Kovalovszky Márta
Ahogy történt…
Amikor Micimackó
fölkereste Nyuszit, és udvariasan
bekiáltott
annak odújába, hogy van-e ott valaki,
a homály
mélyérôl azt a választ kapta: nincs itt senki,
legalábbis senki
olyan, akit valakinek lehetne nevezni.
Magunk is effélét
gondoltunk, amikor 1960 nyarán elôször néztünk
szét a múzeum raktárában. Akkori „örökségünk”
néhány száz tárgyból állott,
nagyobb részük még a háború elôtti
évtizedekben került a múzeumba, vásárlásokból,
de fôként a város polgárainak ajándékaként,
hagyatékokból. Mûvészeti értékük
változó, jellegük különféle: jó
néhányuk a városban élô festômûvészek
alkotása, de akadt köztük ismeretlen eredetû rajz,
városkép, karikatúraszerû ábrázolás,
szentkép is. Furcsa vegyességükben is érdekesek,
de inkább mint helyi vonatkozású, kultúrtörténeti
anyag, leginkább azokra jellemzô emlékek, akit otthonaik
falán, vitrinjeikben ôrizték e darabokat. Kultúrtörténet,
nem mûvészettörténet. A képzômûvészeti
gyûjtemény akkori esetlegessége, hiányai egyúttal
jellemezték a nagy múltú, elsôsorban régészeti
jellegû múzeum (a Nemzeti Múzeum után az ország
második leggazdagabb archeológiai gyûjteménye)
viszonyát is a mûvészethez: szakember és anyagiak
híján mindent megôrzött, ami bekerült, de
tudatosan nem gyûjtött, nem válogatott. A háború
után hirtelen megszaporodott az anyag, a megyében lévô
elhagyott, kifosztott, pusztulófélben lévô kastélyok
mûkincseivel gyarapodván. Ekkor került a múzeumba
a jelenlegi gyûjtemény XVIII–XIX. századi része.
Ezt a törzsanyagot bôvítették olykor a Megyei
Tanács által vásárolt mûvek (fôként
a helybéli mûvészek alkotásai), a Mûvelôdési
Minisztérium és magánosok ajándékai.
A képzômûvészeti anyagnak egyetlen olyan kicsiny
egysége alakult ki, amely már tudatosabb gyûjtômunkát
tükrözött: Csók István festményeinek
együttese. A Fejér megyei Sáregresen született
mester képeinek gyûjtését a múzeum már
a harmincas évek vége óta feladatának tekintette,
ekkor került a gyûjteménybe a Báthory Erzsébet
grand-guignol-kompozíciója, amely a Fehérvárért
vívott harcok során (1944–
1945) elveszett. Csók
István még korábban, 1938-ban három képét
– szülei portréját és önarcképét
– ajándékozta a múzeumnak. Halála után
leánya újabb mûveket adott át, s velük
a család számos szép, régi bútorát,
emléktárgyát. E mûtárgyak tették
lehetôvé – a Magyar Nemzeti Galéria letéti anyagának
segítségével – 1962-ben a cecei Csók István
Emlékmúzeum megnyitását.
Ez az „örökség”
– egyik oldalon az esetlegességeiben tanulságos mûvei
együttesével, a másikon a lényegében zárt
egységet jelentô Csók István Emlékmúzeummal
– elsô pillanatra nem látszott olyannak, amibôl a jövô
múzeumát lehetne kialakítani. Néhány
kiemelkedô darabjával azonban mégis ösztönzött:
rendszeres, céltudatos gyûjtésre sarkallt. A hatvanas
évek közepén, egy ma már kissé romantikusnak
látszó gesztussal kezdôdött meg a munka, egyelôre
pénz, pontosabban vásárlási keret nélkül.
A gesztust azóta „Tisztelt Mester”-akcióként emlegetjük,
ezekkel a szavakkal kezdôdött ugyanis az a levél, amelyet
több mint száz képzômûvésznek küldtünk
el 1964 folyamán, és amelyben kértük, ajándékozzanak
egy-egy mûvet gyûjteményünk számára.
Az eredmény meglepô volt: szinte mindenki válaszolt,
sokan több alkotásukkal is. Az összegyûlt anyag
tulajdonképpen a hatvanas évek közepének magyar
mûvészetérôl adott eléggé teljes
pillanatképet. Noha fordulópontot jelentô, egy-egy
alkotói korszakot meghatározó vagy lezáró
fômûveket nem tartalmazott, éppen kiegyensúlyozott
átlagosságában sokféle törekvést,
irányzatot, egyéni utat egybekapcsoló színességében
tükrözte a valóságos helyzetet. Jó néhány
mû vált késôbb további gyûjteményeink
ösztönzôjévé: például Anna
Margit, Ország Lili, Korniss Dezsô vagy Borsos Miklós
ekkoriban ajándékozott alkotásai mellé a következô
években sikerült újabb mûveiket is megszereznünk.
A mûvészek ajándékozókedvének
köszönhetô, hogy grafikai anyagunk (elsôsorban a
sokszorosított grafika) szinte egy idôben a magyar grafika
hatvanas évekbeli hirtelen kivirágzásával és
üstökösszerû felfutásával, követni
tudta a mûfaj mozgását. Kondor Béla, Gross Arnold,
Csohány Kálmán lapjai emelkednek ki ennek a nagy grafikusnemzedéknek
a termésébôl.
A hatvanas évek második
felére lényegében gyûjteményünknek
két nagyobb egysége formálódott: a régi,
XVIII–XIX. századi, elsôsorban helyi jelentôségû
törzsanyag és az újonnan gyûjtött, nagyjából
az ötvenes-hatvanas éveket reprezentáló együttes.
A kettô így, ebben a formában persze semmilyen összefüggést
nem mutatott. A mûvészettörténeti folytonosságot
Ybl Ervin hagyatéka teremtette meg.
Ô 1961-ben végrendeletileg
múzeumunkra hagyta magángyûjteményét,
amelynek elhelyezésére a Városi Tanács rendelkezésünkre
bocsátotta a belváros egyik szép, barokk polgárházát.
Itt nyílt meg a hagyatékot befogadó múzeum
(Budenz-ház – Ybl Gyûjtemény, Arany János u.
12.). […]
Az Ybl-hagyatékkal
– ha szerény keretek között is – lényegében
készen állt a múzeum képzômûvészeti
anyagának „történeti” része. Ugyanekkor kezdett
lassan – egyelôre inkább tervek, mint valóságosan
megszerzett mûalkotások formájában – kialakulni
a modern, a kortárs mûvészetet reprezentáló
gyûjtemény is. Kezdetben gyûjtômunkánknak
anyagi fedezete alig volt, csupán kiállításaink
jelentettek valamiféle „szellemi fedezetet”, ezek nyújtottak
ösztönzést, hogy ne csupán „kincseinket gyarapítsuk,
ôrizzük és ízlésesen elrendezzük”
(ahogy Alexander Dorner írta), hanem hogy „az új valóságot
is közvetíteni tudjuk” majd a közönséghez.
Anyagi lehetôségeink természetesen eleve korlátokat
jelentettek a gyûjtésben, de egyben irányt is szabtak:
kiállításaink – a XX. század magyar mûvészetét
bemutató kiállítások mellett – elsôsorban
a kortárs törekvéseket kívánták
nyomon követni, azokat az alkotókat, pályaszakaszokat,
mû-együtteseket, jelenségeket, amelyek a hatvanas-hetvenes
évek mûvészetét meghatározták.
Kézenfekvônek látszott, hogy ha határt kell
szabnunk gyûjtôkedvünknek, akkor a kiállítások
megszabta „természetes” határokon belül maradjunk, és
gyûjteményünket lehetôség szerint a nálunk
kiállított mûvészek alkotásaival gyarapítsuk.
Ez lemondást jelentett ugyan sok mindenrôl, de egyben segített
is egy határozott gyûjteménykarakter kialakításában.
A kiállítási és gyûjtôtevékenységnek
ez az – anyagi kényszerûségbôl fakadó
– összhangja tükrözôdik képzômûvészeti
gyûjteményünk anyagában. A kiállításainkról
vásárolt egy-egy mû az évek folyamán
„mûvészettörténetté” vált, olyan
folyamatos sorrá állt össze, amelynek egyes tagjai önértékükön
túl képesek mûvészettörténeti tendenciák,
idôszakok bemutatására. Hozzájárultak
ehhez más alkalmi vásárlások, mûvészek
ajándékai, a Kulturális Minisztérium által
számunkra megvásárolt hagyatékok anyaga is
(Schaár Erzsébet, Bokros Birman Dezsô, Ország
Lili, Domanovszky Endre). Az a mûvészettörténeti
kép, amelyet a gyûjtemény nyújt a szemlélônek,
természetesen ma is hiányos, és még sokáig
(vagy soha) nem lesz teljes. Van azonban máris néhány
olyan egysége, amely mai állapotában is figyelemre
méltó. Ilyen például a szentendrei mûvészet
és az Európai Iskola vonzáskörébe tartozó,
vagy hagyományait folytató mûvek együttese, Vajda
Lajos, Anna Margit, Korniss Dezsô vagy Ország Lili mûvei.
Említettük már,
hogy mûvészettörténeti áttekintésre
ad lehetôséget grafikai anyagunknak az a része, amely
a hatvanas évek sokszorosított lapjait tartalmazza. Szobrászati
gyûjteményünk viszont a hetvenes években gyarapodott
olyan alkotásokkal, amelyek egy-egy életmû ívének
felrajzolását teszik lehetôvé. Bokros Birman
hagyatéka – mely a család kívánságára
került gyûjteményünkbe – a korai, húszas
évek elején készült terrakották kivételével
a mûvésznek szinte valamennyi korszakát felöleli.
A szobrokat mintegy kétszáz lapból álló
grafikai anyag egészíti ki, jórészt a szakma
számára is ismeretlen kréta- és tusrajzok.
Bokros Birman hagyatéka jelentôs hozzájárulás
korábbi szobrászati anyagunkhoz: egyrészt betölti
azt az ûrt, amely az Ybl Gyûjtemény kisplasztikái
és a hatvanas-hetvenes évek alkotásai (Schaár,
Vilt) között volt; másrészt mûveinek fanyar
expresszivitása, a groteszk és a tragikus iránti érzéke
más hangsúlyt ad az Ybl Ervin által elsôsorban
gyûjtött klasszicizáló formavilágú
alkotásoknak.
A hetvenes évek során
alakult ki képzômûvészeti gyûjteményünknek
az az egysége, amellyel pontosan a Dorner által támasztott
követelménynek kíván megfelelni. Noha még
nem nevezhetô teljesnek az a kép, amely anyagunk segítségével
megrajzolható, máris eléggé sokirányú
és sokrétû ahhoz, hogy jellemezni tudjon egy mûvészeti
szituációt, egyfajta „vákuumhelyzetet”. A szentendrei
hagyományokat továbbfejlesztô és a tradíciókhoz
még több szállal kötôdô Deim Pál
nagy Kompozíciójától (1974–75), Hencze Tamás
térillúziókkal és térritmusokkal operáló
Sorozatáig (1976), Keserünek a figuralitás nyomait ôrzô,
drámai Véres képétôl (1976), Maurer Dóra
szellemes „szemléltetôtábláiig” a különbözô
lehetôségek széles skálája bontakozik
ki a nézô elôtt. Ahogyan Halász Károly
grafikái Gáyor Tibor „hajtott kollázsai” vagy Mengyán
András „formaragozásai” túllépnek a hagyományos
„kép-fogalmon” a plasztikai gyûjtemény legújabb
darabjai a plasztika-fogalom kiterjesztését kísérlik
meg (Paizs László, Gulyás Gyula, Türk Péter,
Jovánovics György, Haraszty István).
A nyolcvanas évek,
különösen az évtized közepe, számos jelentôs
alkotással gyarapította képzômûvészeti
gyûjteményünket. E hirtelen gazdagodás elsôsorban
a Mûvelôdési Minisztérium anyagi támogatásának
köszönhetô, nem egy kiemelkedô jelentôségû
mû – elsôsorban a hatvanas évek már klasszikusnak
tekinthetô alkotásai (Ország Lili, Jovánovics
György, Hencze Tamás stb.) és a nyolcvanas évek
elsô felének hangját annyira meghatározó
fiatalok munkái e támogatás következtében
kerültek a múzeumba (Mazzag István, Roskó Gábor,
Révész László, Vetô János, Méhes
Lóránt stb.).
1980 márciusában
nyílt meg a belváros kis polgárházának
udvari épületében a Schaár Erzsébet Gyûjtemény.
Benne azok a kisplasztikák és életnagyságú
különös nôalakok, amelyeknek bokorugró plasztikai
merészsége és valódi „grande dame”-re valló,
mindentudó eleganciája otthonosan helyezkedik el Smohay János
kalaposmester és festô egykori lakásának szabálytalan
tereiben, elrajzolt boltívei alatt. A modern magyar szobrászat
egyik legfontosabb alakjának mûvészete így ma
ott látható legteljesebben, ahonnan csak pár perc
két „sorsdöntô” kiállításának
helyszíne, a Csók István Képtár (Utca,
1974) és az István Király Múzeum (gyûjteményes
kiállítás, 1966).
1986 májusában
vehette át a múzeum a Kölnben elhunyt Barta Lajos szobrászmûvész
hagyatékát, amelyet Barta végrendeletében a
múzeumnak adományozott. A mintegy száz plasztika,
az ezernél több rajz és szoborvázlat az egyetlen
igazán, radikálisan absztrakt magyar szobrász életmûvének
teljes és hiteles képét nyújtja: azt az ívet,
amely a negyvenes évek elejének groteszk hangvételû
szobraitól az „európai iskolás” szürrealista
plasztikákon át letisztult organikus formálású
kompozíciókig nyúlik.
Mindez persze tárgyilagosan
és nagyvonalúan hangzik, de ha valaki azt kérdezné,
honnan, milyen utakon és milyen források segítségével
kerültek a múzeumba azok a mûvek, amelyekbôl a
gyûjtemény összeállt, vidám, groteszk vagy
olykor tragikomikus felhangokkal terhelt történeteket tudnánk
mesélni. […]
Valamikor, a kezdet kezdetén
természetesen nem állt rendelkezésünkre olyan
„keret” a múzeumi költségvetésben, amely lehetôvé
tett volna nagyobb arányú és szisztematikus gyûjtést,
fejlesztést. Ezt látva és belátva határoztunk
úgy, hogy – és ez személyes mûvészettörténeti
érdeklôdésünknek is megfelelt – elsôsorban
a kortárs magyar mûvészet alkotásainak gyûjtésébe
fogunk; ez akkor, a hatvanas évek közepén még
sehol másutt az országban nem folyt. […]
De nem lehetne ez lehetséges
a Nemzeti Kulturális Alap nélkül, melynek pályázati
lehetôségei évrôl évre, folyamatosan biztosítják
néhány nélkülözhetetlen, „válogatott”
kortárs mû megvásárlásával a gyûjtemény
friss utánpótlását. És olykor – váratlan
ajándékként, vagy talán munkánk elismeréseként?
– más szervezetek is vásárolnak számunkra kiemelkedô
jelentôségû és éppen ideillô alkotásokat,
így 1990-ben a Soros Alapítvány Baranyay András,
Kelemen Károly, fe Lugossy László vagy Keserü
Ilona munkáit, 1997-ben pedig a MOL Rt. Csók Istvánnak
egy 1906-ban készült fômûvét.
A hatvanas évek elejétôl
– a Tisztelt Mester-akción kívül is – gyakran kaptunk
jelentôs mûveket ajándékba a nálunk kiállító
mûvészektôl, de a nálunk nem szereplôktôl
is.
A múzeum rokonainak,
barátainak és üzletfeleinek nagyvonalúságát
az elmúlt évtizedek alatt nagyon sokszor volt alkalmunk tapasztalni,
legutóbb Müller Miklós New York-i magángyûjtô
ajándékaként került gyûjteményünkbe
Jakovits József grafikai sorozata.
Bizony, nem könnyû
arra a kérdésre válaszolni, mi lenne a helye a Szent
István Király Múzeum képzômûvészeti
gyûjteményének az ország más hasonló
kollekciói között. Kialakulása a hatvanas évek
közepére, olyan idôszakra esett, amikor más múzeumok
nem gyûjtöttek kortárs alkotásokat, még
a Magyar Nemzeti Galéria sem. Ennek elsôsorban kultúrpolitikai
okai voltak: egy „hivatalos” gyûjtemény – és a Magyar
Nemzeti Galéria az ország elsôszámú ilyen
képzômûvészeti gyûjteménye volt
– számára a magyar mûvészet története
„megállt” valahol a negyvenes évek közepén; ami
azután született bizonytalan, kétes, vagy változó
értékû volt: nem múzeumba való, oda csak
„kipróbált”, az idôk által szentesített
darabok kerülhetnek. A mi helyzetünk ebbôl a szempontból
könnyebb volt: egy nagyhírû régészeti múzeumban,
vidéken szinte észrevétlenül nôdögélhetett
valami gyûjteményféle, amelynek – sok szerencsés
körülmény miatt – nem kellett „hivatalos” szempontokra
figyelnie, amely szerény eszközei arányában és
sok baráti segítséggel nyomon követhette a kortárs
magyar mûvészet eseményeit, eredményeit, és
amely a mûvészettörténészi meggyôzôdés
érvényesítésének luxusát is megengedhette
magának.
Az talán a külsô
szemlélô, a szakmai vagy laikus közönség
számára is érzékelhetô, hogy a mûvek
között szemlélôdve nem annyira egy „hivatalos” kiállítás,
inkább egyfajta „szubjektív mûvészettörténet”
(de mûvészettörténet!) fonala vezet a korszakok
és irányzatok között. Sietve jegyezzük meg,
hogy ez a mûvészettörténet semmilyen értelemben
nem törekedett és ma sem törekszik arra, hogy egyedül
lehetséges és kizárólagos áttekintését
adja az utóbbi négy évtized magyar mûvészetének;
Isten ôrizz! Az áttekintés hiányos és
olykor lóugrásszerû is: a hiányoknak és
a létezô erényeknek sokféle oka van: pénz
és pénzhiány, véletlen és szerencse,
nagyvonalú mecénás, a konkurencia ügyessége,
a pillanat ihlete, a múzeum mûvészettörténészeinek
felkészültsége, szemlélete, ízlése
(szemellenzôje?). […]
A fehérvári
múzeum képzômûvészeti gyûjteménye
mégis más, mely fontos pontokon eltér társaitól.
Kettôt említenénk most ezek közül: az egyik
a szobrászat, a másik a nyolcvanas évek mûvészetének
egy sajátos vonulata. Ami az elsôt illeti, a gyûjtés
szerencsés fordulatai következtében a modern magyar
szobrászat olyan kiemelkedô jelentôségû
mestereinek életmûvét vagy legalább is számos
munkáját ôrizzük, mint Fémes Beck Vilmos,
Bokros Birman Dezsô, Barta Lajos, Schaár Erzsébet,
Vilt Tibor – a mûfaj XX. századi történetének
egy nagy szakaszát reprezentálják mûveik. A
nyolcvanas évek magyar mûvészetének emlékei
szinte azonnal bekerültek a nagy kortárs gyûjteményekbe,
elsôsorban a Galériába, majd a Ludwig Múzeumba.
De míg ezek a kollekciók elsôsorban az újfestészet
internacionálisabb jellegû vonulatára helyezték
a hangsúlyt, számunkra a jellegzetesen közép-európai
látás- és ábrázolásmód,
az ironikus, groteszk elemekkel csillogó, „idézôjeles”
mûvek tûntek fontosnak. Így, noha természetesen
Nádler István, Bak Imre, Fehér László
vagy Mulasics László festményei sem hiányoznak
gyûjteményünkbôl, fe Lugossy László,
Wahorn András, ef Zámbó István, Ujházi
Péter, Roskó Gábor, Révész László
vagy Mata Attila és a többiek alkotásai másutt
nem látható ellenpontjait mutatják az újfestészet
– újeklektika – ünnepélyesebb, komolyabb vonulatának.
Végezetül itt
említenénk meg halkan a gyûjteménynek azt az
egységét, amely valóban egyedülálló:
az 1987 óta létezô kicsiny, de folyamatosan fejlôdô
nemzetközi „mûvészkönyv”-anyagot, az egyetlen ilyen
jellegû múzeumi kollekciót Magyarországon. Ez
az 1987-ben, illetve 1994-ben, majd 2000-ben rendezett nemzetközi
mûvészkönyv-kiállítások eredményeként
jött létre, jelenleg mintegy 800 darabból áll.
A mûfaj magyar képviselôi
mellett nagyon sok jelentôs alkotó mûvei szerepelnek
benne a nemzetközi mezônybôl, a belga Guy Bleus-tól
az amerikai Louise McCagg-en és Louise Neaderland-on a portugál
Fernando Aguiar-on keresztül a francia Brig Laugier-ig. […]
Ha Micimackó ma kiáltana
be udvariasan a raktárba:
Van ott valaki?
Nyuszi méltatlankodva
invitálná beljebb a vendéget: Jó kérdés!
Hát hogyne lenne!
Gyôzôdj meg róla magad is, te oktondi!
Micimackó óvatosan
körülnézne a falakon, és elámulva
így szólna:
– Nahát!
Füles azonban, ahogy
ismerjük ôt, aggodalmasan hozzátenné: – Hol volt,
hol nem volt…
Egyesek választása
rám esett: én mondjam a pohárköszöntôt
ezen az ünnepen.
Szóval tisztelt mesternôk,
mesternék, mesterek, mestergyerekek és fôleg a kedves
fômesterék. Márta és Péter.
Olyan most ez a ház
itt, mint valaha volt: A MÚZEUM. Jogosabb a templomnál, vasárnapja
van, csöndet kér, de derût is, és nem jövünk
bele koszos cipôben.
Azért beszélek
én, mert fehérvári vagyok, és én mindent
láttam: ezt mondták a fölkérôk nekem, persze
hogy nem láttam, szép is lenne… Mondhatom-e viszont, hogy
együtt nôttem föl Kovalovszky Mártával, Kovács
Péterrel? Csak ôk jobban? Mondom.
Amikor elôször
voltak a Mûteremben, akkor megnézték a képeimet,
és azóta már csak! bizalomban élünk egymás
szomszédságában; a családomban vannak igenis.
CSALÁD! – nem akarom
direkte villogtatni ezt a fogalmat, de hogy ôk, vagyis mi, milyen
nagy családban élnek, élünk, és hogy belenézni
is vakító, olyan érzékeny és olyan gazdag
népség és tárgyság van itt, hogy nagyon.
Vegyük most úgy:
ez az ô gazdagságuk, és örüljünk, hogy
tudnak szeretni mûtárgyat, a mû tárgyát,
a mûvészt, a munkát, a kiállítások
és a kiállítók világosságát.
Hétvége napos
tereken ünneplôben. Nem tudom már biztosan, nem jól
emlékszem, ki mutatta meg a Tátrát nekem, a nagyapám
Iglón az udvar végébôl (ahol most egy toronyház
sötétlik) vagy Csontváry Kosztka Tivadar, az iglói
patikus, itt, a múzeumban Székesfehérváron.
Igazából ki?
Örülök, hogy
velük, a Kovácsékkal járhattam Schaár
Erzsébet Utcájában Pilinszky Jánossal, és
ugyanitt láthattam Medve Andris tépett méltóságot
képesítô fakutyáját, Kovács Marcit
kicsinek, meleg textileket Szenes Zsuzsitól és Haraszty eleven
Magozóját, és és és…
Mondhatnám, örülök
a Vidámparkjuknak is, és a Szellemvasút rémképeitôl
félek én is…
Nemrégen Kovács
Péter fent volt nálunk futólag. Talán egyedül?
Nem tudom. Megy elfele, és rámutat egy kis képecskére,
egy általam ügyesen tálalt repróra, és
azt mondja: Az a legszebb. Van Gogh-képrôl van szó,
nem tudom a címét, de van rajta hátul fönt vonat
gôzfelhôben, elöl esô utáni veteményesek
festôrendben, illatosan, középen lovaskordé, kis
tükre a fehér fényes úton, és a kép
szélén, az út mellett piros cserepû tanyaház.
Nekem is az a legszebb képem.
És most mindannyiunk
nevében, kedves Márta és Péter, köszönöm
a nagy látványt, amit láttattatok nekünk, és
bízom benne, hogy a további elôadások sem maradnak
el technikai okok miatt – és hogy betegség miatt se maradjanak
el – az egészségetekre…
F.
Petres Éva
Kovács–Kovalovszky
Ez most nem tanulmány,
nem életrajz és fôként nem egy búcsúlevél
– ez csak pillanatok saját, közös életünkbôl,
ami most már, tetszik vagy nem tetszik, elválaszthatatlan.
Például: gorsiumi
ásatás hôskora, teméntelen egyetemi hallgatóval,
esti tánccal a strandteraszon vagy a Velencében. Giccskiállítás
vezetôi: K. P. és P. G.; húsvéti torta és
ananászevés Kralo és Kiss A. sárbogárdi
ásatása után (F. J. errôl lemarad, Pesten van).
Késôbb Budenz-ház,
Ybl-gyûjtemény, K. P. Svájcba megy. Közép-Dunántúl
anyagi kultúrája kiállítás utaztatásai.
A néprajzi sorozat és így tovább és
tovább. Mártával Firenzében: futás estélyi
ruhában, és díszvacsora a rendôrfônökkel
és az állomásfônökkel… (Magyar hét.)
A felejthetetlen Elefánt…
Ez már az általam
ismert Márta érett – avagy bölcs (?) – korszakához
kapcsolódik, számomra Márta (Kovalovszky) nem csupán
ez.
Elôször egy vékony,
kurta hajú, idônként girardi-szalmakalapot viselô,
miniszoknyás leányzó, aki néha telefonál
a székesfehérvári pályaudvarról, hogy
most mi legyen…
De ugyanez a Márta
találja ki a sötét bánatba és kétségbeesésbe
esett múzeumosok (F. J.; F. P. É.; K. P.) számára
– amikor rajtaütésszerûen elvitték tôlünk
a Csontváry-kiállítást – „megcsináljuk
a XX. század magyar mûvészetét bemutató
sorozatot!” Megcsinálták.
De ezt most már be
kell fejeznem. Nem lehet papírlapokra firkálni az életünket,
a múzeum történetét, négy évtizedet
– különben is, ez még folytatódik.
Ez csak egy Laudatio akart
lenni, de annak is töredékes.
K. P. = Kovács Péter
P. G. = Papp Gábor
F. J. = Fitz Jenô
F. P. É. = F. Petres
Éva
Néray
Kata
Kedves Márta és
Péter!
Észre se vettük,
és eltelt harminc-negyven év.
Pedig csak most volt, hogy
Csimpike sírdogált a szemináriumi szobában,
nehogy szigorú szülei számára kiderüljön,
hogy eladta az ebédjegyét, hogy Péter Ferenczy Bénirôl
tartott nekünk elôadást, hogy Perneczky felszámolta
saját Klee-korszakát. Azután elmentetek Székesfehérvárra,
és megkezdôdött egy csodálatos, mai napig tartó
korszak: a magyar progresszív mûvészet szisztematikus
feltérképezése.
A szombati fél tizenkettes
megnyitókra évtizedeken át zarándokoltunk Budapestrôl,
mert tudtuk, hogy fontos dolog történik.
A rituálé
is majdnem mindig azonos volt: gyülekezés Fitz Jenô igazgatói
szobájában, kávé és pogácsa,
jóízû beszélgetés.
Ma már az igaz anekdoták
körébe tartozik, hogyan tette szalonképessé Csontváryt
a fôvárosban Nyina Hruscsova vendégkönyvi beírása.
Emlékszünk Kassák Lajosra, amint szigorú méltósággal
megnyitotta a Nyolcak és aktivisták kiállítását.
Sokan hiányoznak
a szombati megnyitókról: Schaár Erzsébet, Vilt
Tibor, Németh Lajos, Kondor Béla, Ország Lili – a
névsor nem teljes –, talán még az ellentmondásosságában
és perverzitásában is szép korszak is, mert
a fiatalságunk volt. Létrejött, mert létrehoztátok,
egy nagyszerû, de sajnos láthatatlan gyûjtemény
a modern és kortárs magyar mûvészetrôl.
Passuth
Krisztina
Mártának
és Péternek
Hogy miért is jártunk
olyan lelkesen sok évtizeden keresztül, szombat délelôttönként
Székesfehérvárra? Mert ott mindig történt
valami, ami más volt, mint a hivatalos, más volt, mint mindaz,
ami Pesten történt. Más volt, elsôdlegesen a kiállítások
miatt, amelyek nagy részét nem lehetett volna a fôvárosban
megrendezni, semmilyen intézmény, és egyik igazgató
sem vállalta volna el a velük járó ódiumot,
letolást, bezárást stb. Fehérváron azonban
mindez hozzátartozott a játékhoz – talán még
enyhe csalódást is okozott volna, ha semmi sem történik.
Az István Király Múzeumban és a Csók
Képtárban mindig olyan tárlat fogadta a látogatót,
ami csak ott kaphatott helyet – legyen az Korniss Dezsô, Csontváry,
Európai Iskola vagy más. Kovalovszky Márta és
Kovács Péter négy évtizeden keresztül
úgy válogattak a lehetôségek közül,
hogy a XX. századi magyar mûvészetnek egyik vagy másik
legizgalmasabb mesterét, korszakát, csoportját mutassák
be, s hogy az mindig tudjon valami egészen újat mondani.
Miközben tudományos szisztematikussággal dolgozták
fel a XX. század egyes nagy korszakait – közben mindig helyet
adtak a legfrissebb, éppen bontakozó törekvéseknek
is.
Mindamellett mégsem
csak a kiállítások tudományos igényessége
miatt ment le annyi ember rendszeresen, hétvégeken Fehérvárra.
Ami igazán vonzott, az a megnyitók hangulata, az oldott beszélgetések
az otthonos múzeumi szobákban, a pogácsák,
amelyeket Márta mindig utolsó éjjel, mérhetetlen
mennyiségben sütött, s végül, mindebbôl
adódóan, az ott összetalálkozó mûvészek,
mûtörténészek, kritikusok, írók
összetartozás-érzése, ami csak ott és
akkor létezett, s amit ma már csak távolról
felidézni lehet.
Kernács
Gabriella–B. Farkas Tamás
A dolgok összefüggnek
Kovalovszky Mártának
és Kovács Péternek
Ma már alig visszanyomozható az idôben, mióta ismerjük egymást, mióta járunk pogácsás-vörösboros, vidám kiállításmegnyitóitokra, eleinte – a hatvanas évek közepétôl – mint vendégek: fôiskolás filmrendezô és egyetemista mûvészettörténész-hallgató, késôbb, a hetvenes, nyolcvanas, kilencvenes években már mint a Magyar Televízió – akkor még létezô – Képzômûvészeti Szerkesztôségének rendezôje és szerkesztôje, kamerával. Elsô találkozást pontosan megjelölni nem tudunk, összefüggô, összekapcsolódó emlékeket igen.
Elsô összefüggés
Négyen állnak
Szentendre fôterén 1963 nyarán: Zsigmondi Boriska rendezô,
Bornyi Gyula operatôr, Koltay Lajos segédoperatôr és
B. Farkas Tamás rendezôasszisztens: a Látomás
a valóságról címû televíziós
dokumentumfilm stábja.
A fôtérre kikanyarodik
egy fekete autó. Kiszáll belôle Aczél György
és kísérete, a múzeum felé tartanak.
Aczél, meglátva a kamerát, odamegy, kérdezi,
mit forgatnak? Bornyi Gyula válaszol: filmet szentendrei festôkrôl
– Vajda Lajosról, Bálint Endrérôl, Szántó
Piroskáról és Korniss Dezsôrôl. Aczél
Korniss neve hallatára döbbenten: Korniss Dezsôrôl?
De hát az absztrakt?! A film öt évig dobozban marad.
B. Farkas Tamás és Koltay Lajos, már mint a Színház-
és Filmmûvészeti Fôiskola hallgatói, 1965
ôszén – erre a párbeszédre emlékezve
– mennek el az István Király Múzeum Korniss-kiállítására.
A fôiskolán
akkor már olyanfajta híre van a fehérvári kiállításoknak,
mint egy vizuális Szabad Európa Rádiónak: ott
olyasmiket lehet látni, mint sehol másutt. B. Farkas Tamás
beírja a nevét a vendégkönyvbe, közvetlenül
elôtte ezt olvassa: „Vajon mit szól ehhez Aczél, hogy
mégsem dôlt össze a szocializmus?”
Második összefüggés
1969. április 27.:
Farkas István kiállításának megnyitója,
amelyet Vilt Tibor így kezd el: „Kedves Pista!…” Hallgatjuk, s mögötte
lassan megjelenik egy árnyék: magas, kék szemû,
szôke-ôsz hajú, bajuszú ember, fehér szmokingban
áll egy lépcsô tetején. Elôször pár
nappal korábban jelent meg ugyanígy nekünk Schaár
Erzsébet és Vilt Tibor budai, Városmajor utcai házában,
egyikén azoknak az abszurd, vidám, különös
estéknek, amelyeknek gyakran voltunk vendégei. Akkoriban
– 1969–70-ben – készítettük az Ismerkedés a szobrászattal
címû filmsorozatot a Magyar Televízióban, egyik
adásában Vilt Tiborral és Schaár Erzsébettel,
akkor készült a szakdolgozatom Farkas Istvánról
– egy késôbbi könyv, majd egy portréfilm alapja
–, így tehát, mint Farkas István-szerelmesek, hallgathattuk
meg Schaár Erzsébet emléktöredékét
Farkas Istvánról: „Gyönyörû, elegáns
ember volt. Mindörökre úgy marad meg bennem, ahogy utoljára
láttam. Valamiféle vendégség lehetett, hogy
hol, arra nem emlékszem. De arra igen, ahogy Farkas Pista megjelent
egy lépcsô tetején. Szôke, kék szemû,
nagyon egyenesen áll hófehér szmokingban, amelyen
gyöngyházgombok vannak. Mielôtt elindul lefelé,
egy pillanatig áll, elnéz valahová, ez jellemzô
volt rá, mindig »máshol« volt…” Tibor közbeszól:
„Erzsi! Szmokingon nem lehettek gyöngyházgombok!” „Tibor! Ezen
a szmokingon igenis azok voltak!” És máris kirobbant a Városmajor
utcai esték szokásos, Örkény tollára méltó
perlekedése, amely közben a küzdô felek – a két
koszorús szobrász – mint rendesen, kis híján
fölfordították a házat, hogy aztán nevetésbe
fulladjon az, amit késôbb gyöngyházgomb-afférként
emlegettünk. A fehérvári megnyitón abban a fehér
szmokingban jelent meg Farkas István. Azóta már mindhárman
együtt vannak ott, ahol végleg eldönthették, voltak-e
rajta gyöngyházgombok. Én Fehérváron akkor
láttam ôket, s azóta is látom. Egyre fényesebben
világítanak.
Harmadik összefüggés
1985. április 27.
Jovánovics György kiállításának
megnyitója az István Király Múzeumban. Forgatunk,
a Fény-arc-kép címû, rendhagyó portréfilm
készül. A megnyitóbeszédet Nádas Péter
tartja. Szép, légies mondatok, tûnôdô hangsúlyokkal.
„Örökre megformázott mulandóság: gipsz a
neved” – mondja, s megszólal – tíz évvel korábban
– Pilinszky János a mi emlékezetünkben: 1975. október
6.: Jozef Szajna és színháza elôször szerepel
Magyarországon, az Ernst Múzeumban, szürreális
kiállítása közegében elôadja Replika
címû darabját. A kezdés elôtt két
óra hosszat jár körül a tárlatlátogató
közönség egy óriási, abszurd tárgyhalmazt
a középsô teremben. Az elôadás kezdôdik,
kialszanak a fények, csak a szemétdomb világít,
körülötte ülünk. Egy sokkoló zenei effektre
hirtelen emberi kar lökôdik ki a szeméthalomból,
majd egymás után fölemelkednek belôle a szereplôk:
négy-öt színész, akik két óra hosszat
feküdtek mozdulatlanul a szeméthalom alatt. Forgatunk, az elôadás
után Szajnával és társulatával együtt
meghívást kapunk Pilinszkyhez, aki végignézte
az elôadást. Késô éjszaka vezet be bennünket
– óvatosan, hogy vele lakó idôs nagynénjeit
föl ne keltse – egy régi lakásba az Operaháztól
nem messze. A szobában sötét van, egyetlen olvasólámpa
ég, Pilinszky magas hátú, foszladozó kárpitú
karosszékben tûnôdô hangsúlyokkal elmélkedik
látszatról és valóságról, az
örök és a mulandó viszonyáról. Fölolvas
– többek között – egy verset: „Két fehér súly
figyeli egymást, két gipszbôl öntött férfifej,
két hófehér és vaksötét súly…”
Nádas 1985-ös megnyitóbeszéde közben megjelenik
hát csöndesen Pilinszky alig megvilágítva egy
sötét szobában, azt a verset mondja, amit 1974. június
23-án olvasott föl elôször Fehérváron,
a Csók Képtárban, Schaár Erzsébet Utcájában…
Az évek során
az összefüggések sokasodnak.
Utolsó közös
forgatásunkon, 1999. december 13-án, Luca napján A
mi XX. századunk címû kiállításon
Kovalovszky Márta és Kovács Péter emlékezetes
módon jönnek lefelé a Csók Képtár
lépcsôin, mögöttük ott lépkednek – láthatatlanul
– mindazok a mûvészek, mûvészettörténészek,
írók, költôk és egyéb komédiások,
akiket ôk hívtak meg az elmúlt négy évtizedben
Fehérvárra. Sokan vannak, és nem akárkik. A
kamera nem tudja rögzíteni ezt a népes kíséretet,
csak mi látjuk, szabad szemmel. Ez egyébként Kovalovszky
Márta és Kovács Péter kiállításainak
jelmondata is lehetne.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: beszelo@c3.hu