Balló Áron: A román külpolitika
várható kudarca
Renate Weber: Törvény a határon
túli magyarokról
Gabriel Andreescu: A határom túli
magyarokról szóló törvény
Balló Áron
A román külpolitika várható kudarca
Minden más, érdektõl hajtott vagy téves
észlelésen alapuló értékelés
ellenére az úgynevezett státustörvény
körüli vita a vihart okozók szándékaival
fordítva sülhet el.
A törvény ellen indított román hadjárat
olyan alapvetõ tévedésre épít, amelynek
következménye hamarosan egyre erõsebben mutatkozik meg.
A megszokott kettõs mércével mérést
ugyanis most egy kicsit összekeverték: a máskor belföldnek
szánt, sajnos, még mindig nem elenyészõ méreteket
öltõ nacionalista érzelmekre hangolt gõggel átitatott
retorikát valamilyen meggondolásból - vagy épp
annak hiányában? - kivitték nemzetközi színtérre.
Ahol éppen a nacionalizmus látszatának az elkerülésével
arathat valaki manapság babérokat. Miközben Románia
is integrálódni akar Európába, meglehet anakronisztikusnak
és kontraproduktívnak hat egy majd minden román politikai
erõt felölelõ megmozdulás, amely bármilyen
kisebbség érdekei ellen irányul. Ugyanakkor elképzelhetõ,
hogy a nemzetközi testületek - nemcsak az Európa Tanács
- kevés kivetnivalót találnak majd egy olyan jogszabályban,
amely nem etnicizmusra, hanem éppen a nemzetközileg is teljes
mértékben elfogadott, sõt egyedül elfogadott,
saját bevalláson alapuló nemzetiségvállalásra
épít.
Ennek az elsõ jelei már meg is mutatkoztak. Miután
az egyik jeles Európa tanácsi tisztviselõ elõször
kedvezõtlenül fogadta magánvéleményében
a státustörvényt, Günther Verhaugen EU-fõbiztos
már nem tartotta azt az unió elveivel szembehelyezkedõnek,
az Európa Tanács miniszteri bizottságának soros
elnöke, Ernst Walch pedig már nem volt hajlandó a jogszabályt
tendenciózusan beállító román fél
játékába belemenni, ellenben a kisebbségek
védelmének általános európai értékrend
szerinti fontosságára hívta fel a figyelmet. Ahogy
telik az idõ, a román diplomáciai offenzíva
egyre inkább azt az eredményt szülheti, hogy ellenszenvessé
teszi azt a hevet, amellyel egy kisebbségeknek valamit juttatni
akaró rendelkezés ellen kapálózik, másrészt
egyre nagyobb reklámot csap a magyar törvénynek, ezen
keresztül a romániai magyarság létének
és kérdéskörének, amivel lassan, de biztosan
saját maga ellen fordíthat mindenkit. Lám, a törvényt
támadni óhajtó román kezdeményezést
korábban aláíró ET-tagok némelyike máris
visszavonta tájékozatlanságon alapuló aláírását,
és kézjegyével látta el azt az újabb
magyar kezdeményezést, amely az ET házbizottsága
elé terjesztett javaslatában a kisebbségek védelmét
határokon átnyúló együttmûködés
keretében ajánlja a nemzetközi szervezetek figyelmébe.
Korai volt tehát a román diplomácia ismételt
sikere miatt bánkódni, mert úgy látszik, a
sokat bírált magyar külügy is eredményes
tud lenni. Külön biztató jel, hogy nemcsak a státustörvény
támogatottsága volt 92 százalékos, tehát,
mondhatni, majdnem egyöntetû, a magyar Országgyûlésben
- miután a határon túli magyar szervezetek egytõl
egyig mellette álltak (mindenki megtévesztett lenne?) -,
de a fõleg román részrõl ért támadások
elleni harcban is kiveszik a részüket, nem is akárhogyan,
azok, akik korábban ellenezték a státustörvényt.
A román sajtó nem tudja megbocsátani Tabajdi Csaba
szocialista párti képviselõnek az ez irányba
tett fellépését. A törvényt egyetlen parlamenti
pártként elutasító Szabad Demokraták
Szövetsége részérõl pedig nagyon jó
érzés volt Eörsi Mátyást június
28-án, csütörtökön reggel a Kossuth Rádióban
hallani, amint Strasbourgban megfogalmazta felelõsségteljes
álláspontját: a magyar kormányt majd otthon
bírálják, amiért jónak látják,
de addig a magyar külpolitikát egységesen jelenítik
meg, és védelmezik, ha kell, külföldön.
A magyar parlament külügyi bizottságának elnökét,
a szintén SZDSZ-es Szent-Iványi Istvánt pedig, akinek
a státustörvény országgyûlési vitájakor
hangoztatott kifogásait ez az újság [a Szabadság
- a szerk.] is átvette, íme, a román fél aggályait
eloszlatni hivatott hivatalos küldöttség vezetõjeként
láthatjuk viszont. Az õ helyzetmegítélése
is, amelyet tegnapi lapszámunkban interjú keretében
fejtett ki, egyezik e cikk alapvetõ mondandójával,
éspedig: Romániának nagyobb mértékben
árt, de Magyarországnak sem érdeke, hogy ebben a kérdésben
közöttük ilyesfajta vita alakuljon ki.
Tény, hogy ezt a mindannyiunkat érintõ jogszabályt
annyi ideig vitatták, készítették elõ
a megszavazása elõtti hónapokban-években, hogy
ebbe egy megfontoltabb, a valószínû fogadtatását
jobban elõrelátó, vagy azzal törõdõ
tálalás, csomagolás is belefért volna. E sorok
írója személyesen is rákérdezett kormányilletékeseknél
a magyarigazolvány román fogadtatását illetõ
felkészülésre egy év eleji budapesti sajtóbeszélgetésen.
De az is igaz, hogy a román fél is, éppen a tervezet
körüli nagy nyilvánosság okán, részleteiben
ismerhette - meggyõzõdésem, hogy ismerte is - azt,
csak kivárta, hogy mikor és hányszor szólnak,
és a véleményét ki és hogyan fogalmazza
meg.
Végezetül talán annyit: a román fél
hamarosan rájöhet melléfogására. A magyar
kormány jóhiszemûségéhez és segítõ
szándékához kétség nem fér, a
különbözõ szomszéd országok hozzáállásában
azonban továbbra is számíthat meglepetésekre.
A romániai magyarság pedig a kérdés tárgyalásos
és gyors rendezésében érdekelt, de ennek ellenére
még az sem biztos, hogy ügyének a nemzetközi hírverés
árt.
Renate Weber
Törvény a határon túli magyarokról
Az elsõ kérdés, amely a határon túli
magyarokról szóló törvény - az ún.
státustörvény - kapcsán felmerül: "Európai"
törvény-e ez? Olyan törvény-e, amely a nyugat-európai
államok által elfogadott értékek érvényesülését
segíti elõ? Összhangban van-e az uniós közösségi
joganyaggal?
Uniós szinten nincsenek olyan törvények, amelyek
az egyes tagállamok és a más államokban élõ
kisebbségek közötti viszonyt szabályoznák.
E kérdést más nemzetközi dokumentumok szabályozzák,
és a helyzetek megoldásában, a megfelelõ jogi
és intézményi megoldás kialakításában
- a szubszidiaritás elvének megfelelõen - maguk a
tagállamok az illetékesek, és nem az Unió.
Egyetlen dolog tartozik az Unióra: a személyek szabad mozgásának
biztosítása az Unió területén belül.
De ez az EU-tagállamokra vonatkozik, Magyarország azonban
még nem tagja a szervezetnek. Ugyanakkor ne feledjük, hogy
az uniós államok is folytatnak olyan - jóllehet: kevésbé
zajos - politikát, amellyel támogatják a nyelv és
kultúra fejlõdését, sõt, még
az olyan gazdasági tevékenységet is, amely a nemzeti
kisebbségek helyi közösségeinek megerõsödését
szolgálja. Ilyen politikát folytat Franciaország a
francia nyelv és kultúra támogatásával,
és mindezt közpénzekbõl, s nem magánalapok
felhasználásával teszi. Németország
szintúgy. Mi több, Németország egy sor elõjogot
biztosít más államok német származású
polgárainak, amelyek a kedvezményes vízumkibocsátástól
(úgy, hogy ne kerüljön ellentétbe a Schengeni Egyezménnyel;
de olyan kedvezmények biztosításával, amelyeket
például a nem német származású
román állampolgárok nem kapnak meg) a német
állampolgárság kedvezményes odaítéléséig
terjednek.
Az a véleményem, hogy általában nem szerencsés,
ha a nemzeti/etnikai tényezõ jelen van valamely politika
kidolgozásánál. Néhány évvel
ezelõtt, amikor felmerült a Romániában
élõ magyarok kettõs állampolgárságának
kérdése - mintegy megoldásként arra a problémára,
amelyet Magyarország Romániához képest jóval
korábbi EU-felvétele jelent (ez, mint tudjuk, a vízumkötelezettséget
hozna magával) -, határozottan elleneztem azt. Akkor néhány
alkotmányjogi megfontolás mellett azt hoztam fel ellene,
hogy a románok többségét frusztrálná
egy ilyen megoldás. Ma azt tapasztalom, hogy bizonyos román
körök eltúlozva reagálnak egy olyan javaslatra,
amelynek következményei távolról sem olyan súlyúak,
mint a kettõs állampolgárságéi. Eltúlzott
reakció ez ahhoz képest, amit e törvény ténylegesen
jelent majd. Ráadásul azt is beismerik, hogy a német
kisebbség esetében ilyen reakciókra nem kerülne
- és nem is került - sor.
Számomra a budapesti kormány által kidolgozott
tervezet azt sugallja, hogy a kezdeményezést eleve zajosnak
szánták. Nagyon sok kedvezmény, amelyet a törvénytervezet
a magyar nemzetiségû személyeknek biztosít,
valójában ilyen törvény nélkül, csupán
adminisztratív eszközökkel is biztosítható.
Még az utazási, oktatási, sõt, munkavállalási
és társadalombiztosítási kedvezmények
is.
Befolyásolja-e ez a törvény a más állampolgársággal
rendelkezõ magyarok és a magyar állam, valamint kormánya
közötti viszonyt? Aligha. A mai világban alapvetõen
megváltozott az államok szerepe, amelyeknek a jólét
biztosításával kell foglalkozniuk, nem pedig azzal,
hogy a lojalitás kinyilvánítását követeljék
meg egy embercsoporttól. Az emberek ma már nem az államok
iránti lojalitás alapján cselekszenek.
Tulajdonképpen mi az, ami zavaró e törvénytervezetben?
Mondják, magyarigazolványt kiállítani nevetséges
dolog. Egyetértek. De ami nevetséges, az még nem illegitim.
A nemzetközi jog szerint valóban elfogadhatatlan és
megengedhetetlen valakitõl nemzeti hovatartozása bizonyítását
követelni, amennyiben ennek alapján az illetõ személyt
negatívan diszkriminálnák. Azonban egészen
más a helyzet, ha a cél affirmative action-jellegû
(azaz pozitív diszkriminációt a célja), tehát
egy csoport identitásának a megerõsítésére
irányul.
Ami igazán problematikus e törvénytervezetben, az
a magyar kormány azon jogosítványa, hogy más
államok területén létezõ szervezeteket
ajánló szervezetekként ismerhet el. Ez két
kérdést vet fel.
Az egyik az, hogy jogviszony jön létre egy állam
kormánya és egy másik állam magán- vagy
közjogi szervezete között. Ez könnyen megoldható
probléma, ha a magyar kormány és a környezõ
- a törvénytervezet által érintett - államok
kormányai közt egyezmények jönnek létre,
amelyekben a felek megegyeznek abban, hogy milyen szervezeteket ruháznak
fel a tervezetben elõírt jogosítványokkal.
Így a jogviszony a két kormány közt jön
létre.
A másik probléma: a magyar közösség
képviselete egy bizonyos szervezet által. Azt hiszem, e kérdés
kevésbé érinti Romániát, ahol az RMDSZ
magyarságot képviselõ jellege megkérdõjelezhetetlen.
Inkább olyan országokra vonatkozik, ahol a magyar közösségnek
több politikai és nempolitikai szervezete van. Vagyis az ajánló
jogosítvány elismerése nem lehet a magyar kormány
önkényes döntése, hanem egy tágabb egyezmény
részévé kell válnia.
Nekem személy szerint nem tetszik a tervezetbe foglalt "magyar
hozzátartozó" - a jogosulttal együtt élõ
nem magyar nemzetiségû házastársra, illetõleg
közös háztartásban nevelt kiskorú gyermek
megnevezésére használt - kifejezés. Ha a törvény
célja az, hogy támogassa a kultúrát, a nyelvhasználatot
- beleértve a az oktatás lehetõségét
is -, akkor abszurdum az, hogy csak a 18 éves kor alatti gyermekek
részesülhetnek a kedvezményekben, a nagykorúak
pedig nem. Mert a kérdés, mely bennem megfogalmazódik
az, hogy miért fektet a magyar állam csupán a 18.
év alatti gyermekekbe, s miért nem a nagyobbakba? Nem azért-e,
mert azt szeretné elérni, hogy a felnõtté váló
gyermek a magyar identitást válassza? Ha a válasz
pozitív - s nem látom okát, miért lenne más
- akkor ez bizonyos értelemben perverz módja az identitásvállalásra
való késztetésnek, amelyre - más körülmények
közt - nem került volna sor.
Egyébként a tervezet elõírásaiban,
a magyar kultúra támogatására vonatkozó
rendelkezésekben nincs semmi kivetnivaló.
Gabriel Andreescu
A határom túli magyarokról szóló
törvény
Már több éve szó van egy, a szomszédos
országokban élõ magyarokra vonatkozó törvényrõl.
A vitát tulajdonképpen Csoóri Sándornak, a
Magyarok Világszövetsége elnökének 1998-as
javaslata indította el, mely kilátásba helyezte a
határon túli magyaroknak adandó "kettõs állampolgárságot".
Ez akkor abban a kontextusban fogalmazódott meg, hogy a schengeni
határ Románia nyugati határai felé közeledik.
Még ezt megelõzõen, a tusnádi nyári
egyetemen ugyanez a gondolat kiváltott némi vitát
a jelenlevõk között. A tusnádi vita azonban, amely
csak néhány magyar vezetõ által "felvetett"
ötlet nyomán alakult ki, nem volt spontán módon,
"menet közben" lezárható. Így a véleménycsere
egy bizonyos idõ múltán egy tanulmányt eredményezett,
amelyet Renate Weber jegyzett a Studii Internat,ionale címû
folyóiratban.1 Idézem Renate Webert: "úgy vélem,
a kettõs állampolgárság a legrosszabb a lehetséges
megoldások közt". Az okok? Az etnikai kritérium alkalmazása
az állampolgárság megítélésében,
negatív diszkrimináció bevezetése (és
nem a pozitívé), végül pedig: a román
többség frusztrációja.
Nem sokkal ezután hasonló kérdést vizsgáltam,
azt, hogy milyen hatása lehet a schengeni határ kiterjesztésének
Románia keleti határáig.2 A magyarországi törvénytervezet
tehát nem egy elemzõ elõgyakorlatok nélküli
terepen bukkant fel. Elõttünk azonban nem a kettõs állampolgárság
terve áll - amely sok megoldhatatlan problémát okozna
-, hanem egy másik, amelyet én "a magyar nemzet mobilizálása
tervének" neveznék.
A jogszabály a schengeni határ problematikáját
is érinti. A törvény kedvezményezettjeinek "a
beutazás és ott-tartózkodás tekintetében
(É) az adott helyzetben legkedvezõbb elbánást
biztosítja". Mi értendõ ezalatt? Az, hogy ha Magyarország
a schengeni térség része lesz, akkor a "magyarigazolványok"
birtokosai számára biztosított lesz a vízum
nélküli belépés e térségbe, akárcsak
az Európai Unió többi polgára számára,
még akkor is, ha a románoknak továbbra is szükségük
lesz rá.
De a tervbe vett törvény nem áll meg itt. Tekintsünk
csak bele a tervezetbe. Preambulumában a határon kívül
élõ magyarokkal szembeni felelõsség érvényesítésére
(ez természetszerûen következik a szomszéd ország
alkotmánya 6. ¤ [3] bekezdésébõl), az
európai integrációs törekvésekre, a regionális
kapcsolatokra, "az egységes magyar nemzethez" való tartozásra
hivatkozik. A fejezetekre való felosztás a jogszabály
logikáját tükrözi; a cél: biztosítani
a szomszédos államban élõ magyarok számára
a magyarországi oktatás, kultúra és tudomány,
a szervezési erõforrások igénybevehetõségét,
a társadalom- és egészségbiztosításban
való részvételt. Hatálybalépése
a közép- és kelet-európai államokban élõ
magyarok kulturális, társadalmi és potenciálisan
gazdasági érdekeinek és viszonyainak Budapest felé
irányításával egy sajátos lojalitásviszonyt
alakít ki az anyaországgal.
Ami a törvény alanyait illeti, a 20. §-ban meghatározott
"igazolvány" érdekel bennünket, amelyet egy olyan szervezet
ajánlására adnak ki, amely "a szomszédos államokban
élõ magyar nemzeti közösségek képviseletében
az adott államban eljár".
Itt két kérdés merül fel. Vajon létezik-e
mindig egy, az egész közösséget képviselõ
szervezet az illetõ államban? Mit mondhatunk elismerésérõl?
Mi történik akkor, ha a szóban forgó állam
által elismert szervezet nem azonos a magyar állam által
elismert szervezettel?
Az elsõ kérdésre elvileg könnyû válaszolni:
nem létezik semmi, amely egy szervezet közösségi
reprezentativitását biztosítaná. Az lehetséges,
hogy a magyar státustörvény révén érintett
államokban léteznek olyan szervezetek, amelyek a közösség
nevében beszélnek. Egyes államokban a közösségi
reprezentativitásnak politikai-jogi értelme is van. Romániában
ezt az alkotmány szabályozza. Így a kisebbségi
szervezetek két kollektív jog alapján is eljárnak:
a parlamenti képviselet alapján és azoknak az anyagi
erõforrásoknak a kezelésével, amelyet az állam
identitásuk védelmében biztosít számukra.3
Tehát Románia esetében a magyar törvény
nem jelentene problémát. De mi történik akkor,
ha Magyarország egy olyan "reprezentatív" szervezettel dolgozna
inkább, amelyet nem a romániai választási eljárások
"szelektáltak"? A tervezetben semmi sincs, ami tiltana egy ilyen
döntést. Az "egy adott államban élõ magyar
nemzeti közösség" képviseletének képessége
meglehetõsen relatív ismérv, miközben a román
választási törvény olyan reprezentativitási
kritériumot biztosít, amelyet többé-kevésbé
objektívnek nevezhetnénk.
Véleményem szerint itt merül fel az elsõ
komoly probléma a magyar törvényjavaslattal kapcsolatban.
Mi történik, ha egy adott pillanatban egy jelentõs frakció
kiválik az RMDSZ-bõl, és elismerik számára
a magyarigazolvány kibocsátását biztosító
javaslattevõ jogot (mert inkább hû a budapesti rezsimhez)?
Nem jelenti-e ennek az illetékességnek a biztosítása
azt, hogy Budapest döntõ módon beleszólt a Romániában
létezõ szervezetek közötti viszony alakulásába?
A Revista Rom‰naÿ de Drepturile Omului román emberi jogi
folyóirat hasábjain egy kis vitát folytattam a kolozsvári
Tudor Draÿganu professzorral, aki a kollektív jogokkal szembeni
álláspontját azzal az érvvel támasztotta
alá, hogy létezik egy fenyegetõ német precedens.
"A német etnikai csoport esetében alkalmazott személyi
elvû autonómia eredményei igazolták az 1919-20-as
évek kisebbségi szerzõdéseit megalkotók
félelmeit", mondta Draÿganu professzor, s ezzel megtalálta
a történelmi támaszt a koncepció bírálatához.4
Akkor úgy gondoltam, hogy Draÿganu professzor példája
nem éppen fair. Az a tény, hogy a kollektív jog lényegét
tekintve védelmi s nem támadó jellegû eszköz,
valamint az a tény, hogy egyenlõ mértékben
szolgálja a csoportot és annak tagjait, úgy hiszem,
döntõ érv a kisebbségek kollektív jogai
mellett. Semmilyen lehetõség nincs arra, hogy egy nem domináns
etnikai csoport hosszabb távon visszaéljen kollektív
jogával a többséggel szemben.
A szomszédos államokban élõ magyarokról
szóló törvénnyel azonban megváltozik a
helyzet. Élve a "magyar nemzet"5 kollektív jogával,
a magyar kormány hatékony eszközre tesz szert a magyar
kisebbségek opcióinak befolyásolásában,
s ezzel az identitásból fakadó lojalitást politikai
lojalitássá alakíthatja át. Lehetséges,
hogy a tervezet szerzõi és támogatói csupán
egy "jótékonysági" perspektívát tartottak
szem elõtt, a következõ gondolatmenet alapján:
a jogszabály azokat a román állampolgárokat
szolgálja, akik magyar eredetûek. És minél jobb
nekik, annál jobb mindenkinek! Miért tekintsünk úgy
a Budapest iránti lojalitásra, mint ami konfliktusba kerülhet
a Bukarest iránti lojalitással?
A probléma lényege viszont: a romániai magyarság
politikai életének alapvetõ destabilizálása,
ami az egész ország politikai dinamikájára
kihat. Az a rendkívüli kölcsönhatás, amely
1990 és 2000 között a román és magyar politikai
osztály között kialakult, döntõ hatással
volt a román demokráciára, és ez nem lett volna
lehetséges, ha a magyarok a valóságban - és
nem szavakban - a magyar kormányt képviselték volna,
vagy ha gondjaik zömére Magyarországon, nem pedig itthon
találtak volna megoldást.
Hozzáadandó ehhez az a veszély, amelyet minden
kollektív jog jelent, amikor nem korlátozza semmi, ha konfliktusba
kerül az individuális joggal. A magyarigazolvány kezelése
a magyar állam által elismert szervezet nyomásgyakorló
- tehát, valószínûleg, beavatkozó - eszköze
lesz a magyar közösség tagjai felett. Egyetlen részlet
fölött idõznék el, ez a vegyes családokra
gyakorolt hatás kérdése. A "magyar hozzátartozói
igazolvány" kiadását ajánló szervezet
befolyásolhatja a családok életét. Ki akadályozza
meg ezt a szervezetet abban, hogy - legalábbis egy idõponton
túl - ne a gyerekek magyar identitását pártoló
politikát folytasson? Nem jelent-e beleszólást a családi
életbe, ha nyelvi standardokat érvényesítenek
- még ha informálisan is - a család tagjaival szemben?
Érthetõ a magyar közösség aggódása
amiatt, hogy a vegyes családokban felnövõ gyermekek
többsége románul beszél (az apa/anya származásától
függõ arányokban). De a családi nevelés
folyamatának kiszolgáltatása egy olyan kényszerlogikának,
amely ellentmond az "élet logikájának" - drámai
következményeket hozhat az etnikumközi kapcsolatokban.
Pandora szelencéje ez, amelynek magyarosítási logikáját,
sejtem, jól kigondolták a tervezet szerzõi. De úgy
vélem, nem gondolták végig a következményeit.
E két vonatkozás az alapkérdéssel kapcsolatos,
a törvény szellemével, a magyar nemzet mobilizálásának
tervével. A ma domináns fogalom - abban az értelemben,
hogy ez vált uralkodóvá - az alkotmányos patriotizmus
elvére épülõ nemzeteké, a modern állam
liberális és diszkrimináci-ellenes értékei
iránti lojalitásé. Mivel a társadalmaknak az
identitásból adódó különbségeket
is kezelniük kell, mindebbe a multikulturalizmus változatai
is beletartoznak. Ez pedig nem az alkotmányos patriotizmus ellenében,
annak fittyet hányva történik, mert az nem csupán
politológiai elmélet, hanem a belsõ jog logikája,
amely viszont az igazi demokráciák esetében a modern
nemzetközi jog kifejezõdése.
A nemzeti kisebbségek védelmének jelenlegi nemzetközi
rendszerében jognak számít a szabad kapcsolat biztosítása
a kisebbségi egyének és a velük azonos identitású
államok között. Ezzel a modern nemzetközi jog politikai
értékei egy etnikai dimenziót kapnak. Az identitásból
fakadó lojalitás elismerése ez. Csakhogy a jelenlegi
nemzetközi logika alapján egy állam kisebbségek
iránt érzett felelõssége - Magyarországé
a határon túli magyarokért, Romániáé
a határon túl élõ románokért
- nem értelmezhetõ másképp, csak mint az illetõ
állam legitimitása arra vonatkozóan, hogy egy törékeny
közösséget támogasson. Íme egy mechanizmus,
amelynek révén biztosítható, hogy a nemzeti
érzés az egyént, a kisebbség tagjait szolgálja,
azt a csoportot, amelynek szüksége van védelemre. A
nemzeti érzés szerepe itt az, hogy védelmezzen, és
nem az, hogy mozgósítson. Az egyének segítségére
siet, és nem azokat állítja a "nemzet" szolgálatába.
A magyar törvénytervezet egy egészen más
víziót jelenít meg. A nemzeti érzés
az egész közép-kelet-európai régió
magyarságának mobilizálását szolgálja.
A "magyar nemzetet" etnikai értelemben vezeti be a nemzetközi
jogba. Következésképpen "szétzúzza" a
környezõ országok alkotmányos patriotizmusának
logikáját. A tervezet természetesen ellentmond a multikulturalizmus
szellemének is, amely nem csupán a különbözõség
iránti tiszteletet fejezi ki, hanem az együttélés
érdekének elvét is. A multikulturalizmust egyrészt
a kisebbségek nagyobb társadalmakba való integráltságának
bizonyos foka iránti igényként értelmezhetjük,
másrészt ahhoz való jogként, hogy a kisebbség
bizonyos mértékig kiváljon, hogy meglegyen a saját
"privát szférája" (ehhez meg kell találni a
közösségi megfelelõt!). A társadalom egyensúlyát
a két trend közötti helyes egyensúly adja. A magyar
tervezet a kisebbség szeparálódását
bátorítja, s nem ellensúlyozza azt semmilyen, az integrálódás
irányába mutató lépéssel.
Képtelenség volna azt kérni a romániai,
szlovákiai, ukrajnai és a többi szomszédos országban
élõ magyartól, hogy ne akarjon élni a magyar
állam által kilátásba helyezett kedvezményekkel.
Ezért a törvényért teljes mértékben
a magyar állam viseli a felelõsséget. 1990 után
Magyarország kontinensünkön a kisebbségi jogok
aktív támogatója lett. Nem az számít,
hogy ezt lényegében a határain túli magyarokra
való tekintettel tette. Ez természetes. Azonban Magyarország
aktivizmusa a kontinens minden kisebbségét segítette.
Nagy szolgálatot tett ezeknek a kisebbségeknek, és
ezáltal - véleményem szerint - magának a nemzetközi
közösségnek is. De jelenlegi terve, amellyel beviszi a
nemzetközi életbe az etnikai nemzet logikáját,
Magyarországot a nacionalizmus elõmozdítójává
teszi. E pillanattól törekvései se nem racionálisak,
se nem nagylelkûek, hanem éppenséggel veszélyesek.
1 Studii Internat,ionale, 1998, 3. sz.: Relat,iile rom‰no-ungare "n
cadrul juridic al Acordurilor de la Schengen, 33-45. old.
2 Gabriel Andreescu, Die Beziehungen zu Moldova und Ukraine aus der
Perspektive einer zukunftingen Schengen-Grenze. In Iris Kempe, Wim van
Meurs, Barbara von Ow (eds.), The EU Accession States and Their Eastern
Neighbours, Verlag Bertelsmann Stiftung, 277-304. old.
3 Az elosztást a Kisebbségek Nemzeti Tanácsa végzi.
4 RRDO, 2000, 18. sz., 45. old.
5 Ha egy jellegzetes pozitív jogot igazoltnak látunk,
valóban a magyarországi és szomszédos államok
magyarjainak ("a magyar nemzet") követelése elõtt állunk.
Természetesen a nemzetközi közösség által
elismert kollektív jogok sorában, mely a nemzetek önrendelkezési
jogával kezdõdik, és a békéhez, illetve
az egészséges környezethez való jogokkal folytatódik,
ilyen jog nem szerepel.
A szerzõ a Román Helsinki Bizottság társelnöke
Fordította Bakk Miklós
Megjelent: Provincia, 2001. május
Kérjük küldje el véleményét címünkre: beszelo@c3.hu