Nagyon örülök, hogy ez a kiállítás
létrejött, mert nagyon fontosnak tartom. Mindenekelõtt
Preisich Gábor, Gabi bácsi személye miatt, akihez
élete utolsó idejében nagyon közel kerültem.
De rendkívül fontosnak tartom azt is, amit életmûve
áttételesen is kifejez.
Különös tendenciára figyelhetünk fel ugyanis
manapság. Az ezredfordulóra érkezett el az a pillanat,
hogy a Gabi bácsi és generációja által
ránk hagyományozott szellemiség ismét értékként
jelenhessen meg. Egyfajta rehabilitációs folyamat zajlik
most: megint aktuális az - a modernizmus szellemében a húszas,
harmincas, negyvenes évek során keletkezett - társadalmi-kulturális
vízió, amelyet épületeikben, életmûvükben
megjelenítettek. Ez a stiláris és ízlésbeli
megközelítés, amely e korszak építészeti
tervezésének folyamatait jellemezte, a késõbbiek
során bizonyos társadalmi ellenérzéseket szült,
egyszersmind kompromittálódott, miközben a modernizmus
valódi, nagy jelentõségû alapértékei
nálunk rendre elsikkadtak. A miénknél szerencsésebb
vidékeken, amelyeket elkerültek a történelmi kataklizmák,
a modernizmus történetének folytatása kulturális
értelemben töretlenül zajlott - mint például
Hollandiában, Svájcban, Spanyol-, vagy épp Olaszországban
-, s eredményei szervesen beépültek a mindenkori kortárs
építészetbe, aminek következtében az számunkra
szinte ismeretlen gondolati gazdagságra jutott. Ezzel összehasonlítva
különösen világosan érzékelhetõ
a modernizmus hazai kompromittálódásának és
megtorpanásának káros volta.
A másik ok, amely miatt Preisich Gábor kiállításának
nagyon örülök, teljesen személyes jellegû.
Hosszú beszélgetéseket folytattam vele a Pasaréti
kertben ülve, amikor az életmûvérõl szóló
könyv megírására készültem, de számos,
talán utólag megfogalmazódott kérdésemre
még inkább akkor kaptam választ tõle, amikor
életmûvét, emlékiratait, esszéit végigolvastam.
Amikor Gabi bácsi már kórházban volt, a családtól
rendszeresen hírt kaptam az állapotáról. Egyszer
azt hallottam, hogy az ágyán feküdt, aludt, és
azt álmodta, hogy poharat tervez. Kiderült, vizet akar inni.
Így transzponálódott a valóság, a szomjúság
realitása egy építész álmában,
képzeletvilágában. Számomra ez példa,
a folytonosan konstruáló, szerkesztõ, kreáló
agy, sõt, a magatartás példája, amivel Gabi
bácsi, ha úgy tetszik, a halálos ágyán
is rendelkezett. Nagyon szeretném, ha a magyar építészetben,
a magyar kultúrában ilyen aggastyánok, ilyen példák
lennének még számosan.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: beszelo@c3.hu