A tudománytörténetnek - kicsit elnagyoltan fogalmazva
- két fõ változata, mûfaja van. Az egyik, az
enciklopédikus jellegû arra törekszik, hogy a lehetõségekhez
képest teljes áttekintést adjon mindarról,
ami valamely tudományterületen belül a kezdetektõl
máig történt. A másik célja, hogy a tudománytörténeten
keresztül értelmezze, magyarázza az adott tudományág
kialakulását, kialakítson róla egy képet,
aminek legfontosabb, bár gyakran rejtett célja az adott tudományterület
jelenkori állapotának legitimálása. Másként,
talán egy kicsit erõsebben fogalmazva, az ilyenfajta tudománytörténet
mindig meghatároz, lefekteti, s kanonizálja az adott terület
elméleti, módszertani határait és kutatási
témáit. Ahogy Kósa László elegánsan
fogalmaz: "a tudománytörténet nem utólagos számonkérés,
hanem a jelen elõzményeinek feltárása" (18.
o., kiemelés tõlem, N. P.). Ebbõl a célkitûzésbõl
persze logikusan következik, hogy a szerzõnek válogatnia
kell életmûvek, elméletek, megközelítések
és módszerek között.
Ebbõl adódóan az ilyen jellegû tudománytörténeti
összefoglalások - különösen, ha azok egyetlen
szerzõtõl származnak - mindig is erõsen vitatottak,
mivel bizonyos mértékig szubjektívek. Ami azonban
nem feltétlenül egyéni elfogultságot vagy a tudomány
történetének "meghamisítását" jelenti,
hanem sokkal inkább azt, hogy a mindenkori szerzõ szükségszerûen
a saját, az adott tudománnyal kapcsolatos - tudománypolitikai,
elméleti - felfogását jeleníti meg, vetíti
rá a tudomány történetére, a saját
felfogásához közel álló elméletek
és életmûvek összességét tekinti
a tudomány történetének.
Nincs ez másképpen Kósa Lászlónak
a magyar néprajz tudománytörténetérõl
írott munkája esetében sem, amely 1989 után
most egy második, átdolgozott kiadásban is megjelent.
Kósa évtizedek óta meghatározó alakja
a magyar néprajznak, nagy felkészültségû
tudós, akinek határozott elképzelése van arról,
hogy mi a néprajz, mivel kell foglalkoznia, mi tartozik ehhez a
tudományterülethez, s mi nem. Kósa ugyanakkor óvatos
ember, aki - éppen felkészültségébõl
következõen - pontosan tudja, hogy bár a néprajzzal
kapcsolatos nézetei e tudományterületen belül uralkodó
jellegûek, azaz a magyar néprajzkutatók többségének
a tudományos felfogását tükrözik vissza,
mégis csupán egy lehetséges felfogást képviselnek.
Sõt, Kósa azt is érzi, hogy néprajz-értelmezése
- elméletileg s politikailag egyaránt - egyre problematikusabb
Magyarországon is, de még inkább nemzetközi összehasonlításban.
Éppen ezért hangsúlyozza - teljes joggal, teszem hozzá
-, hogy mennyire fontos lenne, ha a magyar néprajz történetét
többször, különbözõ perspektívákból
mások is megírnák (13. o.). S bár ez valóban
jó lenne, ám ilyen munkák nincsenek, és számos
oknál fogva nem is valószínû, hogy a közeljövõben
lesznek. Így Kósa munkáját a szerzõ
személyén, illetve a könyv elméleti beállítottságán
és ideológiáján keresztül mindenképpen
a magyar néprajztudomány története reprezentatív
összefoglalásának, a magyar néprajz "hivatalos"
életrajzának kell tekintenünk - még akkor is,
ha biztosan vannak a magyar etnográfusok között olyanok
is, akik ezzel az "életrajzzal" nem, vagy csak részleteiben
azonosulnak. Éppen ezért a recenzensnek sem lehet más
feladata, mint azt a képet megvizsgálni, amelyet e könyv
a magyar néprajzról elõállít és
közvetít.
Ez a kép az én megítélésem szerint
- a tudománytörténetek szokásos, elõbb
már említett "elfogultságán" túlmenõen
- konzervatív és ideologikus, amely önnön logikájából
következõen - felületes megjegyzésektõl
eltekintve - alig vesz tudomást a néprajznak azokról
az eszméirõl, gondolatairól és elméleteirõl,
amelyek a szerzõ tudományfelfogásától
eltérnek, vagy más irányba mutatnak. E konzervatív
szemlélet - mint a konzervatív eszmék általában
- azzal tûnik ki, hogy a tudomány, jelen esetben a néprajz
korábbi, más társadalomtörténeti helyzetekben
kialakult modelljeit általános érvényûnek,
adottnak, így alapjában véve helyesnek tekinti, illetve
az attól eltérõ elméleteket és kutatási
gyakorlatokat "kiközösíti", azaz nem a néprajzhoz
tartozónak minõsíti.
S noha Kósa könyvében nagyon ügyesen úgy
fogalmaz, hogy már elõre szinte minden esetleges kritikai
megjegyzést, övétõl eltérõ gondolatmenetet
elhárít, mondván, ezek más érdeklõdési
kört képviselnek, más koncepciót kérnek
munkáján számon, mégis kísérletet
teszek arra, hogy a szerzõ néhány központi gondolatmenetét
tudatosan egy másik perspektívából kommentáljam,
hiszen minden tudományos vitának épp az a lényege,
hogy különbözõ szempontok és megközelítések
ütköznek egymással.
A nemzeti és népi kultúra
A szerzõ könyve legelsõ oldalán leszögezi,
hogy õ tudománytörténetet, nem pedig kutatástörténetet
ír, azaz "azoknak az eszméknek, gondolatoknak, elméleteknek
a történetét" írja meg, "amelyek a néprajztudományt
létrehozták, érdeklõdését, szemléletét
mozgatták, tárgyát és módszerét
alakították" (11. o.). Késõbb ugyan megjegyzi,
hogy "eredeti szándékunkkal ellentétben - kutatástörténeti
részletek és mozzanatok is elõkerülnek", mégis
meghökkentõ, hogy éppen a néprajz kialakulásának
eszmetörténeti összefüggéseivel milyen mostohán
bánik. Kósa alaptétele, hogy Magyarországon
"a néprajzi gondolkodást a romantika hívta életre"
(37. o.), "a hazai néprajz alapjai akkor alakultak ki, amikor a
magyar szellemi életben a nyelv és a kultúra kérdései
kerültek a középpontba" (20. o.).
Ennél sokkal többet nem lehet megtudni arról a társadalomtörténeti
helyzetrõl, amelyben a néprajz mint tudományos szemlélet
kialakult, illetve fokozatosan intézményesült. Ehelyett
a szerzõ különbözõ út- és országleírásokat,
statisztikákat stb. sorol fel és ismertet, amelyek így
egymás után felsorakoztatva pontosan azokat az eszmetörténeti
és politikai összefüggéseket takarják el,
amelyek a néprajztudomány konstituálódásának
a folyamatát világíthatnák meg. Pedig az akkori
társadalomtörténeti kontextus meghatározó
a néprajzot létrehozó eszmék, gondolatok és
elméletek szempontjából.
E tudományterület kialakulása ugyanis elválaszthatatlan
- Európában egyébként mindenütt - a népi
kultúra felfedezésének mozzanatától,
ami viszont a modern európai nemzetek kialakulásának
folyamatában játszott döntõ szerepet.
Nehezen érthetõ, hogy Kósa - néhány
halvány és hangsúlytalan megjegyzéstõl
eltekintve - miért nem nyomatékosítja erõteljesebben
és egyértelmûbben e társadalomtörténeti
és politikai kontextusnak a fontosságát. Annál
is inkább, mert ezeket a folyamatokat és összefüggéseket
az 1980-as évek elejétõl kezdõdõen Miroslav
Hroch, Peter Burke, Benedict Anderson, Ernest Gellner és mások
munkái részletesen tárgyalták, és -
a Kósa által joggal annyira fontosnak tartott - eszmetörténeti
elemzésnek vetették alá. Ezek a kutatások egy
nagyon fontos, meghatározó jelentõségû
mozzanatra hívják fel a figyelmet. Nevezetesen arra, hogy
a XIX. század elsõ felében, amikor Kelet-Európában
is napirendre került az önálló nemzetek, nemzeti
államok megteremtése, a népi kultúra társadalmi
észlelésében döntõ fordulat játszódott
le.
Peter Burke számos tény és bizonyíték
alapján részletesen kimutatta - s az ember csak találgathat,
hogy ennek a ma már klasszikus munkának a megállapításait
Kósa miért nem vette figyelembe -, hogy a nép a XIX.
század elejéig az akkori értelmiség, polgárság
vagy éppen nemesség számára a "rejtélyes
õk-et jelentette", egy olyan népességet, amelyet egyfajta
alapvetõ "kulturális primitivizmus" jellemzett. Ez a néppel
és népi kultúrával kapcsolatos attitûd
csak a XIX. század közepén, a Kósa által
romantikának nevezett korszakban változott meg. Ez az a korszak,
amikor a formálódó közép- és kelet-európai
nemzetek számára az önálló és másoktól
különbözõ nemzeti kultúra a nemzeti létezés
döntõ és konstitutív tényezõjévé
vált. A nemzeti lét megkövetelt egy önálló
nemzeti kultúrát, a nemzeti kultúra pedig elõfeltételezte
a saját népi kultúrát - és ez nem csak
Kelet-Európában volt így.
A nemzetté válás idõszakában a nemzeti
és a népi kultúra között Európában
mindenütt szoros kapcsolat alakult ki és állt fenn -
függetlenül attól, hogy az egyes régiókban
mikor zajlott le ez a folyamat. Persze - és ezt Robert Colls és
Philipp Dodd, Orvar Löfgren, Robert Foster vagy Liah
Greenfeld kutatásaiból, hogy csak néhány
példát említsek - pontosan tudjuk, hogy ez a kapcsolat
az egyes országokban és régiókban nagyon eltérõ
módon alakult; e viszonynak különbözõ típusai
alakultak ki. Közép- és Kelet-Európában
a korábban "idegennek", "egzotikusnak" és "primitívnek"
tartott népi kultúra a nemzetté válás
során alakult át az egykori, eredeti, de mára már
elfelejtett "õsi" kultúra maradványává,
valamiféle tételezett, az "õsidõkben" létezett
nemzeti szellem megnyilvánulásává, s vált
a nemzeti kultúra alapjává.
A néprajztudomány ebben a folyamatban meghatározó,
reflexív szerepet játszott. A néprajz volt ugyanis
az a tudomány, amely ezt az "õsi", a nemzeti kultúra
alapjául szolgáló népi kultúrát
felfedezte vagy éppen kitalálta (gondoljunk csak a népköltészeti
szövegek, a Grimm testvérek által gyûjtött
mesék, az Erdélyi János által gyûjtött
népdalok vagy a Kriza János által gyûjtött
balladák átírására, esztétikai
szempontú átalakítására!), és
tudományosan legitimálta, miközben önmagát
intézményesítette. Az összefüggéseket
persze világosan kell látni. Nem a formálódó,
alakuló néprajz váltotta ki ezt a nemzeti érzést,
hanem éppen fordítva, a nemzetté válás
egyre erõsödõ folyamata teremtette meg a néprajztudományt.
Kósa errõl az egész folyamatról, ezekrõl
az összefüggésekrõl alig ejt szót. Könyve
12. oldalán található ugyan egy homályos, rosszul
fogalmazott, hogy ne mondjam, felületes bekezdés a népi
és a nemzeti kultúra közötti összefüggésekrõl
(ami késõbb a 164. oldalon újra elõkerül),
miközben egyetlen szóval sem említi meg - még
a bibliográfiai utalások szintjén sem - például
Hofer Tamás európai szinten is számon tartott idevonatkozó
kutatásait a magyar népi kultúra képének
megszerkesztésérõl, a magyar népi kultúra
modelljeirõl.
Ezt a tényt természetesen nem lehet a szerzõ tájékozatlanságával
magyarázni. Kósa pontosan tudja, hogy mit említ meg,
és mit hallgat el. Azokat az elméleteket, eszméket
és gondolatokat, amelyek - akár az európai, akár
a magyar kutatásból - nem illenek koncepciójába,
egyszerûen kizárja áttekintésébõl,
még ahhoz sem veszi a fáradságot, hogy vitába
szálljon velük. Ez az attitûd helyenként egyszerûen
csak csodálkozó vagy értetlenkedõ fejcsóválásra
készteti az olvasót - például ott, ahol Kósa
"a népköltészet iránti érdeklõdés
európai gyökereit" (37. o.) tárgyalva Horváth
Jánosnak egy 1927-ben írott könyvére, illetve
Ortutay Gyulának egy eredetileg 1939-ben készült, majd
1962-ben tovább bõvített tanulmányára
hivatkozik, anélkül, hogy akár csak egyszer is megemlítené
mondjuk Peter Burke-nek e témában írott, és
egyébként magyarul is megjelent megkerülhetetlen monográfiáját
(Népi kultúra a kora újkori Európában,
Századvég-Hajnal István Kör, Bp., 1991). Más
helyeken azonban nyilvánvalóvá válik, hogy
az egyedi esetek mögött egy összefüggõ, ideologikus
szándékú tudományfelfogás rejlik, amely
különösen akkor válik szembeötlõvé,
amikor a szerzõ a néprajz kutatási területét
vázolja fel.
A "nemzeti tudomány"
Érdekes, hogy Kósa ebben a tekintetben sem fogalmaz közvetlenül
és egyértelmûen, noha éppen egy eszmetörténeti
indíttatású tudománytörténetnek
lehetett volna fontos és érdekes feladata annak felvázolása,
hogy az évszázadok során, miképpen alakult,
formálódott a néprajz tárgya, kutatási
területe. Hogy erre nem került sor, persze nem véletlen,
hanem a szerzõ néprajzfelfogásának szerves
következménye.
Kósa sehol sem fejti ki egyértelmûen - s még
kevésbé elméleti igénnyel -, hogy milyen szempontok
alapján húzza meg a néprajz határait, noha
azt mindig pontosan meg tudja mondani, mi tartozik a néprajzhoz,
és mi nem. Ennek ellenére lehet találni munkájában
néhány félmondatot, amely pontosan mutatja, hogy mit
tart a szerzõ a néprajz tárgyának. Könyve
17. oldalán - általános érvénnyel fogalmazva
- azt írja, hogy a néprajz az "etnikum származásának
tényeivel és a saját kulturális emlékekkel"
foglalkozó tudomány; majd egy oldallal késõbb
arra mutat rá, hogy a magyar néprajztudomány eddigi
központi célja a magyar népi mûveltség
feltárása és elemzése volt. A 160. oldalon
- Lambrecht Kálmánt és a "hungarológiai kultúrprogramot"
idézve - aztán kijelenti, hogy a néprajz a harmincas
években "egyértelmûen elérkezett ahhoz a fokhoz,
mely a nemzeti tudomány rangját jelentette" (kiemelés
tõlem - N. P.).
Ezek a mondatok elsõ olvasásra talán nem tartoznak
össze, ha azonban az ember figyelmesen követi Kósa érvelését,
a könyvön végighúzódó gondolatmenetét,
akkor rögtön kiviláglik, hogy itt a szerzõ néprajzfelfogásának
kulcselemeirõl van szó. E felfogás talán legfontosabb
sajátossága, hogy teljességgel történetietlen,
mivel a néprajzot úgy jeleníti meg, mint valamiféle,
a változó társadalomtörténeti, politikai
kontextustól független állandót.
Történetietlenségének több összetevõje,
megnyilvánulása is van. Egyrészt nem utal arra, hogy
a néprajz az elõbbiekben röviden vázolt sajátos
társadalomtörténeti helyzetben vált az "etnikum
származásának tényeivel és a saját
kulturális emlékekkel" foglalkozó tudománnyá,
s még csak egy lábjegyzet szintjén sem tesz említést
azokról az Európa-szerte megfigyelhetõ néprajzi
kezdeményezésekrõl, törekvésekrõl,
amelyek nem illettek ebbe a képbe, és ugyan fokozatosan háttérbe
szorultak, de mégis hozzátartoztak a néprajztudományhoz.
Másrészt, amikor a magyar néprajz központi céljaként
a magyar népi mûveltség feltárását
és elemzését jelöli meg, nem utal az általa
képviselt néprajz egészét érintõ
egyik súlyos elméleti problémára. Arra, hogy
ez a felfogás nem egy univerzális kategóriát,
a kultúrát tekinti a tudomány tárgyának,
hanem egy ideologikus konstrukciót, nevezetesen a magyar népi
mûveltséget. Kicsit olyan ez, mintha a magyar irodalomtudomány
csak a "magyar népi irodalmat" vagy a magyar történettudomány
csak a "magyar népi történelmet" kutatná. Ezek
persze fiktív kategóriák, de a "magyar népi
mûveltség" fogalma is az. Ami persze nem azt jelenti, hogy
az alsóbb társadalmi rétegeknek vagy akár csak
a parasztságnak ne lett volna sajátos, változó,
a mindennapi életbe beleszövõdött kulturális
gyakorlata. Ez azonban nem egyenlõ a magyar népi mûveltség
kategóriájával.
A "magyar népi mûveltség" nem egy, a mindennapi
élet szintjén megfigyelhetõ kulturális szerkezet,
hanem kutatói perspektíva kérdése, annak a
kérdése, hogy az etnográfusok az általuk megfigyelt
kulturális jelenségeket milyen keretekben értelmezik.
A "magyar népi mûveltség" tehát mindenekelõtt
egy értelmezési keret, nem pedig egy, a mindennapi élet
szintjén megfigyelhetõ kutatási tárgy, és
ezt a tény Kósa meg sem említi. Egy modern néprajzi
tudománytörténetnek azonban arról "elfeledkezni",
hogy a népi mûveltség kategóriája mindenkor
és mindenütt ideológiailag motivált szelekció,
illetve konstrukció eredménye, több, mint egyszerû
tévedés.
Rehabilitációs kísérlet
Amikor Kósa László kijelenti, hogy a néprajz
a 30-as évek közepére elérte a "nemzeti tudomány
rangját" - és most tekintsünk el attól, hogy
még csak célzást sem tesz arra, hogy itt egy ideológiai
minõsítésrõl van szó -, egyetlen szóval
sem utal arra, hogy a második világháborút
megelõzõ utolsó évtized Magyarországán
csak az a tudomány lehetett "nemzeti", amely megfelelt az akkori
idõk konzervatív, jobboldali, fasizmus felé menetelõ
szellemiségének.
Ezeken az oldalakon (161-171. o.) különösen szembeötlõ
a szerzõnek a két háború közötti
magyar néprajz rehabilitására tett kísérlete,
amely azonban nemcsak politikailag, hanem morálisan is problematikus.
Kósa arra törekszik, hogy a néprajz és a nacionalizmus
közötti nyilvánvaló összefüggéseket
tompítsa, jelentéktelennek tüntesse fel (hiszen teljesen
tagadni õ sem tudja). Érvei azonban erõtlenek: "Néprajz
és nacionalizmus közé már azért sem lehet
egyenlõségjelet tenni, mert a kortárs nacionalizmus
sokrétû volt, a néprajz pedig akarva sem kötõdhetett
volna minden színárnyalatához" (163. o.). Vagy rögtön
a következõ mondatban: "Nem lehet például közvetlenül
kötni a politikai elit különfajta változatokat képviselõ
nacionalizmusához, mert a politikai ösztönzést
mindvégig tompította, háttérbe szorította
a tudományos szempontoknak biztosított elsõbbség"
- írja, noha korábban (19. o.) éppen arra mutatott
rá, hogy a "saját népi mûveltséget" vizsgáló
néprajzból, vagyis így a magyar néprajzból
is hiányzik az elméleti, azaz a tudományos igény.
Ebben a rövid kritikában nincs mód ennek a problémának
a részletes elemzésére (s több mint sajnálatos,
bár aligha véletlen, hogy a magyar néprajz sem talált
eddig alkalmat e kérdés megvitatására). Egy
gyakran felvetõdõ félreértést - amelyre
egyébként Kósa is utalt (241. o.) - azonban érdemes
eloszlatni. Nem arról van szó ugyanis, hogy a magyar néprajz
közvetlenül a politikai indíttatású nacionalizmus
szolgálatában állt volna. Hanem arról, hogy
a "nemzeti alapú néprajztudományok", amelyek "általában
népük mûveltségének egyedül reá
jellemzõ jegyeit, az etnikus specifikumot kutatták" (127.
o.) olyan ismereteket termeltek ki, olyan tudást hoztak létre,
amelyet az akkori, egyre inkább nacionalistává váló
politika minden további nélkül fel tudott használni
a saját céljaira. Kósa "diplomatikusan" úgy
fogalmaz, "a népi kultúra mint érveket szolgáltató
tényezõ bekerülhetett a kor elvi-világnézeti
összeütközéseibe", amit õ azonban "a tudományszak
ideológiai felértékelõdésének"
jeleként értelmez (163. o.). Azonban pontosan ez a felértékelõdés
jelenti a problémát. Hiszen ez nem jelent mást, mint
hogy a népi kultúra oly mértékben került
be "a kor elvi-világnézeti összeütközéseibe",
amennyiben érveket tudott szállítani különbözõ
árnyalatú jobboldali, nacionalista vagy nacionalizmus felé
hajló konzervatív politikai nézeteknek, társadalmi
mozgalmaknak. S pontosan a politikai felhasználhatóságnak
ez a ténye biztosította a magyar néprajz társadalmi
legitimációját.
Ezt a tényt közvetve egyébként maga a szerzõ
is elismeri, amikor azt hangsúlyozza, hogy a nemzeti tudomány
ragjának elérése visszahatott a magyar néprajztudomány
céljaira és feladataira (25. o.). Azt gondolom, hogy éppen
a magyar néprajztudománynak válna leginkább
hasznára, ha végre tudomásul vennénk, hogy
ez a tudományterület a második világháborút
megelõzõen szükségszerûen - azaz abból
a strukturális sajátosságából következõen,
hogy egész elméletét és gyakorlatát
egy ideológiai konstrukcióra, a nép és a népi
mûveltség fogalmaira építette fel - jobboldali
politikai nézetek sodrásába, vonzásába
került. Ezt a néprajzot "apolitikusnak" nevezni, ahogyan azt
a szerzõ teszi, nem nagyon tudom mással magyarázni,
mint egyfajta naivitással, amely arra a hitre épül,
hogy a (feltételezett) tudományos objektivitás politikai
semlegességet eredményez.
A fel nem adott tárgy
Befejezésül külön is szólni kell Kósa
könyvének utolsó, az elõzõ kiadáshoz
képest teljesen átdolgozott fejezetérõl (VI.
fejezet. Közelmúlt és jelenkor. A magyar néprajz
a XX. század második felében). Szembeötlõ,
hogy ez a fejezet kidolgozottságában, argumentáltságában
mennyire különbözik az elõzõktõl. Míg
a korábbi fejezetekben Kósa nagy gondot fordított
a pontos fogalmazásra, egyes életmûvek aprólékos
elemzésére, addig ebben a fejezetben hemzsegnek az általánosságok,
a semmitmondó megfogalmazások, de ami még súlyosabb,
hogy tele van tévedésekkel, csúsztatásokkal
és félremagyarázásokkal.
Kezdjük a tévedésekkel, amelyek között
akadnak nevetségesek, nyilvánvalóan tájékozatlanságból
származók: például amikor könyve 210.
oldalán azt a német néprajzi irányzatot, amely
többek között éppen azért nevezte magát
"empirische Kulturwissenschaft"-nak, hogy a kulturális antropológiával
szemben kínáljon alternatívát a megújulóban
lévõ néprajzi kutatás számára,
"tübingeni aktivista antropológia"-nak nevezi. Az ilyen típusú
tévedéseket persze egy alaposabb szerkesztés könnyen
és gyorsan kiszûrhette volna (akárcsak a könyvben
található számos elütést, vagy a "következetesen"
mindenütt fordítottan szedett mondatvégi kérdõjeleket).
Ennél jóval problematikusabb azonban Kósának
az a tétele, hogy "a nemzeti alapú néprajztudomány
a mai Európában, amennyiben tárgyát nem adja
fel, történeti stúdiummá válik vagy máris
azzá vált" (233. o.). Hiszen itt nemcsak arról van
szó, hogy számos olyan példa ismeretes - én
csak a német, a lengyel, a horvát vagy a svéd néprajzot
említem itt -, amely ennek a megállapításnak
éppen az ellenkezõjét bizonyítja, hanem mindenekelõtt
az ebben a tételben rejlõ elméleti problémáról.
Amikor ugyanis Kósa azt írja a néprajzról,
hogy "amennyiben tárgyát nem adja fel", ezzel azt szuggerálja,
hogy mindazok a kutatások, amelyek intézményesen ugyan
a néprajzon belül folynak, de nem annak "eredeti" tárgyát
kutatják, valójában nem tartoznak ehhez a tudományhoz.
A tudománypolitikai problémát itt az jelenti,
hogy Kósa ezen a tételen keresztül igyekszik kisajátítani
egy tudományterületet, és továbbra is kirekeszteni
onnan minden olyan megközelítést, amely az általa
képviselt nézetekkel nem egyeztethetõ össze,
azaz a szó minden értelmében konzerválni akar
egy tudományt. Az elméleti probléma pedig abban áll,
hogy a szerzõ a néprajztudomány tárgyát
valami állandó és változatlan entitásnak
tekinti, amelyet, ha a jelenkorban már nem kutatható, akkor
az idõben visszamenve kell kutatni. Kósa statikus tudományfelfogása
e ponton elkedvetlenítõn szembeszökõ lesz, amit
már fogalmazása is elárul. A tárgy "feladásáról"
beszél, nem pedig a kutatási érdeklõdés,
témák, szemlélet változásairól.
Nehezen hihetõ, hogy komolyan gondolja, az általa mûvelt
tudományterületnek több mint egy évszázadon
keresztül nem változott meg a tárgya, hogy a néprajznak
ma, egy egészen más társadalomtörténeti
és politikai kontextusban ugyanazt kell(ene) csinálnia, mint
a XIX. század végén. Aligha lehet egy ilyen kitûnõ,
eszmetörténeti érdeklõdésû etnográfusnak
elhinni, hogy ne venné észre, a népi kultúra
vizsgálatára specializálódó néprajz
egy sajátos társadalomtörténeti helyzet függvénye
és produktuma volt, amely e helyzet megváltozásával
szükségszerûen átalakul.
Hogy a néprajz az utóbbi évtizedekben hogyan és
miképpen változott meg, alakult át Európa-szerte,
annak számos, egymástól is különbözõ
útja volt és van. Ezek tárgyalása természetesen
nem volt Kósa könyvének feladata. Azonban ezeknek a
folyamatoknak az ismeretében a néprajz tárgyát,
feladatát ilyen kizárólagossággal a népi
kultúra, illetve a népi mûveltség vizsgálatában
látni, egyszerûn anakronizmus, egyszerre mélyen ideologikus
és elméleti tévedés.
Az antropológia szerepe a magyar néprajzban
Hasonlóképpen meghökkentõ az a tájékozatlanság
- vagy csúsztatás? -, amit a szerzõ a kulturális
antropológiával kapcsolatban árul el. És itt
nemcsak arról van szó, hogy megjegyzései mögött
még mindig az antropológia hagyományos modellje -
az úgynevezett four field study, amely a fizikai antropológia,
az archeológia, a kulturális és a szociálantropológia
egységére, összetartozására helyezte a
hangsúlyt - rajzolódik ki, amely pedig legalább két
évtizede magán az antropológián belül
is állandó vita és kritika tárgya, hanem megint
csak ténybeli tévedésekrõl.
Jellemzõ példa erre, amikor könyve 241-242. oldalán
arról ír, hogy igazságtalan ráterhelni a néprajzra
"a nemzet mint társadalmi-politikai formáció kiterjedt
problematikáját. Olyan ez, mintha az etnológiára,
illetõleg az antropológiára terhelnénk a gyarmatosítást,
amit ugyanúgy megtehetnénk, hiszen keletkezése és
története elválaszthatatlan tõle." Itt persze
nem "ráterhelésrõl" van szó, hanem arról,
hogy minden társadalomtudománynak fontos feladata - hogy
azt ne mondjam, kötelessége - feldolgozni, reflektálni
saját politikai múltját, szerepvállalását,
azt, hogy az általa termelt tudás politikailag hogyan instrumentálódik.
Az elõbb éppen arra utaltam, hogy a magyar néprajz
ennek a feladatának nem tett/tesz eleget. Az etnológia és
az antropológia viszont az 50-es évektõl kezdõdõen
folyamatosan, következetesen és igen kritikusan elemezte önmagának
a gyarmatosításban játszott szerepét - elég
itt Michel Leiris 1950-ben (!) a Les Temps modernes-ben megjelent írására
utalni. Sõt, az antropológia társadalmi és
politikai szerepvállalásának, illetve az antropológiai
tudás politikai felhasználásának, felhasználhatóságának
kritikai elemzése jelentõs mértékben alakította
a (késõ) modern antropológiai - és általában
a társadalom- és kultúratudományi - elméleteket.
Ezeket a tényeket figyelmen kívül hagyni megint csak
tévedés, vagy talán több is annál, hiszen
aligha lehet elhinni, hogy a szerzõ ezekrõl a történésekrõl
ne tudna.
A kulturális antropológia magyarországi elterjedésérõl
hasonló módon számol be a szerzõ. Hogy a kulturális
antropológiának Magyarországon - és számos
más közép- vagy kelet-európai országban
- nincsenek hagyományai, az közismert és nyilvánvaló.
A kérdés nem is ez, hanem az, hogy mi következik ebbõl.
És itt legalább két mozzanatot kell megemlíteni.
A szerzõ közvetve maga is utal arra, hogy a második
világháborút követõ idõszakban
a magyar néprajz szervezeti keretein belül állandóan
jelen volt egy nem magyar, azaz nem a magyar népi kultúrára
irányuló néprajzi érdeklõdés,
amely különbözõ mélységben és
különbözõ intenzitással kapcsolódott
a kulturális antropológia elméleti hagyományaihoz,
és persze sosem jelentette a magyar néprajztudomány
központi fontosságú területét, de létezett.
Kósa ezt az egész vonulatot - például Sárkány
Mihály idevonatkozó sokrétû munkásságát,
hogy újfent csak egyetlen, kiragadott példát említsek
- egyszerûen figyelmen kívül hagyja, mivel az az õ
megítélése szerint nem tartozik a magyar néprajzhoz.
Ez azonban egy önkényes határhúzás, mivel
azok a kutatók, akik Európán kívüli népeket
kutattak, mind a magyar néprajztudomány keretein belül
tették ezt, és ami még fontosabb, tevékenyen
részt vettek a magyar néprajztudomány hétköznapjaiban,
elméleti vitáiban. Azaz ez az érdeklõdés
része volt a magyar néprajznak - még ha marginális
pozícióban volt is -, akkor is, ha errõl a tényrõl
Kósa nem vesz tudomást.
A másik megjegyzés pedig a magyarországi kulturális
antropológia mai helyzetére vonatkozik, amivel kapcsolatban
elsõként újra a szerzõ "sajátos" látásmódja
tûnik fel: a történeti és a kulturális
antropológia nem tudott "áttörést" elérni,
a miskolci tanszék egy "szûk és sajátos profilú
intézmény" (de hogy ez miért baj, az nem derül
ki), a pécsi kísérlet pedig tárgyával
és céljával a néprajztól különösen
"távol esik". Az kétségtelen, hogy a kulturális
antropológia Magyarországon az utóbbi tíz évben
lényegesen többet érhetett volna el annál, mint
amit elért. Hogy a helyzet olyan, amilyen, abban intézményi,
strukturális és személyi tényezõk egyaránt
szerepet játszottak.
Egy tény azonban vitathatatlan, és ezt Kósa (újfent)
meg sem említi. Nevezetesen, hogy a kulturális antropológia
magyarországi elterjedésében az Európán
kívüli népek és kultúrák iránti
érdeklõdés csak az egyik vonulatot jelenti - ami esetenként
persze legalább olyan romantikus volt, mint a magyar népi
mûveltség iránti vonzalom. Van azonban legalább
két másik, egymással összefüggõ mozzanat,
ami legalább ennyire fontos, ha nem fontosabb. Egyrészt a
kulturális antropológia éppen annak a meghaladására
nyújtott lehetõséget, amit Kósa a néprajz
számára annyira fontosnak tart, a kutatás nemzeti
kereteit. A kulturális antropológia Magyarországon
is - akárcsak számos más kelet- és közép-európai
országban, például Lengyelországban, Romániában
vagy Horvátországban - azok számára jelentett
és jelent alternatívát, akik a néprajzot nem
nemzeti tudományként definiálják, és
nem akarják azt csupán a magyar népi mûveltség
kutatására leszûkíteni. Másrészt,
a kulturális antropológia megteremtette annak lehetõséget,
hogy kialakuljanak az empirikusan orientált kultúrakutatás
elméleti keretei (függetlenül attól, hogy a magyarországi
kulturális antropológia tudott-e élni ezzel a lehetõséggel).
És ez egy különösen lényeges mozzanat volt,
mivel ilyen elméleti keretek a magyar néprajzon belül
nem alakultak ki.
Kósa maga is többször említi, hogy a magyar
néprajzból mennyire hiányoznak az elméleti
megközelítések, s ez persze nem véletlen. A magyar
néprajz mint "nemzeti tudomány" ugyanis nem fordított
megfelelõ gondot saját elméletének megalapozására.
Ami persze azt is jelenti, hogy nem a "nemzeti" szorult háttérbe,
és nem a tudományos szempontok kerültek elõtérbe
(163. o.), hanem éppen fordítva történt, a nemzeti
szorította háttérbe a tudományos szempontokat.
A néprajznak mint "nemzeti" tudománynak ugyanis nem elméletekre,
hanem a "magyar népi mûveltségre" volt szüksége.
Másként fogalmazva, amíg egy tudománynak "nemzeti
alapú" céljai vannak, addig a tudományos célok,
az elméleti megalapozottság szükségszerûen
jelentõségét veszti. A kulturális antropológia
pontosan ezzel a felfogással szemben jelent(ett) esélyt a
néprajz átalakítására, modernizálására.
Ez a folyamat Európa számos más országában
is lejátszódott, persze mindenütt más és
más módon, más és más keretekben, de
Kósa ezt is elfelejti megemlíteni. Ehelyett azt "üzeni",
a néprajz valamikor az 1930-as évekre nemzeti tudománnyá
emelkedett, ezen a marxizmus sem tudott változtatni, hiszen a második
világháborút követõn nem jelentek meg
"mintaadó módszertani mûvek", a néprajz megtartotta
az elõzõ korszakból származó örökségét,
noha a szocializmusban a "nemzeti alapú" tudomány mûvelése
megnehezült. Most azonban a szocializmus megszûnésével
a néprajz visszatérhet eredeti útjára, visszazökkent
a régi kerékvágásba, és megint, vagy
továbbra is nemzeti tudományként mûködhet.
Ez azonban a magyar néprajztudomány számára
egy anakronisztikus és téves üzenet. Nem azért,
mert nem a kulturális antropológia elméleti szempontjait
követi, hanem azért, mert azt mondja, mindent ugyanúgy
kell folytatni, mint eddig. Azaz nem vesz tudomást arról,
hogy a társadalomtudományok hatékony mûködésének
talán legfontosabb kritériuma, hogy idõrõl
idõre újraértelmezik önmagukat, reflektálják
változó tárgyukat és módszereiket. Az
a tudományterület, amely erre nem hajlandó, az állva
marad, fokozatosan lemarad, megmerevedik, tudományosan érdektelenné
válik, noha nyilván hosszú ideig meg tudja õrizni
intézményes és hatalmi pozícióit.
Amennyiben optimistán gondolkodunk, akkor Kósa László
kötetét úgy kell tekintenünk, mint az ideologikus
néprajzfelfogás egyik lezáró összegzését,
utolsó nagyobb lélegzetû megnyilvánulását.
S ha így tekintünk e könyvre, akkor nem csak azt tudjuk,
mik azok a bukkanók, amiket egy megújult, kritikai szemléletû
kultúrakutatásnak el kell kerülnie, hanem egyben Kósa
könyvének jelentõségét is meghatároztuk.
Kósa László: A magyar néprajz tudománytörténete.
Második, javított, bõvített kiadás.
Budapest,
Osiris Kiadó, 2001, 297 o., 2800 Ft
Kérjük küldje el véleményét címünkre: beszelo@c3.hu