Roma dosszié

Purcsi Barna Gyula
Fekete személyi igazolvány és munkatábor
Kísérlet a cigánykérdés "megoldására" az ötvenes évek Magyarországán?

Jegyzetek
 

"A Magyar Népköztársaság polgárai a törvény elõtt egyenlõk és egyenlõ jogokat élveznek.
A polgárok bármilyen hátrányos megkülönböztetését nemek, felekezetek, vagy nemzetiségek szerint a törvény szigorúan bünteti.
A Magyar Népköztársaság területén élõ minden nemzetiség számára biztosítja az anyanyelvén való oktatásnak és nemzeti kultúrája ápolásának lehetõségét."
(1949. évi XX. törvény, a Magyar Népköztársaság alkotmánya, 49. ¤.)


A Magyar Dolgozók Pártja Politikai Bizottsága 1953. augusztus 26-i ülésén a Belügyminisztérium elõterjesztette javaslatát a lakosság személyi igazolvánnyal való ellátásáról.
A BM részérõl Piros László, Põcze Tibor és Hárs István meghívott volt jelen. Az elõadó Põcze Tibor rendõr vezérõrnagy volt. Az elõterjesztést Gerõ Ernõ - ez idõben belügyminiszter - szignálta.1
A személyi igazolványok bevezetésének célja - mint az elõterjesztésbõl megtudjuk - az, hogy: a) a lakosságnak kevesebb okiratot kellene évenként beszereznie, b) kevesebb munkája lenne hatóságainknak, c) meg lehetne nehezíteni az osztályellenség, az imperialista ügynökök és a bûnözõk káros tevékenységét, d) megkönnyítené az államvédelmi, a biztonsági szervek munkáját a határövezetben és a kiemelt városokban, ahonnan a nem kívánatos elemeket jobban távol lehetne tartani.
A 16 éven aluli személyek, a nem magyar állampolgárok és az elmebetegek igazolványt nem kapnak. Érvényességi tartamát tekintve az igazolvány kétféle: a) 5 évre szóló, melyet általában minden igazolvánnyal ellátandó személynek kell kiállítani, b) ideiglenes, legfeljebb 3 hónapra szóló, melyet azoknak kell kiállítani, akik a részükre kiállított személyi igazolványt elvesztették. Ez formájában eltér a rendes személyi igazolványtól."
Ezután az elõterjesztés felsorolja az igazolvány tartalmát, rovatait, elrendeli, hogy minden lakosról, aki személyi igazolványt kap, összeíró lapot kell kiállítani (amely a felállítandó személyi nyilvántartás alapja lesz), elõírja a kiadással kapcsolatos adminisztratív teendõket, de nem tér ki egyéb, a fentiektõl eltérõ intézkedést kívánó társadalmi csoportokra, egyéb eltérõ formátumú és tartalmú igazolványokra. Az ülés jegyzõkönyvének tanúsága szerint a PB az elõterjesztést (az 5. pont második bekezdésének kihagyásával) elfogadta. Az ülésen hozzászóltak: Gerõ Ernõ, Hárs István és Farkas Mihály. A hozzászólások tartalmát a jegyzõkönyv nem közli. A PB-határozat után a Minisztertanács 512/9/1953. sz. október 16-i határozata elrendelte a személyi igazolványok bevezetését, közölve, hogy elfogadta az igazolványok bevezetésérõl szóló rendelettervezetet, és a belügyminiszterre bízta a feladat megszervezését és fokozatos végrehajtását. Határidõül 1955. június 30-át tûzte ki.2

Személyek igazolványa
Gerõ Ernõ, aki 1953. július 4-tõl 1954. július 6-ig állt a Belügyminisztérium élén, fontos feladatot hajtott végre: a minden ízében kompromittálódott çVH "megszüntetését", valójában szovjet mintára történõ beolvasztását a BM-be.
(A szovjet BM-et már 1953. március 14-én összevonták az çllamvédelmi Minisztériummal.) A kérdés több szakértõje vetette fel már a kérdést, hogy valójában az çVH beolvasztása történt-e meg a BM-be, vagy éppenséggel fordítva? Az újjáalakuló, egységesített Belügyminisztérium 25 központi szervezeti egysége közül 13 osztály az államvédelmi munkával foglalkozott. Az çVH azonban ennél jóval nagyobb hatalmat birtokolt: Gerõ Ernõ elsõ belügyminiszteri parancsában kinevezte a minisztérium központi szerveinek vezetõit, és a 31 fõ közül 27-en az çVH rendfokozatát viselték. Az átszervezést az ekkor újra aktivizált Belügyminisztérium Kollégiuma hajtotta végre, amelynek tíz tagja közül nyolc volt çVH-s.3
A BM 1954. február 1-jén megkezdi a feladat végrehajtását. A VII. o. 20-10/7/954. sz. "szigorúan titkos" minõsítésû utasítása szabályozza a lakosság személyi igazolvánnyal való ellátásával kapcsolatos rendõri feladatokat.4 Az igazolványok kiállításához az alábbi iratok, igazolások beszerzésére volt szükség: születési, házassági anyakönyvi kivonat, állandó és ideiglenes lakás bejelentését igazoló szelvény, a 22-50 éves hadköteles férfiaktól katonai igazolvány, a 20-22 év közötti férfiaktól összeírási igazolvány, munkáltatói igazolvány, a 16. életévüket betöltött fiataloktól iskolai igazolvány (ha azt állították, hogy valamely tanintézet hallgatói), kisiparosoktól, egyénileg gazdálkodó parasztoktól, napszámosoktól, valamint szabadfoglalkozásúaktól a helyi tanács vb által kiállított, foglalkozást bizonyító igazolás, 2 darab (4 x 4 cm-es) fénykép, állandó személyi igazolványhoz 4 Ft-os, ideigleneshez
2 Ft-os illetékbélyeg.
Az utasítás felhívja a figyelmet arra, hogy "az igazolványok kiosztásával kapcsolatosan az ellenséges elemek különbözõ rémhíreket igyekeznek terjeszteni (...) minden (...) rendõrõrsnek az a feladata, hogy (...) tudomást szerezzenek arról, hogy milyen a területükön lakó dolgozók hangulata (...) milyen rémhíreket terjesztenek a területükön lakó vagy dolgozó osztályidegen elemek, és kik lehetnek azok (...)
A területfelelõsöknek a megfigyelésüket az alábbiakra kell kiterjeszteni, s jelentésüket megtenni: a) milyen a lakosság hangulata általában az igazolvány bevezetésével kapcsolatban, b) ezen belül külön kell részletezni az ipari munkásság, dolgozó parasztság, osztályidegenek és papság hangulatát,
c) milyen ellenséges híresztelések vannak, s azok mennyire vannak elterjedve, d) milyen intézkedéseket tettek az ellenség tevékenységének megakadályozására."
Az azonosítás és nyilvántartás mellett igen fontos szempont a polgárok tartózkodási helyének szemmel tartása. êgy lakáslapot kellett kitölteniük nemre, korra és állampolgárságra való tekintet nélkül mindazoknak, akik: állandó lakásból kiköltöznek, állandó lakásba beköltöznek, ideiglenes lakásba be- és kiköltöznek, ha az ideiglenes lakás letelepedési engedélyhez kötött városban vagy határkörzetben van, illetve azoknak, akik új igazolványt kaptak.
Az igazolványok kötelezõ átvétele alóli kibújást, a "gyanús elemek" rejtõzését megakadályozandó az utasítás megszigorított igazoltatási rendet ír elõ. "A vizsgálat lefolytatásánál ellenõrizni kell a gyanús személyeket - lehetõleg 1948 elõtti bejelentõlapjaikat vagy az azok mellett lévõ feljegyzéseket (figyelõ lap stb.), melyekbõl megállapítható a gyanús személy osztályhelyzete, múltbeli foglalkozása és esetleg körözése.
A vizsgálat lefolytatásánál fel kell használni a T. személyek, lakónyilvántartó könyv vezetõk és lakóbizottságok segítségét. Ki kell oktatni õket arra, hogy a gyanús személyek átköltözése esetén azonnal értesítsék a legközelebbi rendõri szervet."
Az utasítás elõírja, hogy az igazolványok kiosztásának befejezése után valamennyi területfelelõs köteles folyamatosan meggyõzõdni arról, hogy a területen lakó, minden 16 éven felüli magyar állampolgár (az elmebetegek kivételével) el van-e látva igazolvánnyal. "Felhívom Vezetõ elvtársat, hogy utasításomat minden illetékes beosztott elõtt tegye beható oktatás tárgyává, és a közrendvédelmi és közlekedésrendészeti alosztályokon keresztül végrehajtását ellenõrizze."5
A párhuzamosan kiépített belsõ nyilvántartási rendszer hatékonyan mûködik. "Komolyan felhasználjuk a belsõ nyilvántartásokat az osztályidegen és szokásos bûnözõ-körözött személyek figyelõzésére, felkutatására. A BM járási (kerületi) szerveit rendszeresen értesítjük a szokásos bûnözõk, volt kitelepítettek, internáltak, ref. [rendõrhatósági felügyelet] alá helyezett, kitiltott személyek stb. lakcímváltozásairól (...) (Osztályidegen, szokásos bûnözõ, stb. személyeknek az igazolványba megfelelõ bejegyzést eszközlünk és ennek alapján még ideiglenes lakosként sem engedjük õket a fõvárosban tartózkodni.) Feltüntetjük a nyilvántartásban és az igazolványba is bevezetjük, ha a tulajdonosuk ref. alatt áll vagy valamely területrõl ki van tiltva."6
Az osztályidegenek (a bûnözõkkel egy kategóriában), a ref.-esek, a kitiltottak stb. mellett még egy kitétel áll: "megközelítõen pontos adatok szerint kb. 40-50 ezer embert kell még igazolvánnyal ellátni. Ezek jelentõs része kóbor cigány (kb. 20-25 ezer fõ) - a többi beteg vagy igazolványát hanyagságból át nem vett személy. Azok a cigányok, akik megfelelõ munkát és lakhelyet igazolni nem tudtak, feltehetõen bûncselekmények elkövetésébõl tartják fenn magukat - igazolvánnyal eddig nem lettek ellátva. Javaslatunk, hogy ideiglenes személyi igazolványt adjunk ki részükre, egy évi érvényességi idõvel."
A miniszterhelyettes a határozati javaslat 3. pontjában megszabja, hogy: "biztosítani kell a kóbor cigányok személyi igazolvánnyal való ellátását. Részükre egy évig érvényes ideiglenes személyi igazolványt kell kiadni. Határidõ: az ellátásra [1955.] július 30. Felelõs: ORK vezetõje." Két nappal késõbb, 1955. június 17-én a BM Kollégium Piros László államvédelmi altábornagy (1954 júliusától Gerõ utódaként belügyminiszter) elnökletével meghozza az 5-65/1955 sz. "szigorúan titkos" határozatát, az alábbi lényegesen módosított formában: "Biztosítani kell a kóbor cigányok személyi igazolvánnyal való ellátását. Részükre egy évig érvényes, ideiglenes - a rendes személyi igazolványtól formájában és tartalmában eltérõ - személyi igazolványt kell kiadni."7 Határidõ: augusztus 15. Felelõs: Põcze Tibor rendõr vezérõrnagy, miniszterhelyettes.
A rendelkezésünkre álló dokumentumok arra utalnak, hogy az ún. "kóbor cigányok" számára kibocsátandó fekete személyi igazolványok koncepciója a Belügyminisztériumban fogalmazódott meg, a személyi igazolványrendszer országos bevezetése után, mintegy pótlólagos intézkedésként, belsõ javaslat alapján. A kollégiumi döntés végrehajtásért hivatalból felelõs vezetõk a belügyminiszter-államvédelmi altábornagy és a belügyminiszterhelyettes-rendõr vezérõrnagy voltak. Az MDP Politikai Bizottsága és a Minisztertanács 1953-as határozataiban nincs nyoma hasonló utasításnak.
A PB ülésén hozzászóltak: Gerõ Ernõ, Hárs István és Farkas Mihály. Sem az elõterjesztés, sem az elfogadott módosított változat (az 5. pont 2. bekezdése kimaradt) nem tartalmaz a cigányproblémára vonatkozó utasítást, ugyanígy a minisztertanácsi határozat sem.

Kóborok igazolványa
A BM 15. sz., 1955. június hó 26-i belügyminiszteri utasítása változatlan formában közli a Kollégiumi ƒrtekezlet 4. sz. határozatát,8 majd országos parancsként a Belügyminisztérium Országos Rendõrkapitánysága adja ki a Rendõrségi utasítások 7. számában (1955. évi október 11. - november 3.): "Tárgy: Kóbor és munkakerülõ életmódot folytató személyek személyi igazolvánnyal való ellátása. A személyi igazolványok kiadása során a kóbor személyek, akik magukat kellõen igazolni nem tudták, személyi igazolványt nem kaptak. E személyek részére - egyévi érvényességi idõre - ideiglenes igazolványt rendszeresítek. A rendszeresített ideiglenes igazolvánnyal kell ellátni azokat a kóbor, munkakerülõ életmódot folytató személyeket, akik csavarognak, feltehetõen kisebb-nagyobb bûncselekményekbõl tartják fenn magukat és az elõírt okiratokkal, lakás-, valamint munkahely-igazolással nem rendelkeznek. Ennek érdekében az említett kóbor-, csavargó személyek birtokában lévõ állandó személyi igazolványokat felül kell vizsgálni. A szabályellenesen kiadott állandó igazolványokat be kell vonni."9 Az országos utasítás ugyan kimondja, hogy a legalább két éve egy helyben lakóknak és hat hónapos munkaviszonyban állóknak, illetve azoknak, akiket lakóhelyükön munkából élõ becsületes személyekként ismernek, állandó személyi igazolványt kell kiadni, zaklatásukat kerülni kell. A feltételekbõl az is kiderül, hogy "kóbor életmódot" folytat az, aki legalább kétéves állandó lakóhelyet igazolni nem tud, és munkakerülõ az, akinek nincs legalább hat hónapos munkaviszonya.
Mindazokat azonban - folytatódik az utasítás -, akiket az újonnan rendszeresített, (ideiglenes) személyi igazolvánnyal kell ellátni, az igazolvány kiadása elõtt, illetõleg a felülvizsgálat során priorálni kell. "Gyanús esetekben a prioráláshoz ujjnyomatlapot kell felvenni (...) Az Országos Rendõrkapitányság VI. osztálya a hozzá érkezõ kérdõjegyeket és az esetleges ujjnyomatlapokat soron kívül priorálja és az eredményt haladéktalanul továbbítsa (...) Az Országos Rendõrkapitányság Központi Lakcímhivatala az igazolványért jelentkezõk adatait és fényképét nyilvántartási anyagában ellenõrizze és biztosítsa, hogy ugyanazon személyi adatokra több személy igazolványt ne kaphasson. Az igazolvány kibocsátást az Országos Rendõrkapitányság IX. osztálya által elkészített részletes szabályzat szerint kell végrehajtani." Aláírás: "Põcze Tibor s. k., r. vezérõrnagy miniszterhelyettes."
Az országos parancs szóhasználatában figyelemre méltó változást észlelhetünk. Titkossága ellenére elhagyja a "kóbor cigány" kifejezést, ám szinonim értelemben meghagyja a "kóbor" jelzõt. Mindkét terminológia azonban félreérthetetlenül egy etnikai csoportot jelöl a magyar belügyi szervek szótárában, ekkor már közel egy évszázada. A "kóbor cigány", "kóbor személyek" ugyanazt jelentették a Horthy- korszak belügyi rendelkezéseiben, de már a dualista Magyarország Belügyminisztériumának szóhasználatában is.
Põcze miniszterhelyettes idézett 1955. június 15-i jelentése szerint: "40-50 ezer embert kell még igazolvánnyal ellátni, ezek jelentõs része kóbor cigány (kb. 20-25 ezer fõ)." Ez a szám akkor igazán meglepõ, ha ismerjük az 1945 elõtti cigányrazziák eredményeit. E razziák a valóban mozgó, nem illetõségi helyükön tartózkodó cigányokat igyekeztek számba venni, lakhelyükre visszatoloncolni. A legnagyobb erõfeszítések ellenére is az eredmény számszerûleg vagy nulla, vagy megyénként is csak fél, ritka esetben egy tucatnyi ember: egy anya gyermekeivel, egy, esetleg két család. Ez még a területnövekedés és a háborús menekültek megjelenésének idején sem változik számottevõen.
1955-re hogyan gyarapodhatott a kóbor cigányok száma a területveszteség után, békeidõben, az erõszakszervezetek totális kiépítésének befejeztével több (tíz)ezernyi, kóborló, vándorló, bûnözõ elemre? Valószínûleg szó sincs tömeges vándorlásról. Nem kaphatott állandó személyi igazolványt még az a személy sem, aki a bejelentési kötelezettségét elmulasztotta. Márpedig a helyi hatóságoknak nem állott érdekükben például a cigánytelepeken lakók legalizálása, hiszen lakóterületükre - bármilyen nyomorúságos is volt az - ezután joggal tarthattak volna igényt.10 A legalább két évig tartó helyben lakás hiányán kívül az anyakönyvi adatok, a családi és a munkaviszonyok tisztázatlansága ugyancsak kizárta az állandó igazolvány kiadását.

A lenini elvektõl a centralizált telepekig
A cigányok körüli súlyos gondokat 1945 után elõször Kálmán András cikke veti fel az MKP elméleti folyóiratában, a Társadalmi Szemlében, A magyar cigányok problémája címmel 1946-ban. Az írás azonban válasz nélkül maradt a kommunista párt hatalomra kerülése után is, a cigánykérdés "marxista" megválaszolásakor pedig egyenesen károsnak minõsítették az itt megjelenõ törekvéseket, noha ezek - mint látni fogjuk - a "szovjet példa" naiv félreértésébõl eredtek. A cikk a cigányságnak mint nemzetiségnek követel jogokat a "lenini nemzetiségi politikának" megfelelõen. E véleményt azután hiába keressük az MKP választási programjában (mint ahogy a többi pártéban is), a késõbbi marxista tanulmányokban pedig csak mint negatív példa szerepel, azt a késõbb ideológiai "tabuvá" merevedõ felfogást erõsítendõ, hogy a magyarországi cigányok nem alkotnak nemzetiséget.11
Az új BM-et azonban saját berkein belül kétségkívül foglalkoztatja a kérdés. A közrendvédelmi fõosztály 1952. január 2-án javaslatot kér a bûnügyi osztálytól a "kóborcigányok letelepítésére és munkára nevelésére". A javaslatból megtudjuk, hogy az ország területén "nagy számban élnek olyan cigányok, akik semminemû termelõmunkát nem fejtenek ki. Létfenntartásukat lopásokból és kéregetéssel szerzett élelemmel biztosítják. Sok esetben rablástól, gyilkosságtól és betörésektõl sem riadnak vissza, és ezzel veszélyeztetik a közrendet és a közbiztonságot. Lakásukat földbõl, vájogból [sic!] vagy fagalyakból [sic!] összetákolva készítik, úgynevezett putriban laknak, melyet tavasszal a jó idõ beálltával elhagynak és vándorútra kelnek. A putriban az öregeket és a gyermekeket hagyják hátra és idõnként a család vándorló tagjai a vándorúton szerzett élelemmel visszatérnek hozzájuk (...) A szocializmust építõ Népidemokráciánkban nem engedhetõ meg, hogy a kóborcigányok jelentõs létszámú munkabíró tagjai ilyen laza erkölcsû életviszonyok közt jelenlegi elhagyatottságukban megmaradjanak, veszélyeztessék dolgozó népünk vagyonát (...) és egészségét is, mert elhagyatottságuknál fogva különbözõ fertõzõ betegségek hordozói és terjesztõi."12
Miért is vannak ezek a cigányok annyira elhagyatva, és mi lehet a megoldás? "Népidemokráciánkban idõszerûvé vált megoldani a Szovjetúnió példája nyomán a kóborló cigányok letelepítésének és munkába állításának kérdését (...) A letelepítésre számításba jöhetõ cigányok száma több tízezerre tehetõ gyermekekkel és családtagokkal együtt. Pontos számadatokat az ország területén senki sem tud, mert még senki sem foglalkozott azzal, hogy számszerûleg megállapítsa a kóborló cigányok számát. Egyes megyék jelentéseibõl megállapítható az, hogy területükön nagyszámú cigánytelep van, pl. Baranya-megyében 134, Heves-megyében 91, Somogy-megyében 82 cigánytelep van."
Ezután a megoldási javaslat következik: "Alakítani kell egy bizottságot, melyben a Párt, a Népgazdasági Tanács, Egészségügyi Minisztérium, Munkaerõtartalékok Hivatala, Közoktatásügyi Minisztérium és a Belügyminisztérium Tanács- és Közrendészeti Fõosztálya egy-egy fõvel képviselteti magát (...) A Bizottság munkáját a következõ ütemterv szerint végezné: a tanácsok és a helyi rendõri szervek közös erõvel megállapítanák a letelepítésre számításba jöhetõ cigányok számát és jelenlegi tartózkodási helyét (...) A Bizottság megállapítaná és kijelölné az ország területén azokat a helyeket, ahova a szétszórtan élõ kóborcigányokat a helyi tanácsok és rendõri szervek útbaindítanák illetve kísérnék. Fontos, hogy az ország területén ezek a helyek centralizálva legyenek kijelölve és egy-egy családhoz tartozó cigányokat azonos telepítési helyre vonjuk össze.
A Népgazdasági Tanács gondoskodna a telepek fokozatos építésérõl és a telepítés ennek megfelelõen fokozatosan történne. A BM ezzel párhuzamosan megszervezné a centralizált telepek rendõri ellenõrzését (õrsfelállítás) és tanácsi ellenõrzését, figyelemmel a cigányok kóborlási szenvedélyére. Kezdetben korlátokat emelnénk a szabad mozgásuk elõtt. A telephelyeken az üzemi étkeztetést megszervezné, figyelemmel a cigányok ellátatlanságára és a költségeket a munkabérekbõl levonás útján biztosítaná (...) A letelepedésre kijelölt helyeken a letelepedett cigányok a BM irányításával önálló tanácsot választanának. A tanács elnöke és tagjai az õ soraikból kerülnének ki (...) A fiatalkorú kóborló személyeket a Munkaerõtartalékok Hivatala keretében felállított szakmai nevelõintézetekben vonnánk össze és szoktatnánk munkára, az elhagyott, munkaképtelen öreg cigányok pedig a koldusokhoz és munkaképtelenekhez hasonló gondozásban részesülnének, figyelemmel arra, hogy a környezetüktõl ne legyenek elszakítva, tehát ugyanazon a telepen. A kóborló gyermekeket pedig az çllami Gyermeknevelõ Intézethez utalnánk a fennálló rendeletek szellemében."
Ez már csaknem a megvalósult szocializmus (vagy a "felvilágosult abszolutizmus", hiszen a cigány gyermekek szüleiktõl való elszakításának gondolata II. József "reform" elképzeléseiig megy vissza), lelkesedésünket azonban lehûtheti az ugyanitt olvasható elszólás: "azt a kóborló személyt, aki annak ellenére, hogy munkaképes és mégsem dolgozik, hanem továbbra is kóborolva veszélyezteti a közbiztonságot, az internálótábor keretében felállított munkatáborokban gyûjtenénk össze és szoktatnánk termelõ munkára."
Hát ez lenne a letelepítési program? Ezek lennének a "centralizált telepek", alig hat évvel Auschwitz után? Igaz, nem új gondolat ez, ami a cigányokkal való "radikális" bánásmódot illeti. Született jó néhány elgondolás a Moson megyei törvényhatósági bizottsági tag feliratától (a dánosi per utáni lincshangulat idejébõl, már 1909-ben), a különféle fõszolgabírói, sõt miniszteri javaslatokon át, Endre László és a nyilas sajtó követeléseiig (amelyek a munkatábor-internálótábor "megoldástól" a kiirtásig ívelnek), de miután az õ terveik a háború alatt részben realizálódtak, mégiscsak meglepõ a "szocialista humanizmus" és a "lenini nemzetiségi politika" jegyében olyan gondolatokkal találkozni, amelyek úgy hasonlítanak a korábbi korszak elképzeléseire, mint egyik tojás a másikra.
Bár, az ötvenes években mûködik egy másik "munkaterápiás" rendszer, a szovjet Gulag, amelynek példája sokáig ösztönzi a szocialista tábor "pedagógiai elképzeléseit". Ennek segítségével egy csapásra minden probléma megoldódna: "Akkor, ha ezeket a saját hibájukon kívül a fejlõdésben elmaradt és laza erkölcsi felfogású és életviszonyok között élõ kóborcigányokat sikerül letelepíteni és a szocialista építõ munkába bevonni, megoldottnak mondhatjuk majd a magyarországi cigánykérdést" - fogalmaz bizakodón az 1952. január 2-i BM-es javaslat.

A nagy példakép
Hogyan oldotta meg a cigánykérdést a nagy példakép, a Szovjetunió? Rendelkezett-e "tapasztalattal" és idevágó szakmai, rendõri módszerekkel, amelyek átvételét vagy felhasználását magyar kollégáik szorgalmazták?
A Szovjetunióban élõ mintegy egymillió-kétszázezer cigány problémáit - az SZKP "útmutatásai" alapján - viszonylag korán megpróbálják megoldani. A húszas években több olyan intézkedést hoznak, amelyek ugyan formálisan nemzetiségként kezelik a cigányságot, ám ezeket késõbb tévedésnek minõsítik és visszavonják: például 1931-ben bezárják azokat az 1925 óta mûködõ cigány nemzetiségi iskolákat, ahol a tanítás nyelve cigány volt, és cigány nyelvû tankönyveket használtak. Egyedül a cigány színház éli túl a nehéz idõket.13 A kezdeti nekibuzdulás után azonban a cigányságot már mint egy "fejlõdésében elmaradt népcsoportot" határozzák meg, amely nem képez önálló nemzetet vagy nemzetiséget, s amelynek anyagi és kulturális elmaradottsága egyben szociális probléma is.
A szovjet intézkedések között - talán mondanunk sem kell - megtalálhatjuk a személyi igazolványok bevezetésének archetípusát. "A harmincas évek küszöbén - írja Szolzsenyicin - a személyi igazolvány rendszerének bevezetése (...) tekintélyesen hozzájárult a lágerek feltöltéséhez, (...) az emberek eleinte nemigen tudtak bánni azokkal az igazolványokkal - aki nem jelentkezett be, vagy nem jelentkezett ki, legalább egy kurta esztendõre beterelték szépen a Szigetekre."14
1932-ben vezetik be a belsõ útlevélrendszert, egyidejûleg egyes városok zárttá vagy nyílttá minõsítésével. A "zárt" városok (Moszkva, Leningrád, Kijev, Odessza, Minszk, Harkov, a Don menti Rosztov, eleinte Vlagyivosztok is) különleges jogállású, jobban élelmezett városok voltak, és csak úgy volt megszerezhetõ az állandó tartózkodási illetõség, hogy oda született, oda házasodott az ember, vagy valami különleges ottani alkalmazás tette jogosulttá. (A szovjet zárt városokban nem nehéz felfedezni a rokon vonásokat a magyarországi "kiemelt" városokkal.)
A rendõrségi ellenõrzéseknek és a papírok nélküli személyek igazoltatásának több százezer ember számûzetése lett a vége. 1934 elsõ nyolc hónapjában, csak a "zárt" városokban, több mint 630 000 személyt vettek õrizetbe az útlevélrendszabály megsértéséért. Ezek közül 65 661-et igazgatási úton bebörtönöztek, majd általában deportáltak mint "deklasszált" elemet, 175 627-et számûztek. 1933. június 28-tól július 3-ig 5470 moszkvai cigányt tartóztatnak le, és deportálnak szibériai "munkafalvakba". 1933-ban további 4750 kijevi, 18 ezer moszkvai és leningrádi "deklasszált" elem igazoltatására és deportálására kerül sor. Ezek közül az elsõ csoport Nazino szigetére került, ahol a deportáltak kétharmada egy hónap alatt elpusztult.15
Mi volt ezeknek az intézkedéseknek az ideológiai alapja? Marx például határozottan kijelentette, hogy a bûnözõk megjavításának egyedüli eszköze a termelõ munka. Visinszkij a megfelelõ idõben aztán kidolgozta és alkalmazta (nemcsak a bûnözõkre, de a politikaiakra, gyanúsakra és bûnbakok hosszú sorára) az "elnyomás és kényszerítés", másfelõl a "meggyõzés és az átnevelés" elvének "dialektikus" összekapcsolását:
"A burzsoá büntetéssel szemben nálunk a foglyok szenvedése nem cél, hanem eszköz (...) A mi célunk az, hogy valóban megjavuljanak, hogy a lágerekbõl öntudatos munkásokként jöjjenek ki."16 Egész népek tûnnek el a Gulag munkatáboraiban. Nem tudjuk, mennyi lehetett a cigány áldozatok száma.
"Az új ember nevelése bonyolult és hosszan tartó feladat"
- mondja ki például a XXII. kongresszus, és ebben a pedagógiai folyamatban nagy szerepet kap a szovjet milícia, amelynek szervei fõ feladatuknak tekintik a cigány lakosság felemelése érdekében végzett "nevelõ-, megelõzõ munkát. Valamennyi intézkedés segítõ jellegû", és - a kényszerítés mellett - elsõsorban a "meggyõzés" elvére épül. A cigányság átnevelésében is mint fõ cél - a "rendszeres munkára, a munkafegyelemre nevelés áll". A XX. kongresszus után megerõsödött a "parazita életmódot folytató elemekkel szembeni általános harc". A szövetséges köztársaságok többségében törvényrendeleteket hoznak, amelyek lényege: "Fokozni kell a harcot azokkal a személyekkel szemben, akik kivonják magukat a társadalmilag hasznos munka végzése alól, és parazita életmódot folytatnak."
E rendeleteket koronázza meg 1956. október 5-én a Legfelsõbb Tanács Elnöksége speciális törvényerejû rendelete, amely már csakis a cigányokra vonatkozik: "A csavargó cigányok munkába való bevonásáról", amelynek alapelvei:
1. Meg kell tiltani a cigányság vándorlását és kóborlását, illetve javasolni kell nekik a letelepedett, munkáséletmód kialakítását. 2. A szövetséges köztársaságok minisztertanácsai kötelesek megfelelõ intézkedéseket hozni a cigányság állandó jellegû letelepítésére, munkába állítására és a kulturált életkörülmények kialakítására. 3. Azokat a nagykorú cigányokat, akik rossz szándékúan kivonják magukat a társadalmilag hasznos munka elvégzése alól és tovább folytatják a vándorlást, kóborlást: büntetni kell. A népi bíróságok ítélete alapján számûzhetõk, és a számûzés helyén javító-nevelõ munkára kötelezhetõk. Ennek maximális idõtartama: 5 év.
1958. június 30-án jelenik meg a Szovjetunió belügyminiszterének parancsa: "Fokozni kell a harcot a cigányok által elkövetett bûncselekményekkel szemben." Az SZKP XXII. kongresszusa pedig megállapítja: "A kommunizmus építése jelenlegi szakaszában még keményebb harcot kell folytatni a kapitalista csökevények - az élõsdiség és a naplopás, az iszákosság, a huligánság, a csalás és nyerészkedés (...) és más efféle csökevények ellen. Ilyen dudváknak nincs helyük a mi mezõnkön!"
Milyen eszközök álltak a milícia rendelkezésére a cigánykérdés megoldásában? A milícia szervei az államigazgatási és társadalmi szervekkel együttmûködve "segítettek" a munkanélküli cigány lakosok elhelyezkedésében. A milícia tagjai elmentek a cigányok közé, és ott "felvilágosító munkát" végeztek, segítettek intézni ügyes-bajos dolgaikat. Figyelemmel kísérték a bûncselekményt már elkövetett cigányok magatartását, és figyelmeztették õket, ha újabb bûncselekményt szándékoznak elkövetni. Esetenként szükségessé vált, hogy notórius munkakerülõ cigányokat más területre telepítsenek át. A munkakerülõk között nagy figyelmet fordítottak arra a kategóriára, amelyik nem rendelkezik állandó lakhellyel. Az ilyen személyeket "nevelõ jellegû ráhatással", de ha ez nem elég, a törvény teljes szigorának alkalmazásával igyekeztek "rábírni" a letelepedésre, "ránevelni" a munkára.17
(L. a Legfelsõbb Tanács Elnöksége l956. október 5-i törvényrendeletét a számûzetésrõl.)

A veszélyes kolompárok
Nem tudjuk, követte-e itthon a BM bûnügyi osztályának 1952-es javaslatát valamiféle intézkedés. Fennmaradt azonban egy újabb, a kóbor cigányokkal foglalkozó jelentés és javaslat 1953-ból, amely jelzi, hogy a minisztériumot továbbra is foglalkoztatta a probléma. A jelentés a IV. Közrendvédelmi Fõosztályon készült.18 Eszerint "a falvakban elkövetett bûncselekmények jelentõs részét cigányok, részben még mindig kóborló, sátoros cigányok követik el." A bûncselekmények aránya sokkal nagyobb lehet, mint részvételük aránya az elítéltek között - folytatja a jelentés -, mert hallatlan nehéz ellenük bizonyítékot szerezni. "Nincs existenciájuk és a (...) születési anyakönyvi kivonat közigazgatási bejegyzések, állandó lakhely, lakónyilvántartásban való szereplés rendszerint hiányzik náluk. 5-6 féle néven élnek, többnejûek [!], családi kapcsolataik szokatlanul lazák és kiismerhetetlenek felismerésük személyleírásról is bonyolult és nehéz, mert szerfölött hasonlítanak egymásra [!]."
Horváth István õrnagy, a jelentés írója - természetesen - nem kíván általánosítani: "a fenti jellemzés nem vonatkozik általában arra a néprétegre, melyet a közvélemény cigányként ismer. Ennek kihangsúlyozása rendkívül fontos, mert mindenfajta intézkedés, mely elõbb-utóbb szervezett formában szükségessé válik majd, hogy ezeket az embereket a társadalom egyenrangú tagjává emeljük fel, a cigányok néprajzi ismerete nélkül csak rossz lehet." Ezek után saját megállapításai szerinti tipológiáját közli. Ebben öt "néprajzi" csoportot ír le, ezek a következõk: magyar vagy zenész cigányok, erdei vagy oláh cigányok, erdélyi cigányok, köszörûs vagy vend cigányok, kolompár vagy szerb cigányok. Bûnügyi szempontból az utóbbiakat tartja a leglényegesebbnek: "azt lehet mondani, hogy [a kolompárok] teljes egészében veszélyes bûnözõk. Férfiaik közül alig van olyan, aki büntetlen elõéletû." (E "néprajzi" tipológiáról csak annyit, hogy a "kolompár" éppolyan foglalkozásnév, mint a lakatos vagy asztalos, jelentése kb.: vas- és fémlemezáru-gyártó. A fenti kategorizálás információértéke egyenlõ például azzal a kijelentéssel, hogy: "a vas- és fémlemezáru-gyártók teljes egészében veszélyes bûnözõk".)
Horváth õrnagy világosan látja, hogy: "a cigányok egyenrangú állampolgárrá való fejlesztésének kérdése társadalmi kérdés elsõsorban (...) a kérdés ilyen megoldása automatikusan megoldaná a többi kérdést is, a bûnügyit is. A társadalmi úton történõ megoldás hosszú folyamat eredményeként várható csak. A bûnügyi kérdés megoldása ilyen sokáig nem várhat. Javaslom, hogy az Országos Rendõrkapitányság a legközelebbi jövõben lépjen fel és két vonalon dolgozzék." Az egyik vonalon az ORK egyéb államigazgatási szervekkel a cigányság társadalmi problémáinak megoldásában venne részt, míg a másik kizárólag rendõri vonalon a bûnüldözési feladatokat oldaná meg. Elõször is létre kell hozni egy bizottságot (úgy látszik ez a korszak alfája és ómegája). Tagjait a Pártközpontból, a Minisztertanácsból, az Egészségügyi Minisztériumból, a Könnyûipari Minisztériumból, a Belkereskedelmi Minisztériumtól és a BM Országos Rendõrkapitányságtól kellene delegálni. A bizottság feladata lenne "létrehozni és támogatni a cigányok szegkovács, kosárfonó, vályogkészítõ szövetkezeteinek megalakulását." A lókereskedelemben foglalkoztatott cigányokat át kellene irányítani (a bizottsági instrukcióknak megfelelõen) a termelõ munkába.
A tanácsok feladata: biztosítsák, hogy földnélküli cigánynak lova ne legyen. "Használják fel azt a rendelkezést, miszerint a földmûvelõ munkák elvégzésének biztosítására a nem hasznosított lovakat igénybe lehet venni." (E gondolat eredetiségét az adja, hogy a cigányok kimaradtak a földosztásból.)
A tanácsok akadályozzák meg a cigány lakosság nem munkavállalás céljából történõ vándorlását. A vándoriparok kiadását szigorítsák meg. A bizottság tegyen javaslatot egy átfogó néprajzi, statisztikai, egészségügyi és népmûvelési helyzetfeltáró munka készítésére. A továbbiakban rendõri vonalon javasolja a "kolompár cigányok" adatainak pontos feltérképezését, élesen elhatárolva a többi cigányokétól, akikkel ilyen értelemben nem kell foglalkozni. Majd "azokat a településeket, amelyekben feltûnõen veszélyes kolompár cigányok laknak, folyamatosan, az ORK irányításával, büntetõ szankciók alkalmazásával számoljuk fel." Végül: az országos vásárokon a cigány lókupecek mûködését központi figyelõ hálózattal kell biztosítani.
Az MDP Politikai Bizottsága és a Minisztertanács e javaslat megírása idején már döntött a személyi igazolványok országos bevezetésérõl. Az ORK-t természetesen foglalkoztatta a cigányok személyi igazolvánnyal való ellátásának problémája. "A kolompár cigányok személyazonosságának megállapítására, figyelemmel a személyi igazolványok bevezetésénél fennálló igen nagymérvû veszélyekre, ujjnyomatlapok kiterjedtebb felvételét alkalmazzuk és szorgalmazzuk." Nem marad el a "baráti országok tapasztalatainak" kikérésére vonatkozó, obligát javaslat sem: "Csehszlovákiától kérjünk adatokat az ottani kolompár elemekrõl és a cigánykérdés ott alkalmazott megoldásáról kérjünk tapasztalatokat.19 A Szovjetunióban a cigánykérdés megoldására alkalmazott rendõri módszerekrõl kérjünk eligazítást."

Rendõrségi cigányösszeírás 1953-ban
Az 1953. október 5-én kelt jelentést, amelyet Horváth õrnagy Kutika Károly çVH-ezredesnek nyújt be, szemben a korábbiakkal már intézkedés követte. Október 8-án az ezredes egy cédulára írva felkéri Horváthot személyes megbeszélésre: "Horváth õrgy. velem megbeszélni. X. 8. Kutika ezr. számszerû adatok a cigányokra vonatkozóan." A jelentés megvitatása után Kutika ezredes kiadmányozásával október 21-én a megyei rendõrkapitányságok (7 megyének küldik meg a jelentést) november 15-ei határidõvel megkapják a feladatot. Számoljanak be: hány "kóbor (cigány) bûnözõ" ellen indítottak eljárást az ismeretlen tettesek között, hány esetben merült fel a gyanú, hogy kóbor cigány követte el, a börtönökben mennyi a cigány letartóztatottak száma, hány cigánytelep van a megye területén, mennyi a lakóik száma, s végül: hány "kóbor bandáról" tudnak?20
A BM Pest megyei Fõosztályának Bûnüldözési és Körözési osztálya jelenti az ORK IV. osztály vezetõjének, hogy: 1952 és 1953 év folyamán 619 "kóbor személy" ellen indítottak eljárást "társadalmi tulajdon elleni lopás, csalás, szökés, betöréses lopás, erõszakos nemi közösülés, közveszélyes munkakerülés, súlyos testi sértés, gyújtogatás, hatósági közeg elleni erõszak, botrányt okozó részegség, bejelentési kötelezettség elmulasztása" miatt. A 619 eset az eljárások megindításának és nem a bizonyított bûncselekményeknek a száma. Hogy ki és miért minõsült "kóbor személynek", ez nem derül ki a jelentésbõl. "Hatósági területünkön 270 esetben jutottunk olyan megállapításra egy-egy helyszínes bûncselekmény esetében, hogy ismeretlen kóbor személyek követték el."
Ha ismeretlen volt a tettes, vajon mibõl állapította meg a hatóság 270 esetben, hogy kóbor cigány volt az elkövetõ? A kóbor "személy" ugyanis ezt jelenti. A jelentés így folytatja: "A büntetésüket töltõ személyek közül 8-an járásbírósági börtönben töltik büntetésüket. A ceglédi fiatalkorúak börtönében 9-en töltik büntetésüket. Márianosztráról adatokat beszerezni nem tudtunk (...) Hatósági területemen 89 olyan telep van, melyen kóbor személyek találhatók. A telepek felnõtt lakossága 2723 fõ, míg a gyermekek száma 1954 fõ.
A beérkezett adatok alapján vándorló kóbor banda Cegléden a Gerlye telepen tartózkodik."21 A "kóbor (cigány) bûnözõkrõl" szóló jelentés tehát megadja 89 telep teljes felnõtt és gyermek lélekszámát és a megye területén észlelt egyetlen "kóbor banda" számát, minden különösebb aggály nélkül.
A Bács-Kiskun megyei fõosztály 1952-1953. évre összesen 497 bûnvádi eljárást és 234 ismeretlen "kóbor személy" tettest mutat ki. A megye büntetõ intézeteiben 78 kóbor személy tölti büntetését. A megye területén 41 "kóbor személy telep" van. A telepeken 2206 felnõtt és 1743 gyermek található. Megjegyzendõ: kifejezetten "telep jellegû kóbor település [!] 21 van, a többi helyeken a községekben elszórtan élnek (...) …sszesen 7 kóbor család van, amely az évnek legnagyobb részében vidékrõl-vidékre kóborol. Ezek közül kb. 5 vándoriparos [!]."22
A Csongrád megyei fõosztály 1952-53. évekre 298 eljáráskezdeményezést, 72 ismeretlen tettes elleni gyanút, és szabadságvesztés alatt álló 79 férfit és 6 nõt jelent. A megye területén 24 "kóbor település" van. A felnõtt kóborok száma 1657 személy, gyermek: 989. "A megye területén "bandába verõdött kóborok nincsenek."23
Tolna megye 582 eljárás kezdeményezését jelenti, 185 esetben jutnak arra a megállapításra, hogy a helyszínes bûncselekményt "ismeretlen kóbor egyén" követte el. A megye területén összesen "9 [!] kóbor egyén van jelenleg letartóztatásban." 70 kolompár és 20 teknõvájó és egyéb nem kolompár telep található a megyében. A "kolompárok" összesen (férfi, nõ, gyermek) 2232 fõt számlálnak, a teknõvájók és egyebek összesen 1038 fõt. …sszesen 29 "nem állandó jellegû", kóborbandát észlelt a Tolna megyei hatóság.24
Baranya megye számadatai messze kiemelkednek a 7 megye közül. 1047 eljárás kezdeményezését jelenti, "544 bûncselekmény esetében jutottak a nyomozó elvtársak olyan megállapításra, hogy azokat ismeretlen kóborszemélyek követték el." Büntetését tölti "159 kóbor személy". A megye területén 170 "kóborszemély telep van, amelyeken 3951 felnõtt és 5708 gyermek található." 12 vándorló kóborbandáról tudnak.25
Somogy 381 eljárás indítását, 81 ismeretlen kóbor személy bûnelkövetése iránti gyanút, 33 szabadságvesztésest, 84 "kóbortelepet" jelent, ahol 2261 felnõtt és 2217 gyermek él. "Azok a kóbor személyek, akik lakhelyüket állandóan változtatják, 15 kóbor bandára oszlanak."26
Végül Borsod-Abaúj-Zemplén 569 eljárás indítását, 30 ismeretlen tettes "kóborszemély" mivolta iránti gyanúját, 68 büntetését töltõ személyt, 186 "kóbortelepet" jelent, ahol
13 899-en élnek (itt elmarad a felnõttek és a gyermekek megoszlásának kimutatása), ám vándorló kóbor bandát egyetlenegyet sem észlel a megyei hatóság.27
Meg kell hagyni, eredeti neológ nyelvújítási lelemény a "kóborszemély telep", "kóbor telep", a "telep jellegû kóbor település" és ezek variációi, amelyek jól jelzik azt a jelentésváltoztatást, amelyet a belügyi szervek erõszakoltak át "nyelvi vonalon" kb. egy századon át a "kóbort" a "cigány" szavunk helyettesítésére használva. êgy a "telep jellegû kóbor település" nyelvi szörnyszülemény is értelmet nyer.
Nagy jelentõségû, hogy a telepek teljes lakosságát fel kívánták mérni. Itt már nem csak bûnözõkrõl, "kolompárokról", nomadizálókról van szó. Vajon mi szükség volt a telepeken lakó (tehát nem vándorló) férfiak-nõk-gyermekek megoszlásban bekért számadatokra? Miként fogható fel ez az intézkedés, ha nem az alkotmányba ütközõ, "szigorúan titkos" összeírásként? Mit kell értenünk a "legveszélyesebb telepek büntetõ szankciók keretében történõ felszámolásán"? Hiszen mint láthattuk, a "kóbor bandák" számát külön ki kellett mutatni, amelyek száma szinte mindenütt feltûnõen alacsony, sõt a legtöbb "kóborszemélyt" bíró Borsod-Abaúj-Zemplén megye egyetlenegyet sem észlel.
Ha e kérdések túlzott aggodalmaskodásnak tûnnének, szeretnénk emlékeztetni arra, hogy a "svábkérdés" rendezése révén a BM a Politikai Rendõrséggel együtt már tapasztalatokat szerzett ilyesféle problémák "rendezésében".
Ezek az összeírások a személyiigazolvány-rendszer bevezetését közvetlenül megelõzõen készültek. A BM tehát ezeknek birtokában volt, amikor 1955. június 17-i kollégiumi értekezlete úgy döntött, hogy a "kóbor cigányok" számára "ideiglenes, formájában és tartalmában eltérõ személyi igazolványokat" ad ki, és érvényességük idejét egy évben szabja meg. Hogy hány fekete személyi igazolványt adott ki végül is a minisztérium, arra nézve egyelõre nem rendelkezünk pontos forrásokkal. A miniszterhelyettes 20-25 ezret említ, de a szám felõl maga is bizonytalan. Hogy ki és miért minõsült kóbor cigánynak, az ezek után már döntõ módon a helyi végrehajtó apparátus káderein múlott. A kiadott utasítások minden megszorító, regulatív törekvés ellenére teret engedtek a szubjektív megítélésnek.
Feltételezzük, hogy a legfelsõ pártvezetõség tudott az intézkedésrõl. Gerõ Ernõ például mint belügyminiszter maga jegyzi a személyi igazolványok bevezetésérõl szóló elõterjesztést a PB ülésén, és éppen elegendõ szovjet "tapasztalattal" rendelkezett e téren. Nem hagyható figyelmen kívül az a koincidencia sem, hogy a cigánykérdés megjelenése, a "kóborszemélyek" számbavétele, nyilvántartása, valamint a kérdés "megoldására" tett javaslatok feltûnõen egybeesnek a sztálini hatalmi gépezet konstruálta "cionista összeesküvéssel", amelynek magyarországi felszámolására Gerõ Ernõ kapott megbízást.

Nyögvenyelõs igazolványcsere
1956-ban azonban már az MDP, az çVH és a BM sok vezetõ kádere a számára elrendelt történelmi szerep utolsó felvonását kénytelen eljátszani. A szovjet pártvezetés is mással van elfoglalva. A forradalom után pedig a munkatábor, mint a cigánykérdés szovjet típusú megoldása, a nemzetközi figyelem középpontjában álló, letiport országban nem jöhetett számításba.
A forradalmat közvetlenül megelõzõen már nyoma is van a hatósági jogsértés elleni tiltakozásnak. László Mária a Minisztertanácshoz intézett feliratában, amelyben többek között egy cigány kulturális szövetség megalakítását szorgalmazza, felhívta a figyelmet arra, hogy "a személyi igazolványokat a cigányoktól a tanácsok elszedik, amely faji megkülönböztetésre ad alkalmat."28
A forradalmat követõen a hatósági szigor mit sem enyhül, a romák alkotmányellenes megkülönböztetése továbbra is megmarad. A Pest Megyei Tanács elnökhelyettese 1958-ban beadvánnyal fordul Biszku Béla belügyminiszterhez. Ebben értesíti a belügyminisztert, hogy a Pest Megyei Tanács Végrehajtó Bizottsága megtárgyalta a megye területén élõ cigány dolgozók helyzetét. "A Végrehajtó Bizottság elsõsorban társadalmi, egészségügyi és mûvelõdésügyi helyzetükkel foglalkozott. A vita során a Végrehajtó Bizottságnak több tagja kifogásolta a kettõs személyi igazolvánnyal való ellátásukat. Ugyanis a vándorcigányok fekete színû személyi igazolvánnyal rendelkeznek. Maga a Végrehajtó Bizottság sem helyesli ezt a megkülönböztetést, fekete személyi igazolványok rendszeresítését. Kérjük Belügyminiszter Elvtársat, szíveskedjék tájékoztatni a megyei tanács Végrehajtó Bizottságát a megkülönböztetés, illetõleg a fekete személyi igazolványok rendszeresítésének szükségességérõl."29 A helyi tanácsok végrehajtó bizottságai országszerte foglalkoznak a cigánykérdéssel. "A probléma megoldása iránt a társadalmi érdeklõdés növekszik - írja az 1961-ben megjelenõ MSZMP-határozat. - Az utóbbi években a tanácsi végrehajtó bizottságok tanulmányozták és megtárgyalták a területükön élõ cigánylakosság helyzetét, foglalkoztak átnevelésük lehetõségeivel, terveket készítettek, amelyek számos konstruktív javaslatot és intézkedést tartalmaznak."30
A fekete személyi igazolványok (évenkénti megújítási kötelezettséggel) több mint öt éven keresztül érvényben maradnak. Az ORFK Igazgatásrendészeti Osztálya 1962. január 5-én jelenti, hogy a "szocialista törvényesség és humanizmus" e nem mindennapi szüleményét 1961 elsõ negyedében megszüntették az általános személyi igazolvány-cserék keretében: "A helyes munkaszervezés eredményezte, hogy kb. 200 000 állampolgár lejárt személyi igazolványának kicserélése határidõre megtörtént. A kóbor személyek részére rendszeresített BZ [az ún. fekete] ideiglenes személyi igazolványok kicserélése még az év elsõ negyedében megtörtént. Ezzel megszüntettük az állampolgárok ilyen vonatkozásban történõ faji megkülönböztetését."31
De hogyan is történt mindez? Az l961-es párthatározat elõkészítéséhez a Belügyminisztérium javaslatot terjesztett elõ. Az ezt elõkészítõ ORFK Igazgatásrendészeti Osztályának elõterjesztése a "Javaslat a kóbor és félkóbor cigányszemélyek letelepítésére" címet viseli. (Mindenesetre ismerõs tárgymegjelölés.) A javaslat a magyarországi cigány lakosságot három katagóriába sorolja (valószínûleg a Munkaügyi Minisztérium 1958-as, Pogány György és Bán Géza által jegyzett koncepciója, illetve a Mûvelõdésügyi Minisztérium Nemzetiségi Osztálya instrukciói alapján): "a szocializmus építésébe már beilleszkedett", a "beilleszkedõben lévõ" és a "még be nem illeszkedettek csoportjába". (Ezt a koncepciót a Politikai Bizottság átveszi, és 1961-ben határozattá emeli.)
Az utóbbi két csoportot, a beilleszkedõben lévõket és a még be nem illeszkedetteket, amelyek a hazai cigányság
200 ezer fõre becsült lélekszámának 30, illetve 40 százalékát, azaz összesen a 70 százalékát teszik ki, vagyis (60 ezer + 80 ezer fõt), nevezi a javaslat "félkóbor", illetve "kóbor" cigánynak. Ezen a ponton a hivatalos szemlélet a cigányság 70 százalékát, 140 ezer embert, koncepciós alapon kriminalizálja, és potenciális bûnözõnek minõsíti. Hol vagyunk már Põcze miniszterhelyettes 25 ezer fõs kóborcigány-becslésétõl?
A "félkóbor" és "kóbor" cigányok "összeírását" - folytatja a javaslat - "a helyi tanács vb-k végezzék el, amelyrõl igazolást adjanak ki, s az összeírt személy hivatalos okmányait, ha hiányoznak, pótlólag állítsák ki. Azokat, akik az összeíráson nem jelennek meg, elõ kell vezettetni. A rendõr (járõr) köteles mindazokat a cigányokat elõállítani, akik az összeírásról igazolással nem rendelkeznek, ill. az összeírás alól kivonták magukat. Az igazgatásrendészeti szervek kötelesek - a még kint lévõ - BZ jelû [az ún. fekete] személyi igazolványt bevonni és helyettük rendes személyi igazolványt kiadni. (...) Az ilyen módon kiadott személyi igazolvány Èkülönleges bejegyzésekÇ rovatába a következõ szöveget kell bejegyezni: ÈNépszámláláson részt vett Étanács vb-nél, 1961. Éhó Énapján.Ç A személyi igazolvány kiadásával egyidejûleg ujjnyomat felvételt kell készíteni és azt nyilvántartásba vétel végett az ORFK bûnügyi nyilvántartó osztályának kell megküldeni." A járõrszolgálat közben a rendõrök igazoltassanak minden kóbor, gyanúsan viselkedõ cigányt, ellenõrizendõ, hogy megvan-e az érvényes személyi igazolványa, a bejegyzett helyen lakik-e, és van-e állandó munkahelye.32
êgy szüntette volna meg ez a javaslat "a magyar állampolgárok faji megkülönböztetését". A fekete igazolványok bevonásával egyidejûleg, orwelli "mélynyelven" íratta volna be az állandó (az ismert, bordó színû) igazolvány "különleges bejegyzések" rovatába az intézkedõ közegeknek, hogy ki is az igazolvány tulajdonosa, és milyen bánásmódot igényel. A személyi nyilvántartó lapokat pedig ujjnyomat-felvételekkel együtt a bûnügyi nyilvántartóba továbbították volna. A kóbor cigányok összeírásának javaslatát azonban - bár bekerült az 1961-es párthatározat elõterjesztésébe - a PB vitáján elvetették. A "vita" valójában abból állott, hogy Kádár egyedül értékelte az elõterjesztést. A cigányok összeírására és "különleges bejegyzésére" tett fenti javaslatot azzal utasította el, hogy azok "éppen azért kóborcigányok, mert nem tudják nyilvántartani õket".33 ògy látszik érzékelte a javaslat mögött felsejlõ, akár az országon túlra is eljutó botrányt. A cigányok felmérését akkorra már a Munkaügyi és a Mûvelõdésügyi Minisztérium kérdõíves módszerrel, illetve a tanácsi jelentések elemzésével elvégezte, igyekezve az összeírásnak még a látszatát is elkerülni.

Forradalmi bantuk, fejlõdésben elmaradt cigányok
1961-re kikristályosodik a pártvezetés álláspontja a cigánykérdéssel kapcsolatban. A Munkaügyi Minisztériumban készült tanulmány és a Mûvelõdésügyi Minisztérium Nemzetiségi Osztályának elemzése a cigányságtól megtagadja a nemzetiségként való önmeghatározás jogát, mivel nem "államalkotó" nép, nem is "fejlõdõképes, forradalmi népcsoport", mint például a beduinok vagy a bantu négerek. De "lényegi különbözõségeik folytán nem tartoznak a magyar nemzethez" sem. Az elemzések (és a pártvezetés) a szovjet mintára kialakított "fejlõdésben elmaradt népcsoport" kategóriát teszi magáévá, károsnak minõsítve minden nemzetiségi, önrendelkezési törekvést.34 ƒs sor került - az 1953-as belügyi javaslatban is felbukkanó - "baráti, csehszlovák tapasztalatok" átvételére is. Egy az 1958-as csehszlovák határozatot és végrehajtásának tapasztalatait elemzõ tanulmányban megtalálható tételek szinte szó szerint váltak a magyarországi cigánypolitika dogmatikus rendszerének részévé.35
"Egyértelmû - jelenti ki Kádár a PB-ülésen -, hogy a cigányok nem tekinthetõk nemzetiségnek." A Magyarországi Cigányok Kulturális Szövetségérõl szólva megállapítja: "Az helyes, hogy ez a cigány nemzeti bizottság [?] megszûnjék." A kulturális szövetséget így határozatilag megszüntetik.
Mintegy a feketeigazolvány-ügy záró akkordjaként 1963-ban a Belügyi Szemlében vita bontakozik ki az MSZMP KB Politikai Bizottsága 1961-es határozatának végrehajtásáról. Dr. Nemes Alajos Baranya megyei rendõrfõkapitány vitaindító cikke kapcsán több közlemény foglalkozik a cigány lakosság helyzetével, szociológiai, kriminológiai problémákkal. Itt találkozunk elõször a korábbi idõszak hatósági gyakorlatának nyilvános kritikájával, illetve tovább élõ elemeinek bírálatával. Dr. Györök Ferenc rendõr alezredes vitazárójában hangsúlyozza: "Határozottan fel kell lépni az olyan, a rendõri állomány között még élõ, de a közvéleményben is elõforduló nézetek ellen, hogy minden cigány bûnözõ."36 Mucsi György rendõr õrnagy hozzászólásának érdekessége, hogy a másokkal szemben fekete helyett õ említ egyedül kék színû igazolványokat, és fényt derít azok igazi funkciójára: "A belügyi szervek csak akkor tudják eredményesen elõsegíteni a cigányság felemelkedéséért folytatott harcot, ha elsõsorban a cigányokkal kapcsolatos helytelen nézeteiket számolják fel. Az ellenforradalom elõtt elkövetett törvénysértések a cigányok problémáival való foglalkozás terén is éreztették káros hatásukat. êgy pl. a cigánylakosságon belül a megbízhatatlanok kék igazolvánnyal történõ ellátása magával hozta a velük szemben megkülönböztetõ intézkedések tételét is, melyek azt eredményezték, hogy a cigányok között kétségtelenül meglévõ bûnözõ elemekkel a becsületes és fejlõdõképes cigánylakosság - alaptalanul és önérzetében megsértve - azonos elbírálás alá került."37

Ezúton mondok köszönetet azoknak a kollégáknak, akik munkámban segítségemre voltak: elsõsorban dr. Bársony János kisebbségkutatónak, aki felhívta figyelmemet a fekete igazolványok problémájára, s felkért a téma kutatására és megírására, valamint a BM Központi Irattára és a Magyar Országos Levéltár munkatársainak.

Jegyzetek

1 Magyar Országos Levéltár (továbbiakban MOL). 276. f. 53. cs. MDP PB 133. öe. Jegyzõkönyv a Politikai Bizottság 1953. augusztus 26-i ülésérõl (Min.: Szigorúan bizalmas!) és Elõterjesztés az MDP KV Politikai Bizottságához a lakosságnak személyi igazolvánnyal való ellátásáról (Min.: Szigorúan titkos!) Kelt: 1953. augusztus 12-én. Aláírás: Gerõ Ernõ (sk. áthúzva) belügyminiszter.
 (Megjegyzés: A fenti és a továbbiakban közölt "szigorúan titkos", "szigorúan bizalmas" minõsítésû dokumentumok visszaminõsítése megtörtént. A kurzivált kiemelések a dokumentumokban szerzõi kiemelések. P. B. Gy.)
2 MOL. 276. f. 62. cs. 286. öe. A Magyar Népköztársaság Minisztériumtanácsának 512/9/1953. sz. határozata a személyi igazolvány bevezetésérõl. Min.: Titkos! A Határozatok Tára nem közli. Kelt: Budapest, 1953. október 16. Aláírás: Nagy Imre sk. a Minisztertanács Elnöke.
3 Kajári Erzsébet: Az egységesített Belügyminisztérium államvédelmi tevékenysége, 1953-1956. In: çllamvédelem a Rákosi-korszakban. Szerk.: Gyarmati György. Történeti Hivatal, Bp., 2000, 157. o.; Kiszely Gábor: çVH. Egy terrorszervezet története. Korona K., Bp., 2000, 322. o. L. még a 24., 28. sz. jegyzetet: 335-336. o.
4 BM Központi Irattár (a továbbiakban: BM Irattár) VI. R. M. 196. 20-10/7/1954 (45. d.).
5 Uo. Kelt: Budapest, 1954. február 22. Aláírás: Jindrich Kálmán r. õrgy. 1954. II. 23.
6 BM Irattár. BM Koll. 106-1-45. öe. 10-12/18/1955. BM Országos Rendõrkapitányság vezetõje. Jelentés. Tárgy: A személyi igazolványok kiosztásának befejezése. Min.: Szigorúan titkos! Kelt: Budapest, 1955. június 15-én. Aláírás: Põcze Tibor r. vezérõrnagy, miniszterhelyettes.
7 BM. Irattár 106-1-45 öe. BM Koll. 5-65/1955. A kollégium 1955. június 17-i határozata a személyi igazolványok kiosztásának befejezésérõl. Aláírás: Piros László áv. altábornagy, belügyminiszter. Szignálja: Põcze T. võrgy. VI. 23.
8 BM. Irattár. BM Min. ut. 15. sz. 1955. jún. 26. 2- 23/15/1955 (33. d.). A Magyar Népköztársaság Belügyminiszterének 15. sz. utasítása. Kelt. Budapest, 1955. június hó 26. Min.: "Szigorúan titkos!" Ad 4) Határidõ: augusztus 15. Felelõs: Põcze Tibor
r. võrgy. Aláírás: Piros László sk. çllamvédelmi altábornagy, belügyminiszter
9 Belügyminisztérium Országos Rendõrkapitánysága. Rendõrségi utasítások. Sorszám: 34. J. sz. II. 1-2. o. Aláírás: Põcze Tibor s. k. r. vezérõrnagy, miniszterhelyettes.
10 Errõl tanúskodnak a kortársak beszámolói (dr. Bársony János szíves közlése).
11 Kálmán András: A magyar cigányok problémája. Társadalmi Szemle, 1946. (I.) 8-9. sz. 656-658. o.
12 BM Irattár. Közrend Fõo. VII. Szem. tul. 143 /szn./ 1951. 52.d. Belügyminisztérium IV./6. Bûnügyi osztály. Javaslat a kóborcigányok letelepítésére és munkára nevelésére. Kelt: Budapest, 1952. január 2. Aláírás: B. Tóth István (gépelt) r. ny. fhdgy.
13 Schiffer János-Dobos János: A cigánylakossággal kapcsolatos problémák a Szovjetunióban. Belügyi Szemle, 1963, 3. sz. 68-69. o.
14 Szolzsenyicin, Alekszandr: A Gulag szigetvilág. Európa, Bp., 1993, I. k. 72. o.
15 A kommunizmus fekete könyve. Nagyvilág, Bp., 2000, 183-184. o. és Szolzsenyicin, A. i. m. II. k. 157-159. o.
16 Idézi: Szolzsenyicin, i. m., 158-159. o.
17 Schiffer J.-Dobos J. i. m.
18 Uo. BM Irattár. ORK TÜK Közrend Fõo. 130. 00574/1953 (51. d.) BM Országos Rendõrkapitányság IV. osztálya. Min.: "Szigorúan titkos!" Jelentés. Tárgy: Cigányok szerepe a bûnözésben. Kelt: Budapest, 1953. október hó 5. Aláírás: Horváth István r. õrnagy, osztályvezetõ.
19 Uo. (Megjegyzés: A tisoisták Szlovákiában tizenöt "kényszermunka-létesítményt" rendeztek be munkaerõhiánnyal küzdõ gyárak mellett, és oda küldték a "társadalomellenes elemeket", általában cigányokat. A háború után Csehszlovákia is megalkotja az 1948. október 25-i , 247. törvényt, amely a kényszermunka-táborok felállítását írja elõ olyan tizennyolc és hatvan év közti emberek számára, akiket  "át kell nevelni" három hónaptól két évig terjedõ idõ alatt, ez a határidõ meg is rövidülhet vagy hosszabb is lehet. Bûnözõk és "munkakerülõ" egyének, ellenséges magatartást tanúsítók, illetve az "osztályellenség" ellen irányultak ezek a rendszabályok. A kommunizmus fekete könyveÉ 425., 428. o.)
20 Uo. a 00574/1953 ORK TÜK. sz. jelentés melléklete. A megyék "szigorúan titkos" minõsítésû jelentéseiket a fenti ORK számra hivatkozva küldik meg.
21 Uo. A BM Pest Megyei Fõosztályának jelentése. Kelt: 1953. IX. 18.
22 Uo. BM Bács-Kiskun Megyei Fõosztály Kecskemét, Rendõri Osztály Bûnüldözési és Körözési Alosztálya. Kelt: Kecskemét, 1953. november 14.
23  Uo. BM Csongrád Megyei Fõosztály. IV. oszt. Kelt: Szeged, 1953. nov. 13-án.
24 Uo. BM Tolna Megyei Fõosztály, Bü. és kör. alosztály. Kelt: Szekszárd, 1953. november 13.
25 Uo. BM Baranya Megyei Fõosztály. Bûnüldözési és Technikai Alosztály. Kelt: Pécs, 1953. november 14.
26 Uo. BM Somogy Megyei Fõosztály. Kelt: Kaposvár, 1953. november hó 12-én.
27 Uo. BM Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Fõosztály bûnüldözési és körözési alosztálya. Kelt: Miskolc, 1953. november 13.
28 László Mária: Felirat a Magyar Népköztársaság Minisztertanácsához a Magyarországon élõ cigány néptöredék gazdasági, politikai és kulturális életszínvonalának emelése tárgyában. (1956. január 9.) In: Bevezetés a magyarországi cigányság kultúrájába. Oktatási CD ROM. Bp., 1996. Dokumentumok. 6. 5. (A továbbiakban CDRoma.)
29 BM Irattár. Min. 374. 1-1827/58. Pest megyei Tanács 852/1958. Pest megyei Tanács VB Elnökhelyettesétõl Biszku Béla elvtársnak, Belügyminiszter. Kelt: Budapest, 1958. május 21. Aláírás: Szabó Sándor VB-elnökhelyettes.
30 Az MSZMP KB PB határozata "A cigánylakosság helyzetének megjavításával kapcsolatos egyes feladatokról." 1961. június 20. In: A magyarországi cigánykérdés dokumentumokban, 1422-1985. Kossuth, Bp., 1986, 241. o.
31 BM Irattár. BM II. Fõcsop. f. ORFK Ig.r.o. 1962. /szn./ BM Országos Rendõr-fõkapitányság Igazgatásrendészeti osztály. Jelentés. Kelt: Budapest, 1962. január 5. Tárgy: Az igazgatásrendészeti szervek 1961. évben végzett munkája. Aláírás: dr. Horváth János r. alezr. osztályvezetõ.
32 BM Országos Rendõr-fõkapitányság Igazgatásrendészeti Osztály. Javaslat a kóbor és félkóbor cigányszemélyek letelepítésére. Kelt: 1961. március 11. Aláírás: dr. Horváth János r. alezr. osztályvezetõ. In: CDRoma Dokumentumok 6. 10.
33 MOL MDP- MSzMP Iratok Osztálya, 228.f. 5/233. öe. Idézi: CDRoma. 4. 2.
34 Pogány György-Bán Géza: A magyarországi cigányság helyzetérõl. (3. A cigányság nemzetiségi hovatartozása.) Munkaügyi Szemle, 1958, 5. sz., 42-45. o.
35 A párthatározat elõkészítése. In: CDRoma, 3. 4. 4.
36 Belügyi Szemle, 1963, 7. sz., 87-88. o.
37 Belügyi Szemle, 1963, 4. sz., 75. o.


Kérjük küldje el véleményét címünkre: beszelo@c3.hu


C3 Alapítvány      c3.hu/scripta/