem
is cigányok, mert a bordói cigányok azok már
parasztok." (B. Joli, 30 éves, gyermektelen, háztartásbeli)
"Én becsületes embernek tartom magam. Aki cigánynak
tartja magát, az úgy is viselkedik. Aki nem érzi annak
magát, az nem is úgy viselkedik, az nem is cigány,
csak a születése az. De a parasztok is, akármilyen háza
van, akkor is csak csóri paraszt. Én ezzel nem is szoktam
foglalkozni. Nekem már vájártanulóim is voltak,
még a legidõsebbnek is Géza báí voltam.
(É) Aki úgy érzi, hogy cigány, az énszerintem
a gondolkodásában egy csöppecskét el van maradva.
(É) Hogy mondjam el neked? Ahhoz, hogy az ember idáig jusson,
ki kell járni az iskolát, szellemileg kell fejlõdni.
(É) Hogy mit gondolok a láposi cigányokról?
Gondolkodásban egy kicsit elmaradottak. Semmit nem tesznek annak
érdekében, hogy jobb életük legyen. Õk
azt hiszik, hogy ez nekik jó, ezért nem tudnak tovább
taposni." (L. G., 45 éves cigány férfi)
"A mai napig se tudom, mérí vagyok cigány. Nem
tudok cigányul. Nem tudom, de máí nekünk a szüleink
se tudom, mérí cigányok. Csak annyit tudok, hogy annak
születtem, de hogy mérí azt nem tudom. Ha ezt keresem,
nincs megoldás (...) nekem nem jelent semmit, hogy cigány
vagyok. Csak elfogadjanak, nézzenek úgy, mint rendes embert.
Ha az ember valamit tudna, muzsikus vagy mi, akkor büszke lenne."
(B. Laci bácsi, 75 éves)
B. Laci bácsi a maga módján ezzel tulajdonképpen
azt fogalmazta meg, hogy a hagyományaikat elvesztett magyarcigányok
identitásának - legalábbis ezen a vidéken -
ma már csak negatív összetevõi vannak. A bordóiak
- de ugyanúgy a láposi "kiemelkedettek" - ettõl menekülnek,
s a menekülésre egyetlen utat látnak: cigányságuk
teljes megtagadását, éppen ezért az általuk
tételezett cigánysághoz számukra szinte kizárólag
pejoratív értéktartalmak tapadnak. Ezzel magyarázható,
hogy az általuk ismert összes etnikum közül legkevésbé
a cigányokat találják szimpatikusnak. (Annál
az attitûdvizsgáló kérdésnél,
amely úgy szólt, hogy egy tízfokú skálán
osztályozva, a megkérdezettnek mennyire szimpatikusak a különféle
népcsoportok - mint például az orosz, ukrán,
német stb. -, a cigányok rendre a legutolsó helyre
kerültek.)
A bordóiakkal ellentétben, a néhány faluval
arrébb lakó, részben oláh-, részben
magyarcigány csoport tagjai, akik még õriznek valamit
régi kultúrájukból - például,
ahogy õk mondják, tudnak még "cigányul táncolni",
énekelni -, nem szégyellik származásukat, és
a cigányságnak is inkább pozitív vonásait
emelik ki. ("A cigányoknak vérében van a zene, a tánc,
gyerekszeretõk, nagy köztük az összetartás"
stb.) Nekik általában oláhcigány valamelyik
nagyszülõjük, és a fiatalok szeretnék továbbvinni
a hagyományokat. Néhányan közülük "hagyományõrzõ
roma táncegyüttest" alakítottak. Szüleik azonban,
akik azt tapasztalták, hogy az elõrejutás egyetlen
lehetõsége a "parasztosodás", a paraszti életforma
követése, nem nézik jó szemmel hagyományõrzésüket,
és folyton arra figyelmeztetik õket: "ne cigánykodj,
inkább tanulj!"
A továbbtanulás a bordói "nem igazi cigányok"
értékrendjében is az elsõk között
szerepel. A bordói, nemzedékeket átölelõ
életstratégiának a paraszti életforma követése
mellett a másik jellegzetessége, hogy a cigány szülõk
úgy gondolják, gyerekeik számára a tanulás
révén való elõrejutás jelent igazi esélyt
a többségi társadalomban való tartós megkapaszkodáshoz.
Míg a láposi cigányok 16 év alatti korosztályából
összesen hatan végezték el a nyolc általánost,
addig itt mindenki befejezi, és legalább szakmunkásképzõben
tanul tovább. Sõt, van olyan, aki fõiskolát
végzett. (Ez a lány a láposi gyermekotthonban kapott
munkát, és a munkatársai alig akarták elhinni,
hogy "cigány létére" valóban felsõfokú
végzettsége van.)
Munkahelyi élményközösség és
településpolitika
Vajon mi lehet az oka annak, hogy míg a Bordó környéki
falvak, Lenke, Lápos cigánysága hosszú évek
óta "mélyszegénységben" él, addig a
bordói cigányok integrálódni tudtak a helyi
társadalomba? Hiszen bár a rendszerváltással
bekövetkezõ gazdasági szerkezetváltással
együtt jaró tömeges munkanélküliség,
a romákat foglalkoztató ipari munkahelyek zömének
megszûnése õket is érzékenyen érintette,
mégsem csúsztak le, süppedtek bele a láposihoz
hasonló szegénységbe.
A két falu, Lápos és Bordó század
eleji történetében a lakosok társadalmi státusát
illetõen - az eddig készített mélyinterjúk
alapján - nem sok különbséget találtam.
(A két település cigány közösségének
olyannyira különbözõ történetét,
a "bordói csodának" nevezett jelenség okait megértendõ
alaposabb történeti-demográfiai vizsgálatra készülök.)
Mindkét falu tipikusan magyar zsellérfalu volt, mindkettõben
uradalom mûködött, oda, illetve a helyi gazdákhoz
jártak a föld nélküli parasztok, cigányok
dolgozni.
A különbség abban volt, hogy míg Bordóban
a mai cigányok dédszülei, nagyszülei kereskedésbõl
éltek, szentképekkel, edényekkel jártak át
Kassára, addig Láposon a ma legszegényebb sorban élõ
"putrisok" õsei alkalmi munkákkal: a helyi gazdáknak
végzett napszámmal meg a paraszti lakodalmakon való
zenéléssel keresték meg a kenyerüket.
Az életútinterjúkból a történet
az ötvenes évekig vezethetõ vissza. A bordói
cigányok a parasztokat követve már az ötvenes évek
közepétõl szinte mindannyian bányászok
lettek. A "szocialista munkásosztály" életmódjával,
értékrendjével foglalkozó kutatók közül
többen (mások mellett Hankiss Elemér) leírták
már, hogy az azonos munkahelyi környezet, élmények
hozzájárultak a cigányok és parasztok életmódjának
közeledéséhez. A közös munkahelyi élmények
a lakóhelyi integrációt is segítették:
a cigányok egyre többször választottak gyerekeiknek
keresztszülõt (komát) a parasztok közül, a
parasztok pedig örömmel fogadták el a felkérést.
A komák nemcsak az otthoni munkában segítettek egymásnak,
de sokszor szabadidejüket is együtt töltötték.
A bordóiak szerint ez az egyik magyarázat arra, hogy ma a
cigány lakosság integráns része a falunak.
Csakhogy a láposi cigányok is ugyanúgy eljártak
az ötvenes évektõl a parasztokkal együtt dolgozni,
és hasonlóképp komaságban voltak velük.
A relatíve jó viszony Láposon - az ottani "parasztok"
elmondása szerint - valamikor a rendszerváltás táján,
a munkanélküliség beköszöntével kezdett
megromlani.
A helyi parasztok másik magyarázata úgy szól,
hogy "Bordón a helyi vezetõség gondot fordított
arra, hogy ne legyen a faluban cigánytelep."
Az ötvenes évek végén még Bordón
is telepen laktak a cigányok. A telep a Bódva folyó
közvetlen közelében volt (általában jellemzõ
a magyarországi telepekre, hogy mindig a legrosszabb, belvizes,
ártéri területeken épülhettek csak fel).
A Bódva sokszor kiöntött, ilyenkor elöntötte
a telepet, s a cigányoknak néhány nap alatt kellett
új házaikat felhúzniuk. Ezt megelégelve a helyi
tanács úgy döntött, hogy behozza õket a
faluba, ingyen házhelyet adva nekik a község tulajdonában
levõ földterületbõl.
Ezzel párhuzamosan elindították a felnõttoktatást.
A mai 50-60 éves generáció így saját
bõrén érezte, hogy van értéke a tanulásnak,
és ezt adta tovább már gyerekeinek is - szól
a helyi parasztok magyarázata.
Az eddig végzett terepmunkám alapján egyelõre
annyi látszik bizonyosnak, hogy a településpolitika
nagy szerepet játszott a két község (Lápos
és Bordó) cigány lakosainak eltérõ integrációs
esélyeit illetõen. Úgy tûnik - és ezt
az egész Bódva vidékre jellemzõnek látom
-, hogy azok a falvak, amelyek az úgynevezett szocializmus alatt
is önálló közigazgatással rendelkeztek (körzetközpontok,
közös tanácsi székhelyek voltak), önkényes
hatósági eszközökkel meg tudták akadályozni,
hogy a már régóta letelepedettek mellé új
cigány családok költözzenek be. Így "elfogadható"
szinten - mindenütt kb. 20 százalék alatt - tudták
tartani saját cigány közösségük lakossági
arányát. Bordóba ma sem engedik beköltözni
a "nem bordói minõségû", értsd láposi,
lenkei cigányokat. (Volt úgy, hogy az önkormányzat
inkább felvásárolta az eladásra kerülõ
házat, mintsem hogy "nem kívánatos" cigánycsalád
költözzön a faluba.) Ahogy erre mondják, a "dögös
cigányok" betelepedése ellen leginkább maguk a bordói
romák tiltakoznak, hiszen eddig megszerzett jó pozíciójukat
érzik veszélyeztetve a beköltözõk által.
Azok a falvak ellenben, amelyeket az elmúlt évtizedek
településpolitikája elsorvadásra ítélt,
mivel nem rendelkeztek önálló tanácsi vezetéssel,
nem tudták érvényesíteni lakosságuk
akaratát. Kénytelenek voltak a szegény cigány
családok tömegeit befogadni, azokét a cigányokét,
akik a szintén e településpolitika következményeként
elvándorolt parasztok megüresedett helyére jöttek.
Így válik (vált) mára - ezen a vidéken
is - települések egész sora cigánygettóvá:
a legkilátástalanabb helyzetû szegény emberek
külvilágtól elszakadó zsákutcájává,
ahonnan még a következõ generáció számára
sem igen látszik a kiút.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: beszelo@c3.hu