Conscriptio és konspiráció
A köztársasági
õrezred konspirált részvétele a népszámlálásban
a harmadik köztársaság egyik legnagyobb skandaluma -
lehetett volna, kellett volna, hogy legyen. De nem lett, így csak
egyike maradt azoknak az "ügyeknek", amelyek idõközönként
publicitást kapnak, illusztrálva a még némi
fogékonyságot mutatók elõtt, hogy jelenlegi
kormányunk nem sokat törõdik az írott és
íratlan normákkal. A felháborodóknak így
mindössze az a csekélyke intellektuális élvezet
maradt, hogy darab ideig azon morfondírozhassanak: ezt most szándékosan
vagy szándéktalanul csinálták-e, ennyire ügyetlenek-e,
vagy ennyire pofátlanok. De aztán menetrendszerûen
jön az újabb botrány, a figyelem gyengül, az ingerküszöb
emelkedik, és már senkit nem érdekel, hogy regulatív
vagy konstitutív szabályt szegtek-e meg, sõt egyáltalában
az sem izgat senkit, hogy szabályt szegtek.
Pedig a népszámlálási
ügy kivételesen botrányosan indult, és arcpirító
módon ült el. Ma Magyarországon a nyomozó és
bûnüldözõ hatóságoknak demokráciákban
szokatlanul gazdag, törvényben rögzített jogosítványaik
vannak annak érdekében, hogy a bûncselekmények
tetteseit felderítsék, és bíróság
elé állítsák. A titkosszolgálatok pedig
olyan széles körû operatív eszközökkel
rendelkeznek, amelyekkel képesek lehetnek az ország érdekeit
sértõ tevékenységek felderítésére,
felszámolására. Mégis ezek a hatóságok
idõrõl idõre elérik, hogy jogosítványaikat
tovább bõvítsék, jelentõsen csorbítva
ezzel az állampolgárok szabadságjogait, aránytalanságokat
idézve elõ így akár az alkotmányos berendezkedésben
is. De úgy látszik még ez is kevés nekik, ennél
is többet akarnak, és ebbéli törekvéseikben
lelkes pártfogóra találnak a belügyminiszterben,
aki, úgy látszik, komolyan veszi a rendõrségi
törvény abszurd rendelkezését - amely mellesleg
már évek óta arra vár, hogy az Alkotmánybíróság
megsemmisítse -, miszerint a belügyminiszter a rendõrséget
képviseli a kormányülésen és az Országgyûlésben.
A Belügyi Közlöny
idei elsõ számában megjelent 2/2001. BM utasítás,
amely egyebek mellett a védett személyek összeírását
is érinti, valójában nem létezik, soha nem
is létezett. Ennek kiadására a miniszternek ugyanis
nem volt joga (és méltányolható indoka sem).
A statisztikai, illetve
a 2001-es népszámlálásról szóló
törvény meghatározza a népszámlálásban
részt vevõk körét (a rendõrség
nem szerepel benne) és a kormány feladatait, amely csak arra
kap törvényi felhatalmazást, hogy rendeletben szabályozza
a népszámlálás megszervezésével
kapcsolatos feladatokat. Ennek érdekében a kabinet 1999.
december 7-én határozatot, 2000. május 31-én
pedig rendeletet fogadott el. A határozat két esetben említi
a belügyminisztert, elõször, mint aki gondoskodik a népszámlálásért
járó normatívákról, másodszor,
mint aki a pénzügyminiszter és a KSH elnöke mellett
gondoskodik a települések címállományának
karbantartásáról. A kormányrendeletben viszont
a belügyminiszter már elõ sem fordul, nem is szólva
a rendõrségrõl. Elõírja viszont, hogy
az útmutatókat, amelyek egyebek mellett rendelkeznek a népszámlálás
során felmerülõ problémákról, a
KSH elnöke (és nem a belügyminiszter!) adja ki.
A rendõrség
feladatait és jogosítványait alapjaiban meghatározó
rendõrségi törvény arról sem rendelkezik,
mi a köztársasági õrezred feladata népszámlálás
idején akár a védett személyek, akár
mások körében. És bár meglehetõsen
tág teret biztosít a magánlakásban történõ
intézkedéseknek, különösen, ha arra a védett
személy érdekében kerül sor, méltánylandó
körülményként a népszámlálást
itt sem említi.
Több mint gyanús
az utasítás 13. pontja, amely szerint az elõkészítést,
az adatfelvételt és az adattovábbítást
az államtitok és a szolgálati titok megõrzésével
kellett végrehajtani. Nem világos, ha az õrezred tagjai
valóban csupán mezei népszámlálók,
akkor miért vonatkoznak rájuk eltérõ rendszabályok?
Valenta László
BM-kabinetfõnök szánalmas mentegetõzése
a rádió politikai magazinjában is bizonyította:
maguk a rendõri vezetõk sem képesek elfogadható
választ adni arra, hogy voltaképpen az õrezred ráérõ
tisztjeinek szabadidõs jövedelemszerzõ programjáról
vagy pedig hivatalos, rendõri minõségben folytatólagosan
elkövetett jogsértésrõl, közel háromezer
ember magánlakásába való illetéktelen
behatolásról van-e szó.
Valenta szerint a tanárok
vagy újságírók által végzett
összeírás semmiben nem különbözik a rendõrökétõl.
Amikor azonban a riporter arról faggatta, ha ez így van,
akkor a zsaruk miért nem fedték fel foglalkozásukat,
a kabinetfõnök arról beszélt, hogy akkor esetleg
az adatszolgáltatást az emberek megtagadták volna,
és a kialakuló szóváltás közben
hatóság vagy hivatalos személy megsértésének
bûncselekményét is elkövethették volna,
és ez senkinek nem hiányzik. Hát amennyiben a rendõrök
nem voltak szolgálatban, hogy lehet efféle bûnt elkövetni,
különösen úgy, hogy ezt a bûncselekményfajtát
az Alkotmánybíróság már 1994-ben törölte
a Btk.-ból?
A rendõrminisztérium
tehát még az újságírók megtévesztésétõl
sem riad vissza, hogy a lakosságot félrevezesse (aminek gyakorlata
egyébként nem a Fidesz alatt kezdõdött és
teljesedett ki). Ugyanígy lépre csalták az efféle
ügyekben megbízhatóan informált és kritikus
HVG-t is. Az államtitokról és szolgálati titokról
szóló törvény melléklete tartalmazza az
államtitokköri jegyzéket. Ám a hetilap, nyilvánvalóan
BM-es sugallatra, szelektíven idézi a lista 50. pontját:
mondván, "a védett személyek (?) elhelyezésére
vonatkozó adatok, dokumentációk" valóban az
államtitokkörbe tartoznak. Míg az igazság az,
hogy "a védett személyek és objektumok biztosítási,
õrzési és védelmi tervei, a hírközlõ
és biztonsági berendezések mûködésére,
elhelyezésére vonatkozó adatok, dokumentációk"
vannak titkosítva legfeljebb nyolcvan (!) évig. Tehát
az államtitokra vonatkozó törvénybõl sem
következett a védett személyekkel való különleges
bánásmód és a környül lakók
konspirált összeírása.
A polgári erõ
reakciója cinizmusában azonban még a rendõrit
is felülmúlta. Az Amerikából hazatérõ
miniszterelnök tájékoztatást kért a belügyminiszterétõl,
hogy minden jogszerû volt-e, és amikor azt a választ
kapta, hogy igen (egyebek mellett azzal az indokkal: "de hiszen, korábban
is így csináltuk" - az ezt megelõzõ összeírás
1990 januárjában volt), megnyugodott. A parlamenti vizsgálóbizottságra
történt ellenzéki javaslatot szokás szerint lesöpörték,
és a KSH eleinte zavarodottnak tûnõ elnöke is
hamarosan feltakart.
Pedig nem is volt olyan
régen, amikor Deutsch Tamás még azon kesergett, hogy
egyesek tudják az anyja nevét (a parlamenti almanachban mindenki
olvashatja, nem különlegesen védett adat, egy politikus
esetében pedig végképp nem az, egyébként
Takács Julianna). A kormánypártoknak akkor sikerült
egy dicstelenül mûködõ parlamenti vizsgálóbizottságot
is felállítaniuk. Persze akkor fideszes politikusokról
volt szó, meg politikai haszonnal kecsegtetõ botrányról,
és nem állampolgárok tömeges jogsérelmérõl,
kormányzati felelõsségrõl.
Bejáratott demokráciákban
az állampolgárok magánszférája jóval
erõsebb védettséget élvez, mint a közszereplõké
- Magyarországon ez is másként van.
Népszavazási
vetélkedõ
Az MSZP népszavazási
kezdeményezését viszonylag könnyen kiismerhetõ
célok motiválták. A legkisebb kockázat mellett
a lehetõ legnagyobb politikai sikert elkönyvelni a választásokra
készülõ és a koalíciós válságban
megerõsödõ Fidesszel szemben, egyúttal kifogni
a szelet az önmagukat és szavazóikat keresõ kispártok
(MDF, SZDSZ) vitorlájából. A népszavazást
kezdeményezõ szocialisták arra számítottak,
hogy akciójukkal - köszönhetõen a hosszadalmas
procedúrának - jó ideig, majdnem egészen a
választásokig nekik sikerül majd meghatározni
a politika témáit, és az általuk felfestett
(hazai) pályán majd legyõzhetik a Fideszt.
A kezdeményezés
azonban szánalmasra sikeredett, kezdve, hogy maguk a kérdések
megfogalmazásukban és tartalmukban is méltatlanok
az ellenzék legnagyobb pártjához, folytatva azzal,
hogy az állítólag vérprofi és magabiztos
Fidesz mennyire zavarodottan reagált rá: a miniszterelnök
arról beszélt, hogy maga is négy igennel szavazna,
és megköszönte, hogy az MSZP támogatja a kormány
programját, míg többek a kifogásaikat hangoztatták,
és az Országos Választási Bizottság
(OVB) fideszes tagja is a referendum kiírása ellen szavazott.
A kérdésekbõl
nyilvánvalóvá válik annak is, aki egyébként
MSZP-szimpatizáns, hogy a szocialisták mennyire rettegnek
a kicsit is merész, kockázatos, legalább kétesélyes
politikai játszmák megvívásától.
Olyannyira csak a magas labdákra koncentrálnak, hogy észre
sem veszik a mellettük pattogókat, azt hogy az ellenfelük
sorra szerzi ellenük a pontokat, kockáztatás nélkül
pedig a politikában is nehéz rokonszenvet kelteni és
nyerni.
Az ötlet megszületésének
idõpontjában a párton belül nyilvánvalóan
hangosabbak voltak azok az elsõsorban az érdekképviseletekhez
kötõdõ szocialista politikusok, akik bíztak a
népszavazási csodafegyverben és abban, hogy sikerül
majd tömegeket mozgósítaniuk. Az MSZP politikusai április
végén tartott országos rendezvényükön
számos Fidesz-ellenes kirohanásukkal elsõsorban saját
maguk elõtt akarták bizonyítani, hogy a Fidesz-világ
engesztelhetetlen ellenfelei, és képesek legyõzni
riválisukat. Ebben a bódult állapotban dönthettek
véglegesen a kezdeményezés mellett.
A helyzetet azonban félreértelmezték.
Abban persze igazuk van, hogy az emberek csalódtak a politikusaikban,
abban viszont szerintem tévednek, hogy ez a csalódottság
politikailag aktivizálná õket (éppen a fordítottját
tapasztalom), míg a népszavazás végletesen
leszûkített hatáskörû intézménye
- a hatályos alkotmánynak köszönhetõen -
és maga kezdeményezés sem igazán teremt kedvezõ
körülményeket valódi téttel bíró
politikai ütközetek megvívására, így
a tét nélküli referendum gyõztese nem markolhat
túl sokat.
Az MSZP már az ötlet
nyilvánosságra hozatalát követõen rögtön
bizonytalankodni kezdett, eszükbe juthatott a sikertelen próbálkozásuk
1990-ben, és az ellenzéki közvélemény
fanyalgó reagálása se sok jóval kecsegtetett.
Való igaz, a választások elõtt egy évvel
egy a közvélemény-kutatások szerint még
mindig legnépszerûbb párt esetében végzetes
önbizalomhiányra utal, ha egyszerû többséggel
vagy kormánydöntéssel orvosolható ügyekben
népszavazást kezdeményez. A választópolgárnak
mindez azt sugallja: a szocik nem bíznak magukban.
A bejelentést követõ
napokban késõbb már maguk is reménykedtek abban,
hogy a népszavazást lehetõleg még az OVB, vagy
ha minden kötél szakad, akkor majd az Alkotmánybíróság
megakadályozza, és így kósza ötletüket
megússzák kisebb veszteségekkel. Egyelõre azonban
az OVB nem tett szívességet, és zöld utat adott,
az AB-hoz pedig még nem érkezett beadvány. Szerintem
a Köztársaság téren nagyon megkönnyebbülnének,
ha a bíróságon valaki keresztbe tenne a referendumnak.
Az MSZP tanácstalanságát
tovább erõsítette a miniszterelnök-jelölt
személye körüli, párton belüli rivalizálás.
Maguk is elhitték azt a képtelenséget, hogy a Fidesz
példája az egyedül üdvözítõ,
hogy minden ízében követendõ az a metódus,
ahogyan a vetélytárs pártnál nyilvános
vita és verseny nélkül válogatódnak ki
a vezetõk, és formálódik a párt politikája.
Még az MSZP hívei is a rivális uniformizáltságát
és üzemszerû mûködését kérték
számon a szocialistákon, kapacitálva õket arra,
hogy szervezetileg legyenek olyanok, mint a Fidesz, csak mondjanak mást.
Az MSZP azonban szervezetének mûködését
tekintve jóval demokratikusabb, tagságát illetõen
pedig sokkal heterogénebb párt annál, mintsem hogy
bárki a vezetõk közül egyetlen önkényes
mozdulattal véget vethetett volna a versengésnek, bármennyire
is voltak annak a külsõ szemlélõ számára
gyomorforgató vagy komikus momentumai.
Azóta a kérdés
tisztázódott, az éles versenyhelyzetben eddig meg
sem merítkezõ Medgyessy Péter lett a jelölt,
aki megörökölte a szerencsétlen csillagzat alatt
született referendumot. Politikai képességeit a közeljövõben
éppen azzal bizonyíthatja, hogy, noha nem õ nyitotta
meg a csapot, miképpen tud a mélyvízbõl pártjával
együtt a partra evickélni. Meglehet, a választópolgár
számára még némi indirekt haszonnal is járhat
a szocialisták népszavazási kezdeményezése:
próba szerencse.
Fegyverkenõcs
Önmagában persze,
ha egy szocialista párt a programjává teszi a munkavállalók,
a nyugdíjasok vagy középiskolások érdekeinek
képviseletét, a sorkötelezettség megszüntetését,
nagyon is helyesen jár el. A kisegzisztenciák védelme
és az antimilitarizmus a szociáldemokrata pártok hagyományos
témája. Olyan területek ezek, amelyeket a Fidesz (némi
sikerrel) igyekszik magának kisajátítani, és
a kezdeményezést magánál tartani. Ahogy Orbán
Viktor beszélt errõl a szegedi kongresszusukon: "ha igaz,
márpedig szerintem igaz, hogy Magyarországnak ma polgári,
vagyis jobbközép kormánya van, akkor elvileg nyitott
a lehetõség arra, hogy egy másik, mondjuk úgy,
hogy egy szocialista vagy baloldali jövõképet is felrajzoljon
valaki. Azonban, ha visszagondoltok a mögöttünk hagyott
három évre, akkor azt láthatjátok, hogy éppen
az Európában hagyományosan baloldalinak tartott kérdésekben,
sõt talán nemcsak Európában, hanem Európa
keleti felén is hagyományosan baloldalinak tartott kérdésekben
értünk el átütõ eredményeket."
A baloldali értékek
és érdekek képviseletének einstandolását
persze leginkább a gazdasági konjunktúra, a költségvetés
bevételi oldalának szándékos alultervezésével
nyert tízmilliárdok teszik lehetõvé, illetve
a csapból is folyó kormányzati sikerpropaganda teszi
"érzékelhetõvé". Miközben ennek komoly,
általunk fizetett ára van. Az állam terjeszkedését
nem sikerült megállítani, és itt nem is csupán
az újraelosztás mértékével (persze azzal
is), hanem a mikéntjével van a baj. A költségvetési
automatizmusok kora végképp lejárt, a források
szétosztásánál a kiszámítható
és univerzális juttatásokat kenterbe verik a pályázatokon
vagy azokon kívül megszerezhetõ, kapcsolatokat és
politikai lojalitást feltételezõ "adományok,
szponzorációk". Az állam rátenyerel a spontán
vagy legalábbis a kormánytól független társadalmi
vagy piaci folyamatokra, egyeseket megjutalmaz, másokat megbüntet.
Így, ellenõrzés nélkül és szakmai
érvekkel szembemenve osztják szét az önkormányzati
támogatások, az agrártámogatások, a
fejlesztési pénzek, de akár még a szociális
intézményekre szánt összegek nagy részét
is.
Mindezek nem hát-,
hanem elõterében nem csupán egy kockázatos
gazdasági filozófia (ˆ la Matolcsy), hanem a kliensek körének
kormány támogatta korrupciója, a szavazók hazug
és veszélyes lekenyerezése áll. Az orcátlanságok,
a kirobbant botrányok ellenére ez a politika mégis
sikeres, olyannyira, hogy meglehet, a Fidesz egyebek mellett majd ennek
is köszönheti 2002-es választási gyõzelmét.
A történelmi
elõzményekbõl táplálkozó alattvalói
kishitûségre építve sikeresen hiteti el ugyanis
az emberekkel, hogy csakis a Fidesz szabta szabályok elfogadása
esetén juthatnak majd elõbbre. Az elfogadás, a "jól
felfogott érdek" elõször lojalitást szül,
késõbb pedig támogatást. És a Fidesz
nem köntörfalaz, nyilvánvalóvá teszi az
érdekeket, még ha azok sokszor nem is társadaloméi,
hanem a sajátjai.
Ha valaki jámborságában
vagy balszerencséjére csak a Fidesz-propagandát hallgatja
vagy hallja meg, kezdi elhinni, hogy Magyarország a korlátlan
lehetõségek paradicsomává vált, és
kezdi elfelejteni azt a magától értetõdõ,
1995-96-ban kegyetlenül megszenvedett felismerését,
hogy ha az állam valamit támogat, akkor azt szükségszerûen
más, szintén fontos dolgok rovására teszi.
Ennek és a baloldali értékek kisajátításának
szép példája a gyõri kekszgyár esete.
A kormány ugyanis, érzékelve az internetrõl
és a Magyar Fórumból áradó elemi felháborodást,
valamint rettegve attól, hogy az MSZP-s városi vezetés
ellenük fordíthatja azt a körülményt, hogy
a gyár bezárása leginkább a Gazdasági
Versenyhivatal tavalyi döntésének köszönhetõ,
amely lehetõvé tette a Danone-nak a gyár megvásárlását,
akcióba lépett. A kabinet kínjában, hogy a
külföldi tulajdonost jobb belátásra bírja,
még egy középkori katonababonát is felélesztett,
a fegyverkenõcsét (unguentum armarium), amely szerint nem
a megsebzett testrészre kell írt tenni, hanem a sebet ejtõ
fegyvert kell megkenni csodatévõ krémmel. Ez a kormány
keverte kence azonban már nem kandisznósóból,
medvezsírból, szárított földigilisztából,
vérkõbõl, üreges halálfejbõl való
mohából készül, hanem abból az ígéretbõl,
hogy a stratégiai fontosságú gyõri kekszgyártás
a Széchenyi-terv keretében vissza nem térítendõ
támogatáshoz jut. A felkínált lehetõség
ellenére azonban még mindig csak magyar státusférfiak
(Orbán, Matolcsy, Glattfelder) beszélnek a kekszgyár
megmenekülésérõl, a megkent Danone közleménye
csak a lehetõségek tanulmányozásáról
szól, arról, hogy a munkavállalók érdekeit
"maximálisan" figyelembe veszik - többet a franciákból
nem sikerült kisajtolni. Nyilván mérlegelik a magyar
kormány piacgazdaságokban merõben szokatlan ajánlatát,
érdemes-e mûködtetni két harmincszázalékosan
kihasznált magyar kekszgyárat, és esetleg állami
támogatást igénybe véve fejleszteni a gyártást
(kekszpanzió), vagy mégiscsak marad a 2003-as (!) leépítés.
Amennyiben az elõzõ
változat futna be, kíváncsian várnám
a megszokott gyõzelmi jelentést, hogy a kormány e
távolba tekintõ lépése mennyire hézagmentesen
illeszkedik a családtámogatási rendszerhez: nemcsak
családi adókedvezményt adunk, polgárok, de
a pilótakeksz krémjét is a kormány állja!
(A ti pénzeteken, cukorbetegek.)
Rémhír és
Vezérdemokrácia
A Fidesz-kongresszuson elhangzott
beszédek, kijelentések közül a legnagyobb vihart
egy külpolitikai megnyilatkozás keltette:
"Emlékezzetek arra,
hogy 1998-tól kezdõdõen kitartottunk a horvát
szomszédainkkal való barátság mellett akkor
is, amikor ez nemzetközi tényezõknek osztatlan lelkesedését
nem váltotta még ki. És emlékezzetek arra,
hogy 2000-ben kitartottunk az igazság és méltányosság
mellett akkor, amikor Ausztriát igazságtalan és méltánytalan
támadások érték. ògyhogy kedves barátaim,
minden okunk megvan arra, hogy a kétségtelenül meglévõ
geopolitikai komplikációk ellenére kitartsunk a balti
országokban élõ barátaink NATO-tagsága
mellett, és a jó oldalra kell állnunk, vagyis szolidárisnak
kell lennünk most Berlusconival és az olasz polgári
pártokkal, amikor példátlan Európa nyomás
alatt állnak" - mondta a miniszterelnök.
Erre aztán az elemzõk,
ki-ki szája íze szerint, nekiestek a meglepõ szolidaritási
nyilatkozat értelmezésének, és a harcálláspontok
a szokásos módon merevedtek meg. Az ellenzék Orbán
Viktor politikai vakságát, neofita jobboldali túlbuzgóságát
emlegette. Míg a kormánypárti oldal rajongva csodálta
az olasz politikai fordulatot, egyenesen azt állítva, hogy
az ottani "polgári, jobbközép" pártok a Fidesszel
egyívásúak. Kijutott a dicséret a jobboldali
pártszövetség minden tagjának, még a poszt/szoftfasiszta
Fininek is, akit a Magyar Nemzetben "a korábbi nemzeti-konzervatív
ifjúsági mozgalomban feltûnt kitûnõ szónoknak"
neveztek. A demonstratív, hazárdnak tûnõ kiállás
okait keresve azonban mindkét tábor lényegében
tanácstalan maradt. Jó-jó, hogy Orbán jobban
szíveli Berlusconiékat, mint az olasz baloldalt, és
persze a magyar választás elõtt sem jön rosszul
a Fidesznek az EU egyik vezetõ tagállamában a jobboldali
gyõzelem, a párhuzamokra mindig éhes magyar politikai
közélet (lásd Bush-Gore-huzavona) kapva kap az efféle
tartalék harctereken. Az elemzõk azonban, ha megfeszültek,
akkor sem tudtak Orbán valódi motívumaira elfogadható
magyarázatot találni.
György Péter
nemrégiben az ÉS-ben arról írt, hogy mostanában
feltámad, sõt a közbeszéd integráns részévé
válik az összeesküvés-elmélet paranoiája.
Ilyen, a magyar hisztéria újraéledõ, már-már
elfeledettnek hitt jelensége a rémhír is, amely nem
egyszerû szófiabeszéd politikusok magánéleti
kisiklásairól, hanem olyan közkeletû találgatás,
amelynek egy demokráciában a sajtóban kéne
helyet kapnia, de a sajtó ilyen-olyan okok (például
mert tart a politikai, hatósági vagy gazdasági retorzióktól)
miatt kerüli a megjelentetését. Igazándiból
tehát tartózkodni is kellene ezen információk
rémhírként való minõsítésétõl,
én is csak a jobb azonosíthatóság miatt teszem,
mivel egykoron a diktatórikus hatalom nyomán mindenki így
nevezte õket. Ezek a hírek persze akkor is lehettek teljességgel
igazak, sõt a természetük szerint a felszínen
megmagyarázatlanul hagyott jelenségekre egyedül õk
adtak kielégítõ és "hihetõ" választ,
de mivel az elsõ nyilvánosságban verifikálásukra
nem nyílt lehetõség, maradtak illegalitásban,
így teremtve meg maguknak egy különálló
nyilvánosságot, amelynek egyik funkciója éppen
az elsõ, a hivatalos nyilvánosságban megjelenõ
jelenségek megmagyarázása volt. A demokrácia,
a nyilvánosság állapotáról sokat elmondanak
ezek a rémhírek, különösen, ha azok közvetlenül
magát a nyilvánosságot érintik.
Az olasz választásokat
követõ hetekben az a hír járta fõvárosszerte,
hogy Orbán azért is gazsulált ennyire feltûnõen
Berlusconinak, mert a magyar szavazást megelõzõen
vele szeretné megvásároltatni az egyes mûsoraival
a kormányfõ és pártja orra alá borsot
törõ magyar RTL Klubot. Ugyanis a magyar médiatörvény
értelmében a Népszabadságnál és
néhány hete már az RTL-nél is meghatározó
tulajdonosi befolyással rendelkezõ Bertelsmann sajtóvállalatnak
hamarosan meg kell válnia vagy a napilapjától vagy
a tévéjétõl, és egy kedvezõ ajánlat
esetén a német cég inkább az eddig csak veszteséget
termelõ tévécsatornán adna túl.
Hogy mi igaz a hírbõl,
egyelõre nem tudjuk, mert a cikk írása idején
még egyetlen szerkesztõség sem járt utána,
vagy legalábbis információit nem tárta a nyilvánosság
elé. Kacsa lehet a javából, mindenesetre a sajtót
ráncba szedõ, "profi" választási haditervvel
kérkedõ, az íratlan szabályokon, sõt
a törvényeken könnyedén átlibbenõ,
kritikusaira nyelvet öltõ Fideszrõl nagyon is "hihetõ",
és hát hihetõen értelmezi az olasz kapcsolat
bensõségességét is.
Ugyanígy a múzeumi
vitrinbõl a közéleti szerepre törekszik az az avíttasnak
hitt beszédmód, amely a sorok közti olvasásra
kényszerít, s amely látszólag a demokratikus
nyilvánosságot használva, valójában
azt megerõszakolva, kódolt belsõ üzeneteket közvetít,
és a politikai szereplõknek virágnyelven üzenget.
Néhány hete
jelenik meg a kétmilliárddal meg egy szép Andrássy
úti villával kistafírungozott Természet- és
Társadalombarát Fejlõdésért Közalapítvány
lapja, a Heti Válasz. (900 millióba kerülne a Balaton
bicikliúttal való körülkerítése.
Ahogy a szlogenjük mondja: Az újságírás
közös ügyünk. Legalább nem hazudnak.)
E lap közölte
Körösényi András cikkét, amely megpróbálja
leírni a magyar demokráciában két-három
éve bekövetkezett jelentõs változásokat.
A szerzõ neves politológus, szakmája elismert mûvelõje,
aki többnyire törekszik arra, hogy politikai elfogultságon
rajta ne kapják. Most talán túlságosan is túllõtt
a célon, sejtésem szerint azonban nem szándéktalanul.
Nemigen lehetett mostanában
ugyanis ennyire kimérten szerkesztett politikai elemzést
olvasni. És ez most nem válik az érvelés feltétlen
erényévé, mert Körösényinél
a kimértség rabulisztikába fordul, így aztán
az olvasó képtelen megfejteni, hogy a szerzõ most
üdvözli az "elnöki demokrácia" felé tett orbáni
lépéseket, vagy pedig sajnálkozik felettük. Elég,
ha csak a cikk már a liberális sajtóban is felkapott
utolsó, jóslatszerû mondatát idézzük:
"E folyamat perspektívája, hogy a pártdemokráciát
- Weber fogalmával élve - a vezérdemokrácia
váltja fel." Max Weber Gazdaság és társadalom
címû munkájának magyar nyelvû kiadásában
(I. kötet, 273. o.) a szóbanforgó Führerdemokratie
terminust ugyan Erdélyi Ágnes (mint kérdésünkre
elmondta) szándékosan a "vezérelvû demokrácia"
kifejezéssel fordította, hogy elkerülje a "vezér"
szóra utólag rátapadt konnotációkat.
Ugyanakkor, ha Körösényi úgy látja, hogy
valóban ez a perspektíva Magyarországon, akkor talán
a cikknek ott kellene kezdõdni, ahol abbamarad, és arra kéne
választ adni: jó-e ez nekünk, vagy pediglen nem. Körösényi
nyilván ismeri a saját válaszát, de nem osztja
meg olvasójával, inkább üzenni akar azoknak,
akik a "folyamat perspektíváján" változtatni
képesek. Itt nyilván nem helyezkedésrõl van
szó, hanem szolid, megértõ, Orbánéknak
szánt figyelmeztetésrõl. Kár, hogy ezt kevesen
fogják megvenni: akiknek szánja azért nem, mert már
nem akarják meghallani, a közönség meg azért
nem, mert nem neki szánták.
Csurungák népe
A sikeres politikai marketing
jelenlegi magyarországi változata alig vállalkozik
többre, és ezt a Fidesz elnökválasztó és
pártprogram-elõkészítõ kongresszusa
fényesen bizonyította, mint hogy egy-két bitnyi információt
eljutasson az egy-két pontnyi IQ-júra saccolt fogyasztóhoz.
Ez a magyarországi politikai közönséget végletesen
lenézõ kommunikációs stratégia abból
indul ki, hogy nincs az a silány üzenet, amelynek intellektuális
tartalma még így is meg ne haladná az átlagos
szavazópolgár értelmezõképességét.
Ezért aztán ezeknek az igazán hatásosnak, ütõsnek
szánt üzeneteknek jóformán alig van önmagában
vett racionális magva: a kormány erõfeszítéseinek
hála lesz például Nemzeti Színház, autópálya
meg metró, igaz, nem ott, nem akkor (és fõleg nem
annyiért) amint ezt korábban mások akarták;
a polgári erõ támadást indít a polgári
esküvõ ellen ("akik egyházi esküvõt kötnek,
ne kelljen anyakönyvvezetõ elõtt profán formában
megismételniük a szertartást"); 2008-ban pályázik
a labdarúgó EB-re, aztán olimpiára; hat-nyolc
darab, akár tízezer nézõ befogadására
alkalmas multifunkcionális aréna felépítését
ígéri vidéken; a legfontosabb középületek
elõtt pedig hivatalos õrségváltási ceremóniát,
és ennek érdekében a köztársasági
õrezred kötelékén belül önálló
gyalogosezredet tart múlhatatlanul szükségesnek. Ezek
egyetlen valódi, igaz, önmagán túl mutató
racionális magyarázata a szavazók érzelmeinek,
vágyainak felkeltése, kijátszása, a figyelemelterelés
és végsõ soron a szavazatok besöprése.
A Fidesz a rendszerváltás
idején tisztafejûségével, hideg, olykor már-már
önmagához is kíméletlen, kontraproduktív
racionalitásával tûnt ki a vetélytársai
közül. Az 1994-es politikai fordulattal párhuzamosan -
legalábbis úgy tûnik - a párt retorikájában
a racionális érvelés helyett mindinkább az
irracionális megdolgozás válik hangsúlyossá.
A hozzám hasonló
tompa agyúak számára a retorikai fordulat tavaly Szent
Istvánkor vált nyilvánvalóvá:
"Egy álommal kezdõdött.
Egy asszony álmával. Emese arról álmodott,
hogy fia születik, aki nagy dolgokat visz majd véghez. Ez az,
amirõl álmodnak az anyák. A fiú megszületett.
És mert mi, magyarok szeretjük nevükön nevezni a
dolgokat, az Álmos nevet kapta. Álmos élére
állt népének, amely elvágyódott az ázsiai
sztyeppékrõl, ezért elindult, hogy új hazát
keressen és otthonra lelt a Kárpát-medencében.
Így válnak az álmok valóssággá.
(...)
Egy álommal kezdõdött.
Ezúttal egy férfi álmával. 1000 évvel
ezelõtt élt egy férfi itt, a Kárpát-medencében,
aki hinni mert abban, hogy megszületik Európa szívében
egy erõs, gazdag, független, szabad európai ország.
A magyarok országa. Ezt álmodta a szent király. (...)
Elvégezte, amit rábízott a sors. És éppen
bennünket, ma élõket választott az idõ
arra, hogy megérjük, és ünneppé emeljük
államunk alapításának ezeréves fordulóját,
a magyar millenniumot. Mert így válnak valósággá
az álmok. (...)
A magyar embert sokan, sokszor
korholták lomhának tûnõ, késlekedõ,
álmodozó természetéért. De ezer évvel
a csontjainkban nekünk nincs okunk kapkodásra. Elõnyei
is vannak a magyar természet ráérõs szemlélõdésének,
megfontolt kivárásainak, álmai mellett kitartó
konok természetének. Megtanultuk - ne fûzzünk
törékeny reményeket a változó korszellemek
könnyû divatjaihoz. A por siet, a kõ ráér."
Az új retorikában
központi helyet kapott tehát az álom. Annyiban megegyezhetünk,
függetlenül attól, hogy mennyire van ínyünkre
a Fidesz és az Orbán-kormány ténykedése,
hogy döntõen racionális természetû vagy
legalább annak tetszõ világunkban megkülönböztetett
figyelmet érdemel, ha a magyar kormányfõ feltûnõen
sokat emlegeti az álmokat, mások és saját álmait.
Van, aki ettõl persze boldog, repes, míg mások ásítoznak
vagy élcelõdnek. De ez most mindegy is. Túl azon,
hogy eredetileg az egész egy nem túlságosan eredeti
szójátékon alapult, az állam és az álom
szó hasonlatosságán, mára az izzadságos
PR-erõlködés világképpé nemesült.
Bármennyire tûnik is oltári nagy zagyvaságnak,
érdemes tehát a lehetõségekhez képest
komolyan venni.
Bár a hozzám
hasonló negativisták, szellemi homless-ek az álom
szót továbbra is nem éber állapotban (leginkább
alvás, merengés, hipnózis közben, bódultságban)
észlelt képzet vagy még inkább ilyenek sorozata
értelmében használják, ami ugyan jobbára
racionális elemekbõl áll össze, de mégis
valami irreális, nem valós micsoda, olyan ami ugyan sok mindent
elárul, de amit nem érdemes szó szerint venni, fideszes
körökben az álom szó az utóbbi idõben
teljesen más jelentést kapott .
Az álom felfogható
az idõ különös érzékeléseként.
Az álom ideje döntõen különbözik az éber
állapot metrikus, ciklikus vagy lineáris természetû
idejétõl. Ahogy kiderül ez nem csak Orbán Viktor
2000. augusztus 20-i talányos megfogalmazásából
(Szent István elkerülte, hogy "foglyul ejtse álmát
az idõ"), hanem a korona átszállítása
alkalmából mondott beszédébõl is (2000.
január 1.):
"Hatalmas folyam az idõ,
(...) örök, és nincs ami feltartóztassa. Négyezer
év tekint le rátok. Ezt mondta Napóleon a piramisok
elõtt fölsorakozott katonáinak. Zavarba ejtõ
távlat. De van az idõnek egy másik olvasata is. Olyan,
amely szívünkhöz közelebb áll. Ezer év,
harminchat emberöltõ. Harminchat nemzedék. (...)
A mai nap az elsõ
a történelmünkben, melynek dátuma a kettes számjeggyel
kezdõdik, és mától ezer éven át
ez így folytatódik majd. Talán ez a legnyilvánvalóbb
jele annak, amit az indián naptáraktól az asztrológiai
világkalendáriumokig oly sokféle tanítás
elõre jelez. Hogy valami torokszorítóan izgalmas,
egyedülálló és reményteli pillanatban
valami új, eddig nem voltnak a küszöbén állunk.
Az idõfolyam, amelyben eddig úsztunk, most különös
sziklához érkezett. (...) Múltunk ugyanis eddig is
volt. De mostantól ezer év áll mögöttünk.
(...) Most nincs megnyesve a képzelet szárnya. Most érdemes
álmodni. És aki akar, fel is ébredhet, hogy megvalósítsa
az álmait."
Míg idén április
30-án a washingtoni Folger Shakespeare Könyvtárban elmondott
beszédébõl már az is nyilvánvalóvá
válik, hogy álmodni egyszerre jelent politikai állásfoglalást
és sorsközösséget, a nemzet megújuló
képességét és óvni érdemes hagyományát:
"Mielõtt az Egyesült
Államokba jöttem, figyelmeztettek, hogy Önök itt
Amerikában másképp tekintenek az idõ múlására,
mint mi, magyarok. Az amerikaiak számára a hidegháború
már a távoli múlthoz tartozik, jobb, ha ezért
nem is beszélek róla. A jövõrõl kell szót
ejtenem, ha azt szeretném, hogy meghallgassanak. Ez egy megfontolásra
érdemes tanács. Csakhogy képtelenség megfogadni.
Két okom is van arra, hogy ezt mondjam: egyrészt Önök
éppen a múltunk miatt, államiságunk ezredik
évfordulóját megünnepelendõ hívták
meg Magyarországot díszvendégnek a mai eseményre.
Másrészt a magyarok ma éppen az idõ múlása
miatt boldogok és optimisták, merthogy a XX. század
végre véget ért. (...)
A világon mindenki
hallott az amerikai álomról. Ám senki sem ismeri a
magyarok álmát. Pedig nekünk is van egy álmunk:
a mi álmunk, hogy a hazánkban otthon legyünk. Nyelvünket
nem érti más, eredetünk rejtélyes, minden rokonunkat
magunk mögött hagytuk valahol Ázsiában. Németek
és szlávok vesznek minket körül, mindegyikük
származása, kultúrája és nyelve idegen
számunkra. Egy haza, a mi hazánk, a mi otthonunk. Egyszóval,
a magyarokat az az álmuk vezeti, hogy hazájuk megtartása
érdekében meg kell õrizniük önálló
államiságukat a Kárpát-medencében. A
mi álmunk, tisztelt hölgyeim és uraim, egy ezeréves
álom. Ez a mi életerõnk, lendületünk, találékonyságunk
és derûlátásunk forrása."
Nyilvánvaló,
hogy a miniszterelnök az álmot nem köznapi, földhöz
ragadtan racionális értelemben használja, hanem az
én kis falumban megszokottól egy kicsit eltérõen.
Köztudott, hogy a sydneyi olimpia idején a miniszterelnök
járt Ausztráliában, és olyan nagy hatást
gyakoroltak rá az ott tapasztaltak, hogy úgy határozott,
Budapest megpályázza az olimpia rendezési jogát.
ògy sejtem, volt azonban ennek az utazásnak egy másik,
eddig kevéssé ismert és értékelt eredménye
is: megismerkedett az ausztrál õslakosok dreamtime-nak, álomidõnek
nevezett kozmológiájával, és ha már
megismerte, legott adaptálta is.
Az ausztrál õslakosoknál
az álomidõ egyfajta összetett magyarázó
sémája, mitikus kerete világképüknek,
amely a hétköznapi világ mögötti folyamatokat,
erõket, történéseket fogja össze. Az álomidõ
tehát nem követi a mindennapi világ menetét,
szabályait, hiányzik belõle a jelenségek viszonylagos
állandósága: a mitikus õsök (arandául:
alcsiranga micsinák) például olyan, alakjukat változtatni
képes lények voltak, akik fel tudtak venni emberi és
állati alakot, és miután megalkották a világot,
visszatértek aludni - az érthetõség kedvéért
kénytelen vagyok egyszerûsíteni - az ún. csurungákba,
a lapos és ovális, geometrikus jelekkel borított kövekbe,
fadarabokba (lásd Róheim Gézánál, illetve
Orbán kõhasonlatában). Mint ahogy hiányzik
a dreamtime-ból a történések egymásutánisága,
a sorrendiség is. Az õslakók álomideje ma egyebek
mellett a modern világgal való szembenállásra
utal - derül ki Mike Donaldson magyarul is olvasható tanulmányából.
Az ezzel a kozmológiával összefüggõ, a múlt
felidézésre szolgáló rituális cselekményeket
azonban csak bizonyos kiválasztott személyek irányíthatják.
Persze van a fideszes kozmológiának,
világképnek egy jóval cinikusabb olvasata is. Ezen
értelmezés szerint Orbánék az álomalapítás
ürügyén valójában nem nagyon gondolnak másra,
mint alomalapításra. Nem népben, nemzetben vagy alcsiranga
micsinákban gondolkodnak, hanem a megalvadt kádári
almok helyén összehordott polgári almokban. Olyan különleges
almokban, amikben a mi, pontosabban az õ kutyáik kölkei
mellé nem fér be más, igaz, nekik viszont hiánytalanul
helyet szorítanak, teljesítménykényszer nélkül
megbújhatnak szülõjük csecseinél, és
kutyatejre, védelemre életük végéig számíthatnak.
Szûk egy évvel
a választások elõtt kutyavilág vagy álomvilág
- egyik sem vonzó perspektíva. Tényleg ideje lenne
már valakinek valami mást kitalálni.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: beszelo@c3.hu